Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Onko Brad Helsinki-ajossa hokkikelistä huolimatta?

Tuomas sanoo, ettei tällaisella hevosella mielellään kilpailla hokkikengässä, mutta Helsinki-ajoon silti tähdätään. Nämä on ristiriitaisia lausuntoja, koska voin 99% varmuudella vakuuttaa, että 2 viikon kuluttua ajettavassa Helsinki-ajossa on lumipohjainen rata. Nimittäin kaikki ennustemallit näyttävät, että tämä kylmä säätyyppi jatkuu vielä ihan kuun loppuun asti, Helsinki-ajo siis 23.3. Olen harrastanut tarkkaa sään seurantaa ja analyysia jo noin 25 vuoden ajan, joten tiedän mistä puhun. 23.3. on hokkikelit, kuten useimpina muinakin vuosina on ollut tuohon aikaan.

Vastaukset

Kirjoittanut

finlandia-ajo

brad de veluwe pitäsi startta huhtikuu puolessa välissä ja sen jälkeen finlandia-ajo.

Kirjoittanut

Ristiriita?

Jos sanoo että ei mielellään niin ei kait se tarkoita että ei ollenkaan?
Ja kait sillä hokit ovat alla kun kerta hiitataankin Vermossa?

Kirjoittanut

Hiitti eri asia

Harvoin ihan huippuhevosilla ajetaan hokkikeleillä, johtuneeko liukastumis-/loukkaantumisriskistä?

Kirjoittanut

Meinaatko ...

... että jos se kävi Vermossa hiitillä niin sillä ei ollut hokit alla?

"Harvoin ihan huippuhevosilla ajetaan hokkikeleillä, johtuneeko liukastumis-/loukkaantumisriskistä?"

Kirjoittanut

Joo-o

Siis totta kai oli eilen hokit alla harjoituksissa, mutta Tuomas varmasti tarkoitti, että kilpailutilanteessa hokeilla ajaminen lisää turhaan riskejä tämän luokan hevosella. Saa siis nähdä osallistuvatko Helsinki-ajoon lumipolanteisella radalla.

Kirjoittanut

Aurinko lämmittää

Hokkien ongelma lienee se, että tiukasti kiinni ottaessaan rasittavat niveliä etenkin kurvijuoksussa. Korjatkaa, jos tämä teoria oli väärä.

En suostu uskomaan, että rata olisi polanteinen noiden ravien aikaan. Vaikka pakkasia riittäisi, niin aurinko on jo niin korkealla, että se lämmittää ja sulattaa tumman radan pinnan. Yöpakkasilla uhkaa mennä betoniksi, mutta sen esto on ratamestarin homma. Tallialue on haasteellisempi, mutta olettaisin, että sinne ajetaan tarvittaessa sopiviin kohtiin hiekkaa, ettei tarvi liukastella.

Kirjoittanut

Jaa-a

Eiköhän Vermossa tehdä solvallat ja vedetään väkisin kesärata 23.3, jos se ei ole muuten jo tullut... Niin kova mainosarvo Bradilla on, että eivät varmasti jätä tilaisuutta käyttämättä.

Kirjoittanut

Niin

Usko pois vaan, ei silloin 2 viikon kuluttua ole vielä yhtään keväisempää kuin nyt, päivisinkin selvästi pakkasella, ei riitä aurinko millään sulattamaan näin kylmillä ilmoilla, katso vaikka 10 vrk ennuste täältä:

Linkki 10 vrk ennuste Espoo (http://foreca.mobi/7d.php?l=100660158)

Kirjoittanut

Pystyyköhän vermo muokkaamaan

Brädille sopivan lähdön myöhäisempään ajankohtaan?

Kirjoittanut

2012

Viime vuonna oli järkätty 4.4., jolloin oli jo kesärata, mutta 23.3. on auttamatta liian aikaisin, silloin on lähes joka vuosi vielä hokkikelit, kuten tänäkin vuonna. 13.4. olis Seinäjoki-ajo, sinne järjestäjät kovasti haluaisivat Bradin 2 viikkoa ennen Finlandiaa.

Kirjoittanut

Niin

Kyllä tässä jokunen vuosi sitten Helsinki-ajossa päästettiin jo kesäradalla. Olikohan Aslak ja 2011. Aivan kauheassa kurakelissä. Ja kyllä itseasiassa viimekin vuonna Lisa's Big Boyn voittaessa oli jo kesäinen keli.

Kirjoittanut

Nii-in

Mutta viime vuonna Helsinki-ajettiinkin vasta 31.3. eli viikkoa myöhemmin ja viime vuonna oli myös aikaisempi kevät. 2011 ajettiin jo 12.3. ja silloin oli niin lämmin ilma juuri sinä yksittäisenä päivänä, että meni ihan velliksi ja Aslak voitti. Tänä vuonna ei totisesti mene velliksi vaan pysyy lumipintaisena yli Helsinki-ajon.

Kirjoittanut

Jaa-a

Täytyy vaan sanoa, että aikamoisia ennustajia täällä kyllä on :D

Kirjoittanut

turha näihin horinoihin uskoa vielä

Eipä olisi ensimmäinen kerta kun Pandan sammakkoennusteet menevät pieleen

Kirjoittanut

Panda yössä

"Helsinki-ajossa on lumipohjainen rata"

Hiekkapohjainen 95% varmuudella

Kirjoittanut

Iiiii

Tulee jos tulee, keli sen näyttää..mutta arvon fanit. Muistakaa että kyseessä on brad eikä usain bolt.. Kaikkea voi aina sattua

Kirjoittanut

Just

Ihanko meinasit vaikkapa liekinheittimellä sulattaa radan?

Kirjoittanut

työtä ja tuskaa

Ei Panda viimeisessä heitossaan kovin kaukana ole.

Oletko tietoinen miten kesällä asfalttitiet kuumennetaan ja pinta rouhitaan uusiokäyttöön? Vehkeet Vermoon ja "grilli" kuumaksi, niin ei kauaa nokka tuhise, kun onkin jo kuiva kesärata.

Työn ja tuskan takanahan se on ja kustannuksiakin jonkin verran tulee, mutta mitenkään mahdoton tehtävä ei ole. Karhulla lumi ja jää pinnasta pois ja "grilli" täyteen leveyteen, niin 4-5 kierrosta ja rata on kertaalleen sulatettu.

Jos Vermossa kiinnostutaan, niin ei muuta kuin yhteys alan firmoihin ja homman saa teetettyä vaikka mainosmielessä, kun hommat tien päällä eivät vielä ole täysillä alkaneet. Takaan, että homma toimii ja idea on Vermon käytössä veloituksetta. Vip-liput kevään raveihin olisi tietenkin mukava "konsultti-palkkio". ;)

Kirjoittanut

ei tarvita liekinheitintä

Aurinkoiset päivät sulattavat rataa lähes päivittäin. Lisäksi lämpötila menee viimeisellä viikolla plussan puolelle sekä päivisin että öin. Lumipohjainen rata on 5% todennäköisyydellä - eli lähinnä ainoastaan siinä tapauksessa että lumipyryinen takatalvi yllättää ravipäivänä tai päivää ennen.

Kirjoittanut

hiekkapohjainen,

mutta rungoltaan jäinen on todennäköisesti Vemon rata Helsinki-ajon aikoihin. Aika isolla todennäköisyydellä vaatii hokit, jotka rasittavat etenkin kaarrejuoksussa hevosen jalkoja ja lisäävät loukkaantumisriskiä. Onko tämä lähtö Bradille aivan välttämätön, sen vain Tuomas tietää ja tekee päätökset yhdessä omistajien kanssa osallistumisesta.

Kirjoittanut

Helppoa pikkuvaihteellakin varovaisesti

Missä on todistettu että hevonen loukkaantuu hokeilla herkemmin ? Näyttöjä ?

Sitäpaitsi eihän tuon tasoisen hevosen kuin Bradin tarvitse muuta kuin hölkätä Helsinki-Ajon voittajaksi. Tuskin tarvitsee ajaa kaarteissa täysillä ;)

Kirjoittanut

hokit alla

jos on sanottu että hokeilla ei kilpailla, niin mikä siinä on epäselvää?

Kirjoittanut

aika

harvalla absoluuttisella huippuhevosella ajetaan hokeilla. Miksiköhän ei ?

Kirjoittanut

hmmm

johtuisikohan siitä että niillä tähdätään kesäkauden isopalkintoisiin kilpailuihin... talvella sellaisia ei juurikaan ole. Ja huippuhevosilla tavataan pitää taukoa muutenkin joten talvella kai se paras aika silloin on.

Kirjoittanut

miksi

Bradilla ajettaisiin hokeilla ? Minusta näin ei tule käymään eli jos rataolosuhteet vaatisivat hokit, niin silloin Bradilla ei yksinkertaisesti startata. Loogista...?

Kirjoittanut

Jaahah

"päivin ja öin plussalla"? Öh, raviviikolla on kylläkin päivisin pikkupakkasta ja öisin ja aamuisin -10..-15. Ei siinä rata sula. Nyt yltää Forecan ennuste raviviikon maanantaille asti

Linkki 10 vrk sää (http://foreca.mobi/7d.php?l=100660158)

Kirjoittanut

Joo-o

Ja Accuweatherin 25 vrk sääennuste yltää pitkälle yli Helsinki-ajon ja kertaakaan ei näyttäisi käyvän plussalla ennen ko. päivää!

Linkki Accuweather Espoo 25 vrk (http://m.accuweather.com/fi/fi/espoo/133091/extended-weather-forecast/133091)

Kirjoittanut

Niin

Katsokaapa juuri nyt TotoTV:stä Solvallan olosuhteita. Tukholma on noin 100 kilometriä Helsinkiä alempana. Ja Solvallassa muutenkin pidetään hiekkarataa kesät talvet. Ei muuta kun sinne Vermosta soittoa Ruotsin naapureille jos ei muuta. Hiekkapinnalla ajaminen olisi Suomessakin ihan mahdollista ympäri vuoden, mutta ei ole vain haluttu siihen satsata.

Kirjoittanut

Jeps

Solvallassa tosiaan aina hiekkarata, vaikka sielläkin ollut tänä talvena aika lumista ja kylmää. Siellä tosiaan ratamestari osaa hommansa, vaikka täytyy myös muistaa, että siellä on talvet normaalisti selvästi lauhempia kuin Suomessa. Meri + 300 km lounaaseen vaikuttaa sen verran.

Kirjoittanut

hölynpölyä

Forecan ennuste ei edes ylety raviviikolle ja Accuweather on täyttä puppua jos vähänkin enemmän olisit sitä seurannut niin tietäisit.

Mutta sittenpähän tuo nähdään kuinka käy.
p.s. Juuri nytkin lumi sulaa komeasti auringonpaisteessa :)

Kirjoittanut

Jaahas

Kyllä Forecan ennuste ulottuu jo raviviikon alkuun ja kyllä Accuweatherin ennusteesta saa ihan hyvää osviittaa suursäätilasta (eli kylmänä jatkuu) ja vahvistaa myös Ilmatieteenlaitoksen pitkän ajan arviota

Linkki Ilmatieteenlaitoksen kuukausiarvio (http://ilmatieteenlaitos.fi/pitkan-ennusteen-seuranta)

Kirjoittanut

Jaa-a

Forecan 10 päivän ennuste näyttää raviviikon alulle pikkupakkasia ja edeltävälle viikonlopulle aurinkoa. Koko ajan sää lauhtuu ja en yhtään ihmettele, jos 23.3 päästetään kesäradalla. Pidän sitä jopa todennäköisenä. Sitä paitsi se rata ei ole tälläkään hetkellä kovin kaukana hiekkapinnasta. Pohja on varmasti vielä jäässä, mutta viime keskiviikkonakin lumipinta oli todella ohut ja aikamoista sohjoa oli rata.

Kirjoittanut

Pohjat

Tarkoitankin nyt pohjaa, ei pysty ajamaan ilman hokkeja, vaikka olis sentti hiekkaa jään päällä. Tosin edes näin ei tule olemaan, vaan täysin lumipolanteinen talvirata.

Kirjoittanut

Omanlaisensa

"himo" se on tuo sääennusteiden kyttääminen ja arvailu....

Kirjoittanut

hehheh

Pitkän ennusteen seurannat on täyttä höpönlöpöä.... tulee nyt mieleen vaikkapa helmikuu, piti olla hirmupakkaset vaan miten kävi ;)

Kirjoittanut

webcam

Täällä livekuvaa Vermosta, onko sen näköinen, että alle 2 viikon päästä kesäkeli ;)

Linkki Vermon webcam (http://www.vermo.fi/vermo/fi/webcam.php)

Kirjoittanut

no ei

Eipä tietenkään nyt. Käypä ihmeessä mittaamassa se lumen syvyys ja tule sitten taas pätemään :)

Kirjoittanut

Mitäs

Mitäs siinä on mittaamista, ei ne lumet pakkasilla mihinkään sula.

Kirjoittanut

Kovaa

Kyllähän sen radan pinnan jäästä sulaksi saa ankaralla suolauksella jos niin halutaan. Mutta kova se silti olisi.

Kirjoittanut

Ihme jankkaamista radasta.

Toistan tuon että:
"Jos sanoo että ei mielellään niin ei kait se tarkoita että ei ollenkaan?"
Eli jos rata olsikin talvinen niin kait se ajaa jos vaan tuntuu siltä? Ei se vauhti vielä tarvi kuitenkaan olla mitään "Eliitloppettiä" vai mitä?

Kirjoittanut

Juups

Jää tosiaan nähtäväksi ajetaanko vai ei KUN on talvirata 13 päivän kuluttua.

Kirjoittanut

mistäs se vesi tulee

Näilläkin keleillä Tampereen korkeudellakin talon toisella lappeella valuu vesi ja toisella lappeella taas ei, erikoinen ilmiö.

Panda varmaan kertoo mistä se vesi tulee, ellei se kerran tule sulavasta lumesta. Pakkasta muuten vielä
12 astetta.

Kirjoittanut

No niin

Kyllä iltapäivisin tähän aikaan vuodesta jos on pikkupakkasta ja aurinko paistaa, niin kyllä etelärinne tai etelänpuoleinen katto sulaa jonkin verran, mutta ei tasaisen valkoinen ravirata-alue, kuten ei pellotkaan.

Kirjoittanut

katso kelloa

En tiedä missä Panda on, Siperiassako, mutta meillä kello on kyllä vielä reilusti tälläkin hetkellä aamupäivän puolella ja mittarissa rapiat 12 astetta.

Lape on muuten ihan tasaisen hohtavan valkean lumen peitossa ja vesi valuu parhaillaankin rännistä.

Pakkoko sitä rata-aluetta on pitää tasaisen hohtavan valkoisena, tuskin se muuten sitä onkaan?Käväiseppä Panda vaikka sänkipellolla ja tule sitten kertomaan mitä näit korsien juuressa tapahtuvan. Eihän siinä vaan ollut mistään sulamisilmiöstä kysymys? Mikähän tosiaan mahtaakaan olla tilanne iltapäivällä?

Kirjoittanut

Lape

Mikä on Lape? Ihan Etelä-Suomessa asustelen ja täällä on 70cm lunta maastossa, kymmeniä senttejä katoilla ja hiekkatiet ovat täysin lumipintaisia ja jää alla. Eikä tämä tilanne tule muuttumaan 13 päivässä eli ennen Helsinki-ajoa. Terminen talvi alkoi 29.11. ja tämän hetkisen arvion mukaan päättyy 29.3. eli pitkänä perjantaina. Helsinki-ajo menee siis vielä täysin talvisäässä. Ymmärrän kyllä, että nyt jo aurinkoisina päivinä räystäiltä tippuu hieman vettä ja aurinko hieman sulattaa lunta myös etelärinteessä olevien tummien asioiden ympäriltä (kuten mainitut viljankorret tai isot kivet, tms.), mutta nyt puhuttiinkin tasaisen valkoisesta ravirata-alueesta, jolle tällä asialla ei ole mitään merkitystä. Katsokaa itse livekuvaa Vermosta, tasaisen valkoista on ja pakkasta -6 ja yöllä -20, ei siellä mikään sula:

Linkki Vermo webcam (http://www.vermo.fi/vermo/fi/webcam.php)

Kirjoittanut

uskokaa

jo, Brad ei juokse Helsinki-ajossa, ellei lämpöaalto iske ensi viikolla. Hokkikeleillä sillä ei ajeta.

Kirjoittanut

Niinpä

KUN ei iske lämpöaalto niin tuskin tosiaan ajetaan.

Kirjoittanut

12 päivää

Helsinki-ajoon 12 päivää. Tuoreimpien tietojen perusteella juuri edeltävinä päivinä (ke-pe paikkeilla) nousee päivisin hieman plussalle, mutta on pilvistä ja yöt pysyy selvästi pakkasella eikä terminen kevät näytä edelleenkään alkavan ennen pitkäperjantaita (29.3.), joten rata pysyy lumisena Helsinki-ajossa.

Kirjoittanut

Ja jos

Bradi viivalle tulee ja sattuu häviämään, tai ravi ei käy, niin joukkokanne, eiks niin.

Kirjoittanut

Jaa-a

Edelleen kyllä uskon, että Vermo alkaa sulattaa rataa kohtapuolin ihan tarkoituksella.

Kirjoittanut

s pekulointi voidaan lopettaa

Jo tällä viikolla on tarkoitus ajaa hiekkapintaisella radalla. Lähde vermon sivut. Linkki alla.

Linkki 5.3. tiedote Radan kunnostamisesta (http://www.vermo.fi/vermo/fi/index.php?we_objectID=12814)

Kirjoittanut

Jaahah

En tiennyt, että Vermolla on näin järeät työkalut olemassa. Pelkäänpä ettei onnistu kunnolla tuo projekti kovilla pakkasilla, jää väkisin jääkerros hiekan alle.

Kirjoittanut

Joo-o

Vielä ei ainakaan ole tapahtunut mitään

Linkki Vermo webcam (http://www.vermo.fi/vermo/fi/webcam.php)

Kirjoittanut

linkki on vuoden vanha

joten s pekulaatio jatkukoon. Viime vuonna on ollut noin järeä kalusto. Onko lie tänä vuonna. Ja jos yöpakkaset ovat kovat, kuten ovat olleet lähipäivinä, niin eipä se aurinkokaan rataa sulata.

Luulisi nyt kuitenkin, että heti kun plussalle mennään niin sama homma on edessä kuin viime vuonna. Mutta tosiaan linkkini olikin vanha, toivottavasti joku viisas ei nyt siitä innostu liikaa.

Kirjoittanut

Hahaa

Aika hyvä huijaus, menin halpaan :) Viime vuonna kevät tuli selvästi aikaisemmin kuin tänä vuonna. Ei sellaista kalustoa olekaan, että näillä pakkasilla rata saataisiin kesäkuntoon. Eikä siinä mitään spekulaatiota tarvita, termisen talven vallitessa ajetaan Helsinki-ajo lumipinnalla ja sillä selvä.

Kirjoittanut

Voi herranjee

Siis mikä ihmeen pessimisti tämä Panda nyt on :D "Ei sellaista
kalustoa olekaan, että näillä pakkasilla rata saataisiin
kesäkuntoon." Justjoo. Miten se sitten Solvallassa on onnistunut :D

Kirjoittanut

vähän eri juttu

solvallassa on lämmitettävä rata eli rata ei voi jäätyä

Kirjoittanut

Jaa-a

Ihan uus tieto meikäläiselle. Mistä tuommoisen repäsit.

Kirjoittanut

Forss vaan

Korvenoja parantelee kättään pari viikkoa, siinä vielä "varmistus" ettei Brad osallistu 23.3.

Kirjoittanut

Totta se on

Ei oikeasti ole sellaista kalustoa, että talvinen lumi- ja jääpolanne saataisiin poistettua näillä pakkasilmoilla ja routakin sulatettua. (Paitsi jos liekinheittimillä paahdetaan rataa koko päivä) Solvallassa vaan on niin paljon lauhempi ilmasto ja siellä on useaan otteeseen ollut tänä talvenakin todella lauhoja sääjaksoja, eihän siellä ole lunta maastossakaan juuri lainkaan. Enkä ole pessimisti vaan realisti, paljon mieluummin kertoisin kesäkelien tulosta. Itse suorastaan inhoan talvea ja ärsyttää kovasti, että nämä talvet ovat nykyään aina niin lumisia, kylmiä ja pitkiä, marraskuun lopulta maaliskuun lopulle.

Kirjoittanut

Joopa joo

Edelleen taustavoimat aikovat ajaa Helsinki-ajossa eli joko eivät ymmärrä silloin olevan hokkikelin tai sitten eivät välitä siitä. Kuski vaihtuu Mika Forssiksi.

Linkki Forss ajaa Bradia Helsinki-ajossa (http://www.hevosurheilu.fi/Ravit/bradille_uusi_kuski_816617.html)

Kirjoittanut

viime vuonna näihin aikoihin

tuo rata kuitenkin ilmeisesti karhulla rouhittiin auki ja lumipolanne siirrettiin pois. Mikä oli kelitilanne vuosi sitten? Toivottavasti saisivat radan hiekkapinnalle. Maxwell Mayday, Saston, Womanizer, Aga Khan Boko startti kropassa vastaan ja avot. Toivon ainakin tätä. Voihan se olla, että siellä on Brad de Veluwe, Daniel Palema, G.Moll, Present S ja kumppanit viivalla.

Kirjoittanut

Juup

Viime vuonna oli tosiaan tähän aikaan huomattavasti lauhempaa, joka mahdollisti ko. operaation. Nyt ei toistaiseksi mahdollista.

Kirjoittanut

entäs Pohjois-Ruotsi

Onko Panda tietoinen kuinka Pohjois-Ruotsissa toimitaan talviratojen kanssa sekä syksyllä, että keväällä? Talvi lienee Pandankin mielestä siellä ainakin yhtä ankara kuin Helsingissäkin.

Siellä kesäradan tekemiseen ei kevään korvalla kauan mene. Tuskin Bodenin resurssit paljon Vermoa ainakaan parempia ovat, mutta siellä tehdään eikä meinata. Tyotähän se vähän teettää, mutta kun se on Pohjois-Ruotsissa mahdollista, niin miksei sitten Vermossa?

Mission impossibleko, no ei todellakaan.

Kirjoittanut

no odotellaan

miksi Kivivasaralla on taas kiire julistaa omaa näkemystään ainoaksi ja oikeaksi?

Mikä on muuten Tuomas Sausagemadnessin kädessä, kun ei pysty ajamaan? Sausagemadness nimi tulee siis google kääntäjästä, kun kääntää ruotsinkieliset sivut, jossa Tuomas Korvenoja on mainittu :)

Vaaleissa oli Paavo Pesusieniä ja nyt meillä on Tuomas makkarahulluus :D

Kirjoittanut

Boden

Minkälaisia laitteita siellä Bodenissa sitten on, että kovalla pakkaskelilläkin saadaan lumirata kesäradaksi?

Kirjoittanut

haastetta on tulossa

yläkerran ukolta, joten laitteet laitetaan varmasti kovaan testiin, jos meinaavat tästä suoriutua.

Linkki lisää lunta 15cm ja pakkasta -25 (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288547406795.html)

Kirjoittanut

-5 asteen päiväpakkaset Etelä-Suomessa

ja yli -10 asteen yöpakkaset takaa kyllä sen, että ei ainakaan tällä viikolla hiekkapintaista rataa Vermossa nähdä. Saako sitä sitten ensi viikolla, mene ja tiedä. No torstaina ajavat hiitin. Varmaan sitten ilmoitetaan jos ilmoitetaan hevonen starttiin.

Kirjoittanut

sanotaanko vaikka kokemus

Mihinkään ei valmiissa maailmassa ole kiire ja sanomani perustuu vain ja ainoastaan omakohtaiseen kokemukseen. Omin silmin on nähty muutos talviradasta kesäradaksi lyhyessäkin ajassa.

Niin, Panda, kyse on oikeastaan vielä ns. jääradasta kesäradaksi, jos rospuuttokautena nyt kesäradasta voidaan puhua. Hokeitta voidaan kyllä ajaa, suurimmat hankaluudet ovatkin tallialueen puolella.

Eikä siihen tarvita sen kummempia vehkeitä tai koneita mitä Vermollakaan ei olisi käytössä, tai ainakin helposti hankittavissa.

Kirjoittanut

Ei etelään

No Etelä-Suomessa ei tule lisää lunta enää, mutta pakkaset jatkuu vielä parisen viikkoa. Öisin -10..-25 ja päivän ylin -2..-7.
Helsinki-ajoon pian enää 11 vrk. Talviradalla ajetaan.

Kirjoittanut

Tuo ei ole enää

säähimoa,vaan sääkiimaa...

Kirjoittanut

Bodenissa talvirata

Hei kyllä Ruotsin Bodenissa ajetaan talvikaudella lumipohjaisella talviradalla, samoin Umeå ja Skellefteå. Muualla Ruotsissa, vaikka sielläkin on talvella lunta ja pakkasta, niin ajetaan hiekkapohjaisella radalla. Se vain vaatii töitä ja töitä, lumenpoistoa ja SUOLAA

Kirjoittanut

Käsitys

Mun käsityksen mukaan Solvalla ja siitä etelään olevat radat ovat hiekkapintaisia talvella, koska Etelä-Ruotsissa on niin lauha ilmasto, että lähes lumetonta maastossakin koko talven ja pitkiä lauhoja jaksoja, rata on helppo pitää sulana ja pysyy pääosin itsestäänkin, mutta ei Keski- ja Pohjois-Ruotsissa kyllä lumiratoja pakkasilla väkisin sulatella.

11 päivää Helsinki-ajoon ja tuoreimpien ennusteiden mukaan näyttää entistä varmemmalta, että ajetaan lumipolanteisella talviradalla.

Kirjoittanut

kivivasara

Vermossa on pitänyt ajaa hokeilla tähän päivään asti, joten puhut nyt mitä sattuu. Esimerkiksi perjantaina Sastonilla ei edes ajettu hiittiä siellä, koska rata oli jäässä.

Mistä rospuuttokeleistä muuten puhut? Nythän on vielä ihan rehelliset pakkaskelit.

Mitä tulee tuohon teeweehoon kommenttiin, niin se riippuu paljon myös radan sijainnista, koska liika suolaus aiheuttaa sen, että se painuu pohjavesiin. Ei sitä kukaan joka päivä maahan viljele myöskään taloudellisesta syystä. Lisäksi kun sitä hiekkarataa ylläpidetään, se lumi ajetaan toistuvasti sieltä pois. Aika eri asia alkaa lumirataa alkaa sulattelemaan, varsinkin pakkaskeleleillä. Plussakelillähän asia olisi paljon nopeampi toimenpide.

Kirjoittanut

Öööh

En ole puhunut mitään mistään "rospuuttokeleistä" enkä ole väittänyt, ettei Vermossa olisi ajettu talviradalla koko talvi. Tottakai on ajettu, niin kuin muinakin talvina. Tänä vuonna vieläpä erityisen pitkään, ihan maaliskuun viimisiin päiviin asti, yli Helsinki-ajon (23.3.)

Kirjoittanut

Panda ja muut

Laitan tuohon tuon kysymyksen vielä kolmannen kerran että:
"Jos sanoo että ei mielellään niin ei kait se tarkoita että ei ollenkaan?"
Vaikka nyt olisikin se talvirata niin... Ja Mika kuskina. Olisi siinä joillakin olemista.

Kirjoittanut

niin

Kysyinkin kivivasaralta, että mitäs rospuuttokelejä nyt on, kun on vielä rehelliset pakkaskelit. Muutenkin kirjoitukseni oli kivivasaralle.

Kirjoittanut

Hyvä

Ok, ihmettelinkin :) Ei ole tosiaan rospuutto-kelejä enää viime vuosina ollut Suomessa (paitsi huhtikuun alussa yleensä hetken).

Kirjoittanut

Loistavaa

Nyt on löydetty Bradille oikea kuski talvikeleille! Tietää kuinka ajteaan hokkikelissä, pöpperöisellä radalla ja vaikka erikoiskovalla radalla. Välipohjatkin voidaan laittaa, jos niillä saadaan lisää lentoa loppusuoralle!

Kirjoittanut

Kylmää

Entisestään kylmentyneet ennusteet. Ennen ko. ravipäivää ei taideta käydä kertaakaan plussalla edes iltapäivällä. Vasta ravipäivänä käydään plussalla näillä näkymin ja terminen kevät ei taida alkaa edes ihan kuun lopussa eli pääsiäisenä, vaan venyy huhtikuulle asti. Melkoisen pitkä talvi siis. Mutta siis Helsinki-ajossa täys talvi vielä ja lumirata.

Kirjoittanut

Älä tallaa nurmikoita

Vilkasin juuri ulos ja näyttää kevät tulevan oikein kohinalla.Ei ole kuin päivien kysymys kun ruoho viheriöi.

ps.Sanottakoon selvyyden vuoksi että kysymys on siis rairuohosta.

Kirjoittanut

Information

Solvallassa on ratalämmitys.Sen takia siellä on aina "kesärata".

Kirjoittanut

Loistavaa

Hyvä Solvalla, ei muuta kuin Vermoonkin rataremontti ja lämmityspiuhat hiekan alle.

Kirjoittanut

Liian

monta paukkua on nyt juristi ottanut. Kyllä se ainoa lämmitys Solvallassakin hoituu tuolta ylhäältä auringon muodossa. Miksi etusuora sitten Solvallassa on jäässä pidempään.... katsomon varjossa ei piuhat toimi ?

Kirjoittanut

taitaa ravia palsta

olla tämän lämmitettävän radan legendan perustajapaikka. Jos Ruotsissa on niitä lämmitettviä ratoja, miksei niistä löydy faktatietoa mistään, kuten esimerkiksi ratojen sivuilta?

Virallinen ravialegenda:

1. Solvallan lämmitettävä rata

Kirjoittanut

Lumet sulaa ja keli lämpenee

Veikkaukseni helsinki-ajon keliin on +18 ja kesärata.
Onhan tiedemiestenkin mukaan ilmasto lämmennyt jopa vaarallisen paljon.

Harmi että lämpenee koska suomi suunnitteli viedä lumenpoistotietoa maailmalle hiljattain ja tästä piti tulla jopa merkittävä viennin edistäjä meille.

Kirjoittanut

Hahaa

Heh, ei ole ihan +18. Tämän hetken arvio päivän ylin +2 ja pilvipoutaa. Öisin reilusti pakkasta, hyvä pitävä talvirata, hokkikeli siis.

Kirjoittanut

Panda

Mitä väliä sillä on mikä keli?
Brad juoksee joka tapauksessa. Huomenna on hiitillä ja Mika rattailla.

Kirjoittanut

Sammakkomies

Jos oikea sammakkomies,hyrynsalmelainen Taisto Heikkinen vielä eläisi niin ainakin nyt hän voisi kuolla nauruun tuommoisen +18 asteen ennustuksen vuoksi.

Kirjoittanut

Pystyykö

Mutta pystyykö Brad normisuoritukseen lumiradalla? Ainakin 2v Kasvattajakruunufinaalissa 18.12.2010 Seinäjoella hävis Lakupiipulle kovassa pakkasessa (-15..-20). Silloin ei tosin ollut lumipintainen rata, mutta kova hiekkarata ja kova pakkanen.

Kirjoittanut

No niin

9 päivää Helsinki-ajoon ja nyt se on sitten 100% varmaa, että talviradalla mennään. Kovat pakkaset jatkuu yli ko. ajankohdan eikä plussalla käydä edes päivisin. Täällä nytkin -24.

Kirjoittanut

Panda

toistan taas:
"Mitä väliä sillä on mikä keli?
Brad juoksee joka tapauksessa. Huomenna on hiitillä ja Mika rattailla."
Siis tänään pitäisi olla hiitillä.
Ja mikä on "normaalitaso"? Ei varmaankaan kukaan odota että menisi tähän aikaan vuodesta, olkoonkin rata vaikka kuinka hyvä kesärata, vielä maksimissaan? Valmistelevia lähtöjähän nämä ovat.

Kirjoittanut

Panda

toistan taas:
"Mitä väliä sillä on mikä keli?
Brad juoksee joka tapauksessa. Huomenna on hiitillä ja Mika rattailla."
Siis tänään pitäisi olla hiitillä.
Ja mikä on "normaalitaso"? Ei varmaankaan kukaan odota että menisi tähän aikaan vuodesta, olkoonkin rata vaikka kuinka hyvä kesärata, vielä maksimissaan? Valmistelevia lähtöjähän nämä ovat.

Kirjoittanut

korvenoja

Tuomas totesi että talvikelissäkin voisi ajaa mutta painotti radan kimmoisuutta. Sastonia ei voitu edellisenä perjantaina edes hiitata radan kovuuden takia.

Kirjoittanut

Korvenoja ilmoittaa Bradin

Helsinki ajoon talviradasta huolimatta tämän päivän hiitin perusteella. Sitten odotellaan, ketä muita saadaan mukaan, vai jääkö lähdöstä kaikki muut hyvät pois?

Kirjoittanut

Jepp

Hyvin taitaa kulkea talviradallakin hiitin perusteella.

Nyt ei enää kukaan onneksi huutele niitä "95% varmuudella kesärata" -juttuja :)

Kirjoittanut

että

starttaa.

Kirjoittanut

talviradasta kesäradaksi

Tässä keskustelussa en ole sanonut kertaakaan, että Vermossa olisi tuolloin "kesärata", mutta olen sanonut sen olevan mahdollista toteuttaa. Näin myös on vallitsevista keliolosuhteista huolimatta, töitä se tietenkin teettää, mutta täysin mahdollista on saada ns. kesäratakin tehtyä.

Kelit vaihtelevat pitkin vuotta pienilläkin alueilla aika paljon ja Tukholman läheisyydessäkin on talviurheilukeskuksia lumisine rinteineen. Pandalle tiedoksi, että olen ollut todistamassa myös Tukholmassa pidettyjä raveja järven jäällä. Olemme varmaan samaa mieltä, että siihen on vaadittu kunnon pakkastalvi Tukholmassakin.

Mitä rospuuttokaudella sitten tarkoitetaan? Itse käsitän sen lähinnä kelirikkokaudeksi ja vähän sen suuntaista on ollut jo havaittavissa jopa sisämaassakin. Aamulla metsälammelle on päässyt autolla komeasti, mutta iltapäivällä onkin etelärinteisessä ylämäessä takavetoisella autolla ollut jo poispääsyn kanssa pikku ongelmia. Pakkasasteista huolimatta iso lämppäri taivaalla toimii jo aika tehokkaasti.

Ilmoillehan me emme voi mitään, mutta konstit kesän tulon jouduttamiseksi kuitenkin löytyy.

Kirjoittanut

höpön höpön

Pakkasella radan rouhiminen ja hiekoittaminen voisi onnistua, mutta olisi todella typerää. Miksikö? Koska radan pinnan alunen on roudassa. Jos pakkaskeleillä lumipolanne ajetaan pois ja ajetaan hiekka päälle, saattaa kelin lämmetessä käydä niin, että rata on yhtä puuroa ja velliä.

Kukaan ei rupea tekemään kesärataa pakkasilla. Ei varmasti rupea. Aivan typerää väittää, että kyllä se on mahdollista. Kaikki asiat on varmasti mahdollisia, mutta kun se on hullun hommaa pilata rata rouhimalla sitä pakkaskelissä.

Kun odotetaan, että kelit lämpenee ja sitten lumi ja jääkerros ajetaan pois radalta, saadaan paras ja kestävin tulos.

Typerää väittää tuollaista asiaa, jota ei tulla tekemään. Se on liian riskialtista touhua. Voi jäädä ravit ajamatta kokonaan.

Kirjoittanut

löpön löpön vaan sullekin

Eikös siellä pitäisi pakkaskeli vallitakin, ainakin näin esim. Panda vakuuttaa ja kai hän pitkän linjan säätieteilijänä tietää mitä puhuu.

Mitä radoille tapahtuu syksyisin ja alkutalvesta, kun on pitkiä jaksoja kovia pakkasia, eikä lunta ole tullut hiutalettakaan? Mahtaako radanhoito onnistua silloin, vai meneekö ravit peruutukseen?

Radan hoito ongelmakeleissä vaati työtä, työtä ja sitten vielä perskeleesti työtä, mutta taitaa nykyään olla melko vierasta suurelle osalle yksinkertainen raaka työnteko.

Sanoisin ravien jäävän ajamatta vähintään yhtä suurella todennäköisyydellä kelien radikaalisti lämmetessä, kun radan pinnalla oleva lumi/jääpolanne alkaa sulaa. Varsinkin lähellä pohjois/etelä-suunnassa olevien kunnolla kallistettujen ratojen kaarteet ovat tällöin todella eri kunnossa ja jopa vaarallisia. Sama on tilanne katsomoiden varjoon jäävillä alueilla.

Siitä olen samaa mieltä, että tuskin näiden ennusteiden valossa Vermossa radalle yritetäänkään tehdä mitään suuria muutoksia, kun säässä todennäköisesti ei tule tapahtumaan muutoksia. Kaikista ennustuksista huolimatta jo kokemustenkin perusteella voin sanoa, että säätyyppi voi yhdessä päivässäkin heittää kuperkeikkaa.

Typeriähän tässä ollaan tietenkin, mutta omataan kuitenkin myös omakohtaista kokemusta ratojen ja teiden hoidosta ja kunnossapidosta.

Mitä taas tulee Bradin osallistumiseen, niin eiköhän Tuomas lopullisen päätöksen tule tekemään vasta kilpailupäivänä Vermon radan kunnon nähtyään. Jos nyt yleensäkään Bradin sinne ilmoittaakaan. Tuomas on kyllä aikaisemminkin vetänyt hevosiaan pois startista juuri ennen ravien alkua rataolosuhteisiin vedoten. Vaikka yleistä lupaa tähän ei annettaisikaan, niin ainakaan Bradille ei ilmokarenssilla taida olla suurtakaan merkitystä.

Kirjoittanut

Rata

Porissa on tänään lounasraveissa hienon näköinen hiekkarata. Pohjan kovuudesta en tiedä, mutta ei tuon perusteella luulisi olevan mahdotonta, että bradikin pääsisi aloittamaan kautensa ilman hokkeja. Luulisi joka tapauksessa olevan hyvä sauma, että millään lumipintaisella talviradalla ei ajeta kuten moni on ennustanut.

Kirjoittanut

Helsinki-ajo

Siirrettävä Pori-ajoksi, sillä näyttäisi olevan härmälän paras rata tällä hetkellä.

Kirjoittanut

Sepis ja Kivivasara

Ei onnistu Vermossa. Porissa ei ole päästetty rataa umpijäähän, Vermossa on.

Opettele Kivivasara lukemaan. Kirjoitin, ettei pakkaskelillä kukaan rupea rouhimaan rataa. Turhaa väittelyä asiasta, jota ei tule tapahtumaan, ennen kuin kelit lämpenee.

Kirjoittanut

Kaikki

Jättäytyy pois kisasta! Korkeintaan carmeli mukana kisassa, eli rankkari kansan suosikille

Kirjoittanut

aurinkossa

onhan tuolla jo aurinkon puolella +7 mittarissa :)

Kirjoittanut

Forssi

Olen enempi huolissani forssista rattailla. Jos se saa oikean vauhdin ja keulat ei huolta, brad tekee loput. Mutta jos Mika säätää vauhdinkulun väärin keulasta voi bradille käydä kylmät. Toivottavasti Tuomaksen raaja paranoo pian.

Kirjoittanut

Kesärata :)

Vieläkö riittää kesäradan huutelijoita? :)

Eipä näytä kevät alkavan vielä ensi viikolla eli pääsiäisviikollakaan, tämän hetkinen arvio termisen kevään alkamiselle 4.4. Etelä-Suomessa. Se on ennätyksellisen myöhään ainakin viimeisten 25 vuoden aikana, jolloin itse olen säätä seurannut aktiivisesti. Edellinen ennätys tuli 2011, jolloin alkoi 2.4. Keskimäärin alkaa noin 22.3. Terminen kesä alkaa keskimäärin noin 10.5., terminen syksy noin 3.10. ja terminen talvi noin 10.12.

Kirjoittanut

tepi

mitä tarkoittaa terminen?

Kirjoittanut

Lämpötila

Terminen=lämpötilojen mukainen

Terminen kevät alkaa kun vuorokauden keskilämpötila nousee pysyväluonteisesti plussan puolelle. Keskimäärin 22.3. etelässä, tänä vuonna arvio vasta 4.4. Vaihteluväli n. 5.3.-5.4.

Terminen kesä alkaa kun vuorokauden keskilämpötila nousee pysyväluontoisesti yli +10. Keskimäärin 10.5. etelässä. Vaihteluväli n. 25.4.-25.5.

Terminen syksy alkaa kun vuorokauden keskilämpötila laskee pysyväluontoisesti alle +10. Keskimäärin 3.10. etelässä. Huomatkaa, että syyskuu on siis nimenä hämäävä, koska yleensä koko syyskuu on termisessä/meteorologisessa mielessä vielä kesäkuukausi. Vaihteluväli n. 20.9.-15.10.

Terminen talvi alkaa kun vuorokauden keskilämpötila laskee pysyväluonteisesti pakkasen puolelle. Etelässä keskimäärin 10.12. Tässä huikea vaihteluväli, peräti 25.10.-ei tule ollenkaan, kuten meinasi käydä superlauhana talvena 2007-2008. Silloin terminen talvi tuli vasta maaliskuussa ja kesti vain kolmisen viikkoa. Sen jälkeen onkin sitten ollut huikean pitkiä, lumisia ja kylmiä talvia pelkästään.

Kirjoittanut

Ja miksi ei

Pori sai radan lounareihin sellaiseen kuntoon, jossa ajettiin ilman kengiä. Jos ison kirkon kaverit ei saa rataansa T75- kierroksella olevaan Helsinki- ajoon kesäradaksi, niin kyllä saa NAURAA!

Mikä meillä on muka maan päärata?????

Kirjoittanut

koska rata on tarkoituksella päästetty

talviradaksi. Siksi.

Kirjoittanut

Jeps

Juuri näin. Uudenvuoden aikoihin kun tuli useamman päivän lauha jakso, niin Vermonkin piti päättää poistetaanko jääpinta vai jätetäänkö ja päästetään täysin lumiradaksi (tai vastaavasti olisi voitu pyrkiä pitämään hiekkapintaisena heti marraskuun lopusta lähtien kun lumet tulivat). Valitsivat jälkimmäisen eli pitivät jääpintaisena (ke 2.1. ravattiin jäisellä pinnalla) ja on sen jälkeen ollut siis oikein hyvä talvirata eli jääpohja ja lumipolanne päällä. Vielä tulee pysymään talviratana ainakin parisen viikkoa. Toinen vaihtoehto olisi ollut poistaa jää ja sen jälkeen poistaa lumet aina erittäin tarkkaan heti kun sitä tulee lisää, tämä olisi nykytalvina vaativaa ja vaatisi jatkuvia päivittäisiä ponnisteluja, joihin toki vuoden raviradalla Porissa on siis kyetty.

Kirjoittanut

onkohan

kun kuisla veti hevosensa pois lähdöstä.

Kirjoittanut

Huh huh

Nyt näyttää, että termisen kevään alkaminen viivästyy vielä lisää, on myöhästymässä todella harvinaisen ja ennätyksellisen paljon, nimittäin etelässäkin alkamassa vasta huhtikuun puolen välin paikkeilla! Eli vasta Seinäjoki-ajon tienoilla ja vain pari viikkoa ennen Finlandiaa!

Kirjoittanut

Tuomas

Tuomas sanoo HU:ssa, ettei Bradilla enää ikinä kilpailla tämän jälkeen hokeilla. Seinäjoki-ajo kiinnostaa, mutta nythän on edelliseen viestiini viitaten jopa silloinkin vielä hokkikeliriski, uskomatonta kyllä. Ei siis ajeta jos on hokkikeli.

Kirjoittanut

Sää la

La Vermossa pilvipoutaa, heikohkoa pohjoistuulta, lämpötila ravien alussa nollan kieppeillä, ravien lopussa n. -5.

Kirjoittanut

Rastimeri

Tokkopa starttaa Brad huomenna. Vedotaan hiitin jälkeen ilmenneeseen lievään ontumiseen. Kesän päätähtäin kuitenkin Suur-Hollolassa, joten koko vuotta ei haluta pilata kevät-hölmöilyyn.

Kirjoittanut

termii

termisellä ja kesäradalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, eikä seinäjoella 99% varmuudella ole hokkikeliä koska eurooppalaiset ei varmaankaan halua tänne hokeilla ajelemaan.

Kirjoittanut

No niin

Kyllä termisen kevään alkaminen on juurikin se, joka määrittelee milloin radat sulavat. Ei ne termisen talven vallitessa sula kuten nytkin on nähtävissä.

Kirjoittanut

Ens viikolla

Ens viikolla päivisin menee usean asteen plussalle ja arska paistaa, niin on mahdollista, että alkaa pikkuisen jo pehmetä lumikerros pinnasta, mutta ei siis kunnon sulamists koska yöt ovat edelleen niin kylmiä, että terminen talvi jatkuu vieläkin.

Kirjoittanut

Värillä on väliä

Jos tavalla tai toisella radan/lumen/jään pinta tummuu, niin sitten se aurinko puree jo aivan eri tavalla. Toisaalta, jos säilyy valkoisena, niin sitten kestää pidempään.