Onko Brad Helsinki-ajossa hokkikelistä huolimatta?
Tuomas sanoo, ettei tällaisella hevosella mielellään kilpailla hokkikengässä, mutta Helsinki-ajoon silti tähdätään. Nämä on ristiriitaisia lausuntoja, koska voin 99% varmuudella vakuuttaa, että 2 viikon kuluttua ajettavassa Helsinki-ajossa on lumipohjainen rata. Nimittäin kaikki ennustemallit näyttävät, että tämä kylmä säätyyppi jatkuu vielä ihan kuun loppuun asti, Helsinki-ajo siis 23.3. Olen harrastanut tarkkaa sään seurantaa ja analyysia jo noin 25 vuoden ajan, joten tiedän mistä puhun. 23.3. on hokkikelit, kuten useimpina muinakin vuosina on ollut tuohon aikaan.
Vastaukset
Kirjoittanut aaaa
finlandia-ajo
brad de veluwe pitäsi startta huhtikuu puolessa välissä ja sen jälkeen finlandia-ajo.
Kirjoittanut tsadilainen
Ristiriita?
Jos sanoo että ei mielellään niin ei kait se tarkoita että ei ollenkaan?
Ja kait sillä hokit ovat alla kun kerta hiitataankin Vermossa?
Kirjoittanut Panda-
Hiitti eri asia
Harvoin ihan huippuhevosilla ajetaan hokkikeleillä, johtuneeko liukastumis-/loukkaantumisriskistä?
Kirjoittanut tsadilainen
Meinaatko ...
... että jos se kävi Vermossa hiitillä niin sillä ei ollut hokit alla?
"Harvoin ihan huippuhevosilla ajetaan hokkikeleillä, johtuneeko liukastumis-/loukkaantumisriskistä?"
Kirjoittanut Panda-
Joo-o
Siis totta kai oli eilen hokit alla harjoituksissa, mutta Tuomas varmasti tarkoitti, että kilpailutilanteessa hokeilla ajaminen lisää turhaan riskejä tämän luokan hevosella. Saa siis nähdä osallistuvatko Helsinki-ajoon lumipolanteisella radalla.
Kirjoittanut PJK-
Aurinko lämmittää
Hokkien ongelma lienee se, että tiukasti kiinni ottaessaan rasittavat niveliä etenkin kurvijuoksussa. Korjatkaa, jos tämä teoria oli väärä.
En suostu uskomaan, että rata olisi polanteinen noiden ravien aikaan. Vaikka pakkasia riittäisi, niin aurinko on jo niin korkealla, että se lämmittää ja sulattaa tumman radan pinnan. Yöpakkasilla uhkaa mennä betoniksi, mutta sen esto on ratamestarin homma. Tallialue on haasteellisempi, mutta olettaisin, että sinne ajetaan tarvittaessa sopiviin kohtiin hiekkaa, ettei tarvi liukastella.
Kirjoittanut Timo
Jaa-a
Eiköhän Vermossa tehdä solvallat ja vedetään väkisin kesärata 23.3, jos se ei ole muuten jo tullut... Niin kova mainosarvo Bradilla on, että eivät varmasti jätä tilaisuutta käyttämättä.
Kirjoittanut Panda-
Niin
Usko pois vaan, ei silloin 2 viikon kuluttua ole vielä yhtään keväisempää kuin nyt, päivisinkin selvästi pakkasella, ei riitä aurinko millään sulattamaan näin kylmillä ilmoilla, katso vaikka 10 vrk ennuste täältä:
Brädille sopivan lähdön myöhäisempään ajankohtaan?
Kirjoittanut Panda-
2012
Viime vuonna oli järkätty 4.4., jolloin oli jo kesärata, mutta 23.3. on auttamatta liian aikaisin, silloin on lähes joka vuosi vielä hokkikelit, kuten tänäkin vuonna. 13.4. olis Seinäjoki-ajo, sinne järjestäjät kovasti haluaisivat Bradin 2 viikkoa ennen Finlandiaa.
Kirjoittanut Timo
Niin
Kyllä tässä jokunen vuosi sitten Helsinki-ajossa päästettiin jo kesäradalla. Olikohan Aslak ja 2011. Aivan kauheassa kurakelissä. Ja kyllä itseasiassa viimekin vuonna Lisa's Big Boyn voittaessa oli jo kesäinen keli.
Kirjoittanut Panda-
Nii-in
Mutta viime vuonna Helsinki-ajettiinkin vasta 31.3. eli viikkoa myöhemmin ja viime vuonna oli myös aikaisempi kevät. 2011 ajettiin jo 12.3. ja silloin oli niin lämmin ilma juuri sinä yksittäisenä päivänä, että meni ihan velliksi ja Aslak voitti. Tänä vuonna ei totisesti mene velliksi vaan pysyy lumipintaisena yli Helsinki-ajon.
Kirjoittanut Timo
Jaa-a
Täytyy vaan sanoa, että aikamoisia ennustajia täällä kyllä on :D
Kirjoittanut abelander
turha näihin horinoihin uskoa vielä
Eipä olisi ensimmäinen kerta kun Pandan sammakkoennusteet menevät pieleen
Kirjoittanut nää on nähty ennenki
Panda yössä
"Helsinki-ajossa on lumipohjainen rata"
Hiekkapohjainen 95% varmuudella
Kirjoittanut Ryynäri
Iiiii
Tulee jos tulee, keli sen näyttää..mutta arvon fanit. Muistakaa että kyseessä on brad eikä usain bolt.. Kaikkea voi aina sattua
Kirjoittanut Panda-
Just
Ihanko meinasit vaikkapa liekinheittimellä sulattaa radan?
Kirjoittanut Kivivasara
työtä ja tuskaa
Ei Panda viimeisessä heitossaan kovin kaukana ole.
Oletko tietoinen miten kesällä asfalttitiet kuumennetaan ja pinta rouhitaan uusiokäyttöön? Vehkeet Vermoon ja "grilli" kuumaksi, niin ei kauaa nokka tuhise, kun onkin jo kuiva kesärata.
Työn ja tuskan takanahan se on ja kustannuksiakin jonkin verran tulee, mutta mitenkään mahdoton tehtävä ei ole. Karhulla lumi ja jää pinnasta pois ja "grilli" täyteen leveyteen, niin 4-5 kierrosta ja rata on kertaalleen sulatettu.
Jos Vermossa kiinnostutaan, niin ei muuta kuin yhteys alan firmoihin ja homman saa teetettyä vaikka mainosmielessä, kun hommat tien päällä eivät vielä ole täysillä alkaneet. Takaan, että homma toimii ja idea on Vermon käytössä veloituksetta. Vip-liput kevään raveihin olisi tietenkin mukava "konsultti-palkkio". ;)
Kirjoittanut nää on nähty ennenki
ei tarvita liekinheitintä
Aurinkoiset päivät sulattavat rataa lähes päivittäin. Lisäksi lämpötila menee viimeisellä viikolla plussan puolelle sekä päivisin että öin. Lumipohjainen rata on 5% todennäköisyydellä - eli lähinnä ainoastaan siinä tapauksessa että lumipyryinen takatalvi yllättää ravipäivänä tai päivää ennen.
Kirjoittanut Fahrenheit
hiekkapohjainen,
mutta rungoltaan jäinen on todennäköisesti Vemon rata Helsinki-ajon aikoihin. Aika isolla todennäköisyydellä vaatii hokit, jotka rasittavat etenkin kaarrejuoksussa hevosen jalkoja ja lisäävät loukkaantumisriskiä. Onko tämä lähtö Bradille aivan välttämätön, sen vain Tuomas tietää ja tekee päätökset yhdessä omistajien kanssa osallistumisesta.
Kirjoittanut abelander
Helppoa pikkuvaihteellakin varovaisesti
Missä on todistettu että hevonen loukkaantuu hokeilla herkemmin ? Näyttöjä ?
Sitäpaitsi eihän tuon tasoisen hevosen kuin Bradin tarvitse muuta kuin hölkätä Helsinki-Ajon voittajaksi. Tuskin tarvitsee ajaa kaarteissa täysillä ;)
Kirjoittanut joku ei tajua
hokit alla
jos on sanottu että hokeilla ei kilpailla, niin mikä siinä on epäselvää?
Kirjoittanut Fahrenheit
aika
harvalla absoluuttisella huippuhevosella ajetaan hokeilla. Miksiköhän ei ?
Kirjoittanut abelander
hmmm
johtuisikohan siitä että niillä tähdätään kesäkauden isopalkintoisiin kilpailuihin... talvella sellaisia ei juurikaan ole. Ja huippuhevosilla tavataan pitää taukoa muutenkin joten talvella kai se paras aika silloin on.
Kirjoittanut Fahrenheit
miksi
Bradilla ajettaisiin hokeilla ? Minusta näin ei tule käymään eli jos rataolosuhteet vaatisivat hokit, niin silloin Bradilla ei yksinkertaisesti startata. Loogista...?
Kirjoittanut Panda-
Jaahah
"päivin ja öin plussalla"? Öh, raviviikolla on kylläkin päivisin pikkupakkasta ja öisin ja aamuisin -10..-15. Ei siinä rata sula. Nyt yltää Forecan ennuste raviviikon maanantaille asti
Katsokaapa juuri nyt TotoTV:stä Solvallan olosuhteita. Tukholma on noin 100 kilometriä Helsinkiä alempana. Ja Solvallassa muutenkin pidetään hiekkarataa kesät talvet. Ei muuta kun sinne Vermosta soittoa Ruotsin naapureille jos ei muuta. Hiekkapinnalla ajaminen olisi Suomessakin ihan mahdollista ympäri vuoden, mutta ei ole vain haluttu siihen satsata.
Kirjoittanut Panda-
Jeps
Solvallassa tosiaan aina hiekkarata, vaikka sielläkin ollut tänä talvena aika lumista ja kylmää. Siellä tosiaan ratamestari osaa hommansa, vaikka täytyy myös muistaa, että siellä on talvet normaalisti selvästi lauhempia kuin Suomessa. Meri + 300 km lounaaseen vaikuttaa sen verran.
Kirjoittanut nää on nähty ennenki
hölynpölyä
Forecan ennuste ei edes ylety raviviikolle ja Accuweather on täyttä puppua jos vähänkin enemmän olisit sitä seurannut niin tietäisit.
Mutta sittenpähän tuo nähdään kuinka käy.
p.s. Juuri nytkin lumi sulaa komeasti auringonpaisteessa :)
Kirjoittanut Panda-
Jaahas
Kyllä Forecan ennuste ulottuu jo raviviikon alkuun ja kyllä Accuweatherin ennusteesta saa ihan hyvää osviittaa suursäätilasta (eli kylmänä jatkuu) ja vahvistaa myös Ilmatieteenlaitoksen pitkän ajan arviota
Forecan 10 päivän ennuste näyttää raviviikon alulle pikkupakkasia ja edeltävälle viikonlopulle aurinkoa. Koko ajan sää lauhtuu ja en yhtään ihmettele, jos 23.3 päästetään kesäradalla. Pidän sitä jopa todennäköisenä. Sitä paitsi se rata ei ole tälläkään hetkellä kovin kaukana hiekkapinnasta. Pohja on varmasti vielä jäässä, mutta viime keskiviikkonakin lumipinta oli todella ohut ja aikamoista sohjoa oli rata.
Kirjoittanut Panda-
Pohjat
Tarkoitankin nyt pohjaa, ei pysty ajamaan ilman hokkeja, vaikka olis sentti hiekkaa jään päällä. Tosin edes näin ei tule olemaan, vaan täysin lumipolanteinen talvirata.
Kirjoittanut Madness
Omanlaisensa
"himo" se on tuo sääennusteiden kyttääminen ja arvailu....
Kirjoittanut nää on nähty ennenki
hehheh
Pitkän ennusteen seurannat on täyttä höpönlöpöä.... tulee nyt mieleen vaikkapa helmikuu, piti olla hirmupakkaset vaan miten kävi ;)
Kirjoittanut Panda-
webcam
Täällä livekuvaa Vermosta, onko sen näköinen, että alle 2 viikon päästä kesäkeli ;)
Eipä tietenkään nyt. Käypä ihmeessä mittaamassa se lumen syvyys ja tule sitten taas pätemään :)
Kirjoittanut Panda-
Mitäs
Mitäs siinä on mittaamista, ei ne lumet pakkasilla mihinkään sula.
Kirjoittanut se on
Kovaa
Kyllähän sen radan pinnan jäästä sulaksi saa ankaralla suolauksella jos niin halutaan. Mutta kova se silti olisi.
Kirjoittanut tsadilainen
Ihme jankkaamista radasta.
Toistan tuon että:
"Jos sanoo että ei mielellään niin ei kait se tarkoita että ei ollenkaan?"
Eli jos rata olsikin talvinen niin kait se ajaa jos vaan tuntuu siltä? Ei se vauhti vielä tarvi kuitenkaan olla mitään "Eliitloppettiä" vai mitä?
Kirjoittanut Panda-
Juups
Jää tosiaan nähtäväksi ajetaanko vai ei KUN on talvirata 13 päivän kuluttua.
Kirjoittanut Kivivasara
mistäs se vesi tulee
Näilläkin keleillä Tampereen korkeudellakin talon toisella lappeella valuu vesi ja toisella lappeella taas ei, erikoinen ilmiö.
Panda varmaan kertoo mistä se vesi tulee, ellei se kerran tule sulavasta lumesta. Pakkasta muuten vielä
12 astetta.
Kirjoittanut Panda-
No niin
Kyllä iltapäivisin tähän aikaan vuodesta jos on pikkupakkasta ja aurinko paistaa, niin kyllä etelärinne tai etelänpuoleinen katto sulaa jonkin verran, mutta ei tasaisen valkoinen ravirata-alue, kuten ei pellotkaan.
Kirjoittanut Kivivasara
katso kelloa
En tiedä missä Panda on, Siperiassako, mutta meillä kello on kyllä vielä reilusti tälläkin hetkellä aamupäivän puolella ja mittarissa rapiat 12 astetta.
Lape on muuten ihan tasaisen hohtavan valkean lumen peitossa ja vesi valuu parhaillaankin rännistä.
Pakkoko sitä rata-aluetta on pitää tasaisen hohtavan valkoisena, tuskin se muuten sitä onkaan?Käväiseppä Panda vaikka sänkipellolla ja tule sitten kertomaan mitä näit korsien juuressa tapahtuvan. Eihän siinä vaan ollut mistään sulamisilmiöstä kysymys? Mikähän tosiaan mahtaakaan olla tilanne iltapäivällä?
Kirjoittanut Panda-
Lape
Mikä on Lape? Ihan Etelä-Suomessa asustelen ja täällä on 70cm lunta maastossa, kymmeniä senttejä katoilla ja hiekkatiet ovat täysin lumipintaisia ja jää alla. Eikä tämä tilanne tule muuttumaan 13 päivässä eli ennen Helsinki-ajoa. Terminen talvi alkoi 29.11. ja tämän hetkisen arvion mukaan päättyy 29.3. eli pitkänä perjantaina. Helsinki-ajo menee siis vielä täysin talvisäässä. Ymmärrän kyllä, että nyt jo aurinkoisina päivinä räystäiltä tippuu hieman vettä ja aurinko hieman sulattaa lunta myös etelärinteessä olevien tummien asioiden ympäriltä (kuten mainitut viljankorret tai isot kivet, tms.), mutta nyt puhuttiinkin tasaisen valkoisesta ravirata-alueesta, jolle tällä asialla ei ole mitään merkitystä. Katsokaa itse livekuvaa Vermosta, tasaisen valkoista on ja pakkasta -6 ja yöllä -20, ei siellä mikään sula:
jo, Brad ei juokse Helsinki-ajossa, ellei lämpöaalto iske ensi viikolla. Hokkikeleillä sillä ei ajeta.
Kirjoittanut Panda-
Niinpä
KUN ei iske lämpöaalto niin tuskin tosiaan ajetaan.
Kirjoittanut Panda-
12 päivää
Helsinki-ajoon 12 päivää. Tuoreimpien tietojen perusteella juuri edeltävinä päivinä (ke-pe paikkeilla) nousee päivisin hieman plussalle, mutta on pilvistä ja yöt pysyy selvästi pakkasella eikä terminen kevät näytä edelleenkään alkavan ennen pitkäperjantaita (29.3.), joten rata pysyy lumisena Helsinki-ajossa.
Kirjoittanut mmpe
Ja jos
Bradi viivalle tulee ja sattuu häviämään, tai ravi ei käy, niin joukkokanne, eiks niin.
Kirjoittanut Timo
Jaa-a
Edelleen kyllä uskon, että Vermo alkaa sulattaa rataa kohtapuolin ihan tarkoituksella.
Kirjoittanut anteeks kiitos
s pekulointi voidaan lopettaa
Jo tällä viikolla on tarkoitus ajaa hiekkapintaisella radalla. Lähde vermon sivut. Linkki alla.
En tiennyt, että Vermolla on näin järeät työkalut olemassa. Pelkäänpä ettei onnistu kunnolla tuo projekti kovilla pakkasilla, jää väkisin jääkerros hiekan alle.
joten s pekulaatio jatkukoon. Viime vuonna on ollut noin järeä kalusto. Onko lie tänä vuonna. Ja jos yöpakkaset ovat kovat, kuten ovat olleet lähipäivinä, niin eipä se aurinkokaan rataa sulata.
Luulisi nyt kuitenkin, että heti kun plussalle mennään niin sama homma on edessä kuin viime vuonna. Mutta tosiaan linkkini olikin vanha, toivottavasti joku viisas ei nyt siitä innostu liikaa.
Kirjoittanut Panda-
Hahaa
Aika hyvä huijaus, menin halpaan :) Viime vuonna kevät tuli selvästi aikaisemmin kuin tänä vuonna. Ei sellaista kalustoa olekaan, että näillä pakkasilla rata saataisiin kesäkuntoon. Eikä siinä mitään spekulaatiota tarvita, termisen talven vallitessa ajetaan Helsinki-ajo lumipinnalla ja sillä selvä.
Kirjoittanut Timo
Voi herranjee
Siis mikä ihmeen pessimisti tämä Panda nyt on :D "Ei sellaista
kalustoa olekaan, että näillä pakkasilla rata saataisiin
kesäkuntoon." Justjoo. Miten se sitten Solvallassa on onnistunut :D
Kirjoittanut håkan
vähän eri juttu
solvallassa on lämmitettävä rata eli rata ei voi jäätyä
Kirjoittanut Timo
Jaa-a
Ihan uus tieto meikäläiselle. Mistä tuommoisen repäsit.
Kirjoittanut hiittaa
Forss vaan
Korvenoja parantelee kättään pari viikkoa, siinä vielä "varmistus" ettei Brad osallistu 23.3.
Kirjoittanut Panda-
Totta se on
Ei oikeasti ole sellaista kalustoa, että talvinen lumi- ja jääpolanne saataisiin poistettua näillä pakkasilmoilla ja routakin sulatettua. (Paitsi jos liekinheittimillä paahdetaan rataa koko päivä) Solvallassa vaan on niin paljon lauhempi ilmasto ja siellä on useaan otteeseen ollut tänä talvenakin todella lauhoja sääjaksoja, eihän siellä ole lunta maastossakaan juuri lainkaan. Enkä ole pessimisti vaan realisti, paljon mieluummin kertoisin kesäkelien tulosta. Itse suorastaan inhoan talvea ja ärsyttää kovasti, että nämä talvet ovat nykyään aina niin lumisia, kylmiä ja pitkiä, marraskuun lopulta maaliskuun lopulle.
Kirjoittanut Panda-
Joopa joo
Edelleen taustavoimat aikovat ajaa Helsinki-ajossa eli joko eivät ymmärrä silloin olevan hokkikelin tai sitten eivät välitä siitä. Kuski vaihtuu Mika Forssiksi.
tuo rata kuitenkin ilmeisesti karhulla rouhittiin auki ja lumipolanne siirrettiin pois. Mikä oli kelitilanne vuosi sitten? Toivottavasti saisivat radan hiekkapinnalle. Maxwell Mayday, Saston, Womanizer, Aga Khan Boko startti kropassa vastaan ja avot. Toivon ainakin tätä. Voihan se olla, että siellä on Brad de Veluwe, Daniel Palema, G.Moll, Present S ja kumppanit viivalla.
Kirjoittanut Panda-
Juup
Viime vuonna oli tosiaan tähän aikaan huomattavasti lauhempaa, joka mahdollisti ko. operaation. Nyt ei toistaiseksi mahdollista.
Kirjoittanut Kivivasara
entäs Pohjois-Ruotsi
Onko Panda tietoinen kuinka Pohjois-Ruotsissa toimitaan talviratojen kanssa sekä syksyllä, että keväällä? Talvi lienee Pandankin mielestä siellä ainakin yhtä ankara kuin Helsingissäkin.
Siellä kesäradan tekemiseen ei kevään korvalla kauan mene. Tuskin Bodenin resurssit paljon Vermoa ainakaan parempia ovat, mutta siellä tehdään eikä meinata. Tyotähän se vähän teettää, mutta kun se on Pohjois-Ruotsissa mahdollista, niin miksei sitten Vermossa?
Mission impossibleko, no ei todellakaan.
Kirjoittanut mitä mitä
no odotellaan
miksi Kivivasaralla on taas kiire julistaa omaa näkemystään ainoaksi ja oikeaksi?
Mikä on muuten Tuomas Sausagemadnessin kädessä, kun ei pysty ajamaan? Sausagemadness nimi tulee siis google kääntäjästä, kun kääntää ruotsinkieliset sivut, jossa Tuomas Korvenoja on mainittu :)
Vaaleissa oli Paavo Pesusieniä ja nyt meillä on Tuomas makkarahulluus :D
Kirjoittanut Panda-
Boden
Minkälaisia laitteita siellä Bodenissa sitten on, että kovalla pakkaskelilläkin saadaan lumirata kesäradaksi?
Kirjoittanut mitä mitä
haastetta on tulossa
yläkerran ukolta, joten laitteet laitetaan varmasti kovaan testiin, jos meinaavat tästä suoriutua.
ja yli -10 asteen yöpakkaset takaa kyllä sen, että ei ainakaan tällä viikolla hiekkapintaista rataa Vermossa nähdä. Saako sitä sitten ensi viikolla, mene ja tiedä. No torstaina ajavat hiitin. Varmaan sitten ilmoitetaan jos ilmoitetaan hevonen starttiin.
Kirjoittanut Kivivasara
sanotaanko vaikka kokemus
Mihinkään ei valmiissa maailmassa ole kiire ja sanomani perustuu vain ja ainoastaan omakohtaiseen kokemukseen. Omin silmin on nähty muutos talviradasta kesäradaksi lyhyessäkin ajassa.
Niin, Panda, kyse on oikeastaan vielä ns. jääradasta kesäradaksi, jos rospuuttokautena nyt kesäradasta voidaan puhua. Hokeitta voidaan kyllä ajaa, suurimmat hankaluudet ovatkin tallialueen puolella.
Eikä siihen tarvita sen kummempia vehkeitä tai koneita mitä Vermollakaan ei olisi käytössä, tai ainakin helposti hankittavissa.
Kirjoittanut Panda-
Ei etelään
No Etelä-Suomessa ei tule lisää lunta enää, mutta pakkaset jatkuu vielä parisen viikkoa. Öisin -10..-25 ja päivän ylin -2..-7.
Helsinki-ajoon pian enää 11 vrk. Talviradalla ajetaan.
Kirjoittanut Madness
Tuo ei ole enää
säähimoa,vaan sääkiimaa...
Kirjoittanut teeweehoo
Bodenissa talvirata
Hei kyllä Ruotsin Bodenissa ajetaan talvikaudella lumipohjaisella talviradalla, samoin Umeå ja Skellefteå. Muualla Ruotsissa, vaikka sielläkin on talvella lunta ja pakkasta, niin ajetaan hiekkapohjaisella radalla. Se vain vaatii töitä ja töitä, lumenpoistoa ja SUOLAA
Kirjoittanut Panda-
Käsitys
Mun käsityksen mukaan Solvalla ja siitä etelään olevat radat ovat hiekkapintaisia talvella, koska Etelä-Ruotsissa on niin lauha ilmasto, että lähes lumetonta maastossakin koko talven ja pitkiä lauhoja jaksoja, rata on helppo pitää sulana ja pysyy pääosin itsestäänkin, mutta ei Keski- ja Pohjois-Ruotsissa kyllä lumiratoja pakkasilla väkisin sulatella.
11 päivää Helsinki-ajoon ja tuoreimpien ennusteiden mukaan näyttää entistä varmemmalta, että ajetaan lumipolanteisella talviradalla.
Kirjoittanut pohtii
kivivasara
Vermossa on pitänyt ajaa hokeilla tähän päivään asti, joten puhut nyt mitä sattuu. Esimerkiksi perjantaina Sastonilla ei edes ajettu hiittiä siellä, koska rata oli jäässä.
Mistä rospuuttokeleistä muuten puhut? Nythän on vielä ihan rehelliset pakkaskelit.
Mitä tulee tuohon teeweehoon kommenttiin, niin se riippuu paljon myös radan sijainnista, koska liika suolaus aiheuttaa sen, että se painuu pohjavesiin. Ei sitä kukaan joka päivä maahan viljele myöskään taloudellisesta syystä. Lisäksi kun sitä hiekkarataa ylläpidetään, se lumi ajetaan toistuvasti sieltä pois. Aika eri asia alkaa lumirataa alkaa sulattelemaan, varsinkin pakkaskeleleillä. Plussakelillähän asia olisi paljon nopeampi toimenpide.
Kirjoittanut Panda-
Öööh
En ole puhunut mitään mistään "rospuuttokeleistä" enkä ole väittänyt, ettei Vermossa olisi ajettu talviradalla koko talvi. Tottakai on ajettu, niin kuin muinakin talvina. Tänä vuonna vieläpä erityisen pitkään, ihan maaliskuun viimisiin päiviin asti, yli Helsinki-ajon (23.3.)
Kirjoittanut tsadilainen
Panda ja muut
Laitan tuohon tuon kysymyksen vielä kolmannen kerran että:
"Jos sanoo että ei mielellään niin ei kait se tarkoita että ei ollenkaan?"
Vaikka nyt olisikin se talvirata niin... Ja Mika kuskina. Olisi siinä joillakin olemista.
Kirjoittanut pohtii
niin
Kysyinkin kivivasaralta, että mitäs rospuuttokelejä nyt on, kun on vielä rehelliset pakkaskelit. Muutenkin kirjoitukseni oli kivivasaralle.
Kirjoittanut Panda-
Hyvä
Ok, ihmettelinkin :) Ei ole tosiaan rospuutto-kelejä enää viime vuosina ollut Suomessa (paitsi huhtikuun alussa yleensä hetken).
Kirjoittanut Mois
Loistavaa
Nyt on löydetty Bradille oikea kuski talvikeleille! Tietää kuinka ajteaan hokkikelissä, pöpperöisellä radalla ja vaikka erikoiskovalla radalla. Välipohjatkin voidaan laittaa, jos niillä saadaan lisää lentoa loppusuoralle!
Kirjoittanut Panda-
Kylmää
Entisestään kylmentyneet ennusteet. Ennen ko. ravipäivää ei taideta käydä kertaakaan plussalla edes iltapäivällä. Vasta ravipäivänä käydään plussalla näillä näkymin ja terminen kevät ei taida alkaa edes ihan kuun lopussa eli pääsiäisenä, vaan venyy huhtikuulle asti. Melkoisen pitkä talvi siis. Mutta siis Helsinki-ajossa täys talvi vielä ja lumirata.
Kirjoittanut Hortonomi
Älä tallaa nurmikoita
Vilkasin juuri ulos ja näyttää kevät tulevan oikein kohinalla.Ei ole kuin päivien kysymys kun ruoho viheriöi.
ps.Sanottakoon selvyyden vuoksi että kysymys on siis rairuohosta.
Kirjoittanut Alkoholisti-Juristi
Information
Solvallassa on ratalämmitys.Sen takia siellä on aina "kesärata".
Kirjoittanut Panda-
Loistavaa
Hyvä Solvalla, ei muuta kuin Vermoonkin rataremontti ja lämmityspiuhat hiekan alle.
Kirjoittanut kjjk
Liian
monta paukkua on nyt juristi ottanut. Kyllä se ainoa lämmitys Solvallassakin hoituu tuolta ylhäältä auringon muodossa. Miksi etusuora sitten Solvallassa on jäässä pidempään.... katsomon varjossa ei piuhat toimi ?
Kirjoittanut hauskaa
taitaa ravia palsta
olla tämän lämmitettävän radan legendan perustajapaikka. Jos Ruotsissa on niitä lämmitettviä ratoja, miksei niistä löydy faktatietoa mistään, kuten esimerkiksi ratojen sivuilta?
Virallinen ravialegenda:
1. Solvallan lämmitettävä rata
Kirjoittanut Sammakkomies
Lumet sulaa ja keli lämpenee
Veikkaukseni helsinki-ajon keliin on +18 ja kesärata.
Onhan tiedemiestenkin mukaan ilmasto lämmennyt jopa vaarallisen paljon.
Harmi että lämpenee koska suomi suunnitteli viedä lumenpoistotietoa maailmalle hiljattain ja tästä piti tulla jopa merkittävä viennin edistäjä meille.
Kirjoittanut Panda-
Hahaa
Heh, ei ole ihan +18. Tämän hetken arvio päivän ylin +2 ja pilvipoutaa. Öisin reilusti pakkasta, hyvä pitävä talvirata, hokkikeli siis.
Kirjoittanut tsadilainen
Panda
Mitä väliä sillä on mikä keli?
Brad juoksee joka tapauksessa. Huomenna on hiitillä ja Mika rattailla.
Kirjoittanut Pesumestari
Sammakkomies
Jos oikea sammakkomies,hyrynsalmelainen Taisto Heikkinen vielä eläisi niin ainakin nyt hän voisi kuolla nauruun tuommoisen +18 asteen ennustuksen vuoksi.
Kirjoittanut Panda-
Pystyykö
Mutta pystyykö Brad normisuoritukseen lumiradalla? Ainakin 2v Kasvattajakruunufinaalissa 18.12.2010 Seinäjoella hävis Lakupiipulle kovassa pakkasessa (-15..-20). Silloin ei tosin ollut lumipintainen rata, mutta kova hiekkarata ja kova pakkanen.
Kirjoittanut Panda-
No niin
9 päivää Helsinki-ajoon ja nyt se on sitten 100% varmaa, että talviradalla mennään. Kovat pakkaset jatkuu yli ko. ajankohdan eikä plussalla käydä edes päivisin. Täällä nytkin -24.
Kirjoittanut tsadilainen
Panda
toistan taas:
"Mitä väliä sillä on mikä keli?
Brad juoksee joka tapauksessa. Huomenna on hiitillä ja Mika rattailla."
Siis tänään pitäisi olla hiitillä.
Ja mikä on "normaalitaso"? Ei varmaankaan kukaan odota että menisi tähän aikaan vuodesta, olkoonkin rata vaikka kuinka hyvä kesärata, vielä maksimissaan? Valmistelevia lähtöjähän nämä ovat.
Kirjoittanut tsadilainen
Panda
toistan taas:
"Mitä väliä sillä on mikä keli?
Brad juoksee joka tapauksessa. Huomenna on hiitillä ja Mika rattailla."
Siis tänään pitäisi olla hiitillä.
Ja mikä on "normaalitaso"? Ei varmaankaan kukaan odota että menisi tähän aikaan vuodesta, olkoonkin rata vaikka kuinka hyvä kesärata, vielä maksimissaan? Valmistelevia lähtöjähän nämä ovat.
Kirjoittanut babek
korvenoja
Tuomas totesi että talvikelissäkin voisi ajaa mutta painotti radan kimmoisuutta. Sastonia ei voitu edellisenä perjantaina edes hiitata radan kovuuden takia.
Kirjoittanut varmistui
Korvenoja ilmoittaa Bradin
Helsinki ajoon talviradasta huolimatta tämän päivän hiitin perusteella. Sitten odotellaan, ketä muita saadaan mukaan, vai jääkö lähdöstä kaikki muut hyvät pois?
Kirjoittanut Panda-
Jepp
Hyvin taitaa kulkea talviradallakin hiitin perusteella.
Nyt ei enää kukaan onneksi huutele niitä "95% varmuudella kesärata" -juttuja :)
Kirjoittanut en usko
että
starttaa.
Kirjoittanut Kivivasara
talviradasta kesäradaksi
Tässä keskustelussa en ole sanonut kertaakaan, että Vermossa olisi tuolloin "kesärata", mutta olen sanonut sen olevan mahdollista toteuttaa. Näin myös on vallitsevista keliolosuhteista huolimatta, töitä se tietenkin teettää, mutta täysin mahdollista on saada ns. kesäratakin tehtyä.
Kelit vaihtelevat pitkin vuotta pienilläkin alueilla aika paljon ja Tukholman läheisyydessäkin on talviurheilukeskuksia lumisine rinteineen. Pandalle tiedoksi, että olen ollut todistamassa myös Tukholmassa pidettyjä raveja järven jäällä. Olemme varmaan samaa mieltä, että siihen on vaadittu kunnon pakkastalvi Tukholmassakin.
Mitä rospuuttokaudella sitten tarkoitetaan? Itse käsitän sen lähinnä kelirikkokaudeksi ja vähän sen suuntaista on ollut jo havaittavissa jopa sisämaassakin. Aamulla metsälammelle on päässyt autolla komeasti, mutta iltapäivällä onkin etelärinteisessä ylämäessä takavetoisella autolla ollut jo poispääsyn kanssa pikku ongelmia. Pakkasasteista huolimatta iso lämppäri taivaalla toimii jo aika tehokkaasti.
Ilmoillehan me emme voi mitään, mutta konstit kesän tulon jouduttamiseksi kuitenkin löytyy.
Kirjoittanut vai vasara
höpön höpön
Pakkasella radan rouhiminen ja hiekoittaminen voisi onnistua, mutta olisi todella typerää. Miksikö? Koska radan pinnan alunen on roudassa. Jos pakkaskeleillä lumipolanne ajetaan pois ja ajetaan hiekka päälle, saattaa kelin lämmetessä käydä niin, että rata on yhtä puuroa ja velliä.
Kukaan ei rupea tekemään kesärataa pakkasilla. Ei varmasti rupea. Aivan typerää väittää, että kyllä se on mahdollista. Kaikki asiat on varmasti mahdollisia, mutta kun se on hullun hommaa pilata rata rouhimalla sitä pakkaskelissä.
Kun odotetaan, että kelit lämpenee ja sitten lumi ja jääkerros ajetaan pois radalta, saadaan paras ja kestävin tulos.
Typerää väittää tuollaista asiaa, jota ei tulla tekemään. Se on liian riskialtista touhua. Voi jäädä ravit ajamatta kokonaan.
Kirjoittanut Kivivasara
löpön löpön vaan sullekin
Eikös siellä pitäisi pakkaskeli vallitakin, ainakin näin esim. Panda vakuuttaa ja kai hän pitkän linjan säätieteilijänä tietää mitä puhuu.
Mitä radoille tapahtuu syksyisin ja alkutalvesta, kun on pitkiä jaksoja kovia pakkasia, eikä lunta ole tullut hiutalettakaan? Mahtaako radanhoito onnistua silloin, vai meneekö ravit peruutukseen?
Radan hoito ongelmakeleissä vaati työtä, työtä ja sitten vielä perskeleesti työtä, mutta taitaa nykyään olla melko vierasta suurelle osalle yksinkertainen raaka työnteko.
Sanoisin ravien jäävän ajamatta vähintään yhtä suurella todennäköisyydellä kelien radikaalisti lämmetessä, kun radan pinnalla oleva lumi/jääpolanne alkaa sulaa. Varsinkin lähellä pohjois/etelä-suunnassa olevien kunnolla kallistettujen ratojen kaarteet ovat tällöin todella eri kunnossa ja jopa vaarallisia. Sama on tilanne katsomoiden varjoon jäävillä alueilla.
Siitä olen samaa mieltä, että tuskin näiden ennusteiden valossa Vermossa radalle yritetäänkään tehdä mitään suuria muutoksia, kun säässä todennäköisesti ei tule tapahtumaan muutoksia. Kaikista ennustuksista huolimatta jo kokemustenkin perusteella voin sanoa, että säätyyppi voi yhdessä päivässäkin heittää kuperkeikkaa.
Typeriähän tässä ollaan tietenkin, mutta omataan kuitenkin myös omakohtaista kokemusta ratojen ja teiden hoidosta ja kunnossapidosta.
Mitä taas tulee Bradin osallistumiseen, niin eiköhän Tuomas lopullisen päätöksen tule tekemään vasta kilpailupäivänä Vermon radan kunnon nähtyään. Jos nyt yleensäkään Bradin sinne ilmoittaakaan. Tuomas on kyllä aikaisemminkin vetänyt hevosiaan pois startista juuri ennen ravien alkua rataolosuhteisiin vedoten. Vaikka yleistä lupaa tähän ei annettaisikaan, niin ainakaan Bradille ei ilmokarenssilla taida olla suurtakaan merkitystä.
Kirjoittanut Sepis
Rata
Porissa on tänään lounasraveissa hienon näköinen hiekkarata. Pohjan kovuudesta en tiedä, mutta ei tuon perusteella luulisi olevan mahdotonta, että bradikin pääsisi aloittamaan kautensa ilman hokkeja. Luulisi joka tapauksessa olevan hyvä sauma, että millään lumipintaisella talviradalla ei ajeta kuten moni on ennustanut.
Kirjoittanut Pistepirkko
Helsinki-ajo
Siirrettävä Pori-ajoksi, sillä näyttäisi olevan härmälän paras rata tällä hetkellä.
Kirjoittanut vai vasara
Sepis ja Kivivasara
Ei onnistu Vermossa. Porissa ei ole päästetty rataa umpijäähän, Vermossa on.
Opettele Kivivasara lukemaan. Kirjoitin, ettei pakkaskelillä kukaan rupea rouhimaan rataa. Turhaa väittelyä asiasta, jota ei tule tapahtumaan, ennen kuin kelit lämpenee.
Kirjoittanut Hyvät
Kaikki
Jättäytyy pois kisasta! Korkeintaan carmeli mukana kisassa, eli rankkari kansan suosikille
Kirjoittanut Belenoss
aurinkossa
onhan tuolla jo aurinkon puolella +7 mittarissa :)
Kirjoittanut kaks yhteen
Forssi
Olen enempi huolissani forssista rattailla. Jos se saa oikean vauhdin ja keulat ei huolta, brad tekee loput. Mutta jos Mika säätää vauhdinkulun väärin keulasta voi bradille käydä kylmät. Toivottavasti Tuomaksen raaja paranoo pian.
Kirjoittanut Panda-
Kesärata :)
Vieläkö riittää kesäradan huutelijoita? :)
Eipä näytä kevät alkavan vielä ensi viikolla eli pääsiäisviikollakaan, tämän hetkinen arvio termisen kevään alkamiselle 4.4. Etelä-Suomessa. Se on ennätyksellisen myöhään ainakin viimeisten 25 vuoden aikana, jolloin itse olen säätä seurannut aktiivisesti. Edellinen ennätys tuli 2011, jolloin alkoi 2.4. Keskimäärin alkaa noin 22.3. Terminen kesä alkaa keskimäärin noin 10.5., terminen syksy noin 3.10. ja terminen talvi noin 10.12.
Kirjoittanut bryggare
tepi
mitä tarkoittaa terminen?
Kirjoittanut Panda-
Lämpötila
Terminen=lämpötilojen mukainen
Terminen kevät alkaa kun vuorokauden keskilämpötila nousee pysyväluonteisesti plussan puolelle. Keskimäärin 22.3. etelässä, tänä vuonna arvio vasta 4.4. Vaihteluväli n. 5.3.-5.4.
Terminen kesä alkaa kun vuorokauden keskilämpötila nousee pysyväluontoisesti yli +10. Keskimäärin 10.5. etelässä. Vaihteluväli n. 25.4.-25.5.
Terminen syksy alkaa kun vuorokauden keskilämpötila laskee pysyväluontoisesti alle +10. Keskimäärin 3.10. etelässä. Huomatkaa, että syyskuu on siis nimenä hämäävä, koska yleensä koko syyskuu on termisessä/meteorologisessa mielessä vielä kesäkuukausi. Vaihteluväli n. 20.9.-15.10.
Terminen talvi alkaa kun vuorokauden keskilämpötila laskee pysyväluonteisesti pakkasen puolelle. Etelässä keskimäärin 10.12. Tässä huikea vaihteluväli, peräti 25.10.-ei tule ollenkaan, kuten meinasi käydä superlauhana talvena 2007-2008. Silloin terminen talvi tuli vasta maaliskuussa ja kesti vain kolmisen viikkoa. Sen jälkeen onkin sitten ollut huikean pitkiä, lumisia ja kylmiä talvia pelkästään.
Kirjoittanut Tätä ihmetellen
Ja miksi ei
Pori sai radan lounareihin sellaiseen kuntoon, jossa ajettiin ilman kengiä. Jos ison kirkon kaverit ei saa rataansa T75- kierroksella olevaan Helsinki- ajoon kesäradaksi, niin kyllä saa NAURAA!
Mikä meillä on muka maan päärata?????
Kirjoittanut koska
koska rata on tarkoituksella päästetty
talviradaksi. Siksi.
Kirjoittanut Panda-
Jeps
Juuri näin. Uudenvuoden aikoihin kun tuli useamman päivän lauha jakso, niin Vermonkin piti päättää poistetaanko jääpinta vai jätetäänkö ja päästetään täysin lumiradaksi (tai vastaavasti olisi voitu pyrkiä pitämään hiekkapintaisena heti marraskuun lopusta lähtien kun lumet tulivat). Valitsivat jälkimmäisen eli pitivät jääpintaisena (ke 2.1. ravattiin jäisellä pinnalla) ja on sen jälkeen ollut siis oikein hyvä talvirata eli jääpohja ja lumipolanne päällä. Vielä tulee pysymään talviratana ainakin parisen viikkoa. Toinen vaihtoehto olisi ollut poistaa jää ja sen jälkeen poistaa lumet aina erittäin tarkkaan heti kun sitä tulee lisää, tämä olisi nykytalvina vaativaa ja vaatisi jatkuvia päivittäisiä ponnisteluja, joihin toki vuoden raviradalla Porissa on siis kyetty.
Kirjoittanut Rata betonia
onkohan
kun kuisla veti hevosensa pois lähdöstä.
Kirjoittanut Panda-
Huh huh
Nyt näyttää, että termisen kevään alkaminen viivästyy vielä lisää, on myöhästymässä todella harvinaisen ja ennätyksellisen paljon, nimittäin etelässäkin alkamassa vasta huhtikuun puolen välin paikkeilla! Eli vasta Seinäjoki-ajon tienoilla ja vain pari viikkoa ennen Finlandiaa!
Kirjoittanut Panda-
Tuomas
Tuomas sanoo HU:ssa, ettei Bradilla enää ikinä kilpailla tämän jälkeen hokeilla. Seinäjoki-ajo kiinnostaa, mutta nythän on edelliseen viestiini viitaten jopa silloinkin vielä hokkikeliriski, uskomatonta kyllä. Ei siis ajeta jos on hokkikeli.
Kirjoittanut Panda-
Sää la
La Vermossa pilvipoutaa, heikohkoa pohjoistuulta, lämpötila ravien alussa nollan kieppeillä, ravien lopussa n. -5.
Kirjoittanut viimeiseen
Rastimeri
Tokkopa starttaa Brad huomenna. Vedotaan hiitin jälkeen ilmenneeseen lievään ontumiseen. Kesän päätähtäin kuitenkin Suur-Hollolassa, joten koko vuotta ei haluta pilata kevät-hölmöilyyn.
Kirjoittanut jkhs
termii
termisellä ja kesäradalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, eikä seinäjoella 99% varmuudella ole hokkikeliä koska eurooppalaiset ei varmaankaan halua tänne hokeilla ajelemaan.
Kirjoittanut Panda-
No niin
Kyllä termisen kevään alkaminen on juurikin se, joka määrittelee milloin radat sulavat. Ei ne termisen talven vallitessa sula kuten nytkin on nähtävissä.
Kirjoittanut Panda-
Ens viikolla
Ens viikolla päivisin menee usean asteen plussalle ja arska paistaa, niin on mahdollista, että alkaa pikkuisen jo pehmetä lumikerros pinnasta, mutta ei siis kunnon sulamists koska yöt ovat edelleen niin kylmiä, että terminen talvi jatkuu vieläkin.
Kirjoittanut PJK-
Värillä on väliä
Jos tavalla tai toisella radan/lumen/jään pinta tummuu, niin sitten se aurinko puree jo aivan eri tavalla. Toisaalta, jos säilyy valkoisena, niin sitten kestää pidempään.