muihin ratoihin verrattuna Suomessa ? Eipä taida Euroopassakaan olla kovin montaa rataa jossa tehtäisiin noin kovia aikoja jatkuvasti mitä St Michel-viikonloppuna. Elitloppet-viikonloppuna mennään kyllä Solvallassa tosi kovaa kun radan pinnasta tehdään kova.
USA:n radat on sitten asia erikseen, siellä mennään vieläkin kovempaa. Radan pinta ja profiili lienee erilainen, nopeutta suosiva.
Vastaukset
Kirjoittanut rahaa tulloopi
-----
<<< siirretty viesti >>>
Mikkeli on maailman nopein rata. Siis kilometrin radoista. Mailin radat erikseen, ei tarvitse kuin 2 loivaa kaarretta juosta ja se vaikuttaa todella paljon. Mikkelissä huonokin hevonen voi mennä kovan ajan. Míkkelin nopeus on vähän jopa mysteeri, teoriassa yhtä nopeita ratoja pitäisi olla, mutta ei ole.
Solvalla on rataprofiililtaan enemmän sellainen Teivon tai Jokimaan tapainen, aika perinteisen mallinen ja loppusuora on suht pitkä. Se, miksi Solvallassa tehdään kovia aikoja, johtuu siitä, että siellä taso on todella kova ja radan pinta on ihan oikeasti jumalainen. Varmaan paras koko maailmassa. Jos Mikkeliin saataisiin vielä Solvallan tasoinen pinta, siellä juostaisiin joka kesä alle 09,0.
Kirjoittanut Hamsterburger
radan pinta
<<< siirretty viesti >>>
mitä tarkoitat sillä että Solvallassa radan pinta on jumalainen ? Onhan siitä ollut juttua että Elitloppet-viikonloppuna se muokataan niin kovaksi että loukkaantumisriski suurenee.
Mutta mikä siinä pinnassa on niin jumalaista ? Ja mikä Mikkelin radassa on niin mysteerimäistä ? Eikö näille löydy mukamas mitään kunnon selitystä ?
Kirjoittanut kjjk
Mikkelihän
<<< siirretty viesti >>>
on todella tunnettu nopeudestaan. Yksi selitys koville ajoille on se, että Mikkeliin mennään sillä asenteella että nyt ajetaan ennätys... suurimmalta osin Mikkelin lähdöissä viimeinen puolikas on se hitain puolikas. Muilla radoilla harvoin ajetaan koko matkaa urku auki. Sama oli aikanaan Vaasassa jonne mentiin ajamaan ennätystä.
Kirjoittanut humu
Paistit taas vauhdissa
<<< siirretty viesti >>>
Mikkelin rata on nopein koska se on pyörein, pitkissä loivissa kaarteissa hevoset eivät menetä vauhtiaan ja suorat on lyhyitä. Mikkelin vastakohta on Kouvola jossa on jyrkät kaarteet ja pitkät suorat. Mikkelissä tehdään huippuaikoja, kouvolassa ei.
Kirjoittanut Hamsterburger
hmmm
<<< siirretty viesti >>>
Ai se onkin asenteesta kiinni. Mielenkiintoinen näkökulma tuokin.
Kirjoittanut rahaa tulloopi
----
<<< siirretty viesti >>>
En ole mikään rata-asiantuntija, mutta Solvallassa radan pinta on maailman paras. Se on aina aivan huippukunnossa.
Sen Mikkelin mysteerin kun joku selvittäisi, niin olisi aika iso mullistus raviurheilulle...
Kirjoittanut Hamsterburger
humu
<<< siirretty viesti >>>
Pyöreys voi kyllä vaikuttaa nopeuteen mutta että noin ylivoimaisella tavalla niin siihen en usko että pelkkä pyöreys.
Onko tietoa onko Mikkelin rata kaikkein pyörein ? Voisikohan ennätys parantua vielä tuostakin jos radassa olisi vain lyhyt etusuora ja muuten olisi tasaisen pyöreä, ts takasuoraa ei olisi ollenkaan. Toisaalta silloinhan 1609m matkalla lähtö pitäisi tapahtua kaarteessa
Kirjoittanut Rata on
Mikkelin
alimittainen. Rata on noin kymmenen metriä lyhyempi kuin muut.
Kirjoittanut humu
kyllä vain
voit uskoa mihin haluat mutta kyllä yleisesti syynä pidetään radan poikkeuksellista muotoa ja kovuutta. Siinä on 2 merkittävää tekijää jotka pudottavat kymmenyksiä.
Kirjoittanut Hamsterburger
hmmm
"Mikkelin
Kirjoittanut: Rata on, 08.04.12 klo 18:03
alimittainen. Rata on noin kymmenen metriä lyhyempi kuin
muut."
Aika rohkea väite. Kannattaisi pystyä myös todistamaan.
Kirjoittanut outsider
Hidas vai nopea?
"Mikkelin vastakohta on Kouvola jossa on jyrkät
kaarteet ja pitkät suorat. Mikkelissä tehdään huippuaikoja,
kouvolassa ei.
KymiGP 2006, voittaja Jag De Bellouet 11,1a/2100m. Aika oli silloinen ME."
Kirjoittanut gourmet
pelkkää mutua väitteet
Humun väitteeltä putosi nyt vähän pohjaa. Vertailu Kouvolaan oli melkoinen emämunaus
Kirjoittanut humu
Kouvola
Miten niin väitteeltäni putosi pohja? Se että rata on hidas ei tarkoita etteikö hyvä hevonen voisi siellä juosta kovaa. Juostiinhan siellä myös kunkkareissa Saran Salaman toimesta 21,9ake mutta ei se poista sitä tosiseikkaa että tiukat kaarteet verottavat kymmenyksiä.
Kirjoittanut tilastojanikkari
aina mennään kovaa
Ihan mielenkiinnosta katselin hepasta viimekesän ravien tuloksia. Vermossa mentiin toukokuun puolestavälistä aina elokuulle 10,9 ja 13,5ke väliin nopeimmissa lähdöissä poislukien ranskalainen ilta jossa pidemmät matkat tuolloin 14 voittoaikoja useita. Mikkelissä mentiin kovempaa yhdessä lähdössä. Mikkelissä mennään aina kovaa ?
Kirjoittanut faktoja
hieman tästä asiasta
Olen keskutellut asiasta hyvin perillä olevan tahon kanssa.
Tässä hieman faktoja, sattumalla on usein osuutta asiaan kuten nytkin:
Pyöreä radan muoto, rata rakennettiin "pakosta" noin pyöreäksi, saatu tontti saneli sen, siihen sen oli mahduttava. Täysin suoraa osuuta ei ole kun n. 70m. Jomppe sanoi joskus että kun M:ssä ajaa tuntuu kun ajaisi kokoajan alamäkeen, kurveihin ei tarvitse jarrutella.
Tontti on suojainen metsän ympäröimä, jossa on puhdas happirikas ilma.
Radan pinta on jollain tavalla työstettyä materiaalia, tämäkin tavara tuli jostain ylijäämätavarana vahingossa, ei siis pyöreää luonnon hiekkaa joka pyörähtää kavion alla, vaan hieman teräväsärmäisempää josta saa hyvän pidon.
Ensimmäinen St-Michel onnistui yli odostusten.
Sille saatiin kyseinen viikonloppu Hippokselta. Samalle vkonlopulle oli puukattu isot ampumakilpailut ja kaikki hotellit, neuvottelut eivät auttaneet. Silloinen tj teki varuskunnan päällikön kanssa sopimuksen varuskunnan parkkipaikoista, jonka jälkeen ampujilta tuli ilmoitus, että ampumakisat siirtyy kyseiseltä vkonlopulta, syystä joka radalla tiedetään hyvin! :)
Ammattitaitoinen lähtöautonkuljettaja, siellä ei käytetä temppomaattia ja monet kuskit ovat sitä mieltä, että tässä tapauksessa on ihminen konetta parempi.
Lyhyt loppusuora jonka päässä tallialue jonne moni hevonen mielellään pyrkii väsyneenäkin....
Kirjoittanut fssfs
Mikkelin ravirata
Myös radan sijainti,keskellä havumetsää. Luo hevosille hyvän hengitysilman. Tällöin "suorituskyky" paranee.
Kirjoittanut outsider
Suomen ennätykset
Heppajärjestelmässä on noteerattu kaikkiaan 132 erilaista suomenennätystä. Ratojen TOP3 ennätysten teossa on: Vermo 21, Teivo 16 ja Mikkeli 10 kappaletta.
Kirjoittanut Patin nerous
Ja yks lisähavainto
Itse asia on hyvin perustellusti selitetty "faktoja"n toimesta, kiitokset.
Kun rata on pyöreä ja loppusuora lyhyt, niin keulapaikan merkitys korostuu. Siksi alkuun satsataan Mikkelissä yleensä enemmän kuin esim. Forssassa.
"Asenne" johtuu pääosin tästä, mutta toki on myös tilanteita, joissa esim. siitostammalle on haettu Mikkelissä ennätystä ennen kilpauran lopettamista.
Kirjoittanut Rata on
Mikkelin
Totta kai todistamaan pitää pystyä. Kävin testaamassa, otin noin metrin mittaisia askeleita ja niitä kertyi 990 kappaletta. Eli kymmenen metriä liian lyhyt on.
Kirjoittanut Patin nerous
Tarkennatko outsider?
Mikä on statistiikka vain lämpöisten osalta? Enpä viitsi itse laskea, jos olet nuo jo katsonut.
Kirjoittanut tilastojanikkari
se lv:t
Vermo 14
Tre 5
Mikkeli 2
Kirjoittanut Uuno-eno
Lisävertailua Mikkelistä?
Kiitos näistä se-tilastoista.
Samalla periaatteella toivoisin jonkun kaivavan tilastoista myös vertailun Vermon, Teivon ja Mikkelin radoilla juostuista maailmanennätyksistä, Euroopan ennätyksistä, Euroopan kärkiajoista ja kaikista alle 1.10 -tuloksista.
Kun tämä vertilu julkaistaan, Mikkelin rata asettuu juuri sinne mihin se kuuluukin ja Vermo ja Teivo saavat ansaitsemansa arvon.
Kirjoittanut Nastis
Suomen pyörein kavioura on Vaasassa
Sen kaarresäde on 107,5 metriä. Mikkelin ja Lappeenrannan ovat 105 metriä.
Kirjoittanut lauri
st michel
Fiilis,lämpö,hyvät palkinnot,parhaat hevoset ko lähtöihin.Mitäs vielä?ajankohtakin sellanes et pitäs olla tikis ainaski suomalaisten..
Kirjoittanut nollaviiskasi
syynsä
Mikkelissä ajetaan huomattavasti vähemmän lähtöjä kuin Vermossa/Teivossa, suhteessa samoin vähemmän myös avoimen sarjan lähtöjä/ikäluokkalähtöjä, siksi Mikkelillä on vähemmän ennätyksiä
Joka tapauksessa vuosittain Mikkelissä juostaan kovimmat ajat Suomessa
Kirjoittanut en haluis sanoo
mikkeli huh huh
Mä olen kerran ajanut kyseisellä radalla lämmittänyt hevosen, ensimmäinen fiilis radasta oli suuri pettymys. Minusta se on sellanen metsä autotie joka nyt sattuu olemaan ympyrän muotoinen. Vanhan aikainen kallistamaton 80 luvun rata jolla ei pitäis raveja ajaa enää ollenkaan. Sitten kyseinen rata ratsastaa jollain St michel viikonlopulla ja odottaa sitä joka vuosi ku putoavaa omenaa puusta. Radalla on juossu maailman huippu hevosia monia, mutta näkisin että kyllä tämäkin viikonloppu pystytään siirtämään paikkaan jossa rata vastaa hevosten tasoo.
Kirjoittanut pidettiin nopeimpana
Vaasan rataa
ja niin se varmaan olikin 60-luvulla ja 70-luvun alussa. Mikkeliin tehtiin rataremppa 1975.
Kirjoittanut Sivusta seurannut
Olen
kuullut, jotta rata, olisi alun pitäen, suunniteltu, lentäville kalakukoille! Näitä kisoja, on kaiketi, takavuosikymmeninä ollut. Tiiä sitten, kun kaikenlaista, juttua kuulee.
Kirjoittanut SSRR
Paljon faktaa ja paljon...
...paskaa. Ratahan pyörea ja nopea. Lisäksi monet ovat sanoneet, että siellä on happirikas ilma ja siellähän tuulee todella harvoin. Mikkelin rata on aivan loistava paikka isojen ravien järjestämiseen (St Michel) On piknik aluetta ja sateen sattuessa jäähalli.
Kirjoittanut darra
suurin syy on se
että makkaran tuoksu tulee juuri oikeasta suunnasta eli sen avulla hevoset ja kuski painavat tuulispäänä kohti makkarakojua
Kirjoittanut eevertti
epäilevä
Onko tuo radan mitta varmasti oikea siis 1000m?
Kirjoittanut Uuno-eno
Täysi 1000 m aina
Siellä on kuulemma ainakin joidenkin me-kokeiden edellä käynyt geodeetti mittaamassa kaviouran pituuden ja 1000 metriä löytyi mitaksi. Liekö muilla radoilla myös tapana tällainen tarkistelu?
Sitä paitsi kaviourahan voi periaatteessa olla miten pitkä hyvänsä eli vaikkapa 920 tai 1020 metriä, kunhan lähtö- ja maalipaalut sijoitetaan niin että ilmoitettu kilpailumatka täyttyy tarkalleen.
On toki, mutta sisälle et saa laillisesti edes kuohuviinipulloa tuoda.
Kirjoittanut rahaa tulloopi
----
No tuon Teivon nyt voi ihan huoletta ottaa tuosta vertailusta pois. Ei ole lähellekään yhtä nopea, kuin Mikkeli ja Vermo.
Vermo sen sijaan taas on myös todella nopea rata. Ei profiililtaan yhtä nopea kuin Mikkeli, mutta sitä seikkaa taas kompensoi se, että rata on aina todella hyvässä kunnossa.
Kirjoittanut sebastian
Ja ja..
Ja Vermossa maan pääratana nyt juostaan joka viiko kesälläkin ja ymmärrettävästi siellä parhaat hevoset juoksevat enemmän ja isommilla palkinoilla (pois lukien st michel) . Muut radat suomessa ovatkin aivan tusinatavaraa,JDB ennätysaika kouvolassa johtui vain ja ainoastaan siitä että hevonen oli tuolloin täysin ylivoimaisessa kunnossa.
Niin.
Kirjoittanut Yks Ynnä
Radan nopeus
Paikanpäällä olleena sanoisin että rata sijaitsee loivassa alamäessä. Tämän huomaa varsinkin loppusuoran puolivälin jälkeen hyvin kontrastina korkeammalla olevaan katsomo-osaan verrattuna. Hieman outoa on se, että tähän yksityiskohtaan ei ole kukaan muu kiinnittänyt huomiota.
Kirjoittanut bra häst
neråt hela vägen
No ilmankos se Kontsakin sanoi että: "ihan kuin ajaisi koko matkan alamäkeen" :)
Kirjoittanut kjjk
ympyrä
ja koko matka alamäkeä ;)
Kirjoittanut kehiin
Asennetta
Kyllä sillä asenteella on suuri merkitys, Mikkeliin mennään tosiaankin ajamaan ennätystä ja kovaa eikä niinkään taktikoimaan ja ajamaan voittoa ja hyvää sijoitusta. Ei mitään sellaista että ensin kovaa sitten vauhti pois ja lopussa taas kovaa, vaan kovaa koko matka. Niin kovaa kuin pääsee. Ja tämä tietenkin siksi että Mikkelissä on hyvällä kelillä nopea rata.
Kirjoittanut tyttö mikkelistä
Mielenkiintoinen topic
Mikkelissä voitetaan paljon lähtöjä myös takarivistä koska siellä ajetaan "mikkelin nopean" ehdoilla, eli osa siitä on varmaan legendaa. Totta on myös se että suorat on lyhyet ja kaarretta on paljon. Sovalla mainittiin myös, kerran olen käynyt ja ensimmäinen ihmetys oli kaarteiden kallistus. Suomessa ei ole yhtään rataa niillä kallistuksilla. Jos ulkokurvin aidalta katselee, ei ykkösradan hevosesta näy kun pää ja säkä sekä maali on aivan etusuoran lopussa.
Kirjoittanut poika perttelistä
mikkelin tytön sanoissa
on rutkasti potentiaalia. Ei Mikkelissä tulla pelkästään eturivistä puhumattakaan että keula olisi siellä aina valttia. Olen tehnyt tilastoja v. 1999 alkaen. Pois on jätetty aloittelevien hevosten lähdöt. Statistiikka näyttää vääjäämättä että toisin kuin usein luullaan, Mikkelissä lähtöratojen merkitys on minimaalinen. Missään muualla ei ratojen 1-8 hevoset ole tasaisemmassa jakaumassa. Kannattaa mainita, että mukaan on luettu myös poisjääneet hevoset eli Hevosurheilun kaltaisia vääristymiä ei pääse syntymään. Siellähän tultiin tulokseen, että Mikkelissä voittaa se joka on keulassa 100 metrin jälkeen. Ei pidä paikkaansa tilastojen valossa alkuunkaan.
Tilastojen valossa rivejään laativat jäävät hekin tappiolle pitkässä juoksussa. Mutta jos jossakin tullaan framille myös seiska- ja kasiradoilta, puhumattakaan radoista 11-12, niin se on juuri Mikkeli.
Syykin on selvä. Mikkeliin tullaan ajamaan ennätyksiä. Siinä takaratojen hevoset ovat usein no sanotaanko hmmmhmm.
Kirjoittanut ÄrTee
............
itse tein aikoinaan kanssa lähtöratatilastoja eri radoista.No,se homma loppu kun tietokone meni paskaksi eikä ollut kopioita.Sinänsähän se nyt ei olisi vaikeata jälkijättöisesti tehä vaikka kaikkea uudestaan.....no,mutta asiaan.
Minunkin verrattain lyhyen aikavälin(ei puhettakaan mistään 90-luvulle ylttyvästä)tilastosta kävi ilmi,että mikkelissä,kuten yllä kirjoitetaan,on lähtöradoilla kaikkein vähiten merkitystä.
Ja sen kyllä ymmärtääkin,mikäli ketjussa kirjoitettu "mennään ajamaan mikkelin asenteellä" pitää paikkansa.Railakkaan ylivauhdin jälkeenhän ei oikeastaan paikalla parijonossa(joka osin johtuu lähtöpaikasta)ole mitään väliä,kunhan tilat vaan aukeaa.