..Fintoton peleille. Näin mainostettiin Hevosurheilussa. Tämän perusteella pientä pohdintaa:
Jos pelistä tulee netinkautta n. 60% (näin muistan jostain lukeneeni) jää tämän päivän Teivon vaihdosta (yht. 371.000) n 150.000 näiden pisteiden jaettavaksi. Vielä kun otetaan Teivo 1000 katselijan voimalla luvusta pois on lienee tuo luku n. 100.000 € luokkaa.
Tämähän tekee huimat 100 €:a / pelipiste ja jos korvaus myynnistä on n 5% luokkaa jää tästä keskimäärin 5 €:a per pelipisteen hoitaja!
Äkkiä herää kysymys, miten käy Fintoton pelipisteiden määrän kanssa? Saatte arvata, kasvaa / pienenee ?
Ei tuolla provikalla ainakaan missään palvelevan henkilökunnan määrää kasvateta!
Vastaukset
Kirjoittanut hyvää yötä
taitaa koneen huoltokustannukset
vetää tuon jo miinukselle. No toisaalta, kun pelipisteet on jaettu R-kioiskeihin, reaaliaikaista pelipistepalvelua ei tarvitse odottaakkaan. Ensin mummot ostaa keräilykolikot ja postimerkit, sekä hakee postipaketit ja sitten me laitetaan pelit sisään, jos keritään.
Kirjoittanut asiamies
valitettavasti
Tuo 5% on vahvasti yläkanttiin. Fintoto on toki tähän mennessä maksanut koneet ja linjat ja huollot ym. Uusissa Toto-peleissä provikka on korkeampi (sama kuin Veikkaukseslla oli), mutta nyt sitten alkoi myös koneesta kiinteä viikkomaksu.
Meillä on viihtyisä pelitila, iso Toto-TV, teksti-tv, toto-näyttö ym. kerroinpalvelut, hauska sekä pelaava porukka ja kaikki mahdollinen. Olemmekin käsittääkseni toto-myynniltämme ihan hyvän kokoinen. Näin myös Fintoton raportoinnin mukaan. Silti esim. viime viikon palkkiomme oli alle 80e, meille hieman alle keskiarvon. Tuosta ensimmäisenä vähennetään Maxisatin (Toto-Tv) sekä ison plasma-tv:n + satelliitin hankintakustannukset. Henkilökustannukset saa vielä pois, mutta tilavuokraa ei kannata edes yrittää laskea. 10m2 ei riitä vielä mihinkään. Verrataan tätä vaikkapa RAY:n koneen tuottoon puolelta neliömetriltä!!
Ei minulla tästä ole sen kummemmin tarvetta itkeä, olen sopimukset kyllä aikoinani lukenut ja ymmärtänyt.
Toto-piste on aikoinaan hankittu alueella vahvana olevan ravi-innostuksen innostamana. Se tuo hiukan lisää asiakasvirtaa ja tukee Veikkauksen ja kahvion toimintaa. Eikä meidän tapauksessamme rasita liikaa muita kassatoimintoja, koska pienellä paikalla ei yleensä liian kiirettä siinä ole.
Mutta pointtini siis kaiken jaarittelun jälkeen oli, että tällaisilla palkkioilla (uutta) yrittäjää ei todellakaan kiinnosta investoida sen kummemmin kalustoon kuin henkilökuntaankaan. Komppaan siis täysin yli-aktuaaria. Ja pelaajat muistakaa, että valitettavasti tästä yksinkertaisesta syystä teidän kolmen euron kaksarinne, niin tärkeä kuin se teille onkin, ei voi hirveästi heilauttaa henkilökuntaa, vaikka peliaika olisi kuinka loppumassa. Joten oikein täytetty KUPONKI ja ajoissa kassalle. Suurimmassa osassa pelipisteitä on silloin kaikilla paljon hauskempaa.
Kirjoittanut Mika Virtanen
asiamies
Oma liikevaihtoni ravipeleissä oli viime vuonna 120 000 euroa joten on aika huono puhua 3 euron slipeistä. Varmasti olisit onnellinen, jos olisin tuonut tuon liikevaihdon sinun puljuusi ja palkkiosikin olisi suuremmat.
minun liikevaihtoni on kuitenkin mennyt totopelipisteeseen, jossa on reaaliaikaista palvelua. Tähän teidänkin pitäisi pyrkiä, eikä moisia höpötellä.
ja sitten asiamies, jos laittaisit vielä oman pelipaikkasi nimen esiin, niin tiedän, mitä kiertää kaukaa.
Kirjoittanut asiamies
Mika Virtanen
No nyt kyllä menee aika lailla ohi. Meillä nimenomaan on reaaliaikainen palvelu. Toki, kuten totesin, olemme pieni piste ja peliä meillä tulee valitettavasti vain n. 10 kpl per lähtö. Markkina ei vain riitä enempään. Mutta siitä huolimatta on ollut tilanteita, joissa myyjällä on viidenkin pelaajan slipit kädessään, kun peliaikaa on alle puoli minuuttia. Hyvin on selvitty. Ja viikoittain tulee tilanteita, joissa toisella kassalla olevalta asiakkaalta 'pyydetään lupa' keskeyttää rahastaminen siksi aikaa, että käydään ottamassa Toto-peli vastaan. Mielestäni olemme hoitaneet leiviskämme ihan hyvin.
Vaihtosi on ihan komea, onneksi olkoon. Muutama samanlainen asiakas ja pisteellänne on jo ihan taloudellinenkin mahdollisuus satsata Toto-pelaamiseen. Ettei sen tarvitse olla yrittäjälle vain harrastus. Mielelläni ottaisin pelisi vastaan. Uskon, että pystyisin sen hoitamaan myös sinua tyydyttävällä tavalla. Mutta ei se minua onnellisemmaksi tekisi. Hiukan tyytyväisemmäksi varmasti.
Pahoittelen, jos loukkasin puhumalla 3 euron slipeistä. Se ei ollut tarkoitukseni. Voittaja/sija/kaksari -pelien provikka on 2%. Ollaan kylmiä ja ajatellaan asiakkaita pelkästään myyntipalkkion kannalta. 300 euron slippisi toisi minulle katetta 6e. Olet silloin yhtä arvokas kuin 24-kaljasalkun ostaja. 1000 euron pelisi tekee 20e. Et aivan pärjää sataselle ruokaa ostavalle perheenäidille. En kuitenkaan oikeasti halua enkä osaa ajatella asiakkaita tällä tavalla. Sinä olisit tärkeä asiakas. 10 sentin tikkarin ostava lapsi on tärkeä asiakas. Euron sijapelin pelaava on tärkeä asiakas.
Ymmärtääkseni ketjun aloittaja oli huolissaan asiamiesten palkkiotason pienuudesta ja toiminnan kannattavuudesta sekä investointi- ja koulutuskyvystä? Pelkään, että hänen 5 euron arvionsa per päivä on pelottavan lähellä monen nyt aloittavan pienen asiamiehen palkkioita. Myyjän henkilökulun ollessa n. 20 e/h on sanomattakin selvää, että se ei houkuta investoimaan ja kouluttamaan. Ja silloin törmäämme tuolla muualla palstalla keskusteltuihin myyjien tiedon- ja palveluhalun puutteisiin. Mutta ei se ole myyjän vika. Eikä se ole pelipisteyrittäjän vika. Eikä se ole yksin Fintoton tai pelaajienkaan vika. Samassa veneessä tässä ollaan. Rahasta on loppujen lopuksi kysymys.
Edellisen viestini viimeinen kappaleenpuolikkaani ei kylläkään liittynyt tähän asiaan mitenkään. Olen ollut kaupan tiskin takana nyt 35 v ja valitettavasti jostain syystä totopelaajien ryhmä erottuu omanaan. Heidän kiireensä on aina jonkun muun vika ja heidät pitäisi ottaa ensimmäisenä huomioon? Tällä viikolla normaalien poissaolevien hevosten ja väärin merkittyjen ravi/ratanumerojen lisäksi on nyt opiskeltu kuponkien täyttöä tuossa kassalla. Ja jostain syystä kaikkien muiden asiakkaiden asiat pitää muuttua merkityksettömiksi, kun petsari ei osaa täyttää uutta kuponkia? Joka on tietysti myyjän vika? Oli varmaan joku tällainen tapaus taustalla, kun näpyttelin viestiä... :)
Pelionnea Vermoon!
Kirjoittanut Mika Virtanen
siinä tapauksessa pyydän anteeksi
karskahti vaan korvaan tuo "3 euron lappujen tuojat" kommentti, koska valtaosa esim. R-kioskeista toimii tuolla periaatteella siitä lapun koosta huolimatta. Se voi olla vaikka 400 euron V nelonen, niin sitä ei reaaliaikaisesti oteta vastaan, vaan mummolle myydään ennemmin maitoa.
Tähän haluan kyllä muutosta pelipaikoissa.
Kirjoittanut miksi
Mika Virtanen
Petsarin esim "vaikka 400 euron V nelonen" pitäisi palvella ohi jonon? Itsekin käyn esim R-kioskilla pelaamassa, mutta joskus jää peli saamatta, koska on jonoa, mutta sehän ei ole myyjän/kauppiaan vika, vaan MINUN oma moka, miksi menen liian viime tipassa! Esim jos menet vaikka pankkiin, ja siellä on jonoa, niin pitäisikö mielestäsi Sinua palvella muiden ohi, jos Sinulla on kiire tai vaikka tillä keskimääräistä enemmän rahaa?
Itse olen ymmärtänyt jonotuksessa olean ideana sen, että heitä palvellaan ekaksi, jotka kauimmin odottaneet.
Ja voihan olla, että jos usein alettaisiin ottamaan ohi jonon, visi jonot lyhentyä nopeastikin, kun asiakkaat vaihtaisi paikkaa (mikäli mahdollista).
Kirjoittanut Mika Virtanen
miksikö
Ei pidäkkään, vaan sillä pelikoneella pitäisi olla oma hoitaja, joka ottaa pelit reaaliaikaisesti eikä tee muuta työtä siinä kioskilla.
Tietysti matemaattisesti voisin myös vastata, että siksi, koska 2% 400 eurosta on parempi kate kuin se maitolitran kate. Pitäähän kioskin pitäjänkin elää. Tosin R-kioskeilla tuntuu olevan, että kun on tarpeeksi ketjuttunut, niin ei tartte moisesta miettiä?
Lisäyksenä tähän, että kun olen 80 luvun alusta totonnut, niin ennen vanhaan ravintoloissa esimerkiksi oli erilliset koneen hoitajat. Nykyään kaikessa säästetään ja sekin näkyy valitettavasti pelivaihdoissa. Luotetaan, että kyllä netistä saadaan tarvittava voitto. Eli ollaan kylläisiä.
Kirjoittanut Mika Virtanen
miksi
Ja ravipelit ovat reaaliaikainen peli. Kaikki kunnia heille, jotka rahoittavat tätä peliä harrastusmielessä ja tekevät etukäteen pelit. Minä odotan viime tinkaan, koska saan tietoja hevosista omistajilta juuri ennen lähtöä. Jos koneilla olisi omat hoitajat, voisin tehdä tätä totopelipisteissä vaikkapa ravintolassa. Nykyisin se pitää tehdä netissä, että kerkeää. Se on pois raviradoilta, koska raviradat saavat provikkansa myös noista etäpelipisteistä.