Tällaisen ongelman kanssa painin vanhan autoni kanssa. Ajan autollani harvakseltaan ja akku tyhjenee autosta kun en ole pariin viikkoon autollani ajanut. Onko näin kuten naapurin isäntä sanoi,että autossa tietokoneet käyttää akun virtaa vaikka auto seisoo parkissa ja tyhjää akun?
Vastaukset
Kirjoittanut Aasentaja
Osaltaan totta mutta ei...
Onhan autossa parkissakin virtaa kuluttavia laitteita kuten kello(joka nyt ai paljon virtaa vie) ym... Vanhoissa autoissa nyt ei niin hienoja tietokoneita ole...
Mutta on tossa meidän pajalla seisonut joku auto useemmankin viikon osia odottellemassa, ja eikun avaimesta käyntiin.
Ettei autossasi vaan jää päälle jotain esim. sisävalo, peräkontin valo tms.
Tai sitten akku on vaan yksinkertsaisesti loppu.
Kirjoittanut Neiti autoilija
Saas nähdä
Kaapeleilla auto nyt oli lähtenyt käyntiin ja kaikki kuulemma pelaa kun oli ajettu kymmenen kilsaa. Akku kestää virrankuormitusta ainakin ajaessa. Naapurin isännällä 2006 vuosimallinen sitikka ja sama vika hänen autossa kun ei aja pitkään aikaan. On meidänkin autossa sellanen tietokone yksikkö,mikä lie ;))) No katsotaan nyt muutama päivä pitääkö ostaa uusi akku. Kiitokset vastauksesta.
Kirjoittanut Aasentaja
Kun auto on käynnissä
Ei akun kunnolla ole juuri mitään merkitystä, kun vaan auton laturi pelaa, ja akulta herätevirran. Vaikka olisi kuinka p*ska akku, auto kyllä pysyy käynnissä kun laturi antaa virtaa.
Eikös sen tietokoneyksikön pitäisi sitten mennä sekaisin, kun akku tyhjenee, jos se kerran tarvitsee niin paljon virtaa... :)
Aika usein näissä akku jutuissa on suurin syy, ajetaan vähän, lyhyttä matkaa, suomen talvessa kaikki mahd. sähkövermeet päällä. Kylmällä startatessa akku joutuu yllättävän koville, lisäksi kun lähdetään puhaltimet täysillä, lasinlämmittimet ym... Sitten ajetaan muutama kilometri kaupalle, auton oma laturi ei vaan riitä/ehdi lataamaan akkua...
Kirjoittanut Autoilija
Normaalia ?!
Ainakin uusissa autoissa on virta päällä näkymättömästi vähän siellä sun täällä ja myös autoradion asemat sun muut tiedot pysyvät tallennettuina vaikka olisi "pois päältä", eli pieni virrankulutus on autoradiossa kaiken aikaa.
Tähän vielä se, että akku on vanhahko, eikä pidä lataustaan enää uuden lailla. Minulla sama ongelma, jos olen kolmisen viikkoa ajamatta, niin tyhjähkö on akku.
Kirjoittanut Aasentaja
En ole sähkömies mutta
Enkä tiedä stereoiden muistin, ja auton tietokone boxin kulutusta...
Jos tietokoneen bios pysyy muistissa pienellä nappiparistolla, herätyskello toimii kuukausia sormiparistolla...
Oudolta tuntuu että auton kunnossa oleva akku tyhjenisi muutamassa viikossa.
Kirjoittanut Neiti autoilija
Kiitoksia kaikille
Akku on kuormitettu korjaamolla,eikä siinä ollut vikaa. Asentaja sanoi sen olevan juuri kuten naapurini sanoi.
Kirjoittanut koohoo
Akkuasiaa
Saas nähdä kuinka se akku sulla " tyhjenee", kun tulee talvi ja pakkaset.
Omasta mielestäni tuommoinen muutamankympin hintainen akku kannattaa investoida muutaman vuoden välein eikä yrittää nilkuttaa puolitehoisella patterilla .
Totuushan kuitenkin on , että auton oma latausvirta ei tahdo riittää kun autolla talvipakkasella kävästään kaupassa tai anoppia moikkaamassa.... tietty kaikki mahdolliset takalasin lämmittimet, huurteenpoistajat , webastot sun muut mitä nykyautoissa onkaan.
Mahdollisesti varsinkin näihin tosi virtasyöppöihin citymalleihin talvikuukausiksi vois hankkia ns." ylläpitolaturin", muutaman kympin hintainen laite joka yhdistettynä lokilämmittimen kanssa pitää akun latingissa .
Kirjoittanut latinki
hei koojoo
Kuinka se ylläpitolaturi asennetaan? Tolppaan ja napoihinko?
Kirjoittanut Anakonta
Voi purkautua...
myös jonkun viallisen sähkölaitteen tai osan takia. Voit tarkistaa ottamalla akun miinusjohdon irti ja laitat siihen johdon ja akun väliin ampeerimittarin tai sähkökynälläkin voi koittaa. Jos kynän valo palaa tai mittari näyttää jotain,niin silloin jostain vuotaa virtaa pihalle.Jos vuotoa on,niin sitten sulakkeita yks kerrallaan irti ja katsoo loppuuko vuoto jonkun sulakkeen kohdalla.
Kirjoittanut koohoo
latinki
Tietääkseni on saatavana näitä ns. ylläpitolatureita useammalla eri systemalla.
Tavallisia, omalla piuhalla napoihin liitettäviä sekä samaan pistokkeeseen lohkolämmittimen kanssa johdettuja vähän kalliimpia malleja.
Itselläni ei ole ainakaan vielä ollut tarvetta, ajellaan tommosella perus Toyotalla.