Ehdotan että keskustelu Erkki Salmen kertomista innovaatioista käydään tämän otsikon alla.
Itse asiaan en ota kantaa, mutta mielestäni Salama ehdotetulla tavalla olisi ollut paljon parempi kuin nyt nähty Fintoton esitys. Mielipide on vapaa.
Vastaukset
Kirjoittanut Lauttasaari
Joo samaa mieltä ,ei ihmiset tyhmiä ole
Uusi maksaa tietyn aikaa ja toteaa rahan haaskaamiseksi kun osuessaan saa just panoksen takaisin.Rivien pitää elää ja tuo ei pitäisi olla digi aikana vaikea juttu järjestää.
Vitsejähän noi kioskien myymät v4 kimpat olivat jo ennen salamaakin (samat rivit ympäri suomen maan, ja osuessaan voitto miniluokkaa)Pelurit kyllä kiittävät räikeistäkin prosentivääristymistä mitä tuo saa aikaiseksi.
Kirjoittanut päin
eteen
Erittäin hyvä kirjoitus. Toki täytyy "ymmärtää", ettei ole mikään ihme, kun Hippos ja Fintoto ovat nahkeita ulkopuolisille ideoille. On omia intressejä sekä kehityssuunnitelmia ja uudet tuulet tuovat uudet vaarat - siis on helpompi olla keinuttamatta venettä.
Kysymys kuuluukin: Voiko hevoskansa hyväksyä Hippoksen "peräkammari puuhastelun"? Kohderyhmän (uudet asiakkaat) ymmärtäminen on jäätävän huonoa. Avoimessa kilpailutilanteessa Fintoto olisi kadonnut viime vuosien aikana marginaaliseksi puuhastelijaksi. Katsotaan ja toivotaan, että lähimmän puolen vuoden aikana alkaa tulla uudistuksia, jotka vievät ravi toimintaa kaikilla rintamilla eteenpäin. Jos näin ei tapahdu, niin meillä ei ole enää aikaa odottaa, vaan tarvitaan suuria muutoksi organisaatiossa (Hippos) ja tuoreita voimia (Fintoto).
PS. Maailmalta olisi varmaan saatavissa pelialan ammattilaisia työ / konsultti työhön, jos kotimaiset tuntuvat tulevan liikaa reviirille. Suomessa ei varmaan ole kauhean monta pelialan ammattilaista, jolla on kokemusta alan avoimesta ja kovasta kilpailusta sekä johtamisesta.
Kirjoittanut kilisee
Hilut
Mummot ovat innoissaan saadessaan Casino-arvasta 5 e voiton tai hedelmäpelistä 2 euroa.
Mummoille ja muillekin pitäisi tehdä selväksi, että sijoitus Salamaan voisi kannattaa paremmin.
Kirjoittanut uutta ajattelua
vinha perä
Kyllähän tuo Salmen kirjoitus oli hyvä, ei voi muuta todeta.
Hippolassa/Fintotossa eletään jotain virtuaali elämää, jossa ei tarvitsekkaan kehittyä tai ymmärtää ympäröivää maailmaa.
Kirjoittanut anna lyysi
asiaa, mutta...
Meikä on nyt vähän blondi, mutta en ihan ymmärtänyt miten kirjoituksen alku ja loppuosa liittyivät toisiinsa. Alussa kai visioitiin Fintoton loistava tulevaisuus ja lopussa pääteltiin, että sen tuo uudistettu Salama.
Salaman kehitysideat sinänsä kuulostivat hyviltä ja jotainhan sille tuotteelle on tehtävä. Olen muutaman kerran huvikseni ostanut 5 € kimppapelin ja sitten ollut ihan innoissani kun on tullut joku iso yllättäjä ja olettanut, että se on sen lähdön 8 rastin joukossa. Ei ole ollut. Mielestäni, jos noin monta rastia on, siinä pitäisi olla kyllä jo ne vähiten pelatutkin joskus mukana ei vaan ne asiantuntijan mukaan 8 todennäköisintä.
Valitettavasti vaan en usko, että Salama nostaisi Suomen ravipelaamista mitenkään dramaattisesti, mistään Ruotsin tasoista ei voi haaveillakaan. Hyvin toteutettuna se varmasti toisi tällaista samanlaista 10-15% nostetta, mitä viime aikoina on tuonut ilmainen toto-tv.
Fintotossa ja raviradoilla on nukuttu Ruususen unta viimeiset 10 v ja nyt, kun asioita yritetään vihdoin korjata, työtä on kaikilla tasoilla ihan valtavasti. Mikään yksittäinen juttu ei asioita korjaa, kun pitkään ollaan oltu hukassa jopa sen suhteen, mikä on se tuote jota myydään.
Markkinointi
Peliyhtiön perustamisen jälkeen se sai lähes kaikki markkinointivarat ja se myi omaa tuotettaan eli pelejä. Jos pienikin osa siitä rahasta, mitä käytettiin eri toto-logojen suunnitteluun ja vaihtamiseen myyntipaikoissa, olisi käytetty itse urheilun näkyväksi tekemiseen, nykyistä alennusta ei olisi. Nyt on sentään alettu puhua, että mennään hevonen edellä.
Satsaukset viestintään ovat myös parantaneet lajin näkyvyyttä (hiukan).
Myyntikanava
Nettipeli oli alussa ihan ajanmukainen, ongelmia on enemmän tullut välttämättömän modernisoinnin myötä. Aluepeli-mallissa raviradoille annettiin myynninjohto vastuu alueidensa pelipaikoista. Tämä työ ei monellekaan tj:lle oikein sopinut (eivät ole varsinaisia tuloksentekijöitä). Nyt heidät on korjattu Fintoton aluevastaavilla. Nyt raviratojen pomoilla on enää hommanna miettiä miten saada se oma ravitapahtuma houkuttelevaksi.
Tätä listaa voisi vielä jatkaa paljon, mutta en nyt ehdi summa summarum sen kioskin mummun kiinnostus ravipelaamiseen voisi pysyä yllä silläkin, että hän tietäisi sen pulskan laulajapojan tai sen aina niin kohteliaan herrasmiehe rattailla. Jollekin vähän valikoivammalle Seabisquit tai Brad de Deluwe voisivat olla innostavia.
Kirjoittanut mummo yössä
itsekehujen paikka
mutta ihan väärä foorumi. Jos Suomen raviurheilu saadaan mummojen ja Salaman myötävaikutuksella nousuun, niin ihmettelen suuresti ja löisin kyllä aika isostakin summasta vetoa.
Kirjoittanut Ravipetsari
Hoh hoh
"Mummo yössä", älä lyö mitään vetoja vaan jatka vaan rahoittajana pelaamalla Lottoa.
Kirjoittanut pelaaja
Yksinkertaisempi konsepti
En ole koskaan tajunnut miksi isolle joukolle ihmisiä pitää myydä sama V4-systeemi. Kaikki pettyvät. Jos Salama toimisi siten että kone arpoisi ihan suoraan pelatuimmuuden mukaan(eli 50% pelattu hepo tulee lapulle 50% todennäköisyydella jne) niin ihmiset saisivat yksilöllisen systeemin jolla voisi mahdollisesti voittaa paljonkin. Joku lunastaisi käytännössä joka päivä ja sana kiirisi eteenpäin. Nyt homma haukkaa käytännössä joka päivä kakkaa kun systeemit eivät eroa toisistaan. Lunastuksia tulee harvoin ja jos lunastus tulee niin sillä ei saa mitään kun samaa systeemiä on myyty isolle joukolle.
Kirjoittanut anna lyysi
mummot on tärkeitä
Ei kai kukaan väitä, että mummot olisi se tärkein kohderyhmä, mutta silti tärkeä. Olisi kiva kuulla "mummo yössä" kommentti, mikä on se tärkein kohderyhmä, mistä lisäpelivaihto haetaan.
Kirjoittanut mummo yössä
olikohan se
edes määritelty ns. asiantuntijankaan kommenteis-sa ? Teksti vilisi paljon hienoja markkinoinnin
ammattitermejä brändi,segmentointi jne.
Kukahan on määritellyt Salaman syntyessä siihen liittyvän markkinointikampanjan pot. kohderyhmän
(= mitkä kriteerit ? yms) ja onko sitä ylipää-tänsä määritelty ? Ei se riitä määritelmäksi, että tavoitellaan niitä ihmisiä, jotka ostaisivat mieluummin Salaman kuin Kenon ja pelaavat rosvopelejä jne.
Kuka oikeesti uskoo, että Salama on brändi kuin
vain ne, jotka saivat laskutettua Fintotolta ?
(= Breiderin kamut )
Totopelien uusasiakashankinnassa on varmaankin aika vaikea määritellä se potentiaalisin kohderyhmä ja asettaa segmentoinnin kriteerit ja laatia ko kohderyhmälle sopiva kokonaisvaltai-markkinointisuunnitelma tavoitteineen.
Nuoretvarmaankin, muttei juipit ?
Toisaalta paljonko uusasiakashankinnan tavoite on ?
Eiköhän se markkinoinnin kuningasajatus ole edelleenkin se, että pitää pystyä kehittämään tuote/palvelukonseptia kanta-asiakkaiden keskuudessa ?
On aivan varmaa, että V-pelit ovat jo jonkinlainen brändi muumojen keskuudessa.
Mutta, jos Salamasta ja siihen liittyvistä yritetään rakentaa vahvaa kansan suussa sulavaa tuotemerkkiä, kuten esim. Tupla, niin
syvässä suossa poljetaan ja kunnian kukko ei taida laulaa ensi keväänä totopelien voitto-juoksussa.
Kirjoittanut anna lyysi
nyt kaikki yrittää olla hienompia kuin on
"Eiköhän se markkinoinnin kuningasajatus ole edelleenkin
se, että pitää pystyä kehittämään tuote/palvelukonseptia
kanta-asiakkaiden keskuudessa ?"
Tätä ja pelkästään tätä on tehty jo se viimeiset 15 vuotta ja hyvin ei ole mennyt. Sitä paitsi se on jopa lainvastaista, kun puhutaan uhkapelien markkinoinnista.
Kirjoittanut hups-heijaa
johan pomppas
Kyllä minä vaan ihmettelen, jos joku löytää jotain järkeä tuosta kirjoituksesta. Ihan höpön höpöä. Käsittämätöän selvitys jostain salaman vetovoimasta jollain toisenlaisella tavalla myytynä. Hoh-hoijaa. raviurheilun ongelmat ja ratkaisut ovat aivan toisaalla.
Ensinnäkin raviurheilun työllistävä vaikutus tulisi huomioida ja tunnustaa valtiovallan taholta jne... se on aivan sama miten salama-pelejä myydään. Hieman laajempaa katsantoa, kiitos.
Kirjoittanut Nipa
Jaa-jaa
Meinaatko "hups-heijaa" että jutussa olisi joitakin yhtäläisyyksiä "keisarin uusien vaatteiden" kanssa?
Kirjoittanut söde 46
hei ravipetsari
Taidat itse olla yössä.Jos olet ravipetsari,ei ne mitään salama vetoja vedä.Vaan ihan omasta päästä kunnon petsarit vetää..Mikäli tiedät mitä tarkoittaa ravipetsari-mulla on noin 30 vuotta toto kokemusta ja kyl kunnon petsarit pelaa omia pelejään.Minä en edes ole petsari,mut en myöskään mitään kimppa pelejä osta.
Kirjoittanut --Jose--
Hyvä kirjoitus Salmelta
Perusteltu ja esitetty oma parannusehdotus. Ja vielä omalla nimellä. Hyvä!
Kirjoittanut Luetun ymmärtäminen
Kirjoituksen tarkoitus
Jos tarkkaan luette, niin ei tuossa kirjoituksessa Salamaa kehuttu. Hippolassa on käyny vissiin niin, että jotain piti keksiä ja päätettiin markkinoida V4:sta "Salamana" valmispelipohjalla kun muut pelit ovat markkinointikiellossa.
Salamankin olisi voinut toteuttaa monella tavalla, mutta Salmen malli on yksi fiksuimmista ja parempi kuin pelkkä arvottu pikapeli. Fintoton toteutus puolestaan on typerin mahdollinen.
Se että tuossa on kerrottu yksityiskohtaisesti vain Salamasta ei tekstin mukaan tarkoita sitä, etteikö paljon parempiakin ideoita olisi keksitty. Fintotolle ne vaan eivät vissiin kelpaa.
Kirjoittanut setelisetä
Hilujenkilisyttäjälle
"Mummot ovat innoissaan saadessaan Casino-arvasta 5 e voiton tai hedelmäpelistä 2 euroa.
Mummoille ja muillekin pitäisi tehdä selväksi, että sijoitus Salamaan voisi kannattaa paremmin."
Kerropa mikä on suurin mahdollinen Casinovoitto ja mikä on suurin mahdollinen Salamavoitto?
Kerro lisäksi mikä on RAY:n palautusprosentti (93) ja mikä on Salaman palautusprosentti (50?) Peliautomaatista on helpompi voittaa kuin Salamasta ja päävoittokin satanen, Salamassa ehkä 200. Kerro miksi ihmeessä sijoitus nykySalamaan olisi fiksumpi vaihtoehto. Minä kun en ihan ymmärrä. Salmen mallin Salama olisi eri asia.
Kirjoittanut Mr Ed
Salama - Miksi?
Kysyisin mikä ihmeen markkinointipointti on tuo: " maailman nopein pikapeli "
Kyllä jokainen, joka ostaa pikapelin jaksaisi odottaa sen verran, että olisi vaikka toiseksi nopein.
Siis ihan syvältä oleva slogan.
Jos minulta kysyttäisiin niin markkinoinnin perusjuttu olisi: HEVONEN EDELLÄ
Näin mentäisiin kestävään ja jatkuvaan ravien harrastamiseen, eikä " rikastu totosta " haavemaailmaan.
Kirjoittanut postialaitettu
Sisäasianministeriölle hommia
Hmmm. Maailman nopein. Markkinoinnissa taidetaan käyttää arpajaislain vastaista tai ainakin sen hengen vastaista markkinointia. Pelithän koukuttavat mitä nopeammin ne on saatavilla ja mitä nopeammin niistä voi voittaa, tästä syystähän juuri automaatit, ruletit jne. ovat koukuttavia. Käsittääkseni arpajaislaki kieltää käyttämästä tälläisiä peliriippuvuutta edistäviä markkinointisloganeita.
Kirjoittanut V-Ville
Juice kertoi sen jo aikoja sitten
"Ei tärkeä se ole miksi lähden vaan tärkeää on se miksen jää".
Kirjoittanut maailman nopein
Pikapeli?
Mikähän siinä tosissaan muka maailman nopeinta on?!? Sirkushevonen? Salama iskee tietysti nopeasti, muttei se pikapeliä nopeuta. Vai olisko niin että R-kioskien asiakaspalvelu olis maailman nopeinta.
Mainosmiesten keksimä slogan kun tuotteessa ei ollut mitään sisältöä mitä mainostaa. Ei mikään mahdottoman huono, mutta täysin vailla sisältöä kuten tuotekin.
Kirjoittanut suomen kieli p-vil
Pilkun viilaus
"Ei tärkeä se ole miksi lähden vaan tärkeää on se miksen
jää".
Miksi lähden ja miksen jää tarkoittavat samaa.?????
Onko juice, v-ville vai minä käsittnyt tarkoituksen väärin.
Milestäni sanamuoto pitäisi olla lopussa . . miksi jään.
no vääntäkää minulle rautalangasta kun en muuta ymmärtänyt.
Kirjoittanut Viilauksen
Pilkku
Ei se niin voi olla, koska silloin lähtisi ja jäisi samaan aikaan. Tyhjän ja nollan välistä eroakin tosin voi meditoida kauemmin kuin tuota.
Yksi isompi pohdinta on pakko esittää tähän ketjuun viitaten. Ajatus siitä, että pitäisi kutsua ulkomaista apua koska kotimainen menisi vanhojen työntekijöiden "reviirille" tai itsetunnolle on mielenkiintoinen.
Vaikea keksiä mistä sitä löytyisi, ei ravitaloudella kansainvälisesti mene kovin vahvasti suhteessa rahapelialan yleiseen kehitykseen. Mutta onko kirjoittajan mielestä eettisesti kestävää ajaa maan ravitalous alas vain suojatyöpaikkalaisten itsetunnon takia?
Kirjoittanut Kaksarisari
Pohdin
Onko tärkeämpää saada lisää raviharrastajia, lisätä ravien tunnettuutta ja kiinnostusta raveihin vai saada lisää pelaajia, joille on aivan sama, mitä pelaa ja miten? Jos jälkimmäistä, miten pikapeleistä käytännössä voitettavat kahvirahat lisää kiinnostusta ravipelaamiseen? Ja eiköhän olisi vähintään yhtä tärkeää saada ihmiset kiinnostumaan raveista tapahtumanakin tai kohta ollaan tilanteessa, jossa ravit juostaan tyhjille katsomoille.
Salama-tapahtumissa olisi ollut toteutuksessa toivomisen varaa. Tuote-esittely on vaikea laji, jossa pasiivinen paikallaanjököttäminen ei toimi; pitäisi ottaa aktiivisesti kontaktia ihmisiin eikä odotella, että kyllä ne tulee kysymään jos niitä kiinnostaa.
Kirjoittanut Kekkonen
juuuuuuuuuuu
Juice on näköjään onnistunut sekoittamaan poikain päät. Onhan tuossa ihan selvä periaatteellinen ero. Ensimmäinen, eli syy miksi lähden, viittaa ulkopuolisiin asioihin, joilla voi olla merkitystä lähdön syinä. Toinen osa, joka viittaa sisäisiin asioihin, muodostaa jäämisen houkuttelemattomuuden. Jos puhutaan parisuhteesta, niin asian voisi ymmärtää siten, että ulkopuolelta ei ole tullut syytä lähtöön. Nykyisen parisuhteen tilanne ei vaan anna mitään syytä jäädä. Tältä pohjalta jokainen voi miettiä analogian toimivuutta omaan asiakassuhteensa Fintoton kanssa.
Jos tämä tuotti liikaa päänvaivaa, kannattaa miettiä onko monimutkaisempien asioiden pohdinta itselle mielekästä. Tai ainakin sitä, kannattaako kirjoitella keskustelupalstoille omia ajatuksiaan auki. Itse viestiketjuun en kommentoi mitään muuta kuin se verran, että Fintoton nykyporukka, muutamaa uutta tulokasta lukuun ottamatta, on täysin kyvytön hoitamaan tehtäviään.
Kirjoittanut Stalin kait
Kekkoselle
Jos kerran tiedät että pääosa nykyporukasta ei ole tehtäviensä tasalla, niin miksi et aktiivisesti toimi asiantilan korjaamiseksi?
Kirjoittanut Suomenhevos fani
Ken tietääääää
Yksi olennaisista ongelmista lienee se, että Salmen kertomat RAY ja Veikkaus ovat hilanneet vaihtojaan vuosien saatossa ylöspäin ja Fintoto on polkenut paikallaan.
Onko kysymys tuotteen huonoudesta vai työntekijöiden halusta, kyvyttömyydestä kehittää ja markkinoida tuotettaan?
Kirjoittanut Syvästi huolestunut
Herätys asianomaiset !!!
TILANNE ON VAKAVA.
Palkintojen pienuuden vuoksi muutamat siittolat eivät ole tänä vuonna astuttaneet tammojaan, koska niitä pitäisi myydä tappiolla niillekin jotka vielä jaksaisivat hevosiin sijoittaa, myös joidenkin ammattivalmentajien tallit ovat puoliksi tyhjät, koska valmennusmaksuja jos aikoisi saada takaisin radalta, niin hevosen pitäisi voittaa useammin kuin kerran kuukaudessa normaaleissa lähdöissä.
Tulee usein mieleen Korvenojan tokaisu; "raviurheilu on maassamme kuin Titanik, eli laiva on uppoamassa ja orkesteri vaan soittaa."
SuomiTV:ssä näytettävien neloslähtöjen alussa näytetään koko kesän jotain talvista iänikuista kuvaa ja soitetaan tylsää, kulunutta musiikkia.
Brad De Weluwea voisi käyttää nyt monimuotoisessa markkinoinnissa, koska humma on Euroopan paras ikäluokassaan. MUTTA EI EI......
Kirjoittanut Hauen Jölli
Kirjoitus
Oli kyllä hyvä kirjoitus Salmelta. On täysin käsittämätöntä jos Fintotolle on ollut tuollainen konsepti tarjolla, mutta ei ole kelvannut.
Yllätys ei liene se, että Veikkaus toimii juuri tuolla Salmen esittämällä tavalla uusien netistä ostettavien kimppapeliensä suhteen. Esimerkiksi Vakiokimpoissa laput on jaettu 1/10, ja osuuksien loputtua uusi lappu ja uudet rivit tulevat myyntiin. Lisäksi vaihtoehtoisia lappuja on monia. Toivottavasti ensi vuonna tämän tyyppinen systeemi tulee Toto75 Salamaan. Toisaalta jos sittenkin vielä myydään samoja lappuja koko viikko, niin se hyödyttää pelaajia jotka tekevät itse lappunsa.
Kirjoittanut Entinen omistajatar
Niin ja näin
Keskiviikon Fintoton "uudistukset" vievät pelejä onnenpelien suuntaan, eli vaikeammiksi.
Ajatteluna on ehkäpä voitto-osuuksien suureneminen ja alavoitot.
Toivotaan, mutta tuskinpa noilla uudistuksilla suurta potitiivista vaikutusta on pelikertymään.
Salmen kirjoittamasta "salamasopasta" löytyisi kyllä paljon parannettavaa ja koska se on helppo kenen vaan kioskeita ostaa, niin siihen olisi luullut parannusta tulevan, mutta ei.
Samoin markkinointiin olisi syytä sijoittaa nyt viimeistään rahaa, jos sellaista vielä on.
Länsinaapurista voisi ottaa mallia monessa asiassa, koska ravipeli on siellä maan suurivaihtoisin pelimuoto.
Kirjoittanut Stalin
Jöllille Hauen
Vaikeissa V-peleissä ei saada vastaavaa hyötyä samojen "Salamoiden" pelaamisesta. Ne ovat kuitenkin yleensä suosikkipainotteisia ja niiden markkinaosuus on niin pieni, etteivät ne juurikaan vaikuta prosenttijakaumaan.
Jos pelaat tietokone-ohjelmalla V4:sta niin se osaa kyllä sitten lukea mitä Salamaa on painettu liikaa ja poistaa ne riveistäsi. Käsittääkseni aika harva vaan viittii tietokonesoftalla nelkkua pelata ja jokaista riviä erikseen tarkistaa.
Kirjoittanut Stalin
Kekkoselle
Eiköhän perusasiat oo kerrottu ja Nurmoksen Timppa ne vahvistanu. Mitä muuta pitäis esittää?!?