Polttoainekustannukset alkavat olla sitä luokkaa että yli 200 kilometrin matkoja ei ole enää järkeä tehdä raveihin.
Vermon V5-lähdöissä pyörivät viikosta toiseen lähes samat hevoset, lisäksi lähdöt ovat useimmiten vajaita.
Mielipiteeni on että V5 täytyy saada kiertoon samoin kuin V75. Ainakin niin että V5-ratoja olisi keski-Suomea myöten (Seinäjoki-Jkylä-Kuopio). Näillä seuduilla on paljon hevosia ja niitä riittää myös raveihin jossa palkinnot ovat lähes olemattomia (voittajalle 500e, muille rahasijoille hiluja).
Kuukauden neljästä keskiviikosta Vermolle voisi jättää yhden mutta kolme muuta voisi ihan hyvin kierrättää.
Vastaukset
Kirjoittanut Realityworld
homma
Homma voisi mennä näin.
V5-raviradat voitaisi jaotella Vermon lisäksi kolmeen sektoriin. Ne käsittäisivät seuraavat radat:
Kuukaudessa järjestettäisiin Vermon lisäksi V5-ravit myös joka sektorin yhdellä raviradalla.
Esim
toukokuu: Vermo, Turku, Kuopio, Lahti
kesäkuu: Vermo, Seinäjoki, Mikkeli, Tampere
heinäkuu: Vermo, Pori, Kouvola, Jyväskylä
Kirjoittanut Nastis
Huomautus
Tämän vuoden kesäkuussa on viisi keskiviikkoa, joten Realityworldin kesäkuun järjestys menisi korjattuna Vermo, Seinäjoki, Mikkeli, Tampere, Vermo. Heinäkuu siis Pori, Kouvola, Jyväskylä, Vermo.
Eihän tuo kokeilu vielä tänä vuonna ole mahdollinen, mutta ootellaan. Valtuuskunta voi tehdä siitä päätöksen syyskokouksessaan ensi vuoden ravipäiviä jaettaessa. Jotain radikaalia on joka tapauksessa keksittävä ravipelien myynnin elvyttämiseksi.
Kirjoittanut manulle
Mutta kuka päättää
Ehkä sitten, kun Pekka jää eläkkeelle.
Kirjoittanut jooopa
huhuu
Villi huhu kertoo että ensi vuonna joka päivä päivän pääraveissa pelataan v5 ja viimeisiin lähtöihin v4
Kirjoittanut sekametelisoppa
Hullut vuodet
Kuulostaa samalta kuin nyt pelaaminen sinne sun tänne. V5-formaatti kerran viikossa on hyvä. Miksi sitä muuttaa.
Kirjoittanut anna lyysi
tavoitteet hukassa
Ja tämän uudistuksen tavoitteena oli siis polttoainelaskuissa säästäminen??? Kyllähän sellaisen tärkeän asian puolesta toinen kärikituotteista kannattaa uhrata.
Aikaisemmin täällä oli esillä idea, että V5-laittettaisiin kesällä kiertoon kesäradoille. Siinä olisi ideaa. Se toisi ihan uutta nostetta ja mielenkiintoa. V75-kiertää jo tarpeeksi läpi talven eri maakuntaradoilla ja ilman suurkilpailua ei tuo niillekään mitään kovin suurta urheilujuhlan tuntua.
Kirjoittanut Orvokki
Vastahan tästä muutama päivä
sitten viimeksi sanailtiin. Itse kirjoitin seuraavasti
"Kyllä se näin (825291)
Lähettäjä: Orvokki Lähetetty: 11.03.11 16:38
talvisaikaan olisi aika epätoivoista tuo V5-ravien
kierrättäminen pohjoisemmassa.
Kun ajattelen tätä omaakin asuinympäristöäni, niin
suomenhevosiahan täällä on pilvin pimein ja niiden suhteen
näyttää hyvältä laajemminkin.
Lämminveripuolella sen sijaan näyttää todella hiljaiselta.
Kun Hallo Pamela siirtyy todennäköisesti siitokseen, ei
ykkössarjoihin ole tunkua. Juuri ja juuri on saatu kokoon
asialliset V75-ravit Kuopioon ja Mikkeliin ja varmaan
Karjala-ajon myötä Joensuuhunkin mutta enempään ei olisi
rahkeita."
Se on muuten sanomalehti Karjalainen-ajo tuo erittäin mielenkiintoinen lähtö Joensuussa.
Seurailen ratojen pelivaihtoja varmasti enemmän kuin moni muu tällä palstalla kirjoittava ja on kylmä totuus että Vermo ja Teivo keräävät suhteessa eniten vaihtoa. Mitä kauemmas itään ja pohjoiseen mennään, sitä pienemmiksi vaihdot käyvät.
Olisi siis täysin sulaa hulluutta lähteä kierrättämään V5-peliä jatkuvasti ympäri Suomea, siitä ei seuraisi kuin entistä suurempi romahdus vaihdoissa. Eikä täällä riittäisi valtakunnallista peliä varten kiinnostavia hevosiakaan, ei ainakaan lämminverisiä. Alle 1000 euron starttisummalla kilpailevat eivät suurta kiinnostusta herätä muissa kuin omistajissaan.
Sen sijaan kesäturneessa voisi todellakin olla ideaa. Riihimäki, Kokemäki, Vieremä ja maakuntarata Kajaani voisivat olla oikeinkin hyviä paikkoja järjestää V5-ravit kerran kesässä.
Kirjoittanut jari koskimäki
v-5 laajemmin.
V-5Ravit pitäisi ehdottomasti kierrättää varsinkin talvisin radoilla teivo, jokimaa , vermo. Kuitenkin siten että myös muutkin ns. ykkösradat saavat omat päivänsä.
Kirjoittanut talvi on kylmä
Kesällä ainakin
Kesällä ainakin kiertoon, talvella "eteläkierto" vois kanssa toimi hyvin. Hyvä idea.
Kirjoittanut manulle illallinen
Mites sitten
Korven hienot hevoset joutuisivat melkein viikottain matkustamaan, jopa pakkasella. Kyllä olette ilkeitä.
Kirjoittanut mölkhö
Este
V5-kierrätys edellyttää siis Vermolle maksettavan kompensaation lisäksi myös sitä, että V5-ajettaisiin jonain muuna päivänä kuin keskiviikkona. En nimittäin usko, että Vermo luopuisi vakiravipäivästään keskiviikosta vielä V5-luopumisen lisäksi. Ei riitä Fintoton kompensaatiovarat enää siihen.
Ja minä muuna päivänä sitten ?
Teivo ja Lahti eivät nekään luovu vakipäivistään, eli tiistai ja torstai kävisivät vain silloin kun Teivo, Lahti ja Kouvola järjestävät V5-raveja.
Maanantai ja Perjantai ? Huh Huh.
Sunnuntai ehkä kävisi.
Sellaisia esteitä kuitenkin on V5-kierrätyksen tiellä ettei ikipäivänä Suomessa tule onnistumaan.
Kirjoittanut Orvokki
Juu eivät tarvitse
tämän minun kotopuoleni radat V5-päiviä, ei riitä niillä rahkeet.
Pekan hevoset liikahtavat kyllä Teivoon ja Jokimaalle siinä missä Solvallaankin. Sitten ne ihan samat hevoset juoksevat Teivossa ja Jokimaalla kuin Vermossakin ja taas on tylsää. No Ultimo Broddella lyhenisi ainakin Jokimaalle mennessä matka, se voisi asian hyvin käydessä jättää jokusen Bodenin reissun tekemättä tai ei ehkä sittenkään.
Kirjoittanut kielletyt nimimerkit
Eiköhän ihan muut hevoset matkusta
eniten kuin Korven. Viikosta toiseen. Tuosta raviratojen kilvoittelusta sen verran, että se vasta eteenpäin ravialan asioita viekin. Onneksi lännen radat jo alkaneet kooperoinnin.
Kirjoittanut sivusta katsoja
ajatuksia
Aika mielenkiintoinen väite se että vermolle pitäisi kompensoida jotain jos ei saa järjestää V5. Miten veikkaus voisi tehdä sitovan sopimuksen Fintoton nimissä. Voihan vermo järjestää "b-luokan ravit" jos esim Turussa tai Teivossa juostaan V5 keskiviikkona. Silloin korpikaan ei tarvi matkustella ellei halua isoihin raveihin jossa voisi olla palkintorahoja tarpeeksi.
Ja toisaalta jos miettii korvaus asioita niin ei Vermo haluaisi jäädä ilman totopäiviä tai V75 päiviä. Aina voi tehdä niin että järjestää vain V75 muualla ja Vermo on V5 paikkana ei muuta. Mitenköhän Vermo siihen suhtautuisi...
Eli kyllä onnistuu jos V75 päivät käytetään oikein vaihtokauppana.. ;) koska yleisömäärä tuplantuu yleensä niinä päivinä ja työllistää Tj:n.
tälläisiä juttuja tällä kerralla..