Kehä III:lle on asennettu uudet peltipoliisit ja ensimmäisten päivien "nettotuotto" on ollut luokkaa 100.000 euroa/päivä. Täähän on mitä mainioin uusi verotusmuoto kiireisille pk-seutulaisille. Lisää näitä !
Vastaukset
Kirjoittanut cult67
Samalla toivottavasti
saadaan vähennettyä kolareita,ettei vakuutusmaksut nouse kaahaajien takia.
Kirjoittanut Pool
Todella hyvä...
keksintö nämä peltipoliisit.
Aloituskustannus tosin korkea( 30 000/pönttö) mutta säästää kyllä sitten siinä ettei sido poliiseja tien varteen tutkaamaan tai ajeleen hurua ympäriinsä.
Vielä kun saadaan tämä keskituntinopeus pelittään niin ei auta mitkään navigaattorin piipityksetkään eikä tule sitä haitariliikettä kun osa kaahaajista aina jarruttaa pöntön kohilla.
Kun kaikki taajamatkin on nyt valjastettu 40/50 nopeuksille, niin ehdottomasti pitää saada nuo valtatietkin kuriin. Siellähän ne kaaharit liikkuu ja aiheuttaa ohituksillaan kuolonkolareita.
Kirjoittanut Ylikonsta
Arvot hakusessa peltipoliisilla.
Jokainen voi itse päättää ajaako ylinopeutta vai ei. Onko kauppojen kameravalvonta varkauksia vastaan myös veroa?
Kirjoittanut darra
olen kyllä eri mieltä poolin kanssa
ilman mitään tarkempaa tutkisteluta arvelen että enemmän tulee kolareita muista syistä kuin kaahaajien ohituksista.
kuten vaikka nukahtamisista, musiikkilaitteiden räpläämisestä, sairaskohtauksista, vanhusten tumpeloinneista, muista syistä.
Sanoisin että kaahajat osaavat ajaa autoa sen verran hyvin että kolareita ei tule.
Ja peltipoliisit aiheuttavat vaaratilanteita koska useat autoilijat (vaikka eivät ajaisi ylinopeutta) jarruttavat tönikän kohdalla aina jostain ihme syystä.
Kirjoittanut cult67
Darralle kommentti,
hyvinhän ne parikymppiset kaahaajat ajaa,raatoja tulee melkein joka kuukausi..
Kirjoittanut peltipolliisi
liikenneturvallisuudesta
puheen ollen ajan itse 50.000 km vuodessa ja eräs iso liikenneturvallisuusongelma ovat nämä alinopeutta ajelevat hissuttelijat, jotka aiheuttavat ylimääräisiä ohitustarpeita ja sitä kautta turvallisuusriskejä. Tuntomerkit: iäkkäämpi mies- tai naishenkilö, tiukka etukumara ja ratin puristus ja auton takana 10-20 auton jono kytäten ohituspaikkaa. Oma mittari näyttää varmaan 80 km/h tai hieman alle, mutta todellinen nopeus on 65-70 km/h. Näitä alinopeutta ajavia kun saisi karsittua, niin moni turha ohitus poistuisi ja liikenne sujuisi paremmin.
Kirjoittanut salapoliisi
jooo..
ja näitten peltipoliisien väliin jossa nopeus on 150-200km/t salapoliisi.mahdotonta jarrutusta ennen tolppaa oikein perään meinaa kolauttaa.
Kirjoittanut Kuskiukko
Alinopeus?
Mikä ihme on alinopeus? En löytänyt tieliikennelaista?
Ilmeisesti nimimerkki peltipoliisi on nyt erehtynyt. Nopeusrajoitus ei ole alin sallittu nopeus tai nopeus jota pitäisi ajaa, vaan se on nimenomaan SUURIN sallittu nopeus.
Tämän asian kun nämä alinopeuksista kitisijät ymmärtäisivät. Siis nopeusrajoitus tarkoittaa SUURINTA sallittua ajonopeutta. Saa ajaa myös hiljempaa, mutta ei lujempaa. Ymmärsittekö?
Kirjoittanut Ylikonsta
Nopeudella on merkitys
Lukuisissa liikennetutkimuksissa on osoitettu ylinopeuden olevan merkittävä onnettomuuksien aiheuttaja.
Vaarallisimpia ovat juuri nämä 50 000 km vuodessa ajavat jotka luulevat hallitsevan autonsa joka tilanteessa.
Kirjoittanut peltipolliisi
alinopeutta
ajelevat pitäisi poistaa liikennevirrasta. Onhan poliisi näihin jo puuttunutkin, mutta enemmänkin saisi näin tehdä. Mopoautot oikein huippuesimerkki näistä ! Pitäisi lailla kieltää.
Kirjoittanut kusiukko
kuskiukolle
ilmiselvää p***un puutosta koskaa pitää tekstissäkin ruveta n****maan.
Jos liikenteestä poistettaisiin lailla kaikki rajoitukseen nähden, huomattavaa alinopeutta ajavat autoilijat, väitän että onnettomuudet vähenisivät pitkässä juoksussa merkittävästi!
Kirjoittanut Kuski
Minä väitän
että jos kaikki ajaisivat hiukan alinopeutta onnettomuudet vähenisivät lähes olemattomiin.
Kirjoittanut peltipolliisi
mitä
tarkoitat pienellä alinopeudella esim. 80 km/h rajoitusalueella ? 70, 75, 78 vai mitä ? Jos pappa 70 v ajaa oman mittarinsa mukaan esim. 75 km/h, niin todellinen nopeus lienee tällöin 65-70 km/h ja taas on perässä 10-20 navigaattorinäytön mukaan ajavaa, jotka kyttäävät mahdollisia ja mahdottomiakin ohituspaikkoja. Ja kohta taas rytisee, kun lähdetään väkisin ohittamaan.
Kirjoittanut tragedian
Pool
"Vielä kun saadaan tämä keskituntinopeus pelittään"
Otan nyt kantaa ainoastaan tähän juttuun, sillä tämähän on kaikkea muuta kuin helppo asia.
Keskituntinopeuttahan ei pysty laillisesti mittaamaan millään muulla tavalla, kuin jollain tekniikalla, jossa jokainen kamera lukee vauhdista jokaisen ohiajavan auton rekisterikilven numeron.
Tämä lienee juuri ja juuri tosiaan laillista (?), joskin hyvin arvelluttavaa. Muut mahdolliset keinot eivät käy päinsä.
Ja tässäkin keinossa on sellainen pikkuinen haittapuoli, että dataa kertyy päivän aikana aivan käsittämätön määrä, sekä lisäksi vielä se rekisterikilven lukeminen kovassa vauhdissa aiheuttaa todella suuren virhemarginaalin.
Tämän toteutuminen on vielä uskoakseni aika kaukana.
Kirjoittanut Alinopeus
Keskinopeusmittaus tioimii jo
esimerkiksi nyt jo Englannissa, lappuja tulee postiluukusta säännöllisesti.
Kirjoittanut tragedian
saattaa
Saattaa toimiakin, kyse olikin nyt siitä miten sen käy Suomessa.
Kirjoittanut fakta homma
Kyllähän
se suurin ongelma tuolla teillä on juuri nämä köröttelijät. 80 alueella ajellaan mittarin mukaan juuri alle nopeusrajotuksen ja se todellinen nopeus on silloin 70 kmh. Perään tulee jonoa, mutta eihän köröttelijä tajua ajaa edes hetkeksi tien sivuun. Sata kilometriä kun painellaan tätä vauhtia, niin kyllähän siellä ohituksia tulee.
Kaikilla olisi paljon helpompaa, jos nämä köröttelijät ajelisivat pikkuteitä tai käyttäisivät julkisia kulkuneuvoja. Yleensähän sieltä ratin takaa löytyy joko nainen tai yli 60v mies, jolla ei enää ihan hoksottimet pelaa.
Kirjoittanut Huuhkaja
Pöllöille vihje.
Suojalunta eturekkariin.
Kirjoittanut Pool
Kyllähän...
se pattiin ottaa kun joku pappa edellä huomattavaa alinopeutta köröttelee, mutta ehdottomasti väärin sanoa että nämä ajelijat suurin syy onnettomuuksiin olisi.
Kunhan vaan hermo takana tulevilla pitää, niin takuulla löytyy lähikilometrien aikana turvallinen ohituspaikka. Se on ihan sata varma.
Tahtoo vaan olla niin että ei malteta sitä paikkaa odottaa. Lähdetään riskipaikoissa kun tulossa mutka, silta ym. Ja sitten voikin jo rytistä.
Ohittajiakin on vielä kahdenlaisia.
On niitä jotka parannettavissa eli varataan enemmän aikaa matkaan. Jotkut lähtee esim. lentokentälle tai satamaan niin että tähtäävät siihen ettei tarvisi yhtään odotella vaan saisi suoraan koneeseen astella. Vaikka pitäisi laskea niin että kun matka menee normaalisti, niin perillä on se 2 tuntia ylimääräistä aikaa. Silloin ei mene hermo jos rengas rikkuu tai joutuu ajaan alinopeutta sen 5 kilsaa tai sumu osuu tms. Kellään ei ole niin aika kortilla etteikö voi sen tunnin, pari varata ylimääräistä aikaa matkaan.
Vaikeampi ryhmä on ne ohittelijat joilla se tarve on päähän syntynyt parantumaton sairaus.
Ohi mennään vaikka perjantain menoliikenteessä vaikka tiedossa on että edessä kilometrien jonot. Nämä on just niitä aivoinvalideja jotka ohittaa esim. kehällä jos joku pitää 100 metriä turvaväliä edelläajavaan. Hyöty 3 sekuntia.
Ajettuja kilometrejä takana reilut 2 miljoonaa erilaisissa olosuhteissa erilaisilla teillä härmälandiassa.
Kirjoittanut Yoko
Pöntöt
Meilläpäin harrastetaan teamityöskentelyä,jokaisella jakari taskussa,löysätään Pöntön ruuvit ja käännetään se metsäänpäin.En ole kenenkään kkylläläisen saaneen lappuå.
Kirjoittanut Massey-ferguson
....
Täytyy sanoa kyllä että nyt ollaan poolin kans kerrankin ihan eri mieltä..Näitä keskinopeuspönttöjä ei todellakaan tarvita, vai ollaanko nykyään suomen DDR? Ei meillä suomessa liikenne onnettomuudet ole mikään kauhian merkittävä asia.Ei nuo luvut euroopan mittapuulla ole niin kovin merkittävät vielä kun otetaan huomioon nämä olosuhteet. Täytyy kyllä myöntää että on kyllä mukava välissä volvolla vähän reilummin huokasta...
Kirjoittanut ViherPiipertäjä
Pönttöpöhnä
Meillä otetaan aina keväällä pöntöstä lasi pois ni saa sotkatki hyviä pesimäpaikkoja
Kirjoittanut Pool
Niin..
kyllähän sitä itsekullakin varmaan joskus himottaa kaasujalkaa painella.
Valtateillä sitä ei kannata tehdä. Ja ihan oikein.
Kaikki tiellä liikkujat ei ole ajotaidoiltaan näitä MM-ralleja hallinnoivia keskisuomen maanviljelijöitä.
Se on selvää että maalla kasvaa parempia kuskeja kun tiet kihareisia ja luukutta voi eli taito kasvaa ihan nöösistä kun vaan jalat polkimille yltää. Silloinhan sitä yleensä ajaan aletaan:)
Taajamista sitten mukaan tulee kaikenmoista tumpeloo ja siksi järkevää nuo rajoitukset.
* Kaikki ei voi olla sorateiden kunkkuja*
Kirjoittanut vapaaherra
Pari ryhmää
Poliisien olisi syytä rankaista kovalla kädellä näitä nöösejä, jotka harjoittelevat alaikäisenä yleisillä teillä. Se että on maalaisjuntti, ei anna mitään eri vapautta rikkoa lakeja, päinvastoin.
Toinen ryhmä on nämä lähellä eläkeikää olevat ns. "ammattiautoilijat". Kun nämä sankarit lähestyvät kuudenkympin ikää, niin refleksit katoaa. Mutta silti pitää sekoilla liikenteessä kaikenlaisilla paketti- ja kuorma-autoilla. Täällä isommissa kaupungeissa työskentelevillä ajotaidot on vielä jotenkin tallella, mutta kun mennään maalle, niin siellä sitä on kaikenlaista söheltäjää liikenteessä. Kun tämmöinen maalaispappa saa sitten keikan kaupunkiin, niin siinä on taas liikenne sekaisin. Parempi olisi ajella niitä muuttoautojaan siellä peltojen keskellä, missä ei voi osua mihinkään.
Kirjoittanut cult67
Hölömökö oot
Myöhä ajeltiin natiaisena talvella jäällä ja pelloille auratuilla radoilla.Kesällä yksityisillä tienpätkillä.Ei tullut autoon bensaa,jos ajoi yleisellä tiellä,eikä olis ollut sitten sitä autookaan....