Kirjoittanut

Olis Bergsåkerissa ollut puttesarjakin

jossa palkinto 110.000kr.
Ihme ettei yhtäkään löytynyt listoilta, kuitenkin
ihan hyvä ykkönen.

Vastaukset

Kirjoittanut

Meijän

Voi prkle! Jos joku on varma niin se ettei mihinkään ruottiin kyllä lähetä kilpailemaan!!

Kirjoittanut

Maailman matkaajat

Millä meinasit mennä Bergsåkeriin? Vaasasta Uumajaan lautalla ja sieltä 300 kilometriä autolla Sundsvalliin
vai Turusta Tukholmaan ja sieltä autolla 400 kilometriä Sundsvalliin.

Kirjoittanut

jacobseli

Tuossahan jo vastasit, miten sinne pääsee.
Yleensä jollain konstilla ne pollet sinne raveihin kuljetetaan Suomessakin, ei ne vehkeet erinlaisiksi muutu, vaikka Ruotsissa ajaisisikin.
Pariisiinkin menossa joitain putteja tai ainakin tupsujalkoja.
Ei niitä matkat haittaa.

Kirjoittanut

Talousnero

Ja meinaat, että tuommonen kolmen päivän reissu on taloudellisesti kannattavaa toimintaa?

Kirjoittanut

Kyllä

minä ainakin saan kannattavaksi, jos kolmen joukossa on.
Lauttamatkat Naantali-Kapelkär n.600e ja sitten ajoa Ruotsin puolella n.270km suuntaansa, vierastalli ja majoitus n.1000kr ja kolmannet rahat 28.000kr.
Ruokaa kai se on Suomessakin syötävä, joten missä vika.
Moni kuljettaa pitempiäkin matkoja Suomessa hevosia kilpailemaan, kuten esim. Vaasa- Vermo on noin 400km sivu.
Kilometreissä Suomen puolella voi sitten olla vaikkapa 200km päässä Naantalista, niin eipä tuo ajomatkakaan niin kovin suurta eroa näyttele.

Kirjoittanut

Tuo lauttamatka

on edestakaisin ainakin pakettiauto+koppi+2henk. sen 600e ja siihen kuuluu kaksi ateriaa seisovasta pöydästä suuntaansa.
Kuorma-autolla halvempi, jos pituus alle 7m.
Siinähän se menee kaksi yötä lautalla ja yksi perillä.

Kirjoittanut

Lycka till

Eli teet kolmen päivän reissun Sundsvalliin 11 000 euron ykkösen takia, vaikka samana päivänä olisi mahdollista ajaa Kuopiossa 6 000 euron ykkösestä.

PS. Kolmen päivän reissulla menee hukkaan myös kahden ihmisen työpanos kolmen päivän ajalta.

Kirjoittanut

Vielä tuosta matkan

pituudesta ajallisesti: lähtö naantali pe. 22.30 perillä Kapelkär la. 5.30 Kilpailu 15.30 ja takaisin ajelu voi alkaa n. klo. 16.30 ja Kapelkäristä lähtö la. 21.45 ja paluu naantaliin klo 6.45 sunnuntaina ja laivamatkat voi vetää sikeetä ja syödä itsensä turvoksiin.
Tämä on nopein aikataulu, joten ei hirveän paha ja kuitenkin se 11.000e tikulla.
Meillä ainakin pollet matkanneet tosi hyvin juuri näillä Finlinkin laivoilla ja voi mieltymyksensä mukaan pakata hevosen ulkokannelle tai sisäkannelle, joissa vielä kaksi vaihtoehtoa.
Itse käytän kesäisin ulkokantta ja talvisin sisäkantta jossa perä auki, joten happikatokaan ei pääse yllättämään.

Kirjoittanut

Good night

Lähtöselvityksessä on oltava tunti ennen lähtöä ja Bergsåkerista Kapllskäriin ei vinkka perässä tai kuorma-autolla ajeta talvikeleillä alle viidessä tunnissa. Eikä se onnistuu kesälläkään ilman reilua yli-nopeutta.

Mutta joo, toki Bergsåkerin olisi kannattanut lähteä, jos olisi sellainen hevonen, joka lähdön olisi myös voittanut. Kakkonenhan siellä oli pienempi kuin Kuopion ykkönen.

Kirjoittanut

Erikassonia

lukuun ottamatta kaikki kuopion putet meni ajamaan 3000e kakkosesta.

Kirjoittanut

monia laskutapoja

Tämä lähtö oli otettu varmaankin vain esimerkkinä, että löytyy niitä lähtöjä hyvillä palkinnoilla SH:ille Ruotsin puoleltakin, päinvastaisista puheista huolimatta.

Matkat ja matkakustannukset vedetään kovin hanakasti esille, mutta tulee niitä kilometrejä Suomen radoillekin. Esim. Erikassonin kuljetusautoon olisi tullut kilsoja huomattavasti vähemmän tänä viikonvaihteena, puhumattakaan jonkun pohjoisen hevosen Vermon reissuista. Ajan käyttö ja kustannukset tuskin ovat suurin syy matkustushaluttomuuteen, eiköhän se löydy asenteista. Eikä niitä ykkösrahoja Kuopiossakaan jaettu kuin voittajalle. Eikö "turenki" laske Suomen puolen matkoja ja niistä syntyviä kuluja mitenkään, vai kotiradallako sitä vaan kilpaillaan?

Näitä suomalaisillekin avoimia kylmien lähtöjä kyllä löytyy pitkin vuotta eri puoliltakin Ruotsia ja saattaa sille naapurin lämpösellekin löytyä lähtö samoihin kisoihin, ainakin kulut saa pienemmiksi. Netti on ihmeellinen väline, jopa meikäläinen osaa sitä käyttää. Joku kohta kyselee kuitenkin näitä sarjoja, niin kyllähän minäkin niitä pienellä provikalla voin etsiskellä, eikä tarvii maksaa kuin plussan puolelle jäävistä voittokruunuloista. :)

Kirjoittanut

Good morning mummot

Google Mapsin mukaan Ruskosta Naantaliin kertyy kilometrejä 29 kappaeletta ja Nörrtäljestä Bergsåkerin 385 kilometriä.

Kun sieltä pitää vielä tulla takaisinkin, niin koko reissulla kertyy 828 kilometriä.

Saman lähteen mukaan Rusko-Kuopio-Rusko välillä tulee kilometerjä 890 kilometriä.

Ei tuo nyt kovin merkittävä ero ole, mutta lautamatkoihin menevä 1 200 euroa on.

Lautallahan menevät vain hevonen ja hoitaja kuljetusliikkeen kyydissä, joka veloittaa 0,5 euroa kilometriltä.

Ohjastaja ja valmentaja käyvät paikalle lentokoneella, joka tekee noin 400 euroa per henkilö eli yhteensä 800 euroa.

Itse kilpaa ajava amatöörivalmentaja pääsee vinkan kanssa halvemmalla, mikäli saa töistä perjantain vapaaksi ja löytää jonkun huolehtimaan hevosista viikonlopun ajaksi.

Kirjoittanut

Lauttamaksu

on 300e suuntaansa eli 600e yhteensä ja siinä oli yksi henkilö lisää matkustajana.
Kuskin saa paikan päältä, joten ei sinne tarvi raahata täältä kuin hevonen.
Ajoprosentitkin pienemmät kuin suomalaisilla, eivät tunne penkkirahaa ja prossakin on 10%
Tiet ovat paljon parempia ajaa ja ainakin itse ajanut tuon välin alle viidessä tunnissa kahvipaussien kera.
Kyllähän noita kuluja saa jos täältä koko suvun ja kaikki kaveritkin raahaa mukanaan.
Vähän myöhemmin keväällä lautta lähtee vielä myöhemmin kuin esimerkissä oli (01.00) joten kauhiaa kiirettä ei tarvitse pitää.
Jos vielä saat ajoitettua matkasi päiväaikaan, niin lauttamaksu halvempi.
Kai nuo ovat aivan pihalla kun käyvät Solvallassakin ajamassa 30-100.000kr ykkösistä ja useimmiten on se 50.000kr ja melkein sama aika menee (Korpi,Nieminen jne...)
Enemmän taitaa ukkoja pelottaa, kun siellä on niin paljon ulkomaalaisia.

Kirjoittanut

Aika on rahaa

Korpi sanoi vasta Hevosurheilussa, että Solvallassa kannattaa käydä vain, jos sijoittuu kahden parhaan joukkoon, muuten reissu on tappiollinen. Koska sieltä ei enää ehdi iltalauttaan, vaan pitää jäädä yöksi.

385 kilomertin matkaa et kyllä aja alle viidessä tunnissa, jos nopeusrajoitus on 90 km/h ja molemmissa päissä pitää vielä seikkailla taajamissa. Jos ajat ylinoeputta, voit juuri ehtiä iltalauttaan, ellei poliisi sinua pysäytä.

Internetin ihmemaailmasta löytyvä Google Mapskin antaa Kappelskäärin ja Begsåkerin väliseksi ajoajaksi 5 tuntia 22 minuttia ilman kahvitaukoja.

Kirjoittanut

Siinä sun

ohjelmassa ja minussa on se ero, että olen ajanut kyseisen reitin ihan livenä, enkä teoriassa.
Säästönä voi vielä laskea aamupalalla tehdyt eväät ravipäivälle, jos ei osaa tilata ruokaa Ruotsiksi.
Eniron sivuilla pääsee tuntia nopeammin kyseisen matkan.
Ethän sinä voi mennä Kuopioonkaan varmana voittajana jos et omista Erikassonia ja senkin on kuitenkin ensin juostava.
Kyllähän sinulla on enemmän sisäänrakennettu "jarru" kaikkea uutta ja ihmeellistä kohtaan.
Jos sinun ajatusmaailmassasi ei ole kuin suomen raviurheilu, niin kaikki mitkä poikkeaa siitä onkin sitten mahdotonta.

Kirjoittanut

Totuus lötyy Hevosurheilusta?

Hevosurheilussa nyt kirjoitetaan milloin mitäkin "jonkun" sanomana. Oliskohan ykköspalkinnoilla mitään merkitystä Pekan matkojen kannattavuuteen tai tappiollisuuteen? Esim. 50000 ja 100000 ei ainakaan minun lompsassani ole ihan sama asia. :)

"turenki" voisi joskus ihan itse lähteä livenä noille reissuille, eikä matkustele pelkästään Google Mapsin sivuilla ja kartoilla, omakohtainen kokemus on todellisempi.

Hevosmies, joka "turengin" tapaan etukäteen laskee mahdolliset tulonsa tai menonsa ravikilpailuista on aika pian entinen hevosmies, tai ajelee vain jäällä ja paikallisraveissa. Suurimmalle osalle harrastajista voitontunne ja kokemus tuplaa hyvinkin palkintorahojen merkityksen. Ruotsin tavallisissakin raveissa pelkkä mukanaolokin on jo elämys monille, palkintorahat lisäksi mukava bonus.

"turengin", ja monen muunkin, kannattaisi hankkia deluxe-mallin auto, siis sellainen, jossa etupyörät kääntyvät molempiin suuntiin, ei tarvis meinaan pyöriä pelkästään kotiYMPYRÖISSÄ. :))

Kirjoittanut

No hard feelings

Todellakin Eniro antaa Kapellskärin satamasta Travbanevägenille ajomatkaksi 405,2 kilometriä ja ajoajaksi 4 tuntia 29 minuttia.

Eli jos lähtee Sundsvallista 16.30 ja lähtöselvityksessä pitää olla viimeistään 20.45. Niin jää vielä luppoaikaa 15 minuttia.

Ehkä tuo onnistuu henkilö-autolla kun kaikki menee nappiin, mutta Ruotsissakin saa vinkan kanssa ajaa vain 80 km/h ja matkan aikana pitää vielä kääntyä 31 kertaa, vaikka suurin osa matkasta (330 km) taitetaankin E4:sta pitkin.

Google Mapsin antama 5 tunnin ja 22 minutin ajoaika on huomattavasti realistisempi. Tosin ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että mikä se sinun käyttämäsi 270 kilometriä pitkä reitti on?

PS. Solvallassa kävin ensimmäisen kerran vuonna 1983 ja internet-liittymä minulla on ollut vuodesta 1997 asti, joten kauhean rajoittuneena ihmisenä en itseäni pidä.

Kirjoittanut

Pieni korjaus

Ei se reissu varmaan tappiollinen ole vaikka Solvallassa jääkin kolmanneksi, mutta rahallisesti lopputulos olisi sama, jos Vermossa ajaisi tolpan.

Tarpeeksi kuin reissaa ja kun vielä vastuutakin on kertynyt työstä, perheestä ja hevosista, niin ainoa motiivi sille hätäiselle ulkomaan reissulla on raha.

Hyvä se on ne matkat etukäteen suunnitella kartasta tai internetistä, niin ei tarvitse joka risteyksessä kysellä suuntaa. Se on sitä nykyaikaa.

Kirjoittanut

iso korjaus

Solvallasta ei niin vain "haeta" niitä kolmansiakaan rahoja, sen paremmin kuin Vermosta tolppia, mutta senhän itsekin varmaan tiedät. Jos AINOA motiivisi "hätäisille" ravireissuille on raha, niin suosittelen vakavasti harrastuksen vaihtoa. Hyvähän aina on reissut suunnitella ja navigaattoriakin kannattaa käyttää, mutta parin reissun jälkeen kaikki meneekin jo rutiinilla, vaikka voi vähän vanhanaikaislta kuullostaa.

Minä en tuota 270km maininnut, mutta jos on mennyt Uumajankin kautta Bergsåkeriin, niin jäänyt ehkä siitä mieleen ajomatka Ruotsissa.

PS. Solvallassa jo vuonna 1983 ja internetti vuodesta 1997, mitä tekemistä näillä on rajoittuneisuuden kanssa? Kirjoituksistasi vaan saa sellaisen kuvan, ettei ainakaan hevosen kanssa ole paljon ulkomailla tullut reissattua. Vähiin ovat taineet jäädä ainakin pitemmät matkat kotomaassakin, jos vielä kaikki menetetyksi työajaksi lasket. "Good morning mummot"-otsikko kyllä puoltaa sitä, kuten mainitsitkin, että Solvallassa on tullut käytyä. :)

Topicin tarkoituksena taisi kuitenkin olla kertoa näistä SH:llekin avoimista lähdöistä Ruotsissa, vaikka päinvastaista on kirjoitettukin, eikä matkojen eksaktit km- ja tuntimäärät. :))

Menestyksekkäitä ravimatkoja (ulkomaillekin) vaan kaikille tasapuolisesti.

Kirjoittanut

Tuskinpa

on tullut aina oltua tuntia aikaisemmin satamassa, mutta silti ei ole vielä jäänyt laivasta pois.
Vartti riittää oikein hyvin markinaaliksi.

Kirjoittanut

Ufo-havainnot perustuvat omakohtaisiin kokemuksiin

Anteeksi vaan, mutta minusta taas tuntuu, että te ette ole reissaanneet yhtään missään, vaikka mieli tekisi kovasti.

Eihän 400 kilometrin reissua voi tehdä 15 minuutin marginaalilla, koskaan ei esimerkiksi tiedä varmuudella minkälainen ajokeli on, miten tietyöt hidastavat menoa tai onko tie suljettu esimerkiksi onnettomuuden takia jne.

Rutiinia nimenomaan on se, että varaa tuommoselle reissulle parin tunnin marginaalin.

Jos niitä ravireissuja ei tehdä rahan takia, niin miksi aloituksessa ihmeteltiin kun 110 000 kruunun ykköspalkinto ei kelpaa puteille?

Jos tarkoitus on pelkästään päästä ulkomaille kilpailemaan, niin voihan sitä lähteä pienemmänkin ykköspalkinnon perään.

PS. Good morning mummot oli ravimiehenäkin tunnetun Aarne Tenkasen vakiotervehdys radiokuunnelmassa Koe-eläinpuisto, jota tuli kuunneltua monena lauantai-iltana autossa, kun ajettiin 65-raveista kotia kohti.

Kirjoittanut

Turenki

luulen, että minulla on hevoset kilpailleet useammassa maassa kuin äkkiä pystyt luettelemaan.
Joskus sattuu ja joskus ei, mutta silloin otetaan seuraava laiva.
Ethän sinä tiedä suomessakaan miten matkas loppujenlopuksi sujuu.
Se että jos sinua hirvittää kilpailuttaa hevostasi muualla kuin suomessa, niin eihän se ole totuus tästä maailmasta.

Kirjoittanut

Luulo ei ole tiedon väärti

Ei minua hirvitä kilpailuttaa hevosta ulkomailla. Minulle vain Ruotsissa saavutettu 6. sija on saman arvoinen kuin Suomessa saavutettu 6. sija. Ainoa ero on, että kotimaassa siihen tarvitsee käyttää vähemmän vaivaa. Ja sen säästyneen ajan ja rahan käytän mielummin johonkin muuhun kuin autolla ajeluun.

Olet ihan oikeassa, koskaan ei tiedä Suomessakaan miten matka sujuu. Ainoa varma asia täälläkin on, että 400 kilometrin matkaan 80:n nopeusrajoituksella menee aina kauemmin kuin 5 tuntia.

Tämä ei ole totuus maailmasta, mutta silti yksi vastaus kysymykseesi. Ja toistaiseksi olen ainoa, joka siihen edes on vastannut.

Kirjoittanut

olisit heti sanonut

Hevosesi on siis riittämätön, puhut kuutossijoista ja toisaalla sanot ainoan motiivisi olevan raha, hieman ristiriitaista. Jos todella haluat säästää aikaa ja rahaa (johonkin muuhun kuin autolla ajeluun??), niin lopeta ihmeessä raviharrastuksesi välittömästi.

Ketjun aloituksessa ainakaan ei mitään kysytty, ainoastaan todettiin Bergsåkerin lähtö, mihinkä kysymykseen olet vastannut?

Puhuit aiemmin aikamarginaaleista ja mainitsit kaksi tuntia, onko se mielestäsi riittävä, reissatessahan voi tapahtua paljonkin etukäteen ennakoimattomia asioita? Esimerkiksi Ahvenanmaan miehille Metsämäen reissulla:

Olin jälleen kerran matkalla Ruotsiin tiistaina iltalähdöllä Turusta ja samaan laivaan tuli ravimiehiä Ahvananmaalta. Kahvipöydässä jutellessamme he kartoivat matkastaan. Olivat lähteneet matkaan aikaisin maanantai-aamuna ja tulivat yhteysaluksella Turkuun hyvissä ajoin iltaraveihin. Ravien jälkeen ei enää ollut iltalähtöä, joten yöpyminen ja aamulla taas yhyeysaluksella kotiin. Yhteysalus pamautti kuitenkin kivelle, onneksi mitään vakavampaa ei sattunut, mutta alus hinattiin tietenkin takaisin Turkuun.

Ruotsinlaivalta löytyi onneksi tilaa ja nyt oltiin matkalla kotiin, aamuyöllä Maarianhaminassa ja aikaisin aamulla hevoset kotitallissa. Ihan näin ei kuitenkaan matka jatkunut, sillä merellä oli vähän kovempi keli ja Silja Europa ei päässytkään Maarianhaminaan, vaan jatkoi suoraan Tukholmaan. Rauhallisina tottuneet matkamiehet vaan totesivat, että lähteehän tämä purkki samaa reittiä takaisinkin.

Itse jäin Tukholmassa pois, joten loppumatkasta ei havaintoa, mutta myöhemmin tavatessamme kertoivat olleensa kotona heti keskiviikkoiltana iltatallien aikaan. Tämä oli vain yksi reissu LÄHIMMÄLLE radalle, sellainen pikapiipahdus. :))