Kirjoittanut

Näin ravit nousuun

1)PANOSTUSTA LAPSIPERHEISIIN-Eli nyt esim.oulussa on tehty sitä ja siellä on katsoja määrät nousseet ja vaihdot sitä myöden.Oulussa on ymmärretty järjestää lapsille oma pieni leikkipaikka mutta ratojen pitäisi panostaa että siellä olisi lapsia valvomassa 2-4 hoitajaa ja vanhemmat voisi luuottaa siihen että lapset on siellä turvallisesti,ruotsissa oli jo 70-luvulla muuten raviradoilla ohjattua lapsitoimintaa ja sitä kautta ovat kasvaneet raveihin.
2)Pääsymaksu vain nimellinen eli 2 euroa.75-Raveihin toki korotetut 5 euroa ja suurtapahtumat hinnoteltaisiin erikseen.
3)Lauantaisin vain yhdet ravit,myös kesällä.Ei mitään sauna raveja.Sekä hieman hajauttaa raveja peräkkäisinä päivinä.Esim.turku ja pori ajoi lounarit ja ilta ravit samana päivänä.Ja usein myös seinäjoki-oulu ajaa yhtäaikaa.Ne kilpailee kuitenkin samoista hevosista.SE ON TURHA PÄÄLLEKKÄISYYS.
4)Markkinonitiin satsattava.Nyt ainoat mainokset ovat hu-ssa ja josain paikallislehdessä mikäli paikkakunnalla ravit.
5)Linja-auto kyyditykset raveihin,tätä oli 80-luvulla ja aina oli täynnä autot,sitten se jostain syystä lopetettiin.Siinä muutama ehdotus,kaikkein raskain ehdotus on että proifiloida 5-6rataa suomeen jossa kierrätettäisiin 75 lähdöt
radat vermo,teivo,äimärautio,lahti,seinäjoki,kouvola.Kesäisin sitten ehkä turku,pori,kaustinen ja lappeenranta.Muita ratoja ei tarttis ajatellakaan.
Kaustinen on muuten suomen ehkä aliarvostetuin ravirata.

Vastaukset

Kirjoittanut

heh . .

Tuo bussi-idea nykytilanteessa toivoton. Bussit saisivat ajella tyhjinä ympäri kaupunkia. Ensin väkeä raveihin ennenkun mitään busseja.

Kirjoittanut

Mitäs pahaa

me itäsuomalaiset olemme talousneuvokselle tehneet, kun tappaisit raviurheilun täältä kokonaan.

Lopettaisit Kuopiosta Sorsasalon ( jossa muuten on ollut erittäin viihtyisä lasten leikkipaikkakin jo vuosia ), Joensuun Linnunlahden, joka vasta teki rataremonttia ja hankki ratavalaistuksen sekä Suomen ja Euroopan nopeimman 1000 metrin radan Mikkelin ja vielä lopuksi Jyväskylän Killerin, joka toki ryssi kunkkarinsa mutta on kuitenkin erittäin keskeisellä paikalla ja sen ympärillä on vahvaa kasvatus- ja valmennustoimintaa. Lisäksi vielä oivat kesäradat Vieremä, Lieksa ja Kajaani sekä perinteikäs Suonenjoki.

Tällä alueella myös asuu reilu miljoona suomalaisista joten ehkä kannattaisi ajatella hieman uusiksi.

Kirjoittanut

Niin ehkäpä kynnys madaltuu jos bussi

kyytiä ois tarjolla,Uskon että aika moni lähtis esim100 kmn päähän raveihin jos ois tarjolla kyyti.Kaikkea kannattaa kokeilla nykytilanteessa.Tosin etäpelipaikat taitaa vastustaa sitä kun veisi heiltä asiakkaita pois,et se siinä ehkä suurin ongelma,ja lähinnä ajattelen että kyyditys ois noille 75-raveille,toto-tv sekä suur-kilpailuille.

Kirjoittanut

bussit

Siinähän minäkin häivyin raveista pois,kun ravibussit lakkasivat kulkemasta..Ravibussit aikanaan hyvä juttu.Kyllähän se paljon madaltaa kynnystä,jos raveihin olisi vakiokuljetukset.Esim.Metsämäen raveihin nykyisin hankalampi mennä kohta kuin johonkin Forssaan.Varsinkin jos on itse autoton.Ravibussiaikana kävin jopa viisi kertaa viikossa raveissa.Että nykikää siitä.

Kirjoittanut

Killeri antoi taas tänään surkean kuvan itsestään

joten siinä selitystä,mikkeli ehkä kerran vuodessa st.michel viikonloppuna.Ja kyse lähinnä misä kannattaa ajaa 75 raveja,killerin ei kyllä kuuluisi järjestää kuin paikallisraveja.Ei kuopio ole kanssa 75 arvoinen rata,valitettavaa mutta totta.

Kirjoittanut

Kuopio

Kyllä Kuopio omasta mielestäni selkeästi kuuluu 75-kartalle. Myönnetään että katsomorakennuksen infrastruktuuri on todella luotaansatyöntävä ja vastenmielinen. Mieluummin Kuopiossa katsoo raveja ulkona kovimpia pakkasia lukuunottamatta. Lasten leikkitila on kyllä tilava, mutta mieleen tulee 60-70 luvun päiväkoti sitä katsoessa.

Kirjoittanut

Eli Suomen

raviurheilulla on varaa menettää "Kyssin miljoonapiirin" väki keskuudestaan. Okei, me keksimme kyllä muuta tekemistä :)

Tosiasiassahan niitä ratoja pitää vähentää Pohjanmaalta ja Etelä-Suomesta ja siitähän se kiinni on jäänyt koko ajan. Nykyiselläänkin Sorsasalo pitää taukoa kesällä ja Mikkeli ja Linnunlahti talvella, jotta liikatarjontaa ei tulisi. Tehkää muut tämä sama perässä ja tulkaa sitten hyppimään silmille.

Kirjoittanut

Sorsasalon katsomo

kaipaa kyllä uudistamista mutta se lasten leikkipaikka on mukava. Olen siellä kummilapsiani niin usein käyttänyt, että tiedän kyllä. Hoitajia vain saisi olla vilkkaimpina aikoina enemmän.

Kirjoittanut

kyllä

tää etäpelin helppous tappaa suuren osan raviratojen toiminnasta pitkässä juoksussa. Esim. talviaikoina ja pimeään aikaan eivät ilmaiset kuljetukset pure, jos vaihtoehtona on oma suora peliyhteys kuvallisena. Ja kertoimet ja pelivaihtoehdot näet suoraan reaaliajassa omalta töllöltä. Olen käynyt raveissa paikanpäällä yli tuhat kertaa, mutta täytyy suoraan tunnustaa, että reissaaminen paikan päälle on vähentynyt uuden tekniikan myötä huomattavasti. Enkä todellakaan ole ainoa. Tästä tietenkin poikkeuksina Kokemäen juhannusravit, Derby Vermossa ja Kriterium Teivossa Lahden Suur-Hollolasta ja kunkkareista puhumattakaan. Mutta normaalit iltaravit mukavasti omalta koneelta ja toto-tv:n kautta, valitettavasti.

Kirjoittanut

Pitää

myöntää, että mersukuskin kanssa olen samoilla linjoilla. Täältä on Sorsasaloa lukuunottamatta yli 150 kilometriä lähimmälle talviradalle, joka sekään ei aja ihan keskitalvella. Ouluun on 250 km yhteen suuntaan ja Killerille noin 220. Kovalla pakkasella tai kunnon talvimyrskyllä en kyllä viitsi lähteä.

Jos talousneuvoksen ehdotusta noudatettaisiin, olisi tuo Oulu lähin rata kesälläkin. Aika moni varmaan ymmärtää, että todellinen fanaatikko pitäisi olla, jotta viitsisi lähteä aina yli 250 kilometrin päähän. Jänkhän miehiä ja naisia ei lasketa, siellä kymmenen kilometriä on eteläisemmän Suomen kilometri :)

Kesällä kierrän kyllä parhaimmillaan 3-4 ravit viikossa, kun matkat ovat vähän kohtuullisemmat ja on valoisaa ja mukava ajaa.

Kirjoittanut

Niin en tarkoita että karsia raveja

vaan että 75-lähdöt keskittyisi edellämainituille radoille.Tottakait pitääolla kesäratjoa.Loviisa.Kalajoki.Riihimäki.Tornio.Lappee.Rovaniemi.Vaasa ja muita.Sitä että 75 keskitettäisiin näille radoille,edellyttäis että myös hippos tulisi hieman vastaan kuten ruotsissa että osa matka kuluista korvattaisiin,Ei muuten nousta ja ikävä kyllä kun tämä soini on johtavassa asemassa hippoksessa niin nousua ei koskaan tapahdukaan.Eli ensin pitäisi saada päättäjät vaihdettua ja mielellään sellaiset sinne joilla on jonkinlainen tuntuma suuren yleisön liikuttamiseen ja myös voitolliseen tekemiseen.

Kirjoittanut

Eipä kiinnostaisi

minua eikä monia muitakaan, jos tällä alueella , jossa siis todella asuu miljoona ihmistä, ajettaisiin aina pelkästään kakkosluokan raveja 400 euron ykkösistä :)

Koetan linkittää tuohon Suomen raviradat kartalta katsottuna, josko se antaisi paremmin kokonaiskuvan tilanteesta. Viimeisen kahden kuukauden aikana tämän miljoonapiirimme alueella on järjestetty 10 ravit, jos äkkiä oikein laskin. Mikkeli jäi talvitauolle jo 15.11 ja Joensuukin on taukoillut kuukauden. Killeri ja Sorsasalo ajavat talvella säännöllisesti mutta Kajaani, Vieremä ja Lieksa lopettivat kauden jo elokuulla. Alueen muut radat ajavat vain parit ravit kesällä.

Jos kaikkialla Suomessa päästäisiin samanlaiseen ravitiheyteen, ei raveista todellakaan olisi ylitarjontaa.

Linkki Raviradat kartalla (http://www.hippos.fi/hippos/raviurheilu/raviradat_kartalla.php)

Kirjoittanut

Talousneuvos oikeilla jäljillä

Paljon oikean suuntaista asiaa.

Kirjoittanut

Aika entinen ei koskaan enää palaa...

Niin se vain on kuin Junnun laulussa. Turha on haikailla sitä aikaa kun radanvarsi oli kansaa pullollaan normaaliraveissakin. Se oli silloin kun vaihtoehtoja oli paljon vähemmän ja nyt on toiset ajat. Voipi mennä vaikka Vincennesin normiraveihin niin eipä ole tunnelmaa enempää kuin Killerin illassa ja sama lauluu kuuluu joka puolelta, niin Ruotsista kuin Ameriikastakin.

Maailma muuttuu ja jos meinaa pärjätä niin parasta on sopeutua muutokseen. Valitettavasti se tarkoittaa lisää lounasravien tapaisia pikakisoja joista luppoajat karsiutuvat pois. Eniten tulee varmaan haastetta itse hevosväelle miten hoitaa homma nopeasti, mutta jos meinaa olla leikissä mukana vielä 10 vuoden päästä niin jotain tarttee keksiä. Huono idea ei ole erilliset lämmityskuskit tai jopa oma lämmitysrata (missä siihen on tilaa eli haloo Vaasa, ottakaa vinkistä vaari jos meinaatte vielä radan rakentaa).

Oma veikkaukseni on että tulevaisuudessa radan varressa on normiraveissa on varsinainen hevosväki, vihjefirman lämmitysexpertit ja sitten ne jotka haluavat hyötyä omilla silmillä näkemisestä. Ravintolakatsomoon vielä voi porukkaa tulla iltaa viettämään mutta muuten voi olla aika autiota.

Ja lopuksi otan vielä kantaa Talousneuvoksen teeseihin:
1) Yleisötiloihin ja leikkipaikkoihin kannattaa panostaa isompia kisoja ajatellen mutta normiraveissa panostukset eivät tule maksamaan itseään takaisin.
2) Pääsymaksu kokonaan pois, suurkisoihin voi jättää jonkun tolkullisen lippuhinnan (esim Prix d'Ameriqueta pääsee katsomaan 5€ lipulla...)
3) Samaa mieltä. Lauantaina vain V75.
4) Markkinoidaan niitä suurtapahtumia ja säästetään muuten.
5) Busseihin on turha panostaa, niillä ei saada kuin kuluja aikaan. Ja tästä poikkeuksena suurkisat.

Ja raveja on tosiaan liian paljon. Jos kansa haluaa harrastaa niin paikallisravit pystyyn mokkapalkinnoilla, mutta raveihin ei tulee määräänsä enempää rahaa ja ahneudella sekin loppuu vielä aiemmin.

Teksti on tylyä mutta maailma on vielä tylympi. Jos nykynuoriso viettää pääosan ajastaan virtuaalimaailmassa tai vähintää napit korvilla niin ei ne kyllä raveihin päädy kuin korkeintaan vahingossa vaikka olisi miten leikkitätejä ja -setiä. Pelaamaanhan he kyllä ovat tottuneet mutta jos eivät voi sitä tehdä kännykästään niin tuskinpa viitsivät vaivautua.

Kirjoittanut

Kiittäkää Luojaa jotka asutte huippuravien äärellä

Kannatan 75 raveihin bussikuljetuksia esim. samat reitit kun Lappeenrannan kunkkareihin,joihin tämä oli loistava mahdollisuus. Hyviin raveihin moni esim. itäsuomalainen porukka lähtisi virkistäytymään näin. Busseissa on tunnelmaa ja voi matkalla porukalla pähkäillä päivän pelejä. Tässä olisi sauma.

Kirjoittanut

oma ehdotus

1. 400 ravipäivää vuodessa
ei sen kummempia.
nyt ajetaan älyttömästi->hippoksen kokonaisvaihto ei juurikaan kasva(lama)->radat kärsivät kun pelureitten rahat jakaantuvat useamman radan kesken->palkinnot tippuvat->osa radoista pyörii tappiolla->palkinnot laskevat jne jne

eli siis n.yhdet ravit/pvä jolloin pystytään tarjoamaan kohtuullisia palkintoja ja näin myös hyviä lähtöjä.

yksinkertaista,jos olisi yksinvaltias..

Kirjoittanut

Ei mikään ihan yksinkertainen juttu

Uuden kasvon ehdotus on kaikessa yksinkertaisuudessaan kaikkea muuta. Ravit per päivä, yhdeksällä lähdöllä, kunnon palkinnoilla ja pelikansa on tyytyväinen.

Samoin herrat Korpi, Nieminen ja Perttunen etc. Mutta, mutta.. 7x12 + 2x16 = 116!

Nykyisillä pisteytyksillä 116 hevosta starttiin päivässä ei riitä kilpailutarjonnaksi omistajille, valmentajille ja muille taustajoukoille. Uskomattoman suuri joukko hevosia jää vaille realistisia kilpailu- ja ennenkaikkea voittomahdollisuuksia. Tosin sehän on luonnonlaki, että vahvimmat ja suurimmat säilyvät ja menestyvät, mutta nykyisellään rahan mahti on ajanut siltä osin tuon luonnollisen kehityksen ohi tyystin. Näin esimerkiksi kylillä ja iltasella ajettavaan lähtöön 500 euron ykkösellä riittää aina se 10-12 hevosta ja jopa pienemmillä palkinnoilla ajettaviin ilmoitetaan sama määrä.

Uudet keskiviikko lounasravit ajettiin nyt 400 euron ykkösillä ja silti oli listat "täynnä". Eli siitä voi lähteä arvioimaan. Listoilla on jopa ollut ihan hyvätasoisia hevosia.

Valmentajien mielenilmaus on ymmärrettävä, mutta toisaalta kovin kaksipiippuinen juttu. Hippoksen osalta voidaan ihmetellä miksi se antaa tilanteen mennä näin pitkälle? Tuo puoli miljoonaa ei varmasti ole niitä suurimpia menoeriä. Ja ainakin tuo puoli miljoonaa on omalta osaltaan varmistamassa hevosurheilun jatkumista Suomessa.

Seuraava mielenilmaus tarvittaisiin kentältä, pelaajien ja katselijoiden osalta. Kun iltaravit tulevat taas, pitäisi eurot jättää siirtämättä Fintotolle! Mutta, mutta..

Noissa raveissa on usein pelillisesti hienot mahdollisuudet kartuttaa kassaa eli siinä mielessä tämä oravanpyörä ei saa loppuaan tässäkään. Kirjoitetaan tänne, että se ja se on huonosti, ei iltaraveja ja seuraavassa hetkessä siirretään rahaa ja hymyillään kun nelkussa on tarjouksessa 15% pelattu ylikylä? Kaksareissa lähdön "ainoat" kaksi hevosta antavat 8x rahat takaisin? Suorempaa Duoa saa hakea ja kerroin silti 5-6?

Eli yhteenvetona: Niin kauan kuin me pelaamme, ihmiset ilmoittavat, hevosia pidetään ja voitoista ajetaan niin kauan nuo iltaravit, "kakkosravit", pysyvät ohjelmistossa.

Kirjoittanut

Ei tässä

ole muuta ongelmaa kuin se, että kuinka saada Fintoton ja Hippoksen hallitukset ja muut päättävät elimet uskomaan, että jatkuva pelitarjonnan kasvattaminen Suomen oloissa on se viimeinen virhe peli-innon tappamiseksi.

Suomessa pelivaihdot alkoivat pudota selvästi elokuussa 2008. Viitteitä kasvun taittumisesta oli nähtävissä jo toukokuussa 2008 mutta selvä lasku alkoi syksyllä. Sen kanssa lamalla ja huonolla taloudellisella tilanteella ei ole eikä ollut mitään tekemistä. Syynä olivat Suomen oloihin ja pelaajamääriin nähden liian monet, heikkotasoiset ravit. Suurin osa pelaajista ja varsinkin suurin osa vähän isommalla rahalla pelaavista ei ole kiinnostunut pikkuraveista, koska niihin ei olemattomilla vaihdoilla muuttuvakertoimisessa pelissä kannata pelata.

Eilen nähtiin sitten jo enteitä siitä, kuinka tässä keskiviikkolounareiden kanssa erittäin todennäköisesti tulee käymään. Vaihto Jyväskylään oli 78 000 € ja Vermoon 385 222 € eli yhteensä noin 463 000 € mikä oli useita kymmeniä tuhansia euroja vähemmän kuin Vermon vaihto yksinään vastaavana ajankohtana vuosi sitten.

V5 vaihtoon nuo lounasravit eivät vielä vaikuta, enemmänkin vaikuttaa se, että Veikkaus ei niihin selvästikkään enää panosta. Lopullinen alasajo niiden kohdalla tapahtuu niiden siirtyessä Fintotolle. Onhan tuo nähty, kuinka hevosväen oma peliyhtiö ryssii asiansa samalla kun vaihdot muualla kasvavat kuten tekevät Suomessakin Veikkauksen muiden pelien osalta.

Harrastaa toki pitää saada. Heikompitasoisilla hevosilla on vain siirryttävä kokonaan harrastamaan sinne harrastus- ja paikallisravitasolle. Jos siellä sitten pärjää, voi päästä etenemään valtakunnallisiin raveihin, joita pitäisi järjestää vain yhdet päivässä, vähän isommilla palkinnoilla. Pitkässä juoksussa vaihdotkin voisivat jopa kokonaisuudessaankin kääntyä nousuun, ravien kannattavuus paranisi varmasti.

Näitä parempitasoisia raveja tulisi sitten ryhtyä mainostamaan entistä tehokkaammin. Mainosvarat tulisi suunnata ulkopuolisiin tahoihin esim radio- ja televisiomainonnalla. Ei se paikallistasolla niin kallista ole varsinkaan nyt heikon taloustilanteen aikana. Lisäksi mainoksia tulisi levittää talkoovoimin kuten tehdään kesäravienkin suhteen.

Katsomojen viihtyisyyteen tulisi kiinnittää huomiota. Omalla kotiradallanikin pelkkä pintaremonttikin saattaisi tuottaa tulosta. Nykyinen likaisenvalkoisen harmaanruskea sekasotku on luotaantyöntävä, se on totta.

En tiivistäisi ravien aikatauluja viemällä lämmitykset pois radalta tai siivoamalla harjoituslähdöt auton takaa kokonaan pois. Opetus- ja koelähtöjen aikaistaminen on ainakin minulle ongelma, koska haluan ehdottomasti raveihin paikan päälle mennessäni nähdä ne. Sieltä niitä peli-ideoita saattaa seuraavaan kertaan löytyäkkin, vaikka monet niistä torpataankin valtakunnallisella vihjetarjonnalla. Aina siellä kuitenkin jotakin sellaistakin näkee, mitä muut eivät huomaa.

Omistajien ja ohjastajien haastattelut ja hieman yksityiskohtaisemmat kuvaukset joistakin mielenkiintoisimmista hevosista ovat asioita, jotka ovat kiinnostaneet ainakin minun mukanani raveihin ensikertaa tulevia. Pelkkä pari kilpailukierrosta radalla ja katsomon ohiajo pokaali kourassa voittajahevosella eivät sytytä ensikertalaisia.

Samoin oheisohjelma, joka on irrotettu kokonaan hevosista tai eläimistä yleensä on herättänyt enemmänkin paheksuntaa kuin hyväksyntää. Sen sijaan ammattikuljettajat ponien kyydissä, keppihevoskilpailut, hiihtoratsastus, juoksijat vastaan ravihevonen jne missä on mukana jotakin hevosiin ja eläimiin liittyvää on otettu mielihyvällä vastaan.

En poistaisi pääsymaksua radoille vaan lisäisin raveihin sisältöä vastaamaan lipun hintaa. Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, raveissa käy myös sellaisia ihmisiä, jotka menevät sinne pelkästään katsomaan hevosia. Pääsylippuun voisi tietysti liittää ilmaisen totolipukkeen, jonka halukkaat sitten voisivat käyttää pelaamiseen. Peli-innottomat voivat antaa lipukkeen kavereilleen tai heittää roskiin, siellä se ei kenellekkään mitään maksa jos ei tuotakkaan.

Kahvin, ruuan ja juoman tulisi aina olla hyvätasoista, ei mitään väljähtänyttä ja eltaantunutta moskaa. Nämä asiat ovatkin mielestäni monilla ja varsinkin kesäradoilla, kunnossa.

Bussikuljetuksetkin ovat ihan kannatettavia asioita, niiden on vain lähdettävä liikkeelle paikallisten hevosystäväinseurojen tai muiden yhteisöjen järjestäminä kuljetuksina. Tällöin "mainonta " järjestyy kuin itsestään ja väkeä on lähdössä mukaan. Jos palkataan vain bussi paikalliselle Essolle ja pannaan pikkuilmoitus paikallislehteen ei se ketään nykyisin kiinnosta.

Eiköhän tässä jo jotain tullutkin yhden viestin verran :)

Kirjoittanut

lisäys vielä

hippoksen palkintotukea ei enää myönnetä kuin 400ravipäivälle vuodessa,muut ravit ajetaan sitten ihan radan omalla kustannuksella eli totovaihdolla.

eli tehtäisiin selvä ero AMMATTI ja HARRASTUS radoille.

tämähän ei ikinä tule toteutumaan kun hippoksessa toimitaan demokraattisesti=1rata on yhtäkuin 1ääni

-no, demokratialla on joskus huonotkin puolensa kokonaisuuden kannalta.

Kirjoittanut

Löytyi

tämä Sorsasalon Muksula radan kotisivuilta. Ihan viihtyisä tämä minun mielestäni on.

Linkki Sorsasalon Muksula (http://www.kuopionravirata.fi/kuopio/fi/kuvat/yleiskuvia/muksula.pdf)

Kirjoittanut

kysyntä/tarjonta

tasapainoon. Vähemmän lähtöjä raveihin, esim. 8/ravit. Raveja max. 1/päivä ja lounasravit kokonaan pois. Kannattamattomat radat kiinni ja säästyvät tukieurot palkintoihin. Hippolan orkesterista kolmasosa pois, keskitytään vain oleelliseen toimintaan, ostetaan vain tarvittava lisäpalvelu markkinoilta. Näillä toimenpiteillä palkintotaso/lähtö saadaan nostettua siedettävälle tasolle ja (melkein) kaikki ovat tyytyväisiä. Tietenkin edellisissä ehdotuksissa mainittuja hyviä markkinoinnin edistämisiä tehdään samanaikaisesti myös !

Kirjoittanut

Melkoinen liuta ehdotuksia

Toi 75-lähtöjen keskittäminen 5-6 radalle on mielestäni jo turhankin radikaalia. Itse ehdottaisin 10 rataa 75:n järjestämiseen; näin jokaisella radalla olisi vuodessa väh. 5:t. vrt niinkin isolla radalla kuin Lahden Jokimaalla vain 4 75-päivää vuodessa.

Kirjoittanut

Paljon hyviä ehdotuksia...

mutta tärkein kohderyhmä puuttuu, jos halutaan uutta väkeä ja kunnolla raveihin.

Se ryhmä on tietenkin nuoriso. Nuo 10-30 vuotiaat tulevaisuudentoivomme.

Isoa lisäystä et tuota vanhemmasta porukasta saa radoille millään ilveellä. Hetken piikkejä voi saada tuomalla jonkun kauniin ja rohkean haastatteluun täytekakkukahveitten kera tms. , mutta siinä( tässä) iässä olet jo lajisi valinnut ja uuden pariin ei helposti lähdetä.

Nuorilla sensijaan on ihan eri kuviot. Pitää vaan löytää se juju millä niiden kalloon taotaan että ravit on cool. Se kaikkein kovin juttu. Siinäpä sitä on miettimistä.

Tämä kohderyhmä on hyvin arvamaton. Se voi yhtäkkiä jonkun merkin ottaa siipiensä suojaan ja yhtä nopeesti hylätä. Hyvä esimerkki on tuo mallasjuoma jossa metsän eläin pääosassa. Vielä toistakymmentä vuotta sitten sitä lipitti lähinnä vanhat ukot. Kaukana kärjestä oli tämä kokemaäenjoen kasvatti. Mutta jonkun syyn vuoksi nuoriso innostui tähän merkkiin. Ilman mitään mainoskampanjoita. Siitä rakettimainen nousu myyntitilastojen kärkeen. Sitä en tiedä, vieläkö on markkinajohtaja.

Nyt on tehtävänä miettiä mikä on tämän hetken trendi ja vielä tärkeämpää...mikä on jonkun vuoden päästä se must juttu.

Tällä hetkellähän puree kaikki reality jutut sun muut daamat.Siltä pohjalta pitäisi löytää se viisasten kivi, joka sitoisi nuoret ilta illan jälkeen netin ääreen. Osan jopa paikan päälle, koska siellä olisi mahdollisuudet todelliseen jackpottiin.

Esimerkkinä heitetään ihan perusratsastus.

Täysin kokemattomat nuoret istutetaan satulaan. Kahdeksan kisaajaa vierekkäin. Sitten startti tapahtuu. Luonnollisesti pisimpään satulassa pysyneet menee jatkoon.

Seuraavan päivän iltiksissä ja nettifoorumeilla hehkutellaan kuvilla hurjista satulasta putoamisilla.Samoin spekuloidaan sillä että neiti x on nähty sudenpentujen leirillä ratsastamassa ponilla, joten eikö pitäisi hylätä?

Hevosista ja niiden arvonnoista luonnollisesti kova poru. Kuka saa aidon monte hevosen ja kelle arpa heittää jonkun tallissa 24/7 pidetyn toimimattoman kettinkiä saaneen "nahkan".

Palkinnot luonnollisesti BB tasoa, joten halukkaita kyllä piisaa. Tälläiset extreme-lähdöt toisen ja yhdeksännen lähdön jälkeen. Kerkee siinä sitten satapäiset kannustusjoukot pelaan nelkkua ja troikkaakin muutaman kymppitonnin. Kotisohvilla summat vielä huikeemmat, koska nuorilla on todistetusti rahaa. Sitä vaan siirretään nyt pitkästä ja nettipokerista raviurheilun pariin.

Tuossa viimeisessä lauseessa koko homman ydin tulikin esiin.

Uutta pelirahaa ei näinä taantuman aikoina ole juurikaan tarjolla joten tärkein tavoite on siirtää sitä eri pelimuodosta toiseen.

Nettipokeri on kiitettävästi sitä jo raveista lypsänyt. Nyt on vastaiskun aika!

Kirjoittanut

Hyviä ehdotuksi

Orvokilla loistavia ehdotuksia.
Muutama oma mielipide tulee tässä. Lämmitysajat ennallaan, niistä ei ainakaan saa nipistää yhtään, mutta sen sijaan esittelyn ja lähdön välissä voisi olla vaikka kolme minuuttia.
Autolähtöharjoitukset ennen raveja eikä esittelyjen jälkeen.
Opetus- ja koelähdöt kuten ennenkin.

Ravien radikaali vähentäminen. Heikommat eivät pääsisi sitten kisaamaan, mutta se on luonnonlaki että huonommat putoavat kyydistä ja aivan oikea suunta. Niillä voisi sitten ajella tuolla maakunnissa ja harrastaa.
Ammattilaiset ja amatöörit erotellaan kuten Ruotsissa ja Ranskassa.

Kirjoittanut

Pääosin samoilla linjoilla

Omat teesit olisivat seuraavat:

1) Raveja ja pelimahdollisuuksia on liikaa! Lauantain saunaravit pois, kaikki lounasravit pois, myös Ruotsin perjantain lounasravit pois peliohjelmasta. Yhdet ravit per päivä riittää. Kesäaikana (kesäkuu - elokuu) kaksien ravien järjestäminen ok, jos ravit ovat riittävän kaukana toisistaan ja toiset juostaan kesäradalla.

2) Pääsymaksut pois kaikista muista raveista paitsi suurkilpailuista. Ja selkeät säännöt siihen, mikä luetaan suurkilpailuksi. Esim. Kouvola nostaa lipun hintaa heti kun radalla on joku loimilähtö, noin kärjistetysti sanottuna. Jos nykypäivänä joku viitsii iltaraveihin tulla paikan päälle, niin ei siitä saa laskuttaa ylimääräistä. Tämä ihminen kuluttaa kuitenkin paikan päällä syöden, juoden ja pelaten enemmän kuin sen lipun verran.

3) Tototv ilmaisjakeluun. Kulut voidaan kattaa myymällä lähetyksiin mainosaikaa. Se on markkinointiosaston heikkoutta, jos ei pysty mainosaikaa myymään lähetykseen, joka tavoittaa suuren joukon 20-50 miehiä. Ilmaisella tototv:llä saadaan niitä uusia satunnaispelaajia. Siis sitä kohderyhmää, joka tekee jännityspelejä Nelosen lätkämatseihin ym. tv-lähetyksiin.

4) Ravit alkamaan joka arkipäivä klo 18. Lauantain ravit klo 13 ja sunnuntai klo 16. Arkiraveissa 9 lähtöä, viikonloppuna 10-11 lähtöä. Arkena L1 ja L2 ajetaan putkeen ilman lämmitysaikaa, samoin L8 ja L9. Esittelyn jälkeen kuuden minuutin peliaika jokaiseen lähtöön, ilman poikkeuksia. Myös Teivo alistettava aikatauluun eikä nykyistä sooloilua voi enää sallia.

5) Rataverkosto profiloitava pääratoihin ja "apuratoihin" / kesäratoihin. Pääratoja max 8, joihin keskitetään 75-ravit. Näille radoille myös eniten ravipäiviä. Profilointi tehtävä maantieteellisen sijainnin ja hevoskannan perusteella. Esim. Vermo, Teivo, Lahti, Oulu, Turku, Kaustinen, Mikkeli, Lappeenranta. Pääratojen raveihin keskitettävä valtaosa palkintotuesta, jolloin sinne saadaan hyvät hevoset kerättyä kauempaakin. Radoille vakiopäivät, esim Vermon keskiviikko, Teivon tiistai, Lahti/Mikkeli torstai jne. Nykyinen Hippos ei tähän profilointiin pysty, koska kaikki tuijottavat vain omaa tilannettaan eivätkä näe kokonaiskuvaa.

6) Peliehtoja parannettava. Nykyajan nuoret pelaajat ovat niin fiksuja, etteivät he pelaa epäedullisia pelejä, joissa on huono palautusprosentti. Jos aiotaan kilpailla ulkomaisen tarjonnan kanssa, on pelien palautuksia nostettava. Voittaja- ja sijapelien palautus 90%, kaksari 85%, troikka ja pd 80% ja V4 75%. Palautusprosentin nostaminen ei pienennä tuottoja, kuten vanhat Fintoton jäärät kuvittelevat.

Tallikierrokset ym. lajiin opastava oheisohjelma on suositeltavaa. Mutta kaikki hömppä, kuten ihminen vs hevonen kisat täysin turhaa. Markkinointi keskitettävä lajin urheilullisuuden markkinoimiseen, ei mihinkään julkkisvetoiseen p**kan jauhamiseen. Tämä onnistuu, jos hyvät hevoset kasaantuvat samoihin raveihin ravitarjonnan pienentymisen myötä. Ravibusseihin panostaminen täysin turhaa, joka lisää vain kuluja. Iltaraveissa kaikki ylimääräinen panostus nollaan, pidetään vain paikat siistinä ja kahvila- sekä ravintolapalvelut toiminnassa.

Noista on hyvä aloittaa, mietitään sitten lisää :)

Kirjoittanut

Ravit uuteen

Tämä Ruotsin ihannoiminen menee jo liiallisuuksiin, mutta siellä V75 on koko kansan peli kuten on lotto ja keno täällä.

Jospa olisi Suomessa ensi viikolla mahdollisuus voittaa 8 miljoonaa euroa? Persoonat? Missä nahistelevat Teivainen, Moilanen ja Forss? Muutama ruotsalainen valmentaja tänne menestymään (Lähdekorpi, Nurmos Ruotsissa...) ja saadaan hieman lisämaustetta Suomi-Ruotsi-henkisesti.. Iltalehti, Ilta-Sanomat, HS, TS.. Kaikki kirjoittamaan ja veikkaamaan. Ja jokaiselle lehdelle "oma talli". Järvsofaks oppi pitkällä ja upealla urallaan esiintymään yleisölle. Uskomatonta, mutta totta.. Sahra Dynamite, Maharajah ja Commander Crowe ovat kaikki vuorollaan paistatelleet koko kansan huulilla. Elitloppet on jo tapahtumana käsite, jota ruotsalaiset odottavat kuin me Juhannusta.

ATG meni ja käytti villihevosia yhdessä Ruotsin kalleimmista mainoskampanjioista. Harry Boy-pikapelit tarttuvat niidenkin käteen, jotka eivät raveista muuten paljoa kiinnostu. Ja miksikäs ei kun hienot mainokset pyörivät televisiossa ja kioskin kulmalla on ständissä teksti miten voit voittaa vaikka sen 80 miljoonaa kruunua kunhan annat hevosten juosta.

Ja? Silti ajetaan raveja ja laukkakilpailuja viikot ja vuodet ympäriinsä. Paljon, liian paljon on pelattavaa naapurimaassakin.

V75 selkeäksi lippulaivaksi. Palkinnot nimenomaan 75-tasolla kirkkaasti paremmiksi.

Vermosta selvä korkean profiilin päärata. (Solvalla)

Persoonat esiin!! Niitä on siellä ja täällä. Nimenomaan mediaan sopivia, hieman ristiriitaisia hahmoja kaivataan. Lajin sisältä henkilöitä, jotka jakavat tavallisen kansan mielipiteet. Ja muutama vanhemman kaartin selkeää arvostusta nauttivat lajin ammattilaiset siihen rauhoittamaan ja tasapainoittamaan. (Tamminen lätkässä, Koljing Ruotsissa, Goop, Stig H.) Suomessa listaan voisi kuulua Korpi, Teivainen, Perttunen, Forss, Nieminen..

Ei Puikkosta ainoaan mediaan laulamaan, joka toistaiseksi saa lähettää ravitapahtumia viikottain livenä. Asianosaavia asiantuntijoita eri medioihin näkyviin.

Finlandia-ajosta esimerkiksi yhdessä kunkkareiden kanssa vuoden selvät ykköstapahtumat. Kriteriumin ja Derbyn ympärille omat juhlaviikonloppunsa.

Ennen kuljetuksia, pääsymaksuja ja muita tulisi varmistaa, että siellä jossain on jotain näkemisen arvoista!

Peli (V75), mahdollisuus voittaa tuntuvat summat rahaa, on se yksi ja ainoa asia, joka Ruotsissa on saanut raviurheilun sellaiseen nousukiitoon. Siitä seuraa automaattisesti paremmat mahdollisuudet lajin sisällä. Hevosmateriaali parantunee myös siinä samalla. Ulkomaiset hevosenomistajat haluavat jo viedä hevosensa Ruotsiin, Elitloppettiin ja muihin suuriin tapahtumiin. Voittorahojen lisäksi kyseessä on laajalti kansainvälisesti arvostettuja kilpailuja. Samoin oli täällä esimerkiksi Mikkelin osalta jokunen vuosi sitten.

Mihin se päästettiin karkaamaan? Vieskerin jälkeen ei ole kansan suosikkia suomenhevosissa. A.T.Eko ja Teivainen olisi sopiva parivaljakko? Toivottavasti kuntoutuu. Aurauksen kohdalla hevonen puhuu, mutta kaipaisi hieman taustatukea taustajoukoiltaan.

Passionate Kemp sai osakseen paljon huomiota ja jopa ihmiset, jotka eivät olleet kiinnostuneita alkoivat puhumaan hevosista. Nieminen ja Talli Hietsut antoivat todella hienoa taustatukea ja apua lajille. Ja siitä huomiosta hyötyi 100%:lla varmuudella laji enemmän kuin kyseiset henkilöt.

Eli? Koko lajin sisällä vallitsee sisäsiittoisuus, jossa valitetaan paljon, mutta ollaan kuitenkin mukavasti siinä totutussa ympäristössä, ei paljoa pukahdeta kysyjälle ja koetaan kiusalliseksi huomio. Halutaan lisää rahaa, palkintorahoja ja tukia. Ei kuitenkaan myydä/anneta mitään vastineeksi. Länsimaisessa talouelämässä realiteetti on se, että saadakseen jotain on pakko ns. huorata. Kuskien, valmentajien ja kumppaneiden olisi pakko ainakin esittää, että he haluavat valokeilaan.

Urheilukanavalla näytetyt haastattelut lakkoasiaa koskien olivat jälleen oiva esimerkki. Ei kyse ole Suomessa mistään kansanhuvista tai koko kansan urheilulajista. Siitä pitävät nämä kuppikunnissaan istuvat huolen!

Kansaa ei nykyisin ole toivotettu tervetulleiksi raviradoille tai kilpailuihin. Siis todella tervetulleiksi. Tallialueille, "talleille", kuskien ja valmentajien aatoksien ääreen tai edes avoimeen V75-pelaamiseen. Ruotsissa? Näin on. Kamerat viedään hevosten karsinoiden vierelle, valmentajat ja kuskit haluavat kilvan olla kertomassa omista ja hepojen kuulumisista. Hyvien ennakkoarvioiden, treenitietojen ja sairaskertomusten antaminen on kunnia-asia.

Juhani Tamminen, Pasi Rautiainen, Alpo Suhonen, Aki Riihilahti, Raimo Summanen, Jukka Jalonen, Henrik Dettman.. Valmentajia. Jokainen tietää persoonat ja silti pelaajat ovat niitä tähtiä. Hieman kompasteleva esimerkki, mutta pointti lienee selvä.

Ruotsista voidaan kertoa sen verran, että kaikki tuntevat kirkkaimmat hevostähdet, mutta keskustelua käydään taustajokkojen toimista, konflikteista ja kommenteista. Koko viikko, sunnuntaista lauantaihin, kunnes on jälleen "cirka 100 meters till start.."