Kirjoittanut Belenoss
Pysyvä linkki tähän keskusteluunTalvi yllätti!
Miten ihmeessä aina alkutalvesta saa lukea kun poromiehet ei pysy tiellä. Pitäs niitten sielä lapissa tietää että talvella voi olla liukasta!
Miten ihmeessä aina alkutalvesta saa lukea kun poromiehet ei pysy tiellä. Pitäs niitten sielä lapissa tietää että talvella voi olla liukasta!
Ootellaas jos tänä vuonna tänne etelään tulis talvisempia kelejä, niin nähdään kuinka nämä etelän ajovirtuoosit taas selviävät. Kuinkahan monta kymmentä/sataa ajaa pihalle tai vetelevät samaan kasaan kuten tässä pari talvea sitten. Tiedetäänköhän täällä, että talvella voi olla liukasta?
tervetuloa koittamaan. Lunta pyryttänyt päivän aikana noin 10 cm,sinne vaan sekaan Belenoss täysperävaunulla...toivotamme turvallista matkaa !
on itsekullekin aina näin alkutalvesta. Ajellaan kesäkelit mielessä ja pusikko kutsuu.
Taajaan asutuilla seuduilla suurin ongelma on liian pienet turvavälit. Todellisilla pääkallokeleillä esim. yhdistelmä vaatii vähintään 500 metrin välin edellään ajavaan! Missä tälläsen välin voit pitää. Et missään.
Pari talvea sitten oli karmea esimerkki kun lumimyräkkä iski motareille. Taisi toista sataa autoa olla pahimmassa sumassa. Ei ole hääviä olla siellä keskellä kun oikein pöllyää. Jos hiljennät, niin joku ajaa perääsi ja sitten mennään.
Yksi paha juttu on tämä autojen liiallinen "turvavarustelu". On abs:sää ja luistonestoa ym. Tämä on tuonut nuorille kuskeille sellaisen ajattelutavan että ajaa voi kuinka lujaa vaan. Kelillä kuin kelillä. Kyllä auton tietokone homman hoitaa.
Sitten kun fysiikan lait tulee vastaan, niin mennään metsään että rytisee. Parhaassa tapauksessa. Huonoimmassa mennään naapurin kaistalle ja syyttömät saa surmansa.
Entivanhaan nuijat luukutti vanhoilla luupäillänsä kahva edellä ja taidot kehittyi. Opittiin auton hallitsemisen salat. Usein kantapään kautta metsäpoluilla. Mutta sen jälkeen tiedettiin minkä verran saa vauhtia olla, että keppien välissä pysytään.
puhut pool asiaa, ennen oli täälläkin merenjäälle aurattu rata kaupungin toimesta ja siellä sitä sippaliirua harjoiteltiin, useammankin kerran kun poppalooraa hangesta kaivettiin niin siinä kyllä pakostakin taidot kehittyi.
Olen samaa mieltä että airback pitäisi korvata puukolla tai kuminyrkillä joka löisi kipeästi otsaan jos ajaa toisen perään, se ainakin pistäisi ajattelemaan kuinka lähellä kannattaa ajaa toisen puskuria.
Mutta suurin ongelma raskaalla liikenteellä on näissä keleissä tielle syntyvä sohjo, henkilöautot raivaa uransa tiehen mutta raskasliikenne ei sovi niihin, sohjo on yllättävän liukasta kun sitä on tarpeeksi.
Kaikesta huolimatta turvallista matkaa ja muistakaa OIKEA TILANNENOPEUS ja TURVAVÄLI !
Näitä kannattaa varoa, ajavat kuin hullut ainakin pääkaupunkiseudulla, jossa ajokulttuuri on muutenkin "väistä tai kolaroi"-meininkiä. Sitten ihmetellään näitä nuorten liikennekuolemia. Lisää vaan nopeusvalvontaa ja poliiseja, menee muuten homma aivan pelleilyksi.
Eiköhän suurin osa näistä nuorten liikennekuolemista tapahdu nimenomaan siellä "metsäpoluilla" tai muuten vaan vähän pienemmillä teillä, kun päästellään kahva edellä. Siinä sitten opitaan kantapään ja muutaman levottoman sielun kautta tuo auton hallinta.
Voisiko joku kuvailla realistisen tilanteen jossa yhdistelmä vaatii 500m välin edellä ajavaan?
Lisäksi uskallan väittää että abs ja luistonesto ovat enemmän pelastaneet onnettomuuksilta kuin aiheuttaneet niitä. Minä ainakin mielummin valitsen ne lukkiutumattomat jarrut, pystyy nimittäin myös ohjaamaan sitä autoa jos/kun sattuu tilanne päälle.
Asenteista voit syyttää ketä tai mitä haluat mutta itsestä se lähtee.
jäinen tie ja 60 tonnia massaa päällä.
Sileät lainmukaiset kesätassut alla.
Muuta ei tarvita.
Taisi olla 800 metriä mitä Huittisten suuri guru Pentinmäki aikanaan lehdessä kertoi yhdistelmän vaativan täydelliseksi turvaväliksi. Lyhensin sen tuohon puoleen kilsaan, kun arvasin jonkun sitäkin epäilevän.
Tämä isompi luku kyllä oli ennen abseja, joten pumppaan joutui ja matka piteni. Linkussa tahtoi olla heti kun hiukankin jarrua hipasi.
Kyllä nämä viimeaikaisetkin ikävät turmat on ihan pääteillä sattunut.
varsin mielenkiintoiset kelit on ollut täällä Oulussa ja etelä-lapissa.
Alkuviikosta sateli puhdasta vettä peilijäisille tien pinnoille ja eilen aamuna oli pakkasta -6 ja tänä aamuna sataa vettä.
Autoja on ojissa ja raskasliikenne pulassa.
Silti yllättävän vähän on rytissyt, että jotain sentään osataan ottaa huomioon.