Nyt kun kaikki ovat nousseet jopa palkatkin esim. tehy pitkälti yli 20% niin pitäisi herättää keskustelu raviohjastajien penkkirahasta.
Ajatellaan että kuskit ajelevat Suomea ristiin rastiin n.100 000-120 000km vuodessa näillä polttoaine kustannuksilla niin penkkirahaa pitäisi mielestäni nostaa.
Jos ajatellaan muuta kuljetus alaa esim. taksit niin ne reakoivat todella nopeasti taksojen nousuun vetoamalla kohonneisiin polttoaine kuluihin.
Itse olen hevosen omistajana valmis maksamaan enemmän sillä ammattimies on aina ammattimies ja palkkansa ansainnut.
Vastaukset
Kirjoittanut toinen omistaja
eri mieltä
Mielestäni nykyinen taso penkkiraha + 15 prosenttia on vähintään kohtuullinen ja kansainvälisessä vertailussa kilpailukykyinen. Kun palkinnot ovat nousseet viime vuosina noinkin paljon, on myös kuskien palkkataso noussut.
Kirjoittanut Nipa
Kyllä ohjastaja on ...
... palkkansa ansainnut siinä kuin pelimieskin ja jos nousua tulee, kuuluvat raviohjastajien nokkamiehelle myös optiot.
Kirjoittanut myös omistaja
kyllä
niitä kuskeja riittää. 15% 15minuutin hommasta tuntuu melkein ryöstöltä kun aatteelee kuin paljon valmentaja on käyttäny aikaa ja omistaja rahaa hevosen kilpailukuntoon saamiseen.
Kirjoittanut Kuski
Ei paljon naurata
Ei se paljoa naurata.Omistaja odottaa voittoa ja valmentaja kehuu hevosta.Todellisuus jotain toista kun ollaan radalla,hevonen katkee kierroksen jälkeen kun ei henki kulje.Kuski lähtee ajamaan 200km päästä yhtä ns.voittajaa ja saa palkaksi penkki rahan.
Kirjoittanut ammattimies
Näin on
25€ pitäs saada penkistä.
Kirjoittanut niinpä
prosentit kohdalle
USA:n ykkösmies ajaa kaikille samalla 5% palkkiolla ja sanoo olevansa tyytyväinen. Työpäiviä vuodessa noin 363.
Kirjoittanut kari
penkkiraha
Olen sitä mieltä että ammattikuski jäädessään startissa rahoitta ei kuuluisi saada penkkirahaa.
Esim: 12 hevosen lähtö kuski ajaa hevosen sijalle 8 ei penkkirahaa,jos taas kuski olisi ollut 6 olisi hevonen sijoittunut rahoille ja tällöin kuski saisi penkkirahan.
Kirjoittanut mäsä.
Mielipide
Minun mielestä penkkirahaa voisi myös korottaa vaikka siihen 25€:een. Kuitenkin niin, että penkkiraha on takuupalkkio ajamistyöstä ja jos ajoprosentti ylittää takuun, niin penkkirahaa ei maksettaisi ollenkaan.
Kirjoittanut mä
harvoin
se ammattimies yhtä hevosta lähtee ajamaan. Meinaan jos on oikea ammttimies eiköhän sillä oo enemmän ajettavia.
Kirjoittanut Amerikasta
polttoaine kustannukset
Usassa polttoaine maksaa 0.56€ ja täällä melkein euron kalliinpaa.
Kirjoittanut Ei minun rahoilla !
Mikä ihme on ongelmasi ?
"Itse olen hevosen omistajana valmis maksamaan enemmän "
Mikä siis estää maksamasta ???
Ei kai se meidän tehtävä ole alkaa ajaa toisten palkankorotuksia ?! Eipä olleet raviohjastajat kovin näkyvästi barrikadeilla hoitajien puolesta ?
Kirjoittanut myös omistaja
uusjako
Penkki voisi olla parikymppiä, ajopalkkio 12 %
ja hoitajalle 3 %
Kirjoittanut Valittaja
Laitetaan porkkana
kiertämään rataa. Kyllä ne hepat juoksee sen perässä jos koiratkin. Eipä tarvitse haukkua kuskeja.
Näin on.
Kirjoittanut ???
Mielestäni
kohtuullinen penkkiraha olisi 40e,mikäli kyse on niin sanotusta(täytehevosesta)koska hyvillä hevosilla ajavat pärjäävät kyllä 15% palkkioillaan.
Kirjoittanut ?????
Tämä selvä
Eiköhän tämä asia nyt tullut loppuun puitua.
Kirjoittanut Totuus
Tulojen koostumus
Ammattimiehet ovat yhtiöittäneet itsensä, ja täten nostelevat verovapaita kilometrikorvauksia ja päivärahoja. Varsinaisia ansiotuloja nostetaan yhtiöstä minimaalinen määrä, ja täten säästetään siinäkin verojen maksussa. Firma voi hyvin ja paksusti. Joten ei korotuksia, vaan rahat sinne, missä työkin tehdään.
Kirjoittanut Vermuntila
Omistajako?
Jos panos on euro ja 25 senttiä, minkä merkin rastaat kupongillesi:
1) Ketjun aloittaja on todella hevosenomistaja. x) Ketjun aloittaja onkin (p.a.)ohjastaja, vai
2) hän on sekä ohjastaja että omistaja?
Kirjoittanut minä vaan
Raskasta on työnteko !
Tuossa edellä nimimerkki TOTUUS jo kertoikin kaiken totuuden !,että lopettakaa jo tuo ainainen kuskien säälittely miten työ on raskasta ja paljon menee rahaa bensaan ym. ym.Tuosta penkkirahasta ,olen täysin samaa mieltä kuin nimimerkki MÄSÄ....
Kirjoittanut holiday
Muutamia esimerkkejä
Ruotsin prossissta:
Lähdekorpi 15% ei penkkiä
Stikkan 15% ei penkkiä
Åke Svanstedt 11% ei penkkiä
Olle Goop 10% ei penkkiä
Nurmos 15% ei penkki jne....
Ruotsissa valmentajat laskuttavat tuon % ja jakavat kuskien kanssa sen ja hevosenomistaja ei maksa mitään erillisiä penkkirahoja!!!
Jos joku vetoaa kilometreihin, niin jos kuskilla vähänkin järkeä päässä, ei lähde määräänsä pitemmälle ajelemaan ja omistajat voivat käyttää ''paikallisia'' kuskeja enemmän, niin ei tarvi maksaa penkkejä pitkien matkojen perusteena.
Jos kuskit ovat niin laskutaidottomia firman pitäjiä etteivät osaa laskea aiheutuvia kuluja, niin ei kai se ole hevosenomistajan asia maksaa huonosta firman hoidosta.
Kirjoittanut jaahas
hyvä nimimerkki "myös omistaja"
Ehdotan, että ajat itse, tai annat jonkun aloittelijan ajaa, niin ei maksa mitään.
Mitä veikkaat, paljonko häviät, jos sinulla on oikeasti hyvä hevonen?
Kirjoittanut myös omistaja
juu
saatanpa itse ekat startit päästääkki niin ei pääse "ammattimiehet" pilamaan hyvää varsaa.
Kirjoittanut holiday
Jos on
oikeasti hyvä hevonen, niin joka kuski ajaa 5-10% että pääsee ajamaan hyvää hevosta!!!!
Mitäs luulet , millä % kuskit alkaisivat ajamaan vaikkapa Varennen tasoista hevosta jos pyydettäisiin. 15%+penkki?
Kirjoittanut möös mistaja
ie viärin kirjoottava toimittaja
Mikäli minulla olisi varenne-tasoinen hevonen, lähettäisin 6-7, meillä ajavalle "kärjelle" tarjouspyynnön, millä ajaisivat? Voisinpa laittaa naapuriinkin samma på svenska!
Kirjoittanut jaahas
kyllä se puhuminen täällä Suomessakin
vielä osataan ja ammattikuskien kanssa voi aina neuvotella.
Tämä "myös omistaja" ei ole hevosta koskaan nähnytkään.
Kirjoittanut myös omistaja
oon
hevosen nähny ja omistanu ja omistanki. Jokainen saa ajattaa kellä haluaa tai ajaa vaikka ite. Tosiasiahan on, että ammattikuskit pärjää hevoshommissa parhaiten, ei omistajat tai valmentajat ja hoitajat paljon rahoilla juhli ainakaan työmäärään nähden.
Kirjoittanut jaahas
kannattas varmaan
opetella sitten ajamaan. Eikä natista. Vähemmän minua rassaa se, että Forssi ottaa 15% kuin että jollekin tyypille annetaan toimistossa istumisesta 11 miljuunaa optioina. Se on älytöntä, tämä taasen on verrattavissa ihan normityöläisen ammattitaitoon.
Kirjoittanut holiday
Entäs toisten päin
Jos kuski vetää oikein huolella handuun, niin ei siltä taida saada korvausta huonosti toteutetusta työstä. Itse maksan mielelläni 15%+penkin jos kuski myös ottaa vastuun tekemistään virheistä ja korvaa minulle hevosenomistajana vaikkapa 4.palkinnon verran, jos pystyn osoittamaan kuskin mokanneen ja täten tärvelleen monen työn panoksen. Ei taida tästä ammattikunnasta löytyä henkilöä, joka korvaisi selvänkin virheensä.
Kirjoittanut jaahas
holidäu
Olipa lapsellinen kommentti. Missä ammatissa on tällainen vastuu? Maksaako ravivalmentaja omistajalle rahaa, jos ei onnistu tekemään hevosesta huippua? Miksei? Ehkäpä samasta syystä, koska muuttuvia asioita on miljoona ravilähdössä, on aika vaikea sinun alkaa väittämään, että ammattimies vetää täysin handuun jonkun ajon? Eihän hän saa siitä mitään voittoa, jos hevonen epäonnistuu, mutta seuraavalla kerralla ja seuraavalla ja ehkä vielä seuraavalla, hän voi saada tienestiä prosenttiosuuden, josta sinä, omistaja saat sitten oman osuutesi. Aika harva huippujen omistaja itse hevosensa valmentaa, joten ehkäpä perseaukisten 500 euron ykköspalkintojen metsästäjät kannattaisikin suunnata katseensa ajokorttikurssille.
Jos minulla on hevonen ammattivalmentajalla, niin ei minun ensimmäinen huoleni ole kytätä, vetääko ammattiKUSKI jotain yksittäistä lähtöä handuun. Jos sinulla on, niin kannattaa keskittyä vain niihin hevoskauppoihin sitten.
Kirjoittanut Labe
ammattisuorituksesta voi kyllä maksaa..
Ammattisuorituksesta voi kylläkin maksaa, mutta täysin epäonnistuneen ajon jälkeen ( mitä nykyään varsin usein ) voisi ohjastaja kyllä jättää laskuttamatta, suomessa en laskuttamattomuutetta en ole vielä kohdannut, solvallassa kyllä kerran ,kun eräs huippuohjastajan ajo meni juuri niin kuin ei olisi toivottu !
Kirjoittanut holiday
jaahas
Eiköhän aika monessa ammatissa ole ammatinharjoittajilla vastuu tekemistään virheistä ja sitä varten heillä on vakuutukset.
Jos esim. muurari tekee takan joka ei vedä, niin maksaako jaahas työn, koska oli ammattimiehen tekemä vai vaatiiko korjaamaan/ei maksa tai jotain muita toimenpiteitä.
Jos on ammattikuski, niin ei kai se ammatti tässä kohtaa poista vastuuta.
Kirjoittanut mulkerot
Pitääkö tässä maassa kukaan
hevosenomistajan puolia???Kuitenkin ovat aika ratkaiseva osa tätä lajia,mutta tuntuu ,että heiltä voi ottaa ja riistää kuinka tykkää.Muutenkin tämä laji tulee jo tarpeeksi kalliiksi.Esim sunnuntaina ajataan nyt kahdet tototv ravit pienemmillä palkinnoilla??fintoto yrittää haalia itselleen lisää rahaa ,mutta hevosen omistajia tästäkin rangaistaan pienemmillä palkinnoilla.Naurettavaa touhua,silti ihmiset vievät kopuleitaan viimeisillä rahoillaan raveihin ja toivovat saavansa jotain,minusta tämä rupeaa jo lähentelemään hyväksikäyttöä ja rahastusta toisten kustannuksella.
Kirjoittanut AtRisk
Penkkiraha ylös, prosentit alas
On varmaan ihan ok nostaa penkkirahaa nousseiden kuljetuskustannusten takia. 15% kuskille on ainutlaatuinen monopolijärjestely jota ei ole missään muussa ravimaassa kuin Suomessa. Kikka Sell on tätä järjestelyä yrittänyt murtaa ja taitanut joskus onnistuakin. 5-10% lienee reilu korvaus parin minuutin ammattihommasta.
Sen sijaan valmennusmaksuja olisi varmaan syytä korottaa, nykyisillä maksuilla ei valmentaja köyhyyttä kaukoputkella katselemaan pääse. Eikä kovin hulppeille tuntipalkoille.
Niin , ja hevosen omistaminen on halpaa vain Suomessa (ja melko halpaa Ruotsissa) - muualla hevosia omistavat vain ökyrikkaat kauppiaat ja tehtailijat jotka eivät muutamasta satasesta natise.
Kirjoittanut **
Suojatyö
Penkkiraha keksittiin lama-aikana ja ilmeisesti ammattikuskeilla jatkuu lama.
Sehän on vähän kuin sossusta hakis rahaa, kun omat taidot ei riitä itsensä elättämiseen.
Vielä kun maksaisivat palveluksistaan alv:n saisivat minunkin silmissä ammatinharjoittajan arvon, muussa tapauksessa ovat niin sanotussa suojatyössä.
Ei muissa Eu:n alueella olevat kuskit laskuta penkkirahaa ja hyvin pärjäävät, mutta Suomalainen ammattitaito ei näytä siihen pystyvän.
Kirjoittanut Ryötäjä
tarttis tehä jotain
Esim 100e viimeisistä rahoista ohjastajalle menee penkkiraha+prosentit+laskutuslisä=yhteensä noin 35% palkinnosta kuskille,onkohan vähän liikaa....omistajien täytyisi nopeasti tehdä asialle jotain.
Kirjoittanut Heinäsäkki
Suojeluraha?
Mihin tämmöinen laskutuslisä perustuu? Sitä saa periä vain, jos asiakas vaatii maksun suorittamista jollain normaalista poikeavalla tavalla. Koska laskuttaminen on alalla normaali käytäntö, ei sitä voi periä vain siksi, että lähetetään lasku. Suorituksen maksaminen pankkiin ei siis ole vielä peruste laskutuslisälle.
Kuluttajasivuilta ohimennen poimittua:
"Jotkut yrittäjät ovat perineet asiakkailtaan laskutuslisän, vaikka pääsääntö on, että lisää voi periä vain silloin, kun asiakas maksaa tuotteesta tai palvelusta yrityksen tavanomaisesta laskutuksesta poikkeavalla tavalla ja siitä aiheutuu yritykselle kustannuksia."
Perusteettoman laskutuslisän saa jättää maksamatta. Jos ei muuten onnistu, maksakaa käteisellä ja vaatikaa kuitti, jossa on saajan nimi ja y-tunnus tai sosiaaliturvatunnus. Vaatikaa myös nähdäksenne voimassa oleva ennakkoperintäote, jotta ette joudu verojen, sosiaaliturvamaksujen ja vakuutusten maksajiksi jälkeenpäin korotetuin hinnoin.