Sellasta juttua mikä koskee suuresti kaikkia hevosta kuskaaviakin kun aina joutuu jarruttamaan vauhdit nollille jonkun törpön kääntyessä edestä vasemmalle, oli se sitten huoltoasema tai toinen tie. (monesti ei ole tilaa ohittaa sitä oikealta)
Niin miksi ihmeessä sen kääntyvän pitää jarruttaa kaikessa rauhassa sillä omalla kaistalla ja häiritä täten takana tulevia, kun voisi vähän seurata tuleeko ketään vastaan ja jollei tule niin ryhmittyä ja kääntyä vastaantulevien kaistan kautta. Toki pitää myös vähän seurata ettei tieltä minne on kääntymässä ole ketään tulossa oikealle jos pitempään ryhmittyy..eli liikenteessäkin voisi käyttää hivenen sitä omaa järkeä, eikä miettiä mitä autokoulussa sanottiin ja täten liikenne sujuisi jouhevammin. Ei se ole mukavaa hepon kanssa jarrutella turhaan kun ketään ei näy missään, mutta edessä senkus jarrutellaan.
Vastaukset
Kirjoittanut BigM
On se niin vaikeeta
Tässähän tulee mieleen tämä liikennevalistusmainos, joka pyörii televisiossa. On se niin vaikeeta.
Vaikeaksi homman tekee lähtökohta, että aina jonkun toisen pitäisi tehdä eri tavalla, että minä voisin olla tekemättä mitään. Ei se niin toimi. Itsekin jonkin verran hevoskoppia vetäneenä tiedän, että painavan yhdistelmän jarruttaminen ja kiihdyttäminen vie enemmän aikaa ja tilaa kuin henkilöautolla. Sen takia hevoskuljetuksella pitää ennakoida vielä enemmän kuin henkilöautoa ajaessa. Kun vilkku syttyy, niin silloin vähintään otetaan jalka pois kaasulta ja mikäli risteys on lähellä, niin jarrutetaan ennen kuin kääntyvä ajoneuvo alkaa jarruttaa. Tällöin vauhti hiljenee sopivan aikaisin niin, että risteykseen voi jopa pysähtyä tai kiihdyttää kun kääntyvä ajoneuvo on päässyt pois samalta kaistalta. Tämä tietenkin toimii vain jos se kääntyvän ajoneuvon kuski osaa laittaa vilkun tarpeeksi ajoissa päälle. Mutta tätäkin voi ennakoida jättämällä tarpeeksi ison välin edellä ajavaan, jolloin hiljentämismatkaa jää itselle riittävästi.
Vaikka ohjeesi ryhmittymisestä vastaantulevien kaistalle kuulostaakin toimivalta, niin siitä ei ole apua niin kauan kuin autosi hallintalaitteet toimivat vain oman autosi hallitsemiseen. Koska varmuutta ei toisen toiminnasta ole, niin ennakointi on ainoa oikea tapa suhtautua muuhun liikenteeseen. Opettele ennakoimaan, älä neuvo toisia.
Kirjoittanut Ahatova.
todella vaikeeta
Huippu mainos muuten..
Puhuit vähän tai kokonaan eri asiasta kuin asiani alunperin koski. Tietenkinhän homma menee juuri noin kuten kerroit, eli ennakoitava on jokatapauksessa ja väliä jätettävä sopivasti, mutta se on taas yllättäen vaikeaa jos jonossa ajaa ja takaa pusketaan päälle. Jos raskaammalla kuormalla ajaa niin väliä pitää olla juuri sopivasti, muuten joku voi ohittaa juuri siihen väliin. Autojen välisiä kommunikointilaitteita ei edes tarvita, sillä henkilöautolla kyllä kääntyy vasemmalle niin joutuisasti ettei takana olevan tarvitse miettiä mitään jos on edes vähän turvaväliä kunhan muistaa sen oikean kääntymistavan. Vilkkukin on toki hyvä muistaa. Eli kaikki mielestäni edelleen lähtee siitä kääntyvästä, joka toiminnallaan voi aiheuttaa mahdollisia ongelmia tai sitten ei.
Mielestäni vasemmalle kääntyminen on vaikeinta liikenteessä ja huomattavasti vielä vaikeampaa on oikea kääntymistapa muut huomioiden, kuin periaatteessa oikea tapa muita häiriten. Eli koitin turista kääntyvän ajoneuvon ajamisesta enkä ennakoimisesta takana ajettaessa. Mutta asian laajennuksena tietenkin menettelevä ja oiva tapa.
Kääntyminen vasemmalle kannattaisi sikälikin suorittaa rivakasti eikä turhaan paikkaa odottaen, koska ei ole mieluisa tehtävä seisoa esim. keskellä 80km/h tietä ja miettiä rysähtääkö joku takaa niskaan, jos sitä tilaa oikealla on juuri sen verran ettei ohjausvirheitä sallita.
Kirjoittanut Reilu
Aloitetaan vilkusta
Minulla ei ole mihinkään kiire, joten kääntyilkää niin rauhassa kuin haluatte, mutta vilkku ajoissa päälle.
Ajoissa tarkoittaa reilusti ennen vauhdin hiljentämisen aloittamista.
Reilusti
ennen
hiljentämisen
aloittamista.
Reilusti.
Kirjoittanut ruuska1
liikenne
Ryhmittyminen vastaantulevien kaistalle vasemmalle käännyttäessä on erittäin vaarallista ja liikennesääntöjen vastaista. Isolla autolla paljon ajaneena voin sanoa että kunnon turvavälin kun pitää niin ei tarvi paljon hiljentää vaikka edellä oleva auto vasemmalle kääntyykin.
Kirjoittanut Rauha.
mikäs vaikeus siinä on
olisiko kuitenkin parempi jättää nämä Ahatovan opetukset omaan arvoonsa ja ajeltaisiin niiden aikaisemmin opittujen liikennesääntöjen mukaan, ehkä selvittäisiin vähemmillä vaurioilla.
eikä se vasemmalle kääntyjä törppöyttään sinne ole kääntymässä, kyllä sillä sinne jotain asiaa on. jos joku haluaa suunnan vasempaan, niin minun puolestani menköön sinne vaan.
Kirjoittanut Enska
liikenneoppia ahatovalta
Harvinaisen typerä idea Ahatovalta. Muiden olisi siis vaihdettava ajotyyliä, jotta sinä voit jatkaa puskurissa roikkumistasi. Tuollainen "minä itse" -asenne juuri aiheuttaa vaaratilanteita ja onnettomuuksia.
Kirjoittanut Muuallakin ajanut
Just!
Suomalaisten pitäis käydä opettelemassa autolla ajoa New Yorkissa esimerkiksi. Olen itse käynyt ja täällä ollaan kyllä niin ajattelemattomia ja itsekkäitä liikenteessä ettei mitään rajaa. Yleensä ei piitata muista missään tilanteessa, ei katsota peileistä mitä ympärillä ja takana muut tekevät. Vilkkua myös käytetään ikäänkuin se olisi joku muodon vuoksi keksitty pakkoliike. Sehän on tiedonanto muille mitä aikoo tehdä mutta sitä käytetään sitten vasta kun ollaan jo ratista käännetty ja ollaan jo aloitettu kääntyminen tai kaistanvaihto.
Onnetonta MINÄ MINÄ ITSE.... puuhailua tämä sivistymätön uppiniskainen itsekäs ajokulttuuri.
Kirjoittanut roppon1
liikenteestä myös (kevennys)
Luulin aikanaan että minulle on täysin selvää mitä on menoliikenne ja mitä paluuliikenne.
siis perjantaina meno- ja sunnuntaina paluuliikennettä...
Kävi sitten niin että olimme aikanaan silloisen naisystävän kanssa ajelemassa Sunnuntaina Killerin
raveihin ja vastaan tuli paljon autoja jonossa:
Tähän naiseni sanoi että onpas kova menoliikenne!
Minä tietysti neuvomaan että se on kyllä paluuliikennettä, koska on Sunnuntai.
Hän vastasi että ei ole! Minä tietysti utelemaan että miksikö ei, kun perjantainahan se menoliikenne on? Kyllä, sanoi hän, perjantaina on myös menoliikenne! Minä ihmettelen edelleen hänen
aivoituksiaan ja kysyn perustelua? No perjantaina se on menoliikennettä koska ihmiset menee mökeilleen! Ja nyt ne menee kotiin, eli se on myös menoliikennettä :-)
Kaikki ei siis ole aina ihan niinkuin olettaisi...
Kirjoittanut Polliisi
kehittymätöntä...
Porukassa ajaminen ei ole tarkoitettu uppiniskaisille suomalaisille itsekkäille junteille ja sen huomaa joka päivä, valitettavasti. Jokaisella pitäisi olla oma kaista.
Kirjoittanut Napalanko
Roppon1
Mä kanssa olen seukannut tuon naisen kanssa. Lisksi sitä kiinnosti pitää koko ajan mun pankkitilin menopuoli ohituskaistalla...
Kirjoittanut olen kohtalon orja
kiittäkää
että olette päässeet tuosta naisesta eroon, nyt se on minun kohtaloni.
Kirjoittanut eksä
Anna "kohtalon orja" minulle se nainen
Mulla on huono kuulo ja pitkä pinna, menis hyvin tossa ex-muijan petissä.
Ajokorttia mulla ei oo, ajakoon muija niinkuin lystää, meno-tai paluuliikennettä, ihan sama.
Kirjoittanut No jaa
Liikenteestä
Mainoksessa ihmetellään, että mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee jne.
Mihin v*tun fiksuihin?
Suurin osa ihmisistä on helvetin tyhmiä ja siitä kaikki ongelmatkin johtuu.
Kirjoittanut tuttava
vaarallinen kuski
mutta ei oo mitään Ahatoova seonnu, tuolaanenhan se on ollu ala-asteelta lähtien.
Kirjoittanut Pool
Hengenvaarallinen juttu..
jota kyllä jonkunverran käytetään.
Missään nimessä ei tätä Ahatovan neuvoa voi käyttää normaalissa kolmiollisessa risteyksessä. Sehän olisi samaa kuin ohittaa risteysalueella. Kaikkien vaaratilanteiden äiti.
Pienemmässäkin liittymässä vaara että sieltä joku pyyhkäsee päätielle ja kääntyy oikealle eikä ees vilkase kuin tuleeko ketään vasemmalta. Näinhän ei saa kääntyä koska voihan olla ohitustilanne käynnissä. Tässä tapauksessa sitten rysähtää varmasti.
Jos kaikki osapuolet olisi ns. hereillä aina liikenteessä, niin tälläiset ratkaisut kyllä joustaisi liikennettä. Mutta kun eivät ole niin ei voi käyttää tai ainakaan yleistää.
Tokihan turvaväliä pitää olla riittävästi aina. Silloin kyllä pystyy aika hyvin sääteleen vauhtia pelkästään jalkaa kaasupolkimelta nostaen. Vaikeus on siinä että vilkkailla teillä tahtoo joku aina runnoa väliin.
Tosi liukkaalla tienpinnalla täysperävaunu yhdistelmän minimi turvaväli on 500 metriä. Aika harvoin näkee rekallakaan tuollaista turvaväliä vaikka ois kuinka paha keli.Tässä oli vauhti laskettu 80 km/h joka kyllä isoilla teillä on usein niidenkin nopeus vaikka pinta olisi silkonen jäästä.
Sitten näkee näitä joiden välissä viiden metrin hinausköysikin olisi löysällä. On muuten jännä juttu että aika lähellä moni ajaa normaaliliikenteessä, mutta jos heitetään hinaukseen niin jo tulee tuskanhiki sellasen köyden päässä vaikka ei vauhti olisi kuin 50 km/h.
Kyllä turvaväli on kaiken a ja o liikenteessä. Kesällä vähintään 80 metriä ja talvella ainakin tuplat. Satasen nopeuksissa sitten tuplat jo.
Kirjoittanut Drungare
Turvaväli
Pitäkää turvaväli ja käännyttäessä risteävälle kadulle/tielle vilkkuvalon on syytä syttyä aikaisemmin kuin jarruvalon.
Terveisin 95%n bonuskuski.
Kirjoittanut Ahatova.
No jaalta
jäätävä näkemys. (Y)
Tuo on muuten mielenkiintoinen homma kans toi kolmion takaa oikealle kääntyminen. Muistan kun autokoulussa kouluttajalta kysyin että kenen vika jos toinen tulee kolmion takaa oikealle ja vastaan tulee kaveri ohittaen keltasella viivalla seurauksena nokkakolari, onko ihan selvä asia tämä muuten kaikille? Itse myönnän että yleensä tulee käännyttyä oikealle ilman katsomista menosuuntaan. Vähän riippuu siitä tuleeko risteykseen vauhdilla jolloin näkee kunnolla vasemmalle, vai joutuuko pysähtymään kokonaan. Sillon voi oikeellekin samalla vilasta.
Enemmän toivoisi joustavuutta liikenteeseen. Huvittavimpia ovat ne vasemmalla kääntyvät joille kaistarajat ovat kuin Jumalan sana kääntymisvaiheessa vaikkei ketään näy missään. Traktorit lisäävät ruuhkia entisestään jollei vastaantulevat ymmärrä mennä kaistan oikealle laidalle antaen näin ymmärtää että ovat huomanneet tilanteen ja antavat tarvittaessa tilaa ohittaa yms...
Enkä muuten kuulu niihin perässäroikkujiin ;) Ikävä ajotapa, menee sitten ohi tai ajaa vähän kauempana jos takana.
Kirjoittanut saarinen2
hups
Eilen meinas käydä kuten yhdelle tuttavalle muinoin. Edessäajava ryhmittäytyi vasemmalle, hiljensi ja vilkutti vasemmalle. Oli vähän lauantain jäljiltä kankea olotila ja aivotoiminta hieman verkkaista, mitään ajattelematta surautin ohi. Vaimo naureskeli vieressä, että mahtoiko näyttää ohitusmerkkiä. Tuttavamme oli muinoin ajanut kolarin vastaavalla tavalla painotuoreen ajokorttinsa kanssa. Oli kuulusteluissa ilmoittanut polliisille, että luuli edelläajaneen antaneen hänelle ohitusmerkiä.
Kirjoittanut Jaakoppi
Huh huh
Onkohan tämä Ahatova ollut selvinpäin mielipiteensä esittäessään? Tieliikennelaki on kaiken perusta ja siinä yksiselitteisesti kerrotaan miten ryhmitytään omalle kaistalle aivan keskiviivan oikealle puolelle, kaikki muunlainen ryhmittyminen on laitonta ja sitä paitsi hengenvaarallista. Jos takaatulevat eivät mahdu oikealta ohi niin sitten odottavat, sille ei voi mitään, kenenkään ei ole velvollista eikä edes laillista rikkoa liikennesääntöjä. Vastaantulevan kaistan käyttäminen ryhmittymiseen on laitonta ja hengenvaarallista. Jos ajaa perään kun toinen on ryhmittymässä ja laittanut vilkun aikaisin vasemmalle ja sen jälkeen jarruttanut niin syyllinen on aina peräänajava jonka on pidettävä sellainen etäisyys edellä ajavaan että pysäyttäminen on aina mahdollista tarvittaessa. Nämä väkisin ohi kiilaavat puskurissaroikkujat juuri ovat niitä öykkäreitä jotka ne onnettomuudet aiheuttavat, niiden takia ei kannata ikinä kääntää pyöriä valmiiksi vasemmalle kun odottaa ryhmittyneenä tilaisuutta kääntyä vasemmalle.
Taisipa tuossa esiintyä sekin että turvaväli olisi muka pidettävä pienenä sen takia kun muuten siihen joku änkeää. Todella nurinkurinen perustelu. Yksi syy riittävään turvaväliin on juuri se että ohittaminen on turvallista kun jonoon palaaminen autojen väliin onnistuu jos vastaan alkaa tulla liikennettä.
Ja vastaus siihen että kuka on syyllinen jos ohittava ja kolmion takaa tuleva ajavat kolarin keltaisten viivojen alueella niin syyllinen on kolmion takaa tuleva jonka pitää väistää risteävää tietä käyttävää liikennettä (molempiin suuntiin ajavia). Jos paikalla on keltainen viiva niin ei sillä ole vaikutusta, voihan ohittava voinut olla aloittanut ohittamisen ennen keltaista viivaa ja ohittaa siis täysin laillisesti. Kolmion takaa tulevan on väistettävä kaikkea liikennettä risteävällä tiellä, tieliikennelaki ei määrittele sitä sen suuntaa.
Kirjoittanut Rauha.
ymmärrys
ehdottaisin, että ei nyt ahdisteltaisi ketjun avaaja tässä vaiheessa enempää, kyllä hän avauksen teki varmasti ihan vilpittömässä tarkoituksessa. keskustellaan vain ylipäätään tästä liikenneongelmasta liittämättä siihen millään tavoin avaajan hullunkurista näkemystä.
myöskään tästä avaajan sukupuolesta pelkän nimimerkin perusteella en olisi samaa mieltä mitä tässä on edellä esitetty. nimimerkki Ahatova. voi hyvinkin olla sälli, eikä akkaihminen. nimimerkki ei välttämättä tarkoita erisnimeä koska sen perässä näkyy olevan piste.
Kirjoittanut bluestone
Samaa mieltä
Koitetaan kirjoittaa tässäkin ketjussa sen aiheesta, ei nimimerkeistä.
Kiitos
Kirjoittanut osittain totta
Big M
Jarrutus kestää tietysti kauemmin, mutta edes ryhmittyminen keskiviivan tuntumaan auttaa asiaa. Nykyään kun porukka (niin kopin kanssa kuin ilman) kääntää kuin David Hasselhoff ihmeauto Kittiä 80 luvulla, eli ensin oikeaan reunaan ja sieltä sitten vilkulla vasemmalle :D
Kirjoittanut osittain totta
Eli itseäni korpeaa
jo se, ettei ihmiset osaa ryhmittyä edes sillä omalla kaistalla. Tätä näkee päivittäin nelostiellä, jossa tehdään näitä oiken puoleisen ojan kautta kääntymisiä vasemmalle. Nelostiellä (valtaosista sitä)kun on +kolmelle autolle tilaa rinnakkain.