Kirjoittanut

Niskanen on hieno mies näihin lähetyksiin!

Tässä taannoin meinasi ettei kengättömyydellä ole merkitystä oikein mihinkään.

Tällä kertaa keksi että voittajaa on voinut tähänkin asti vetää ihan minkä on halunnut. Kysymys kuuluukin, seuraako tämä kaveri raveja ollenkaan, vai onko vain töissä hippolassa? Voittajakertoimistahan ei ole saanut oikeansuuntaistakaan kuvaa ennenkuin lähtö on tapahtunut, niin suuria ne kertoimienmuutokset ovat nykyvaihdoilla olleet mutta Niskanen ei tätä ole kyennyt huomaamaan.

Hyvä heitto vielä tuo ettei Niskanen ymmärrä miten kovia pelimiehiä jotkut ovat, jotka näistä asioista puhuvat kun hänen mielestään 20e voi helposti sijoittaa ja 50kin jos tarkasti laittaa :D Niskanen miettii selvästi vielä markkoina nuokin summat..

Niskasta vaan lisää eetteriin, tulee sellaista tavaraa ettei piilokamerakaan pääse samaan.

Vastaukset

Kirjoittanut

naurattaa..

"Raviurheilumme keulakuvaksi sopisi Hannu Nyman".

Juu, näin niitä lähtöjä hävitään vuosikymmenestä toiseen. Kun ei osaa eikä uskalla käskeä pysyy voittoprosenttikin sopiva matalalla.

Mutta Niskasen analyysit on kyllä ihan puhdasta komiikkaa..

Kirjoittanut

ja nyt 75sen pal% nousee kuulemma 60%tiin

Eiköhän se sitä jo ole ja nousee 65teen.. muuten taas hyvää tietoa Jukalta.

Kirjoittanut

Juu Niskanen on iltasatu-setä

Näin kyseisen herran joskus Teivossa ja meinasin astua vahingossa päälle. On jo monta vuotta puhunut täysin pehmoisia ja uskoo omiin juttuihinsa.

Kirjoittanut

joopa joo

Ohituskaistakin vielä pitäisi Niskasen saada. Sama olisi sitten laittaa vaikka pari-kolme niitä, että kaikki saisivat mahdollisuuden lopussa ja hommat menisi entistä järjettömämmiksi kun saisi sisällä seurailla ja lopussa ohi kun tiloja olisi eikä muista valjakoista tarvitsisi välittää ollenkaan. Raviurheiluun kuuluu mielestäni olennaisena osana se että siellä radalla on muitakin ja niitä tulee sitten kierrellä tai ottaa heti hyvät asemat lähtönopeuden avulla.

Hitaat eivät menestyisi tuon muutoksen jälkeen enää ollenkaan, sama juttu hevosissa ja kuskeissa :D Takaa kun olisi mahdoton tulla kun sisältäkin saisi aina tilat. Piikkiselkääkin olisi vaikea pelata kun 3skin pääsisi aina koittamaan. Ohituskaistan tullen saisi aina psyykata ketkä ovat 2-3s.

Kirjoittanut

"Ei ole rahaa"

Tämähän on Hippoksen ja Fintoton vakioselitys, kun perustuotteisiin eli peliin ja kuvaukseen pitäisi tehdä parannuksia. Sitten johonkin helkkarin kalliiseen ja hyödyttömään ohituskaistaan sitä rahaa kyllä löytyisi. Laittakaa perustuote ensin kuntoon, miettikää kikkailuja vasta sitten.

Keulasta voitetaan nytkin lähes joka toinen lämminveristen lähtö ja keula, dötsi, 2.sisällä vie 75% lämminveristen lähdöistä. Ohituskaistan jälkeen luku olisi todennäköisesti luokkaa 85%. Sekö sitten olisi jännittävää?

Lisätäään miinuspuoliin vielä Hippoksen taipumus "arpoa" lähtöratoja, niin hyvää yötä raviURHEILU.

Kirjoittanut

Ohituskaista!

Mielestäni paras uudistus raviurheilun historiassa. Taktikointi vähenee ja parhaat hevoset pärjäävät. Helpompihan se niitä on psyykkailla, kuin sitä kuinka monta hevosta jää alinopeuden takia pussiin.

Kirjoittanut

outoa

Mäsä siis pelaa useimmiten parhaita hevosia ja ne jäävät alinopeuden takia monesti pussiin. Oikeasti parhaita hevosia harvoin ajetaan 3-4s, sen verran taustajoukotkin yleensä ymmärtävät hevosista. Toisellehan ei ole pakko jäädä pakettiin.. Toista rataa juokseviahan tuo uudistus juuri sorsisi niin reilusti, että 3u olisi viimeinen paikka jota toisella kannattaisi enää ajaa.

Täysin eri mieltä mäsän kanssa, että parhaat hevoset pärjäisivät paremmin kuin nyt. Nykyäänkin "parhailla" hevosilla on todella vaikeaa jollei ole lähtönopeutta. Ohituskaista-aikana paras, mutta lähtöhidas ei saapuisi koskaan kun sisältä tultaisiin "aina" ohi. Kuka muuten haluaisi enää ajaa kuolemassa, ei riitä että syö keulan kun 2 ja 3s pääsisivät ohittamaan syöpyneen keulan sisäkautta ilmaiseksi. Eli ohitusrata-aikakautena matkalla mentäisiin huomattavasti hitaampaa kuin nyt ja kiihdytykset olisivat rajumpia, jotta päästäisiin sinne sisälle.

Kirjoittanut

Ahatova

Moro,

Yksi ihan selkeä kysymys.

Kuinka paljon olet seurannut sellaisia ravilähtöjä, joissa on maalisuoralla ns. ohituskaista?

Katso esimerkiksi 50 sellaista lähtöä jenkeistä, lue oma kirjoituksesti ja kerro meille näkemyksesi ohituskaistasta.

En ota kantaa, miten se Suomessa toimisi ja olenko ohituskaistan kannalla, mutta tee tuo nyt aluksi ihan mielenkiinnosta. Vai tiedätkö kaiken jo etukäteen?

- Lauri J.

Kirjoittanut

Jenkkilän raviurheilu

Mitäs hyvää se ohituskaista on tehnyt jenkkilän raviurheilulle? Juurihan täällä kävi Dean A Hoffman kertomassa, ettei raviurheilu kiinnosta jenkeissä ketään(kiitos ikäluokkalähtöjen ja kasvatuksen ylikorostuneen aseman = on kannattavampaa pitää siitosoria kuin ajaa kilpaa).

Eniten tässä risoo asenne. Rahaa ei mukamas löydy esim. kuvanlaadun ja sen välittämisen parantamiseen, mutta ohituskaistaan kyllä. Ohituskaistan ei kai missään ole todettu tuovan sen enempää väkeä radoille kuin tuovan lisää pelivaihtoa. Mitä hyötyä siitä on? Tuo lisää jännitystä? Kenen mielestä?

Kirjoittanut

pelaajalle

Keulasta voitetaan nytkin lähes joka toinen lämminveristen lähtö ja keula, dötsi, 2.sisällä vie 75% lämminveristen lähdöistä.

Mihin tämä väite perustuu? Oletko tehnyt tilastoa juoksunkuluista, saanut sellaisen käsiisi vai puhutko ihan vain mitä sylki suuhun sattuu tuomaan? Seuraa vaikkapa kuukauden ajan jokainen maassamme ajettava lv-lähtö, ja tilastoi niistä voittajien juoksupaikat. Yllätyt.

Kirjoittanut

Keulasta

Viedään isommissa normimatkoilla raveissa hyvinkin 45-50% lämminverilähdöistä. Dötsistä n. 20% ja 2.sisältä 5%. Onko jotain muuta tilastoa esittää?

Kirjoittanut

niinpä

Mainittu taitoniekka Niskanen taisi suolata tuon voittajan Pilgrims Sliderinkin. Hienosukuinen tamma joka on näyttänyt nopeutensa edellisissä kisoissa, laukkaillut vaan. Mutta Vaahtera kehunut hummaa ja sanonut, että pärjää kun ravaa ja asiat saadaan kuntoon. Siitä kuitenkaan Niskasella ei näköjään ollut hajuakaan. Siis yksi Hippolan asiantuntijoista taas.

Kirjoittanut

Ahatova

Et ilmeisesti oivaltanut, mitä tarkoitin parhaiden pärjäämisellä. Kun on ohtituskaista, niin keulassa ei enää voi laskea löröä ja pitää pakettia kasassa. Siitä seuraa mielestäni vääjäämättä se, että lähdöistä tulee kovempivauhtisia ja se taas käsittääkseni suosii niitä joilla on iso moottori.

Kirjoittanut

Late

Moro,

Jenkkien raviurheilua olen senverran nähnyt, että juoksut ovat täysin erityyppisiä Suomen vastaaviin verrattuna, eikä ohituskaistasta voi sikäläisen toimivuuden perusteella vetää mitään johtopäätöksiä Suomeen, tai ainakaan itse en siihen kykene. (Et kai edes tosissasi vertaa Suomen ja Jenkkien juoksunkulkuja?) Kuten en pysty etukäteen varmaksi sanomaan miten homma käytännössä toimisi, mutta näkemys on se mitä olen esille tuonut. Sisäradalla ajamiseen liittyy selvä riski siitä ettei sieltä tule tilaa ja juuri tämä riski kuuluu olennaisena osana sisärataan, muutenhan siellä on oikein kiva ajella kun voimat säästyy loppuun. Ohituskaista-aikakaudella riski vähenisi merkittävästi jopa liki nollaan ja kun joku (sisärata) voittaa, niin on selvä että jonkun (ulkoradat) täytyy hävitä samanverran.

Ymmärrän että sinulle on ihan sama tuleeko ohituskaista vai ei kun et pelaa ja tulosi tulevat silti pelaajilta. Sinuna kannattaisin systeemiä ehdottomasti, sillä soittojen määrä lisääntyisi mitä ilmeisimmin kun kansa olisi ihan kuutamolla.

Keulavarmoja saisi ohituskaista-aikakaudella punnailla tosissaan, kun sisältäkin saa aina mahdollisuuden. Kahden tasaveroisen hevosen juostessa keula - 2s asetelmassa normaalissa vauhdissa, niiden todennäköisyydet voittaa lähtö heittäisivät häränpyllyä nykyiseen verrattuna.

Järjetöntä!

Kirjoittanut

Ville Nymanin näkemys

Lainaus Veikkaajasta(Ville Nymanin arvio ohituskaistan vaikutuksista):
"Kenties suosikit pääsisivät vielä helpommin johtopaikalle, kun niiden takaa olisi tilaisuus päästä kokeilemaan lopussa. Lähtönopeat hevoset olisivat edelleen vahvoilla. Sisäratojen hevoset voisivat saada vielä suuremman hyödyn kuin aikaisemmin, hän uskoo.
Matkavauhdit voisivat olla tasaisen reippaita useammin kuin nykyään. Silti takaa olisi YHÄ VAIKEAMPI tulla varsinkin niillä radoilla, joilla on lyhyt loppusuora".

Täysin nappiin mennyt analyysi Nymanilta.

Kirjoittanut

mäsä

Käsitin tuon mahdollisuuden ajatuksessasi, mutten arvannut sitä juuri siksi.

Hyvin ajateltu periaatteessa, mutta juoksunkulku on niin ratkaisevassa asemassa nykyaikana kun tasoerot ovat jo minimaaliset, (toki ne erottuvat parhaiten juuri kovavauhtisissa kisoissa) ettei keulahevonen voi millään yksin pitää kovaa vauhtia kun muut saavat olla ilmanvastukselta suojassa ja yrittää sisältäkin vasta suoralla. Niin ylivoimainen hevonen joka pystyy pitämään kovan matkavauhdin ja on osoittanut sellaista nopeuttakin että on keulaan päässyt, olisi voittanut hitaammallakin temmolla. En näe ajokulttuurin muutosta siten, että keula olisi jatkossa yleensä se joka määräisi vauhdin eikä kp. Jos noin kuitenkin kävisi niin kuolemaan ei siinäkään tapauksessa olisi halukkaita kun koskaan ei saisi kenestäkään otetta ja kp-pakitteluajoja tulisi mielestäni lisää.

En ymmärrä miten parhaat pärjäisivät paremmin, kun kaikki saisivat ns. mahdollisuuden. Mahdollisuuden suuruus taas riippuisi juoksupaikasta. Kova hevonen saa olla joka kiertämällä syö kaikki sisäradan menijät, oli matkavauhti mitä tahansa.

Kirjoittanut

Ahatova

Moro,

"Jenkkien raviurheilua olen senverran nähnyt, että juoksut ovat täysin erityyppisiä Suomen vastaaviin verrattuna, eikä ohituskaistasta voi sikäläisen toimivuuden perusteella vetää mitään johtopäätöksiä Suomeen, tai ainakaan itse en siihen kykene. (Et kai edes tosissasi vertaa Suomen ja Jenkkien juoksunkulkuja?)"

Ravikulttuuri saattaa muuttua seuraavan 20 vuoden aikana, kuten on tehnyt edellisen 20 vuoden aikana. Nostin kysymyksen vain esille, koska on hyvä tietää, onko sinulla millaisia käytännön kokemuksia ohituskaistasta. Ohituskaista todennäköisesti lisäisi taktisesti valveutuneiden kuskien mahdollisuuksia, eikä yksiselitteisesti antaisi näille sisäradan hiipijöille sen parempia mahdollisuuksia voittoon. Se, joka omaksuisi ohituskaistan hyvät ja huonot puolet parhaiten, varmaan lisäisi omaa mahdollisuuttaan menestyä.

"Ymmärrän että sinulle on ihan sama tuleeko ohituskaista vai ei kun et pelaa ja tulosi tulevat silti pelaajilta. Sinuna kannattaisin systeemiä ehdottomasti, sillä soittojen määrä lisääntyisi mitä ilmeisimmin kun kansa
olisi ihan kuutamolla."

Itse en kannata ohituskaistaa, mutten ole sitä vastaankaan. Haluaisin siitä lisää kokemuksia, jotta pystyisin muodostamaan asiasta oman mielipiteeni. En omista yhtään vihjepalvelua, olen palkallisena töissä, joten älä nyt hyvä ihminen tuo tätä aspektia näissä keskusteluissa esille. Minä pärjään elämässä varsin hyvin tällä hetkellä ja pärjäisin edelleenkin, vaikka raveissa olisi 15 ohituskaistaa.

Keskusteluissa on paistanut läpi se, että Suomeen oltaisiin kauhealla kiireellä muka suunnittelemassa ohituskaistaa. Sehän oli vain yhden lehden kysely, jossa asiaa käsiteltiin. Ja hyvä, että tällaisia asioita käsitellään ja niistä puhutaan.

- Lauri J.

Kirjoittanut

Elämän suuria viisauksia

En ota kantaa itse asiaan, mutta sen ainakin tiedän, että ohituskaista nostaisi H.Koivusen voittoprosenttia ja laskisi J. Ruokosen samaista:) Toki tämä olisi myös tasa-arvoa, koska Ruokosellahan on jo oma ohituskaista uloimmalla radalla, varsinkin kurveissa...

Kirjoittanut

ohituskaista?!

nimestä voisi päätellä sen että rataa laajennettaisiin siten että parijonon yltyessä kolmi/nelijonoksi olisi vielä tilaa ohitella.

Vai jäisikö lähtöratojen väliin aina yksi vapaa rata?!

En viitsi googlettaa joten kertokaa ihmeessä...

Kirjoittanut

juu

Etusuoralle tulisi sisäkentän puolelle ohituskaista jota voisi sitten loppusuoralla käyttää.

Kirjoittanut

kiitti Erkkipee

mutta eiköhän se menisi tukkoon jos joku väsähtänyt sinne ensimmäisenä tiukkaisi...

-Hirveesti hylkäyksiä/sakkoja ohituskaistan väärinkäytöstä. Ei perkele

Kirjoittanut

Jaa-a

Vaikka monenlaista olisi hyvä raveissa kokeilla, niin ihan heti ei tätä ohituskaistaa tarvitsisi testiin laittaa.

Amerikan lähdöistä ei ole suuren suuria kokemuksia, mutta yleensä kai ajellaan mailin matkaa mailin radalla. Eli kaksi melko loivaa kurvia ja pitkät suorat. Se tuo jo kisaan paljon erilaista systeemiä kuin Suomen tuhannen metrin radat.

Kirjoittanut

Lauri J

Moro,

Lauri J,

oletko tutustunut USA:n raviurheilun sääntöihin ?

Paikan päällä et ainakaan ole käynyt koska tietäisit että säännöt ovat erilaiset; vauhtia ei voi keulassa ottaa pois mielin määrin, näin juoksunkuluista tulee tasaisempia ja ohituskaistasta saa järkevän ratkaisumahdollisuuden lähtöihin.

Kun nyt se johtavan takana on haluttu olisi se ohituskaista-aikana vieläkin halutumpi. Ja pätkänopealla hevosella voisi edelleen ajaa keulassa "löröä". Takaa kiertäen olisi enää mahdotonta tulla.

Itselleni käy miten vaan, juoksunkulkujen arvioiminen vaan vaikeutuisi ja silloinhan ylikertoimia löytyisi enemmän. Mutta argumenteilla että tasavauhtisilla hevosilla olisi parempi mahdollisuus tai että kovakuntoisimmat hevoset voittaisivat useammin voi pyyhkiä persettään.

Tämä niin kuin moni muukin "idea" on repäisty toimittajan kynästä. Suunnitelmia, halukkuutta muutoksiin tai rahaa käytössä tällaisiin ei missään päättävissä elimissä ole. Yhtä huuhaa idea kuin se Vaasan uusi ravikeskus.

Mutta ainahan voidaan keskustella. Sillä aikaa peliteollisuus maailmassa kasvaa ja kasvaa mutta Veikkaus, Fintoto(Hippos) ja RAY istuvat "pelisilmänsä" päällä.

Kirjoittanut

Niskasesta vielä

Tuollaiset Hippolan Niskaset, jotka puhuvat tietämättömiä mediassa tekevät raveja naurunalaiseksi. Yritys on juuri niin hyvä kuin sen heikoin lenkki.

Kirjoittanut

gallup

Tuollaiset IS-ravien gallupit vielä journalismin huipentuma.

Mikä rata nyt ei tuollaista ohituskaistaa ottaisi ? Käsi heti pystyssä ja ojossa rahaa ottamaan, 20000 e:tä kun jostain sellaisen rakentamiseen saisi niin heti otettaisiin. Saisi Teuvo-sedänkin kituva maansiirtoliike hyvän urakan ja itellekin jäisi varmasti jotain. Juu, kaikkea voi kokeilla..

Mutta kuka maksaa ?

Viime kädessä pelaajat kuten aina.

Kirjoittanut

Lauri J haukkasi sontaa

Jenkeissä ajetaan pääosin maileja jossa painellaan koko matka ns. urku auki. Suomen raviurheilu ei tule koskaan samanmoiseksi muuttumaan. Ohituskaistalla ei näissä mailin kisoissa ole läheskään niin suurta merkitykstä kuin täällä kotosuomessa, jossa Lahtiset ja Koivuset elää pussissa. Jenkeissä nämä miehet olisivat takajoukkojen hemmoja.

Kirjoittanut

vielä senverran

Että Late antaa yllättävän paljon ymmärtää olevansa ohituskaistan puolella, muodostamatta silti kantaa koko asiaan.