Kirjoittanut

Kuka käski lanata radan?

Lanaus tehtiin viidennen ja kuudennen lähdön välissä. Mieleeni heräsi jo silloin vahva ajatus, jota kypsyttelin tähän saakka. Ensinnäkin pitää pohtia, miksi rata lanattiin vasta tuolloin. Ehkä haluttiin katsoa, että ovatko olosuhteet tasapuoliset kaikille. Olosuhteet suosivat voimakkaasti sisärataa. Ulkoratojen ja takarivin lähtöpaikkojen sijoitukset olivat alkulähdöissä melko huonoja. Ennen kuudetta lähtöä radan toista ja kolmatta rataa kunnostettiin. Tärkein kysymys on: Kuka antoi määräyksen tähän kunnostukseen, ja ketkä olivat päätökseen mahdollisesti vaikuttavia henkilöitä päätöksen takana?

En vastaa tähän kysymykseen itse, vaan toivon että antaisitte omia kommentteja. Jos ne ovat omien ajatusteni mukaisia, niin minun täytyy vain todeta omat mietteeni oikeiksi. Ja täytyy sanoa vielä se, että en pidä siitä ajatuksesta, että jotkin tahot voivat vaikuttaa siihen, että rataolosuhteita muutellaan heidän hevostensa menestymistä ajatellen.



Vastaukset

Kirjoittanut

mursulla täyttä asiaa

Mursu kyllä hyvin miettinyt tuon homman, nyt kun sitä itsekin herää ajattelemaan, niin lanauskohta oli mielenkiintoinen. Teivainen huomasi Vihjeen Varmalla ettei ulkoradoilta pääse mihinkään ja seuraavassa lähdössä oli erään ravistudiomiehen hevonen startissa takarivissä. Luultavasti he eivät olleet asian takana, mutta mahdollisuus siihenkin on. Kellä on mahdollisuus antaa oma vahva näkemys asiasta asiasta päättäville, jonka myötä toimiin voidaan ryhtyä? Tavallisilla hevosenomistajilla? ;)

Kirjoittanut

niin

Ehkä se oli se järki joka käski lanata. yks hevonen oli jo kaatunut jo olosuhteiden takia. Ja sade lakkasi.

Kirjoittanut

Heh...

vai aletaan jo epäileen salaliittoa kun rataa kunnostetaan?

Neuvo: varokaa kun seuraavan kerran ajatte tietulliin euroopassa.

Vihje: katsokaa kummisetä leffa miten voi käydä.

Kirjoittanut

Mitä

Vittuako toi viesti tähän liittyy?
Mursulla on tässä selevä pointti"

Kirjoittanut

keskustelua

Hyvä, keskustelua tässä haettiin. Eli kysymys on puhtaasti eettinen. Saako jokin taho "järjestellä" omalle hevoselleen paremmat olosuhteet mitä muille? Mitä mieltä olette?

Kirjoittanut

Ei voi olla....

Voiko ihan aikuisten oikeesti joku epäillä että rataa kunnostettiin jollekin sopivaksi määrätyn lähdön jälkeen??

Kaikkea ei saa maailmassa uskoa mutta kyllä joku tolkku pitää olla. Vainoharhaisuudella on lyhyet jäljet.

Kirjoittanut

kovin on negatiivisia ihmisiä

Soisi asiasta käytävän ihan asiallista keskustelua, nyt täällä vastarannankiisket vain haukkuvat niitä jotka esittävät omia mielipiteitään. Tai sitten kopsahti omaan nilkkaan...

Kirjoittanut

Ehkä eläinlääkäri?

Kaikkea sitä epäilläänkin...voi herranjestas sentään. Jos epäillään, voihan sitä epäillä vaikka niinkin, että eläinlääkärillä oli sellaiset pelit taskussa, että niiden takia käski lanaamaan juuri tuossa raossa.

Kirjoittanut

en ota kantaa mutta=

Heikkilä sanoi TV2 lähetyksessä että kuskit olivat sitä mieltä että rata on vaarallinen ja sille on tehtävä jotain.En tiedä mikä mafiaperhe on asialla mutta Pool on oikeassa,katsokaa kummisetä niin ehkä tiedätte.Eikä varmaan ollut väärä ratkaisu,ajat ja turvallisuus parani paljon jne,jne......

Kirjoittanut

niiin

Jos rata oli vaarallinen, niin miksi se lanattiin vasta tuossa vaiheessa ja kuka keksi että nyt se sitten pitää lanata??? Monet ketjulaiset eivät näyttäneet ymmärtävän koko asian pointtia, mutta se on erittäin ymmärrettävää ja parempi niin.

Kirjoittanut

Ei ollut

ensimmäinen kerta eikä varmasti viimeinenkään kun rataa kunnostetaan kesken ravien.Kyllä kuskit tietää sen parhaiten milloin olosuhteet ovat vaaralliset.Vai olisiko pitänyt keskeyttää V75 ravit ?.Ainakin joskus talviaikaan on tapahtunut että kuskit uhkaavat lyödä hanskat tiskiin ellei radalle tehdä jotakin.

Kirjoittanut

Radan kunnostus

Kyllä lanauksella oli pelkästään positiivinen vaikutus. Toimenpiteen ajankohdan määräsi taas "yläkerran ukko", elikkä sateen loppuminen.

Ei ollut mitään järkeä ajaa liejua pois sateen aikana, koska rata olisi ollut hetken kuluttua taas samassa kunnossa.

Aika moni meistäkin tekee yleensä vaikkapa lumityöt sateen jälkeen, eikä sen aikana.

Kirjoittanut

haluaisin tehdä

poolille tuon tietullijutskan. Saisin siitä suurta nautintoa ja saataisiin tämä idiootti pois tältä palstalta :D

Kirjoittanut

simon taitaa olla

surkea selkäänpuukottaja kun tuollaisia haaveilee

Kirjoittanut

Kunnostus

Jos kattelitte eilen ravien loputtua vielä ravistudiota niin sielä kerrottiin tähän asiaan vastaus. Ja syy oli se että miksi ei aikasemmin lanattu sitä liejua pois oli se että kun satoi kokoajan niin siinä ei ole mitään järkeä ajaa sitä liejua pois kun sen sais taas ajaa seuraavan lähön jälkeen pois. Vaan ne odotti että kun sade loppuu ja kun se lieju vedetään pois niin sitä ei tule enään siihen . Sen taki liejun auraus tapahtui vasta sillon kun sade lakkas vasta sillon.

Kirjoittanut

Mr M

Hyvä, kiitos tiedosta käynee selityksestä! Eihän tuollaisia tullut enää seurattua. Mielestäni tämä aihe oli ja on hyvinkin keskustelun arvoinen. Joidenkin mielestä mistään ei saisi edes keskustella..

Kirjoittanut

Voi hyvää päivää..

pitääkö tuo ensin oikein teeveessä kertoa että osa ymmärtää miksi radalta ei ennemmin ajettu liejua pois. Ja sitten vielä viritellään salaliittoteorioita...

Outsiderin lumenauraus vertaus oli kyllä kympin arvoinen:)

Simon Killerille...kannattaa hieman miettiä mitä kirjoittaa.

Kirjoittanut

salaliittoteorioita

Kyllä asioista voi ja saa keskustella, mutta joskus kannattaa miettiä asioita omassa pienessä päässä ennen kuin alkaa heitellä syytöksiä eri puolille. Joillakin tuntuu olevan tarve kehitellä salaliittoteorioita vähän joka asiasta.

Kirjoittanut

Asiantuntijoita

Kannattaisi Poolin ja Outsiderin joskus poistua koneen äärestä ja käydä ihan oikeissa raveissa.

Talvella lumisateella aurataan ravírataa lähes joka lähdön jälkeen, mutta kun telkkarista näkyy kertoimet ja radiosta kuuluu musiikkia....

Mutta eikös se niin ole, että parhaat merenkulkijat löytyvät kuivalta maalta?

Kirjoittanut

Pertille...

Kyllähän raveissa on joskus tullut käytyä talvellakin. En nyt muista onko silloin koskaan satanut lunta mutta kovasti hyvin tuo on selvinnyt että sakeella kelillä aurataan joka lähdön välissä.

Homman juju on siinä että Outsider tarkoitti sitä että useimmat meistä odottaa lumipyryn lakkaamista ja pääsee yhdellä aurauskerralla. Tokihan jos paljon kulkua tiellä niin pitää useammin aurata ettei pääse ajourien kohdalta kovettumaan ja muodostumaan ikäviä möykkyjä jotka sitten ovat riesana kesään asti.

Raveissa ja vilkasliikenteisten kauppojen, tehtaiden ym. kohdalla tilanne on toinen eli tuollainen kun edellisessä kappaleessa kerroin.

Tästä lumenauraamisesta on niin paljon kokemusta eri muodoissa että voidaan vaikka oma ketju tälle avata. Faktatietoa löytyy kyllä runsaasti.

Raviradan kunnostamisesta tietoa vähemmän mutta käsittääkseni se sateella liejuuntuu varsin nopeasti ja kuran siirtäminen aika turhaa ennen sateen loppua. Talvellahan on eri juttu lumen kanssa. Silloinhan on pitävä jäinen pohja joka kestää vaikka uutta valkoista pumpulia taivaalta lisää tuleekin.

Tuosta edellä mainitusta johtuen radan kunnostamistoimenpiteet eroaa kesällä ja talvella. Niinkuin moni muukin asia minkä pertsakin lienee pannut merkille.

Sateetonta heinäkuun jatkoa:)

Kirjoittanut

heh

Niin, kukahan täällä muka on syytellyt tämän asian tiimoilta kun sellaistakin väitetään.

Poolin lumenluontijuttuun lämpeäminen oli kyllä pohjanoteeraus, kun kyseessä on juurikin päinvastainen tapaus joutuuko siellä sateessa kilpailemaan vai onko tarkoituksena vain joskus saada piha kuntoon.

Eikä se muuten mitään liejun poistoa ollut, vaan kunnollinen radankunnostusoperaatio.