Kirjoittanut

Hevosihmisillä raaka työ

Tervehdys,

Rovaniemellä kun kuskien kanssa jutteli, niin täytyy kyllä ihmetellä, miten kaverit vuodesta toiseen jaksavat omaa työtään. Täältä päätteen äärestä tulee aika harvoin ajateltua, miten kovaa hommaa tuo oikeasti on.

Mika Forss: Lähti varhain aamulla Tampereen seudulta ajamaan 670 kilometriä Rovaniemelle, ei kisoista suurta menestystä. Ravit loppuivat myöhään illalla, mutta kaverilla odottaa huomenna työpäivä Killerillä. Vielä kun tuohon lisää mahdolliset muut hommat ennen niitä kisoja, niin aika lailla kellon ympäri joutuu duunia painamaan.

Jarmo Saarela: Tuli käsittääkseni etelästä tällä kertaa omalla autolla kisoihin. Etäisyys kotiin vieläkin pidempi, sitten vain aamulla rähmät pois silmistä, Rocket Of North hevosautoon ja illaksi painamaan Loviisaan toiselle puolelle Suomea.

Jorma Kontio: Ei ehdi autolla Suomessa liikkumaan, vaan Rovaniemen kautta Helsinkiin lentokoneella, sieltä jatkolento Tukholmaan ja ei muuta kuin 500 kilometrin ajomatka kohti Halmstadin maanantain iltaraveja. Tätä mies on jaksanut noin 40 vuotta.

Tuohon kun lisää perhe-elämän, lapset, jne. niin ei siinä vapaa-ajan ongelmia pitäisi olla. Itse ovat työnsä valinneet, ilman huumorintajua ja intohimoa alalle hommasta ei taitaisi tulla mitään. Hattua pitää kavereille nostaa, ei siinä ravia-palstalla onneksi jää aikaa vierailla ja osallistua heitä koskeviin keskusteluihin :).

- Lauri J.

Vastaukset

Kirjoittanut

Joopajoo

Minä joudun maksamaan siitä hyvästä, että käyn raveissa.

Kirjoittanut

Hullun hommaa

tuo kuskien työ on.Mutta kun tykkäävät niin jaksavat. yksittäisellä kritiikillä ei ole varmaan merkitystä, mutta kun joskus heillekin tulee kausia ettei mikään onnistu (hevoset laukkaavat, itse empivät liian pitkään, joku ajaa jaloille, lähtöradat aivan metsästä ym)niin silloin se varmaan vaatii ammattimaista otetta. Vaan niin se on kaikessa työssä, jos tämä herkkua olisi niin herrathan sitä tekisi ! Ja petsaamisessakin tulee kausia jolloin mikään ei natsaa, viime viikko itsellä loistava, eilinen surkea ja miettii tästäkö se alamäki (tero) alkoi...

Kirjoittanut

yhdyn Hannuun!

Kuskit tekevät työtään, jonka me pelaajat maksamme. Mekin "joudutaan" liikkumaan mikäli haluamme käydä ihailemassa hevosia raveissa, mutta kalliiksi tulee kun matkoja ei voi vähentää verotuksessa ja niin.. ne pelit. 63% V4nen :))) 150000e jos pelaamme, niin lompsiimme siitä palautuu 94500e, hienoa! Tää on hieno harrastus, sano.

Kirjoittanut

ajokilometrit

Monet näistä veijareista istuvat siinä kuskin vieressä ja katselevat kun värvätty ajelee.
Pakkohan se on jossain saada huilata kun joutuu vielä tositoimiin paikan päällä ja pitää jaksaa hoitaa hevosien omistajien kanssa suhdetoimintaakin.
Toki monet ajavat autoa itsekkin mutta apukuskina heillä on se pikku piippari joka ilmoittaa milloin kaasujalkaa pitää heivata.
Itsekkin lähes 40 vuotta alalla olleena täytyy kysyä,vieläkö löytyy jostain "hullumpaa" hommaa
kuin tämä ravitouhu?
Ollaan me kaikki aika epeleitä!

Ps: Vielä kun on ulkona pakkasta ja pimeää niin?

Kirjoittanut

Ammatinvalintakysymys

se on ravi-ihmisillekin ja näin ollen turha \\\'romantisointi\\\' on turhaa. Jokaisessa ammatissa on hyvät puolensa ja huonot puolensa - toiset reissaa, toiset tekee jatkuvaa kolmivuorotyötä.

Loppujen lopuksi kysymys on ammatinvalinnasta ja aina kannattaa muistaa, että muitakin vaihtoehtoja on.

Niin, ja sitten voi miettiä sitä toista ääripäätä. Oot lainakuski ja ajat kotiradallasi ja seuraavat ravit alkaa 150 km:n päässä seuraavana iltana kello 18.30. Ei varmasti tarvitse herätä seitsemältä......

Kirjoittanut

Palkan maksaja

Kuskin palkan maksaa kyllä hevosen omistaja. Se(palkka) on nimenomaan häneltä pois ja lisää hänen tappioitaan, joita muuten pelaajilta kerätty palkintoraha enemmän pienentäisi.

Kuskit tekevät hienoa työtä ja päivät ovat pitkiä. Monessa ovat mukana.

Kirjoittanut

Laurin oli taas päästävä

esille :)

Kirjoittanut

Oho!

Onpa negatiivissävyisiä vastauksia Lauri J:n hyvään keskusteluavaukseen. Kovaa hommaa kuskit, ja erityisesti vielä ne, jotka valmentavat samalla, tekevät. Mutta, kait se menee tässäkin niin kuin Kekkonen aikanaan sanoi eli: Arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin. - Jos oma tilanne ja minuus on hukassa, on vaikea arvostaa muitakaan.

Kirjoittanut

no aika turha keskustelun avaus

Kyllähän tämä kuskien reissaaminen on ollut tiedossa jo pidemmän aikaa.

Ammamies ottaa 15% voitosta + penkkirahat. Kyllähän niihin rahoihin saa jo reissatakkin. Hyvä palkka jää käteen esim. Forssille. Tuskin tuota pelkästä rakkaudesta hevosurheilua kohtaan tekee.

Kirjoittanut

turha on Hannun ja Ahatovan itkeä

Ravien seuraaminen on harrastus. Ja harrastukset usein maksavat. Maailmanympärimatkaajat reissaavat vielä paljon enemmän, mutta eivät he valita; reissaaminen kuuluu olennaisena osana harrastukseen. Eivätkä he valita sitä, ettei matkakuluja saa vähennettyä verotuksessa.

Hönön kommentti oli kyllä harvinaisen naiivi. Ilman pelaajia ei olisi tässä maassa raveissa rahapalkintoja. Eli jos rahapalkinto olisi nolla euroa, kuskille menevä provisio (esim. 15%) olisi myös nolla euroa. Pelkillä penkkirahoilla ei yksikään kuski pystyisi elättämään itseään puhumattakaan perheestään.

Kirjoittanut

Forss tuskin tiesi

ettei menestystä tule, kun aamulla starttasi autonsa. Jomppe sai varmasti matkarahat raviradalta? Tuskin maksoi omistaan lentoja yms.

Kirjoittanut

kt

Lue tarkemmin.

Kirjoittanut

Tossa keskustelun

avauksessa on kyllä voimakas dramatisoinnin maku -ihan kuin oltaisiin keksitty jo vuosikymmeniä tiedossa ollut asia uudelleen.

Toista se oli silloin, kun isännät ajoivat hevoset reen edessä kilpailuihin ja ruoaksikaan ei ollut kuin pettuleipää. Ei sitä nykyihminen osaa kuvitella, miten rankkaa se on........

Kirjoittanut

LASTEN LEIKKIÄHÄN...

tuo hevoskuskien matkustelu pitkin Suomen maata on Tarja Haloselle.Eilen oli Australiassa,tänään voi olla Englannissa ja huomenna Kiinassa ja ylihuomenna jo Filippiineillä.Miettikääs sitä kuinka raskaaksi tuo tulee.On välimatkat vähän eri luokkaa aikaeroineen kuin täällä pienessä surkeassa kotimaassamme...

Kirjoittanut

Hyvä kirjoitus Lauri J:iiltä..

mutta maaperä pikkaisen huono sen vastaanottamiseen.

Täällä kun suuri osa näistä kirjoittajista on näitä teininörttejä jotka ei juuri ole kamaristaan pihalla käyneet. Ei siis ole käsitystä miten laaja on tämä kotimaamme.Eikä monesta muustakaan asiasta reaalimaailmassa. Itse on tätä maata tullut kierreltyä sellaset pari miljoonaa kilsaa joten hyvä tuntuma on pitkistä reissuista. Ja huom: ilman hevosta auton perässä. Hattua pitää kyllä nostaa noille hevosmiehille. Järjettömiä matkoja laskevat menemään parin startin vuoksi. Voi olla että on yksi hevonen startissa Vermossa ja matka alkaa Kainuusta!Pahimmassa tapauksessa laukkaa hylkyyn ja eikö takaisin Kuhmoon. Syö taatusti miestä.

Kirjoittanut

Hah

Jo on p..e jos ohjastajan työstä jo raskasta tehdään. Hienossa autossa ajaa köröttelet pitkin hienoja suomalaismaisemia. Raveissa istut valmiiksi laitetun hevosen kyytiin ja ajelet muutaman kierroksen ja kotiin nukkumaan. Ei varmasti paljon kaloreita kulu.

Kirjoittanut

pool nettihörhö parhaasta päästä

Kuvailit vähän kuin hevosenomistajaa, mutta puhuit kuskista?

Ei nämä Forssit joka päivä yhden kahden hevosen takia lähde matkaan, vaan kyllä niillä dollarinkuvat on silmissä.

Taas aihe, josta et mitään tiedä, mutta oli pakko sekoittaa soppaa. Kasvaisit jo aikuiseksi vanha ukko.

Kirjoittanut

Hannu

Helppoa on. Verrattuna tuommoseen paskan kirjoittamiseen kotoa käsin.

Kirjoittanut

hönö

Kirjoita selvemmin. En halua olla ilkeä, mutta seuraava kohta - Se(palkka) on nimenomaan häneltä pois ja lisää hänen tappioitaan, joita muuten pelaajilta kerätty palkintoraha enemmän pienentäisi. - on erittäin vaikea ymmärtää. Olen pahoillani, mutta tarkemmallakaan lukemisella pointtisi ei minulle avautunut.

Kirjoittanut

ilman petsareita se palkintopotti

olisi nolla. Nollapotilla ravien lukumäärä olisi kohta nolla. Sitten saisi Forss ja muut jalustalle nostettavat "hevosurheilua rakkaudesta lajiin" harrastavat ajella satoja kilometrejä ilman palkkaa. Kuinka moni heistä siten sit tekisi?

Kirjoittanut

just joo...

nämä teininörtit varmaan ihan tosissaan uskoo että tietävät hevoalastakin enemmän kuin sitä vuosikymmenet seuranneet. Tai yleensäkään elämästä.

Mutta hah hah paljasti taas heikon kohdan.Tietämättömyyden.

On paljon hevosenomistajia joilla yksi hepo. Ajavat sitä itse. Eli ovat täysiverisiä kuskeja silloin.

Vastaavasti Forss ja kumppanit ajavat monasti satojakin kilometrejä ja illan ajotehtävä voi rajoittua pariin hevoseen. Tai ehkä vaan yhteen. Vakikuskin homma velvoittaa.

Hah hah...hommaapa..vaikka velkarahalla tai kimppaan...hevonen ja tutustu alaan. Ei olekaan niin helppoa kuin sieltä kamarista netin ruudusta näyttää.

*Ulko-oven avaaminen avartaa kummasti*

Kirjoittanut

Pool

Ei ole helppoa "kaupparatsunkaan" työ. N. 200km joka päivä, sinä aikana kun olet ajokortin omistanut.

Kirjoittanut

kt

"Hönön kommentti oli kyllä harvinaisen naiivi. Ilman pelaajia
ei olisi tässä maassa raveissa rahapalkintoja. Eli jos
rahapalkinto olisi nolla euroa, kuskille menevä provisio
(esim. 15%) olisi myös nolla euroa. Pelkillä penkkirahoilla
ei yksikään kuski pystyisi elättämään itseään perheestään puhumattakaan" Näin sanoit. En ole tähän mitään sanonutkaan.

Mutta kuskipalkkion maksaa hevosen omistaja. Palkinnot rahoitetaan valtaosin(ei kokonaan) Fintoton pelaajilta keräämistä rahoista. Palkintorahat kiertävät harvojen hevosten kautta omistajille, ja ovat osa heidän tulojaan. Kun asiaa katsotaan avarammasta vinkkelistä ja oikein päin omistaja on maksaja.

Heikosti muoillusta lausehirviöstäni kyllä ilmenee rahojen kulku oikein.

Kirjoittanut

Ammattikuskit

Ovat ikävä kyllä aivan turha siipeilijöiden joukko jota raviurheilu ei tarvitsisi. Tässä on kaivettu omaa hautaa jo pitkän aikaa. Tuollainen 15% lisä omistajille olisi tervetullutta. Kahvipaketti tai korkeintaan lusikka jostain suurkilpailusta pitäisi riittää kuskille. Harrastepohjalta olisi hyvä jatkaa tätä jaloa harrastusta.

Kirjoittanut

Kovvoo hommoo...

Jos on kuskeilla rankkaa hommaa, tai ainakin reissaamista niin onhan tämä kaikin puolin ihan kohtuullisen raskas ala muillekin.

Hevosenhoitajan työstä hiukan kärjistettynä esimerkkinä tuli mieleen Solvallanreissut Göteborgista käsin hevosenhoitajan näkökulmasta; Aamulla töihin vähän jälkeen viiden- ehtii juuri ja juuri tehdä aamutallin ja opastaa tuuraajalle päivän hommat. Pakataan muutaman hevosen varusteet, sekä kiillotetaan hevoset sekä oma ulkoasu kilpailukelpoiseksi. Illaksi Solvallaan raveihin, hyvällä mäihällä joutuu valjastamaan yksin kolme-neljä hevosta. Autossa saa viettää luppoaikaa kuusi tuntia istumalla neljän muun ihmisen kanssa tiiviisti rivissä ilman pissataukoja.
Välillä tulee hiivatin kiire itse ravitapahtumassa mutta se ei tietenkään saa näkyä ulospäin. Kaikesta huolimatta täytyy aina muistaa hymyillä posket kipeänä omistajille, kollegoille, petsareille, kameramiehille, kuskille; meni hevoset kuinka tahansa. Kolmen hylätyn laukan jälkeen ei paljon naurata...mutta se ei saa ulospäin näkyä. Joku naapuritallin plikka on ystävällisesti ostanut kylmän hodarin kotimatkalle syötäväksi. Juomista on turha ottaa, sillä kuski ei pysähdy kertaakaan matkan aikana. Yöllä ajetaan kotia kohti, perillä kotitallissa ollaan viideltä aamulla. Siitä suorilta onkin näppärä aloittaa uusi työpäivä; kuinkas muuten kuin ankarassa vesisateessa Göteborgilaiseen tapaan. Muutama hevonen juoksee hiittiä, rapaa lentää naamalle, valmentaja on pahalla päällä sillä lentokoneessa oli ollut ahdasta edellisiltana hänen lennettyään luxus-luokassa kotia tukholmasta. No hitto! Vähempikin suututtaisi... ;-)
Tuuraaja on käyttänyt edellispäivänä työntekijän sadevaatteita ja jättänyt ne märkänä lattialle myttyyn. Kumpparissa on reikä ja sukka kastuu välittömästi; kuivia sukkia ei tietenkään ole mukana. Märät sukat kuitenkin tahdittavat iloisesti työläisen kulkua: "lits-läts-lits-läts.." Silti työntekijöitä vaan hymyilyttää, sillä hiittipäivinä asiakkaat usein saapuvat talleille tervehtimään tolppakoneitaan. Lounaaksi tallityöläinen hotkaisee pikaisesti puoliraakoja nuudeleita (sillä kypsentämiseen ei ole aikaa; siihen menisi kokonainen minuutti!), sitten lounasraveihin kollegan premie-hevosta laittamaan. Jossain välissä päivää nykäistään kupillinen kahvia ja sätkä. Kahvin kollega ystävällisesti keitti kuuden aikaa aamulla, mutta kahvihan tunnetusti saa pikantin aromikkuutensa huippuunsa vasta kahdeksan tunnin seisottamisen jälkeen. Normaalit iltatallihommat saa aloitettua pari tuntia myöhässä, kiitos lounasravien. Työt päättyvät tällä erää klo 19.00, jolloin viimeinen bussi onkin jo mennyt tallin ohitse joten edessä on vielä 7km kävelymatka kotiin. Kaippa se koti on ihan yliarvostettu paikka...
Silti hevosten kanssa työskentely on parasta mitä tiedän, ja tiedän että moni muu on kanssani täysin samaa mieltä.

Kirjoittanut

pool

Ole hiljaa, kun et tiedä muuta kuin, että Liverpool on voittanut joskus aikoinaan jonkun pystin.

Mene myymään niitä perunoitasi sun muita. Hevosella ajosta et tiedä yhtikäs mitään, joten tuki jo läpesi. Turha viisastella, kun puhuit ammattikuskeista ja nyt sitten väität puhuneesi omistajaohjastajista.

Kerroppa ketkä näistä ketjun avauksen forss saareja kontio akselista on näitä yhden startin omistajaohjastajia.

Kirjoittanut

Iso kulu on omistajille

Kilpaileva ja pärjäilevä hevonen maksaa omistajalle 1500-2000 euroa kuukaudessa ja pärjäämätön 1000 euroa. Jokainen voi laskea, mitä maksaa ja kuka maksaa, jos vaikka on yksi pärjäilevä ja muutama pärjäämätön. Laskut tulevat ajallaan, mutta tulot ovat korkeammassa kädessä.

Ammattikuskit ovat hintansa väärtti. On ollut ilo seurata huippukuskien työtä läheltä. Heidän panoksensa on ratkaisevan tärkeä menestymisessä. Mutta ymmärtää hyvin, että Nieminen ajaa itse kaikki ne lähdöt, joissa pärjää. Se on iso "säästö". Tai että Korvelle on valtava etu taloudellisesti, että on kuskit omasta takaa.

Lauri kiinnittää oikeaan asiaan huomiota. Pelkästä rahasta tuota ammattikuskin hommaa ei kukaan jaksaisi.

Kirjoittanut

lyylille

Tunnistin itseni tuosta sinun viestistäsi.
Hulluja ollaan mutta aamulla on mentävä taas kavereille heinät antamaan ja voipa joutua jonkun kaviot vuolemaan tai hampaat raspaamaan.
Hyviä öitä vaan ja jaksamista sinnekkin!

Kirjoittanut

ajopalkasta

Ajopalkkio on mahtava maksaa. Jos ammattimies ajaa voiton, otetaan välistä 15%, mutta valmentaja maksaa ajurille vain 10%.... eli ottaa siis 5% siivun välistä. Näin menestyvällä hevosella maksetaan ammattivalmentajalle kuukausittain valmennusmaksu + 5% palkintorahoista... jos juostua rahaa tulee vuodessa 10000e sisälle, niin hevonen elättää itsensä. Kyllä mun mielestä omistaja maksaa tämän raviurheilun liki kokonaan..

Kirjoittanut

Lisätään vielä

Iltaa,

Kuten tuossa todennäköisesti joku hevosenhoitaja kirjoittikin, niin se homma on palkkioon nähden kyllä kohtuuttoman raakaa puuhaa. Itsekin olen päässyt aika läheltä seuraamaan hevosenhoitajan elämää, eikä siinä työssä paljon tuntipalkkoja lasketa ja jos lasketaan, niin ei monta euroa jää. Tuota voisi jo aika lailla sanoa rakkaudesta lajia kohtaan, kun käteen jää riippuen työpaikasta noin 900-1400 euroa kuukaudessa.

Tarkoitus ei ollut keskustelun avauksessa tuoda muuta kuin esille sen, mitä tuli itse ajatelleeksi tutustuttuaan pitkästä aikaa tarkemmin näiden kuskien työkalenteriin. Onhan Rovaniemi poikkeus esim. Forssille, mutta jos päivän aikana työmatkat on 1350 kilometriä, niin kyllä sen pitääkin olla poikkeus.

Aika moni menee muutaman kilometrin autolla töihin ja iltapäivällä takaisin, jonka jälkeen Kauniiden ja Rohkeiden päätyttyä onkin ihan puhki. Sellainen kuva on jäänyt, että näille hevosten kanssa touhuajille on kasvanut melkoisen hyvä sietokyky työmäärään ja ovat luonteeltaan jo sellaisia harvinaisuuksia, että tuota jaksavat. Kun reissaamisen lisätään vaikka Tapio Perttusen tai Esa Holopaisen pyörittämä suurtalli, niin pitääkin olla energiaa.

- Lauri J.

Kirjoittanut

Pelaaja pääsee helpolla

Jos kaiken maailman ahatovat tajuaisivat, mikä työmäärä sisältyy yhteen ravilähtöön. Mutta sitä on turha odottaa. Mutta he luulevat pyhässä yksinkertaisuudessaan olevansa kuninkaita ja kaiken rahoittajia. Onhan se veronkierron tukeminenkin nakkikioskilla raskasta.

Hevosenhoitajan työn kuvaukset olivat erinomaisia.

Kirjoittanut

Lähtekää ihmeessä kokeilemaan

Miten helppoa on lainaohjastajan työ :). Jarmo Saarela pääsee helpolla, kun sunnuntaina oli Rovaniemellä ajamassa, maanantaina ihan vieressä Loviisassa, tiistaina kivenheiton matkan päässä Kajaanissa ja keskiviikkona ihan vieressä Helsingissä. Keskimäärin 1500-2000 euroa pitää ajaa rahaa sisään omistajalle per ravit, jos käteen haluaa jotain jäävän kulujen jälkeen. Riskitön ja helppo vaihtoehto :).

- Lauri J.

Kirjoittanut

Lajin rahoittaja

Lajin todellinen rahoittaja on, kuten 123 sanoi omistaja. Ja pelaajaa ei nyt väheksytä.

Omistaminen on myös intohimoista hommaa. Ei sitäkään pelkästä rahasta taida monikaan tehdä.

Ravit tarvitsevat kaikkia ryhmiä. Pelaajia ei kohdella oikein eikä oikeudenmukaisestikaan. Mutta varsinaiset maksajat ovat muualla. Samoin raskaan työn tekijät. Ilman heitä ei myöskään olisi raveja.

Kirjoittanut

tehotonta touhua

Jotenkin tämä ravitouhu on tehotonta, kuten omistaja sanoikin, niin omistajiakin kupataan, mutta kupattavien rahojen alkuperä on pelaajien lompsa. Omistaja laittaa toki omaa rahaa hevosiin, mutta sillä ei vielä rahoiteta kuin se oma hevonen eikä muita. Palkintorahoista sitten kyllä riistetään taas parhaan mukaan muihin taskuihin, mutta palkintojen suuruus riippuu pelieuroista, varmasti monet ovat huomanneet palkintojen ihan messevän nousun lähiaikoina.

Rahaa pyörii bisneksessä nykyään valtavasti ja parhaat paikat on ajajilla ja valmentajilla, joilla on vähiten riskiä hommassa. Kuski saa aina penkkirahan (omia sopimuksia voi olla) ja vaikkei valmentaja menestyisi erikoisesti niin aina talliin tulee joitain raatoja, joiden valmennusmaksut ovat järjettömiä, mutta silti markkinoiden halvimpia. Dopinghommatkin on laitettu lääkeainerikkomuksiksi ja sanktiot ovat naurettavia. Siinä tekee mieli vähän kokeilla ja sitä hommaa hoitavat monesti hoitajat.

Kirjoittanut

vaihtoehtoja löytyy

Eivät kaikki kuskit ota tuota penkkirahaa. On myös olemassa vaihtoehtoja. Hankkia jonkun amatöörikuskin jolla on kuitenkin jo kokemusta.

Löytyy niitä kuskeja muistakin kuin ajajaliigan toptenistä. Niistäkin kun jo toisena olevasta Forssista Ahatova on todennut ettei osaa ajaa.

Kirjoittanut

Lauri J

Kyllä olet naiivi jätkä.

Kylläpä moni sellainen joka ajaa sen lyhyemmän matkan ja on muka väsynyt kauniiden ja rohkeiden jälkeen, tekee kuitenkin 8-10 tuntia pikkuisen fyysisempää hommaa kuin istuu hevosen rattailla kuten ammattikuskit. Se tosin on ammatinvalintakysymys. Tosin yhtä typerän ketjunavauksen voisi kirjoittaa lähes jokainen pikkupoika, joka kuvailee unelma ammattiaan ja kehuu omia työn sankareitaan. Raviurheilussa kuitenkin hevosen hoitajat ja omistajat tekevät paljon kovempaa työtä kuin ihailemasi ammattikuskit.

Perttuset ja Holopaiset nojaavat hevosenhoitajiin tallin pyörittämisessä. Kun reissaavat, eivät pahemmin treenaamaan kerkeä. Senkin tiedät, tai jos et, niin olet ilmeisesti täysin laput silmillä siellä tallialueella "juttelemassa" näille sankareillesi.

Kyllähän sinun tekstistäsi korostuu taas "rakkaus raviurheiluun" ja poikamainen ihailu kuskeja kohtaan eli ihannoit kuskeja ja jotenkin se sumentaa kyllä arvostelukykyäsi.


ja tälle viisaalle, joka selittää, että omistajat rahoittavat raviurheilun. Koita ajatella kaksi kolme siirtoa eteenpäin, eikä vain siirron verran. Ilman petsareita ei maksettaisi palkintoja. Ilman palkintoja kukaan omistaja ei haaveilisi siitä omasta kovasta tykistä, eikä siten siis yrittäisi ja "rahoittaisi" tätä lajia. Aina siellä alitajunnassa on se haave menestyksestä. Rahallisesta menestyksestä.

Kirjoittanut

Ei juusto

Laurin aloitus on minusta edelleenkin fiksu ja huomionarvoinen. Laurin kirjoitusta täydentää hyvin kirjoitus tallityöntekijän työstä, kovaa työtä tekevät myös monet muut, hienoa on, että kovaa työtä pelkäämättömiä on myös suuri joukko nuoria. Näille nuorille pitää erityisesti nostaa hattua. - Joku sanoo varmaan kohta, että meille vanhoille petsareille sitä hattua pitää nostaa...

Itse olen pelaaja, mutta en koe, että minulla olisi ravimaailmassa mitenkään kova osa. Kaikki tuodaan melkeinpä valmiina eteen. Sen kun painelet näppäimiä. Ei minua mitenkään edes kupata, itse rahani täysin vapaaehtoisesti yhteiseen raviurheilun kassaan tuon.

Kirjoittanut

Pool

Viitsisitkö lopettaa toisten kirjoittajien mollaamisen ja parjaamisen ja siirtyisit kirjoittamaan kulloisestakin aiheesta?

Vai onko se sinulle liian vaikeaa?

Ei aamukankkunen ole mikään syy panetella muita.

Kirjoittanut

voi jeesus mikä juusto

Terve juusto,

Kirjoitin,

"Kuten tuossa todennäköisesti joku hevosenhoitaja
kirjoittikin, niin se homma on palkkioon nähden kyllä
kohtuuttoman raakaa puuhaa. Itsekin olen päässyt aika
läheltä seuraamaan hevosenhoitajan elämää, eikä siinä työssä
paljon tuntipalkkoja lasketa ja jos lasketaan, niin ei monta
euroa jää. Tuota voisi jo aika lailla sanoa rakkaudesta
lajia kohtaan, kun käteen jää riippuen työpaikasta noin
900-1400 euroa kuukaudessa."

Eikö tuosta juuri käy ilmi Sinunkin ajatuksesi, että hevosenhoitajan homma se vasta raakaa onkin. Tottakai maailmassa on lainaohjastajan töitä raskaampia hommia ihan riittävästi, mutta keskustellaan niistä sitten jollain toisella palstalla.

Kaksi kertaa olen elämässäni ajanut hevosta ja voi taata, että se ei ole unelma-ammattini, enkä todellakaan ihaile näitä sankareita. Ehkä silti arvostan enemmän kuin Sinä.

Ja jos olen naiivi ja poikamainen, niin tuskin se elämääsi kovin paljon vaikuttaa?

- Lauri J.

Kirjoittanut

ahatova

ahatova voipi koittaa tehdä kustannuslaskelmia. aloita tallin rakentamisesta ja tee siitä kuoletusarvio. tee sitten varusteinvestointi ja kuljetuskaluston investointi ja kuoletuslaskelmat. älä unohda, että tarvit myös laidunmaata, tarhoja ja treenipaikat. sitten pääsetkin tekemään rehu-, lisärehu- ja kuivikelaskelmat. paljonko saat hevosen kuluiksi? eli kuinka ylihinnoteltuja ne treenimaksut olivatkaan..? jos ahatovaa ahistaa, niin aina saa itse laittaa omat koninsa, jos se kerran on helppoa ja halpaa hommaa.

kommenttina valmennusmaksujen säännölliseen tippumuseen tilille, sanottakoon vain,että kuka jaksaa tehdä vuodesta toiseen töitä sellaisten eläjien kanssa joista ei ole radalle. en minä ainakaan. tallin kalustolla pitää olla mahdollisuus pärjätä, huonoja pitää pistää pois ja uusia tilalle.

pelaajat pelaavat aina. jos ei olisi raviurheilua, ahatovakin hukkaisi pelimerkkinsä muihin reikiin. kukaan järjen häivän omaava ihminen ei edes kuvittele rikastuvansa uhkapelillä, ne kun on vähän laadittu siihen malliin ettei niillä rikastu kun peliyhtiöt. eli joko ahatovan on jossain vaiheessa herättävä todellisuuteen tai hyvää matkaa back to never-neverland.

Kirjoittanut

friskyllä ihan asiaa

Tuo alku oli sitä uuden toiminnan aloittamista, joka tietenkin maksaa elämiä ja siinä on riskinsä, mutta yleensä kaikilla jotka niin tekevät on jo hevoset omasta takaa tai sitten hevosia tulossa treeniin jo ihan tarpeeksi. Eihän kukaan tee noin ilman tietoakaan hevosista. Ei ole todellakaan helppoa, mutta saa sentään selvän mahdollisuuden tehdä rahaa, toisin kuin pelaamalla toisten hevosia. Pelaamiseen on monella tallin hinta uponnut ja jäljelle ei ole jäänyt edes homehtunutta tallia.

Frisky voi olla huippumiehiä sanoessaan että laittaa romut pois ja uusia tilalle, harvat pääsevät noin pitkälle. Ensimmäisenä tulee mieleen eräs urheilukanavan vakivieras, jonka hevoset eivät liiemmin ole seremonioissa viihtyneet, mutta silti niitä hevosia vaan treenissä lienee.

Mutta sitten päästään asiaan viimeisessä kappaleessa. Pelaan enimmäkseen muualle ja muita lajeja, erona tähän kotimaiseen on etten hukkaa sinne rahojani, vaan voitan sieltä sen verran että voin hukata rahojani fintotolle. Peliehdot on muualla kilpailtuja ja ilmaa niissä on todella vähän, esim hedareita on turha pelätä sillä Suomalainen voittaa aina. Rahavirta siinä pelissä on tännepäin, uskoi sitä tai ei. Ero Fintoton rahanpalautukseen on järkyttävä, miksi pelata näitä Fintoton riistopelejä jos kukaan raviurheilun parissa toimiva ei siltikään ole tyytyväinen vaikka pelaajat kuinka rahoittavat lajia?

Ovatko vihjemiehet ja toimittajat sitten ainoita tyytyväisiä, koska saavat toimeentulonsa riskittä ja helpolla raviurheilun parista? Saman työmääränhän melkein tekee normipelaajakin hevosia tutkiessaan päivästä toiseen.. näin sen täytyy olla ja siihen kannattaa todella pyrkiä! Onnea Lauri J! Mistä helpommalla.

Kirjoittanut

Laiska...

Joku aloittaa hyvän keskustelun kiinnostavasta aiheesta. Lauri J tässä topicissa.

Välittömästi on muutama antamassa täysin asiattomia kommentteja.

Näihin puutuin kirjoituksessani. En siinä sen kummemmin ketään haukkunut. Totesin vaan että nämä kamarien nörttipojat on vieraantuneet elävästä elämästä.Jos joku väittää että autoa ajamalla pääsee työelämässä helpolla, niin sitten ei kyseinen henkilö ole sitä kokeillut.

On eri asia ajaa kesäsunnuntaina anoppilaan se parikymmentä kilsaa kuin painella syksy-yönä säkkipimeellä satoja kilsoja raveista kotiin. Tai missä muussa ammatissa hyvänsä jossa joutuu paljon tien päällä olemaan.Jatkuvasti.

Aika fakiiri täytyy olla joka helpolla rahaa raveista ottaa. Oli sitten omistaja, pelaaja, ohjastaja tai tallihenkilöstöä.

Kirjoittanut

Ei saa arvostella a:ta

Hän tietää hevosalasta kaiken. Ja kaikesta muustakin toimien mm erään grillikioskin verokonsulttina.

Omistajilta kupattavien rahojen alkuperä on ahatovan mukaan "pelaajien lompsa". Miksi pysähtyä siihen. Pelaajien lompsaankin se on jostakin tullut. A:n tapauksessa todennäköisimmin jonkun tuen muotoisena.

Alan kokonaisrahoituksesta kai jokainen järkevä lähtee liikkeelle, ja silloin pelaajien osuus jää paljon vaatimattomammaksi kuin he yleensä ja ahatova erityisesti luulevat. Palkinnon suuruus määrittää ajopalkkion suuruuden ja omistaja maksaa omistaan.

Ahatova on pelimiehiä. Kunnostautunut erityisesti pelaamaan 0,001-kertoimisia vetoja yli 4000 euron panoksella. Joten älkää kuolevaiset arvostelko mestaria.

Kirjoittanut

Voi, voi

Tulipas tästä nyt iso hässäkkä, vaikka meidän pikku-Lauri halusi ihan oikeasti vain leuhkia sillä, että on jutellut Kontion, Forssin ja Jarmo Saarelan kanssa ihan naamatusten.

Kirjoittanut

Ajopalkkiot

Mitä suurempi ajopalkkio,sitä suurempi on ollut voittorahat! Mutta sitten eräs tärkeä poinnti:
Ajoin itse omilla hevosilla liian kauan,aivan liian kauan kilpaa. Vaikka ajoin kuinka hyvin tahansa niin aina littasivat minut,koska olin tuntematon suuruus(lue poropeukalo).
Rupesin käyttämään ammattikuskeja ja menestystä rupesi hevosillani tulemaan,joskus jopa viisinumeroisia palkintojakin.
Samalla tavalla ajoin starteissa itsekkin kuin nämä ammattimiehet mutta kunnioitusta en saanut
vastustajien osalta vaan silmitöntä prässiä.
Siinä suhteessa ajoprosentit on minun kohdallani
ns. pakkomaksu jos menestystä meinaa saada.

Kirjoittanut

Aloitit aiheen ja kehuit pää märkänä

kuskien raakaa työmoraalia. Vasta jälkeenpäin lisäilit näitä "tottakai toisillakin on " kova työ juttuja tälle palstalle.

Aloitit siis hehkuttamaan kuskeja, jotka vain ja ainoastaan tekevät työtään. En ymmärrä miksi heidät nyt yhtäkkiä nostat jalustalle, kun tämä kilometrihomma on ollut tiedossa jo iät ja ajat. He saavat työstään korvauksen ja minusta se on selitys miksi sitä tekevät. Siksi sinä olet kyllä aikamoinen lässyn lässyn höpöttäjä, että ihmettelet ilmiselvää asiaa.

Wau, lentäjät lentävät pilvien päällä päivästä toiseen, miten ne jaksaa yms yms lasten höpötyksiin voi kategorioida tuon sinun lässytyksesi.

Kirjoittanut

ja minunkin mielestäni Laurin mekastaminen

ja "hyvien aiheiden" kirjoittaminen on vain ja ainoastaan omaa esiintymisvietin tyydyttämistä. Sen verran on mies esillä joka nurkassa. Ensinnäkin nuo äänihommat voisit jättää ammattilaisille. Tuo "vihjepalveluhonotus" ei ole miellyttävää kuunneltavaa raveissa.

Kirjoittanut

Nettiin kirjoittelu on raakaa hommaa

Moro,

sama juusto "kuskien raakaa työmoraalia. Vasta jälkeenpäin lisäilit näitä "tottakai toisillakin on " kova työ juttuja tälle palstalle. Aloitit siis hehkuttamaan kuskeja, jotka vain ja ainoastaan tekevät työtään. En ymmärrä miksi heidät nyt yhtäkkiä nostat jalustalle, kun tämä kilometrihomma on ollut tiedossa jo iät
ja ajat. He saavat työstään korvauksen ja minusta se on selitys miksi sitä tekevät. Siksi sinä olet kyllä aikamoinen lässyn lässyn höpöttäjä, että ihmettelet ilmiselvää asiaa."

Taisit ottaa tämän keskustelunaiheen pikkuisen liian vakavasti. Lähinnä keskustelunavauksessa ihmettelin, miten he tuota jaksavat, monen lainakuskin työmoraalia radalla voisin sen sijaan kritisoida. Aika moni voisi tehdä enemmän valmistumistyötä ajotehtäviin. Jopas minun lässytykseni riipaisee Sinua, mistä moinen?

Näin on

"ja "hyvien aiheiden" kirjoittaminen on vain ja ainoastaan omaa esiintymisvietin tyydyttämistä. Sen verran on mies esillä joka nurkassa. Ensinnäkin nuo äänihommat voisit
jättää ammattilaisille. Tuo "vihjepalveluhonotus" ei ole miellyttävää kuunneltavaa raveissa."

Moro, mitkä ovat Sinun motiivisi kirjoitella tänne? Jos minulla olisi esiintymisvietti (olen aina jännittänyt esiintymistä), niin minä joudun elämään sen asian kanssa, et sinä. Itse olen tämän palstan olemassaolon aikana halunnut keskustella vain raveista ja siihen liittyvistä asioista, en itsestäni tai muista kirjoittajista. Sinulla se tuntuu olevan vähän toisin päin.

- Lauri J.



Kirjoittanut

heh

No ei ainakaan esiintymisvietin tyydyttämistä ole minun kirjoittelu. Ehkä koska en ole epätoivoinen vihjefirman nukke. Sinä taasen kirjoitat omalla nimelläsi, ei siksi, että olisit jotenkin muita rohkeampi, vaan juuri siksi, että saisit nimeäsi näkyville, jotta kun seuraavan kerran äänimainoksesi tulee taas eetteriin, niin joku saattaa sinut tuntea "älykkäistä" kirjoituksistasi.

Sinulla on tyyli, että esität mielipiteen. Jos sinun kanssasi ei olla asiasta samaa mieltä, alat inttämään ja lisäilet jees jees kommentteja, jotka ovat alkuperäisestä muka niin "älykkäästä" kirjoituksestasi unohtunut. Kun jälkeenpäin lueskelee näitä ketjujasi, ne ovat kaikki hyvin samankaltaisia. "pyrit puhumaan raviurheilusta", mutta et kestä toisten mielipiteitä mistään. Sinun on vain ainoa ja oikea. Ja kyllä, tuollaiset ihmiset ärsyttävät minua hyvin paljon. Elämääni se ei rassaa, mutta se, että pidän sinun "älykkyyttäsi" toisessa arvossa kuin itse sitä tunnut pitävän. Ja kun koko ajan päätät esillä olla, niin kestä kritiikki kuin mies ja kuuntele myös eriävät mielipiteet. Älä yritä kaikkea tyrmätä, äläkä selittele jälkeenpäin, että "joo, onhan se niinkin, pusi pusi". Se kun vie pohjaa tuosta muka niin "älykkäästä" avauksestasi. Nimittäin saa kuvan, että olet asiasta yhtä mieltä, mutta sitten alat korjailun ja kohta oletkin vähän sitä sun tätä mieltä, pääasia on, että "kuvittelet olevasi oikeassa" :)


Kirjoittanut

Laurin "kriitikot"

Kyllähän se Laurikin tietysti työtään tekee, mutta jokainen hänen kirjoituksensa on hyvää tasoa. Jokaisen kannattaa niitä lukea.

"Kriitikoiden" jutut ovat sisällöltään olemattomia ja tyyliltään heikkoja.

Kirjoittanut

Pääosin..

nämä "kriitikot" on juuri niitä nettihörhöjä joilta puuttuu se ihmisen tärkein pääoma: elämänkokemus.

Muuten vaikea selittää noita vastaväitteitä.

Kirjoittanut

jooo

Sun on pool aivan turha miettiä vastaväitteitä, kun ne ei ole sinulle kirjoitettu. Siinä toinen, joka kyllä tykkää yrittää nostaa itseään esille. Miehen kirjoituksista on 90% lapsellista juupas juupas Liverpool ihanaa kirjoittelua ja 10% sitten jonkun perskannikan nuolemista.

Kumpi on nettihörhömpi? Minä, joka olen ottanut kantaa kirjoittajan yksisilmäisyyteen, vai sinä, jolta löytyy satoja lapsellisia liverpool kirjoituksia netistä? Taisit puhua itsestäsi tuossa tekstissäsi. Elämänkokemusta joo :)

Illan parhaat naurut :) kiitos pool (nettihörhöjen kunkku) :)

Kirjoittanut

jeps...näin on..

vai lapsellisia kirjoituksia....heh:)

Ettei vaan olisi samassa viitassa tämä ohjastajien vastustaja ja samalla manu fani. Muutamaa muuta nikkiä mainitsematta:) Helppoa lukea kuin avointa kirjaa.

Kiva jos sait kunnon naurut illan päätteeksi:)

*Ymmärtäkää heitä sillä monimuotoisuus on kaiken perusta*

Kirjoittanut

olet aivan yössä

kuten aina ennenkin. Lapselliseen käytökseen kuuluu myös arvuuttelu ja "tietäminen" tai ainakin tietämisestä toitottaminen, vaikkei ole edes jäljillä.