Kirjoittanut

Monopolin lopun alku

Huominen 15.11.2006 on mielenkiintoinen päivä kun monopolin korkein elin kokoontuu päättämään rataluokituksen PTS-suunnitelmasta.
Rakentaako ahneus monopolin itsensä sisälle. Hemilän johtama iskuryhmä on sellaisesta omat suunnitelmansa esittänyt. Sen verran olen huomannut itsellänikin olevan oraakkelinvikaa, että tämän suunnitelman onnistuminen olisi koko monopolin lopun alku.

Olen talliympyröissä huomannut, että ahne rottakin on loppujenlopuksi aika tyhmä. Vaikka ruokaa olisi yllin kyllin, niin se kuitenkin mielellään ahmii tarjottimelta kaniin punaiset myrkytetyt jyvät. Kuolinkamppailu alkaa elimistön kuivumisesta sisältä päin, onneksi se kuitenkin hakeutuu tekemään viimeiset potkunsa ruokapaikalle, että raato pystytään korjaamaan pois haisemasta.



Vastaukset

Kirjoittanut

unilukkari

Olemme jakaneet huolta Hippolan poikien ja tyttöjen toimista. Selvittäisitkö näkemyksiäsi tarkemmin. Kiinnostaisi kovasti.

Kirjoittanut

hoitaja

Kysymyksesi aihepiiri on niin laaja, että sen tarkempi selvittäminen tämänkaltaisella keskustelupalstalla on mahdoton tehtävä.
Monopoli voidaan myöntää toteutettavaksi kansallisesti, todella painavin perustein. Mutta monopolin sisällä palveluiden ja tarjonnan vapaa liikkuvuus, tuottaminen ja kilpailu on oltava ehdottomasti rajoittamatonta. Tätä ollaan nyt rajoittamassa raviurheilussa lähinnä palveluiden tuottamisen osalta, tietysti myös saatavuutta samalla rajoitetaan.
Ehkä yksityiskohdista voidaan keskustella lisää huomisten päätösten jälkeen.

Kirjoittanut

Rataluokituksen ihmeellisyys

Muutama asia on jota en ymmärrä tässä rata kysymyksissä ollenkaan.

Ensimmäinen on Vermo ja sen (ansaitsemattomasti?) nauttima päärata-asema. Pelikehitys/yleisömäärät vs. geografinen ympäristö ei kyllä mitenkään palkitsemisen arvoisia. V5-peli kiertämään, sanoi Veikkaus mitä tahansa. Luulisi ettei tämäkään kiinnosta Tippausfirmaa kuten koko raviurheilukaan?

Toinen on Lahden nostaminen Teivon ja Oulun rinnalle maakuntarata sarjassa. Tämähän on ihan ratapoliittisen kählinnän tulos ja erittäin huonosti perusteltavissa jos katsotaan ratojen sijaintia kartalla. Mikä estää kyseenalaistamasta tätä käsittämättömyyttä? -Jos Tuusula ajaisi vielä niin sekin olisi varmasti tässä joukossa.

Jos ollaan koko lajin yleisestä kannattavuudesta ja hyvinvoinnista huolissaan niin miksi missään keskustelussa ei ole otettu esille "piilokustannuksia" joihin pääasiallisesti palkinnot valuvat. Eli Teivaisen sponsorille, koppi- ja autokauppiaille. Vai liittyykö tämä jotenkin jokin aika sitten julkistettuun sittemmin näkymättömään ST1-sponsorointiin?

Pääradat ovat aika pirun kaukana sieltä missä enimmät hevoset asustelevat. Ne täytyy fyysisesti raahata kilpailupaikalle mihin menee kohtuuton osa palkinnoista nykyään. Tulevaisuudessa kenties enemmänkin jos ratoja ja kilpailutarjontaa liuutetaan pikkuhiljaa etelään missä ajetaan etäpelattavia raveja 1000 katsojan yleisölle.

Jos joku päivä tallihenkilökunnan työmäärää aletaan mitata tunneissa se tulee lisäämään kustannuksia vielä lisää. Varsinainen työaika eli tuotto jää pieneksi.


Peli- ja toto liikkuu edullisesti verkoissa mihin tahansa mutta onko järkeä että iltapäivällä on autojen ja koppien jono etelään päin ja yöllä pohjoiseen päin?

Jossain vaiheesa koko alan kustannusrakennetta joudutaan varmasti tarkastelemaan kovalla kädellä ja silloin tämäkin tulee väistämättä esiin. Ehkä pikemmin kuin kukaan arvaakaan näiden lihavien vuosien jälkeen.