Kirjoittanut

Keskustelua rangaistuksista

Joensuun lounasravien viimeisessä lähdössä juossut hevoseni ei nähnyt enää kotitalliaan. Päivät päättyivät rataeläinlääkärin pöydälle.

Mitä vamman aiheuttaja saa rangaistukseksi?

30 euroa ja neljä viikkoa ajokieltoa, joka ei tunnu harrastajalle missään.

Tämänlaiset "rangaistukset" eivät päälleajoja ainakaan vähennä. Miten sääntöjä ja rangaistuksia tulisi muuttaa, että ajotapoja saisi siistittyä?

Omassa tapauksessani rahallinen vahinko ei ollut suuri, mutta suru on. Oma, ainoa kasvatti lopullisesti poissa. Esim. Venicelle taisi taannoin käydä samoin, ajettiin jaloille kurvissa. Onneksi tuolloin ei käynyt pahemmin. Mutta jos olisi käynyt, olisi rahallinen vahinkokin ollut hurja.

Ajatuksia?

Vastaukset

Kirjoittanut

Näin kävi

Niin,voisiko missään muussa lajissa yleensäkään käydä ikinä noin, että rakas elävä olento, joka taloudellisestikin on ollut merkittävä sijoitus, tapetaan toisen kilpailijan toimesta kilpailutilanteeseen. Ja mitä sen jälkeen? Ei rangaistusta kilpailukiellon muodossa (päälleajaja on ajanut viimeiseen kahteen vuoteen 13 starttia ja ajokielto 4 viikkoa), eikä rahallisesti. Ei pahoitteluja kanssakilpailijoilta, ei pahoitteluja ravien toimihenkilöiltä, ei pahoitteluja Hippokselta, kukaan ei edes tiedä mitä tapahtui! Hevonen vain kuoli, mitäpä tuosta. Hevonen, joka oli lahjakas ja jolle oli euroja laskematta annettu aikaa lunastaa potentiaalinsa. Hevonen, jolla aloitettiin pitkältä tauolta tietoisesti lounasraveissa, vaikka 500€ ykkösen vuoksi ei taloudellisesti olisi mitään järkeä lähteä Etelä-Kuopiosta Joensuuhun. Voiko tämä todellakin olla totta vai pahaa unta vain..

Kirjoittanut

Tuot tuota

Harmillinen tapaus tuollainen.

Katselin mainitsemaasi lähtöä useamman kerran edes takaisin niin tilannetta kuin mukana olleita hevosia.
Itse kiinnitin huomiota, että laukan jälkeen hevosen nro 1 ravi meni huonoksi eli jotain tapahtui tai hajosi siinä laukassa.. Katsoin hevosen pari aiempaakin juoksua ennen sitä niin selkeästi näkee sen menevän "3:lla jalalla".
Sen mitä tiedän niin jos noin käy, että joku paikka hajoaa hevoselta niin sen tuntee kärryillekin, ja silloin pyritään keskeyttämään juoksu.
Perustan tämän siihen, että eräältä omalta hevoselta meni hankoside kesken startin, ja kuski sen käänsi sisäkentän puolelle silloin.

Mutta siis mun mielestä meillä on aika heppoisia rangaistuksia.
Osin johtunee siitä, että tuomarit omistavat hevosia eivätkä halua vaikeuttaa omaa asemaansa sen vuoksi.
Käytäntö näyttää olevan muutenkin yleensä sieltä asteikon alapäästä monissa tapauksissa.
Etenkin ajotaparikkeissä. Minimi ajokielto pitäisi olla aina viikko jos sellainen myönnetään ilman mitään ikäluokka yms kilpailupoikkeuksia.

Toinen ongelma lienee se, että ns. amatöörit/vähemmän ajavat ajavat samoissa lähdöissä kuin ammatikseen ajavat. Ammattilaisen toimeentulosta kun osa muodostuu ajopalkkioista toisin kuin "amatöörin".
Yhtälö on hankala.. Toisaalta vaaditaan kovempia rangaistuksia, mutta toisaalta niiden pitää olla suhteutettu kaikkiin kilpaa ajaviin.

Itse en osaa sanoa miten asia ratkaistaisiin kaikkia osapuolia tyydyttävästi.

Yleensähän sitä sanotaan ettei amatöörillä tunnu muutama päivä ajokieltoa missään.
Olisi mielenkiintoista tietää jostain tilastosta sitä miten ajokiellossa olleen ajotapa on muuttunut sen jälkeen.

Tässä kesäisen Loviisan illan jälkeenhän kuskille rävähti pitkä ajokielto, mikä oli oikein, mutta veikkaan ettei tuomio olisi ollut noin pitkä jos kyseessä olisi ollut ns. ammattilainen.

Eihän esim jääkiekossakaan pelikiellossa oleva pelaaja saa osallistua playoffeihin jos sellaista kärsii tai finaaliin.

Nämä ovat vain mun mietteitä asiaan, ja joskus hevosten parissa sattuu kaikenlaista, jota emme voi ennustaa kuten emme ihmistenkään kanssa.

Kirjoittanut

kyllä vain

"ammattilaiset" kun painaa ahtaasti niin luottavat että saa tilaa. Näitten esim. Joensuun tapauksen kanssa kokemattomuus osa syyllinen toki ja mutta voi se "taitavampi" kokenut kuskikin väistää eikä uhrata hevostaan.
Joensuun lähdössä ei toto-tv:n videon perusteella ainakaan kontaktia ole joten tuskin ainakaan "jänteiden leikkaus" osumasta ole tullut eikä väistöliikettäkään nähty.
Sen verran itsekin ajanut ja joutunut "ammattilaisten" rökittämäksi vastaavissa tilanteissa. Valittaminen ollut turhaa, kuulemma normaalia kilpailutilannetta...

Kirjoittanut

Kontakti

Kaarrekamerassa oli näkynyt kiistaton kontakti.

Kirjoittanut

rangaistusta myös

Ottamatta kantaa mihinkään yksittäistapaukseen haluan muistuttaa, että yksi osa rangaistusta tulee itseohjautuvasti. Ja oletan, että se on se suurin rangaistus. Ainakin enemmistölle.

Tarkoitan siis, että jos (etenkin vähemmän ajava) kuski pilaa toisen valjakon juoksun, niin todennäköisesti mokaajan seuraavat päivät on pilalla ihan omasta takaa. Joensuun tapaus on iso ja raskas taakka kaikille osapuolille sulateltavaksi.

Kirjoittanut

sen enempää

asiasta tietämättä. Niin eikö "jaloille ajoista" voisi antaa reiluja sakkoja ja ajokieltoja. Itse en aja ja katson raveja sen pari kertaa viikossa tvstä, mutta lähes joka kerta näkee "tarkkoja" tilanteita, ainakin sohvalla tuntuu, että nyt menee tarkalle. Se antaisi selvän merkin, että siinä on kaikkien turvallisuus ja terveys pelissä. Ja tallissa on lopetettu monia hevosia ja se on vaikea paikka aina.

Kirjoittanut

Hylkäys lienee tehokkain

Yön yli mietittyäni kallistus samalle kannalle kuin esim. PJK tuossa ylemmässä ketjusssa. Jälkeenpäin hylkäys tulisi olla mahdollinen. Se toisi lisäajattelua kiivaisiin kiihdytyksiin.

Kirjoitin blogissani 30.3.14: seuraavia lauseita:

30.03.2014, AMATOORIKYYTI
Hyvää sunnuntaita,

Ravituomarit ovat antaneet vaarallisen signaalin = liian pienillä marginaaneilla saa ajaa ja häiritä kilpakumpania tulematta hylätyksi.


Marginaalit ovat käymässä liian pieniksi, nähdäänkö tiukkoja tilanteita jatkossakin, ja jatkuuko tuomarilinja samana?