Kirjoittanut

BWT Magic

ja traaginen Elitloppet 2001. Tuolloin uutisoitiin että loukkaantui laukattuaan, mutta varmaan laukka oli seurausta siitä vuohisluun murtumasta, joka taas johtui siitä, että joutui niin lujille Varennen kanssa karsinnassa - paikat eivät kestäneet? Mikä syy, ettei hevonen enää kuntoutunut huipulle vaikka kilpaili harvakseltaan vielä 2005? Pari vuotta sitten lehtijutun mukaan elelee pirteästi ja arvonsa tuntevasti eläkepäiviä :)

Vastaukset

Kirjoittanut

No jos eka startin muistat loukkaantumisen jälkeen

niin ei tartte ihmetellä. Jäinen rata komatta rataa piiska pinnssa väkisin keulaan voimakkaasti ajettuna. Kun yleensä annetaan helppoja startteja kun palaa radoille. Esim. kun Passionate kemp loukkaantui, sillä ajettiin nätit juoksut sisäradalla ja annettiin jäädä pussiin. Stig.h johanssonin tallista käsin. Vaikka nopea startista ei ajettu väkisin keulaan. Tässä ammattilaisten ja amatöörien ero. Toisaalta muppellahan ajettiin hiitti ennen elitloppetia solvallassa 11 läpi. Kivikova rata ei kestä. Voi suoraan sanoa että Ahti ja Matti itse pialsi hevosen osittain, ja tästä on myös raviväki 99% samaa mieltä. Mutta selaisat se on :) Sikäli todella ikävää, ja jos katsoo kaikki startit loukkaantumisen jälkeen, ei yhtään kertaa säästöjuoksuja. Ja kas kummaa jalka sekä pää alkoi reagoida uudestaan. Harmi sinällään.

Kirjoittanut

Solvallan

rata on aina Elitloppetin aikoihin kuin betonia kovan tulostason varmistamiseksi. Muppe ei ole todellakaan ainoa huippuravuri, jonka lupaava ura on pilaantunut Solvallan betoniin Elitloppetraveissa. Äkkiä tulee mieleen myös muuan Sahara Dynamite ja 05-avaus joitakin vuosia sitten.

Olen täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, että Muppe pilattiin suurelta osin amatöörimäisen kilpailuttamisen vuoksi. Sääli, sillä hevosessa olisi ollut ainesta todella pitkälle.

Kirjoittanut

vieraiö

eihän siitä ole kauan, kun Vermon lähetyksessä vierailtiin Mupen luona.

Kirjoittanut

Muistelisin

aikanaan jossain U-Kanavan ravilähetyksessä loukkaantumisen jälkeen kyseltiin Korven Ilkalta mielipidettä voiko kyseisestä vammasta toipua. Vastaus oli että normaalisti ei mitään mahdollisuutta, tuon haastattelun muistin kun Magic palasi radoille ja jotain lunastuksiakin saatiin. Mutta kyllähän hevonen hienoja elämyksiä antoi raviväelle.

Kirjoittanut

nämä

huippulahjakkuudet pitäisi saada ammattitreenareille ja huippukuskeille. Ingman/Korvenoja on hieno yhdistelmä ja vielä Moilasen Aku kärryille, niin johan pelittäisi. Bradin järkevä kilpailuttaminen on minulle mieleen ja ensi vuotta odotan Bradin kohdalla suurella mielenkiinnolla. Mupellakin olisi voinut olla näin, jos olosuhteet olisivat olleet toisin...

Kirjoittanut

Täällä on taas kyökkipsykologit vauhdissa

Mupella halkesi vuohisluu ja Passionatella revähti hankoside, vain täydellisen tietämätön ihminen alkaa vertaamaan tapauksia toisiinsa.

Noin yleisesti ottaen murtumat ja revähdykset ovat seurausta tapaturmasta, eivätkä ole rasitusvammoja kuten esimerkiksi nivelten kuluminen.

Niitä tapaturmia sattuu usein ravilähdön loppusuoralla, kun hevonen väsynyt, eikä elimistön oma jousitus pelaa. Eikä suinkaan lähtökiihdyksessä kuten keskivertoravijuntti kuvittelee.

Joskus oli myös aika jolloin yli 99 prosenttia uskoi maapallon oleva litteä ja loput alle 1 prosenttia tiesivät sen olevan pyöreä.

Kirjoittanut

jos hevosella

ajetaan ihan alusta alkaen täysillä, niin varmasti loppusuoralla väsy painaa eikä elimistön oma jousitus toimi enään kunnolla. Jos rataolosuhteet ovat lisäksi hevosen jaloille epäsuotuisat, niin ei varmasti ole sattumaa, että vammoja tulee. Elitloppetissa nuo molemmat usein toteutuvat, kun kaikki tavoittelevat himoittua voittoa lähes mihin hintaan tahansa.

Kirjoittanut

Sylikoira

Siis viestittää olevansa viisaampi, kuin 99% ihmisistä - tai siis ravijunteista kuten kirjoitti.

Katse peiliin. BWT Magicilla ajettiin jatkuvasti järjettömiä reissuja. Ei sellaisia mikään eläin kestä kerta toisensa jälkeen.

Ennen Elitloppetia Finlandiassa alku alta kymppiä kolmatta, siitä kuolemaan ja vielä voitto Not A Spacecasesta maalikamerassa. Kyllä nämä vaan maksaa.

Hevonen oli kiistatta yksi maailman parhaista koskaan, mutta väärillä ihmisillä.

Huhujen mukaan hevosesta tarjottiin kaikkien aikojen suurin ravihevosesta maksettu summa, mutta Matti ei myynyt.

No. En tiedä olisinko itsekään myynyt kokonaan, mutta ainakin puolet olisin myynyt.

Hevonen ei ehtinyt juoksemaan sitä rahaa, mitä tarjolla oli.

Eniten harmittaa juuri se, että näin hienoja hevosia ei synny ihan joka päivä ja olisi ollut hieno seurata sen kansainvälistä uraa. Voittoja olisi tullut, jos terveys olisi pitänyt.

Liian kovaa mentiin nelivuotiaalla, ja syyttää voi vain itseään.

Kirjoittanut

Muppe

Jos joku teistä kirjoittelijoista olisi itse jotain muuta kuin nettireenari ja ylipäätään tietäisi missä hevosella sijaitsee pää ja missä häntä, niin ei tällaisia älyttömyyksiä tänne kirjoittelisi!
Aiemmin ketjussa jo mainittu, että keväällä tuli pätkä BWT Magicistä ja nyt kun näitä kommentteja lukee, niin korkeintaan kaksi on sen pätkän katsonut.
Omalla hevosellani on myös murtunut vuohisluu, kuten BWT Magicillä. Ja kuten Salmen Matti pätkässä muistelee, niin samaa on myös minun hevosesta eläinlääkäri sanonut, ettei tuollaiseen murtumaan mikään voi ennalta vaikuttaa, se menee yhdessä hetkessä. Ja niinkuin BWT Magicillä se meni etujalasta ja kun vauhti on tuollaisissa lähdöissä kovaa ja hevonen iskee jalan tajuttomalla voimalla yhtä kovaan rataan kuin betoni on, niin ei siinä ole mitään tehtävissä.

Sanon vain, että ottakaa asioista selvää ennen kuin tulette tänne nimettömänä ketään arvostelemaan/haukkumaan. Katsotaan tulevaisuudessa kuinka moni teidän hevosista on tienannut puoliakaan siitä, mitä BWT Magic kerkesi urallaan tienata.

Kirjoittanut

Jaaa

Sanon vain, että ottakaa asioista selvää ennen kuin tulette
tänne nimettömänä ketään arvostelemaan/haukkumaan. Katsotaan
tulevaisuudessa kuinka moni teidän hevosista on tienannut
puoliakaan siitä, mitä BWT Magic kerkesi urallaan tienata.

Jossittelua, mutta kukaan ei kiellä etteikö muppe olisi isoja rahoja jo tienannut. Kyse on nyt vaan siitä, että eri valmentajalla, olisi tiennanut vielä 4kertaa samanverran, mitä nyt ehti tienaan. Se on totuus, ja se harmittaisi itseäni ainakin likaa jälkeenpäin. Rauhallisimmilla ratkaisuilla meidän ei tarvitsisi nyt jossitella. Mutta nyt tehdään koska eläimet eivät ihan kaikkea kestä. JA!! Monellekko muulle maailman huipulle näin on käynyt noin nuorena??? Ei montaa. Sattumaa??

Kirjoittanut

toisille

näyttävät nämä perustellutkin mielipiteet ottavan koville ja helposti lähdetään arvioimaan toisia kirjoittajia. Itse olisin halunnut nähdä Mupen tositoimissa Euroopan ravikentillä...

Kirjoittanut

kellä pää kestää?

Reima Kuisla sanoi hyvin: Harvassa on ne miehet, joiden päätä ei, nopeat hevoset ja kauniit naiset, ole sekoittanut!

Kirjoittanut

Nykyajan taikauskoa

Ainoastaan yksi mielipide on hyvin perusteltu. Se oli tämä kirjoittaja, jonka hevosella oli ollut sama ongelma ja hän oli asiasta eläinlääkärin kanssa keskustellut.

Loputhan eivät ole edes pintaa raapaiseet ja tuskin edes tietävät mikä on vuohisluu tai montako niitä hevosella on.

Kirjoittanut

olen

ymmärtänyt, että täällä pitäisi keskustella asioista eikä lähteä arvioimaan toisia kirjoittajia. Ilmeisesti olen ymmärtänyt asian väärin, kun luen tätä ketjua, jossa keskitytään pääasiassa toisten kirjoittajien "asiantuntemuksien" arviointiin.

Kirjoittanut

Pojat!

Hyvät tulevat AINA takaisin. Muppe ei ollut tarpeeksi hyvä.

Kirjoittanut

They never come back

No, sitten vaan nimiä pöytään. Mitkä hevoset ovat tulleet takaisin vuohisluun murtuman jälkeen?

Kirjoittanut

ahdistaa

"Kyse on nyt vaan siitä, että eri
valmentajalla, olisi tiennanut vielä 4kertaa samanverran,
mitä nyt ehti tienaan. Se on totuus..."

Nämä on vaan näitä jossitteluja joista kukaan ei voi väittää mitään miten olisi käynyt kun ei ole käynyt.

Olisihan se voinut jollakin toisella vaikka hajota jo aiemmin. Kaikki on mahdollista. Mutta menneisyyteen kun ei voi vaikuttaa niin mitä hyötyä on jossitella tällaisilla asioilla ?

Kirjoittanut

''Asiantuntijat'' kitisee

Oma hevoseni ei koskaan radalle palannut tuon vuohisluun murtuman takia, koska ravi ei sen jälkeen ole ollut kunnolla puhdasta kuin pätkittäin.

Itse asiassa minä vain mietin, että onkohan kellään näistä täällä vara moittia oikeasti Mattia yhtään mistään. Mitä olen raveissa nähnyt, niin hevoset hoidetaan aina yhtä hyvin! Se ei ole kiinni siitä oliko hevonen hylätty, viimeinen tai voittiko se. Nykyaikana se taas on sitä, että kun hevonen ei ole totossa, niin se lyödään kuraisena koppiin ja sille huudetaan. Totiseksi on mennyt touhu, vanhat ravimiehet kunniaan!

Kirjoittanut

Vanha murtuma

Luu voi murtua pikkuhiljaa myös pitkäaikaisen rasituksen seurauksena. Tällaista murtumaa sanotaan rasitusmurtumaksi!!!

Kirjoittanut

Jaaa

Itsellä ollut kimpassa ja omana 18 hevosta elämäni aikana. Parhaat tienasi markoissa 300000 tonnia, ja euroissa 80 tonnia. EI kummempia.
Murtumia tuli muutamalle, ja nämä kaikki olivat aikaisemmasta rasituksesta pahentuneita ongelmia.

Piste.

Kirjoittanut

tässä kävi

niin kuin tampereella puhuvat "ammattilaiset" joita joskus televisiossakin vilahtaa, että liian köyhälle miehelle sattui liian hyvä hevonen. Ei joka kulmakunnan kinkereihin olisi tarvinut osallistua ja POKS!

Kirjoittanut

Nyt huijataan

Yksikään ravuri maailmassa ei ole edes markoissa juossut 300000 tonnia.

Murtuman syytä ei voi kukaan tietää. Kova alusta lienee edesauttanut. Lihaksisto tukee jänteitä, ja lihaksiston väsyessä erilaisten jänneongelmien riski kasvaa. Luustoasioissa tuo logiikka on paljon huterampaa.

Kirjoittanut

Yksi tyhmä kysymys

Hevosen leikannut Houttu totesi vuohisluun haljenneen.

Nyt kun täällä on paikalla näin suuri lukuinen joukko eläinlääketieteen huippuasiantuntijoita, niin kysyn onko halkeamalla ja murtumalla jokin ero?

Linkki BWT Magicin ura ohi? (http://www.mtv.fi/sport/muutlajit/uutiset.shtml/2001/05/62545)

Kirjoittanut

NooraF

Samat virheet tehnyt sinäkin!

Kirjoittanut

muppe

ku oli koelähdös parantumisen jälkeen kaustisella niin kyllä oli porukkaa
aidanvierus täys,ja kellokallet kellotteli.
itse paikalla olleena.

Kirjoittanut

Näin se menee

Parhaat valmentajat sekä jääkiekossa että raviurheilussa löytyvät katsomosta.

Samoin kuin jälkiviisaat; vaikka aika moni samoista henkilöistä oli juurikin Solvallassa kannustamassa sekä karsinnassa että sitten finaalissa Varennen kaatoon. Jotenkin niin, että nyt "jumankeula" näytetään niille närhen ne - tähän tapaan muistan kuulleeni kommentteja aika monelta suunnalta. Eikä rehdisti hävityn karsinnan jälkeen vielä kuulunut soraääniä vaikka tappio tulikin.

Kannustajat ja selkääntaputtelijat vaan vaihtuvat äkkiä kritiikin edustajiksi kun tulee se vaikeampi aika; joita aina joskus (useinkin) raviurheilussa voi tulla.

Katsokaa linkistä se toinen karsinta ja sanokaa sitten kuka oli karsinnan aikana sitä mieltä että säästellään säästellään?

Linkki 2001 tunnelmia (http://www.youtube.com/watch?v=rK5bhgKp8Jo)

Kirjoittanut

Kättä pystyyn siis

Ketä oli sitä mieltä tuon karsinnan nyt katsottuaan, että olisi pitänyt 400 metrin jälkeen ottaa kiinni ja antaa keulat Varennelle?

Kirjoittanut

Jukka Houttu

OLI oikeassa, halki se on!
Pienestä hiusmurtumasta alkanutta
railoa ei muuksi kyseisessä vaiheessa
voinut todeta! Mutta mistä se voi johtua?
Matti Salmi nimisen näkkäläjärveläisen
"kädettömyydestä" , ja ahneudesta, minkä
paljastaa ukon repliikki, yhden voitetun kisan jälkeen,
"Nyt on saatu vasta sen verran "tuohta" lompakon
nahkojen väliin, että tulipalon vaara on vältetty"

Kirjoittanut

Voi olla

Lopputuloksen ja vaivan voi varmasti todeta monikin tuon tapahtuman jälkeen.

Mutta silloin ketä oli paikan päällä (kuten itsekin olin) tuossa karsinnassa, niin väittäisin että ei moni ollut karsinnan aikana alkumatkasta sitä mieltä, että Ahti ota kiinni ja anna keula pois.

Kirjoittanut

Salama iski kahdesti

Tuon "köyhän" ja "kädettömän" miehen osaomistama ja valmentama Kihin Hiski voitti 90-luvulla Suur-Hollola-ajon ja Derbyn.

Kirjoittanut

tilastot

Toisaalta ei voi moittia, jos hevosen juoksujen tilasto on tämä:
63 41 9 1 569 339,-€ 10,9aly
niin ei tuosta voi paljon paremmaksi laittaa!
Eilen taisi Lahdessa viimeisen juoksun juosta, kolme 12v Suomen kultadiv.-tason hevosta ja
2 parasta niistä eivät olleet edes yhteensä tienanneet 2 x 8 = 16 kilpailukaudessa, samaa voittosummaa kasaan,kuin Muppe ja huom! vielä nyt 2000-luvun palkintosummilla!

Kirjoittanut

tuolla

hevosella olisi pitänyt olla vielä nolla tuonkin voittosumman perässä. Oli siinä sen verran potentiaalia !

Kirjoittanut

Kiitos

.. kaikille kommenteista, joissa tuli esiin paljon eri näkökulmia. Jussi Lähdes tuo Mestariravurit-kirjassaan esiin, että Varennen lähes yliluonnollinen taso ei ollut Suomessa tiedossa, ja jos olisi ollut, harkitsevaiset taustajoukot olisivat ehkä Muppea karsinnassa säästäneet. Selvää on, että hevosella haettiin sekä karsinnan että finaalin voittoa, niin taustajoukkojen kuin yleisönkin toimesta. Mutta ei kai voi kiistää, että Muppe pantiin nuorena koville (kun vertaa esim. Bradiin), myös tuona 2001 keväänä ennen Elitloppetia.

Kirjoittanut

Sinänsä juu

Nelivuotiaana ajettiin periaatteessa kovia lähtöjä eli avoimia kisoja, mutta toisaalta kun näki miten helposti tämä niistä voitot napsi niin itse asiassa ei välttämättä joutunut edes hirmuisen "koville" eli ihan nuutuneena ei varmaankaan starttien jälkeen ollut. Oli vaan niin todella hyvä.

Esim. tämä St. Michel, jossa haukkasi Not A Spacecasen noin vain ja taakse jäi mm. Louise Laukko ja kumppanit aika helposti vai kuinka?

Linkki Miseli vuonna 2000 radalta 7 (http://www.youtube.com/watch?v=YBfUWyKeBdk)

Kirjoittanut

Hyvä ketju muuten

ei silti hirveesti moitittu taustavoimia ja ihan oikein. Eläkepäiviä viettää. Mutta yksi asia on, joka jäänyt huomiotta. Eli magicin siitosarvo. Mikäli oriin olisi paluu jäänyt siihen eka starttiin joka meni aivan pipariksi kuskin toimesta, olis saanut enemmän tammoja. Nyt tienasi 17 680 euroa loukkaantumisen jälkeen. 6 voittoa joista 2 ylivieskassa, 1 kaustisella ja 2 oulussa. Siis ihan iltaraveista, missä nyt juoksee uransa ehtoopuolella olevia muutenkin. Siitosarvo romahti, koska aina muistetaan tamman omistajien keskuudessa viimeiset sijat ja juoksut. Toki suvuton oli, ettei olisi koskaan periyttäjää tullut. Mutta uskon että olis saanut suvukkaampia tammoja ja näin pareman lähdön siitosuralle alkuaikoina, mikäli olisi jäänyt siihen yhteen starttiin. Ja jotain ohjastajasta sekä valmentaja/omistajista kertoo sekin että, vielä vuonna 2005 puoentoista vuoden tauon jälkeen kaustisella yritti koelähtöä ja sai vielä ep merkinnän. Aika oli 20.0 x ja ep. Suoraan sanoen eikös sekin kerro että oli aika epätoivoista toimintaa taustajoukoilta?

Kirjoittanut

terveiset

Enontekiöstä. Tuli vain mieleeni, että M. Salmi ei ole mistään Näkkäläjärveltä.

Kirjoittanut

Tämä on paras kyvyiltään mitä Suomessa on ollut

Koko raviurheilun historiassa Muppe on Suomalainen ykkösravuri, vaikkakin ehti olla siellä huipulla tosi vähän aikaa. Suomesta ei tällaisia Kymi Gp, St Michel ja Finlandia voittajia kovin tiheään sikiä.
Jos ottaa huomioon, että valtaosa voitoista tuli täysin ajamatta. Ainoastaan Finlandiassa ja Elitloppetin karsinnassa joutui menestysvaiheessa ajetuksi. Luokaltaan Euroopassa oli Varennen ja Victory Tillyn jäljestä kovin.
Loppu onkin sitten surullinen.
Ei koskaan päästy katsomaan loppuun asti.

Kirjoittanut

siitosoriina

Ei ehkä kovin näyttöjä magicin varsoista, mutteipä liiemmin sukua tammoillakaan joita sillä on astutettu. Muutama on kyllä hyvästä tammasta ja erottuvat kyllä joukosta!
Jos jollain pitäisi oma tammani yhtäkkiä astuttaa niin tietäisin mihin soittaisin!

Hyviä eläkepäiviä Magicille, annoit meille monta hyvää kokemusta!!! :)

Kirjoittanut

BWT Magic

Oikein Pilot, itsekin olin siellä ja samoin ajattelin silloin.Tosin olin myös sitä mieltä, että kasvattaja Sholberg vedätti Mattia näihin touhuihin (viimeistelyt Haimoossa ennen elitloppetia)ja vanhan miehen pää pantiin pöyrälle. Ahtihan oli kuski ja hänellä ei ollut mitään väliä kuinka lopulta käy. Päästi kuin kaljaa tynnyristä.

Kirjoittanut

Totta on Muistelo

BWT Magic on kiistatta kovaluokkaisin hevonen, joka Suomeen on syntynyt koskaan. Se sentään voitti paljon, vaikeimman kautta ja olisi terveenä pysyessään haastanut Varenneakin kunniakkaasti.

Kuka tietää, olisiko sen jalka kestänyt esim. 5-, tai 6-vuotiaana paremmin Elitloppetin kovat radat, vai oliko kyseessä rakeenteellisesti heikko jalka. Siihen en usko koska näytöt puhuvat muuta. Sen sijaan liian nuorea liian koville laitettu hevonen, saattoi nimenomaan hajota liian kovan rasituksen kautta tuleeseen murtumaan.

Osa hevosistahan on myöhäisiä.

Oli miten oli, niin itse olisin ajattanut hevosella Elitloppetin vasta seuraavana vuonna 5-vuotiaana, varsinkin kun Muppe joutui tekemään Finlandiassa epäinhimmillisen juoksun.

Olihan siinä jo ihan hyvin rahaa juostuna nelivuotiaalle, mutta ahneen palkka on usein se....

Jos suomalaisia ammattivalmentajia seuraa, hyvin harva olisi enää Finlandian jälkeen lähtenyt nelivuotiaalla vielä kovempaan kisaan Solvallaan, kun nippa nappa voitti Finlandiankin.

Harmi vaan sekä Salmen perheelle, että koko Suomelle kun näin kävi. Itselleni BWT Magic on edelleen se ykkönen.

Kirjoittanut

Mun näkemys

Scarlet Knight, Going Kronos ja Wishing Stone osallistuivat jo nelivuotiaana Elitloppettiin, joten en osaa pitää BWT Magicin kilpailuohjelmaa mitenkään poikeuksellisen kovana.

Itse uskon, että se vuohisluu oli Mupen heikko kohta ja olisi hajonnut joka tapauksessa saman kesän aikana, vaikka sillä olisi ollut joku toinenkin valmentaja.

Kirjoittanut

Minun versioni

The Rock ja kumppanit: BWT Magic oli 5-vuotias, kun osallistui Elitloppetiin.

Elitloppetissa ja sen karsinnassa se ei ollut likikään parhaimmillaan (vrt. Finlandia-ajon hurja voitto keväällä kierrellen ja kovalla ajalla). Oli vaivaisen oloinen ennakkoon tehdyissä tv-juttujen kuvauksissa eikä likikään satku karsinnassa (toki Varenne olisi voittanut muutoinkin mutta muille tuon päivän hevosille terve Magic ei olisi hävinnyt).

Väitän, että karsinnan rata yksi oli Magicin turmio. Pelättiin, että jää pussiin ja sen tähden vedettiin hirmu kovia vetoja. No saihan se keulat pidettyä ihan leikiten mutta ura olikin siinä.

Viime vuonna sanoin Bradista, että nyt on Suomessa luokaltaan kovempi polle kuin BWT Magic. 5-vuotiskauden jälkeen en ole enää samaa mieltä.

Kirjoittanut

tuosta

väitteestä rohkenen olla eri mieltä. Jos hevonen voittaa Elitloppetin 2014 ja Prix De Ameriquen 2015, niin se on suomalaisittain aika kova sana. Se sana on Brad De Veluwe.

Kirjoittanut

kuolainta purren loppu-suora

bradin miehet jossittelee eiköhän tää tsemppari olla nähty jo moneen kertaan

Kirjoittanut

parhaat

juoksut on vielä näkemättä ja tällä voi ajaa ihan isoissakin kisoissa vielä 6-vuotiaana. Kaikilla ei näin voinut...

Kirjoittanut

loppusuoran tykittäjä

näin viime kesänä ihan tarpeeksi näitä bradin loppu-suoran ryntäilyjä

Kirjoittanut

Brad voitti kolme kilpailua

Kauden avaus Vermossa, Elitloppetiin viimeistelvän 6:n hevosen autolähdön Vermossa sekä Suur Hollolan karsintalähdön. Vain voittajat muistetaan.
Ei tuo vielä kovin pullisteleva saavutus. Ennätys ei parantunut eikä muutenkaan ollut yhtä hyvä.

Kirjoittanut

kuusivuotiaana

vielä kilpailukuntoinen ja kaikki mahdollisuudet kansainvälisillä raviradoilla vielä edessäpäin. Hieno hevonen ja mahtavat taustavoimat, jotka osaavat valmentaa ja kilpailuttaa...

Kirjoittanut

Mupella on kovemmat avoimet saavutukset

Aikuisten kisoista Kymi GP, Finlandia Group-1 voittoja.
Katsotaan nouseeko Brad vielä 6-vuotiaana samanlaiseksi kuin oli suhteessa muihin hevosiin.

Kirjoittanut

5-vuotiskaudet vertailussa

BWT Magic 8:6-1-0 130.920€ 10,9aly
Brad de Veluwe 12:3-3-1 210.400€ 10,5aly

Magic 16 365 euroa per startti ja Brad 17 533 euroa per startti.

Kirjoittanut

Katsotaan pääseekö Brad Magicin tasolle joskus

Ja aikaa 5 vuosien välillä joku kymmenen vuotta, rahan arvo eri ja palkintotasokin pikkaisen kehnompi.

Kirjoittanut

Missä teidän näytöt?

Täällä sitten kioskijantterit arvostelevat hevosmiestä joka on valmentanut mm. Magicin, Kihin Hiskin ym. Mitäs nämä kioskijantterit ovat saaneet aikaa ravisaralla?

Kirjoittanut

Hauskoja veikkoja

Joko olette selvittäneet mikä on vuohisluu ja missä kohtaa selkää se sijaitsee?;)

Kirjoittanut

Taistelija

BWT Magic on kiistatta voitontahtoisin hevonen mitä olen koskaan nähnyt ja olen käyny 23kertaa elitloppetissa. Kultanen pää ja syrän. BWT Magicissä on jotain sellasta mitä ei muissa hevosissa näje parhaiten sitä hevosta kuvastaa sana: ALKUKANTAINEN ja nimenomaan alkukantaisen hyvä! Salmen Mattia ei voi moittia luuhalkeamasta sekö sattuu ikävä kyllä olemaan sukuvika lanconin puolelta. Lancon silti paras ranskalainen ori mitä suomeen tuotu. Isäoriina uskon vahvasti BWT Magiciin, tamman pitäis olla sellanen millä on isot paksut luut ja nivelet. Mulla itellä kesällinen tammavarsa BWT Magicistäja jos yhtään tulee varsalle isänsä taistelutahtoa niin pääsee Salmen Matti istumaan jälleen kerran vankkureihin.

Kirjoittanut

taustayhdistelmällä

Ingman/Korvenoja/Moilanen Mupen voittosumma olisi ollut moninkertainen, ehkä jopa nolla voittosumman perään, kuten joku ketjussa mainitsikin.

Kirjoittanut

Kriterium 1999

Inspiration Ride/Korvenoja/Ingman L. voittivat selityksettä vaivaisena kilpailleen Mupen Kriteriumissa 1999.

Kirjoittanut

Joo mutta siinä ne tappiot olikin

Kriteriumin finaalin tappio Inspiration Ridea vastaan, mikä kertoi osaltaan luokasta ettei edes hiukan epävireisenä hävinnyt kuin yhdelle. Sekin ikäluokan kakkosnimi IR.

4v kausi toi 18 17-1-0 statsit.
Solvallassa se hävisi 1,1x suosikkina kun kilpaili 3 kierrosta uransa ainoan kerran en muista kenelle. Muuten tappiota saatiinkin Kriterium finaalin ja tuon Solvallan pummin lukien odottaakkin siihen, että Varenne tulee ohitse.
Varenne se sitten tuli ohi lopulta myös Ruotsalaisten hallitsevasta Elitloppet sankari Victory Tillystäkin.