Kirjoittanut Jaahasta
Pysyvä linkki tähän keskusteluunJenkkikärryt
Milloin näistä tulojärjestyksiä vääristelevistä vekottimista päästäisiin eroon? Kauan pelaajat jaksavat tätä välineurheilua arpoa?
Milloin näistä tulojärjestyksiä vääristelevistä vekottimista päästäisiin eroon? Kauan pelaajat jaksavat tätä välineurheilua arpoa?
Hippoksen puolesta kaikille samat kärryt lainak-
si joka lähtöön, ei tarvitse sillä perustella
häviöitään
ei jenkkikärryt. Jos olisi jäänyt pussiin, olisi ollut ihan sama, vaikka olisi ajanut kottikärryistä.
joka lajissahan tapahtuu kehitystä.jalostus,ilman kenkiä ajo,pää laput,.polvi suojat,ynnä muut vehkeet mikksei myös kärryt.
höpö, normi kärryistä ei totossa.
että ei noista kärryistä selkäjuoksulla ole niin paljon hyötyä. Eli olisi ollut tänään totossa ja voittokin olisi voinut tuolla juoksunkululla tulla ihan normikärryillä. Mitään todisteita ei eepillä taaskaan ole tuolle väitökselle.
noilla kärryillähän mitään vaikutusta ole, hohhoijjaa. Sitkeesti toiset vaan jaksavat olla sokeita tälle asialle, todella iso merkitys osalle hevosista ja oleellinen info.
Edelleenkin uskallan ilman minkään sortin tilastojen tutkimista väittää, että jenkkikärryillä ajettaessa voittoprosentti on korkeampi kuin normaali kärryillä ajettaessa. Nämä jäärät vänkää vastaan, mutta ei voi mitään. Kehitys kulkee eteenpäin ja aina löytyy niitä jotka ei sitä usko tai halua uskoa. Jokainen joka lajista jotain tietää, ymmärtää sen, että noista jenkeistä on todella suuri etu tietyille hevosille. Kuskit ja valmentajatkin ovat ruenneet myöntämään tämän tosi asian, mutta vielä vaan tietyt henkilöt pistävät vastaan.
Mitä jenkkien kieltämiseen tulee niin ei missään tapauksessa. Välineiden pitää kehittyä eikä sitä tule yrittää pysäyttää. Lisäksi näillä jenkki tiedoilla on tänä vuonna saanut tehtyä kivasti rahaa. Harmi vaan, että nyt varsinkin pikku raveissa kertoimet tippuvat usein todella alas jos esim. Lauri möläyttää jenkki infon vähän ennen lähtöä. Usein se voittaja ja jopa kaksarikin tulee niistä infotuista hevosista.
"Edelleenkin uskallan ilman minkään sortin tilastojen
tutkimista väittää, että jenkkikärryillä ajettaessa
voittoprosentti on korkeampi kuin normaali kärryillä
ajettaessa"
Minä taas väitän että päinvastoin. Näitä jotka ilmoitetaan ajettavan jenkkikärryillä, pelataan suhteessa muihin liikaa, nyt näin villityksen alkuvaiheessa ainakin. Tiedosta ei ole hyötyä voittoprosentuaalisestikaan, koska muutamat pelurit uskovat kärryistä olevan enemmän hyötyä kuin luulevatkaan ja tekevät niihin sellaisia pelilyöntejä, jotka vaikuttavat merkittävästi alentavasti niiden kertoimiin.
No taatusti jenkkikärryillä ajettavilla on huikeasti korkeampi voittoprosentti kuin muilla valjakoilla.
Johtuu siitä että usein jenkkikärryillä ajetaan hevosilla joilla A)Kunto huipussaan. B)Hyvä lähtöpaikka C)Kuski ajaa aggressiivisesti ja valmentaja odottaa ihan kärkisijoja.
Eli suosikeilla yleensäkin ajetaan enemmän j-kärryillä.
Ainoana pelikriteerinä nuo ovat ihan huuman ensikuukauksien jälkeen kuumuneet täysin pelikelvottomiksi.
Eli jos pelaat aina voittajapelissä jokaista jenkkikärryillä juoksevaa, tuskin yllät kuin 50-60% palautukseen keskiarvon 85% sijaan..
Jos joku kehtaa väittää, että jenkeistä ei ole hhötyä - niin on lajissa sisällä ja hyötyy tästä.
mutta jättää huomaamatta normikärryt, kun voittaja tulee maaliin. Tuo voittoprosenttihöpötys on aika hauska. Tuo voittoprosentti jenkkikärryillä ja tavan kärryillä vertailu on hauska. Miltä ajalta se otetaan? Siitä kun ekan kerran jenkeillä on ajettu, vai siitä, kun nettipetsarit keksi alkaa Lähdekorven mainospuheen jälkeen näistä jenkeistä?
Jenkeistä on hyötyä joillekin hevosille. Niistä on eniten hyöytyä keulasta, tai vapaalta radalta. Se on todettu monta kertaa jo, että parijonossa ajettaessa toisten selässä tuo etu ei ole sama. Joka kerta hevosen voittaessa, kun sillä on jenkkikärryt, niin on kuitenkin aivan turha huutaa, että se voitti vain kärryjen ansiosta ja normikärryillä ei olisi pärjännyt. Sitä ei voi kukaan todistaa. Ei nyt, eikä koskaan. Uskomuksiaan tosi moni huutaa täälläkin faktoina ja pelaajana se on oikeastaan ihan hyvä. Moni laittaa rahansa kärryihin, mutta monta valjakkoa on joka päivä, jotka eivät totoon edes sijoitu jenkeillä. Niitä vaan kukaan ei halua huomata.
Miksi välineiden pitää kehittyä? Jos kysymys on turvallisuudesta ja terveydellisistä vaikutuksista, niin tottakai välineiden pitää kehittyä. Mutta onko välineiden kehitys kaikilta osin tarpeellista? On monia urheilulajeja joissa kilpavarustelua rajoitetaan ja estetään. Ymmärtääkseni sillä tavoin yritetään rajoittaa kulujen kasvua ja tasapäistetään , tasa-arvoistetaan kilpailumahdollisuuksia.
Minun puolestani nämä jenkkikärryt voisivat olla vaikka kielletty niin kauan kunnes niitä on kaikilla mahdollisuus käyttää niin halutessaan.
Kengät voisivat olla pakolliset koska hevosten kaviot eivät kestä jatkuvaa kengättömyyttä näillä radoilla ja näissä harjoitusolosuhteissa.
Kun nämä kärry- ja kenkähössötykset poistuisivat, niin pelaaminen helpoittuisi tai ainakin kuvitelma siitä että pelaaminen on helpompaa vahvistuisi.
Pelaaja ahdistuu siitä, kun on aina vain enemmän epävarmuustekijöitä, jotka vaikuttavat pelin arvioimiseen etukäteen ja tietenkin lopputulokseen.
Raveihin ei voi tehdä enää peliä ennakkoon päivällä iltaa varten, kun se päivällä tiedossa ollut luvattu valjakon ensimmäinen kokeilu jenkeillä ja kengittä, onkin muuttunut illalla takaisin vanhaan: normikärryt ja kengillä. (niin tai sitten päinvastoin)
Minä en tiedä kuinka suuri merkitys noilla jenkkikärryillä on hevosten suorituksiin, mutta onhan se selvää, että se on pelinjärjestäjän oma etu, että se antaa asiakkailleen kaiken sen tiedon minkä asiakas kokee tarpeelliseksi. Siellä nettisivulla voisi olla poissaololistan vieressä "jenkittäjien" lista. On ärsyttävää, että pitää olla koko ravien ajan korvakuulolla netin ääressä pysyäkseen ajantasalla kärryinfosta.
kerta ei tietenkään kärryt ole se asia miksi voitti, Lindsbergin hevoset varmaan voittaisivat muillakin kärryillä. Mutta sitten kun nähdään näitä totaali muodonmuutoksia kun ekan kerran jenkit on perässä niin on aika pöljää minusta väittää että se kunto vaan löytyi just siinä kohtaa, kärryillä ei merkitystä. Myöskään tuo keula ja vapaa rata väite ei pidä paikkaansa, kyllä jenkkikärryillä selästä tullaan yhtälailla. Ufoilla sisärata on tärkeä ja keulasta tietenkin helpoin ajaa mutta selästä tullaan myös.
Turha näitä hyötyjä on kieltää tai vähätellä kärryjen osalta aivan kuten kengityksenkään osalta. Kaikille ei sovi eikä välttämättä ole hirmuista hyötyä.
Myös takaa on tultu näillä kärryillä huimaa kyytiä välillä ja näistäkin on oikein hyviä esimerkkejä juurikin takaa tultuna suurinakin ylläreinä eli juuri "muodonmuutos" on nähty jolle ei välttämättä löydy muutakaan selittävää tekijää. Ilman suurta kaivamista ainakin nämä tulee mieleen heti:
Ridgehead Gunde
BWT Typhoon
Felix Pro
Erikasson
Emilio Jet
Ja niin, ei hepo voita jos ei ole kunnossa. Mutta noista kärryistä tai kengistä voi olla se pieni piristys, jonka avulla sitten voitto irtoaa. Toki on vetolappuja ja vetohuppuja jne. myöskin millä noita viime puristuksia voi saada lisää. Hevonen voi "säikähtää" jotain uutta ja saada niistä lisäpotkua; hevonenhan on vähän semmoinen narrattava näissä jutuissa. Joskus pelkkä tallinvaihdos ja pieni muutos treeneihin voi vaikuttaa. Kunto pitää silti olla kohdallaan ja sitten ehkä sen lisäksi joku tämmöinen tavallisuudesta poikkeava juttu.
Monesti ne jenkkikärryt toimii ensimmäisen ja toisen kerran "piristeenä". Onko teillä tilastoa osoittaa, että se hyvä vire säilyy, kun jenkeillä jatketaan?
Bwt Typhoon ja kumppanit. Kauhea hehkutus, että kärryillä voitti. Haukuttiin hulluksi, kun oli puhetta, että juoksunkululla oli myös paljon pelissä ja sen hetken kunnolla. Tarkkailkaapa myös noita muita hevosia, jotka on palstalla julistettu voittaneen "vain jenkkikärryjen vuoksi".
Parviais Heikin tyyliin ajaville auringonlaskun ohjastajille.
Nuoret ohjastajat, kuten Iikka, Hannu, Santtu ja Olli osaavat ottaa näistä jenkeistä niiden tarjoaman hyödyn irti.
Käsittämätöntä miten jotkut yrittävät väkisin kieltää kärryjen hyödyn. Kaiken lisäksi nämä tuntuvat olevan sellaista porukkaa joka luulee, ettei jenkkikärryjen hehkuttajat pidä hevosen suoritusta lainkaan merkittävänä. Tämähän ei edelleenkään pidä paikkaansa. Hevonen on merkittävin, mutta onhan se nyt päivänselvä homma, että myös varusteet merkkaa lopputulokseen.
Jenkkikärryt on yksi osa-alue joka voi tuoda sen 1% lisää potkua hevosen otteisiin. Ja niin, kyllä kuulitte oikein 1%. Erot raviurheilussa ovat sarjamääritysten ansiosta/takia pienet ja juurikin tuollainen yhden prosentin parannus voi olla se joka muuttaa 6. sijan voitoksi. Tuo tekee äkkiä kilometriajassa melkein sekunnin verran.
Onko teille siis mahdoton ajatus, että jollain varustemuutoksilla voitaisiin päästä yhden prosentin hyötyyn? Ihan samalla lailla varusteilla on merkitystä hevosurheilussa kuin ihmisurheilussakin. Oli kyse sitten suksesta tai sen voitelusta, tai lenkkikenkien vaihtamisesta piikkareihin. On ihme homma, että juuri raviurheilussa tuntuu löytyvän hirveä määrä näitä jääriä jotka eivät usko mihinkään varusteiden kehitykseen. Jokainen kilpaurheilusta jotain tietävä kuitenkin ymmärtää, että erojen ollessa pieniä, mitättömiltäkin vaikuttavat asiat saattavat kuitenkin olla se ratkaiseva tekijä. Kysykää vaikka Juha Miedolta, että miltä tuntui hiihtää ylivoimaisessa kunnossa puusuksilla lasikuitusuksia vastaan.
Suomi tuntuu olevan tässäkin asiassa perässä tulija. Amerikassa eli isoilla markkinoilla kaikki vetää jenkkikärryillä. Ruotsi tulee jo hyvää vauhtia perästä ja nyt parin vuoden aikana Suomikin on alkanut heräämään. Voin luvata teille tässä ja nyt, että jenkkikärryt ovat se tulevaisuuden suuntaus ja niiden määrä tulee entisestään lisimään. Tulette näkemään. Sen lisäksi voin sanoa, että tuolla hinnalla ne eivät tulisi lisimään jos niistä ei katsottaisi olevan hyötyä.
nähdä koska sattuu iso vahinko lähdössä,kun juniorit roikkuvat jenkkikärryissä takaraivo radassa.
Kun nyt näistä nuorista kuskeista kerrotaan miten he makaavat niillä jenkkikärryillä ja saavuttavat näin hyötyä toisenlaisilla kärreillä ajaviin, voin kertoa testattua tietoa , että jos näillä Gustomeilla ottaa saman makaavan asennon on "noste" hyöty lähes kaksinkertainen verratuna jenkkeihin.
Joko kärryjen kiekoissa on keraamiset laakerit? Hiilikuitua näyttää vielä puuttuvan monestakin paikasta. Osa kuskeistakin on aika painavia.
Amerikan kärryt ovat varmasti tulevaisuutta, minusta Ruotsissa on jo sellainen tilanne, että kaikki ajavat niillä, mikäli hyötyä on olemassa. Suomi on köyhä ja hitaasti uudistuksiin tarttuva maa ja täällä siirtymäaika tulee olemaan pidempi. Ensin tietty yritetään kieltää koko juttu-:)
1% on varsin realistinen kuten joku tuossa kirjoitti. Teivossa kuuntelin ns. Hevosakatemian kommentit jenkeistä ja eipä voi kun todeta että ristus mitä tolloja nuo suomen ykkösukot.
Peruskoulun matikalla voi laskea 1% suorituskykyparannuksen vaikutuksen matkaan ja lukion fyssalla ainakin kolmen eri tekijän vaikutukset tai syyt tuohon parantuneeseen suorituskykyyn. Mutta onhan se Pisa-pussihousuille vaikeaa... no meille jenkit tuo rahaa ja homma pelaa.
Ja kun Holopaista täällä oikein urakalla mollataan, niin täytyy vain todeta että hyvin on mies hommansa hoitanut, myös jenkeillä.
No mikäs on kun Ranskan maalla ei saa jenkeillä ajaa ollenkaan, eivätkö ne tajua siellä raviurheilun päältä mitään?
Ranskassa muutenkin raviurheilu on aivan omanlaistaan. Missään muualla ei lähdetä miten sattuu ja mistä sattuu kiertämään rataa jossa ei ole alkua eikä loppua.
Usassa ajetaan yksi kierros täyttä ja voittaja on kuka ensimmäisenä maalissa, radat mailin niin helppo sisäistää, nopeat syö hitaat.
Lisäksi jos kaksi hevosta on 100m irti muista ja toinen laukkaa metri ennen maalia, niin ei hylätä koska olihan se päivän selvä kakkonen.
Hambon jälkeen ei juuri ajella, vaan pannaan kiertoon ja jalostetaan uusia kilpureita. Tällöin on luonnollista, että kun 4v pidemmäksi ei ajella että tulee nopeampia hevosia laveammin.
Kaikki ajavat jenkeillä 90 asteen kulmassa nojaillen.
Ranskassa jumputetaan kolmerinnan omanmuotoista kuutiota Vincennessissä ja juostaan mahdollisimman pitkiä matkoja, että riittää jännitettävää ja katsotaan kenellä on voimia. Sitten kun jonain kauniina päivänä sinne maaliin päästään tuomarit käyvät tuntitolkulla läpi jokaisen hevosen raviaskellusta jottei yhtään ole huonoa ravia mennyt. Ehkä illalla on totorahat maksussa voittaneille. Koska tämän maratonin jälkeen kisoista hylätään pois huonosti ravanneet hevoset ja parhaillaan Totokolmikko tulee tyylillä sijoilta 2,6 ja 9. Kun ne ovat sattuneet silmään miellyttämään tuomaristoa.
Yksi laukka askel on syy hylätä koko juoksu.
Euroopan johtava ravimaa.
Se, että ranskalaiset kieltää jenkit ei tarkoita sitä, että ne olisivat huono varuste. Ehkä pikemminkin päinvastoin. Jos ja kun niistä tulee johtavat kärrymallit kaikkiin muihin Euroopan suuriin ravimaihin niin eiköhän ranskiksetkin ne jossain vaiheessa salli.
Ranska on muutenkin ollut raviurheilussa vähän sellainen perässä kyntäjä näissä asioissa. Vielä 90-luvun lopullakin kun muut käytti kevyempää alumiinikenkää jne. niin Abo Volon (yksi Euroopan parhaista ravureista) valmentaja ja/tai omistaja oli sitä mieltä, että ne ovat huuhaata ja hevosen kuuluu juosta perinteisessä raskaassa rautakengässä. Jos en väärin muista niin sama henkilö oli vieläpä sitä mieltä, että vain puhdas ranskalainen ravuri voi olla maailman paras. Lopulta kuitenkin taisi tulla Cocktail jet puoliksi jenkkiläisellä suvullaan ja ilman kenkiä tai alumiineissa ja tyhjentää pöydän tuona vuonna.
Kaiken kaikkiaan Ranska on huono esimerkki jos puhutaan välinekehityksestä. Jenkit lienee sillä saralla niitä edelläkävijöitä ja ranskikset enemmän perinteiden vaalijoita.
Kummallista, että vedonlyöjät eivät itke varusteista muihin lajeihin liittyen. Ehkä eivät vaan ole vielä ymmärtäneet vaatia informaatiota valmentajilta? Kyllähän se näiden puheiden perusteella pitäisi saada seuraavatkin tietoon ja kaikille samat varusteet, koska voivat vaikuttaa palkintopallin järjestykseen ja siten peleihin: Onko hiihtajällä mitä voidetta tänään suksissa? Entä kerrasto? tuliko puettua sopivasti, liian vähän vai liian paljon? Vaikuttaa suoritukseen roimasti? Onko yskinyt? Entä millä nappiksilla futaaja tänään potkii? Entä sitten lätkä? Miten on hokkarit teroitettu ja ovatko ne viimeisintä mallia? Ja entäs sitten Kimin auto? Millä säädöillä mennään ja onko riittävästi downforcea?
Huh, huh sanon minä näistä asiantuntijoista taas... :D
Minusta tuntuu jotenkin hullulta, että täällä on paljon kirjoittajia, jotka ei osaa muuta kuin väitellä? Ei osata, tai haluta ymmärtää, että on kirjoittajia, jotka ovat sitä mieltä, että kärryistä on hyötyä, mutta ei vaan niin paljon kuin hehkutetaan. Selvennän tätä asiaa:
Hevoselle on ollut usein hyötyä jenkkikärryistä, kun on eka tai toista kertaa perässä. Tämä on totta.
Hevosella on jenkkikärryt perässä, niin aina kun se pärjää, se johtuu kärryistä. Tämä taas ei ole totta. Kuten on jo huomattu, niin on hevosia, jotka ovat piristyneet, kun jenkkejä on käytetty ensimmäisiä kertoja. BWT Typhoon nyt esimerkiksi nostetaan aina esille. No nostan samaisen Typhoonin esille myös tähän, että se kuuluu myös hevosiin, jotka sen yhden voiton jälkeen ovat taas alkaneet kulkemaan samalla tavalla kuin vanhoilla kärryilläkin. Eli aivan tuurista ja suojajuoksusta kiinni, että pärjää.
Tässä asiassa ei siis ole on/off asentoa, eikä myöskään täydellistä totuutta, eli joka kerta ne kärryt eivät ole välttämättä se syy. Siksi joskus jenkkikärryinfosta puhuminen esimerkiksi tuntuu hullulta, kun niille hevosille on hyötyä monesti niistä ensimmäisistä starteista, mutta sitten se "tottuu" niihin ja niitä voittoja ei tipu sen enempää kuin vanhoillakaan kärryillä.
Loppukaneettina voin sanoa, että joillekin hevosille niistä näyttää olevan hyötyä. Ainakin aluksi. Ei kaikille. Se on kuitenkin selvää, että jenkkikärryistä huutaminen ja mesoaminen on kuitenkin mennyt jo yli äyräiden.
Todennäköisyysarvioilla, peliprosenteilla, kertoimilla, kengillä, kärryillä, juoksupaikoilla, suvuilla, keleillä, ohjastajilla, treenareilla eikä tauoilla on turha spekuloida.
Paras hevonen voittaa aina, piste.
Pitää pelata sitä joka voittaa, niin pärjää peleissä, piste.
Sitä suuremmalla syyllä olisi olla tuo kärryinfo kohdallaan silloin kun niitä ensimmäistä kertaa perään laitetaan.
Se voi hyvinkin olla totta, että ihan joka hevosella jonkun uuden asian vaikutus ei ole samanlainen startista toiseen; oli ne sitten vetolaput tai vaikka kärryt tai kengittä ajo.
Esim. ensimmäistä kertaa keväällä kun pitkästä aikaa joillakin hevosilla ajetaan ilman kenkiä niin silloin vaikutus voi olla suurimmillaan.
Silloin kun tämäkin info on oikein ja tasapuolisesti kaikille jaettu, niin säästytään turhalta "tiedonpimitysvalitukselta", joka ei tietysti ole hyvä asia kokonaisuuden kannalta.
Huvittaa vaan se, että nyt pelaajat varsinkin on keksineet taas uuden syyn miksi pelit ei osu. Tuskin koskaan muistavat, että se vika on siellä peilissä.
Mitähän seuraavaksi, jos kärryinfo saadaan? Mistä keksitään seuraava selitys, kun ei taaskaan osunut? Ainaisesta sopupeleistä, lustasta tai muusta muista johtuvasta?
Paras tulos tulee, kun katsoo itse raveja tarkkaan. Tekee muistiinpanoja ja käyttää niitä edukseen. Nykyään vaan kaikki pitää kertoa ihmisille valmiiksi ja sitten huudetaan netissä, että vihjeet oli huonoja mur mur mur :D
Kyllä Sepiksellä on pointti tuossa jutussaan.Onhan ranskalaiset eittämättä vanhakantaisia vaikka sieltä parhaat hevoset tuleekin.Sekin rotu sai huiman potkun kehitykselleen kun parhaisiin ranskalaisiin lisättin jenkkiverta.Saas nähdä kauanko menee että Vincennesissä ajetaan jenkkikärryillä.Veikkauksia?
"Paras hevonen voittaa aina, piste.
Pitää pelata sitä joka voittaa, niin pärjää peleissä, piste."
Tämähän on suurinta huttua mitä on olemassa. Paras ihminen tai paraskaan hevonen EI voita aina. Joka lajissa on muuttuvia tekijöitä jotka vaikuttavat lopputulokseen. Näitä on mm. päivänkunto, laukka, kengitys, olosuhteet, kärryt, kolarit, pussitukset ja muut juoksunkulkuun vaikuttavat asiat jne. jne. Jos paras hevonen voittaisi aina niin raveissa ei tulisi koskaan yllätyksiä. Ihmis urhelussa kuten nyrkkeilyssä paras useimmiten voittaa, koska lajissa ei ole paljon muuttuvia ja ulkopuolisia tekijöitä tai välineillä merkittävää osaa. Sen sijaan esimerkiksi hiihdossa tai mäkihypyssä on monia tekijöitä jotka vaikuttavat lopputulokseen. Vielä enemmän näitä on silloin kun kyseessä on eläimet jotka eivät aina ymmärrä mitä pitäisi tehdä.
Täytyy sanoa, että ihminen joka väittää parhaan voittavan aina, ei ymmärrä urheilusta mitään. Monella asialla on merkitystä lopputulokseen eikä vähiten välineillä. Minäkin voitan Usain Boltin 100 metrin juoksussa jos minulla on piikkarit ja Boltilla kumikengät tai jos minä juoksen juoksuradalla ja Bolt mutavellissä. No tämä oli kärjistetty esimerkki, mutta sama periaatteessa pätee myös raveissa. Tasoerot ovat vaan huomattavasti pienemmät ja oikealla kengityksellä, kärryillä tai pehmeällä sisäradalla voi olla ratkaiseva merkitys tulojärjestykseen.
Ja lisätään vielä sen verran, että mm. Ilkka Nurmosen ja varsinkin Hannu Torvisen räjähdysmäiseen nousuun on varmasti vaikuttanut se, että miehet ovat edelläkävijöitä näissä jenkkikärry touhuissa. Ajomiehiä ovat muutenkin, mutta uskallampa melkein väittää, että ilman tätä pientä etua eivät olisi tänä vuonna ajaneet noin montaa voittoa. Ei ole sattumaa, että viimeisen 1-2 vuoden kovimmista nousukkaista useimmat ovat juuri näitä jenkeillä "makaavia" kuskeja. Vai sattuman piikkiinkö tämä laitetaan?
Laimennan nyt ihan uhallakin tätä nuorten,
sinänsä lupaavien kuskien hehkutusta.
Kokeneemmat, siis jo ihan oikeat huippukuskit
olisivat voineet voittaa po. lähdöt muillakin
kärryillä.
Sitähän ei voi tietää, mutta toisinaan näillä
kärryillä on oma merkityksensä.
Jos kärryt maksavat 6000 euroa, ei Suomen
palkintotasolla niitä tavallisille hevosille
ansaintamielessä monikaan osta.
Jossain on koira haudattuna.
Kärryt eivät kaiketi ole ihan yksilölliset ja niillä on potentiaalista jälleenmyyntihintaakin. Tuolla rahalla luulisi olevan kaikkien vakavasti otettavien ostettavissa.
Hinta/saatavuus/odotusarvot/toteutumat-kombinaatio
on avannut vuokramarkkinat ja hyvä niin.
Jos noin 50 euroa antaa vastauksen kannattaako,
vai ei ja toinen viisikymppinen vahvistaa käsi-
tyksen, niin hyvä.
Varmasti jotkut valmentajat ostavat ja ehkä
pitävät sivussa vuokrabisnestä oto. Tai sitten
ei, mutta silloin ainakin saatavuus olisi varmaa.
Onhan tuollaisten käyttöikä pitkä, ravihevonen
kallis ja kiva jos radalta muutakin saa kuin
terveisiä, eikä siinä mitään, jos kärryistä on
apua.
Se, että kenkä- ja kärryviidakkotietoja ongitaan
netistä ja kuulutuksista ja mistä nyt ongitaankin
kertoo koko ravikilpailujärjestelmän kehittymät-
tömyydestä.
että jenkkikärryt ei sovi lainkaan hevosille,joilla yhtään sanomista takapolvissa.
Laakereissa on eroja ilman muuta.
Jenkkikärry-nimitystä käytän itse jenkeissä
tehdyistä kärryistä.
Jostain syystä ranskalaiset ovat tykästyneet
Customeihin:).
Enkä yhtään ihmettele.
Yritin selvitellä Joulun riemuksi näitä kärryasioita. Tietoja minusta on vähän huonosti saatavilla, mutta jos ymmärsin oikein UFOt ovat teräsrunkoiset kärryt. Minusta tuo tekniikka ei ole tätä päivää, jota tietty amerikkalaisilta pystyikin odottamaan. Offsettia kärryissä on reilusti ja hyvyys perustunee ainakin osin tähän, joka on jo kopioitu muillekin.
OK, onhan nuo helpommin hitsattavissa, modata/korjata haluaa. Offsetti on ihan merkittävältä tuntuva asia 1000m radoilla. Golfpalloista tuttu ilmanvastusta rikkova kuoppa-tekniikka näyttää vielä loistavan poisolollaan. Tämä voisi olla seuraava villitys ainakin kiekkoihin ja kuskin kypärään.
ei saa ajaa metalliaisaisilla kärryillä!
Ufot ovat jäykät, josta ei seuraa vatkaavaa liikettä.
Teräskö jäykkää? Vähän toisissa lajeissa tuota terästä pidetään joustavampana alumiiniin ja hiilikuituun verrattuna. Uskon, että 10v. kuluessa ajetaan käytännössä kaikki oikeat kisat hiilikuitukärreistä.