Kirjoittanut

Johtavan takaa toiseen ulos

Miksi nostaa johtavan takaa toiseen ulos, jos ei kuitenkaan ole tarkoitus ajaa pitkää kiriä? Sen ymmärtäisi jos keulassa on joku statisti, mutta kun johtavan hevosen taulu on 2,3,1,5,2, niin mikä kiire sieltä joht selästä on pois? En väitä että Diisseli olisi ulkokautta kilometrin kirillä pärjännyt, mutta johtavan takaa olisi ollut luultavimmin kahden joukossa. Siis sillä edellytyksellä, että olisi loppukurvissa pysynyt johtaneen puserossa kiinni ja nostanut sitten toiselle ennen kuin se mahdollisuus sulkeutuu. Cadillac Facehan ei pysynyt johtavan perässä loppukurvissa, niinpä Les Amigos pääsi sulkemaan sen sinne pakettiin.

Sitä usein omaa pelihevostaan seuratessaan rukoilee, että pysy nyt siellä sisällä, älä nosta toiselle radalle. Normitapaus on se kun oma pelihevonen on pussissa kolmannessa sisällä ja viimeisellä takasuoralla mennään kolmijonossa ja joku innokas jo kenties neljännelläkin, niin heti kun tilaa tulee nostaa toiselle on pelaamani valjakko kärppänä toisella radalla keskellä loppukurvia lähestyvää laumaa. Ja niin kuin suomalaisissa lähdöissä usein tapahtuu, sammuu kuolemanpaikan hevonen loppukurviin mentäessä ja pakittaa porukan läpi ja oma pelihevoseni näin ollen myös. Vapaata tulee heti kunhan kaikki vain ensin ehtivät ohitse ulkoa ja sisäkautta. Lähdön voittaa valjakko joka oli neljännessä sisällä. Se pääsee sisäkautta sujuvasti läpi loppukurvissa ja hoitaa homman maalisuoran napakalla kirillä. Tämän voittaneenkin valjakon kuski olisi toki nostanut hevosensa ulkoradoille takasuoralla tai loppukurvissa, mutta kun ei ollut tilaa nostaa niin oli pakotettu ajamaan sitä voittoreittiä.

Vastaukset

Kirjoittanut

kuskin on tehtävä se ratkaisu

sen mukaan, miltä se keula ja kuolemanpaikkahevonen näyttää. Ei hän käsiohjelmaa voi ruveta katsomaan kesken juoksun. Siinä mielessä jossittelu on aina helpompaa. Ammattikuski yleensä näkee ja huomioi aika hyvin radalla, miltä vastustaja näyttää, kun pitää tehdä ratkaisuja. Lisäksi jos se kuolemanpaikkahevonen näyttää siltä, että se ei taivu siitä johtavan rinnalta pois, niin ei siellä johtavan takana kannata olla, jos on mahdollisuus edes yrittää ohitusta.

Kirjoittanut

Kylläpä kyllä

Komppaan aloittajaa täysin.
Toinen mikä ihmetyttää on kuolemanpaikalle puolustaminen henkeen ja vereen. Sille paikalle kun joudut ja jos joku antaa painetta kolmannella niin ei kyllä ikinä kuolemanpaikan hevonen kestä välispurttia.