Kirjoittanut

Bradin 5-v kausi

Nyt se 5-v kausi lienee sitten paketissa. Vähän kaksijakoiset tunnelmat jäi. Sinänsä hevonen teki hyviä juoksuja, mutta jossiteltavaakin jäi turhan paljon. Varsinkin ajojen suhteen.

Fakta on kuitenkin se, että hevonen juoksi 12 starttiin yli 200 000 euroa rahaa. Tuo 200k lienee aika lähellä top10 sijoitusta Suomessa koskaan. Hevonen sijoittui Elitloppetissa neljänneksi joka on suomalaisten paras sijoitus koko kisan historiassa. UET mastersissa (vai mikä se oli) hevonen näytti miljoonalta ja oli pussissa kuudes, mutta näytti pärjäävänsä myös Ranskan pitkillä matkoilla. Hevosen täyden matkan ennätys komistui lukemiin 10.8. Bradi ei kertaakaan koko kauden aikana sijoittunut huonommin kuin kuudenneksi ja 12 startista tuli yhteensä kolme totosijaa. Hevosella ei ajettu juuri lainkaan 10 000-20 000 ykkösistä vaan sille haettiin tarkoituksella vain kovia tehtäviä.

Kaiken kaikkiaan voinee siis sanoa, että onnistunut tulo avoimelle tasolle. Parempaankin toki olisi ollut mahdollisuuksia, mutta mm. Finlandian ja Elitloppetin ajot eivät menneet aivan nappiin. Itse antaisin koko kaudesta arvosanan 8,5. Hyvästä siis kuitenkin puhutaan. Jos Tuomaksen ajot menevät ensi kaudella paremmin ja hevonen on oikealla hetkellä huippukunnossa niin ensi vuonna saatetaan nähdä kaikkien aikojen paras suomalaishevosen juoksema kausi.

Tähän on hyvä päättä tämä vuosi.

Vastaukset

Kirjoittanut

Korjaus

12 startista tuli yhteensä 7 totosijaa.

Kirjoittanut

Hyvä sisäänajokausi avoimelle tasolle

Nyt vain pitkä talvitauko ja treeniä vaan niin keväällä aloitetaan finlandia-ajon voitolla :-)

Kirjoittanut

Kysy

Kysy Veijo Heiskaselta kuka on parhaiten sijoittunut suomalaishevonen Elitloppetissa...muuten täysin samaa mieltä kanssasi!

Kirjoittanut

Elitloppet

Juu, äkkiseltään tulee ulkomuistista mieleen ainakin Rosalinds Gay / Veijo Heiskanen ja Biscayne Hanover / Ulf Thoresen parempina sijoituksina Elitloppetissa kuin mitä Brad. Ei tosin himmennä Bradin suoritusta mikä oli tosi mahtava! Puikkosen Pete taisi ajaa Lucky Numberin kanssa neljänneksi, joten ne lienevät yhdessä parhaat SF-sijoitukset Bradin kanssa?

Kirjoittanut

Top 17 kaudet 2000-luvulla

2005 Passionate Kemp 520 965 €
2006 Passionate Kemp 507 995 €
2012 Brad De Veluwe 506 986 €
2011 Brad De Veluwe 413 569 €
2002 Etain Royal 380 774 €
2001 Etain Royal 396 094 €
2004 Passionate Kemp 374 718 €
2000 BWT Magic 320 986 €
2001 Baron Pepper 308 770 €
2000 Etain Royal 284 977 €
2007 Express Merett 255 609 €
2001 Not A Spacecase 235 230 €
2000 Indian Silver 225 635 €
2007 Simb Chaplin 224 772 €
2004 Classico Merett 223 350 €
2005 Cold Hard Wind 219 486 €
2013 Brad de Veluwe 210 400 €

Kirjoittanut

Kärkiluvut oikein

Mielenkiinnosta: onkohan tuo listakärki oikein? Vai mukana valuuttakurssien vaihtelut?

Vanhoissa listoissa Passionate Kempin 2006 tienestit noin 580k ja 2005 445k eruoa.

Kirjoittanut

Eiköhän ne pidä paikkansa

Kaikki luvut ovat peräisin Heppa-järjestelmästä, Passin kohdalla kausiansiot piti antaa Excelin laskettaviksi, se kun on viety ulkomaille.

Kirjoittanut

Jossittelua

Tänä vuonna olisi ollut tarjolla voitto bradille mutta kuski ei uskalatanut voittaa.

Joten vanha ruuna nahar otti tarjolla olleen voiton.

Kirjoittanut

Excelissä eri tulos

omistajaohjaus: Ok, copy paste Hepastamun Exceliin sanoo 2005 luvuksi 443 900,00 € ja 2006 luvuiksi 585 060,00 €

Kirjoittanut

Top 17 - remix

Olet oikeassa, sain itsekin nyt samat lukemat kuin sinä eli korjattu lista näyttää tältä:

2006 Passionate Kemp 585 060 €
2012 Brad De Veluwe 506 986 €
2005 Passionate Kemp 443 900 €
2011 Brad De Veluwe 413 569 €
2001 Etain Royal 396 094 €
2002 Etain Royal 380 774 €
2004 Passionate Kemp 374 718 €
2000 BWT Magic 320 986 €
2001 Baron Pepper 308 770 €
2000 Etain Royal 284 977 €
2007 Express Merett 255 609 €
2001 Not A Spacecase 235 230 €
2000 Indian Silver 225 635 €
2007 Simb Chaplin 224 772 €
2004 Classico Merett 223 350 €
2005 Cold Hard Wind 219 486 €
2013 Brad de Veluwe 210 400 €

Kirjoittanut

Olihan kausi paha pettymys tosiaan

Voitosta ei ajettu elitloppetissa, finlandiassa..jne jne.
Monta ykköstä oli tarjolla mutta niistä ei ajettu.

Hevonen on loistava mutta pitäisi saada kuski jos ei sitten tuomas opi vanhoilla päivillään.

Tuskin.

Kirjoittanut

Jaa-jaa

Voihan hevonen oppia vielä Tuomaksella tulemaankin. Onhan se ensi kaudella vasta kuusivuotias.

Kirjoittanut

Olisi tullut jo monesti mutta

Kuten sanottua miten tulee kun kuski jättää pussiin.
Ylikään ei voi ajaa.
Onnetonta tunarointia johon paloi useampi voitto ja iso tukku rahaa.

Rahaa omistajilla on varmaan muutenkin mutta kyllä voittojakin olisi kannattanut ottaa kun oli tarjolla.

Eikä homma ensi vuonna miksikään muutu.

Kirjoittanut

Hyvä sisäänajokausi

Bradin voitot 5v kaudella jäivät kuitenkin varsin vaisuiksi. Niitähän tuli vain kotimaassa.

Kauden avauksessa nitisti "nappisarjan" kun pesetti Talvimaljassa Beatasinen ja kumppanit. Mika Forss ajoi tuon startin. Kerroin 1,1.

Toinen voitto oli Elitloppetia viimeistelevä kilpailu, 2600m isokenkä, jossa oli puolentusinaa hevosia. Brad voitti sen sivumennen SE-ajalla 13,4. Voittajakerroin 1,0.

Kolmas tolppa tuli Suur Hollolan karsinnasta.
1,1 kertoimisena.

Mutta kun katsotaan muita suorituksia niin ymmärtää kyllä, että tämä on todella upea hevonen.
Seinäjoen kisassa parempi tuli sillä kertaa ohitse, kun sisärata oli raskas. Debyytti avoimissa on aina hankala.
Finlandia-ajossahan tuo lensi loppua tuulispäänä, mutta jäi toiseksi. Samainen Nesta Effe jäi edelle. Ei kuitenkaan huono saavutus.

Elitloppetissa olisin henk.koht toivonut hyökkäystä ja vähän pidempää kiriä, kävi miten kävi periaatteella. Mutta ei huono hevonen tule Elitloppetiin edes kutsutuksi, saati sijoitu neljänneksi = rahoille finaalissa.

Suur Hollola meni mönkään kun avattiin 06,0. Toiseen 2140m hiittiin se on liikaa kenelle tahansa hevoselle.

Jägersrosta jäi jossiteltavaa myös hiukan, mutta Commander Crowen ohittaminen sinä päivänä olisi ollut mahdotonta kun lopetettiin 7-vauhteja.

Solvallassa 5v lähdössä Bradilla oli yönmusta 12-rata ja kiersi kuolemaan ollen kelpo neljäs.

Ensimmäinen Vincennesin startti tuotti pussituksen, mutta vastassa oli maailman parhaimmisto. Voittaja oli Bradilla päälle 50 ja siinä hevonen oli pitkästä aikaa "oma itsensä".
Tämä jälkimmäinen Ranskan kilpailu oli mielestäni Bradin uran toiseksi paras juoksu (09,7 ME:n jälkeen), vaikka yksi tulikin lopussa ohitse.

Mikäli Brad olisi ollut keväällä/kesällä yhtä hyvässä vireessä kuin nyt niin tuloskin olisi saattanut olla toinen. Ulkoisesti näytti noissa Ranskan lähdöissä loistavalta.

Kirjoittanut

niin no

tällä kaudella se nähtiin että hevosen tili alkoi olla täynnä. suomessa jos tälle räätälöidään lähtöjä niin voittoja voi vielä tulla. lyö glenwoodin sisäpuolelta.

Kirjoittanut

tuurijuoppo

Ei muuta kuin korkki auki jos bradin pärjääminen ahistaa noin paljon. Eiköhän brad vie ens vuonna finlandian ja suurhollolan.Sen jälkeen on vienyt "kaiken" suomessa.Omistaen me:n, se:n ja muutaman muun "ennätys ajan" ja rahaakin tilillä muutama euro.sit on turha tulla enään lässyttää mitään.Suomesta ei parempaa löydy ja maailmastakaan montakaan.

Kirjoittanut

kova

36 lähtöä rahaa 1139155.00€ lähtöä kohtin 31643.00€ sellainen hevonen parhaa vuodet edessä. Mutta jos juoppo niin ei ttt,,

Kirjoittanut

Passionate Kempistä hoettiin tuota samaa

eli parhaat vuodet edessä. Molempia hevosia yhdistää yksi yhteinen tekijä. Varsavalmentajat. Korvenoja ehkä vielä selvästi enemmän kuin Nieminen. Ja hevosen ura voi loppua vaikka ähkyyn tallissa, tai jalkavammaan tarhassa.

Kirjoittanut

Sitten ehdotuksia

Siitä, että mikä SF-hevonen tienaa enemmän kuin Brad vuonna 2014. Olisin valmis lyömään jokaisen kanssa asiasta vetoa, minulle Brad ja jokainen saa sitten ottaa minkä tahansa muun :)

Kirjoittanut

Vetoa en lyö

Vetoa en lyö mutta en yhtään ihmettelisi vaikka Surprise Lord juoksisi ensi vuonna enemmän rahaa kuin Brad. Jättänyt itsestään tänä vuonna kovemman kuvan kuin Brad.

Kirjoittanut

Pakko kommentoida

Eiköhän se hevosen kovuus mitata sillä millaisista kisoista sitä rahaa tulee ja kuinka paljon. Surprise Lordiin verrattuna tällä kaudella Bradin vs/st 17533 eur,
Lordilla 7518 eur.
Ravihevosella tuo tienattu raha vaan ratkaisee.
Ja muuten Loordi on 7 vuotias, omalla 5 vuotis-kaudellaan juoksi 1200 eur ;).
Eli mielenkiinnolla jäädään odottelemaan Bradin 7v-kautta, silloin voisi olla parhaimmillaan. Jos terveyttä piisaa.

Kirjoittanut

Niin

Jos siis ajatellaan tulevaisuutta niin kaikki hevoset eivät kehity samalla aikataululla joten varsamenestyksellä ei ole mitään väliä. Surprise Lord on ollut urallaan vuoden pois radoilta jalkamurtuman takia ja löysi kapasiteettinsa mukaisen vireen kun jalkamurtumaa seuranneet selkäongelmat saatettiin hoidettua. Jos ihan kylmästi ajattelee näiden kahden hevosen esityksiä niin Surpise Lord esitti tänä vuonna parempaa fysiikkaa ja ennen kaikkea parempaa kilpailupäätä kamppailemalla umpirehdisti vaikeillakin juoksuilla.

Kirjoittanut

hullua

Niin missä tämmöinen Lord juksee niitä kovia juoksuja. Puhutaa ihan eri tason hevosetta B ajat aly 09.7 ake 10.8 kp 12.3 .

Kirjoittanut

Vertailua

"Surpise Lord esitti tänä
vuonna parempaa fysiikkaa ja ennen kaikkea parempaa
kilpailupäätä kamppailemalla umpirehdisti vaikeillakin juoksuilla."

En kyllä lähtisi vetämään tälläisiä johtopäätöksiä. On helpompi näyttää ns. kovaa fysiikkaa Suomen kultadivareissa kuin Elitloppetissa. Brad oli toki pettymys Suur-Hollolassa, mutta juoksu ei siellä suosinut eikä hevonenkaan ollut parhaimmillaan. Kun vertasi jo pelkästään hevosen olemusta Ranskassa ja Lahdessa niin ero oli selkeä.

Ja kannattaa muistaa, että Surprise lord on juossut parhaallakin kaudellaan huomattavasti vähemmän kuin bradi tällä rahallisesti vähän huonommallakin kaudella.

Kirjoittanut

Nämä nyt on näitä

Ehkä vähän turhia vertailuja; molemmat toki SF-tasolla aivan kärkipäässä ilman muuta.

Yksittäisissä kisoissa ei paljon entiset tienatut rahat tai ennätykset paina; se vaan voi olla että näiden välillä ei montaa kohtaamista vuodessa tule. Suur-Hollolassa tietysti kunhan vaan molemmat pysyisivät muutoin kunnossa ettei tule mitään isompia takapakkeja.

Kirjoittanut

Tulevat tienestit

Kukaan ei väitä etteikö Bradillä olisi paremmat tienestit menneisyydestä kuin Surprise Lordilla mutta esim. Panne De Moteur tienasi 3-vuotiaana n. 10000 euroa ja Brad yli 500000 euroa. Tänä vuonna Panne tienasikin 100000 euroa enemmän ja teki paremman kauden miten vain mitattuna. Ei niillä menneisyyden tienesteillä ole väliä kun ajatellaan tulevaisuutta.

Surprise Lord yksinkertaisesti vain teki urheilullisesti isomman vaikutuksen tänä vuonna kuin Brad. 10,0 maili läpi johtavan rinnalta, 11,9 täysi matka läpi johtavan rinnalta. Jos nyt ajatellaan tuota mailin tulosta niin se sivuaa parasta euroopassa koskaan juostua mailin tulosta tuolta juoksupaikalta. Brad nyt ei vain tehnyt yhtään huipputulosta/esitystä vaikka hyvin rahaa tienasikin.

Kirjoittanut

Bradi

Eikö 10.8 täydellä matkalla ole huipputulos? Syksyn viimassa ja jos en väärin nähnyt niin myös aavistuksen märällä radalla. Toki kaviouran pinta saattoi myös tehdä tepposet.

Ja kannattaa myös muistaa, että tässä oli kyse juostusta rahamäärästä. Se ei paljon SL:än tuloja lisää vaikka vetäisi 09 läpi kuolemasta jos ykköspalkinto on 10 000 euroa tai jopa reilusti alle. Uskon, että ensi kaudellakin bradi juoksee pääasiassa ulkomailla ja SL kotimaassa. Palkintotaso on eri ja todennäköisesti myös voittosumma. Jos SL onnistuu Finlandiassa, Suur-Hollolassa ja Kymi gp:ssä niin voittosumma voikin nousta 200 000 pintaan. Nimenä ei ole niin kova, että ulkomaille saa kutsuja suurirahaisimpiin kisoihin. Bradi sen sijaan saa ja niissä lähdöissä 3-4 sijastakin saa enemmän kuin suomen kultadivarin voitosta.

Putkeen siis saa Surprise lordin kausi mennä, että bradin tulot lyö. Uskon bradin tienaavan ensi kaudella jotain 200 000 ja 500 000 väliltä.

Kirjoittanut

Vincennesin ajat

Vincennesin ajat eivät ole millään vertailukelpoisia Suomen ratoihin.

En mitenkään väkisin väitä että SL tulee varmasti tienaamaan enemmän kuin Brad mutta kuten sanoin en yhtään yllättyisi vaikka näin kävisi.

Kirjoittanut

Vetoa lyön

"Surpise Lord esitti tänä vuonna parempaa fysiikkaa ja ennen kaikkea parempaa kilpailupäätä kamppailemalla umpirehdisti vaikeillakin juoksuilla."
Tuo voi olla totta mutta Tuomashan yritti kaikin keinoin nimenomaan välttää noita "vakeita juoksuja" tänä vuonna.
Sai siitä täälläkin kritiikkiä kun ei lähtenyt kiertämään tai kun lähti.
Ja olihan sen vastuskin vähän eri luokkaa. Olisi ollut ihan mielenkiintoista nähdä joko Lordi noissa lähdöissä konttaamassa.

Kirjoittanut

Vetoa lyön

"Surpise Lord esitti tänä vuonna parempaa fysiikkaa ja ennen kaikkea parempaa kilpailupäätä kamppailemalla umpirehdisti vaikeillakin juoksuilla."
Tuo voi olla totta mutta Tuomashan yritti kaikin keinoin nimenomaan välttää noita "vakeita juoksuja" tänä vuonna.
Sai siitä täälläkin kritiikkiä kun ei lähtenyt kiertämään tai kun lähti.
Ja olihan sen vastuskin vähän eri luokkaa. Olisi ollut ihan mielenkiintoista nähdä joko Lordi noissa lähdöissä konttaamassa.

Kirjoittanut

En ymmärrä vähättelyä

En ymmärrä Surprise Lordin vähättelyä. Kohtasihan hevonen mm. Nesta Effen St Michelissä ja oli ennen maalissa vaikka sai huomattavasti vaikeamman juoksun. Nesta Effe kuitenkin voitti Seinäjoki-ajon, Finlandia-ajon ja Elitloppet-karsinnan(ja Bradin 2 kertaa).

Kirjoittanut

Vähättelyä ja vähättelyä.

Mutta se on ihan eri asia juosta Suomessa kuin matkustaa ja sitten jatkuvasti juosta maailman valioita vastaan.
Täällä ei ole kuin pari kovempaa hevosta vastassa lähdöissä kun taas noissa ulkomaan lähdöissä yleensä KAIKKI ovat kovia ja yleensä juoksunkulku ratkaisee.

Kirjoittanut

Vähättelyä ja vähättelyä.

Mutta se on ihan eri asia juosta Suomessa kuin matkustaa ja sitten jatkuvasti juosta maailman valioita vastaan.
Täällä ei ole kuin pari kovempaa hevosta vastassa lähdöissä kun taas noissa ulkomaan lähdöissä yleensä KAIKKI ovat kovia ja yleensä juoksunkulku ratkaisee.

Kirjoittanut

Bradin kausi pettymys

Ehkä hevoselle jäi hyvä mieli (tuomasta lainaten) mutta raviharrastajana olisi ollut hienoa että hevonen olisi saanut mahdollisuuden voittaakin kun tilaisuuksia oli useita.

Kuski vaan nukkui useasti onnensa ohi.

Kirjoittanut

Ei nyt sentään

Eipä tuota Lordia toki pidäkään vähätellä, hienoa menoa on esittänyt.

"Kohtasihan hevonen mm. Nesta Effen St Michelissä ja oli ennen maalissa vaikka sai huomattavasti vaikeamman juoksun."

Lordi teki tosihienon juoksun Michelissä, mutta tässä tapauksessa tuota Nesta Effen "kaatamista" ei voi pitää meriittinä, kun Effe kisasi täysin eri (heikommalla) tasolla Mikkelissä. Voittihan Effe toki myös Womanizerin, joka sekään ei ollut lähelläkään parhaintaan vaikka joutuikin avaamaan kovaa.

Kirjoittanut

Suur-Hollola

Suur-Hollolassahan Brad ja SL kohtasivat. SL jäi kaikki tallella Bradin taakse pussiin. Ainakin sinä päivänä SL olisi ollut selityksittä parempi.