Kirjoittanut esimerkkejä
Pysyvä linkki tähän keskusteluunRaviratojen markkinoinnista
Tänään on Turussa ravit, ja hurja mainostus on ko tapahtumasta, pieni ilmoitus TS:ssa....(90mm x 70 mm), siinä pienellä aika, logo oikein isolla, ja taas pienellä 4€ sisäänpääsy, ja bussit 14 ja 15.
Sunnuntai, kaunis päivä, olisi mahdollista saada esim perheitä paikalle, toki 18 alkaa, mikä toki rajoittaa jo perheiden tuloa.
Mutta nythän pääsee esim K-kortilla raveihin ilmaiseksi, miksi esim sitä ei mainostettu? Pelätäänkö että tulee pian joitakin uusia kasvoja raveihin..., vai pelätäänkö mahdollisten lipputulojen menetystä?
Mutta kertomalla esim tuosta ilmaisen sisäänpääsyn mahdollisuudesta, sinne voisikin joku saapua, joka ei muuten olisi tullutkaan raveihin, ja aika usein ko hlö voi jopa pelata, mutta usein ainakin juo kahvin tai syö makkaran, tai jopa kummatkin, ja voi tulla myöhemminkin, saattaisi jopa kertoa kaverillekin, mutta mitä tekee ravirata, "ei kai me sitä kerrota..."
Esim Turussa keskim n 1 ravit/2 vko, luulisi olevan aikaa asiakas hankintaankin, ja monella muulla radalla vielä harvemmin tapahtumia, mutta mitkä radat yleensäkin ovat olleet aktiivisia asiakashankinta yrityksissään? Siis enemmänkin kuin kerran vuodessa?
Radat kuitenkin valittaa väen vähenemisestä katsomoissa, mutta mitä tekevät itse ko asian eteen, no eipä juuri mitään...
Esim Turussa olisi tänään esim ollut varmaankin potentiaalista yleisöä, ei jalkapalloa tai jääkiekkoa, TPS/Inter/TuTon toimesta..., mutta ei kiinnosta.
Turussa tuntuu riittävän potkua vain muutamaan tapahtumaan vuodessa, kevään korvalla 1* ilmaisravit, päivällä, paljon oheistoimintaa ja yleisöä väh 5* norm ravit, ja perheitä lapsien kanssa pääosa, eli optimi kohdeyleisä, 1* poniravit, toki niiden yleisömäärästä ei kokemusta ja sitten PM-ravit, niihin se puhti sitten menee kaikki.....
Luulisi kuitenkin ratojenkin olevan periaatteessa liikeyrityksiä, mutta aika harvassa muussa yrityksesä, jos asiakas/liikevaihto alkaa hiipumaan, harvemmin istuskellaan rauhassa toimistoissa, siinä voi käydä vielä huonosti, mutta raviradalla eletään Ruususen unta!
Radat "huutavat" vain Finntotoa apuun, kun vaihdot siirtyy aina enemmän nettiin, muta mitä tekee radat itse, no eipä paljon mitään...
Olisiko ratojen syytä mennä peilin eteen, ja katsoa näkyisikä siellä syyllistä...
PS Aika monessa joukkuelajissa on sanonta "pelipäivä on juhlapäivä", koskahan radat ottaisi siitä mallia, eikä mentäisi niin kuin edelliset 10 vuottakin ollan menty, mutta maailma on muuttunut, koskahan radat sen huomaa, toki kohta voi olla jo myöhäistä...
Turku esimerkki ratana, koska itse asun Turussa.