Feelguen ajoon nyt kommentoimatta, tai sen kummemmin negatiivisesti muihinkaan ajoihin. Mutta kysynkin teiltä muilta lähtöjä seuraavilta, oletteko pistänyt merkille että Mika tosi monesti ajaa viimeisen kurvin sitä vauhtia mitä hevonen haluaa mennä. Eli siis jos on vaikka johtavan rinnalla niin ei aja hevosta yhtään vaan saattaa jopa "jättäytyä", mutta kun suora aukeaa niin silloin aloittaa taas ajamisen.
Monesti Ruotsissa näkee vastaavia ajoja että antaa hevosen mennä sitä omaa vauhtiaan viimeisessä kurvissa ja loppu sitten ajetaan. Suomessahan nyt ajetaan se kurvikin yleensä kilpaa.
Vastaukset
Kirjoittanut tsadilainen
Jospa hän...
...on huomannut, muista poiketen, että se on voittaja joka on ensimmäisenä maalilinjalla, eikä esimerkiksi kurvissa?
Kirjoittanut demi moore
Huomattu on
Ja sen takia kun ei osata lähteä alussa kovaa vaan annetaan muille siimaa ja sitten vielä loppukaarteessaa anneaan lisää siimaa, niin kyllähän siinä hevoset saa olla ihan helkatin paljon parempia kuin kaverilla jos meinaa voittaa.
Tuo Forssin kalusto on sitä luokkaa, että 300 voittoa per kausi pitäisi olla läpihuutojuttu.
Kirjoittanut no joo
en nä tuossa haukkumista
Forss vaan ei ole täydellinen kuski, niin kuin ei ole kukaan muukaan. Hänen heikkoutensa on lähtönopeuden puute ja aivan puserossa hän ei osaa myöskään ajaa. Usein nuo kiriinlähdöt tapahtuu pienen arpomisen päätteeksi ja niissä myös usein hänen hevosensa hieman jätättää edelläolevasta.
Kirjoittanut tsadilainen
Mutta...
...eikö se hyvä kuski ole juuri se joka tietää missä se maalilinja on ja on siinä ensimmäisenä?
En ole vielä kertaakaa törmännyt 40-vuotisen raviurani aikana sellaiseen että voittajaksi julistetaan se joka on kurvissa ensimmäisenä.
Kirjoittanut pari puutetta
korjaussarja ja
Lähtönopeuden puute ja hevostuntemuksen puute vaivaa. Korjaa ne toki hyvin jutuillaan, kun on juttutuulella :)
Kirjoittanut minävainen
Tärkein ominaisuus
Lukekaa perjantain HU:sta Topin analyysi ko. kuskin ominaisuuksista. Sen jälkeen osa teistä saattaa tajuta, että tiettyjen ratkaisujen takana on ennakkoon valmentajan kanssa sovittuja asioita.
Kirjoittanut demi moore
tsadilainen
"eikö se hyvä kuski ole juuri se joka tietää missä se
maalilinja on ja on siinä ensimmäisenä?
En ole vielä kertaakaa törmännyt 40-vuotisen raviurani
aikana sellaiseen että voittajaksi julistetaan se joka on
kurvissa ensimmäisenä. "
Jos alussa jää hitaana lähtijänä ja vielä loppukurvissa antaa siimaa, niin mitä luulet onko sillä mahdollisesti minkäännäköistä vaikutusta siihen että kuinka hyvät mahdollisuudet sillä valjakolla on olla siellä maalilinjalla ekana?
Anna tulla ihan koko 40v kokemuksella. Minulla kokemusta ei ole kuin vasta reilut 15v, joten olen pahasti perässä kokemuksessa.
Kirjoittanut pari puutetta
minävainen
Se on yhden valmentajan mielipide. Toisaalta tuskin kukaan valmentaja käskee jättäytyä aina alussa ja kiriin lähtiessä räpeltää korvia auki siten, että hevonen antaa 20 metriä toisille eteen?
p.s. Tunnen myös omistajia, joidenka hevosilla kyseinen herra on ajanut myös etukäteissopimuksia vastaan.
Kirjoittanut tsadilainen
Jää ja jää
Ajattelepa toisinpäin.
Jos ajaisi kuten haluaisit niin hevonen voisi ehkä kangistua kun lähti kiriin aavistuksen liian aikaisin ja jäisikin vaikka toiseksi?
Vertaa vaikka ihmisurheilijoihin. Sielläkin voittaa yleensä se joka ajoittaa kirin juuri oikein.
Kirjoittanut ajajakin
ajajaliiga :D
Tämän selvempää ajanjaksoa ei ole koskaan ollut ja tuskin koskaan tulee olemaan, jolloin ajajaliiga ei voisi vähempää näyttää kuskien välisiä tasaeroa.
Siellä tuli mediapersoona (joka tosin nykyisellään ei anna haastatteluja) oikeaan aikaan - jompen päältä sisään halvoilla ajoilla, kovalla työllä ja supliikilla.
Kirjoittanut Kellottelija
Kuka ei anna haastatteluja?
Omasta mielestäni kaikki antaa kommentteja ihan tarpeeksi,
"petsarit" on vaan usein niin yksinkertaisia että jos sanoo enemmän kuin "ei mitään" niin eivät enää ymmärrä mistä ouhutaan.
Raveissa on useita muuttujia jotka vaikuttaa tulojärjestykseen eikä kukaan voi satavarmasti tietää miten käy.
Mutta kun muutamat kuskit ajaa korkealla voittoprosentilla jatkuvasti vaikka ajettavana on usein aika huonojakin hevosia niin se kertoo taidosta.
Kirjoittanut demi moore
tsadilainen
Eli onko sinusta iana parempi lähteä radoilta 9-12 kun esim. 1-4?
Miksi aina valitaan suurkilpailuihin hyvä lähtörata, jos päästään siis valitsemaan.
Eikös olisi parempi ottaa joku takarivin paikka ja päästää muut alussa 20-40 metrin päähän ja ihmetellä sitten takapareissa mitä tapahtuu?