Kirjoittanut

Fintotolla uusi markkinointi-idea

Ei huono. Hienoa kun kokeillaan jotain uutta.

Linkki Radiojuontajalle osuus Cesar de Veluwesta 6kk (http://www.hevosurheilu.fi/Ravit/vuoden_radiojuontaja_sai_palkinnoksi_ravihevosen_812639.html)

Vastaukset

Kirjoittanut

rahaa riittää

Onhan se hienoa, kun Fintotolla on rahaa "ostaa" hevosia joillekin ihmisille. Kannattais kokeilla joskus sijoittaa muutama kymppitonni ravien palkintoihin ja katsoa, mikä sen merkitys on vaikkapa pelivaihtoihin.

Kirjoittanut

Uusia pelaajia tarvitaan

Se on varmaan markkinoinnin tärkein tehtävä tulevaisuutta ajatellen. Mielestäni tämä on ihan hyvä kokeilu, jos sillä saadaan ihmisiä kiinnostumaan raveista ja sitä kautta totopelaamisesta.

Kyllä Fintotossa on eri henki, kuin ennen, jolloin markkinointi tapahtui ravipiireissa ja ravimediassa. Sieltä ei juuri uusia asiakkaita saa, jos jo olemassa oleville mainostetaan.

Kirjoittanut

Mitä uutta tässä on?

Lahjoittihan Hippos ravurin hiihdon maailmanmestarillekin, mutta otti sen myös nopeasti poiskin, kun hän jäi dopingista kiinni.

Kirjoittanut

Mikä keissi?

Mikä juttu tämä hiihtäjä on?

Myllylälle hevosen lahjoitti kaupunki, ja ihan omaksi.

Kirjoittanut

Negatiivinen ilmapiiri

On tämä ihmeellistä, kun ensin valitetaan Fintoton ontuvasta markkinoinnista, ja sitten kun kokeillaan jotain uutta niin siitäkään ei löydy mitään hyvää.

Kyllä se on silloin kirjoittajan asenteissa, kun ei mistään asiasta löydy mitään hyvää.

Selvennykseksi vielä Laskutaito-nimimerkille.

Markkinointibudjetti ja palkintobudjetti on kaksi eri asiaa.

Kirjoittanut

päinvastoin

"Kyllä Fintotossa on eri henki, kuin ennen, jolloin
markkinointi tapahtui ravipiireissa ja ravimediassa. Sieltä
ei juuri uusia asiakkaita saa, jos jo olemassa oleville
mainostetaan. "

Lukuunottamatta tällaisia satunnaisia markkinaideoita, fintoto nimenomaan mainostaa liikaa vieläkin vain ravipiireissä ja ravimediassa. Siitä on ollut ketjukaupalla keskustelua tälläkin palstalla. Miten et ole patric niitä huomannut? Fintoton mainokset pyörii pääosin toto-tv:ssä edelleen. Ja jos joskus on jotain televisiomainoksia, niin ne pyörii vielä samana iltana, kun ravit on jo ajettu päivällä.

Tämä oli ihan hieno idea, mutta ihan turha on nyt hehkuttaa tuota asiaa, että fintoto olisi jotenkin muuten parantanut markkinointiaan.

p.s. Itse näin tästä asiasta uutisen siis tämän sinun ketjusi kautta. Missä se oli? No hevosurheilussa? Sitäkö ihmiset lukee? Miksei tästä asiasta ole puffattu ja hehkutettu muissa lehdissä? Tämähän olisi pitänyt laittaa iltapäivälehtiin, ei hevosurheiluun.

Kirjoittanut

tuo on törkeää

että jos ihmiset kommentoi asiasta, että eipä tuo markkinointi pahemmin ole parantunut, niin vedät heti "negatiivisuus" kortin esiin. Miksi pitää olla jotenkin yltiöpositiivinen? Onko Tuija Pehkonen hehkuttanut tätä ravihevosta lähetyksissään? Onko tästä oikeasti missään muualla kuin hevosurheilussa? Pitäisikö tämän näkyä ensin valtamediassa ja vasta sitten hevosaiheisessa mediassa? Mielestäni kyllä? Vai olenko vain liian negatiivinen?

Kirjoittanut

budjeteista

Minä kyllä tiedän, mikä ero on markkinointi- ja palkintobudjetilla. Tiedän myös senkin, että euroissa niiden ero kaventuu vuosi vuodelta eivätkä voittajina suinkaan ole hevosihmiset.
Sinulla ja minulla on sellainenkin ero, että minä en ole päättämässä Fintoton miljoonien eurojen markkinointibudjetin käytöstä.

Kirjoittanut

Idea hyvä mutta..

..miksi lahjoittaa hevonen josta otettu kaikki mehut irti edellisessä paikassa. Ja tämä valmentaja ei ole ainakaan kuuluisa siitä että hevoset parantaa seuraavassa osoitteessa. Toivottavasti olen väärässä mutta...

Kirjoittanut

huutonaurua

Fintoton tiedote = asiasta on kerrottu IS raveille ja hevosurheilu-lehdelle, jotka ovat ainoita, jotka ovat asian julkaisseet.

Saa käyttää, mutta ei oo pakko hei! Eli laittakaa tiedote myös iltapäivälehtiin ja aikakausilehtiin pikimmiten. Ei se raviurheilun näkyvyys lisäänny, jos tiedotetaan vain hevospiireille. Eli tehkää nyt jälkijunassa se, mistä patric metric teitä etukäteen kehut.

Kirjoittanut

myös NRJ:n etusivulle

juttu ISOLLA. Se on sitä markkinointia, ei hevosurheilun ja IS-ravien julkaisemat tiedotteet. Ei siellä käy kuin raviurheilua jo seuraavat ihmiset.

Kirjoittanut

Golden Karjala ?

Muistaako kukaan kuinka hieno mainoskampanja oli myös tämä kiekkojoukkueen ilmainen Golden Karjala (taisi olla Airaksisella)? Noh mitä siitä jäi käteen...kyllä näihin löytyy rahaa mutta ei tavallisten pulliaisten hevoskimppoihin tai edes kanta-asiakaskortteihin?

Kirjoittanut

Arvoisa puhemies

Huomattavasti enemmän huomiota mediassa tulee saamaan Jussi Lähteen nimitys HU:n päätoimittajaksi. Eikä se ole toistaiseksi maksanut mitään.

Kirjoittanut

Väärässä

Jokunen ainakin. Olen seurannut Fintoton markkinointia sen alkuajoista asti.

Nimenomaan nyt erona on, että Fintotoa on tuotu esille televisiossa, normaaleissa lehdissä, radioissa jne. Paljon on muuttunut eikä vähiten Tero Vienosen ansiosta.

Ennen et Fintoton mainoksia nähnyt kuin Hevosurheilussa ja Tototv:ssä. Kioskeilla oli joskus jotain lippua ja lappua. Ulkona kyltti jonka joku aina potkaisi vinoon.

Kyllä jokaisen hiukankaan asiaan perehtyneen tulee pystyä myöntämään, että markkinoinnissa on selvä muutos oikeaan suuntaan.

Mitä tulee taas palkintoihin ja niiden maksamiseen, niin kyllä markkinoinnin tarkoitus on nimenomaan tuottaa enemmän kuin kuluttaa.

Markkinointi oikein toteutettuna tuo hyvää kaikille.

Ravit saa myönteistä julkisuutta. Myönteinen julkisuus herättää kiinnostusta lajia kohtaan. Kiinnostus lajiin pienentää kynnystä tutustua siihen paremmin. Tämä taas pienentää kynnystä ajautua jollain tapaa lajin pariin. Kun saadaan uusia ja kiinnostavia ihmisiä lajin pariin, tulee niitä heidän mukanaan lisää. Tätä ja suoran toto-mainonnan kautta tulee väkisinkin pelaajia joita laji tulee tarvitsemaan, jotta voidaan rahoittaa palkintoja ja sitä kautta koko ravitaloutta.

Tähän on pyrkimys, ja jos nämä markkinointirahat laitetaan suoraan palkinoihin, seuraa siitä hetken hyvää jollekin, mutta pitkässä juoksussa se on turmiollinen ratkaisu, koska uusasiakashankintaan ei panosteta ja laji ei saa positiivista julkisuutta.

Toivoisinkin tähän ketjuun uusia markkinointi-ideoita, enkä negatiivista narinaa, joka ei todellakaan vie lajia eteenpäin.

Kirjoittanut

Yksi uusi vanha idea

Mielestäni kolme asiaa pitää ymmärtää. 1) Se ei auta mitään että kehitellään uusia pelejä aina sitä mukaa kun on sattumalta käyty jossain ulukomaan reissulla. Siinä vain sama raha kiertää. 2) Tarvitaan uutta rahaa 3) Sen rahan täytyy tulla kaupungeista. Maaseudulla peliä pelataan jo niin paljon kuin mahdollista on.
Siis: Miten saada uutta rahaa kaupungeista? On ihan selvää, että ainoa vaihtoehto on päästä tavalla tai toiselle lottopytyn reunalle. Kaupungeissa ei toimi 5 tuntia kestävä arvontatapahtuma jonka yhteydessä soitetaan Jukka Kuoppamäen greatest hitsejä. Arvonnan pitää olla nopeahko, siinä pitää olla näyttävä kuva, mahtava muzakki ja intensiivinen tunnelma.
Quinté-tyyppinen peli olisi mielestäni kokeilemisen arvoinen. Se ei astu muiden pelien päälle, on toiminut hyvin muualla ja on reilu pelinä.

Kirjoittanut

liiikaa on mainoksia vieläkin

vain hevosurheilussa ja toto-tv:ssä.

Mikset sinä halua sitä ymmärtää, että eihän fintoto nytkään tuota hevosenlahjoittamista osannut julkaista kuin omalla sivullaan, hevosurheilussa ja IS ravit sivulla?

Tottakai se markkinointi kehittynyt on. Onhan se muillakin aloilla. Totuus on, vaikka kuinka muuta väität, että liikaa vieläkin mainostetaan siellä toto-tvssä ja hevosurheilussa. Ei se fintoton pikkuinen mainos kerro yhtikäs mitään jollekin tavan tallaajalle jossain lehdessä. Jos ei näitä markkinointeja osata laittaa myös sinne kirjoitettuihin juttuihin myös.

Kirjoittanut

markkinointi-ideoita kaipaat?

Minä olen, vaikkakin negatiiviseksi leimaat, antanut sinulle jo monta ehdotusta, joita voit käyttää markkinoinnissa. Googlaa tuo hevosenlahjoitusjuttu? Se ei ole missään valtamediassa. Ainoastaan fintoton, hevosurheilun ja IS ravien sivulla.

Ne mainokset pitää laittaa valtamediaan, eikä vaan puhua, että näin on tehty. Selvästikkin katsot asiaa raviurheilun ystävän lasien takaa. Itse omaan urheilutaustaa palloilupuolelta. Voin kertoa, että 95% kääntää kanavaa meidän joukkueesta, kun ravit tuli urheiluruudusta. Kun kyselin, ovatko huomanneet ravimainontaa, sanovat, että ei ole, eikä he mitään niistä ymmärrä.

Kun ruvetaan kehumaan, niin siinä pitää olla muutakin perusteita kuin "olen seurannut alusta asti ja tiedän kaiken".

Kirjoittanut

Ajatuksia

Markkinointia tulisi suunnata kohderyhmittäin.

Toisto, selkeä yksinkertainen pääviesti, tunteisiin vetoaminen ja mielenkiinnon herättäminen olisi minusta helppoa ajatellen sisältöä, joka on vähintäänkin hieno. "Urheiluhevonen, omistaja, treenari, valmennus, kasvatus.."

Olisipa hienoa nähdä spotti urheiluhevosen suorituksesta jossa taustamusiikin sijasta hevosen voimakas sydämen jytke, hengitys ja lisämausteena lentävä hiekka, höyry hevosesta ja viimeisten metrien irroittava tsemppi joka päättyy riemukkaaseen voittoon.

Ammattikuskeja tai ammattitreenareita nuolevat jutut ei innosta kuten ei myöskään pelit sellaisenaan.

Minua kiinnostaa lähdön tuskainen odotus, kiihdytys, taistelu sekä se miten siihen on päästy.

Nostakaa nyt ne hevoset etusijalle sekä ne maksumiehet eli omistajat. Näihin jälkimmäisiin voi tavis samaistua ja tuumata hankkivansa kimppahevosen osuuden tai vaikka innostua enemmänkin kuten tulla katsomaan raveihin oman tuttunsa hevosen kilpailua! (useimmiten ne hevosenomistajat jää taka-alalle treenareiden loistaessa sisäpiirin hu:ssa ;)

Kirjoittanut

Hahhahhaa

Tuo hevonen ei noista käsistä tule paljon elämyksiä tuomaan, ja miksi omistus on vain puolet eikä koko heppaa? Hankkisivat joskus oikean menestyjän näitä kampanjoita varten eikä sellaisia joilla on lähdöissään riittämistä saadakseen edes rahaa.

Kirjoittanut

En minäkään

En minäkään huomaa meikkimainoksia, oli ne sitten missä hyvänsä. Menee ohi ja viheltää mennessään.

Eli ellei tosiaan yhtään kiinnosta, niin on sama vaikka raahattaisiin tukasta radalle, ei se sitten kiinnosta.

Lähtökohtana kaikessa markkinoinnissa on tavoittaa potentiaalisia tulevia asiakkaita. Joita siis edes voisi mahdollisesti kiinnostaa.

Ei urheilun heavyusereita, joilla on jo aikataulu täynnä muuta urheilua. Ellet sinä sampan kaveri heitä ole saanut ravien pariin, ei siihen sitten pysty mitkään mainoksetkaan.

Moni jäkismies ja jalkapallomies on tullut ekaa kertaa raveihin jonkun joukkuekaverinsa kautta, ei se tarkoita ettei kukaan tule, jos et itse ole saanut yhtään uutta asiakasta raviradalle.

Jos raveja yritetään pelastaa pelkkä totopeli edellä, niin ei onnistu. Toto Lotto Keno on kaikki pelibrandejä. Lotto ja Keno tunnetaan, koska Veikkaus rummuttaa niitä joka paikassa isolla rahalla valtavalla mediavoimalla ja siinä voi saada aivojaan rasittamatta isoja voittoja pienellä panoksella.

Toto pelkkänä pelinä ei ikinä pysty valtaamaan markkinoita näiltä, vaan sen tulee edelleen salamasta huolimatta olla asiantuntijapeli jossa psyykkaaminen ja ravien seuraaminen on olennainen osa pelaamista.
Muuten kaikki ohjelmat, vihjeet ja lämmitystiedot sun muut voi unohtaa.

Ei näitä voi verrata keskenään.

Ei illan T5 peli jossa viisi suosikkia oikein veikannut voittaa kympin, kovin pitkää pidä pelaajia pelin parissa. Kyllä itse raviurheilun pitää myös kiinnostaa.

Raveissa ja totopeleissä tulee aina olemaan inhimmillinen puoli mukana, halutaan sitä tai ei.

Muuten ei enää ole kysymys hevospeleistä ja niitä järjestää joku muu taho, kuin Fintoto.

Tämän vuoksi hevosia taustajoukkoineen ei voi unohtaa ja sulkea pelin ulkopuolella.

Mitä tulee lahja-hevosen suuhun katsomiseen, on totta ettei tässä nyt ole kysymyksessä Brad de Veluwe, mutta de Veluwe kuitenkin, eli tunnetulla nimellä tässä yritetään tietenkin ratsastaa ja miksei niin voisi tehdä?

Tämä keskustelu karkaa taas stratosfääreihin, joten kohdaltani se loppuu nyt. Normaalijärjen omaavat saivat noukittua tästä varmaan sen pointin, ja vänkyrät ei edes halua ymmärtää.

Sampan kaverikin voisi käyttää energiansa käännyttämään pelikaverit raveihin pelivaihtoja kasvattamaan, eikä moittia keinoja saada raviurheilua yhä useampien tietoon.

Kyllä aika moni toimittaja ja mediahenkilö tietää tästä asiasta ja varmaan se tieto myös leviää media ja toimittajapiireissä.

Jokainen meistä voi omalla sarallaan helposti somessa rummuttaa positiivisesti raveja. Pienistä puroista... Illanjatkoja :-)

Kirjoittanut

Myllylä

Eikös tämä hiihtäjäjuttu ollut sellainen että Myllylä sai jonkun Briso-hevosen lahjaksi mutta myi sen sitten pois jonkin ajan kuluttua.
Korjatkaa jos muistan väärin.

Kirjoittanut

Kannattaa myydä

Jos ei oo liikaa rahaa ja halua sitä tuhlata niin miksi pitää hevosta vaikka ilmaiseksi keskivertomenijän saisi?

Kirjoittanut

Myllylän hevonen

Briso Winguy?

Kirjoittanut

Fintoton on markkinoitava pelejä

koska on peliyhtiö ja Hippoksen sitten mainostettava ja tehtävä niistä hevosista mielenkiintoisia, jos ei peli edellä mainosteta. Tosiasia on edelleen se, että fintoto ei mainosta tarpeeksi valtamediassa ja Hippos ei mainosta ollenkaan. Brad de Veluwen kotisivut on Hippoksen sivuilla? Naurettavaa. Bradillä pitäisi olla omat näkyvät sivut ja linkkiä joka valtamediassa.

Vastasin kuitenkin vain väitteeseesi, että fintoto on jotenkin kehittynyt markkinoinnissa. Mielestäni fintoto jauhaa edelleen liikaa paikallaan. Pelimainoksetkin ovat aivan miten sattuu tehty. Ei ihmisiä kiinnosta mainos jossa puhutaan 3 miljoonan viikkovoitoista. Eihän normaalipulliainen edes tiedä mitä se tarkoittaa?

p.s. Tuo nyt on aivan naurettavaa, että ruvetaan syyllistämään minua siitä, että fintoto ei osaa markkioida. Ei se ole minun tehtäväni markkinoida fintotoa, tai roudata pelaajia raviradalle. Maksa palkka siitä, niin voin sen tehdä. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö kaveria pyytäisi raveihin, kun sinne itse lähden. Tuo "syyllistäminen" on kuitenkin täyttä lässytystä kuten myös tuo yltiöpäinen kehuminen fintoton markkinointikyvystä ja kehityksestä. Nytkin puhut jo täysin eri asiasta mistä olet ketjun aloittanut.

Kirjoittanut

piiri pieni pyörii

Fintoto siirtää rahaa Hevosurheilulle --> mainokset
Aivan sama kuin Vermo siirtää mainosrahoja-->

Kirjoittanut

Näyttäähän tuo toimivan

Laitoinpa Energyn kuulumaan ja kyllä tuo kuuluu että juontaja voitti hevosen. Positiivista julkisuutta tosiaan. Nyt vaan toivotaan että heppa juokseekin kesällä rahaa.

Kirjoittanut

sehän

voittaa ainakin pari lähtöä! niinkuin on suomessa tapana tehdä.. kannattaa seurata sitä kun juontaja on itse paikalla niin voittaa "yllättäen"

Kirjoittanut

Tuohan nyt on ihan puppua

Nimimerkin annetaan mielestä siis Suomessa ravilähdöt ovat järjestettyjä.

Kirjoittanut

loistava idea

saada positiivistä julkisuutta.

Kirjoittanut

poihjoisen petsari

Niinpä niin. Kyllä se siellä NRJ:llä nyt kuului, kun tuolla Tuija Pehkosella on joka iltapäivä oma radio-ohjelma kanavalla. Näinpä asiasta oli paljon puhetta tämän päivän lähetyksessä. Mutta eipä tuota asiaa pahemmin julistettu. Kerrottiin kyllä ohjelmassa. Kun asia julkistettiin, siitä oli juttua vain Fintoton nettisivulla, Hevosurheilussa ja IS-ravien sivulla. Ei tuo mainostus mitenkään lentoon ole fintotolla lähtenyt, mutta kuten sanoin, saa käyttää, mut ei oo pakko hei! Asia olisi voinut saada enemmän julkisuuttakin, eikö totta? Tuija Pehkosen ohjelmassa sattuu ja tapahtuu joka päivä paljon asioita, joten toivotaan, että tämä hevosjuttu pysyisi puheissa vielä jonkin aikaa.

Toto-tv:ssä on näytetty kolmen miljoonan viikkovaihto mainoksia jo ihan tarpeeksi. Ei se peliä lisää, että toto-Tv:ssä noita mainoksia näytetään, kun pitäisi keskittyä prooveihin.