Kirjoittanut

Kuskien palkkiot kuriin!

Eihän tästä tule enää mitään! Ottavat ryökäleet aivan järkyttäviä pinnoja! Maailman jumalauta helpointa hommaa ajaa mersulla raveihin ja istua MUIDEN treenaamien hevosten kyydissä. Amatööriltä ottavat sen 10-15 pinnaa, aivan järjen vastaista. Eiköhän sellainen 3-7 pinnaa olisi ihan oikea palkkio 2min työstä. Me treenarit käytetään joskus, jopa vuosia yhteen hevoseen. Mikäs siinä olisi nukkua iltapäivään krapulaa pois ja sitten hypätä mersun puikkoihin iskelmää kuuntelemaan. Illalla ajelee rahat muilta pois ja kapakkaan suorinta tietä. Tälläistä se on rosvojen arki. Siihen tulee stoppi. Ajatan omiani nuorilla kuskeilla, he eivät ole ahneita vaan taskurahaa ja vaikka ruuan tarjoaa. Pitää olla nöyrä tässä hommassa, muuten ei pärjää.

Vastaukset

Kirjoittanut

Pollen omistaja

Vaikea kuvitella että yksikään vähänkin raviohjastajaksi itsensä mieltävä lähtisi jollain pullakahvi korvauksella ajamaan polleasi.

Voithan toki yrittää mutta muista sitten raportoida kuinka hienosti hommat nykyään sujuvat.

Kirjoittanut

Otappa pollen mistaja

Teivainen ajaa huipusti. Lisäksi antaa palautetta hevosesta, mitä pitää ehkä muuttaa varusteissa ja hevonen on seuraavaan starttiin entistä parempi.

Kirjoittanut

Boikotti

Sovitaan että kukaan ei ota esim, T 65:een ammattilaista vaan ajatetaan esim. B kortillisilla.

Kirjoittanut

Paskapuhetta

Kyllä ne ei paljon neuvo. Kaahottavat tyhjäksi hevoset ja hakkaavat, ahneet! Minä olen jo ajattanut nuorella kuskilla. Rahaa ei startista tull, mutta sai pitsan ja limun. Jos olisi tullu rahaa niin sovittiin 2 pinnaa proovikaksi. Tämmösestä minä tykkään. Jos ammattimiehet toimis yhtä reilusti niin ajattaisin heillä. Minä en maksa tyhjästä.

Kirjoittanut

Pollen omistaja hei

Lopeta se kasvattaminen ja treenaaminen, myyt kamat ostat Mersun, laitat Reijo Taipaleen ämyristä soimaan ja lähdet hankkimaan elantosi lainakuskina.

Katsotaan miten kauan se kannattaa ja miten pärjäät maailman yksinekertaisimmassa hommassa.

Turhaa rutinaa. Hevostelu on kallista hommaa ja ellei siihen ole varaa niin tekee jotain muuta.

Yksikään arvonsa tunteva alan huippu ei kahvirahalla liikahda edes puhelimeen.

Jos taas kaikki alkaisi ajattamaan jollain junioreilla lähtöjä, loppuu ravit totomyynnin romahduksen kautta kokonaan. Lähdön uusintoja olisi niin, ettei ravit ehtisi koskaan ajoissa loppuun asti.

Kyllä nyt on joku tupaukko menettänyt hermonsa ihan turhaan.

Toisaalta se nyt on sama, kenellä jotain topparia siellä peräjoukossa ajeluttaa, kunhan pysyy pois hevosten jaloista siinä lähtöhetkellä.

Meillä on reilut 20 donaa maksanut kimppahevonen ja laskeskelin tuossa että nykyisellä kulutasolla pitäisi olla 150 000€ tienattu 10-vuotiaana, että olisi nollatuloksessa.

Sen katsos niin, että kun ajetaan satoja kilometrejä niin siihen matkaan palaa äkkiä tuntikaupalla aikaa, auton kulut on mieletöntä luokkaa, kun lasketaan mukaan arvonalennus.

Sitten sinä näet vain sen 2 minuutin suorituksen siellä rattailla. Vakuutuksetkin pitää olla kunnossa, kun vahinkoja sattuu, kun amatööritunareita on lähdöissä mukana kotitreenatuillaan. Nekään ei ole ilmaisia, kuten ei myöskään ajovarusteet.

Harvoin kuski muutenkaan jaksaa eläkeikään asti kiertää.

Kirjoittanut

Naurettava Puavo

Vai oikein kimpassa? Ne on tarkotettu perseaukisille ja ihmisille, jotka eivät ymmärrä hevosista mitään. Laitetaan sulle ohjat käteen ja katsellaan miten treenaat. 20k€ joo, mutta ainakin 10 hengen kimppa, eks nii? Tommosesta ei jää kun paskaa käteen. Minun hevonen on sentään voittanu Solvallaa myöten, Örjanin ajamana. Naurattaa nämä puavot.

Kirjoittanut

provikat

paljonko örjan otti provikoita? kahvitko tarjosit?

Kirjoittanut

oikeinhan

tuo olisi jos kerta palkinnot putoaa niin myös ajoprosentit ja 5% enimmillään riittäisi,jos ei kiinnosta niin jääkööt kotiinsa!
Moni vois laittaa sitten taas oman tallin pystyyn,reissais ja ajelis omilla valmennettavilla niin paljon kuin huvittaa jos se helpompaa niin olis tienata.

Vaikken hevosia omistakaan niin tuntuu nuo palkkiot aika ylimitoitetuilta ajatellen omistajia,huonona aikana pitää pystyä myös tinkimään eduistaan!

Kirjoittanut

aloitus on kyllä trolli/provo

jolla herätetään keskustelua ilmeisesti?

Jos asia olisi noin, niin jokainen ajaisi omallaan. Mikset siis aloittaja aja? Tiedänkin syyn. Sinulla ei ole hevosta muualla kuin Horse Racing Manager hevospelissä.

Kirjoittanut

pitsa, limu ja 2%

tukee tuota trolliajatustani hyvin.

Kaippa noilla kuskeilla jonkin sortin palkkarajatkin on. Eli jos joku maksaa alle "liiton" määräämiä korvauksia, saattaa joutua jälkeenpäin maksamaan oikeudessa sen vähintään 5%.

Tosin siinä horse racing pelissä ei tartte maksaa oikealla rahalla kenellekkään.

Kirjoittanut

Vai niin

Jaahas, veikkaan että minulla on ollu hevosia kauemmin ku te olette olleet elossa. Örjani otti ison proviikan, mutta Solvallan palkinnoilla sen maksaakin mutisematta. Ajan tässä juurikin sitä takaa, että proovikat pitää liikkua palkintotason mukaan. Jumalauta muuten loppuu leipä kaikilta.

Kuinkas moni tietää miten penkkiraha sai syntynsä? Se sai syntynsä kun lama iski suomeen ja ahneet kuskit halus turvata oman perseensä muiden kustannuksella. Siinä teille tietopankkia kerrakseen. Onneksi tulee nuoria kuskeja koko ajan lisää niin saadaan nämä eläkeukot kiikkustuoliin proviikoineen.

Kirjoittanut

aina vaan parani mitä pitemmälle ketjua luin

Lopulta siis jo Örjanikin on ajanut hevosellasi Solvallassa ihan. Ja tosissasi väität, että palkkoja pitäisi laskea? Paljonko Örjanin ajopalkkio on? Minä muuten tiedä, joten kerro se nyt meille julki ja todista ettet ole joku trollaaja jolla vaan mielikuvitus alkoi lentämään kesken päiväkaljan?

Kirjoittanut

jos on valmis maksamaan 5%

100 000 eurosta niin miksi valittaa 20 euron penkkirahasta?

p.s. Kuskithan ottaa palkan palkintojen mukaan. Eli prosenttisopimuksella? Eikö totta? Jos ei ole sitä 20 euroa valmis maksamaan, niin aja itse.

Kirjoittanut

sitä paitsi

onhan tämä nähty että palkkioita tupsautetaan pimeänä kouraan startin jälkeen eikä niistä verottajalle mitään hiiskuta..?
5% ois sopiva ja jos joku haluaa pimeän työn lisää maksaa niin pitäköön kipeenään sitten!

Kirjoittanut

Pollen omistaja

Ei varmaan ymmärrä että prosenttipohjainen palkkio tarkoittaa isompaa ajopalkkiota isommasta palkinnosta ja pienempää pienemmästä palkinnosta.

Kirjoittanut

Mutta mutta

Oletko aika yksinkertainen? Tässä on kyse periaatteesta, ei mistään stnan kahdesta kympistä. Minä olen POHOJALAAANEN ja sillon periaate ja miehen sana merkkaa enemmän kun muu.

Ole siis nukkumatti hiljaa ja poistu, kun et asiasta mitään ymmärrä.

Kirjoittanut

provikoista

Jos kuskit ottaisivat provikat palkintojen mukaan kuten Pollen omistaja haluaa, niin silloinhan provikoita pitäisi Suomessa NOSTAA eikä laskea, koska pienistä palkinnoista jää käteen tosi huonosti.

Kirjoittanut

tunnen fiksuja pohojalaasia

mutta sinun tapauksessasi tämä pohojalaaisuus tarkoittaa vaan suurta suuta ja isottelua. Miehen sana merkitsee paljon ihan missä maan kolkassa hyvänsä. Pohjanmaalla siihen kuuluu vaan tuo yltiöpäinen uho, joka korostaa typeryyttä, ei mitään periaatteita. Pitää olla myös perusteluja ja syitä, eikä vaan typerää periaatetta.

Kirjoittanut

Elä lä

Eipä sinullakaan mitään faktaa tai painavaa argumenttia ole ollut, kunhan paskaa lässytät. Hevosta et ole omistanut koskaan, se on varma. Poistu.

Kirjoittanut

Pollen Omistaja

Jos nimimerkillä Pollen Omistaja olisi oikeasti sellainen tykki jolla (muka) voitetaan Solvallaa myöten niin Suomessahan sellaisella pyssyllä korkkaisi minkä lähdön tahansa missä tahansa.

Mutta,ihan oikeasti uskon kuitenkin että Pollen Omistaja ei ole nähnyt oikeaa hevosta muuta kuin TotoTv:n lähetyksessä tai jossain Pihtiputaan paikallisraveissa aidan takaa.

Haaveile nyt vaan edelleen jostakin Örjanin ajamisista Solvallan raveissa.

Kirjoittanut

Justiinsa

Olihan tuo, mutta vuosituhannen alussa. Nykyään kuollut ja kuopattu. Ja voittihan tuo Suomessa ikäluokkakisoja ja Kultadivareita.

Nyt on uusi tykki. Kriterium tähtäimessä ja pitäisi aika liki olla, finaalissa vähintään. Saapi nähdä vaan kuka ajaa kun ahneille en anna mitään. Tikkinen teki aikanaan oikein ku jätti ahneille maksamatta kriteriumista palkinnot.

Kirjoittanut

Moniko pohjanmaan hevosista

On pärjännyt Solvallassa Örjanin ajamana.
Tuskin vaatisi mitään Sherlokkia selvittämään asiaa.

Pohjanmaallahan isännät reenailevat niitä puttejaan ja sitten niitä tuodaan tarttiin jonkun sellaisen ajettavaksi, joka tietää volttisäännöt.

Ei siellä taida montaa Sv tason lämpöistä olla, jos Kuislan hevoset jätetään pois.

Tietenkään en varmasti tiedä, mutta jotenkaan en näe aloittajaa heittämässä svenskaa Örjanin kanssa samalla ajajapalkkioista soviten pohjanmaan hengessä.

Kyllä siellä on ollut joku tulkki, joka on Pollen omistajalle sanonut, että maksaa x rahaa ja täytyy olla nöyrä ja kiitollinen, sekä poikkeuksillisen onnekas, että saa Örjanin ajamaan jotai pohjanmaan toivoa, kun ruotsissa startanneitakin olisi tarjolla. Veikkaan että Örjan otti hiukan pohjanmaanlisää ajosuorituksestaan.

Yhtä kaikki. Sen verran on veressä pohjanmaan verta, että satun tietämään, että ei ole Pollen omistajalle helppo paikka myöntää, ettei raha riitä ajattaa kunnon kuskeilla, vaan pitää tyytyä niihin kuskeihin, mihin kaffe ja pulla rahoilla on varaa.

Kyllä se nyt itseänikin korpeaisi, jos ei olisi varaa istuttaa Moilasta ja Teivaista rattaille, vaan pitää antaa jonkun nobodyn ohjastaa.

Kirjoittanut

Juuuu

Itseäni taas harmittaisi valtavasti jos ei olisi varaa omistaa hevosiani yksin! Kyllä ottaisi päähän olla jossain kimpassa mukana, sopia asioista s-postien välityksellä ja jakaa palkinnot. Se on vasta persaukisten hommaa. Kaveri haukkuu että minulla ei ole rahaa maksaa ajoista ja itse on kimpassa... Hahahah.

Joten elä tule kertomaan yhtään mitään, ennen kuin itse omistat YKSIN hevosia. Kimpassa on helppo persaukisten huudella. Itse en edes kehtaisi mennä palkintoa minkään kimpan mukana hakemaan.

Kirjoittanut

Pollen Omistaja

Ne vaan voi olla vaarallisia tuollaiset Tikkisen Penan tekemät temput joten en suosittele.

Missähän se Penakin nykyään lymyää kun ei ole näkynyt vähään aikaan raveissa.

Kirjoittanut

"Unelma-ammatti"

Otetaanpas laskennallinen esimerkki. Case iltaravit 200 km kuskin kotoa.

Ravit alkavat klo 18, kuskin oltava paikalla klo 17
Lähtö kotoa klo 14, paluu kotiin klo 24, työaika 10 h

Menot:
Polttoaine 40 * 1,6 = 64 e
Auton poistot 400 * 0,1 e = 40 e
Muut kulut 30 e
YHTEENSÄ 134 e

Tulot:
4 starttia, joista 3 sijoittumista rahoille, sisään ajettua 1000 e
Provisio 150 e
Penkkiraha 20 e
YHTEENSÄ 170 e

Tulot – menot = 170 e–134 e = 36 e

Tuntipalkka 3,60 e. Yrittäjälle tulee vielä kilometrikorvausta tämän päälle 180 e, ja päivärahaa 36 e.

Ei mikään unelma-ammatti siis. Tälläkin matikalla minä ajatan omiani mielelläni 15% provisiolla / 20 e penkirahalla. Jos ei ole tähän varaa, pannaan hevoset pois.

Kirjoittanut

edellisellä selvästi kp hallinnassa

Olisihan se näin helppoa tmi rakvikuljettajalla, jos saisi vähentää kirjanpidossa sekä polttoainekulut ja km-korvaukset, päivärahat voi
itselleen maksaa ja vähentää liiketoiminnan tuloista. Ei se ihme, että verottajan kynsiin on joutunut aika moni lainakuski ja paineet niistä pinnarahoista hirvittävät..

Kirjoittanut

viime vuosina ainoa joka on tullut julki

Taitaa olla kuskin verot, joka ajaa huhujen mukaan alle normaalin provikan. Ei mene siis yksiin kapakoitsijan kommentti.

Kirjoittanut

termi kp?

Termi kp on vieraampi, mutta pointtini tuosaa omassa laskelmassani on se, ettei itse ajohomma oikein kannattavalta liiketoiminnalta vaikuta. Ei ihme, jos/kun verottaja aiheesta on kiinnostunut.

Provisiopalkkaa (= liiketoiminnan tulo) tuskin voi noilla taustoilla pienentää, vaikka avaaja sitä provokatiivisesti esittää.

Hyvä kuitenkin, että tämä aihe nousee tapetille.

Kirjoittanut

Jaa-jaa

Eikös nämä johtavat lainakuskit ole yrittäjiä, jolloin yritystoiminnan kuluja on vähennettävissä. Joskus vuosia sitten on ollut puhetta kuskien paremmasta ammatillisesta järjestäytymisestä ja työehtosopimuksista, mutta se kuulema hylättiin kommunistien hommana.

Kirjoittanut

Kyllä...

...yrittäjiä ovat, näyttävät yleisimmin toimivan joko toiminimen tai osakeyhtiön kautta. Lisänä useimmilla on vielä valmennustoimintaa.

Kulut voi tosiaan vähentää verotuksessa, mutta mitä liiketoimintaa se on, jos vähennykset ovat merkittävästi suuremmat kuin itse liiketoiminnan tuotto?

Kirjoittanut

Heh- jospa sitten

Jos kulut olisivat suuremmat kuin tuotot, kuski voisi tienata ensin hevosenomistajilta ja sen jälkeen vielä veronpalautuksina verottajalta. :D

Kirjoittanut

Rahan pesusta...

...alkaisivat pian epäillä...;)

Kirjoittanut

Muistaako

pollen omistaja, kuinka paljon Örjan otti penkkirahaa?

Kirjoittanut

Tää Pollen omistaja ei ole ikinä

omistanut keppihevostakaan.

Kirjoittanut

Asiaa Puhut

Ihan totta turiset, ahneus on tämän päivän kirous! Kyllä siinä lainakuski pääsee tuntipalkoille kun laskee 2 min työstä nuo rahat. Ei ihme et nää teivaiset ja muut elelee leveästi kartanoissaan ja omakotitaloissaan ja kiertelee thaimaata!

Kirjoittanut

ajan itse

kyllähän nuo maksut isoja on itse olen anttia ja muita ennen käyttänyt, mutta kun tuo nuori kalusto tuolta saadaan esiin ajan itse.saavat tääll sitten amatöörejä kirota.meilläpin muuten matkat ei oo työaikaa, lomittajana noita on muutama km. tullut reissattua.

Kirjoittanut

Lomittajana...

Teetkö edellinen kirjoittaja sitten töitä 8 e ammattilaisen tuntipalkalla?

Kirjoittanut

Päässälasku...

...siis 9 e:llä ....

Kirjoittanut

ne on kyllä

riistäytyneet käsistä . ei ihme jos hevostalous kärsii siitä.

Kirjoittanut

jokin tässä

sanoi että pitääs antaa pikku porukalle ajettavaksi hevoset ,tyhmää korruptio vaan kasvaas radoilla!.

Kirjoittanut

tuntipalkka

tuntipalkka on 11.50 ja päivärahoja ei heru kilometrejä tulee toiselta reissulta. tuttu jakaa yöt lehtiä kympin tuntiliksalla ja saa polkupuörästa jonkun euron. tervetuloa tänne maalle. työpaikkoja ei lähellä ole ja palkat minimissä. kysyppä mitä noi ammattilaiset maksaa tallityöntekijöille olisko se 3 euroa liki totuutta.

Kirjoittanut

Kyllä maalta töitä on löytynyt..

..ainakin allekirjoittaneelle. Tosin tarkoittaa myös paljoa matkustamista ja monia öitä pois kotoa.

Onko sinulla oma yritys, esim. toiminimi, jonka nimissä voisit maksaa itsellesi päivärahan sekä kilometrikorvaukset?

Tiedän kyllä, että ammattilaiset maksavat heikosti (sekä pimeästi) tallityöntekijöille, joille työ lienee enemmän "kutsumus". Tämä on kyllä toinen ihmettelyn aihe, mutta siitä onkin jo silloin tällöin ollut omia juttuketjujaan.

Kirjoittanut

Kärkimiehet

Tottakai kärkimiehil isommat prossat ja nuorille kuskeille nousevat prossat.
Polle mies voi vapaasti mennä vaikka kuskien pukuhuoneeseen ja kysyä kelle voi ilmottaa pizza palkalla......ei ole ruuhkaa veikkaan.
Muista vielä suosia oman kyläsi poikia.

Kirjoittanut

omahan

Voit ottaa normiliksalla huippumiehen ala Teivainen/ Moilanen tai vetästä arvalla jonkun halvemman äijän ja puristella rystysiä sitten lähdön aikana hitusen enemmän.

Kirjoittanut

Läsyn lässyn

En kyl yhtään ymmärrä tätäkkän topikkia.
Ammattikuljettajan palvelujen käyttö on vapaaehtoista. Ei sitä missää säännöissä tms. vaadita /pakoteta.
Kun haluat,e ttä ammattikuljettaja ajaa hevostasi sinä teet sopimuksen ko. kuljettajan kanssa.
Tämä on aivan normaalia kaupankäyntiä jossa asiakas sopii palvelun ttuottajan kanssa hinnoista.
Jos etole asiasta enempätä sopinut vaan ilmoittanut hevosesi ko. kuljettajalle laskuttaa hän normaalipalveluhinnastonsa mukaisen korvauksen. Thats it.
Itse kyllä säälin noita nykyammattikuljettajia nykypalkinnoilla ajettaessa, kun eivät saa omia kulujaan peittoon vaikka pitkin suomenmaata ajelevat pitkin öitä.
Pitkiä on päivät ja töitä tehdään 6-7 päivää viikossa.
Ihmettelen missä välissä he ehtisivät niin paljon ryyppäämään jotta olis aamusta krapulaa mitä nukkua pois, kuten joku alkupäässä viittaili.
Kyllä se ylimääräinen aika menee väsymystä nukkuessa ja seuraavan päivän 10-15 tunnin työpäivään latautuessa.
Aika harvasta meistä olisi tuohon hommaan pidemmän päälle joten josko tää vuodattelu olis nyt tässä

Kirjoittanut

tarkennusta

Kirjanpidon (kp) perusteet on sen raviyrittä-jänkin hallittava vaikka tiltioimiston täti hoitaisikin sen. Eihän näiltä kavereilta voi edellyttää, että hoitaisivat edes tmi:ltä vaadittavan yksinkertaisen kirjanpidon vaatimat hommat.

On näitä kavereita verottajan kynsissä aika monta, Forssankin seudulta jne.

Kirjoittanut

eipä toinna

sääliä sen enempää ammattikuskeja,itse on osansa valinneet ja jos haluavat ajaa jossain päin joka päivä sekin on oma valinta,ja onhan näillä kavereita jotka kiertää kuskina omasta halustaan mukana,ehkä vielä saavat hyvät tipsit ja ottavat matka/päivärahat sitä kautta sitten,ainahan lämmityksen jälkeen jää aikaa antaa hyvä vinkki hevosesta..!

Kirjoittanut

itseasiassa

kapakoitsija rupesi nyt höpöttelemään ohi aiheen. Totuus nyt kuitenkin on se, että ravikuskin ei tarvitse tietää kirjanpidosta mitään, jos on hyvä kirjanpitäjä. Tuskin moni tietääkään, kun peruskoulupohjalta duunailevat. Suurin osa näistä, jotka on verottajan kynsissä, eivät omaa sitä hyvää kirjanpitäjää. Esimerkiksi rakennusalalla se hyvä kirjanpitäjä saattaa olla se tekijä, että verottaja ei ole kokoajan kyttäämässä jokaista liikettäsi. Hyvä kirjanpitäjä on rakentanut jo luottamuksen verottajan kanssa, ja hänen tekemää työtä ei tuijoteta suurennuslasilla.

Itse asiaan taas voin sanoa, että nämä ketjut on kyllä ihmeellisiä yrityksiä haitata ravikuskien elantoa. Ai miksikö? No siksi, kun kuten tuolla aikaisemmin kerrottiin, tämä on ihan vapaaehtoista hommaa. Ketään ei pakoteta ottamaan kärkikuskeja ohjiin, jos kerta he ovat niin kamalia ja kauheita. Ajakaa itse, ja lopettakaa vikinä. Raviurheilussa kun on vielä se mahdollisuus, että itse voi ajaa myös kilpaa. Kaikilla aloilla, kuten rakennusalan eri osa-alueilla et saakkaan tehdä kaikkea itse, jos haluat, että vakuutukset on kunnossa. Miettikää sitä valituksenne keskellä.

Kirjoittanut

Niiin

Eihän tässä kenenkään elantoa yritetä tappaa. Kysytään vaan ihan aiheellisesti, että onko ravikuskien palkat karanneet käsistä? Vrt. muuhun alaan.

Fakta on se, että kärkikuskit nostaa vähintään 100 000€ nettopalkkaa vuodessa. Se on aika paljon! Tuo raha revitään hevosenomistajien selästä, jotka lajia viime kädessä pyörittävät.

Kirjoittanut

olet väärässä

ei niitä vedetä kenenkään selästä. Kuten ketjussa on monta kertaa mainittu, ei teidän (tai et sinä kyllä ole edes hevosenomistaja, mutta kuitenkin) ei hevosenomistajien ole pakko ajattaa noilla kärkikuskeilla kilpaa hevosiaan. Turha vikistä sitten, jos ei niitä palkintorahoja tule siihen omaan kukkaroon edes sen vertaa, että siitä voisi muille maksaa.

p.s. Joku odotteli uusia kuskeja esille. Luuletteko, että ne uudet kuskit pitsapalkalla ajaa? Ne haluaa ihan samat ehdot kuin ne vanhemmatkin kuskit ja ei. Niin kauan, kun omistaja kokee, että lainakuskia kannattaa käyttää, niin ei siinä silloin revitä mitään omistajan selästä. Ei muuta kuin rattaille vaan ja todistamaan vääräksi se tieto, että teille ei niitä palkintorahoja edes tulisi ilman niitä lainakuskeja.

Kirjoittanut

pollen omistaja

jos kuskien palkkoja pienennetään,niin kyllä palkintojakin pitää pienentää.eihän siinä ole mitään järkeä jos jostain voitosta saa tuhansia,kymmeniä ja satoja tuhansia.parin minuutin ajosta.pari kolmesataa riittäisi ihan hyvin.ei olisi niin paljon hienoja mersuja ja lamborhgineita omistajillakaan.

Kirjoittanut

Suomalaiskansallista kateutta

Jopa taas on vuodatusta. Kyllähän parhaat kuskit tienaa. Niinhän se on joka alalla.
Suomessa 3 lainakuskia pääsi viime vuonna siihen sataan tonniin. Korvenojahan ei ole lainakuski.
Kovaa hommaa ja aseman saavuttaminen vaatinut melko monta kilometriä....

Kirjoittanut

kaksi kuskia

pääsi viime vuonna sinne sadan tonnin tietämille. Tosin Teivainen nappasi vielä omistajana toisen saturaisen siihen päälle.

Kirjoittanut

Just

Ajatelkaapa että nämä äijät saa HEVOSTA ajamalla saman verran rahaa kuin valtiomme päämiehet! Ja eiköhän Kataisella tai Niinistöllä ole pikkaisen vaativammat hommat.

Kyllä joku roti pitäisi saada. Samanlainen palkkakatto kuin NHL. Ja lakiin pykäliä, että yli 10% ei tarvitse maksaa koskaan. Ei hevosenomistajilla ole enää rahaa maksella tuhansia euroja näille jonninjoutaville äijille.

Kirjoittanut

ha hah hah

Samanlainen palkkakatto kuin NHL:ssä? Joo, olen samaa mieltä. Palkkakatto, ettei Teivainen saa vuodessa tienata kuin 5 miljoonaa euroa :D

Oli älyttömän huono esimerkki.

p.s.

Miksi Teemu Selänne on miljonääri? Kyllähän Kataisella on vaativammat hommat :D

Kirjoittanut

Pysytään faktois

Ihan vaan kyssärinä, mistä tuo tieto että pari kuskia on tienannut ajamalla 100 tonnia???
Pitää muistaa, että kun ammattikuski ajaa valmentalisenssin omaavan treenarin hevosella kilpaa saa hän siitä 5%. Valmentaja saa rahoista 10% ja loput omistajalle.
Aikas paljon noita isoja voittoja on mennyt juuri lisenssi treenarin valmentaville, että ei sitä niin paljoa herahtele tilille.
Vaikkaan et kärkikuski on ajoeuroja saanut viimevuonna about 60-70 tonnia. Siitä kun vähentää kulungit esim. autolla ajetutuu 120-140tkm jne. ja makselee verot niin eipä siinä normi duunaria kummasti kovempaa liksaa vedellä.
On se kumma jos liksaa tulee niin ettei laskeen ehdi eikä sitä ehdi tuhlaileenkaan niin miksi heput ajelee vuosia vanhoilla meridiisseleillä noita matkojaan. Luulis et aut vaihtus vuosittain aina tuoreeseen.......

Kirjoittanut

Just joo

Käy kuule varikolla joskus katsomassa niin ei siellä kovin vanhaa mersua ole. Kärkiukot on jo miljonäärejä, hevosenomistajien ansiosta.

Kirjoittanut

kateus

jos äijä tienaa 100000 tuhansia silloinhan se on menestynyt radalla vissiin on tainut tulla omistajillekkin jotain taskun pohjalle. olettako aatellut kuinka vaarallinen ammatti tuo kuskina oleminen on joka päivä vaihtuu hevonen alle ja aina ei saa takuita hevosen toimivuudesta. kyllä palkkiot on kohillaan. itse ex ammattilainen tiedän vaaroista radalla ja varikolla ei tulis mieleenkään lähtä ajamaan munkki kahvista jonkun äijän hevosta mikä narisee turhan päiväisistä. ajopalkkiot on ja ollut neuvoteltavissa aina ja tulee olemaan jos ei ole se ei ole sun kuski

Kirjoittanut

Pysytään edelleen asiassa

nim "mersulla2 joo olen aika usein siel varikolla ja kyllä ne mersut on ihan tuolta 2000 luvun alkupäästä osa jopa tuon alle olevia väykkyjä,jos nyt ei Korvenojan piiliä lasketa mut häntähän ei täällä luokiteltukaan ammattikuskiksi.
Mittarissa joka jannulla reilu 500tkm et se siitä luxuspelien alla olosta.
Mersu ja Volvo sattuvat vaan oleen turvallisia pimeisiin itoihin ja kestäviä työkoneita.

Kirjoittanut

lasku

mä olen saanut laskun käteen,tuskin sitä pimittää voi niin helposti.
10% normi lähdöstä ja 5% suur-kilpailusta se olis sopiva hinta.
kaiketi forss ja petteri ajaa alle ton.. halvin on ollu 7% normi lähdöstä.
ja kyllä mä moilasen hinnan maksan kyselemättä!

Kirjoittanut

kyllä kuskit ovat palkan asaineet

ei ole helppoa hommaa kulkea joka ilta ympäri suomea tuiskussa ja pakkasessa,20€ penkki raha on ok, prosentit 1o-15% ok maksan mielellään ja syön itse vaikka ravi-makkaran tai juon kupin kahvia,ajatan aina ammatti-kuskilla ,en lähe raijaamaan hevosta monen sadan kilometrin päähän että joku amatööri suhauttaa,aina paras kuski mitä löytyy,,

Kirjoittanut

Mersujen hinnat kuriin

Eihän tästä tule enää mitään! Mersut maksavat ihan älyttömästi! Samanlaisilta liukuhihnoilta jumankauta nekin tulevat kuin skodat ja fiiatit, joilla me tavalliste persut ajetaan raveihin. Kyllä mersuhin pitäisi olla varaa muillakin kuin ravikuskeilla ja finnairin ja fortumin johtajilla. Mersujen hinnat alas ja heti.

Kirjoittanut

Uskomatonta kateutta !

Tämä keskustelu osoittaa jälleen, että suomalainen viisiottelu on voimissaan:

1. uinti
2. puinti
3. nainti
4. viulun vingitus
5. kauniisti sanottuna: pottuilu !

Kirjoittanut

Prosentit liian korkeat

Todellakin %t aivan liian korkeat penkin lisäksi. Palkinnot illassa 700-1400 mitä omistajalle jää %n jälkeen siitä siitä viedään penkkiraha joka on täysin järkyttävä hevonen saa viimeiset rahat 70 euroo, kuski vie tästä noilla taksoilla lähes puolet en ymmärrä ihmisiä jotka maksavat näille höpöhöpön puhujille . Nää jätkät kun yleensä ajaa sit 8/10 lähdössä joten näille jää kyl virkailijan palkka ihan ilman %jakin .
Tohon pitäs tehdä laki jotta radat maksaa ammattilaisten matkakulut kiinteen iltarahan jonka jälkeen 5% joka jätkälle oli sit ammattilainen tai amatööri kysees aina ne ammattilaiset paremmin pärjää koska saavat ensin ne parhaat ajettaviksi kuten aina on ollut (piirionpieni).

Kirjoittanut

Neuvostomeininkiä vai markkinavoimia

Eikös raviurheilun pidä toimia markkinaehtoisesti. Kysyntä ja tarjonta ratkaisee. Jokainen hevosenomistaja ratkaisee ihan itse mitä on valmis maksamaan. Teivaisen ja Moilasen ym. hevosmääristä päätellen aika moni omistaja on valmis maksamaan heidän pyytämänsä hinnan. Mitä vikaa tässä on?

Jos ei ole valmis maksamaan aina näyttää löytyvän joku halvempikin kuski.

Miksi hinnoista pitäisi sopia keskitetysti?

Kirjoittanut

jos lähtee ajamaan 70 euron palkinnosta

niin aja itse, äläkä vikise. Ei ole huippu-ukkojen elinkeino kiinni yhdestäkään tämän ketjun vikisijästä. Suurimmat metelijoijät eivät edes ole hevosenomistajia vaan pelkkiä trolleja ja provoajia.

Kirjoittanut

Ihmettelin vaan..

..ett millä ne 20 eskon (kahvi + pitsa) kuskit maksaa esim asuntonsa vuokran? vai onks tarkoitus tehdä sivutyönä ohjastamista?

Kirjoittanut

Markinalain mukaan

Tuo oli kyl päivän paras: radat maksais ammattikuskeille pohjat kun tulevat ajamaan heidän radoilleen.
No jo vois se olla noinkin ja ajettais sit pelkkiä 500 ykkösiä, koska jostain ne ratojenkin pitää ne kuskeille maksettavat pohjat saada. Pelirahoistahan ne sitten eka päältä otettais ennen takaisinjakoa.
Minusta jos kuski ajaa 8 lähtöö illan saa siitä 160€ "varmasti" niin ei siitä kulujen jälkeen kaosesti jäljelle jää.
Hyvässä lykyssä noista on viel 3-4 pois, jolloin niistähän ei sitten kassa kerry laisinkaan.
Eli riskinsä kuskikin ottaa kun lupautuu hevosenomistajalle ajaa hänen hevostaan. Hevosenomistajalle kun ei tule velvoitetta maksaa edes myöhästyneen poisjäännin seurauksena kuskille mitään. Hippoksen sakkorahastoon kylläkin hevosenomistaja maksaa.
Mut edelleen, kahden kauppa tuo ajattaminen ammattikuskilla ja heidän taksoillaan.

Kirjoittanut

Jo on tyhmää väkeä

Mistä ne radat maksaa, no niistä palkintorahoista tietenkin jakautuu tasan nämäkin kulut ei ne rahat nytkään omistajien taskuun jää . Ei näillä miehille ole mitään sakkoa poisjäännistä sen enempää kuin hevosillakaan . Minkä riskin se kuljettaja siinä ottaa, paljonko hänelle tulee kulua jos rata maksaa matkat ? Minusta 160euroa 2-3 tunnista on todella kova raha, mitä kuluja jutsantutan mielestä miehille tulee ? Ei tarvitse antaa takuita työnjäljestäkään .

Kirjoittanut

Eikä näille mitään pohjia

Eikä ratojen kuulu näille mitään pohjia maksaa vaan pelkät matkakulut . Kuluitta ihmisiä laskuttavat miehet on nostettu jalustalle ja heillä on valta "jakaa" rahat, en kyllä ymmärrä omistajien/valmentajien ajatuksia tässä kohtaa siis täysin järjetöntä .

Kirjoittanut

fuck

Jos noin kaikkia nuo rahat harmittaa niin miksi ette saatana aja niitä pitzan päälisiä itse.
Ravi touhuista kun ottais eläkeläisten rahat ja lapsilisät ym kelarahat pois, niin ei niitä kopukoita olis kun Reimalla.

Kirjoittanut

"Pollen omistaja"

Minkä hevosen omistat?
Ihan vaan uteliaisuudesta.
Uskon kyllä että hyvä kuski on palkkansa ansainnut.
Uskomattoman suuri merkitys sillä vaan tahtoo olla kuka siellä rattailla häärii.

Kirjoittanut

Tottapuhuen

"Pollen omistaja" omistaa korkeintaan puuhevosen jutuista päätellen.
Näin pelaajana on kyllä tullut huomattua monesti kuinka valtava merkitys hyvällä kuskilla on.
Huono ei monesti saa rahaa ollenkaan mutta hyvä ottaa maksimit.
Ennätyskin paranee monesti heti ensimmäisessä yrityksessä sekuntikaupalla.

Kirjoittanut

meinaatteko

etteikö tallaisella prvoilulla ole vaikutusta raviurheilun tilaan, tai sitten on sairasta kateutta. Kyllä kuskit on palkkansa ansainnut, se on jokaisen oma asia käyttääkö sen mersuun tai viinaan.

Kirjoittanut

Omistaja

Meinaako Pollen omistaja, että näiden kuskien mersut kulkee nakit ja muusi yhdistelmällä.
Meillä hevoset on treenarilla ja lainakuskit ajelee.Ei ole kyllä koskaan edes mieleen juolahtanut, että kysäisisin vaikka Markkulalta, josko voisin lähettää maksuksi Kotipizzasta vaikka perhepizzan.
Kyllä pollen omistajan kannattaa ihan itse vaan hypätä puikkoihin,niin ei tarvitse rahojaan muille jaella.

Kirjoittanut

Kai sitä voisi

Pitäisi varmaan alkaa ennen starttia Akulta tai Markkulalta kysyä että ajaako pizzalla tai Mäkkärin aterialla :)

Pollen omistaja taas ulapalla. Ei noilla amatööreillä pilaa kuin oman hevosen.

Kirjoittanut

jokin pohjanmaan kuski

aikoinaan sanoi että yhtä hevosta ei kannata viedä vermon raveihin mutta kahta kannattaa vaikkei pääsisisi rahoillekaan silti kannattaa.

Kirjoittanut

valinnan vappaus

Kuules alottaja, älä palkkaa kuskia jolla on mielestäs liian kova liksa. Se on ihan sinun vapautesi. Älä syytä niitä jotka pyytää työstä palkkaa. Haluaisit varmaan mieluiten maksaakin pimeenä.

Että kuskit ajaa mersuilla johtuu siitä että ajokilometreja vuoteen tulee helevetisti ja Mersu kyllä palkitsee sen. Kokeiles painella vaikka skodalla satatonnia vuodessa ympär maata. Ei kiitos. Kokeilin kerran vaan en toiste.

Kirjoittanut

taksi ilpo

voihan sitä koodaa uusia.eikö se vero vähennyksissä ole.

Kirjoittanut

Veivaajat

Pitäisi saada vapautus penkkirahan maksamisesta jos kuski ajaa hevosen pussiin. Aivan uskomatonta että omistaja/valmentaja ajaa satoja kilometrejä vaikkapa Vermoon ja sitten joku kuski kääntää heti lähdöstä neljänteen sisälle. Siellähän ollaan sitten!

Meidän putte on kuitenkin pohojanmaan voimahevoooosia ja mennyt useasti alta 33-kyytejä. Ei semmoisella kuulu nuolla sisärataa. Siksi ajatankin nykyään vain paikallisilla etelä-pohojalaisilla kuskeilla jotka ymmärtävät ajamisesta jotain. Pussiin jääminen kun on pahin synti jonka kuski voi tehdä. Pitäähän hevoselle nyt mahdollisuus antaa!? Lopettakaa näillä kartellikuskeilla ajattaminen ja suosikaa rohkeita ohjastajia.

Kirjoittanut

Kirjoitetaan

Kyllähän nuo palkkiot alkavat todella kovia olemaan. Siinä ei paljon valmentajalle tuntipalkkaa jää, kun maksellaan kaikki kulut ja kuskit. Penkkiraha ihan ensimmäisenä pois ja sitten katsellaan, josko olisi prossissa varaa tiputtaa.

Kirjoittanut

Voihan sen laskea noinkin

Grenadier kun on noin hyvä tossa lasku opissa laskes nyt sit ne tulot ja menot ja poistot noille hevosten omistajillekin, vaikka ton joka maksaa sen 20 euroo penkkii ?
Onks se ihan jees jätkä vetää vaikka sen hevosen auton puomiin laukkaa ja menee pitkäksi pudottaa kenkänsä ja polkee kantansa auki ei onnu ennen aamua ?

Kirjoittanut

Mikset sä

samaamieltäjopitkään aja itse? Se olis ilmaista, eikä tulis laukkaa, eikä menis kannat, eikä...

Kirjoittanut

Oikein vai väärin

Ei kai valmennusmaksuissa, ajajapalkkioissa, hevosten hinnoissa tai muissakaan ole kyse oikeista tai vääristä hinnoista. Kyse on siitä, mitä yksi haluaa maksaa ja milla toinen haluaa myydä työtään tai hevosiaan.

Ajajat elävät ajajapalkkioilla. Tottakai he pyrkivät parhaaseen mahdolliseen palkkiotasoon itsensä kannalta. Eivät he tee hyväntekeväisyyttä ja tingi tuloistaan sen takia, että omistajilla ei mene hyvin.

Kyseessä ei ole myöskään ammattiyhdistystoiminnasta, joss sovitaan työnantajaa ja työntekijää sitovasti palkkatasosta.

Jokainen hevosenomistaja voi vapaasti etsiä sellaisen kuskin, joka sopii parhaiten hänelle. Amatöörin tai ammattilaisen, nuoren tai kuuluisuuden. Ihan niin kuin hänelle ja hänen kukkarolleen parhaiten sopii.

Ajajapalkkiot ovat korkealla vain jos on omistajia, jotka maksvat noita palkkioita.

Jos joku ei halua maksaa, niin sitten hän tomii toisin.