Kirjoittanut

On se yhtä h-vettiä

Niin kuin ei riittänyt että totovaihto ei laskenutkaan viime vuonna. Vielä menivät palkintojakin nostamaan - 5% kokonaisuutena ja peräti 8% per kilpaillut hevonen. (Hevosurheilun perjantain numero)

Vastaukset

Kirjoittanut

Palkinnothan..

on jo lähes -80 luvun lopun tasolla :-) Tosin vain kahtena päivänä viikossa. Muuten ne on reippaasti sen alle.

Tämä on kaksiteräinen miekka, T65/75 raveissa palkinnot nousseet tai ainakin pitäneet tasonsa. Muutenhan ne on romahtaneet.

Se että tehdään tilasto tilaston tekijän näkökulmasta saadaan näitä "ihmeitä" aikaan, kuten tuo 8% per kilpaillut hevonen. Suurin syy tähän on vähinen starttihevosten määrä kuin palkinnot.

At Risk, kun katsot sieltä norsunluutormista(Hippos/Fintoto) tätä keskustelua, niin ajappa sellainen tilasto mistä tulee kotimaan vaihdot, vertailu viimevuoteen ja näiden kehitys pidemmältä ajalta.

Ja sitten, sellainen että paljonko näistä "kasvaneista" tuloista palautui raviurheilulle. Jätä vielä se Ruotsinravipäivä pois kokonaisuudesta, ne palkinnothan maksoi naapuri, ei Hippos/Fintoto.

Tilinpäätöstä odotellessa :-)

Kirjoittanut

0,6% "nousi" hevospelit

viime vuonna. Kun tosiaan otetaan Ruotsin yhteiskierrokset pois, niin miinuksella ollaan, että kolina käy. Tässä vaiheessa siis voidaan iloita, ettei varsinaista romahdusta tapahtunut, mutta henkselien paukutteluun hämäävällä tilastoinnilla (T65/T-75 lähtöjen palkintojen korotus, arkiravien palkintojen tiputus) höystettynä ei ole aihetta. Tästä kuitenkin toivottavasti suunta on ylöspäin. Lamaan ja taantumaankaan ei voi aina vedota. Tosin on selvää, että veronkorotukset ja duunareiden vyönkiristykset saattavat tulevana vuonna vaikuttaa myös ravipelaamiseen.

Toisinsanoen, valittajat eivät olleet oikeassa, mutta yltiöpäiset hehkuttajatkaan eivät ole ansainneet mitään oikeuksia hihkuhuutoihin. Kovasti on töitä tehtävä, nimittäin tulevana vuonna monet radat taistelevat olemassaolostaan ja valmentajatkin ovat tiukoilla. Kaikki kun ei voi ajaa vain T-65/T-75 lähdöissä "isosta" rahasta.

Kirjoittanut

tilastotaulukko

Vielä tähän. Tässä suoraan lukemat, joita ei tarvitse poliitikkomaisin sanankääntein vääristellä (Koskenniemen tyyli)

Linkki Totopelit 2012 (http://www.hippos.fi/files/5756/toto_joulukuu.jpg)

Kirjoittanut

vielä tarkennus

Ruotsin yhteiskierrokset on väärä ilmaisu. Olisi pitänyt sanoa, jos otetaan Ruotsin pelikohteet ja Ranskan pelikohteet pois, niin ollaan tappiolla että kolina käy. Mielenkiintoista, että kv yhteispooli on tuossa tilastossa vain 1,8 miljoonaa. Eikö nämä Ruotsin ravit yms kierrokset joita viikollakin pelattiin/ Ranskan ravit ole myös yhteispooli pelejä. Ei ainakaan tuossa taulukossa. Siihen on laitettu kv yhteispooli vain tammikuun T-75 ravit, josta on otettu suomalaisten osuus taulukkoon?

Kirjoittanut

Tuli mistä tuli

Mkitä sillä on väliä mitkä ravit sitä kokonaisvaihtoa kasvattaa. Tulkoon vaihtoa vaikka Saharan kamelien kuninkuusraveista. Vai vähennättekö te palkastannekin tulot, jotka ovat eri tavalla ansaittua kuin edellisinä vuosina?

Kirjoittanut

sillä on väliä siksi

koska ne rahat eivät silloin mene suomalaiselle hevostaloudelle, suomalaisille raviradoille, eikä suomalaisille hevosenomistajille, kun pelataan ulkomaille. Pitkässä juoksussa se tarkoittaa raviratojen kuolemista, valmentajien töiden loppumista, sekä raviurheilun jyrkkää lamaa Suomessa.

Kirjoittanut

Vaihto

Koskeniemi sanoi että jokapuolella jos pelivaihtoa halutaan kasvata sitä ulkomaan kohteitta hakemaan. Sinä joka luulet se on pois Suomen hevosurhelutta olet väärässä kun fintoto tulos menee hevostaloudelle. ulkomaan pelit ovat tärkessä roolissa tulevaisuutta ajatelle se on näi. 0.6% on kuitekin noin 1.5€ miljoonaa. kuika paljon veikkaus vei 2011v kakkusta porvikana.

Kirjoittanut

Kuuri

"Se että tehdään tilasto tilaston tekijän näkökulmasta saadaan näitä..."
Ja sitten pyydät että tehdään tilasto sinun näkökulmasta jotta saisit oman "ihmeen" aikaan?

Kirjoittanut

luuleeko joku tosissaan...

että nimimerkki AtRisk on hippolassa töissä? En tunne mitenkään Fintoton enkä Hippoksen yrityskulttuuria, mutta ei siellä varmaan katsottaisi pitkään jos joku työntekijä vinoilisi jatkuvasti asiakkailleen.

Itsestään selvä asia pitää olla että minulla ei ole mitään tekemistä ko talon kanssa.

Ja muuten - kukahan täällä tai missään on mitään hehkutellut ravipelien suhteen? Eihän tulos nyt loistava ollut mutta ei sinne päinkään hanurista kuten esim. synkistelijä ja aika moni muukin ovat pitkin vuotta hekumoineet. Jotenkin tuntuu että osa porukasta suorastaan haluaa että hevosurheilulla menee huonosti.

Ja ne palkinnot: Ne ovat nousseet 5%. Piste. Jotkut palkinnot ovat laskeneet jotkut taas nousseet siitäkin edestä. Ihan markkinaohjautuvasti - niissä lähdöissä joita paljon pelataan, palkinnotkin ovat paremmat.

Kirjoittanut

Veikkaus

vaikka ottikin osansa, niin antoi vuosittain aina sen luvatun määrän sinne hevostaloudelle. Fintotolla on mennyt suurin osa rahoista organisaation kasaamiseen ja kasvattamiseen. Silloin se raha ei mene hevostaloudelle, vaikka omis mitä väittää.

Kirjoittanut

Paljonkos tuo

Tuli vain mieleen, että kyllä inflaatio hoitaa palkinnot, ei ne taida paljon "nousta".

Kirjoittanut

kuten AtRisk taulukosta huomaat

palkinnot ovat keskiarvoltaan nousseet 4,3% eli se 5% on myös ylöspäin pyöristämistä ja liioittelemista. Tosiasia on kuitenkin se, että tästä palkintokorotuksesta ovat hyötyneet ne omistajat, joiden hevoset kilpailevat T75 tasolla viikottain. Vähän kuin Suomessa muutenkin, köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu. Suomen taso on kuitenkin sen verran huono, että tarvitsemme myös niitä "huonompia" hevosia ja niiden omistajia, että saadaan ne pelit pyörimään koko viikon, tai kohta voidaan pelata vain keskiviikkona ja lauantaina kotimaahan ja muualle muina päivinä.

Uskallan väittää, että ei se raviurheilun tasoa ainakaan ylöspäin nosta Suomessa.

Kirjoittanut

Väitte

Fintoto organisaatio on kyllä pieni noi 250miljoonan euron vaihtoa ajatellen tukikaahan asiotta ennkuin sammakoitta lähtelee.

Kirjoittanut

jassoo

että lisärahan jakaminen huonoille hevosille parantaa tasoa?
Kai se sitten niin on.

Mutta joo. Ei tilanne tietenkään hyvä ole - radat ovat todella hankalassa tilanteessa.
Mutta ei todellakaan ala ole alamäessä ja kaikki päin peetä.

Kirjoittanut

kohti tuhoa

Fintoton nykyjohdon malli näivettää suomalaista raviurheilua vuosi vuodelta. Rahaa palaa epäonnistuneisiin markkinointiratkaisuihin ja henkilökunnan kuluihin, henkilökunnan joka ei saa mitään hyvää aikaiseksi. Tämä kaikki tuhlausraha on pois raviradoilta ja alan aktiiveilta. Fintoto kuluttaa liikaa. Ratojen konkka-aalto on väistämättä edessä.

Kirjoittanut

4,3% vai?

Katsoinkin tuon Kemiläisen jutun uudelleen. Suomalaisrekisterissä olleiden hevosten ansiot ovat nousseet 5,5%. Että sellaista näivettämistä.

Kirjoittanut

sama asiako

Onko suomalaisrekisterissä olleiden hevosten ansiot sama asia kun Suomessa maksetut palkinnot? Ymmärtääkseni suomalaishevoset ovat juosseet muutaman euron myös Suomen ulkopuolella.

Kirjoittanut

Vaihto ei ole oikea mittari

Pelivaihdon muutos prosentilla sinne tai tänne on täysin väärä mittari mittamaan menestystä. Tärkeämpää olisi nähdä mitä sinne viivan alle jää. Jos pelivaihto kasvaa prosentin, mutta kulut 3 %, niin jääkö silloin enemmän vai vähemmän rahaa raviuheilulle?

Kirjoittanut

palkintorahojen jakaminen huonoille hevosille

ei paranna tasoa, mutta se pitää ravipelit hengissä. Se oli kirjoitukseni pointti. Jos ravipelejä pelataan vain hyviin hevosiin, niin silloin ei pelata kuin keskiviikkona ja lauantaina, joka johtaa siihen, että radat kaatuu ja valmennustallit kaatuu.

Pientä tarkkuutta sisälukutaitoon.

Asia on vähän kuin väittäisi, että raviurheilu ei tarvitse pelaajia, kun väitetään, että pelaajat eivät tarvitse myös niitä huononpia hevosia, jotta voidaan pelata ravipelejä muinakin päivinä kuin T65 ja T75 päivinä.

Kirjoittanut

kylmät numerot eivät kerro kaikkea

Sekakäyttäjä, asia ei ole ihan noin yksioikoinen, eikä varsinkaan prosenttilasku noilla tiedoilla.

Vaikka vaihto nousisikin, niin Fintotolle jäävä osuus ei välttämättä kasva. Eri peleistä jää Fintotolle hyvinkin erisuuruiset osuudet ja Fintoton osuus pelieuroista voi vaikka pienentyä vaihdon kasvusta huolimatta.

Kirjoittanut

pitkässä juoksussa

Fintotolla on mahdollisuus tienata hevostaloudelle enemmän kuin Veikkauksen kanssa pelit jakaessaan. Mutta sitä se ei vielä voi tehdä, juurikin siksi, josta jo mainitsin. Fintoton voitot menevät organisaation rahoittamiseen, sen kasvattamiseen, markkinointiin yms. Veikkaus antoi sen tietyn summan vuodessa ja hoiti markkinoinnit V5 ja V 75 peleille. Ei sekään ilmaista ole, vaikka jotkut tuntuu väittävän, että Veikkaus vain veti välistä kun näitä omiksen juttuja esimerkiksi lukee.

Kirjoittanut

Sanoin

Ottahan selvää kuinka paljon fintotolla menee organisaation pöyritämiseen se on kyllä aika vähän verratuna 250miljoonan vaihtoon, ei mitään oletuksia niitähän voi heitää mitä sattuu.

Kirjoittanut

250 miljoonan vaihto

ei tarkoita 250 miljoonan voittoa, johon tämä omis on ennenkin vaihdon sekoittanut. Sinun kannattaisi ottaa oikeasti selvää, paljonko sinne viivan alle jää, kun vaihdosta lasketaan tuotto, josta vähennetään palkka ja markkinakulut sekä muuta miinustavat tekijät pois.

Kirjoittanut

Ihme jankkaamista

Eikö se ole kuitenkin ihan helekatin hyvä että vaihto oli 250 miljoonaa ja vähän plussalla kuin että se olisi ollut vaikka 200 ja miinusta joka paikassa?
Kuinka paljon sen olisi pitänyt olla että kaikki olisi olleet tyytyväisiä, 300, 500, vai peräti miljardi? Ja vaikka se olisi ollut sen miljardinkin niin varmaan nämä "virmattomat miehet" olisivat valittaneet kun fintoto sitä ja fintoto tätä...

Kirjoittanut

Fintoton tehokkuus

Fintoton pöhöttynyt organisaatio tekee liikevaihtoa noin 5,5 miljoonaa euroa per henkilö.
ATG:n äärimmilleen trimmattu organisaatio vastaavasti noin 6,2 miljoonaa.

Kirjoittanut

Tyytyväisyys

Itse olisin tyytyväinen, jos päivän pääraveissa maksettaisiin minimissään 1000 euron ykköspalkinnot. Jos tilannetta verrataan rakkaaseen naapuriimme, niin ero palkinnoissa on aivan tajuton. Esim. huomenna ajetaan molemmissa maissa yhdet ravit.

Joensuussa ykköset ovat väliltä 500!!! - 1200 euroa, mutta Axevallassa pieninkin ykkönen on 15000 kruunua eli reilusti enemmän kuin Joensuun suurin. Parhaimmillaan ykkösestä maksetaan 50000 kruunua.

Kirjoittanut

AtRisk

"Katsoinkin tuon Kemiläisen jutun uudelleen.
Suomalaisrekisterissä olleiden hevosten ansiot ovat nousseet
5,5%. Että sellaista näivettämistä."

Nyt puhut suomalaisomisteisten hevosten ansioista, et pelivaihdoista tulevista rahoista hevostaloudelle. Paljonko tuota prosenttia nostaa Brad de Veluwe? Onko rahat tulleet fintoton kirstusta?

Kirjoittanut

no ei tod

"
Fintoton pöhöttynyt organisaatio tekee liikevaihtoa noin 5,5
miljoonaa euroa per henkilö.
ATG:n äärimmilleen trimmattu organisaatio vastaavasti noin
6,2 miljoonaa. #

Pelaajathan tuon liikevaihdon tekee. Ei tätä asiaa voi verrata siten kuin fintoton työntekijät olisivat jotain mestarimyyjiä.

Kirjoittanut

Niin

2010 liikevaihto lasketuna kuluhuhin Suomen paras siinä sitä mietitävää palkitiin.

Kirjoittanut

2010

oli parjaamasi Veikkaus osana ravipelejä. Elämme vuotta 2013, emme 2010. Breider ei ollut vielä kuullutkaan Fintotosta vuonna 2010.

Kirjoittanut

Vaihto

Veikkaus vei oman osuutenssa v75 v5 pelestä 2011, nyt T75 T65 vaihdot 2012 ovat nuoseet veikkaus ei vie euroakaan niistä. Turhaan vähetellä sitä työttä fintoto on tehnyt. Minusta tuntuu että tiellä on asenne vamma. Breiderii on tehnyt hyvää työttä vaihdot kasvanut nettipeli kasvanut kansaavälinen peli lisäätynyt. kaikki peliyhtiö lisäävät ulkomaista pelitarjotaa.

Kirjoittanut

lähde pois

Omis aka breider. Voitko ystävällisesti painua helvettiin täältä sivustolta. Ei niitä sun surkeita juttuja ja oman työpaikkasi fintoton puolustamista kukaan jaksa lukea.

Kirjoittanut

höpötät ihan omiasi

tokihan Veikkaus otti provikkansa peleistä, mutta se antoi sen 6-8 miljoonaa vuodessa hevostaloudelle joka vuosi. Lyödäänkö vetoa summasta, minkä Fintoto antaa hevostaloudelle suoranaisesti vuonna 2013? Lyödäänkö vetoa onko se yli vai alle 6 miljoonaa euroa? Täytyy myös muistaa, että Veikkauspelilähtöjä kuten V5 ja V75 lähtöjä ennen kutsuttiin, rahoitti Veikkaus, ei Fintoto. Eli Fintoto joutuu rahallisesti sijoittamaan näihin päiviin myös huomattavia summia, joten se vaihto ei ole automaattisesti voittoa, kuten omis luulee.

Kirjoittanut

ei millään pahalla omis

mutta kaikki kannanottosi tällä palstalla on olleet niin vajaavaisia tiedollisesti ja lapsellisen naiveja, että suosittelen ihan tosissaan, että tutustut liikevaihdon yms kaupallisen alan sanastoon, koska välillä tuntuu, että sinulla ei ole mitään käsitystä asioista.

Kirjoittanut

ei millään pahalla tarkista tietosi...

...mutta voisitko vähän valaista minuakin asian tiimoilta. Olen aina luullut että jos numerot näyttää plussaa niin silloin kaikki on mennyt suht'hyvin. Ja jos vastaavasti miinusta niin silloin olisi vähän parannettavaa.

Kirjoittanut

Asiat

kyllä näytää ottavan koville kun sanoo miten asiat ovat (Vaihdot on nouset ulkomaan pelit nousee t75 t65 vaihdot nouseet verratunna v75 v5 veikkausen pelehin jotain on tehty oiken) mutta jos on asenne vamma siihen minä olen syytön. muistakaa kirjoitus ohjeet haukkumiseta.

Kirjoittanut

Näitä

Näitä ei sanastolla hoidetta ja kenekään oletuksella.

Kirjoittanut

se, että tilasto näyttää

plussaa vertauksena edelliseen vuoteen, ei tarkoita, että sille hevostaloudelle on plussaa. Tämä plussa on vain fintoton tilinpäätöksessä. Kun aletaan siirtämään sitä rahaa sinne Hippokseen, niin ne rahat siellä viivan alla kertoo sitten, kuinka paljon sitä plussaa on sille hevostaloudelle tullut, josta omis puhuu jatkuvasti. Riittikö selvennykseksi?

Kirjoittanut

eihän yritys voi tehdä tappiota

joka saa jokaisesta pelistä yli 30% voittoa?

Kirjoittanut

joskus voisi olla muitakin argumentteja

kuin huonolla kieliopilla kirjoitetut "ottaa koville" kommentit, kuten omiksella. Ei ole kovinkaan vakuuttavaa, ettei ihminen osaa edes kielioppia, saatikka omaa edes sujuvaa kirjoitustaitoa, kun yrittää puolustella asioita joista ei ymmärrä mitään. Ei ihme, että Suomessa on paljon konkurssityyppejä, jos ihmiset kuvittelee, että liikevaihto tarkoittaa voittoa.

Kirjoittanut

nyt olis omiksella tilaisuus tienata...

Lähettäjä: tarkista tietosi Lähetetty: 12.01.13 13:55

"Lyödäänkö vetoa summasta, minkä Fintoto antaa
hevostaloudelle suoranaisesti vuonna 2013? Lyödäänkö vetoa onko se yli vai alle 6 miljoonaa euroa?"

Kirjoittanut

nämä

Nämä asit eivät ole kielioppia, luvut löytää hippoksen sivulta. koville näytää ottavan.
Kun vaihdot ovat nuosee, kielioppi kuuluu lasten kouluun aikusten ei tarvtse kieloppista välitää.

Kirjoittanut

Antoi

Fintoto 2012 palkintohin rahaa 19676721€ eikö se ole hevostaloudelle vai mihinkä. löyhän vaan itsesi pulla hevosille mitään tarvitse antaa.

Kirjoittanut

kun ymmärrys ei riitä

Suosittelen opiskelemaan myös tietoa hevostaloudesta, samalla kun opettelet kirjoittamaan. Myötähäpeän tunne valtasi sieluni, kun ensimmäinen sana meni vastauksestasi heti väärin.

Kirjoittanut

väärin

Olet täällä sen takia tarkista kirjoitusta. 2012v fintoto palkinot 19676721€ minä en häpeä ei kai näitä ole pakko lukea jos ei kestä. Jos pelatta tahtoo vermossa T75 pelit voi lyödä niin paljon kielioppi kestää tai jos kehtaa kun häpekin on siellä.

Kirjoittanut

tottakai sen fintoton on niitä palkintorahoja

sinne laitettava. Niinhän ne on tehnyt joka vuosi? eikö totta? Puhut nyt ihan toisesta aiheesta kuin mitä tuolla oli kyse. Hevostalous ei ole ravikilpailut, johon tunnut taas asian sekoittavan :D

Kirjoittanut

jos omis on fintotolla töissä

niin kuin joku on epäillyt. Saiko kukaan tuosta kiroituksesta edes selvää, mitä hän kirjoitti tuohon viimeiseen? :D

Kirjoittanut

Väärin

Fintoto tässä oli kysymys se hippoksen alainen ravipeliyhtiö (yhtä kuin ravit suurimalla osalta hevostalous muukin siitä hyötyy)

Kirjoittanut

lue omis

ketju lävitse. Vähennä juomista ja rauhoitu.

Kirjoittanut

oleko

Oletko sinä juonut, olen täysi raittis sitä suositelle sinulle ja kaikkille muilekin. Sinä yrität jotakin lue niitä omia juttujasi.

Kirjoittanut

Tavallaan

"Fintoton pöhöttynyt organisaatio tekee liikevaihtoa noin 5,5 miljoonaa euroa per henkilö. ATG:n äärimmilleen trimmattu organisaatio vastaavasti noin 6,2 miljoonaa."

Pitäisiköhän tämä ymmärtää niin, että pitäisi palkata Fintotoon lisää väkeä niin pelivaihtokin nousisi sitä myötä (§-;

"Olen aina luullut että jos numerot näyttää plussaa niin silloin kaikki on mennyt suht'hyvin."

Niinhän sitä luulisi, mutta ainahan se ei näin mene. Vaikka minkä tahansa yrityksen liikevaihto kasvaa, niin se ei välttämättä tuo lisää tuottoa eli voittoa. Liikevaihdon kasvattaminen maltillisilla kuluilla olisi hyvä asia; joskushan pienemmälläkin liikevaihdolla voidaan tehdä hyvää tulosta.

Kirjoittanut

hyväntahtoisesti

Ei millään pahalla omis, mutta lue omat kirjoituksesi julkaistuna tekstinä. Kerro sitten ymmärrätkö itsekään aina mitä olet yrittänyt sanoa.

Tiedän ja ymmärrän hyvin, että ihmisillä on erilaisia puutteita, mutta tiedän myös monien ainakin yrittävän niitä korjata. Yritä sinäkin omis ja sanele vaikka ajatuksesi jonkun muun kirjoitettavaksi.

Kirjoittanut

ja kysy myös neuvoa

mitä tarkoittaa liikevaihto. Mitä tarkoittaa voitto. Mitä tarkoittaa tappio. Mitä tarkoittaa hevostalous. Mitä tarkoittaa raviurheilu yms yms. Ihan yhtä hyväntahtoisesti.

Kirjoittanut

Ymmärä

En tiedä minä kyllä ymmärrän jos vaihto nuossut palkinot noussu ulomaanpelit nuossut t75 t65 vaihdot noussut. Toivotavasti mitä ymmärrät kovat paikkat kisijöllä.

Kirjoittanut

montako sanaa kirjoituksessasi on oikein?

"
En tiedä minä kyllä ymmärrän jos vaihto nuossut palkinot
noussu ulomaanpelit nuossut t75 t65 vaihdot noussut.
Toivotavasti mitä ymmärrät kovat paikkat kisijöllä. "
nuossu ja nuossu. Kaikki nuo sinun mainitsevat asiat ei ole nuossu eikä edes noussu.

Kirjoittanut

hyvä sitten

Varmasti ymmärrät sitten myös seuraavat kysymykset.

1) Mitä on tapahtunut kotimaan pelivaihdoille?

2) Mitä ihmettä tapahtui joulukuussa kun kokonaisvaihdossa otettiin noin 2,4 miljoonaa takapakkia yhden kuukauden aikana?

3) Mikä on Fintoton osuus maksetuista palkinnoista ja maksoiko Fintoto mahdollisesti myö osallistumismaksut ennakkomaksullisiin kilpailuihin.

Ettei mene liian vaikeaksi, niin vastaa näihin ensin, jätetään ne tulokseen vaikuttavat asiat myöhemmäksi.

Kirjoittanut

Varmasti

Ymmärätkö vuosi tulos on noussut Niin vielä yle lähetää ravi lähtyksiä ja nettipeli noussut eiköhän se kuulu nykyaikaan. ravit on tullut näkyvämäksi ymmärätkö joulukuun vaihto heittele joka vuosi siinä on niin paljon tekijöittä missä kohtaa pyhä ovat ja ilmat..

Kirjoittanut

no just

Kakkoskysymyksen siis jotenkin ymmärsit. Joulukuussa vaihdot heittelee kun siinä on niin paljon tekijöitä ja missä kohtaa pyhät sattuu olemaan ja ilmatkin vähän rassaa. Niinpä tietenkin

Tämä tuli selväksi, mutta mitenkäs nuo kohdat 1) ja 2) selität? Pyhät ja ilmat on jo käytetty.

Kirjoittanut

olet

Sen takia Ruotsi Ranskan pelit että kokonaisvaihto kasvaa rahaa raháa tuli se mistä tahanssa se näkyy kokonaispottissa joka on kasvanut tulee kasvamaa 2011v 247684230€ 2012v 249104171 onko jotekin vaikea. Jotkut huusivat pelit loppu vaihto tippuu kaikki menee peilee minun mielestä kaikki on lähinä nousussa.

Kirjoittanut

lapsellinen ajatusmaailma

on noiden kirjoitusten takana. Omis ei ymmärrä yhtään miten rahat jaetaan, edes fintoton sisällä. Esimerkiksi kierroksen pelivaihdoista, miten rahaa jaetaan raviradalle, hippokselle yms hevostaloudelle? Vastaappa omis tähän?

Kirjoittanut

Tiedä

Teidäkö sinä miten ne jaetaa ei taida kukaan tänne kirjoitaja, sen takia olen monesti täällä sanonut kirjoitatte omia oletuksia. jotai saa selville hipposen sivulta. jokainen haluas aina jakaa ainakin itseleen.

Kirjoittanut

Vertailulukemia

Tässä kuudelta viime vuodelta pelivaihdot sekä palkintokakku. Hyvä toki että kasvua vaihtoihin ja palkintoihin tuli pariin viime vuoteen verrattuna, mutta näissä nyt vaikuttaa tietysti aina se mihin verrataan.

2007: 260,1M€, 21,8M€ 8,38%
2008: 268,5M€, 22,2M€ 8,27%
2009: 257,9M€, 21,7M€ 8,41%
2010: 243,3M€, 19,3M€ 7,93%
2011: 247,8M€, 19,0M€ 7,67%
2012: 249,1M€, 19,7M€ 7,91%

B2013: 255M€ oma arvaus 20,2M€

Kumma juttu kun tuolloin aiemmin pelattiin enemmän ja palkintojakin maksettiin enemmän, vaikka ulkomaille pelattiin vain satunnaisesti. Se, mitä on tässä vuosien varrella tapahtunut on huima pelitarjonnan (sekä pelipisteidenkin) lisäys, mutta siitä huolimatta ei ole päästy enää lähellekään noita aikaisempien vuosien lukemia.

Myös palkintojen suhteellinen osuus pelivaihdosta on pienentynyt eli joko tuotot ovat pienentyneet tai muita kuluja on tullut lisää.

Vuonna 2013 on budjetoitu pelimyyntiä 255M€ eli aika sama taso kuin vuonna 2009, mutta palkintoja taitaa tulla silti reilusti vähemmän. Ja tässä nyt ei tietysti ole huomioituna inflaatiota eikä muuta kustannustason nousua.

Oheisessa linkissä toimintasuunnitelma vuodelle 2013.

Linkki Toimintasuunnitelma 2013 (http://www.hippos.fi/files/5734/toimintasuunnitelma_13_web.pdf)

Kirjoittanut

pelimixi on epäonnistunut

T5 peli viikolla ei vedä, kuten T4 peli vetäisi, eikä nuo T65, eikä T75 pelitkään missään nousussa ole. Niillä pyritään pysymään suurinpiirtein samassa, jotta saataisiin jonkinarvoinen torjuntavoitto. T4 pelin lisääminen viikolle ja T75 pelin bonuksien maksaminen kaikille voittoluokille voisivat olla piristysruiskeet pelin lisääntymiselle. Pienimuotoisen kyselyn perusteella pelipisteessä on saatu selville, että osa vakiopelureista on lopettanut arkipäivien T5 pelit ja pelaavat vain T65 ja T75 pelejä viikottain. Ennen pelasivat yksin ja kimpassa T4 peliä päivittäin. Lisäksi "salama" tai pikapeli yleensä pitäisi muuttaa sellaiseksi, että ostaja tietää mitä lapulla on, ennen kuin maksaa lapun. Pelikioskillamme myydään aina kaikki kimpat joita on myynnissä, joissa rivi on esillä. Harva ostaa sikaa säkissä, eli salamaa.

Kirjoittanut

duo takaisin

duo t75 päätöslähtöihin takaisin niin kuin Ruotsissakin.

Kirjoittanut

Muuuu

Maalima muttuu. Kaikki peliyhtiöt fintoto ja veikkaus lisäävät ulkomaanpeliä samoin Ruotsi.
Jos näin ei tehdä putoat kelkkastta niinkui näet 2007-2008v kasvua 2009-2010 pudotusta 2011-2012 kasvua johtuen ulkomaanpelit näi se menee.

Kirjoittanut

Kuinka paljon

on PILOT arpajaisveron korotuksen vaikutus, siis 2011 vs 2012?

Kirjoittanut

maailma muttuu?

2010-11 oli Fintoton historian huonoimmat vuodet, joten kyllä tuosta pitää yrittää parantaakin. Onko tuo parannus sitten näiden hihkuhuutojen arvoista? Itse sanon, että ei. Puolestapuhujiakaan kun ei pahemmin palstalla näy, tätä yhtä peruskoulua vielä käyvää lukuunottamatta.

Kirjoittanut

siinä

Oma arvaus 2013v 280miljoonaa mutta arvaukset ovat mitä sattuu, perustan arvauksen ulkomaan pelin kasvuun.

Kirjoittanut

on aivan sama

vaikka liikevaihto on 500miljoonaa, jos siitä saatava voitto on pienempi kuin 280 miljoonan vaihdosta. Tiedätkö omis vieläkään mitä liikevaihto tarkoittaa? Yrityksen liikevaihto voi olla 300 miljoonaa, mutta se voi silti tuottaa tappiota? Tiesitkö sitä?

Kirjoittanut

Eri mieltä

Minä en ole mistään asiasta samaa mieltä tämän nimimerkin Kivivasara kanssa. Mies on tässäkin asiassa pihalla kuin tampoonin naru.

Kirjoittanut

Ravit ja vapaa-aika

Ravit eivät ole missään päin maailmaa pärjänneet kilpailussa ihmisten vapaa-ajasta, vaan suhteellinen osuus on laskenut. Näin on käynyt myös pelimarkkinassa - kilpailua on tullut hurjasti lisää eikä markkinaosuutta ole pystytty säilyttämään, tietenkään.
Fintoto on ainut Eurooppalainen totopeliyhtiö joka pystyi edes nostamaan myyntiään edellisestä vuodesta.

Ei tuo huono suoritus ollut. Ja itsestään selvää oli että kun kaikki pelit tulivat Fintoton haltuun, henkilökunta kasvoi. Nyt on avainasia saada kasvaneesta henkilökunnasta ja peliverkosta enemmän irti. Toivottavasti onnistuu. Helppoa ei tule olemaan.

Kirjoittanut

AtRisk osittain oikeassa

Fintoto oli myös ainoita firmoja joilla pelivaihto tippui noin paljon 2010-2011. Siksipä siitä ei ollut vaikeaa parantaa. Parannus ei kuitenkaan missään nimessä ole hehkutsien arvoinen, kuten liikevaihdot voittoon sekoittava omis luulee.

Kirjoittanut

Korjaus

En mielestänyt ole puhunu liikevaihdosta pelivaihdosta esim 12.01.2013 vermo kokonaistotovaihto 1119539,95€ ymmärätkö.

Kirjoittanut

huonoa johtamista

Pilotin laittamat numerot paljastavat koko karmeuden fintoton tilasta. Viime vuonna hevospelit eivät olleet lähimaillakaan vuosien 2007-2009 tasoa. Ottaen huomioon että markkinointikulut ja henkilökunta on kasvaneet fintotossa todella paljon niin voidaan todeta että yrityksen johto on täysin tuuliajolla.

Kauankohan nykyisten tupeksijoiden edesottamuksia vielä siedetään?

Kirjoittanut

Miten

Niin mutta vuoteen 2011 asti veikkaus vei oman osanssa nyt ei vie senttiäkään. ei ollut ihan pieni summa vuositasolla.

Kirjoittanut

Niin PILOT

mikä se on arpajaisveron korotuksen vaikutus, siis 2011 vs 2012?

Ja mistä se on pois, mielestäsi?

Kirjoittanut

en todellakaan

näe tämän päivän tilanteessa mitään hyvää. Kun hallituksen säästökuuri iskee keväällä päälle ja Suomeen pamahtaa 15 %:n työttömyys, niin mikä joustaa ekana ? Vastaus : turhat menot esimerkkinä totopelit. Katsellaan lukuja vuoden kuluttua, niin aika moni hymy on jo hyytynyt ja vaihtojen muutoslukemat ovat miinusmerkkisiä.

Kirjoittanut

Luuletko

Luuletko sinä veikkaus ilmaisin järjesti V5 V75 pelit se on paljon ennepi kuin joku arjaisvero. veikkaus ei millän olis halunut antaa hevospeliä pois.

Kirjoittanut

tieto

2011 veikkaus 48.9€ M
31.8€ M pelajat
1.6€ m arpajaisvero
2.6€ M asiamihet
7.0€ M veikkaus
siitä jää 5.9€ toto

sellaista nää tiedot löytää jokainen hippoksen sivulta ei tämmä mitää tiedetä ole.

Kirjoittanut

8 milliä lisää

Toto65 ja Toto75 pelien ansiosta alalle jäi vuonna 61 milliä jaettavaa (vuonna 2011/53. Palkintoihin kasvusta saatiin 700.000. Aika pieni siivu siis.

Kirjoittanut

fintoton tuhlaa rahaa

ja fintoton markkinointibudjetti on noin 4 miljoonaa. Suuren osan kakusta syö myös tuloksia tekemätön myyntiorganisaatio.

Kirjoittanut

Ulkomaan myynti tänne

"että kv yhteispooli on tuossa tilastossa
vain 1,8 miljoonaa?"

Fintoton myyntiä koti- ja ulkomaisiin kohteisiin ei ole eroteltu. Tuo 1,8 miljoonaa on mm. ATG:n Finlandiapäivän peliä Vermoon, mistä Fintoto saanee saman nelisen prosenttia kuin minkä ATG:lle itse näistä "Ruotsin peleistä" tilittää. Tuo ei siis ole Fintoton myyntiä Fintoton asiakkaille, vaan ulkomaisten peliyhtiöiden myyntiä omille asiakkailleen Suomen kohteisiin.

Kauppatase on siis "pikkasen negatiivinen".

Kirjoittanut

Tasaista laskua näkyvissä

"38409 Peliyhtiön kohdekorvaukset 2013 budjetoitu: 900 000 2012 ennuste: 850 000 2012 budjetoitu: 900 000 2011 toteutunut:862 560"

"Totoravilähtöjä 2013: 5400 2012:5511 2011: 5661"

Eli vaikka nuo "Peliyhtiön kohdekorvaukset" on hämärän peitossa kuten peliyhtiön budjetti ja vuoden 2012 tilinpäätöskin, niin tasaisen hidasta laskua budjetoidaan kotimaan toimintaan.

Väärässä ovat siis olleet molemmat osapuolet, romahdusta ei tullut, mutta huonosti menee yhä ja mitään toivottua nousua ja parannusta palkintoihin ei ole näköpiirissä. Päinvastoin. Tasainen lasku jatkuu ravien määrässä ja palkinnoissa 2013.

Jos joku sitten kehuu sillä, että tulos hevosta kohti on parantunut, kun hevoset on muuttaneet Ruotsiin ja huonoimpia lahdattu ja uusia tehty vähemmän, niin onhan se näkemys sekin.

Kirjoittanut

Kuis menee?

Vastaus: "Kohtalaisesti. Paremmin kuin ensi vuonna, mutta huonommin kuin viime vuonna. Eli tavallaan ihan kuten monta vuotta ennenkin.".

Ravien määrät on tasaisen varmassa nousussa kun vain käännetään aikajana toisinpäin.

Kirjoittanut

huolestunut

Hyvä omis ! Anna hanurin laulaa vaan.

Tilastojahan voi aina viilailla, mutta totuus on, kuten jokainen alan aktiivi voi omakohtaisesti todeta, että palkintotaso on laskenut. Se on tämän hetken realiteetti.

Olkoonkin, että 75 palkinnot ovat nousseet muutaman prossan, mihin virman miehet aina vetoavat, mutta siellä missä raviurheilun perusta luodaan ja mistä myös nämä 75 tason hevoset tulevat, palkintotaso on laskenut ja ohittanut jo kipukynnyksen.
Perusta murenee kovaa vauhtia.
Aktiivisten harrastajien määrä on jyrkässä laskussa, josta luonnollisena seurauksena kilpailevien hevosten määrän väheneminen.
Se näkyy tynkälähtöinä ja hevospulan takia peruttuina raveina.
AtRiskin kirjoittelusta saa hyvän kuvan siitä kuinka pihalla virman miehet ovat todellisuudesta.
Elävät täysin omissa, raviurheilusta vieraantuneissa haavemaailmoissaan.

Pelien vaikeuttaminen loton tasolle on karkottanut pelaajia ja pelieurot ovat hakeutuneet muualle.
Syntynyttä vajetta yritetään korvata ulkomaan kohteilla, tulos vain on tainnut jäädä aika ohkaiseksi.
Pelitarjonta täytyy saada järkeväksi ja pelaajia kiinnosravaksi.
Se on ainoa oikea tapa korjata tilanne ja saada homma kestäväksi ja terveelle pohjalle.

Valtiontaloudessa puhutaan kestävyysvajeesta, tarkoittaen, että kulurakenne kasvaa kiihtyvään tahtiin ja samaa aikaan tulot pienenee.

Fintoto podetaan kestävyysvajetta ja siitä kärsii koko hevostalous ja ennen kaikkea raviurheilu.

Kirjoittanut

siinä mielessä samaa mieltä

ja kummeksuin myös AtRiskin putkinäköistä kommenttia siihen, että kun puhuttiin tuolla aikaisemmin arkiravien palkintojen laskemisesta, niin hän vetosi, että "ai sekö muka laskee" tasoa? Putkinäköistä se on siksi tosiaan, että ilman näitä arkiravureita, ei olisi jokapäiväistä pelimahdollisuutta ravipetsareille, vaan tosissaan raveja pelattaisiin ja ajettaisiin vain keskiviikkona ja lauantaina. Tiedän faktana, että osa pelureista pelaa arkiraveihin niiden haasteellisuuden takia. Aika iso siivu jäisi pois, jos ravit keskitettäisiin kahteen päivään viikossa, kun "nostettaisiin" vain tasoa.

Tason nosto pitää lähteä hevosjalostuksesta ja nimenomaan suomalaisesta hevosjalostuksesta, tai kunnon hevosien hankkimisesta enenemissä määrin. Heikompitasoisia hevosia tosin ei voi kerrasta sivuuttaa, koska tason nosto vie aikaa.

Kirjoittanut

synkistelijä, tuo on hyvä

"kuten jokainen alan aktiivi voi omakohtaisesti todeta, että palkintotaso on laskenut."
Pitääkö tuo tulkita omakohtaisesti niin että jos minun hevonen on juossut vähemmän rahaa niin silloin voin omakohtaisesti sanoa että palkintotaso on laskenut näyttäkööt tilastot mitä näyttävätkään?

Kirjoittanut

Uskon

Uskon paljon tilastohin palkintojen kpl jaettuna palkintojen rahasummalla ei ole tiedettä. Oletukset omalla muttu tuntumalla vie aina metsään.

Kirjoittanut

Sitä saa

Mielenkiintoinen vertailu tuo maksettu palkintoa / kilpaillut hevonen.
Positiivisuuttahan johtajat ovat peränneet, niin tällaisella matematiika saivat sitä väännettyä :-)
Ja uskallan luvata sen positiivisuuden vain lisääntyvän.
Sen verran raju kato käy harrastajakunnassa ja hevosten määrässä.

Valhe > Emävalhe > Tilasto

Kirjoittanut

palkinot

Palkinot 2011v 18861911€
Palkinot 2012v 19676721€
nousua 4,3%
löytyy hippoksen sivulata.
ne lukuja jotta ei kukaan voi vääriksi sanoa.

Kirjoittanut

Lyhyt on joillain muisti

2007: Palkinnot 21,8 m€; opetus- ja koelähtöpalkkiot 0,53 m€

2009: Palkinnot 21,7 opetus- ja koelähtöpalkkiot 0,58 m€

Ei ole kulut viidessä vuodessa laskeneet. Jotta oltais vuoden 2007 tasolla inflaatio huomioiden niin palkintoja olis pitäny jakaa ainakin 25 miljoonaa euroa. Nyt summa oli alle 20 miljoonaa. Tänä vuonna palkintoja maksetaan vähemmän kuin viime vuonna, ravien määrää kun on vähennetty.

Ja jos tosta 4,3% vähentää inflaation noin 3% ni ei siinä kehumista oo. Varsinkin kun 2009-2010 tultiin alas 11,1% + inflaatio. Ei oikeen kuromisvauhti riitä, mutta jos joka toisen vuoden saa prosentin plussalle ja joka toinen ottaa 10 turpaan, niin silloinhan kasvua on joka toinen vuosi, eikös totta?!?

Vähän perspektiiviä ja aikajännettä, kiitos.