Kirjoittanut

Raviratauudistus

Suomessa järjestetään liikaa raveja liian monilla radoilla. Jotain olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten, mutta valmista ei näytä tulevan koskaan.

Tässä puheena vain radat, jotka järjestävät raviveikkauksessa valtakunnan ykköspelit.

Rypäskeskittymiä on liikaa maamme pinta-alaan nähden. Maantieteellisesti ravit jakautuvat epäoikeudenmukaisesti. Tässä muutamia huomioita.

Helsingistä katsoen Pori, Tampere, Turku, Forssa, Riihimäki, Lahti ja Loviisa ovat liian tiiviissä kimpussa.

Pohjanmaalla on toinen liian tiivis rypäs. Vaasa, Seinäjoki, Kaustinen, Ylivieska ja Oulu.

Kolmas liian tiivis rypäs osuu Itä- ja Kaakkois-Suomeen. Lahti, Kouvola, Lappeenranta, Mikkeli, Loviisa.

Ehdotus: säästetään olemassa olevista raviradoista vain seuraavat ja perustetaan yksi ympärivuotinen ravirata ykköstasolle aluepoliittisin syin.

Jäljelle jäävät: Helsinki, Lahti, Tampere, Pori, Seinäjoki, Mikkeli, Joensuu, Kuopio, Ylivieska, Oulu ja Rovaniemi.

Lisäksi Sodankylä, jolloin puolta Suomen pinta-alasta palvelisivat Oulu, Rovaniemi ja Sodankylä.

Vastaukset

Kirjoittanut

Ytimessä olet

Tosiaan monesta suusta on jo vuosia huudettu että näitä on liikaa. Mitään vaan ei tapahdu. Tänään taas 3 ravien päivä. Ei näin.

Minusta järkevää olisi jos joka päivälle olisi yhdet kisat, paitsi sunnuntaina voisi ehkä kahdet olla. Plus sitten ke ja pe lounaat.

En jaksa tänään mitään pelata kun ei huvita psyykata 30 lähtöä. Aktiivista seuraamistatin tämä ravitulva häiritsee kun olisi joskus muutakin tekemistä.

Kirjoittanut

Oletko Ylivieskasta kotoisin

Meinaat siis vakavissasi, että 14 000 asukkaan Ylivieska jäisi ravikartalle ja 180 000 asukkaan Turku sieltä poistuisi.

Kirjoittanut

tuppukylä

Helsinki joutaisi ensimmäisenä lopetuslistalle. Perustelu: Vaivainen promille pääkaupunkiseudun asukkaista vaivautuu raviradalle. Pelatkoon netissä muualle kuten nyt jo tekevätkin. Hevosiakin vähemmän kuin Ypäjällä.

Kirjoittanut

Ja Kouvola

on ainuita ratoja jotka pyörii vakavaraisena koko ajan, ei ole rahasta pulaa.

Kirjoittanut

ratoja

Turku pois? Kaustinen pois? Kouvola pois? Taitaa nyt pahemman kerran päässä heittää jollaki...

Kirjoittanut

ratoja

Se on mukavaa, kun tälläsiä kirjottelee joku amatööri joka ei selvästi oo pahemmin noita ratoja kiertänyt.

Kirjoittanut

Maantieto

Lahti ja Loviisa mainittu kahteen otteeseen.. "Helsingistä katsoen". Vaikea taas arvata mistäpäin kyseinen fiksu kaveri kirjottelee. Vermo varmaan ainoa rata missä oot ylipäätänsä käyny vai ootko ees sielläkään?

Kirjoittanut

Vermokin olisi nurin

jos siellä ei joka viikko järjestettäisi T-65 peliä. Siinä on suurin syy, miksi sitä ei laiteta kiertoon, koska Vermo menee nurin, että pölinä käy. Ilman T-65 tukia ei pyörisi tämä rata edes vuotta.

Kirjoittanut

Jeps

Turun rataa pitäisi uudistaa jos se haluttaisiin säilyttää, tämänhetkisellä kunnolla ei tule pärjäämään, rata on ollut joka kerta puol ajokunnoton kun sielläpäin olemme käyneet kisailemassa.

Kirjoittanut

Ei kuulu joukkoon

Loviisa on kesärata ja voi hyvin

Kirjoittanut

esimerkki tornio sunnuntai yli 100000 voittoa

Tornion ravit

palkintoihin meni hieman vajaat 20000 euroa. Lähdöt jossa
oli paras palkintotaso, lähtövaihto oli suhteellisesti
heikoin.

Silti kokonaisvaihdossa yllettiin 126000 euroon. Eli kyllä
tästäKIN saatiin lisärahoitusta niihin hyvätasoisempiin
raveihin.

Kirjoittanut

sarkasmia???

Toivottavasti joopajoo esitteli vain outoa huumorintajuaan.

Kirjoittanut

Oikea tapa

Ainoa oikea tapa kaventaa ravikartaa on tulos-panos perusteinen. Hyvä alku oli tämä, että Jyväskylä mokas - V75 päivä pois. Tiputetaan huonosti toimivilta raviradoilta päiviä tasaisesti, joten jäljelle jäävät ne, jotka hoitavat hommansa ja pystyvät hankkimaan rahaa palkintoihin.

Kirjoittanut

ilmeisesti täällä on tämä sama kaveri

joopa joona joka tuolla toisaalla perusteli tämän asian tällä tavalla myös nimimerkillä ayomi, tai sitten papukaija?

Vaihtohan ei tarkoita voittoa. Vaihto on kokonaisvaihto, josta vähennetään pelaajille maksettava 65-70% josta saadaan se "voitto" josta vielä sitten vähennetään kulut pois. Lisäksi Tornio ei saa koko potista p rovikoita, vaan ainoastaan radalla ja radan alueella olevilta etäpelipisteiltä pelatuista peleistä p rovikat, joten se on melko varmaa, että tulevaisuuteen tästä ei rahaa pahemmin jää jaettavaksi. Fintoton omat voitot taasen eivät ole suoraan sidonnaisena mihinkään, koska he maksavat omista voitoistaan palkat ja omat laskunsa.


Kirjoittanut

Kiitos kommenteista

Avaus ei ollut paras mahdollinen. Tarkoitus oli esitellä asia vain maantieteellisesti, so mahdollisimman tasaiset välit harvaan asutussa Suomenmaassa. Eihän se yksin tietenkään riitä. Jos karsintaan mennään, ymmärrän hyvin että kukin yksittäinen rata voi esittää hyvät perustelut (ainakin omasta mielestään) sille, että miksi meidän pitäisi lopettaa kun... naapuri ansaitsisi sen päätöksen perustellummin. Johonkin se raja pitää vetää, puhutaan sitten koulupiireistä tai raveista. Koulupiireillä on kilometrirajat kaupungeissa, jonka ulkopuolelta saa vaikkapa bussikortin. Aina on se perhe, joka jää sata metriä vaaditusta rajasta. Laajentaminen ei asiaa auta yhtään. Jos rajaa venytetään kilometri, jää taas pari oppilasta pois jotka hyvin perustein voivat vaatia ilmaista koulukuljetusta.

Otetaan Pori. Porissa juoksevat samat hevoset kuin Turussa ja Forssassa, eikä näistä mikään ole kaukana toisistaan. Pohjanmaan hevoset suuntaavat myös Poriin, samoin kuin Tampereelle. Päällekkäisyyksiä on liikaa. Makuasia on mitkä kaksi näistä jätettäisiin pois. Siis kun ei puhuta taloudesta vaan maantieteestä.

Lahti/Kouvola on ongelmallisin. Välimatkaa vain 60 km. Mikkeliin vähän toistasataa. Helsinki on lähellä, samoin Tampere. Kouvola on saanut jo kyllin rangaistuksia muutoinkin aluepoliittisin perustein. Ja jos katsoo asutun Suomen päättyvän Ouluun, sijaitsee Jyväskylä jotakuinkin keskipisteessä. Senkin otin pois. Sitten on koilliseen mennessä vasta Kuopio.

En sinänsä ihmettele sitä, ettei herroilla ole halua muuhun kuin työryhmien ja komiteoiden perustamiseen. Se on paras keino haudata asia ja varmistaa että jos ja kun toimenpiteisiin ryhdytään, tehdään se vuosia vanhentuneilla tiedoilla. Väärät lääkkeet väärään aikaan.

Yksi asia on ja pysyy. Raveja järjestetään liikaa 5 miljoonan ihmisen tarpeisiin, joista suurin osa ei ole ollenkaan kiinnostuneita asiasta. Kun kerron ihmisille, kuinka paljon raveja Suomessa vuosittain ajetaan, ovat he hämmästyneitä. "Ei voi olla totta", kuuluu useimpien mielipide. Niin se vaan on.

Tänään Turussa. Kotikunnassa, jonka senkin lakkautin mutta vain esimerkin omaisesti.

Kirjoittanut

Valtuuskunta kokoontuu tänään

Ajamme aina Suomen raviurheilun kokonaisetua (jos siitä ei ole mitään haittaa omalle raviharrastuksellemme / raviradallemme)

Linkki Penaalin terävimpien kynien kokous tänään (http://www.hippos.fi/suomen_hippos_ry/suomen_hippos_ry/ajankohtaista_-_hippos/elokuun_2012_hallitustiedote_julkaistu.4099.news)

Kirjoittanut

huh huh

kyllä taas ollaan viisaita

Kirjoittanut

Hevosnäkökulma

Hevosten näkökulmasta mm. valmennusmaastojen puuttumisen vuoksi elinkelvottomia ratoja ovat ainakin: Vaasa, Pori, Seinäjoki, Vermo, Kouvola, Lappeenranta, Joensuu?.

Kirjoittanut

Heinolaan

menkää heinolaan!

Kirjoittanut

Pantagruel

Listastasi puuttuu Jyväskylä.
Miksi?

Kirjoittanut

Killerin

on ohi raviratauudistuksen jälkeen...75 päivät kun lähtee niin jäljelle jää lokit lampeen...

Kirjoittanut

hehe

Ketjun avaus on Fintoton ja Hippolan herrojen monivuotisen pohdiskelun hedelmä.

Kirjoittanut

Ja taas paisutetaan

organisaatiota. Nyt perustetaan uusi yhtiö ratojen talouspalveluja varten!

Ja kohta palkataan väkeä sinne: päälliköitä, assistentteja jne.

Mitenhän palkinnot?

Kirjoittanut

Optimimäärä ratoja

15 maakuntarataa.