Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Jotakin tarttis tehdä

T65-peli on hyvä pelimuoto, kunhan vain on riittävästi valtakunnalliseen peliin kelvollisia hevosia. Näin ei huomenna Vermossa kuitenkaan valitettavasti ole. Avauslähdössä on poisjäännin jälkeen vain kuusi hevosta ja kahdessa kohteessa hevosen kilpailevat niin pienellä voittosummalla, että pelikelpoisuus on kohteissa moneltakin vielä saavuttamatta. Paremman nelkun noista saisi kuin kuusvitosen.

No, Suomessa ei pidä olla ronkeli ja on pelattava niillä hevosilla, joita sattuu peliin saamaan. Pelin vaihdot eivät näillä eväillä välttämättä nouse ja järjestäjän onkin toivottava jackpot-kierroksia, että pysyisi edes omillaan. Ja kun vaihtoja katsoo, näitä ronkeleita on liikaa.

Palkintojen alentamiseenkaan ei olisi enää oikein varaa, kun sillä konstilla loppuvat pian nekin pelikelpoiset hevoset, joita vielä lähistöltä saadaan. Vermolla on tässä suhteessa ongelma, kun näitä hevosia löytyy yhä vähemmän. Tallit alkavat olla matkojen päässä.

Jotakin tarttis tehdä – niinkuin presidentti Koivistokin aikanaan arveli ja pelasti maan pankit konkursseilta. Mistä löytyisi nyt guru, joka pelastaisi Suomen ravit, kun Lähdekorpikaan ei yksin hommaan riitä. Nyt valittu tie lisätä pelejä Ruotsiin on huono ja siinäkin tulee aika pian pää vetävän käteen ja yt-neuvottelut, jotka koskisivat muitakin kuin suorittajia.

Vastaukset

Kirjoittanut

Lusikka kauniiseen käteen

Vermon pitäisi ymmärtää sijaintinsa syrjäisyys osallistujien näkökulmasta, ja muuttaa palkintoskaala vastaamaan sitä. Jos vain ykkönen ja kakkonen saavat perinteisen mallin mukaiset palkinnot, ei voi olla yllätys, että kauempaa ei viitsitä lähteä. Kovimpienkin lähtöjen vitosrahoilla homma menee pahasti miinukselle.

Uusi mahdollistettu agressiivinen palkintoskaala sopii radoille, jotka saavat kisat aikaan lähipiiristä. Vermo ei noihin kuulu. Kesällä se voi toimia muillekin, kun enemmän on porukkaa liikkeellä harrastelemassa.

Kirjoittanut

Vermo

Tuo palkintotaso alkaa yksinkertaisesti olla niin huono, että onko enää järkeä lähteä kovin kaukaa ajelemaan. Esimerkkinä Kaustinen 19.1 palkintotaso 700-1200e ykkösten suhteen ja samaa menoa lähistölöä esim. Seinäjoella. Kyllä jos noilta leveyksiltä Vermoon asti lähtee niin pitää sitten oikeasti olla hevonen jonka tietää voitosta taistelevan. Jotain siis todellakin tarvis tehdä vaan mitä..

Kirjoittanut

PJK sen

oikein totesi eli Vermo on vaan yksinkertaisesti liian syrjäinen rata hevosomistuksen suhteen, joka tarkoittaa ylipitkiä kilpailumatkoja suhteessa palkintoihin. Jos rahaa ei saada lisää, niin pitäisi mielestäni harkita esim. 65-ravien kierrättämistä Teivon/Seinäjoen/Lahden/Jyväskylän ja Vermon kanssa tai jaettuja kierroksia kahden radan suhteen Ruotsin malliin. Esim. 65-kierros jaettuna Vermo/Seinäjoki voisi toimia ? Ainakin kannattaisi kokeilla.

Kirjoittanut

Rahasta kiinni

PJK osui tuossa asian ytimeen tai ainakin yhteen ytimistä. Sen verran huonosti on tätä raviurheilua tullut näillä jäähdyttelyvuosillaan seurattua, että tuohon ”agressiiviseen palkintoskaalaan” ja sen käytännön vaikutuksiin ei ole tullut kiinnitetyksi huomiota.

Vermo on tosiaan sivussa. On aina ollut, mutta silloin kun Veikkaus vitosen ja kuusvitosenkin palkintoja taloudellisesti tuki, oli varaa maksaa niin hyvin, että niitä kannatti tulla yrittämään vähän kauempaakin. Sen jälkeen kun ”hevoset tulivat kotiin”, ne pysyvät herkästi siellä, kun ei ole järkeä matkustaa vähänkään pitemmälle.

Noista jaetuista 65-kierroksista on puhuttu kauan ja puheiden painoarvokin on vähitellen kasvanut. Kun tämänkin päivän 65-kokonaisuutta tarkastelee, paremmat lähdöt olisi saanut, jos ainakin kolme lähtöä olisi ajettu muualla. Itse en oikein tuohon kiertävään kuusviitosenkaan usko, kun parempia kokonaisia kierroksia ei ajeta näillä eväillä parempina muuallakaan.

Rahastahan tietysti kaikki on kiinni. Kyllä täyspainoisen kierroksen voi ajaa vaikka Seinäjoella. Ainakin silloin, kun palkinnot ovat koko skaalaltaan niin hyvät, että sinne kannattaa Vermostakin matkustaa. Mutta summa summarum. Jaettuja kierroksia kannattaa harkita. Ainakin näin rospuuttoaikoina kolme lähtöä Vermossa ja loput samana iltana jossakin muualla. Ja lisää rahaa palkintoihin, mieluummin jostakin muualta kuin Satavarmasta.

Kirjoittanut

Johdonmukainen ratkaisu

Nimittäin siinä tapauksessa, että hevospula tosiaan johtuu pitkämatkalaisten haluttomuudesta lähteä Vermon tavallisiin 65-viikkoraveihin. Miksei niitä siinä tapauksessa voisi ajaa lähempänä sisä-Suomea?

Paljon on puhuttu, eikä syyttä, että Suomessa on liikaa ravipäiviä. Ei muuta kuin rohkeasti karsimaan. Ehdotan Vermon ja Lahden Hevosystäväinseuran fuusiota, jolloin syntyisi myös huomattava hallintokulujen säästö. Kuusviisravit ajettaisiin siis keskiviikkoisin Jokimaalla, joka luopuisi torstairaveistaan.

Vermossa ajettaisiin tietysti edelleen nykyisin suurkilpailut ja 76-ravit. Niiden määrää voisi lisätäkin, kun palkintotaso paranisi fuusiosta syntyvien säästöjen myötä. Jokimaalla ajettaisiin edelleen Suur-Hollola ja kolmet muut 76-ravit. Lounarit kummallakin radalla entiseen tapaan.

Suomen raviurheilun pelataminen vaatii radikaaleja ja osin raakojakin ratkaisuja. Tästä olisi hyvä aloittaa.

Kirjoittanut

Niinpä, Nastis

Tuota Jokimaata itsekin ajattelin, jos kuusviis siirrettäisiin aika ajoin sisä-Suomeen. Pitkä matka on kuitenkin pohjoisesta sinnekin, jos ei palkintotasossa tapahdu selkeää parannusta. Tuo Vermon ja Jokimaan fuusio muutaman muun fuusion ohella olisi kuitenkin hyödynnettävää edistystä, jolla päästäisiin avaamaan raviurheilun muitakin pullonkauloja.

Mutta mitä mieltä tästä olisivat Hippoksen nykyisetkin ”takametsien miehet”, joille aikanaan ravirata Suomen jokaisessa notkossa ja saarelmassa oli ylin tavoite ja tasa-arvo Vermon ja Kurtakon välillä – noin kärjistetysti sanottuna.

Kirjoittanut

minusta

Teivo on huomattavasti lähempänä hevosrikasta Pohjanmaata kuin Jokimaa. Eli joka toinen 65-kierros Tampereelle.

Kirjoittanut

Jaa-jaa

Ongelmista vapaalla tasolla löytyy kartalta vielä Teivoakin keskeisempiä raviratoja. Kysymys on kuitenkin myös siitä, missä kuusvitonen kyettäisiin hyvin järjestämään.

Joskus 1980-luvulla ja vähän jälkeenkin päin tuskin oli kellään epäselvyyttä, mikä on valtakunnan kakkosrata. Nyt sitä on ollut jo pitemmän auikaa, kun niukkuus luo arvoja monellakin suunnalla.

Ei Teivokaan muuten järjestä enää yhtä hyviä nelkkujakaan kuin muistojen kultaamalla 1980-luvulla. Syy ei kuitenkaan ole ainoastaan Teivossa, vaan maan "kilpaulutoimenjohtajissa", jotka ovat toistaiseksi olleet yt-neuvottelujen yläpuolella.

Kirjoittanut

Eieiei

Minä en kannata V65 lähtöjen jakamista enkä siirtoa muille radoille.Ei tuo peli menesty keskellä viikkoa muualla kuin tutussa ja mahtavassa Vermossa.Sen sijaan alkaisin kehittelemään muutenkin tylsälle Sunnuntai päivälle omaa 65 joka voisi ollakin kiertävä esim kesäisin monet kesäradat ottaisivat varmasti mielellään T65 ravit hoitaakseen Sunnuntaisin.Meitä on paljon jotka jäävät kuin nalli kalliolle odottelemaan seuraavaa keskiviikko päivää jolloin saa taas puntaroida kotimaista T65 peliä.Milestäni Vermon 65 ei tästä Sunnuntai 65 kärsisi yhtään.Vaikka Ruotsin pelit on hyvä olemassa ei ne korvaa alkuunkaan kotimaisia raveja tuttuine hevosineen.

Kirjoittanut

Yskäkin ymmärretään

Kyllä tuon qaverin yskän ymmärrän elikautisena Vermon-kävijänä. Ei meitä olen talvi-iltoina vajaan tuhannen joukossa kuin muutama silloin tällöin alkuperäisiä. Ja kun totoluukuille katsoo, totomyyjiä on hyviin aikoihin verrattuna neljännes eikä kenenkään luukulla jonoa.

Ei se Vermon 65 noilla kuihtuvilla lähdöillä kohta ketään elätä. Eikä se sillä ratkea, että 65-pelejä järjestettäisiin viikossa pari-kolmekin kertaa, kun hevosia eikä varsinkaan pelivaihtoa riitä elinkelpoiseen peliin, josta Fintoto vielä kuppaa osan radoille ennen menneestä osuudesta. Siksi jotakin tarttis tehdä, vaikka jakaa pelikohteita, jos ei muu auta.

Suomalaisia ravipelejä tutuin hevosin olen minäkin pelannut yli 50 vuotta ja ruosalaisia vain silloisten isäntien mieliksi, kun olen ollut Ruotsissa. Neuvostoliitossakin on pelattu aikanaan voitollista peliä, tosin vain laukkalähdöissä, mutta se on toinen juttu.

Hippokselle ja Fintotolle pelienmyynti lienee vain bisnes. Hyvin vähän siellä välitetään raviurheilumme tulevaisuudesta, kun firman johdon bonukset pienenevät. Vaihtoa pitää saada, hinnalla millä hyvänsä.

Kirjoittanut

Vermo T65 koti...

Päällekkäisyydet pois ja ravien määrä pienemmäksi talvikuukausina.Vermossa pitää kääriä hihat ja ryhtyä töihin että pysyykin maan pääratana.

Kirjoittanut

Jaa-jaa

Pitäisi kääriä hihat. Tuo voisi olla ravipäättäjien johtoajatus kaikkialla muuallakin eikä vain Vermossa.

Helpollahan Vermo on maan pääratana pysynyt pölyjä pyyhkimättäkin, mutta suomalaisen raviurheilun hengissäpysymiseen vaaditaan muutakin.

Pyhällä alkiolaisella hengellä se ei enää toimi. Edes eduskunnan hevosmiesten kerhossa.

Kirjoittanut

Munatonta....

Vastuuta ei oteta ja twitterin ym huutoäänestyksien perusteella tehdään muutoksia ja kokeillaan sitä sun tätä.Päättäjien linjattomuus että tehottomuus taitaa siunata lopullisen karille ajon.

Kirjoittanut

Vermon

saamilla nykyisillä palkintotuilla aika moni muukn etelän ravirata pystyisi ajamaan tasokkaat 65-ravit. Ainakin Teivo, Jokimaa, Jyväskylä, Kuopio ja Seinäjoki. Minusta Vermon ikiaikaista 65-oikeutta tulisi kyseenalaistaa ja aloittaa se jakamalla keskiviikon ravit vaikka akselilla Vermo-Seinäjoki, Vermo-Jyväskylä tai Teivo-Oulu. Palkintotuet muille radoille näihin 65-lähtöihin Vermon tasolle, niin saadaan maakuntien parhaat hevoset startteihin.

Kesällä 65-lähtöjä voitaisiin ajaa myös Riksussa, Jokimaalla ja Teivossa, ehkä muuallakin Etelä-Suomessa ?

Kirjoittanut

Kokeiltasko?

Ei Vermon tämän päiväistä totopeliä voi kuin surkutella, pian kokonaisvaihto alle 600 000 euroa ja T65 alle 300 000 euroa. Aivan hyvin voisi kokeilla jollakin muulla etelän radalla T65 eikä vain pitää jääräpäisesti kiinni sammuvasta kynttilästä. Sen ymmärrän että Vermohan pitää kynsin hampain kiinni helposta rahasta eikä tule siitä vapaaehtoisesti luopumaan mutta jonkun pitäisi ajatella kokonaistilannetta. Ei se että
parin viikon kokeilulla voidaan hävitä 200 000 euroa vielä maailmaa kaada, hävitään nykyisellä systeemilläkin lähes saman verra verrattuna aikaan vaikka v.2010. Hippoksen haamuille herätystä.

Kirjoittanut

Sama !

Japin kanssa samaa mieltä ! Mikä he-vetin yksinoikeus Vermolla on 65-peliin ? Olemattomia lähtöjä viikosta toiseen ja samat hevoset juoksee eri numerojärjestyksessä. Hevosia soitellaan joka kerta mukaan ja sit ajellaan näitä 7-8 hepan lähtöjä. Ei nämä kauaa kiinnosta pelaajia.

Kirjoittanut

Tornioon vaan kaikki

isommat ravit, siellä on ihmiset ja parhaat hepatkin.

Kirjoittanut

Toto65 Lahteen!

Säännöllisen epäsäännöllisestihän Vermon Toto65:a vaaditaan siirrettäväksi milloin kesäradoille tai milloin vaan muualle keskemmälle Suomea. Näin saataisiin raviurheilu nousuun? Kautta aikojen huvittavin lienee ehdotus siirtää Toto65 Lahteen. Ja perusteluna vieläpä parempi sijainti. Heh, 100 km sisemmäksi rannikolta. Siis Vermon lähimmälle maakuntaradalle!

Vermon sijainti vs. Lahen sijainti, kun mennään tuonne 100 km:n taakke? Ero on se, että idästä ja pohjoisesta se olisi lähempänä ja vastaavasti lounaisrannikolta kauempana. Entäpä olosuhteet? Vermohan on rannikon läheisyydessä ja on maan eteläisin rata, joten olosuhteet ovat ympäri vuoden hyvät tai ainakin kohtalaiset. Sijainti onkin siis hyve. Muistuupa myös mieleen tässä pari viikkoa sitten yhdet Lahen torstairavit. Saatiin peräti 8 (!) lähtöä kasaan. Se siitä paremmasta hevostarjonnasta.

Entäpä totopelillisesti? V. 2014 surullisen n. 17 milj. euron pudotuksen (vajaa -7%) takaa voi etsiä, mistä se muodostui ja huomaa nopeasti, että kotimaan peleistä tuli takkiin 19 me. Ainoastaan Vermon Toto65 pysyi niukasti plussalla sekä sitä vähän selkeämmin pelit ulkomaille että kv. yhteispoolit Suomeen. Tätäkin taustaa vasten olisi (tyhmän)rohkeaa esittää ainoan toimivan kotimaisen pelimuodon muuttamista jonnekin muualle vaikkapa Lahteen... Tämän vuoden 7 kierroksen jälkeen en vielä vetäisi suuria johtopäätöksiä.

Kyllä maassa täytyy olla vahva keskusrata. Se ei voi olla Lahti. Piste. Mutta yksi rakentava ehdotus pitkiin matkoihin ja huonoihin palkintoihin: Ruotsin mallin mukainen kuljetustuki. Tosin ensin pitäisi saada vaihdot kasvuun, jotta se olisi mahdollista koskematta liikaa palkintokakkuun.

Kirjoittanut

Nyt en oikein tajua

allez'n aatoksen väylää. Mitä tekemistä jollakin Lahden torstairavien vajaalla lähdöllä asian kanssa? Fuusiossa syntyvä Suomen keskusravirata Etelän ravit Oy järjestäisi siis 65-ravit keskiviikkoisin Jokimaan radalla paremmin täyttyvillä lähdöillä kuin Vermon jonkin aikaa jatkunut (toivottavasti kääntyvä) trendi on. Jokimaaalla ei siis ajettaisi enää lainkaan torstaisin eikä Vermossa keskiviikkoisin, poikkeuksena lounarit.

Keskusraviradan imagoon istuu oivallisesti kaksikin ravirataa. Miksei kolme tai neljäkin. Riihimäki ja Loviisakin toivotetaan tervetulleiksi. Muuten olen sitä mieltä, että Metsämäki, Pilvenmäki ja Pori voisivat niin ikään lyödä virallisesti hynttyyt yhteen.

Kirjoittanut

Jaa-jaa

Nyt liikutaan Nastiksen kanssa samoilla aaltopituuksilla ja samansuuntaisin visioin.

Kirjoittanut

Vermo on aina Vermo....

Hyvä pointti tuo 100 km välimatka joka ei muuttaisi tilannetta hevosten määrässä ja laadussa millään tavalla suhteessa Vermoon. Toisena radan kunto Jokimaalla esimerkiksi takasuoran osalta(nopea sulaminen)on ollut ongelmana vuosia ja vaatisi remontin.Talviaikaan muilta radoilta raveja pois ja Vermo ajamaan ke ja su.Kesällä esim Heinäkuu>65 kiertoon.

Kirjoittanut

Jos kuitenkin harkitaan?

"allez
Entäpä totopelillisesti?
- Ainoastaan Vermon Toto65 pysyi niukasti
plussalla sekä......"

Kerropa nyt meille muillekin kuinka monena viikkona Vermon T65 oli vuonna 2014 suurempi kuin vuonna 2013, tai paremminkin kuinka monena viikkona se jäi alle edellisen vuoden vaihdon. Mielestäni T65 vaihto oli noin keskimäärin 20000...30000 euroa vähemmän normaalikierroksilla, vain muutama erittäin hyvä viikko vei kokonaisuuden plussalle (siitä tosin hatunnosto). Joko Vermon vastaisku on alkanut?

Kirjoittanut

itse

en näitä "Vermo on aina Vermo" perusteita ymmärrä tilanteessa, jossa on oikeasti hätä kädessä ja vanhat systeemit eivät kerta kaikkiaan toimi. Uutta ideaa kehiin ja kokeiluun rohkeutta, jotta pelit saadaan taas nousuun tai ainakin nykyinen laskusuunta pysäytettyä. Lähtöjen tasokin ja niiden hevosaines vaatisi kohennusta (vrt. viime keskiviikon 65-kierros).

Onko ketjussa jollain parempaa tietoa, miksei tuota jaettua kierrosideaa, esim. Vermo/Seinäjoki tai Vermo/Oulu, voisi käyttää tai ainakin kokeilla ? Toimiihan tää Ruotsissakin ainakin jollain lailla.