Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Pari kysymystä

1. Miksei raveissa näe valkoisia ja kirjavia hevosia?

2.Miksi rata 12 on huono lähtöpaikka, mikäli alkutaipaleella mennään hiljaa? Eikö sieltä juuri silloin voi nousta parempiin asemiin?
Osaako joku selittää?
Itse ainakin pystyn kävellen ja juosten helpommin ohittamaan kaikki hitaasti löntystelevät,en niitä,jotka mennä viuhtovat tukka suorana sata lasissa.

Vastaukset

Kirjoittanut

ei rata 12

ole huono, mutta sieltä usein jää huonoihin asemiin, eli takapareihin. Ja jos jäät takapareihin joudut kiertämään kolmatta/nejättä rataa joka taas tekee lisää matkaa.

Kokeile juosta jonkun kanssa vaikka 400m, lähdet vaikka 20m kauempaa, juokset esim 3rataa, toinen juoksee sisärataa. Mieti siinä sitten kuinka paljon kovempaa sinun pitää juosta... :)

Toinen hölkkäilee siinä sisärataa, ja juuri kun sinä (täysiä tulleena)loppusuoralla pääset rinnalle, kaveri lyö kaasun pohjaan. Se syö miestä/naista :)

Kirjoittanut

Jeh

No tajuan, että ulkoratoja pitkin tulee pitempi matka ja pitää kipittää kamalaa vauhtia.
Mutta miten se tehtävä sillä helpottuu, että edessäkin mennään isoa kovaa?
Kun aina sanotaan, että kova matkavauhti suosii takarivin heppoja.

Ei kässää! :-

Kirjoittanut

Pöllöltä

pari tyhmää.

1) Olipa kerran valkoinen hevonen. Eräänä aamuna se huomasi, että sille oli kasvanut siivet. Valkoinen hevonen lähti heti kokeilemaan siipiään. Se kiipesi katolle ja hyppäsi ilmaan. Saman tien se oli alhaalla. Valkoinen hevonen mietti, miten se pääsisi ilmaan. Se päätti kiivetä uudestaan katolle. Se hyppäsi uudelleen ja tömähti suoraan maahan. Sitten valkoinen hevonen tajusi, että sen piti käyttää siipiä. Se kiipesi vielä katolle. Se hyppäsi ja alkoi räpyttää siipiä. Se huomasi, että se lensi perhosen kanssa kilpaa. Sitten se lensi linnun kanssa kilpaa. Sitten se laskeutui ja eli elämänsä lentävänä hevosena

2)Kun aloitat viuhtoon kesken matkaa tukka putkella tulee lopussa väsy.Jos kärki yhtäkkiä lähteekin karkuun niin heillä on kovempi spurtti kuin sinulla joka olet juossut jo pitkän matkan takaa kohti kärkeä.

Kirjoittanut

huhuneidille vaan, että

lopussa rahat jaetaan eli jos alku mennään kärjessä kovaa, niin usein niille kaahottajille tulee väsy ja takaakin ehtii. tietyt kuskit tekevät tätä illasta ja vuodesta toiseen, tosin en tiedä miksi?

Kirjoittanut

Huhuneiti on vallan visaisen

kysymyksen ääressä.
Jos kaikki kerran menee (yli-)kovaa, niin miten takapareista tulee silloin yleensä voittajat?
Ei kai siksi että ne on mennyt alun pari kymmenystä hitaammin?
Tai saa "paremman" juoksun (joutuu kiertämään koko porukan??)?
Hämmästyttävää.

Kirjoittanut

syy

takapareissa juosseet eivät ole joutuneet käyttämään liikaa voimia alkumatkasta. Kokeilepas joskus itse juosta ensin 500m niin kovaa kuin pystyt ja sitten 1500m puolireipasta. Sitten tee sama vaikka seuraavana päivänä toisinpäin ja katso kummassa kokonaisaika on parempi. Maitohapoilla ei ole kiva juosta.

Kirjoittanut

...

Niin mutta miksi ulointa rataa pidetään niin yönmustana jopa hyvälle hevoselle?
Jos kaikki muut menevät aika hiljaa, niin miksei 12 pikkuhiljaa hivuttaudu vähän ylemmäs letkassa?
Niinhän Lasse Virenkin teki aikoinaan.
Paranteli asemiaan ollakseen valmiina kun loppukiri alkaa.
Jos Lasse olisi jäänyt hölkytettelemään koko juoksun ajaksi viimeisenä, niin ei hän olisi kerinnyt kirimään.
Ja toisaalta, jos kaikki olisivatkin juosseet melkein täysiä, niin eikö Lasse olisi ollut yhtä puhki pelkästään siitä, että on yrittänyt roikkua mukana vauhdissa, eikä näin ollen olisi jaksanut kiriä?

Eikä kysymykseen hevosen väristäkään ole tullut yhtään kelvollista ehdotusta. Ainakin se erottuisi hyvin joukosta. Mikseivät valkoiset hevoset kelpaa kuin ratsuiksi?
Haluu tietää....

Kirjoittanut

huhu-neiti

1. koska niistä ei ole yleensä juoksijoiksi. saa sinne tuoda vaikka vihreitä, jos jostain löydät vihreän periyttäjän jonka jälkeläiset juoksevat tarpeeksi lujaa.

2.vertauksesi lasse vireeniin on humoristinen. ihmisten juostessa ei ole pari metriä tilaa vieviä rattaita perässä. omiakin aivoja saa käyttää.

Kirjoittanut

Kysymys Huhulle

Donovan ehtikin näköjään samaan asiaan.

Eli oletetaan että heposi on viimeisessä ulkona. Kuinka hivuttautuu eteenpäin ilman että nousee kolmannelle radalle?

Kirjoittanut

siis

parijonossa on aika hankala "hivuttautua" eteenpäin, koska paikkaa toiselta radalta ei yleensä löydy, jos kääntelee aikaisin kolmannelle. Jos taas ajat kolmatta vaikka viimeisen kierroksen, joudut juoksemaan noin 10m pitemmän matkan kuin muut. Lisäksi ulkoradoilla radan kallistukset ovat usein huonommat, joten äärivauhtia on vaikea ajaa.

Tuo perässä roikkumiseen puhkeaminen ei vaan päde. Jos lähdössä aukaistaan vaikkapa 11,0 ja kierros mennään 15,0, niin toinen puolikashan mentiin jo 19,0-vauhtia. Sen sijaan takarivin hevonen on ihan hyvin voinut mennä koko ensimmäisen kierroksen tasaista viittätoista. Kovaa avanneet joutuvat juoksemaan loppumatkan väsyneempinä, joten ulkoratoja kiertämisen tuoma haitta paikkaantuu samantien

Kirjoittanut

No niin

Lasseltahan löytyi jo selkokielisempi vastaus. :-
Donovanille: En voi käyttää omia aivojani, koska olen lainannut ne sulle.

Kirjoittanut

Valkoista ja kirjavaa

Koetetaan vastata jotakin asiallista tähän kysymykseen valkoisista hummista. Suomenhevonenhan on pääsääntöisesti rautias ja kun kantakirja suljettiin 1907, ei sinne valkoisia eikä muunkaan värisiä hevosia enää voinut sekaan sotkea.

Venäläisistä lämminverisistä löytyi aikanaan paljonkin kimoja ja jonkin verran valkoisiakin. On vain niin että jalostusvalinnat ovat vieneet siihen että venäläisiä lämminverisiä ei enää jalostuksessa käytetä koska olivat lahjattomampia kuin amerikkalaiset ja ranskikset.
Nämä rotutyypit taas ovat joko ruunikkoja tai rautiaita.
Varmaan jenkkiravurissakin on joskus saattanut olla esim arabiverta, mutta tämä fyysisesti suhteellisen lahjaton hevosrotu on karsiutunut luonnollista tietä pois.

Kirjoittanut

Korjaus

Keijoltahan se hyvä vastaus tuli ja nyt valkenee valkean hevoisenkin ominaisuudet.

Kysyminen kannattaa aina!

Kirjoittanut

Tasaisen vauhdin taulukko...

Kuvitellaan, että ensimmäiset 1000 metriä ajetaan keulasta sisärataa 1.20,0 -vauhtia. Takarivin hevonen numerolla 9 lähtee suhteessa lähtölinjaan 3 metriä eturivin hevosen takaa ja joutuu kiertämään kaksi kaarretta vaikkapa toista rataa. Sille tulee kierroksen aikana noin 13 lisämetriä ja sen täytyy mennä kierros lähes 1.18,9 ollakseen kärkihevosen rinnalla kierroksen kohdalla. Takarivistä ja ulommasta radasta on siis selvästi haittaa.

Vauhtihullutteluissa tilanne saattaa olla joskus toinen. Kuvitellaan, että keulahevonen avaa ensimmäiset 500 metriä 1.10,0 -vauhtia (eli juoksee puoli kierrosta 35 sekuntiin). Sen perästä tuon em. 3 metriä lähtenyt, mutta tasaisemmin avannut hevonen ajaa sisärataa ja jää lähdössä vaikka kuudenteen sisäpariin. Jos jokainen valjakko vie tilaa tuon 3 metriä, on takarivin hevosen täytynyt juosta 35 sekunnin aikana vain 488 metriä (500+3-15). Tällöin se on avannut puolikkaan 1.11,7 -vauhdilla (joka sekin on vauhdikas kiihdytys). Takahevosella saattaa tällöin olla lopussa enemmän voimia, mikäli vain tilaa tulee ja se jaksaa kiertää.

Homman nimihän lienee se, että sekä ihminen että hevonen pystynevät lähes matkalla kuin matkalla nopeimpaan mahdolliseen aikaan käyttämällä mahdollisimman tasaista matkavauhtia.

Kirjoittanut

Voi että

Tällä palstalla käy paljon porukkaa, jotka eivät ole löytäneet elämälleen muuta tarkoitusta kuin muille vittuilun.
Voin siis tuntea iloa siitä, että olen Huhu-pojalle saanut tämän tilaisuuden tarjota.

Nyt voit palata muiden nimimerkkiesi pariin ja jatkaa vaikkapa ohjastajien solvaamista.
Way to go!

Kirjoittanut

Loistava kysymys, asiallisiakin vastauksia

Hyvä kysymys, Huhu-neiti! Tässä on toki jo selitetty asiat oikealla tavalla. Lisäisin sen verran, että kokeilepa itse aloittaa ilta/aamulenkkisi ensin niin kovaa kuin pääset ja toisella kerralla vaikka 3/4-teholla. Kummallakohan kerralla tulet lopun kovempaa? Oman kokemukseni jo muutama sata metriä täysillä alkumatkalla on tappavaa.

Tämä muuten selittää osittain senkin, miksi startissa nopeaksi tunnetut hevoset usein saavat pysärin leiman otsaansa.

Kirjoittanut

mutta

miksi kuiteskin niin usein esiintyy voittaja kehässä numerot 12-16

Kirjoittanut

huhu-isä

ei esiinny.

ja sitä paitsi auton takaa ei startata numerolla 13-16.

Kirjoittanut

Älä hermostu Huhu-neiti

vaikka pitäisit jonkun vastauksia kysymyksiisi viisasteluna. Ei niistä kannata hiiltyä. Huhu-Pojan puheenvuoro ei kylläkään ollut sitä v-alkuista sinulle, siinä erehdyit. Minäki erehdyin ensin luulemaan kysymystäsi provoiluksi, kun luulin sinua vanhaksi raveissa kävijäksi. Huhu-Pojan ekaan kysymykseen tuskin kukaan osaa vastata muutenkuin että hevosilla on erilaiset juoksutyylit. Voi olla rodunkin kanssa jotain tekemistä, muistelen että etujalkansa suoraksi ojentavat hevoset ovat olleet enimmäkseen puhtaasti amerikkalaisrotuisia. Ajovitsasta on määrätty, että sen pituus saa olla KORKEINTAAN 125cm ja paino 120 grammaa. Joten josjonkun kuskin käteen käy paremmin lyhyempi ja/tai kevyempi merkinantovälinen, niin ei ole estettä sen käytölle. Miksei joku tutkiva ravitoimittaja voisi tehdä oikein juttuakin huippuhjastajien piiskojen pituukista...
Niin, sieltä takarivistä pärjäävät kärjen kaahottaessa enimmäkseen paremmat hevoset. Silloin niiden ei tarvitse juosta kolmatta rataa kui ehkä vain vika kurvi ehtiäkseen voittoon. Jos matkavauhti on hiljaista, hyvän hevosen pitäisi lähteä ajoissakiertämään, ja silloin vaarana on jäädä pitemmäksi aikaa kolmannelle radalel. Jos taas kaikki tyytyvät hiljaiseen matkavauhtiin, jaksavat huonommat kärkihevoset tietysti kiriä loppusuoran parasta vauhtiaan, eikä takaa nousevalal olekaan eväitä ohittaa niitä.

Kirjoittanut

Rata 12...

ei ole huono paikka, jos hevonen ei pahastu pikku kiertelystä alkumatkalla ja kestää kuolemanpaikkajuoksun. Näin on kuitenkin vain harvojen hevosten kohdalla.

Monella hevosellahan on taipumusta pärjätä vain keulajuoksulla tai suojaisella selkäjuoksulla ja lyhyellä spurtilla. En osaa sanoa johtuuko tämä jotenkin hevosen psyykkeestä vai johtuuko se vain ja ainoastaan fyysisistä tekijöistä. Fyysisillä tekijöillä tarkoitan, että mitä sisempänä pystyy juoksemaan sen lyhempi matka ja mitä enemmän selkiä edessä sen vähemmän ilmanvastusta.

Mutta tosiaan hyvällä mutta häiriöille alttiille hevoselle takarivin uloin voi olla hyväkin lähtöpaikka autolähdössä. Tosin mitä korkeammalle tasolle mennään, sitä hankalampi takaa on tulla, koska yksikään hevonen ei ole helppo kierrettävä ulkokautta. Taso on tasaisempi ja näin ollen pidemmän matkan juossut on yleensä aina heikoimmilla, jos ei ole menty aivan älytöntä ylivauhtia.

Kirjoittanut

Vastauksia kysymyksiin lyhyesti ja asial...

1. Afrikasta löytyy paljonkin kirjavia ja laikukkaita ravihevosia, eivät tosin ole
pärjänneet kummoisemmin.
Pelamaan pääsee aspirituksen kautta kun ensin
maksaa 400 egua ja hankkii henkilön joka jo on siellä peliviidakossa.
Kuvamateriaaliakin löytyy kyseisestä paikasta.

2. Pärjääminen on puhdas kuskin ja hevosen
yhteistyön tulos = MAITOHAPOT = avain tähän
ongelmaan = jokaiselta lähtöradalta voi pärjätä,
muistaakseni "puuntakaa Moilanen" on voittanut
usein keskinkertaisuuksilla numerolla 12 ???

Kirjoittanut

Vielä...

yksi kommentti. Radalta 12 on muiden armoilla, jos ei ole ylikylän hevosen rattailla. Eli jos muut eivät tee virheitä ajolinjoissaan, pitää hevosella olla älyttömät tuurit tai hevosen olla huomattavasti paljon parempi muita, jos meinaa ko. radalta voittoon kivuta.