Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Uusi volttauskäytäntö

Tervehdys,

Nyt kun on kohta kuukauden verran käytetty tätä uutta volttauskäytöntöä, niin siitä on saanut enemmän kokemusta niin pelaajat kuin kuskitkin. Hieman yllättävää, että tällä palstalla ei ole tuota juuri käsitelty, mutta laitetaan nyt muiden kiusaksi omia ajatuksia uudesta käytönnöstä.

Juoksurata

Mitä olen pelijakaumia seurannut, niin uusi volttauskäytäntö ei ole juuri pelikäyttäymiseen vaikuttanut. Moni suuri suosikki on kuitenkin juoksuradalta epäonnistunut, kuten on ihan tavalliset kuolevaisetkin. Uuden käytännön myötä juoksurata on usein myöhässä ja saavat todella heikon tai aika heikon startin verrattuna ratoihin 1-5. Moni on jäänyt kiertämään pitkäksi aikaa 3. radalle ja se verottaa sitten voimia maalisuoralta. Summasummarum, aika harvoin on saatu enää juoksuradalta suurta etua, päinvastoin, useimmille kuskeille siitä tuntuu olevan haittaa.

Tuota en näe ihan noin radikaalisti uuden käytönnön syyksi kuin miltä se on joissain lähdöissä radalla näyttänyt. Olisi mukava saada vähemmän ajavilta kuskeilta kommenttia, jotka olette juoksuradalle "joutuneet". Onko tuosta hyötyä/haittaa ja miten paljon. Mitä kuuliaisemmin kiertää omalle paikalleen, ennen kuin kääntyy menosuuntaan, sitä vaikeampaa on ehtiä muiden mukaan. Uskoisin, että käytönnön myötä ainakin aktiivikuskit jättävät jyrkän päätösringin tekemättä, vaan tekevät siitä hieman loivemman.

Rata 1

Aikaisemmin viekas kuski pystyi nykäisemällä tekemään itselleen hyötyä ja muille haittaa vetämällä volttia niin, että hidasteli ensin ja nykäisi juuri ennen kaksi sanaa. Nyt tätä hyötyä tavoitteleva saa entistä enemmän etua. Jos ykkösradalta tekee rauhallisen ja tasavauhtisen viimeisen kierroksen, on asetelma silti mielestäni edellistä "ykkösrataa" parempi. Joka tapauksessa hiemankin nykäisemällä pystyy varmistamaan keulapaikan melko tasavauhtisellakin hevosella, jos eturivissä ei ole raketteja. Isoliikkeinen hevonen pystyy kiihdyttämään aikaisemmin ja hyötymään uudesta käytännöstä. Ykkösrata on volteissa jatkossa entistäkin parempi paikka.

Millaisia ajatuksia muille palstan ihmisille on tästä uudesta käytännöstä jäänyt?

- Lauri J.

Vastaukset

Kirjoittanut

samaa mieltä

Itse olen kans tullut siihen tulokseen, että tasavauhtiselle lähtijälle juokurata on nyt ennemminkin haitta, kuin hyöty. Usein joutuvat ainakin ensimmäisen kaarteen kiertämään kolmatta rataa ja kuluttavat voimansa siihen. Lähdön uusinnat ovat kyllä vähentyneet "huomattavasti", joten ehkä tämä on oikea suunta. Sen aika näyttänee.

Kirjoittanut

mitä muutosta?

Millainen tämä uusi tapa on verrattuna entiseen, mitkä asiat eroavat entisestä?
Voisiko joku vääntää rautalangasta mallin?

Kesätauon takia en ole juuri lähtöjä nähnyt ja koska olen nuorena poikana ollut apulähettäjänä
vuosia tunne vanhan tavan hyvin, siis mitä on
uudessa eroa?

Kirjoittanut

Viimeinen pidempi lenkki

"Laajennetun volttaustavan käyttöönottaminen
Ravivalmentajajärjestön ehdottaman ns. laajennetun volttaustavan mukaisesti poistettiin tilapäisesti 10 sekunnin aikamääritys nykyisestä volttilähtösäännöstä. Edellä mainitun muutoksen myötä volttauksen tempo ja erityisesti kääntymisvaihe saadaan rauhallisemmaksi. Muutoksen tavoitteena on onnistuneemmat volttilähdöt ja lähdönuusintojen vähentäminen. Lopullinen säännön tarkastaminen tehdään seuraavan sääntömuutospaketin yhteydessä."

Täältä vielä vähän tarkempi kuvaus:

http://hippos.ip-finland.com/hippos/ajankohtaista/index.php?we_objectID=5415