Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Mielenkiinnosta kyselyä...

Tervehdys,

Mitä mieltä olette 7 oikein-lehden tuoreimman numeron mainoksesta sivulla 2, otsikolla uudistus.

1) Jos olet ns. aktiiviharrastaja, miten koet mainoksen?

2) Jos olet ns. satunnaisharrastaja tai et juuri harrasta V-pelejä yhtään, miten koet mainoksen?

Näin tyhjänpäiväistä asiaa tällä kertaa.

- Lauri J.

Vastaukset

Kirjoittanut

Mainos

Ekana silmiin pisti tuo "parental advisory - explicit lyrics"-tyylinen aikuiset voivat pelata-tarra. En oikein käsitä mitä sillä ajetaan takaa. Sitäkö, että pelaaminen on jotenkin vaarallinen asia? Samalla sen kai pitäisi jotenkin vedota nuoriin. Aika ristiriitainen viesti. Kai tällä jotenkin pyritään tavoittamaan ajan henki rap-henkisyydellä, mutta rap on jo Suomessa pois muodista, joten metsään menee.

Kirjoittanut

Visuaalinen yleisvaikutelma

synkänpuoleinen. Värikkäämpi olisi saanut olla, jotta vasta-alkajatkin huomaisivat. Sinänsä hauskat hevoshahmot eivät erotu kunnolla. Samoin valkoinen infoteksti tummalla pohjalla huono ratkaisu. Normaali musta valkoisella pohjalla selvempi. Miksei punainenkin teksti, voisi luetuttaa vielä varmemmin. Teksti suh. naseva, "pelaajien iloksi tietenkin" on kuitenkin liian maireaa. Pois, pois, pois! Veikkaus on V5:n osalta oikeilla linjoilal ennakoidessaan n. 10 prossan nousua vaihtoihin. Se on helppo uskoa. Seiskavitosen osalta havaittavissa pessimismiä, tosin "jopa" viittaa päinvastaisen näkemykseen. Kyllä "mummonmilliin" pitäisi jakosummien yltää. "Kaunokirjailtu" slogan on heikko. Parempi esim. "Uusi resepti, isommat potit. Käy pitopöytään!"

Kirjoittanut

muutama ajatus

Itse asiassa parasta mainoksessa on nimenomaan väritys. Kaiken ei aina tarvitse olla neonväreissä ja kirkkaan tekopirteissä väreissä toteutettuna. Nämä räikeät mainokset kun ovat useimmiten luotaantyöntäviä.

En nyt näkisi, että rap-musiikki on mitenkään pois muodista mennyt, koska se ei koskaan ole muoti-ilmiö ollutkaan. Sensijaan ns. hiphop/gangsta-tekeytyminen on aina ollut itsetunnottomien USA-apinointia, noin niinkuin yleisesti ottaen mitä näihin lukemattomiin kaulakoruihin ja muihin helyihin tulee. Vaatteet ovat tietysti täysin eri asia ja kuuluvat katukuvaan siinä missä mitkä tahansa muutkin vaatteet.

Summa summarun: mainos on ennen kaikkea 5-10 vuotta ajastaan jäljessä, joskin ideana mainio. Nykyaikaisemman version kuvassa olisi täysin samassa väriformaatissa kaksi hevosta pukeutuneena tavallisiin vaatteisiin ja huppareihin, esittämässä hc-skenen synkistelijöitä.

"parental advisory - explicit lyrics" tarrat kun ovat osa myös emopunk/hc/metal/alternative - musiikin julkaisujen arkipäivää.

Ai niin ja tähän oli pakko puuttua:

"En oikein käsitä mitä sillä ajetaan takaa. Sitäkö, että pelaaminen on jotenkin vaarallinen asia? Samalla sen kai pitäisi jotenkin vedota nuoriin. Aika ristiriitainen viesti."

kaikki vaarallinen vetoaa nuoriin. ja jos taas tarkoitat ristiriidalla sitä, että mainoksella vedotaan nuoriin, mutta vain aikuiset saavat pelata, niin eivätkö esim 18-26 vuotiaat mielestäsi ole nuoria?

alle 18-vuotiaat eivät saa pelata joten mielestäni mainoksen viesti on kaikkea muuta kuin ristiriitainen. aikuisia ne ovat nuoretkin aikuiset.

mainoksen idea ja ulkoasu on siis hyvä. syvempi tarkastelu vain kertoo sitä samaa ikävää kieltä, että Veikkauksessa eletään edelleen 1990-lukua.

niin ja olen aktiiviharrastaja ja kyllä, kuulun kohderyhmään johon mainoksen tulisi vedota, eli olen 23 vuotias.

Kirjoittanut

Ristiriita

Niin se ristiriita on siinä, että kehityspsykologiassa pidetään yleisesti ikävuosia 12-18 oman identiteetin ja sosiaalisen aseman löytämisen ajanjaksona. Ja siinä nuorisokulttuuri(musiikki, elokuvat yms.) ovat tärkeässä asemassa. Tässä mainoksessa kai pyritään vetoamaan juuri tähän ja siihen "aikuiset pelaa"-slogan sopii huonosti ts. on ristiriidassa.

Ja sitten se toinen asia eli tuo rap/hiphop/gangsta-muoti on jo ohi. Se oli muodissa ehkä joskus vuosituhannen vaihteessa.

Summa summarum: Minulle ei aukea mikä tuon mainoksen kohderyhmä on.

Kirjoittanut

niin

"kehityspsykologiassa pidetään yleisesti ikävuosia 12-18 oman identiteetin ja sosiaalisen aseman löytämisen ajanjaksona. Ja siinä nuorisokulttuuri(musiikki, elokuvat yms.) ovat tärkeässä asemassa."

Täytyy silti muistaa, että tämä nuorisokulttuurin määritelmä on vuosikymmeniä vanha, eikä siis millään tavalla kuvaa nykyajan käsityksiä kulttuurisista faktoista, varsinkaan ikäryhmiin nähden.

Elokuva- ja musiikkiteollisuus ovat nykyään kaikenikäisten ihmisten hallitsema ja kaikenikäisille ihmisille kohdistettu teollisuudenala, joskin luonnollisesti nuoremmat ihmiset muodostavat kuluttajista lähtökohtaisesti prosentuaalisesti suurimman osan, paikallisista kulttuurieroista riippuen.

Ja mikä olellisinta mainoksen tarkoitushan on nimenomaan antaa mainostettavasta tuotteesta nuorekas ja trendikäs kuva, ja tässä siis mennään metsään niin että paukkuu. Eli yritys hyvä, mutta toteutus huono. Sillä tätä mainostahan eivät voi pitää nuorekkaana ja trendikkäänä muut kuin nykyajasta ja sen suuntauksista täysin vieraantuneet ihmiset. Kuten siis joko
a) Veikkaus (mikäli formaatti tulee heiltä)
b) mainoksen omin päin suunnitellut mainostoimisto.


"Ja sitten se toinen asia eli tuo rap/hiphop/gangsta-muoti on jo ohi. Se oli muodissa ehkä joskus vuosituhannen vaihteessa."

Niin, siis muoti-ilmiönä noin vaatetuksen suhteen ehkä, aatteena / elämäntapana ei tietenkään. Musiikkinahan se ei muoti-ilmiö varsinaisesti koskaan ollutkaan. Ja kuten mainitsinkin niin mainoksessa olevien kahden hevosen ulkoinen habitus on suoraan melkein kymmenen vuotta vanhasta mainoksesta.

Kirjoittanut

Jatketaan

"Täytyy silti muistaa, että tämä nuorisokulttuurin määritelmä
on vuosikymmeniä vanha, eikä siis millään tavalla kuvaa
nykyajan käsityksiä kulttuurisista faktoista, varsinkaan
ikäryhmiin nähden."

Tämä ei siis ole nuorisokulttuurin määritelmä vaan psykologien näkemys siitä, miten ihminen keskimäärin kehittyy missäkin iässä. Kulutuksen kannalta ajateltuna se on ikä missä kulutustottumukset yleensä syntyvät.

Ja mitä siihen hip hop-kulttuuriin musiikissa kuuluu, niin kyllähän n. 5-7 vuotta sitten nimenomaan musiikissa Suomessa oli hip hopin kaupallinen kulta-aika Eminemeineen, Fintelligenseinen, Pikku G:neen ja muineen. Tällä hetkellä Suomessa listoilla on paljon metallimusiikkia, hip hopia ei juuri ollenkaan.

Takaisin mainokseen. Tällä on kai yritetty korostaa uudistusta, mutta siinä ei ole onnistuttu, koska uudistuksen symboliksi on valittu aihe, joka edusti uudistusta 5 vuotta sitten. Siitä kai ollaan yhtä mieltä.