Jos niiden avulla voidaan saada valjakolle etua tavallisia kärryjä käyttäviin nähden, niin niiden käyttö ei mielestäni ole kovin urheilullista.
Tuntuu siltä, että paras hevenon ei voitakkaan vaan se jolla on parhaat kärryt. Hevosurheilu on "omalla tavallaan" välineurheilua -- välineenä hevonen. Karkeasti ilmaistuna jenkkikärryläisille omat lähtönsä. Miten kävisi seiväshypyssä jos toisilla olisi 1-2 metriä pidemmät seipäät...?
Joku viisas osaa varmaan laskea miten paljon lyhyemmän matkan hevonen juoksee sisä-,toka- ja kolmatta käyttäessään verrattuna normaaleihin kärryihin. Samoin miten paljon vaikuttaa näiden kärryjen raskaat "pyörät" lopputulokseen.
Muutujia alkaa olla raviurheilussa jo niin paljon, että uusien pelaajien saaminen lajin pariin saattaa entisestään vaikeutua ja tavallisten hevosenomistajien usko alkaa horjua kun pitää ajaa iltaraveissa 6-10 tuhannen eken kärryistä 500 ekn palkinnosta tai sitten se naapurin öky vie kaikki palkinnot jenkkikärryillään.
No tulipahan avauduttua, mutta totta kuitenkin..!
Vastaukset
Kirjoittanut niinpä
mietippä sitä
Miksi ne ei kaikki hyppää 2 metriä pidemmillä seipäillä, vaikkei sitä mikään estä ?
Kirjoittanut käytäntö
Kärryt.
Lindy: en ole varma ymmärränkö oikein, mutta olisi kiva kuulla laskelmasi miten kärryt vaikuttaa matkan pituuteen kuten viittaat?
Melkein kaikki lajit on väline urheilua. Toisella on kristuksen aikaiset adidakset ja toinen kipittää tehtaalta tulleissa. Etsinäkään varmaan höyryveturilla hevostasi vie raveihin vaan autolla. Maailma muuttuu, muutu sinäkin.
Kirjoittanut TOLIP
Pien esimerkki
Waikkapa monte. Siinä hepo juoksee lyhyemmän matkan kuin kärryillä menewä. Samaan tapaan jenkkikärryillä himpun werran lyhyempi matka tulee juostawaksi kuin wastaawasti normaaleilla. Sikäli kun jakkara ja waljastus EI ole keskellä kärryjä. Josko noissa leweyden osalta on eroja, siitä sit lisää pieniä eroja.
Kirjoittanut hyvät hyssykät
no juokseehan se hevonen tasan
saman matkan. nythän te pilkutatte siitä, kulkeeko kuskin hanuri saman matkan radalla? Ja pilot yhtenä mukana tässä :D
Kirjoittanut teeweehoo
jenkit
Ei juokse samaa matkaa. Kärryt ovat sisäradan puolelta kapeammat (koska hevosen takajalat eivät kaarteessa tarvitse sisäradan puolella niin paljon tilaa kuin ulkokaarteen puolella) ja näin niillä pystyy ajamaan lähempänä radan sisäreunaa. Amerikassa ovat laskeneet että etu mailin matkalla olisi pari metriä. Lieneekö sitten teoriaa vai toteutuuko käytännössä?
Kirjoittanut hyvät hyssykät
ja kaikki hevosetko juoksee sisäradalla
ja keulassa? Tässä se pointti juuri on. Se hevonen juoksee nimenomaan ihan saman matkan. Samalla tavallahan voitte alkaa laskemaan, miten Varennellakin ajettiin tolppien sisäpuolelta. Ai niin, kun säännöt on, että se hevonen ei saa mennä sinne tolppien sisäpuolelle. Säännöt on tehty hevosen mukaan, ei kärrynpyörän, joten huuhaata koko juttu edelleen.
Kirjoittanut PILOT
Yksi kysymys
Ymmärrätkö "hyvät hyssykät", että se hevonen ei ole samalla kohtaa rataa juoksemassa näillä jenkkikärryillä? Tähän voi vastata ihan suoraan.
Vaan juoksee hieman sisempänä verrattuna tavallisiin kärryihin; juoksipa sitten sisärataa tai mitä tahansa rataa pitkin.
Linkissä olevasta kuvasta näkee, että hevonen on valjastettu hieman enemmän vasemmalle eli ei aivan keskelle.
Tämä ei ole mikään mainos, mutta selitys siihen mistä on kysymys.
... ei selvästi ymmärrä ns. offset-kärryn ideaa. Ufojen lisäksi ainakin Customin CAM:it saa offset-mallina.
Kirjoittanut hyvät hyssykät
no säännöt on tehty niin
että voit ajaa niillä normikärryillä siellä sisäkentän puolella siten, että se hevonen juoksee ihan sitä sisäreunaa pitkin. Ymmärrätkö sinä sitä? On se joillekin vaan niin vaikeaa :)
Kirjoittanut hyvät hyssykät
mitä muuten Pilot yritit kärrykuvalla näyttää?
Ai sen, että penkki on sivussa, mutta aisat on keskellä?
Leikki leikkinä. Siis oikeasti. Sisärata katsotaan hevosesta ja normikärryillä voit ajaa vaikka koko pyörä siellä sisäkentän puolella, kunhan hevonen ei ylitä sitä reunaa. Ja kaikki eivät yleensäkään pysty ajamaan sitä sisärataa aina, joten se menee jo hifistelyksi ajaako Tommi kylliäinen 10 sentin vai 30 sentin päästä sisäradan hevosesta toisella radalla?
Kirjoittanut Kennie
ja kaikki hevosetko juoksee sisäradalla
ja keulassa?
Kirjoittanut PILOT
Vielä kerran
Yritetään edes selittää, jos siitä jollekulle on apua. Pelkästään ohjastaja ei ole hieman sisempänä, vaan myös valjastettu hepo.
Etkö tiennyt, että sisärata määritellään siitä missä hevonen juoksee, ei se missä se sisimmäinen kärrynpyörä on?
Kirjoittanut PILOT
No nyt viimeisen kerran
Ja ymmärrätkö sinä vaahtoaja, että jos hevonen juoksee kaarteessa sisempänä näiden kärryjen valjastuksen vuoksi, niin se myös juoksee silloin lyhyemmän matkan? Siis normaaleihin kärryihin ja valjastukseen verrattuna.
Voi hyvät hyssykät sentään.
Kirjoittanut hyvät hyssykät
nuohan on noita optimihöpötyksiä
eli jos jokainen hevonen juoksisi täysin samoilla askelilla siten, että sisempi kärrynpyörä menee samaa linjaa koko matkan, niin silloin voit laskea noita hyvityksiä, mutta kun:
Ne hevoset eivät juokse toistensa askelissa kuin sudet. Ja valjakko saa juosta siten kaarteessa, että sisäradan rengas on vaikka tolppien sisäpuoella, kunhan se hevonen ei sitä sisärataa ylitä. Näin ollen tuo matkan säästäminen on humpuukia ja pelkää mainospuhetta piste
Kirjoittanut hyvät hyssykät
vaahtoaja?
En vaahtoa, mutta kaippa tyhmyytesi sokaisee sinua sen verran, että luulet tätä kouluttamista vaahtoamiseksi :) Olisi luullut, että sinäkin olet raveissa joskus käynyt :D
Kirjoittanut lindy
totta taisi olla
koko aloitus kun näin mukavasti kirvoitti kielien kannat tästä asiasta.
No JENKKIkärryjä voi lähestyä myös toisesta näkökulmasta.....!?
Jos niistä ei olisi mitään hyötyä normaaleihin nähden, niin miksi joku haluaa sellaisilla välttämättä ajaa?
1.Ne eivät ole paremman näköisiä.
2.Voltissa jollain saattaa olla vaikeuksia, koska vasen pyörä on lähempänä kuin oikea.
3.Ajoasento ei ole monellekkaan kovin mukava, treenaa kyllä hyvin ohjastajan sixback'iä.
4. Niiden pyörät ovat painavat joiden toivotaan vauhtiinsaannin jälkeen vievän kärryä helpommin eteenpäin.
5. Niiden hinnalla saa 2-3 normaalit kärryt.
Kun kaiken ottaa huomioon, niin pitäähän niistä hyötyä olla.
Uuudestaan hakusessa asiasta täsmätietoa, vai pitääkö lähettää jenkkikärryt MYYTINMURTAJILLE !!!!?
Kirjoittanut Gren
Btw...
Joka radalla ei muuten pysty ajamaan kärryn vasen pyörä tolppien sisäpuolella...
Kirjoittanut hyvät hyssykät
ei pysty ei
mutta kun joka kerta kun ajat kilpaa, niin et voi edes samalla hevosella ajaa juuri sitä samaa uraa pitkin, mitä olet ajanut edellisellä kerralla, niin nämä optimisäästöt matkassa on pelkkää mainospuhetta, jotka ainakin petsareille menee kuin häkä päähän. Tuostahan tuon näkee, että kyseessä on käytetty jotain kaavaa, kun joka radan pituus vaikuttaa mutkien suhteen muka eri matkan. Tämä on siinä mielessä naurettavaa, että niillä jenkkikärryillä pitäisi ajaa aina radalta yksi ja päästä aina heti keulaan, että voidaan puhua maksimihyödystä radalla, jossa ei voi ajaa rengas tolppien sisäpuolella. Tänään Konnan Kopukka voi juosta sisärataa vanhoilla customeilla ja huomenna se lähtee radalta kahdeksan. Miten se nyt sitten hyötyy metreissä siihen edelliseen starttiin?
Eli. Optimimatkan optimihyvitys, joka periaatteessa on yhtä vaikea toteuttaa kuin 7 oikein saaminen keskivaikealla kierroksella. Niin lähellä, mutta kuitenkin niin kaukana.
Kirjoittanut Gren
Sama säästö
Sama säästö toteutuu teoriassa ajettaessa kaikilla juoksuradoilla (1.,2, 3., ...).
En tosin ole myöskään jenkkikärryjen kannattaja mitä tulee "oikomiseen" radalla. Hyöty niin pieni ja uskon hevosten juoksevan mieluitten muiden kanssa samaa "latua".
Kirjoittanut hyvät hyssykät
johan se ratakin kuluu
niiltä kohin mistä juostaan. Ei sinne pöperöön kukaan ehointahoin aja. Ja Suomessa ainakaan ei sitä rataa tasoiteta joka startin jälkeen. Talvella voi tulla pahan näköisiä tilanteita, jos porukka innostuu kokeilemaan oikomista, kun sisrata on huonosti monessa paikassa hoidettu.
Kirjoittanut uusvaljastus
toinen juoksee radalla yksi 20 vuotta vanhoilla
kärreillä ja kaveri päästää jenkkikärryistä toista rataa. Eipä se toisella radalla lyhyempää matkaa juokse, vaikka valjastaisivat kärryt kokonaan hevosen toiselle puolelle.
Kirjoittanut Lindy
varmasti pystyy
Laskemaan minkä verran on hyötyä aina kun ajetaan ovaalilla. AIVAN selvää on että hyöty olisi varsin pientä jos ajettaisiin suoralla. Silloin vain pyöristä ja ajajan- painosta/-ajoasennosta hevoseen nähden tulisivat hyödyt. Aivan selvää on myös, että laukkapuolellakin jockey:n paino on yksi varsin ratkaiseva tekijä.
Kirjoittanut Gren
Ja vielä
Mitenkähän mahtavat toimia talvella jenkkikärrit? Vai itse asiassa onkohan eroa lainkaan, enpä viitsi miettiä enempää.
Kirjoittanut Gunvald
Kyssäri
Etkai uusvaljastus tosissaan...?
Kirjoittanut pink floyd
painoluokat raviurheiluun?
tasotus ajo painojen mukaan 20/10kg?
kevyemmäthän saa etua, hevosen saa vetää kevyempää
taakkaa.hups olipa juttu.kaikissa urheiluissa välineet paranee.ennen menttiin reellä.
Kirjoittanut lindy
Miksi lähes kaikki
vastaavat, että ennen mentiin reellä ja muuta potaskaa.
Kysymyshän on ainoastaa siitä miten paljon jenkkikärryr vaikuttavat juoksunkulusta ym seikoista huolimatta lopputulokseen juostessa ovaali radalla.
Tai sitten ensi vuonna penkki siirretään 15 cm oikealle ja hevonen valjastetaan lähemmäs oikeaa aisaa ja taas tyhmät suomalaiset ostaa uudet "apollot" ja ajelee niistä nenä pystyssä ja kauppa käy.
Kirjoittanut uusvaljastus
no todellakin olen tosissaan
toisella radalla se jenkkikärryllinen kiertää pitemmän matkan kuin sisäradan hevonen. Paikat ratkaisee siis aina enemmän kuin kärryt. Toki jos aina pääsee ajamaan keulasta lähtösiivekkeestä lähtien voi saada kolme metriä etua. Hirvittävä etu :) Toisaalta se keulahevonenhan saa edun taas vaikka ajaisi sukset perässä. Keulasta on lyhin matka maaliin.
Kirjoittanut rutkurane
Ihme valitus
Ymmärtäisin tämän kitinän jenkkikärryistä, jos kyseessä olisi varuste, joka ei olisi kaikkien saatavilla. Nythän näin käsittääkseni ei ole vaan jokainen halukas voi sellaiset hankkia. Voihan tietenkin olla, että olen väärässä. Jos olen, oikaiskaa ihmeessä.
Mielestäni koko ketjun aloitus on täyttä potaskaa.
Kirjoittanut Gunvald
Toisella
Toisella radalla offset-kärryistä juokseva menee kaarteessa lyhyemmän matkan, kuin vastaava toista rataa menevä perinteisillä kärryillä.
Kirjoittanut Häijään Neste
höpön löpö
Toisen,(leveämmillä juoksevan), perässähän sillä on ajettava tai muuten ajaa sen edellä menevän pyörään
Kirjoittanut pulu
hinnasta
Ja hinnasta on turha valittaa sinänsä, ei ne hevosetkaan keskenään oo saman hintasia, eikä tasosia, ja ostajilla on eri määrä rahaa sijoitettavaksi itse hevoseen. Sama pätee varusteisiin.
Kirjoittanut kuhajoku
kärryt
Minä hankin "jenkki"-malliset kärryt ja syyt olivat seuraavat: ehdottomasti hevosen etupäätä nostava ominaisuus on suurin hyöty, varsinkin edestä raskaalle hevoselleni. Hevonen on sen avulla suorempi ja lyö jalkoihinsa kaarteissa vähemmän/ei ollenkaan aiempien lyöntien sijaan. Offset ominaisuuden tärkein pointti on kapean kärryn lisätila ulkopuolen takajalalle kaarretta juostessa. Ilman offsettia vaarana on lyödä takasella ulompaan pyörään. Sillä lyhyemmällä juoksumatkalla en koe mainittava merkitystä olevan, enkä sen vuoksi niitä todellakaan hankkinut. Minun kärryni ovat kotimaiset Royalin US-BOOSTER-merkkiset, jos se jotakin kiinnostaa. Kaikissa jenkkikärryissä idea on sama merkistä riippumatta. Sen pyörän painon ja siitä tulevan hyödyn voi jättää omaan arvoonsa, niin jokainen tekeekin jokas vähänkään fysiikan päälle ymmärtää...
Kirjoittanut lindy
yhteenveto
Toisten mielestä jenkkikärryistä ei ole mitään hyötyä ja toisten mielestä on. No ainakin viime viikolla Vermossa piti ilmoittaa jos on jenkit perässä.
Kait niistä sitten jotain hyötyä on kun se ainakin pelaajia ja niitä kenellä on rahaa sellaiset hankkia, kiinnostaa.
Lyhyesti: hyötyä on, miten paljon jää nähtäväksi.!
Kirjoittanut kariboy
kuhajoku
antoi ensimmäisen järkevän vastauksen koko tähän kärrykeskusteluun
Kirjoittanut Muistelo
Seiväshypystä
"Miten kävisi seiväshypyssä jos toisilla olisi 1-2 metriä pidemmät seipäät...?"
Siellä saa hypätä tosiaan vaikka 10m seipäällä, sitä ei ole rajoitettu.
Sergei Bubkankin ylivoimaisuus perustui juuri siihen, että hänellä oli muita pidempi seiväs ja jaksoi sillä vääntää. Paranteli ME-tuloksiaan sentti kerrallan ja sanoi toimittajille, että jokainen voi sitä halutessaan mennä parantamaan useammallakin sentillä kerrallaan jos haluaa.
Se vaatii vaan voimaa taivuttaa sitten sellaista vähän pidempää mallia...
Ei muuta. :)
Kirjoittanut Fyysikko
Kahka mieltä.
Tässä ketjussa taisi olla osa porukkaa, joka luuli sisäkentän puoleisen pyörän ratkaisevan sallitun juoksupaikan kaarteessa, vaikka se on juuri hevosen kaviot, mitkä ratkaisee kuinka sisällä voi kaarteessa juosta. Jenkkikärryjen hyöty tosiaan on kuskin ajoasennon tuoman nosteen hevosen etupäähän. Taskse asennettu penkki ja iso kuski ei ole ainakaan haitaksi hevosen optimijuoksulle.