Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Jenkkikärryistä

Jos niiden avulla voidaan saada valjakolle etua tavallisia kärryjä käyttäviin nähden, niin niiden käyttö ei mielestäni ole kovin urheilullista.
Tuntuu siltä, että paras hevenon ei voitakkaan vaan se jolla on parhaat kärryt. Hevosurheilu on "omalla tavallaan" välineurheilua -- välineenä hevonen. Karkeasti ilmaistuna jenkkikärryläisille omat lähtönsä. Miten kävisi seiväshypyssä jos toisilla olisi 1-2 metriä pidemmät seipäät...?
Joku viisas osaa varmaan laskea miten paljon lyhyemmän matkan hevonen juoksee sisä-,toka- ja kolmatta käyttäessään verrattuna normaaleihin kärryihin. Samoin miten paljon vaikuttaa näiden kärryjen raskaat "pyörät" lopputulokseen.
Muutujia alkaa olla raviurheilussa jo niin paljon, että uusien pelaajien saaminen lajin pariin saattaa entisestään vaikeutua ja tavallisten hevosenomistajien usko alkaa horjua kun pitää ajaa iltaraveissa 6-10 tuhannen eken kärryistä 500 ekn palkinnosta tai sitten se naapurin öky vie kaikki palkinnot jenkkikärryillään.
No tulipahan avauduttua, mutta totta kuitenkin..!

Vastaukset

Kirjoittanut

mietippä sitä

Miksi ne ei kaikki hyppää 2 metriä pidemmillä seipäillä, vaikkei sitä mikään estä ?

Kirjoittanut

Kärryt.

Lindy: en ole varma ymmärränkö oikein, mutta olisi kiva kuulla laskelmasi miten kärryt vaikuttaa matkan pituuteen kuten viittaat?
Melkein kaikki lajit on väline urheilua. Toisella on kristuksen aikaiset adidakset ja toinen kipittää tehtaalta tulleissa. Etsinäkään varmaan höyryveturilla hevostasi vie raveihin vaan autolla. Maailma muuttuu, muutu sinäkin.

Kirjoittanut

Pien esimerkki

Waikkapa monte. Siinä hepo juoksee lyhyemmän matkan kuin kärryillä menewä. Samaan tapaan jenkkikärryillä himpun werran lyhyempi matka tulee juostawaksi kuin wastaawasti normaaleilla. Sikäli kun jakkara ja waljastus EI ole keskellä kärryjä. Josko noissa leweyden osalta on eroja, siitä sit lisää pieniä eroja.

Kirjoittanut

no juokseehan se hevonen tasan

saman matkan. nythän te pilkutatte siitä, kulkeeko kuskin hanuri saman matkan radalla? Ja pilot yhtenä mukana tässä :D

Kirjoittanut

jenkit

Ei juokse samaa matkaa. Kärryt ovat sisäradan puolelta kapeammat (koska hevosen takajalat eivät kaarteessa tarvitse sisäradan puolella niin paljon tilaa kuin ulkokaarteen puolella) ja näin niillä pystyy ajamaan lähempänä radan sisäreunaa. Amerikassa ovat laskeneet että etu mailin matkalla olisi pari metriä. Lieneekö sitten teoriaa vai toteutuuko käytännössä?

Kirjoittanut

ja kaikki hevosetko juoksee sisäradalla

ja keulassa? Tässä se pointti juuri on. Se hevonen juoksee nimenomaan ihan saman matkan. Samalla tavallahan voitte alkaa laskemaan, miten Varennellakin ajettiin tolppien sisäpuolelta. Ai niin, kun säännöt on, että se hevonen ei saa mennä sinne tolppien sisäpuolelle. Säännöt on tehty hevosen mukaan, ei kärrynpyörän, joten huuhaata koko juttu edelleen.

Kirjoittanut

Yksi kysymys

Ymmärrätkö "hyvät hyssykät", että se hevonen ei ole samalla kohtaa rataa juoksemassa näillä jenkkikärryillä? Tähän voi vastata ihan suoraan.

Vaan juoksee hieman sisempänä verrattuna tavallisiin kärryihin; juoksipa sitten sisärataa tai mitä tahansa rataa pitkin.

Linkissä olevasta kuvasta näkee, että hevonen on valjastettu hieman enemmän vasemmalle eli ei aivan keskelle.

Tämä ei ole mikään mainos, mutta selitys siihen mistä on kysymys.

Linkki Kärrykuva (http://www.ufosulky.com.au/Design-Testing)

Kirjoittanut

Hyvät hyssykät...

... ei selvästi ymmärrä ns. offset-kärryn ideaa. Ufojen lisäksi ainakin Customin CAM:it saa offset-mallina.

Kirjoittanut

no säännöt on tehty niin

että voit ajaa niillä normikärryillä siellä sisäkentän puolella siten, että se hevonen juoksee ihan sitä sisäreunaa pitkin. Ymmärrätkö sinä sitä? On se joillekin vaan niin vaikeaa :)

Kirjoittanut

mitä muuten Pilot yritit kärrykuvalla näyttää?

Ai sen, että penkki on sivussa, mutta aisat on keskellä?

Leikki leikkinä. Siis oikeasti. Sisärata katsotaan hevosesta ja normikärryillä voit ajaa vaikka koko pyörä siellä sisäkentän puolella, kunhan hevonen ei ylitä sitä reunaa. Ja kaikki eivät yleensäkään pysty ajamaan sitä sisärataa aina, joten se menee jo hifistelyksi ajaako Tommi kylliäinen 10 sentin vai 30 sentin päästä sisäradan hevosesta toisella radalla?

Kirjoittanut

ja kaikki hevosetko juoksee sisäradalla

ja keulassa?

Kirjoittanut

Vielä kerran

Yritetään edes selittää, jos siitä jollekulle on apua. Pelkästään ohjastaja ei ole hieman sisempänä, vaan myös valjastettu hepo.

Lue tämä teksti vielä tästä linkistä.

Linkki Vähän säästöä matkassa mutta kuitenkin paljon (http://www.ufosulky.com.au/UFO-Features)

Kirjoittanut

no mitä kohtaa sinä et ymmärrä PILOT

Etkö tiennyt, että sisärata määritellään siitä missä hevonen juoksee, ei se missä se sisimmäinen kärrynpyörä on?

Kirjoittanut

No nyt viimeisen kerran

Ja ymmärrätkö sinä vaahtoaja, että jos hevonen juoksee kaarteessa sisempänä näiden kärryjen valjastuksen vuoksi, niin se myös juoksee silloin lyhyemmän matkan? Siis normaaleihin kärryihin ja valjastukseen verrattuna.

Voi hyvät hyssykät sentään.

Kirjoittanut

nuohan on noita optimihöpötyksiä

eli jos jokainen hevonen juoksisi täysin samoilla askelilla siten, että sisempi kärrynpyörä menee samaa linjaa koko matkan, niin silloin voit laskea noita hyvityksiä, mutta kun:

Ne hevoset eivät juokse toistensa askelissa kuin sudet. Ja valjakko saa juosta siten kaarteessa, että sisäradan rengas on vaikka tolppien sisäpuoella, kunhan se hevonen ei sitä sisärataa ylitä. Näin ollen tuo matkan säästäminen on humpuukia ja pelkää mainospuhetta piste

Kirjoittanut

vaahtoaja?

En vaahtoa, mutta kaippa tyhmyytesi sokaisee sinua sen verran, että luulet tätä kouluttamista vaahtoamiseksi :) Olisi luullut, että sinäkin olet raveissa joskus käynyt :D

Kirjoittanut

totta taisi olla

koko aloitus kun näin mukavasti kirvoitti kielien kannat tästä asiasta.
No JENKKIkärryjä voi lähestyä myös toisesta näkökulmasta.....!?

Jos niistä ei olisi mitään hyötyä normaaleihin nähden, niin miksi joku haluaa sellaisilla välttämättä ajaa?
1.Ne eivät ole paremman näköisiä.
2.Voltissa jollain saattaa olla vaikeuksia, koska vasen pyörä on lähempänä kuin oikea.
3.Ajoasento ei ole monellekkaan kovin mukava, treenaa kyllä hyvin ohjastajan sixback'iä.
4. Niiden pyörät ovat painavat joiden toivotaan vauhtiinsaannin jälkeen vievän kärryä helpommin eteenpäin.
5. Niiden hinnalla saa 2-3 normaalit kärryt.

Kun kaiken ottaa huomioon, niin pitäähän niistä hyötyä olla.

Uuudestaan hakusessa asiasta täsmätietoa, vai pitääkö lähettää jenkkikärryt MYYTINMURTAJILLE !!!!?

Kirjoittanut

Btw...

Joka radalla ei muuten pysty ajamaan kärryn vasen pyörä tolppien sisäpuolella...

Kirjoittanut

ei pysty ei

mutta kun joka kerta kun ajat kilpaa, niin et voi edes samalla hevosella ajaa juuri sitä samaa uraa pitkin, mitä olet ajanut edellisellä kerralla, niin nämä optimisäästöt matkassa on pelkkää mainospuhetta, jotka ainakin petsareille menee kuin häkä päähän. Tuostahan tuon näkee, että kyseessä on käytetty jotain kaavaa, kun joka radan pituus vaikuttaa mutkien suhteen muka eri matkan. Tämä on siinä mielessä naurettavaa, että niillä jenkkikärryillä pitäisi ajaa aina radalta yksi ja päästä aina heti keulaan, että voidaan puhua maksimihyödystä radalla, jossa ei voi ajaa rengas tolppien sisäpuolella. Tänään Konnan Kopukka voi juosta sisärataa vanhoilla customeilla ja huomenna se lähtee radalta kahdeksan. Miten se nyt sitten hyötyy metreissä siihen edelliseen starttiin?

Eli. Optimimatkan optimihyvitys, joka periaatteessa on yhtä vaikea toteuttaa kuin 7 oikein saaminen keskivaikealla kierroksella. Niin lähellä, mutta kuitenkin niin kaukana.

Kirjoittanut

Sama säästö

Sama säästö toteutuu teoriassa ajettaessa kaikilla juoksuradoilla (1.,2, 3., ...).

En tosin ole myöskään jenkkikärryjen kannattaja mitä tulee "oikomiseen" radalla. Hyöty niin pieni ja uskon hevosten juoksevan mieluitten muiden kanssa samaa "latua".

Kirjoittanut

johan se ratakin kuluu

niiltä kohin mistä juostaan. Ei sinne pöperöön kukaan ehointahoin aja. Ja Suomessa ainakaan ei sitä rataa tasoiteta joka startin jälkeen. Talvella voi tulla pahan näköisiä tilanteita, jos porukka innostuu kokeilemaan oikomista, kun sisrata on huonosti monessa paikassa hoidettu.

Kirjoittanut

toinen juoksee radalla yksi 20 vuotta vanhoilla

kärreillä ja kaveri päästää jenkkikärryistä toista rataa. Eipä se toisella radalla lyhyempää matkaa juokse, vaikka valjastaisivat kärryt kokonaan hevosen toiselle puolelle.

Kirjoittanut

varmasti pystyy

Laskemaan minkä verran on hyötyä aina kun ajetaan ovaalilla. AIVAN selvää on että hyöty olisi varsin pientä jos ajettaisiin suoralla. Silloin vain pyöristä ja ajajan- painosta/-ajoasennosta hevoseen nähden tulisivat hyödyt. Aivan selvää on myös, että laukkapuolellakin jockey:n paino on yksi varsin ratkaiseva tekijä.

Kirjoittanut

Ja vielä

Mitenkähän mahtavat toimia talvella jenkkikärrit? Vai itse asiassa onkohan eroa lainkaan, enpä viitsi miettiä enempää.

Kirjoittanut

Kyssäri

Etkai uusvaljastus tosissaan...?

Kirjoittanut

painoluokat raviurheiluun?

tasotus ajo painojen mukaan 20/10kg?
kevyemmäthän saa etua, hevosen saa vetää kevyempää
taakkaa.hups olipa juttu.kaikissa urheiluissa välineet paranee.ennen menttiin reellä.

Kirjoittanut

Miksi lähes kaikki

vastaavat, että ennen mentiin reellä ja muuta potaskaa.
Kysymyshän on ainoastaa siitä miten paljon jenkkikärryr vaikuttavat juoksunkulusta ym seikoista huolimatta lopputulokseen juostessa ovaali radalla.
Tai sitten ensi vuonna penkki siirretään 15 cm oikealle ja hevonen valjastetaan lähemmäs oikeaa aisaa ja taas tyhmät suomalaiset ostaa uudet "apollot" ja ajelee niistä nenä pystyssä ja kauppa käy.

Kirjoittanut

no todellakin olen tosissaan

toisella radalla se jenkkikärryllinen kiertää pitemmän matkan kuin sisäradan hevonen. Paikat ratkaisee siis aina enemmän kuin kärryt. Toki jos aina pääsee ajamaan keulasta lähtösiivekkeestä lähtien voi saada kolme metriä etua. Hirvittävä etu :) Toisaalta se keulahevonenhan saa edun taas vaikka ajaisi sukset perässä. Keulasta on lyhin matka maaliin.

Kirjoittanut

Ihme valitus

Ymmärtäisin tämän kitinän jenkkikärryistä, jos kyseessä olisi varuste, joka ei olisi kaikkien saatavilla. Nythän näin käsittääkseni ei ole vaan jokainen halukas voi sellaiset hankkia. Voihan tietenkin olla, että olen väärässä. Jos olen, oikaiskaa ihmeessä.

Mielestäni koko ketjun aloitus on täyttä potaskaa.

Kirjoittanut

Toisella

Toisella radalla offset-kärryistä juokseva menee kaarteessa lyhyemmän matkan, kuin vastaava toista rataa menevä perinteisillä kärryillä.

Kirjoittanut

höpön löpö

Toisen,(leveämmillä juoksevan), perässähän sillä on ajettava tai muuten ajaa sen edellä menevän pyörään

Kirjoittanut

hinnasta

Ja hinnasta on turha valittaa sinänsä, ei ne hevosetkaan keskenään oo saman hintasia, eikä tasosia, ja ostajilla on eri määrä rahaa sijoitettavaksi itse hevoseen. Sama pätee varusteisiin.

Kirjoittanut

kärryt

Minä hankin "jenkki"-malliset kärryt ja syyt olivat seuraavat: ehdottomasti hevosen etupäätä nostava ominaisuus on suurin hyöty, varsinkin edestä raskaalle hevoselleni. Hevonen on sen avulla suorempi ja lyö jalkoihinsa kaarteissa vähemmän/ei ollenkaan aiempien lyöntien sijaan. Offset ominaisuuden tärkein pointti on kapean kärryn lisätila ulkopuolen takajalalle kaarretta juostessa. Ilman offsettia vaarana on lyödä takasella ulompaan pyörään. Sillä lyhyemmällä juoksumatkalla en koe mainittava merkitystä olevan, enkä sen vuoksi niitä todellakaan hankkinut. Minun kärryni ovat kotimaiset Royalin US-BOOSTER-merkkiset, jos se jotakin kiinnostaa. Kaikissa jenkkikärryissä idea on sama merkistä riippumatta. Sen pyörän painon ja siitä tulevan hyödyn voi jättää omaan arvoonsa, niin jokainen tekeekin jokas vähänkään fysiikan päälle ymmärtää...

Kirjoittanut

yhteenveto

Toisten mielestä jenkkikärryistä ei ole mitään hyötyä ja toisten mielestä on. No ainakin viime viikolla Vermossa piti ilmoittaa jos on jenkit perässä.
Kait niistä sitten jotain hyötyä on kun se ainakin pelaajia ja niitä kenellä on rahaa sellaiset hankkia, kiinnostaa.

Lyhyesti: hyötyä on, miten paljon jää nähtäväksi.!

Kirjoittanut

kuhajoku

antoi ensimmäisen järkevän vastauksen koko tähän kärrykeskusteluun

Kirjoittanut

Seiväshypystä

"Miten kävisi seiväshypyssä jos toisilla olisi 1-2 metriä pidemmät seipäät...?"

Siellä saa hypätä tosiaan vaikka 10m seipäällä, sitä ei ole rajoitettu.
Sergei Bubkankin ylivoimaisuus perustui juuri siihen, että hänellä oli muita pidempi seiväs ja jaksoi sillä vääntää. Paranteli ME-tuloksiaan sentti kerrallan ja sanoi toimittajille, että jokainen voi sitä halutessaan mennä parantamaan useammallakin sentillä kerrallaan jos haluaa.

Se vaatii vaan voimaa taivuttaa sitten sellaista vähän pidempää mallia...

Ei muuta. :)

Kirjoittanut

Kahka mieltä.

Tässä ketjussa taisi olla osa porukkaa, joka luuli sisäkentän puoleisen pyörän ratkaisevan sallitun juoksupaikan kaarteessa, vaikka se on juuri hevosen kaviot, mitkä ratkaisee kuinka sisällä voi kaarteessa juosta. Jenkkikärryjen hyöty tosiaan on kuskin ajoasennon tuoman nosteen hevosen etupäähän. Taskse asennettu penkki ja iso kuski ei ole ainakaan haitaksi hevosen optimijuoksulle.