Kirjoittanut tyttö
Pysyvä linkki tähän keskusteluunravikortittomat tuomarit
eli mitä mieltä olette,voiko kortiton tai saisiko tämmöinen vain kirjaoppinut henkilö toimia tuomarin tehtävissä
eli mitä mieltä olette,voiko kortiton tai saisiko tämmöinen vain kirjaoppinut henkilö toimia tuomarin tehtävissä
EI!Eikä myöskään sokeat,rasistit tai muuten vaan puolueelliset. Vakavasti ottaen ravien tuomarityöskentelyssä on erittäin suuria epäkohtia mutta niihin ei ainakaan amatööriohjastajalla ole paljon vaikuttamismahdollisuuksia. Ravituomari on ylipäällikkö jonka kanssa ei tuomion julistamisen jälkeen paljon keskustella. Ja kyllä sitä ammattilainenkin osansa saa. Muistan menneiltä vuosilta Vaasasta kaarretarkkailijan jolla kului koko lähtö kytäten mitä yksi ammattivalmentaja sattuu tekemään ja kyllä sitä huomautettavaa aina tuntui löytyvän.
Juha Lammelle kirjoittelusta täällä omalla nimellä. En tiedä sitten onko aiemmin kirjoittanut nimimerkillä, vai vain lukenut juttuja tai jopa vasta "löytänyt" palstan.
Taisi JL:llä olla omaakin kokemusta tuomarihommista olikohan Seinäjoella.
Tuomareiden tulisi osata niin monia eri hommia ja omata näkemystä raskaalla tasolla ja silti olla omaamatta vaikeuttavia suhteita omistajiin, valmentajiin, kuskeihin jne. että homma on liki mahdoton. Tällä hetkellä olen jopa tyytyväinen yleiseen tuomarointiin, virheitä tulee yllättävän vähän.
pitäisi katsoa tarkkaan minkäläisiä
kuskeja radalle päästetään. Valtarin
edellistä kuskia ei paljon voi kehua!
Nykyisellä voi jopa voittaa eikä ainoastaan
pilata muiden juoksuja.
Tämähän on lähes ikuisuuskysymys. Ajoluvattomia tuomareita taitaa olla melkoinen joukko suomen tuomareista, mikä ei välttämättä ole hyvä juttu. Kyllähän se kokemus sieltä rattailta olisi toivottavaa, mutta kun se ei vaan ole kaikille mahdollista, syystä tai toisesta. Mikäli tuollainen korttipakko tulisi, ei suomessa kohta järjestettäisi totoraveja, sillä tuomareita ei ole ainakaan liikaa.
"ravien tuomarityöskentelyssä on erittäin suuria epäkohtia mutta niihin ei ainakaan amatööriohjastajalla ole paljon
vaikuttamismahdollisuuksia. Ravituomari on ylipäällikkö jonka kanssa ei tuomion julistamisen jälkeen paljon keskustella. Ja kyllä sitä ammattilainenkin osansa saa." Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Mikäli lähdön jälkeen ohjastaja, amatööri tai ammattilainen, ottaa ASIALLISESTI yhteyttä tuomaristoon ja pyytää esim. selvitystä saamastaan sakosta, sen varmasti saa, myös videolta voi tulla katsomaan, mikä oli ajossa pielessä, aivan varmasti. Tietenkin ohjastajalla ja tuomarilla voi olla esimerkiksi henkilökohtaisia erimielisyyksiä, jotka vaikuttavat tuomarin (yleensä myös ohjastajan) toimintaan/käyttäytymiseen, mikä ei tietenkään ole oikein. Ja tässä en nyt viittaa mahdollisiin J.Lammin ja jonkun tuomarin skismoihin, vaan puhun yleisellä tasolla. Ainoa epäkohta, mikä tuomaritoiminnassa on, on raha. Mikäli suomeen halutaan kunnon tuomarit, on siihen löydyttävä myös rahoitusta. Ei välttämättä aamttituomaristoa, mutta kyllä se kummasti toisi motivaatiota lisää, jos sen perinteisen makkaralapun ja pullakahvin lisäksi saisi hommasta myös rahaa!! Kuluja tulee kuitenkin satojen autolla ajettujen kilometrien muodossa merkittävästi vuodessa.
Minulla on muuten voimassaoleva tuomarikortti enkä omaa ns. \"ajokokemusta\". Silti väitän, että päivittäisellä ravien seurannalla, yli 30 vuoden kokemuksella sekä objektiivisella näkemyksellä pystyn korvaamaan tuon ajokokemuksen puutteen. On aika paljon kokemusta siitä, miten kombinaatio ajolupa ja tuomarikortti sekoittavat jonpaa kumpaa hommaa !
Ei itsellänikään korttia ole vaikka hevosia muuten olen ajanutkin. Itse olen tuomarina sitä mieltä, että hyvän tuomarin edellytyksenä on nimenomaan tuomaroinista kertyvä kokemus ja tietty objektiivisuus katsoa lähtöjä samalla tapaa ilman minkään värisiä aurinkolaseja.
Tuomareissa löytyy vaan varsin paljon hevosenomistajia ja harrastelijavalmentajia, runsaan tuomaroinin ohessa tämä yhdistelmä ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Itselläni ei tätä ongelmaa ole, mutta jos ajatellaan ihan mahdollisia omistaja/ohjastajasuhteita esim. ajokieltoja ja sakkoja määritettäessä, niin nämä kaveruussuhteet voivat vaikuttaa tuomioihin
olen samaa mieltä kanssasi siitä ,että ravituomarointi ei voi,eikä saa perustua talkooperiaatteella toimimiseen. Olen keskustellut asiasta Matti Lakkiston kanssa jo vuosia sitten mutta ilmeisesti Hippoksessa ollaan kykenemättömiä tai haluttomia tekemään asialle mitään. Vähintään kilometrikorvaukset ja kohtuullinen korvaus menetystä vapaa-ajasta sekä riittävä koulutus ko. toimeen tulee taata ja maksajaksi Hippos ja Fintoto. Ahatova taitaa muistella sitä taannoista HU:n etusivullekin päässyttä ravihistoriallista tapahtumaa kun S:joella oli "hylätty hevonen totossa". Sillä kertaa en ollut missään yhteydessä tuomaristoon vaikka kiittää varmaan olisi pitänyt. Vaati kyllä tuomareilta suoraselkäisyytä ja rehellisyyttä sillä kertaa myöntää virheensä varsinkin kun vielä periaatteessa toimivat sääntöjen vastaisesti ja saivat kurat niskaansa. Siinä startissa muuten oikein yritin ajella muita häiritsemättä kun kerran "hylätyllä hevosella" suhailin.
Heittäkää jotain arvioita mitä tuomarit tienaavat illasta.
Itse en pidä korttia mitenkään oleellisena asiana, toki jotain ymmärrystä hevosesta ja hevosen käyttäytymisestä pitää olla.
Nämä ovat todella vaikeita asioita esim. kortti/kortiton. Ravikortti on yleensä vain aktiiviharrastajilla, sen voimassaolo vaatii starttia edes joka kymmenes vuosi. Jos olet niin aktiiviharrastaja, että treenaat ja starttailet omilla hevosilla, tuskin löytyy aikaa olla tuomaristossa tai jos löytyy alkaa ainakin lähiseudulla noita sidoksia olla liikaa.
Palkka/ei palkka jos meillä olisi ammattilaiset tuomarit niitä varmaan tarvittaisiin koko maassa vaan 10 periaatteella joka toinen päivä töissä. Mistä tähän joukkoon tulisi uusia? Ammattilaiset valvojat olisi ehkä hyvä alku ja tuomareille kulukorvaus ravien tason mukaan. Niin taitaa kyllä olla jo tänäkin päivänä. Vermo ja Teivo maksavat ihan palkaa, keskisuuret kai jotain päivärahoja ja matkakorvauksia ja pienet matkakoruvauksia tai ei mitään. Tietysti olisi hienoa jos Hippos/Fintoto hoitaisi maksamisen niin ei vallitsisi viidakon lait.
Radat saavat itse päättää korvauksesta. Yleensä kilometrit ainakin maksetaan. Eräällä suurella Suomalaisella radalla ;) maksetaan iltaraveista n. 50e tuomarikorvaus.