Minulla olisi kysymys teille, jotka seuraatte enempi noita ravilähtöjä.
Täällähän taitaa olla paljon sellaisia, joiden mielestä Passionante Kemp on maailmanluokan hevonen.
Voisiko joku kertoa, onko Passi koskaan loppusuoralla ohittanut ketään hevosta.
Sen mitä minä olen seurannut, niin minulla ei ainakaan tule mieleen sellaista tapausta.
Jos hevonen ei ole koskaan tullut kenestäkään ohi, niin ei kannata varmaan kovin paljon spekuloida niistä pussiinjäämisistä.
Vastaukset
Kirjoittanut tipsari
Aika harvassa nämä
kerrat ovat, täytyy myöntää. Ihan kaikkia lähtöjä en ole hevoselta nähnyt, joten mielenkiinnolla odotan jonkun supertietäjän raottavan arvoituksen verhoa...
Kirjoittanut Veteraanin Poika
Tottahan toki
Varjonsa
Kirjoittanut Kublai-kaani
Ohitus
Ainakin 27.7.2005 Passionate Kemp-niminen hevonen ohitti johtavan rinnalta Arctic Express-nimisen hevosen, joka juoksi keulassa. Muistan lähdön hyvin, koska olin pelannut Bar Code-nimistä hevosta.
Conny Nobell-nimistä hevosta pitävät lahden toisella puolella maailmanluokan hevosena, vaikka se ei ole ylittänyt maaliviivaa kertaakaan ensimmäisenä avoimessa lähdössä kun vastassa on ollut joko Ruotsin parhaimmisto ja/tai Ranskan kärki. Miten on, voisikohan tämä hevonen joskus vielä siinä onnistua?
Kirjoittanut axl rose
Cn
Conny Nobel taisi voittaa yhden arvostetuimman kilpailun maailmassa, Eliloppetin. Passionate ei edes päässyt kyseiseen kilpailuun mukaan. Se juoksi Sweden Cupissa ja hävisi senkin.
Kirjoittanut Kublai-kaani
Sisälukutaito
"vaikka se ei ole
ylittänyt maaliviivaa kertaakaan ensimmäisenä "
Toki sai voiton Elitloppetissa, kun edelle jääneet kärysivät. Voitontahdoton? ;-)
Kirjoittanut wäinä
Voitti ainakin
Gävlessä kuolemasta Passi, Infanta keulassa, väliajat 09.5-10.5-13.0, Passionate meni silloin 1600/11.6a oli ylivoimainen. Tämä nyt tuli mieleen.
Kirjoittanut selviää
Uni-Aksulle
seuraavan kahden vuoden kuluessa, miksi Passionate Kemppiä pidetään maailmanluokan hevosena. Älä Aksu pelloo ennää, männöö vielä loputkiin.
Kirjoittanut hesku
jatkoa
jarlsbergissä passi meni loppusuoralla heittämällä ohi turbo sundista
Kirjoittanut winnie the pooh
ei nyt ihan saivarteluakaan
mutta millä tavalla passionate hävisi sweden cupin? Voitti karsintansa ja oli finaalissa toinen. Mitäs niille muille 14 kävi? Eipä sen connynkaan näytöt mitään jäätäviä olleet ennen elitloppettia, mutta pääsi mukaan ilman muuta. Molemmat ovat helvetin hyviä ja toinen niistä parempi. Kuskeissa onkin sitten yhtä paljon eroa kuin hevosten jalkovälissäkin.
Kirjoittanut outsider
Ihmettelen
Kuinka tällainen "teuras, "iltaravikoni", "toppari", ym. ym., voi herättää näin voimakkaita tunteita. Miksi ette moiti esim. hevosta: "HK:N Sininen"? Se on aivan hailee millä juoksulla/paikasta ne voitot ottaa. Samat rahat siitä silti maksetaan. Vai onko pojille miljoona euroa pikkuraha?
Kirjoittanut lunastaja
Aksu
Oliko taas huono peli päivä?
Kirjoittanut ystävänääni
Aksu
Aksu,taasko menit poikki? Etkö koskaan opi, et sinä voi pärjätä raveissa.
Kirjoittanut höpö
Jos A...
..ksu on tuossa käsityksessä, hänen kysymyksensä on hyvä ja ansaitsee kunnon vastauksia. Itselle on muodostunut toinen kuva hevosesta, ja sitähän täällä on hyvin perusteltukin.
Joku asiantuntija voisi valaista asiaa kunnolla. Kuinka luontaista esim viimeisen hevosen ohittaminen on ja mitä merkitsee, jos hevonen on tamma.
Kirjoittanut Notta
Surkeita...
provoja jatkuvasti!
Voittosumma kertoo hevosen hyvyyden!
Kirjoittanut einarsonni
Aksu on siinä
oikeassa, että Make voisi kotomaassa antaa sille vähän vaikeampia juoksuja kun keulaan ja kukat. On kuiteskin nuori tamma jolla voi olla juoksuvuosia parikin jäljellä ennenkuin siirtyy sukua jatkamaan.
Pärjäis sitten paremmin tuolla ulkomailla. Onhan noi Viialan maastotkin näköjään tosi hyviä mäkineen ym. mutta silti voisi ilmoittaa johonkin takamatkalle niin kattois miten tamma kiitää ! Hyvä hevonen ja ja hieno valmentaja !
Kirjoittanut Demetrio.
Harvemmin...
sitä noin huonolla hevosella viitsii muualta kuin keulasta koittaa. Hevonen kun ei ole osoittanut riittävänsä muulta paikalta (sivuseikkana mainittakoon, että on tainnut jäädä melkeinpä aina pussiin, kun selkäjuoksua tarjottu).
Hevosta on yritetty tarkoituksella säästellä tänä vuonna, jotta tulevina vuosinakin olisi vielä juoksuintoa. Tämähän on varmasti aivan turhaa, sillä maailmanluokan hevosiahan ei tarvitse säästellä vaan ajaa vähintään joka toinen ilta kaasu pohjassa alusta loppuun...
Kirjoittanut toukka
Taasko on unohdettu...
<<< siirretty viesti >>>
että tamma on vasta viisivuotias. Ja edelleen tamma. Vasta viiden vanha. Ja jo välivuodeksi kaavaillun kauden aikana on vakuuttanut Markun siitä että kyllä se kuuluu avoimelle tasolle pussiin kuudenteen sisälle. Muistetaan, että paremmat vuodet tulee kuitenkin välivuosien ja vaihdevuosien väliin viisivuotiaalle tammalle.
Kirjoittanut Tilastomies
näin
Teille nuorisolle, kyllä Suomessa on ennenkin ollut hyviä hestejä, te ette (nuoruutenne) vuoksi voi niitä tuntea / muistaa.
Esimerkiksi Billy The Kid oli aikanaan Passionaten veroinen vähintään ... ym. ym.
Passionate on hyvin lahjakas, mutta miinukset:
- tamma
- ei jaksoa antavaa Ranskalaista suvussa
- valmentajan metodit
- siis ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota peruskunnon luomiseen.
Kirjoittanut Hepulis
Menettänyt
<<< siirretty viesti >>>
rahaa jo 200 00 tuhatta euroa ainakin kin nieminen ite ajanut.ei tuon tasoinen hevonen saisi jäädä pussiin joka kerta kun on ulkomailla(poikkeuksena elitloppet v-loppu)sielläkin parempi kuski vain otti ns.kuskin voiton kuten tasavertaisilla hevosilla yleensä.Jos kuski ei tohi ulkomailla ajaa muita vastaan vaan antaa huonomillekin hevosille keulat ja jää pussiin mukamas sit niin ehkä kannattaa siirtyä vain pelkästään valmennushommiin sitten ja ajot antaa niille jotka uskaltaa ajaa ulkomailla muita vastaan.
Kirjoittanut Demetrio.
Hepulis...
voi olla, että on tänä vuonna menettänyt rahaa, kun Nieminen on ajanut, mutta entäpä tulevina vuosina? Kyllä viisivuotiaalla hevosella on vielä monta kilpailukautta ja ei päätä kannata pehmentää parin kilpailun takia. On yritetty antaa hyvää juoksua ja lopussa koittaa, jos tilaa olisi tullut.
Kirjoittanut Tilallisen Poika
Tosiasioita
1. Tamma
2. Ei jaksoa
3. Pää pehmentynyt ainaisiin pussissa oloihin
4. Kuskilta kortti pois, ei yritäkään voittaa,
voitosta pitää AINA ajaa. ei enää TOTO lähtöihin.
5. Liian painava taakka, vaikuttaa 0,4 - 0,8 sek,
kevyt ajaisi harjoituskärryillä saman tuloksen
6. jne......
Kirjoittanut tilallisen tyttö
tilallisen poika
1. Tamma
kuten money maker, mara bourbon, giant diablo ja niin moni muu...
2. Ei jaksoa
ja silti menee täyden matkan yhtätoista? erikoista.
3. Pää pehmentynyt ainaisiin pussissa oloihin
ollut KOKO uransa aikana kaksi kertaa pussissa.
4. Kuskilta kortti pois, ei yritäkään voittaa,
voitosta pitää AINA ajaa. ei enää TOTO lähtöihin.
ei pidä. parhaasta mahdollisesta sijoituksesta pitää.
5. Liian painava taakka, vaikuttaa 0,4 - 0,8 sek,
kevyt ajaisi harjoituskärryillä saman tuloksen
ei vaikuta. jokainen joka on käynyt EDES yläasteen fysiikan tunnilla tietää tämän.
6. jne......
hyvä lopetus.
ihanaa kun näitä tietäjiäkin syntyy sieltä pellon keskeltä. ei muuta kuin kone kiinni ja puuhamaahan.
Kirjoittanut Manu
Fysiikka taisi jäädä väliin
tilallisen tytöltä, tai ei ainakaan ymmärtänyt edes aiheen perusasioita.
"5. Liian painava taakka, vaikuttaa 0,4 - 0,8 sek,
kevyt ajaisi harjoituskärryillä saman tuloksen
ei vaikuta. jokainen joka on käynyt EDES yläasteen fysiikan
tunnilla tietää tämän."
Voi tyttökulta. Jos et matemaattisesti pysty ongelmaa käsittelemään niin tee vaikka mielikuva harjoitus. Kuvittele kärryille 1000 kiloa tavaraa ja toisille kärryille 60 kiloa. Molemmille kärryille laitetaan sama veturi (esim. hevonen)Kumpihan kärry lähtee paremmin liikkeelle?, kumpihan tulee aikaisemmin perille samalta matkalta? Jos oletetaan vielä että kuormien tiheys on sama niin kummmassakohan tapauksessa on suurempi ilman vastus?
Kirjoittanut tilallisen tyttö
Manu
Kukas niistä kuskeista painaa 1000 kiloa?
Kirjoittanut fyysikko
tilallisen tyttö viisastelee
Kyllä kuskin painolla merkikystä on. Vai onko tilallisen tyttö kenties sitä mieltä, että kärrytkin voi tehdä vaikka miten painaviksi.
Kirjoittanut wäinä
Se tekee
1kg=1m, tänään Rekilä ja Nieminen oli samassa lähdössä, Riina painaa noin 50kg, Make 100kg, Riina hävisi Makelle 50m.
Kirjoittanut tilallisen tyttö
hohhoijaa
en viisastele.
jokainen voi itse laskea kuinka paljon vaikuttaa huippuunsa suunnitellun kilpakärryn rattailla painon muutos + - 20kg, kun edessä on hevosen kokoinen eläin.
puhutaan sekunnin tuhannesosista kilometrin matkalla.
Kirjoittanut PILOT
Kumma juttu
Ihme kun viitsivät maksaa kevyemmistä kärryistä kovempaa hintaa kun ei mitään vaikutusta ole.
Kai se on vaan sitten sen takia että niitä on köykäsempi nostella pois ja kyytiin (§-;
Ensinnäkin, PK:n voittoprosentti on lähes tulkoon sama kuin Connyn ja miksi tarvitsee ohittaa loppusuoralla, koska on suurimman osan 38 startistaan johtanut kisaa, eli ainut minkä voi edes teoriassa ohittaa on todellakin oma varjonsa. Hevonen on vasta 5 vuotias ja juossut muutaman kuukauden avoimissa ja pennut tukehtuu puheisiinsa. Ei oikeassa elämässä kaikkik käy kuten tietokonepeleissä. Yksikään hevonen ei voita lähestulkoonkaan kaikkia lähtöjä, ei edes PK.
Kirjoittanut outsider
Painovoimaa
Ohjastajien mukaan kärryillä istujan painolla ei ole merkittävää vaikutusta, pl. erittäin raskaat olosuhteet. Tämä on myös ns. normaalivartaloisten mielipide. Kärryissä ratkaisevin tekijä on niiden rakenne, ei niinkään keveys.
Kirjoittanut Fysiikan tohtoriin
Otan yhteyttä
ja pyydän laskemaan hiekkapintaisella radalla kilpakärryjen pyörimiskitkan erotuksen vaikutuksesta kilometrin matkalle, kun verrataan vaikkapa Kontion ja Niemisen välistä painoeroa. Kontio oli kyllä viime viikolla edelleen hoikassa kunnossa, Niemisen hoikkuudesta täytyy ottaa selvää, Urheilukanavalla Nieminen ohjelmassa nähtynä voisi painoeroa arvella olevan 25 kg Niemisen eduksi.
Kontio kyllä keskusteli kilpakärryistä sen verran, että kalliimmissa kärryissä on muitakin parempia ominaisuuksia kuin pelkkä paino. Ja niillä paremmilla ominaisuuksilla on merkittävästi suurempi vaikutus loppuaikaan kuin kuskien painolla. Kukin tahollaan ottakoon selvää siitä, mitä parempia ominaisuuksia kalliimmissa kärryissä on halvempiin verrattuna ja mikä taas niiden vaikutus on kilometriaikoihin.
Kirjoittanut VIHJE-VELMU
Tilallisen Tytölle tosiasioita
1. Tamma = TOSI
2. EI jaksoa = ei pysty muuttamaan rytmiä lopussa = TOSI
3. Kaksikertaako pussissa ollut, en takoittanut
linja - autoa, yritä edes laskea..
4. Katso säännöt, voitosta pitää ajaa,
omistaja voi käskeä laukuuttamaan tai ajaamaan
harjoitus mielessä yhden vuoden, nämä eivät
ole SÄÄNTÖKIRJASTA.
5. Kysy Timo Leivolta, CUSTOM, mitä kilogramma
kärryillä merkitsee, toivottavasti sekin selviää
tytölle, otappa pyörän tarakalle vaikka lapsi,
kyllä vaikuttaa, jo asfaltilla, saatikka ravi-
radalla, että TOTTA puhuin tyttösein..
Kirjoittanut trigger
vihje-velmu
ehkä teikäläisen kannattaa vaan keskittyä niihin aasian huippuhevosiin joita mainostat.
muista olet yössä.
Kirjoittanut PILOT
Pari huomiota vielä
Noista kiihdytyksistä ja massoista.
Jos massaa on enemmän, se tarvitsee enemmän voimaa saadakseen saman kiihtyvyyden = vaikuttaa alkukiihdytykseen sekä samalla tuohon tarvittavaan voimaan joka on sitten jostain pois eli ehkä lopusta.
Jos rata on pehmeä, tällöin kitka tietysti suurenee kun renkaat uppoavat syvemmälle.
Toki vaikeata arvioida ja laskea mikä on tarkalleen vaikutus, mutta vaikutusta varmasti on.
Tässä PK:n tapauksessa voi tietysti ajatella olevan muita ominaisuuksia, joiden vuoksi Kontion luulisi saavan hevosella paremman tuloksen aikaiseksi. Näitä lienevät enemmän ajaneena taktikointi sekä vastustajien kunnioitus, jota varmaankin on Kontiolla enemmän kuin Markulla.
Kirjoittanut VIHJE-VELMU
Ymmärrys HOI !
Kysykää Teiviselta ottaisko 25 kg lyijyliivit,
epämukavathan ne on, mutta vaikutus lopputulokseen on metrejä, voitolliset maalikuvat
voi umohtaa kokonaan + totosijoituksia suuri
määrä, eikä olisi Suomen paras, sen verran SE
paino vaikuttaa.
Ratsastuksessa 1 kg on jo PALJON.
Kilpa-autoilussa 25 kg on ratkaisevaa laatua,
jo 1 kg saattaa ratkaista voiton.
Niin kysykää Timo Leivolta miksi hän kehui, kun
tein yhtä osaa hänen kilparärryihinsä ja sain
siitä >100g pois, laadun vielä paruntuessa.
Painovoima = TOTTA ja vierintävastus.
Kirjoittanut tragedian
massan vaikutus
Itse kyllä näkisin, ettei tuolla tosiaan ole käytännössä minkäänlaista merkitystä, ottaen huomioon sen, että hevonen on suhtkoht vahva eläin vetämään perässään huippuunsa suunnitelluilla rattailla istuvaa ihmisen kokoista lastia.
Jos tuota kiihdytystä mietitään niin sekin vaikuttanee jossain määrin ainoastaan siinä tapauksessa, että matkaan lähdettäisiin ns. seisovilta jaloilta, ilman kiihdytystä.
Kyllähän tämänkin testata voi, vaihtamalla jokin vaadittava masiina rattaiden eteen hevosen tilalle ja sitten vaan päästelemään kierroksen verran tasaista kyytiä mittareiden tehdessä aivotyön.
Ihan vaan mutu-tuntumalta veikkaisin, ettei eroa ole käytännössä lainkaan.
Kirjoittanut tragedian
niin ja
esim. ratsastuksella ei nyt ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.
Kirjoittanut VIHJE-VELMU
TRIGGER HYVÄ
ET tunnu näkevän päivälläkään yhtään mitään,
olen "sokeain" ystävä ja olen todella "yössä"
aktiivisimmillani.
Turha puhua maailman parhaasta kun ei ole
kympin sakissa EU.ssakaan, saatikka euroopassa.
Kirjoittanut VIHJE-VELMU
Fysiikan Tohtorille
Ei ole kysymys kilpakärryjen painosta tai
ominaisuuksista - VAAN KUSKIN PAINOSTA
ja sen vaikutuksesta lopputulokseen.
Tiedättekö edes miksi vastuuntuntoinen tallin
pitäjä EI mistään hinnasta huoli ALUMIINIKENKIÄ
alueelleen, eikä muitakaan alumiini tuotteita,
kysymys ehkä paljasti kaiken, onko kilpakärryissä
alumiinia, juottoastioissa..???
Vastaus : ALUMIINI on SUPER MYRKKY, jos joku
sanoo : "Laitoin hevoselle alumiinikengät"
Siitä alkaa alamäki hitaasti ja varmasti..
Hevosen pitää juosta ILMAN kenkiä = opettaa
jo nuoresta, AINA, vaikuttaa jopa sekunnin,
kaviot vahvistuu, tämä alumiinikenkäkin pannaan
painon takia, se 100g on PALJON...
Kirjoittanut höpö
kuskin paino
Kuitenkaan ei kuskin paino tai koko saisi kovin paljon ylittää hevosen vastaavia. Se näyttäisi jo eläinrääkkäykseltä.
Kirjoittanut PILOT
Ero tämän mukaan
Tuolla toisaalla oli löytynyt tämä artikkeli:
http://www.rjwalsh.com.au/t-weight.html
Ja kohta 7. Siellä mainitaan, että kun ohjastajan paino tuplaantuu, niin vaikuttaa noin 1% heikentävästi suoritukseen.
Ei siis suurta vaikutusta, mutta vaikutusta kuitenkin? Vai onko tuo sittenkin suuri vaikutus? Eihän prosentti tunnu suurelta.
10,0a aikaan tarvitaan 1609 metrin matkalla 112,63 sekuntia.
Jos tämä heikentyy prosentilla, on aika 113,76 sekuntia ja oho, kilometriaika olisi jo 10,7a.
No harvoinpa se kuskin paino rattailla tuplaantuu, mutta jos tuo vaikutus on oletettavastikin lineaarinen, niin 60kg kuskista tuohon tuplapainoon olisi kilometriajat seuraavat:
60kg 10,0a
80kg 10,2a
100kg 10,5a
120kg 10,7a
Eli on kai tuollakin oma merkityksensä.
Kirjoittanut VIHJE-VELMU
Hyvä PILOT
Minun laskelmien mukaan 2100 m matkalla
Antin ja Markun ero = 2-3 m painon ansiosta,
ajotaidon ero = ????
Eli Markku tarvitsee ylihyvän hevosen
pärjätäkseen, järkisyistä EI kannattaisi
ajaa kilpaa, mutta EI tämä elämä järkisyitä
kaipaakkaan, vaan Markku on kuitenkin Suomessa
yleisesti ottaen ykkösmies, ei kuskina....