Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Paljonko raviohjastaja tienaa?

Voiko laskea suoraa Esim. Antti Teivainen 1,2M€ viime vuonna sisääajettua rahaa. Tuosta 15% tekeepi sen 180 000€. Startteja 1642Kpl ja penkkiraha jos on 20€ niin tekee 32 000€. Eli oliko Antin tulot viime vuonna N. 210 000€.... Toki hän kierrättää rahat Firmansa kautta eikä varmasti nosta palkkana paljoakaan ulos, joten verotuksesta ei selviä mitään. Teivaisen otin sattumalta tähän esimerkkiin. Jos noin menee niin kovapalkkasia Miehiä nämä ammattiohjastajat!! Eikä työt paljoo rasita!

Vastaukset

Kirjoittanut

helppo työ ja

näinhän se menee. Ei rasita työt. 100000-120000 km/vuosi auton ratissa, kilvanajoa sateessa, pakkasessa yms. Helppoa hommaa! Ja rahaa tulee, niin että ranteet paukkuu! Taidan ruveta minäkin raviohjastajaksi.

Kirjoittanut

kunhan ensin...

..saisit jostain etes yhen kopukan, jolla ajella kilipaa.

Kirjoittanut

Ajo

palkkiot suuremmista palkinnoista 5-7% luokkaa, harvoin 15%.

Kirjoittanut

Mitä se meille kuuluu

Ala itse ammattiohjastajaksi, niin tiedät, mitä se homma on ja kuinka pitkät päivät, matkakulut, ym on. Uskoisin sen olevan paljon kovempaa kuin formulaskuskin ajelu. Autohan toimi tietokoneen ohjauksella, kuskin ei tarvi pitää kuin ratista kiinni. Valjakossa on kaksi, kuski ja hevonen, joitten yhteistyön pitää pelata ilman automatiikkaa, ei ole turvakaaria suojaamassa jos jotain sattuu. Minun puolesta ohjastajille saisi maksaa vaikka tuplasti. Ei todellakaan kannata kadehtia

Kirjoittanut

jaa

Onko autolla ajaminen niin kauheaa? kaikilla on sitä paitsi mersut alla. Kilvanajo pakkasessa ja sateessa...puvut on kuitenkin hyviä. Työaika päivässä n.3 tuntia ja sekin puoliksi vitsinheittoa kollekoiden kanssa. Muutenkin tuo työ on mukavaa hommaa. JA NYT HUOM!! aloitukseni ei todellakaan ollut tarkoitettu mollamikseksi!!! äijät ansaitsee palkkansa ja hyvä niin. Älkää aina käsittäkö väärin. tarkoitus oli vain keskustella asiasta sivistyneesti.

Kirjoittanut

Sivistyneesti??????

Siis TÄLLÄ palstalla keskustella sivistyneesti?

HEH,kaapeli on huumorimiehiä ! Taitaa olla Ison Lompsan veli !

Kirjoittanut

Ei ole

Hääviä hommaa autolla ajo, mersulla tai ei, perseen tulee olla terästä, sekä myös vatsalaukun jotta sietää ne kofeiinimäärät jolla pysytään metsätaipaleilla skarppina. Eikä ne puvut ole todellakaan mitään hirmuisen lämpimiä kun pakkasta alkaa olla sen -10:kin ja vähän tuuli hengähtää... lämpimistä hanskoista puhumattakaan! (jos joku löytää, mulle kans!)Paljon ajavilla kuskeilla ei juurikaan ole aikaa edes taukokopissa lämmittelemässä käydä.

Hirvikolari ym kolaririski maantiellä, riski loukkaantua ravilähdöissäkin ihan jonkin moinen. Ja mistäs ne hyvät hevoset tulee ajettavaksi? Ja sellainen pikkuhuomautus vielä, että ammattitallista tulevan hevosen kuskiprosentti on 5-7,5%, ei koskaan isompi. Amatööreille 15%.

Kirjoittanut

Kaikessa puolensa

Ihan jokainen näistä lainakuskeista ei ajele yksinään raveihin vaan käytetään tietty kimppakyytejä.

Pakkasen ja sateen vastapainona on sitten myös aurinkoa ja mukavaa ulkoilmaa.

Työpäivän pituus vaihtelee varmasti sen mukaan missä ravit pidetään. Suurin osa raveista pidetään suosituimpien ohjastajien kotipaikoista max parin tunnin ajomatkan päässä ja ravit kestävät sen nelisen tuntia. Aika normaali työaika sen puolesta (siis niillä jotka ovat vain pelkkiä lainaohjastajia). Myös lentokonetta käytetään; vähennyksiinhän nämä matkakulut joka tapauksessa saa laittaa.

Mistäpä töistä sitä ei huonoja puolia löytyisi? Ja toki hyviäkin; näistä lainaohjastajista varmasti moni kuitenkin saa tehdä sitä hommaa mikä paljon mieltä miellyttää.

Kirjoittanut

Helppoa hommaa

Kyllä mä ainakin pidän tuota helppona työnä verrattuna moneen muuhun hommaan! Ne pakkaset ja sateet on kuitenkin kausiluontoisia. Näillä talvilla hyvä että pakkasta enää on ja sade ei haittaa mitään. Tuo on mukavaa ja helppoa hommaa mistä maksetaan vielä todella hyvin. Ja ne matkakulut saa vähennyksiin eli niistä turha natista.

Kirjoittanut

siitä vaan

Puhtaasti ammatinvalinta kysymys, siitä vaan kuskimarkkinoille jos taidot riittää, Suomi on vapaa maa yrittää.

Jokunen vuosi tai vuosikymmen voi mennä oppirahoja maksellessa, mutta kyllä ne varmaan pankissa velkaa antaa, kun sanoo vaan että pian on miljoonatulot :)

Kirjoittanut

kaapelikartsa

kyllä sää nyt oot täysin yössä jos väität, että kuskin homma on helppo ammatti? oletko koskaan ollut ammattikuskin matkassa vaikka aluksi noin viikkoa? on meinaan ihan eläimestä seuraavaa hommaa, ei paljon kotia näy! ja kyllä ne päivät aikas pitkiksi venyy, tietysti riippuu missä ravit on, mutta jo matkoihin menee useita tunteja! noilla ukoilla tulee helposti se 100 000 km mittariin vuodessa. ja kyllä ne myös käyvät ajamassa hiittejä yms. alaan liittyvää ja paljon. se ei todellakaan ole pelkkää kilvanajoa!
kokemusta on aikas monesta reissusta ja on ukko poikki kun kotiin pääsee!!!

Kirjoittanut

vielä

että ootko miettinyt jos ei pärjää lainkaan raveissa??? tulee pelkkää hylkyä ja muuta, niin ei siinä penkkiraha kata edes bensakuluja!!!

Kirjoittanut

Olen

Onko se paha jos ei nää kotia? saa matkustella ympäri Suomen ja joskus jopa ulkomaita myöten! Lisäksi kuskin ei tarvitse ottaa mitään vastuuta työstään. voi ajaa hevosen tyhjäksi ja lyödä valmentajalle ohjat käteen ja kiittää. jatkohan ei kuulu kuskille. eli työssä ei ole mitään paineita. senkin antaa mennä vaan ja unohtaa startin jälkeen. penkkirahalla ei pärjää? 32 000€ vuodessa Antin penkit, kyllä sillä pärjää. moni ei saa edes 20 000€ vuodessa kasaan. Lisäksi kuskien työpäivät alkaa Klo 6 illalla ja päättyy N. 9 aikaan. missä muualla saa lorvia päivät tekemättä mitään? mutta joo ammatinvalintakysymyksiä!

Kirjoittanut

Provohan tämä

Mutta provosoidutaan nyt sitten. Aloittaja ja TOLIP eivät ikinä ole ajaneet kilpaa. Kesäsäätkään ei välttämättä häävejä ole (tänä kesänä meni 2kk ennenkuin selvisi kuivin haalarein ilman nuorettavaa mutanaamiota yksistäkään raveista) pistäkääpä haalarit päälle ja eristetty kypärä kupolin päälle ja heilukaa helteessä. Hien pukkaa.

Työpäivän pituudesta:
18.00-21.00? Ööö, ehkä toisessa todellisuudessa. Aamupäivät kierretään hiittaamassa "lainakuskina", iltapäivästä lähdetään ajelemaan oikeisiin kuskin töihin. Ja koska a.k. kuten aika moni muukin asuu aika kaukana kehäteistä, ei viikon raviradoista kovinkaan monelle ole alle 100km.

Siinä ajellessa tulee monesti mieleen, että kyllä Suomi onkin iso maa. Normaalimpi työaika (matkoineen, opetus- ja koelähtöineen, lähdönuusintojen pitkittämille raveille..) on ennemminkin 14.00-00.00. Jos ajatellaan positiivisesti.

Ja kun pääsin näin hyvään alkuun, jatkan sen kunniaksi. Kukaan ei pääse ajamaan vain hyviä hevosia, ja aika harvalla niitä hyviä ajettavia on kovin montaa. Ja hyvällä tarkoitetaan nyt niitä ikäluokka-, suurkilpailu- ja V75voittajia. Suurin osa lainakuskeista ajaa toinen toistaan tavallisempia hevosia, naama kurassa, kädet kohmeessa ja haalarin persuksista vesitiiviys ajat sitten hävinneenä.

Pena-ossin ehdotus näille kaikkitietäville totobaarin penkinkuluttajille viikon viettämisestä ammattikuskin kanssa "työelämään tutustumisessa" saa kannatusta!

Kirjoittanut

Ei ole provoa!

En todellakaan yritä provosoida ketään! Hyvä että te jotka tiedätte/teette valaisette asiaa. Tuntuu vaan ku kattelee raveja kotoo niin helpolta hommalta että kateeks käy. Ja kyllä väitän vielä että moni muu työ on raskaampaa. Kesäisin mikäs sen mukavampaa kuin ajaa kilpaa auringossa isojen yleisöjen edessä ja illalla juoda viinaa ja saunoa kollekoiden kanssa. Ei kyllä kuulosta työnteolta! Mutta jatketaan!

Kirjoittanut

rankka

on ala,mutta tietä tasoittaa se ,että kysymys on kyllä kutsumusammatista,ei tuota hommaa varmasti kukaan jaksaisi,jos hommasta ei tykkäisi.
Ja varmasti into tekemiseen on myös suoraanverrannollinen saavutettuihin tuloksiin.

Kirjoittanut

Pistäydyhän

Joskus ulkoilmassa siellä paikan päällä, ei siis katsomolla, vaan siellä missä koko action on, eli varikon puolella. On varsoja ja muuten "jänniä" hevosia, puhumattakaan silloin tällöin vastaan tulevista "jännistä" hevosten taustavoimista. Joskus tuodaan polle starttiin isoisän aikaisissa varustuksissa, suurin mielenkiinto kohdistuu lähinnä siihen antaako ensin periksi silaremmit vai lahot aisat. Lämmitykset ja lähdöt on välillä aika tiivis paketti jossa harvoin ehtii auringossa paistatella. Paistua, tosin joskus kesäisin, jos joskus helle Suomeen saapuisi. Talvisin (tulee muuten joka vuosi, vaikka kesästä ei aina niin takuuta olekkaan) olo useimmiten kun finduksen pakastehernepussilla.

Saunovat ja juovat viinaa? Ai ketkä? Taitaa rajottua ne harrastukset vähemmän ammatillista toimintaa harjottaville. Humalassa on hauska olla (ja lempijuomana ilmainen viina..) mutta krapulassa on ikävä ajella, edes sillä hevosella. Kärryt kun perkele tärisee.

Ja jos nyt välillä pureudutaan ihan ytimeen, niin eikö joka ammatista saada maalailtua ruusuinen kuva jos vaan halutaan? Poliisithan tunnetusti istuvat (autossa tai asemalla) juovat kahvia, syövät pullaa jne. Normi tehdastyöläinen istuskelee valvomossa jalat pöydällä ja ottaa rennosti (ja palkka on HYVÄ. Oikeesti.), mitäs sairaanhoitajat? Istuvat kahvihuoneessa, jutustavat mukavia ja katsovat televisiota. Tekevät pari potilaskierrosta vuorossa, jakavat muutaman pillerin ja palleron ja palaavat vetämään lonkkaa, ja palkka juoksee. jne. Mut onhan se hyvä kun mielikuvitusta riittää!

Kirjoittanut

kesäisin

on nämä isot kisat yleensä kaksipäiväisiä tapahtumia,ja ammattimiehillä ajettavia yleensä myös seuraavana päivänä,eli nämä ryyppyjuhlat loppuvat kyllä viimeistään ennen puoltayötä,että saa vielä jonkunmoiset yöunet ja pystyy myös puhaltamaan nollat puhallutuksen sattuessa,eli kyllä nämä isommat bakkanaalit jäävät ammattimiehiltä harmittavan usein väliin.

Kirjoittanut

kuski

Ei pidä myöskään unohtaa puhelinpalvelua.
Aamulla klo 8-10 soittelee valmentajat ja omistajat ajamaan, iltapäivisin pelimiehet kyselee vihjeitä ja ravien jälkeen valmentajat ja omistajat kyselee miltä hevonen tuntui ja mitä pitäs muuttaa.
Ja se työpäivän pituus on se 10h.
Plus että jossain välissä pitäs vielä kengittää ja hiitata niitä ajettavaks tulevia hevosia.
Lisäks vielä omistajien pyynnöstä käydä katsomassa ja koeajamassa ostettavia hevosia.
Siinä sitä glamouria.

Kirjoittanut

Niin

Kengityksistä varmaan laskutatte rahat pois ihan erikseen eli lisää tuloja taas jo entisten päälle. Taidan itsekkin alkaa kuskiksi ja ostaa ferrarin!

Kirjoittanut

työt

"Lisäksi kuskin ei tarvitse ottaa mitään vastuuta työstään. ..... eli työssä ei ole mitään paineita."

Miten tämä poikkeaa muista töistä? Mitä tahansa hommaa voi tehdä heikolla asenteella. Yksityisyrittäjillä (esim ravikuski) hommat vain loppuvat tuolla asenteella nopeammin kuin vakituisessa työpaikassa, jossa voi vedellä löysin rantein seuraaviin yt-neuvotteluihin asti.

P.S. Ajopalkkio on 15% vain amatöörien valmentamilla hevosilla, jos siitä ei ole muuta sovittu. Keskimäärin palkkio on selvästi alhaisempi. Ja kaikki kuskit ei taida ottaa penkkirahaa, jos voivat veloittaa ajopalkkion.

Kirjoittanut

ja

Tässä siis puhuttiin hyvin pärjäävästä kuskista.(top 15).
Sitten on niitä jotka käyvät ajamassa 1-4 hevosta, usein 1.
Hevoset yleensä huonoja. Reissut menee yleensä tappiolle. Nämä on niitä joiden pakko kengittää ja hiitata, koska niistä tulee se isompi palkka.

Kirjoittanut

seurannut

Lainakuskin homma on helppoa ainakin ammattivalmentajiin verrattuna,jotka valmentaa itse hevosia ja kiertää vielä joka ilta näiden kanssa kilpailemassa. Kuudelta aamulla ylös valmistelemaan hevoset hiitille ja kuuden tunnin työn jälkeen lähtö onkin jo raviradalle kisahevosten kanssa. Iltaravien jälkeen hevoset saatettua talliin onkin jo puoliyö taittunut aamuyöksi. Muutama tunti unta ja sama rumba uudelleen.

Kirjoittanut

Unelma

Ammattihan tuo on. Rahaa tulee ja saa ajaa kilpaa toisten kilpahenkisten veijareiden kanssa. Illat rellestää ja aamut nukkua krapulassa.

Kirjoittanut

Raskas työ on

Joutuu vielä ajon jälkeen kuuntelemaan ja lukemaan mediasta ja netti foorumeilta kun "sippipelurit" vittuilee rankasti...joko voitit tai hävisit niin aina tulee vittuilua.

Kirjoittanut

Uhoamassa

Näyttää olevan Pohjanmaan pieni teinipoika, Iso Lompsa. Iso täsmää kyllä nimeen, mutta lompsa taitaa olla tyhjä? Vaikka kyllähän tämän ymmärtää Ison kommentit, kun muistaa, että perheen hevosten valmennuksessa on keskitytty vain lääkintäpuoleen!!