Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Näkymä Vermon historiaan

Tänään tupsahti perinteisesti postiluukusta Vermon käsiohjelma. Vähän tuhtimpana kuin tavallisesti, kun siinä ovat mukana myös perjantain lounarilähdöt. Yli kolmekymmentä vuotta on näitä Vermon lähtöjäkin suoraan käsiohjelmista pähkäilty. Tosin viime vuosina on tullut netti mukaan näihin pähkäilyihin enenevässä määrin.

Vermon avausraveissa oli n. 11.000 katsojaa, luku joka rikottiin vasta Vermon kunkkareissa yli kymmenen vuotta myöhemmin. Odotukset olivat viidentuhannen yleisömäärästä, joten peliluukuilla vallitsi halvempien lappujen jonoissa kaaos. Päivän päälähdössä Keystone Sycamore voitti Charme Asserdalin. Joitakin otti sekin päähän.

Avajaisravien jälkeen ei Vermoon vuosiin mitään yleisöryntäystä ollut. Olihan rata rakennettu sivuun kuin korpeen osin Espooseen ja sinne pääsi Itä-Helsingistä suurin piirtein autolla yhtä nopeasti kuin Jokimaalle. Käpylän yleisö, jota siihen aikaan oli paljon, jätti Vermon suurimmaksi osaksi väliin. Kukaan ei sinne hankalien liikenneyhteyksien vuoksi kaivannut.

Kivoja raveja Vermossa silti oli ja peleihinkin osallistuva yleisö. Legendaa heitettiin ja kimppojakin tehtiin ratanelkkuun ennen lähtöjä ja niiden välillä. Tallialueellakin tapasi tuttuja hevosihmisiä. Siellä kokoontuivat ennen ravejä ja niiden kestäessä ”hevosenhajuiset”.

Vermossakin oli aluksi ”rento fiilis”, joka siirtyi sitten myöhemmin Riksuun ja vallitse kesäisin Loviisassakin. Hyvää ruokaakin oheispalveluna sai, ainakin siihen saakka kuin monikansallinen ruokajätti Sodexho valtasi raviradan keittiöt. Keitetyn nakitkin olivat kuin kumipalloja, mutta eivät venyneet, mutta paukkuivat.

Jossakin vaiheessa sitten Vermo jämähti lähes joka suhteessa paikalleen. Tarkkaa ajankohtaa en osaa määritellä, mutta se oli suurin piirtein silloin, kun Vermosta tuli veeviitosensa kanssa Veikkauksesta ja Fintotosta riippuvainen rahantekoautomaatti ja kun Veikkaus jäi kuvioista jäi pois, Fintoto valtasi sen tilan. Prinsessa Ruususen unessa eletään.

Keskiviikkona taas kokoontuvat radalle uskolliset muinaismuistot vähenevässä määrin lyömään vähäisiä vetojaan. Niitä joita ei ole vielä päivällä viety kauppareissuilla kioskeille tai pantu Fintoton pelitilille nettiin. Tallialueillekaan ei enää viitsi mennä, kun siellä kiireisistä hevosmiehistä ole enää juttukavereiksi. Netissä enemmän turistaan – niinkuin taas ylihuomenna täälläkin.

Vastaukset

Kirjoittanut

Vermon ongelma

Minulle autottomana stadilaisena Vermon suurin ongelma on sen sijainti: lähteä nyt sinne paikallisjunalla ja vielä kilometrin verran joutuu lähimmältä asemaltakin kävelemään. Toista se olisi Käpylässä, jonne pääsee spårallakin.

Mutta ei tämä yleisökato ole sittenkään vain Vermon ongelma. Sama se on muuallakin ja maailman laajuisesti. Monilla Elitloppetissa käyneillä voi olla mielikuva, että jos ei nyt ihan sellaista yleisömäärää, niin ainakin tuhansia on joka keskiviikko paikan päällä Solvallassa. Karu totuus on sielläkin toisenlaisen, esim. viime keskiviikkonakin oli vain reilut 700 vaivautunut tulemaan Ruotsin pääradalle!

Kevät on tänä vuonna etuajassa ja Finlandia on nyt paremmalla paikalla kuin ennen eli nyt 10.5. ja sopivasti 2 viikkoa ennen Elitloppetia. Viimeksi Finlandiassa oli yli 12.000 katsomassa Bradia ja tänä vuonna osallistujista sekä säästä riippuen jopa enemmän?

Kirjoittanut

Niinpä, allez

Ei tämä yleisökato ole ainoastaan Vermon ongelma. Solvallassa en ole käynyt vuosiin, mutta kaverit siellä kertovat surkeista keskiviikkoisista yleisömääristä. Samoja ongelmia Ruotsissa on raviurheilun kanssa kuin Suomessakin.

Yleisökato on tietysti seurausta siitäkin, ettei hevonen kuulu eikä näy ihmisten kaupungistuneeessa arkielämässä. Pikkupoikana Helsingin laitakaupungilla oli kerrostalonkin pihalla kaksi hevostallia ja läheisyydessäkin pari ravitallia Anderssonilla ja Hagertin Ellillä Kaitarannan ravitalli, jossa majaili aikansa tähti Romano.

Tänään Helsingin rajojen sisällä tuskin montakaan hevostallia on ja ravitallitkin kymmenien kilometrien päässä, jos ei Vermon ratatalleja lasketa.

Toki Finlandia-ajoon saadaan varmaan tänäkin vuonna tuhantinen yleisö, mutta se on kiinni hyvistä hevosista. Niitä tullaan katsomaan aika kaukaa Vermostakin.

Kirjoittanut

Lähelle

Enpä tiedä nykyään,mutta muutama vuosi sitten lähimmäs Vermoa pääsi bussilla. Olisko siitä pysäkiltä joku 500m Vermoon. Mut ei se juna-asemakaan nyt niin kaukana ole.
En sit tiiä vieläkö Vermoon menee se ravibussi. Silläkin pääsee moneen paikkaan Helsinkiäkin.

Kirjoittanut

Jölli

Omalla autolla nykyisin Vermoon mennään, mutta on mahdollisuus ilmaisbussikyytiinkin Talin pysäkiltä, jonne pääsee takaisin ravien jälkeen ja hyvä yhteys on myös bussilla 14 Pajamäen päätepysäkiltä, mutta pääsy tallialueen kautta vaatii kausi- tai lehdistökorttia. Muuten joutuu kiertämään pääportille. Junallakin on joskus menty ja kävelty vähän enemmän.

Kirjoittanut

Autottomalle

Jos ei omistanut autoa,niin lyhin kävely tuli Vermon oman bussin jälkeen busseilla jotka pysähtyivät olikohan se nyt Kapteeninkadun pysäkillä. Nämä bussit lähtivät Leppävaaran asemalta,joka oli myös niiden päätepiste toiseen suuntaan.

Kirjoittanut

Lisäys

Ai niin,ja vuosi sitten menin pois Vermosta siten,että menin ilmaisbussilla Pitäjänmäen asemalle ja siitä junalla eteenpäin.

Kirjoittanut

Autottomille2

Talin siirtolanpuutarhalta kun nousee ilmaisbussiin niin se vie ihan ovelle, kävelyä n. 20m.
Ja tuonne Taliin pääsee esim. Kampista monellakin bussilla ja Kamppiin on kyllä aika helppoa tulla myös.

Kirjoittanut

Sijaintimuistelua & muistamattomuutta

Muistelisin silloin koululaisena lukeneeni, että toisena paikkavaihtoehtona olisi ollut Pikku-Huopalahti.

En muista torppaantuiko tilanpuutteeseen vai siihen, että kaupunki halusi alueen kuitenkin asuntotuotantoon. Olisi ollut kyllä mukavan urbaani mesta.

Kirjoittanut

Jaa-jaa

Kyllä Pikku-Huopalahdestakin taisi jotakin puhetta raviradan sijaintipaikkana olla, mutta varteenotettavampi paikka oli nykyiselle Tuomarila vai oliko Tuomarinkylä, jossa taitaa olla jotakin ratsastustallitoimintaa vieläkin. Huonompi sijainti silläkin Pikku-Huopalahteen verrattuna.

Parasta raviradan kannalta olisi kuitenkin ollut, jos Helsingin ravirenkaan äijilla olisi kantti riittänyt vuokrata se alue, jota heille ennen Suomen Messuja tarjottiin. Taloudellisesti heitä hirvitti, kun olisi pitänyt panna nimiä pitkin ja poikin papereihin, joka olisi voinut johtaa jokaisen kohdalla omiinkin konkursseihin.

Kun sitten ravitoiminta lähti Hippoksen perustamisen jälkeen nousuun, moni näistä äijistä kirosi arkuuttaan. Nimiä tässä mainitsematta.

Kirjoittanut

niinpä

joskus aikoinaan itiksestä kulki bussit vermoon,sieltä oli helppo mennä

Kirjoittanut

Niinpä, TYG

Se Itiksen bussi jäi ensimmäisenä Vermon liikenteestä vähäisen käytön vuoksi.

Kirjoittanut

En tiedä kuinka vaikeaa on...

...tuo alla oleva esimerkki Itiksestä.
Ensin menet Metroon, kävelyä ? m. Ajat sillä Kamppiin jossa kävelyä n.50m esimerkiksi 39:n pysäkille joka vie samalle pysäkille josta tämä ilmaisbussi lähtee joten kävelyä 0 metriä. Ja tuo ilmaisbussi vie sitten Vermon ovelle jossa kävelyä 20 metriä. Ei kovin pitäisi kenkien kulua.

Kirjoittanut

Niinpä, tuulipuku

Ei kai nuo kävelyt sinänsä mikään ongelma ole, mutta aikaa voi iltaravien yhteydessä tuhraantua vähän enemmän, kun tulee vähän useampi vaihto. Ilmaisbussi Talista Taliin pelasi ainakin silloin hyvin, kun itse sitä käytin. N. 15 minuutin välein Talista pääsee ja Taliin taas ravien päätyttyä, kun bussi tuskin tulee kutoslähtöjen jälkeen täyteen.