Kirjoittanut pelailija
Pysyvä linkki tähän keskusteluunKuskien ajopalkkiot
Ihan uteliaisuudesta. Millaisia ovat ravikuskien palkkiot noin suunnilleen. 20e penkki +provikka (10%). Onko lähelläkään totuutta?
Ihan uteliaisuudesta. Millaisia ovat ravikuskien palkkiot noin suunnilleen. 20e penkki +provikka (10%). Onko lähelläkään totuutta?
Röyhkeimmät kuskit (top 30-40) ottavat jopa 15%, vaikka ajat ovat mitä ovat. Amatöörit ja hevosten omistajat ovat taloudellisesti katkeamispisteessä tilanteen vuoksi ja 45% amatööreistä on ollut lakossa 1.1.2011-1.4.2011 tilanteen kärjistymisen vuoksi.
Valinnan vapaus on kaikilla. Jos joku pyytää liikaa niin käytä jotain toista. Sellaistahan se yrittäminen noin muutenkin on.
Niinhän se on, että eipä nuo ammattilisenssi ukot edes keskustele keskenään sopimasta palkkioprosentista.
Moni heistä keksittyy kyllä hommaansa ihan kunnolla, mutta joukossa on kyllä sit niitä jotka vaan käy ajasemas lämppärin ja kisan ja laskuttaa perästä.
Mitään kommenttia on turha odottaa ennen tahi jälkeen startin.
Jonkinasteen vastuu ja työtakuu kyllä pitäis heillä olla malliinjos ei sijoitu rahoille penkkiraha puolittuu tms.
Minusta se ei ole tyhmä joka pyytää vaan hän joka maksaa.
Lienee 10% valmentajalle ja 5% kuskille, tästä variaatiot sopimusten ja hevosten hyvyyden mukaan. Ruotsissa kuulemma aika yleinen, että kuski 7,5 ja valmentaja 7,5%
Jos sama heppu valmentaa ja ajaa se on 15% palkinnosta.
kuskit ovat kuin ovatkin sopineet 15% keskenään, ja se on kartelli.
amatöörit lakossa juuri nyt kartellia vastaan.
tuota marinaa kuskien palkkioista, se on valinta kysymys.
Ajattakaa nuoremmilla nousevilla kuskeilla, jotka ajavat teille sopivilla palkkioilla.
Ajopalkkio on penkkiraha + 15% jos hevonen amatöörivalmennuksessa.
jos hevoenen lisemssivalmentajalla treenissä niin silloin penkkiraha+ 5% kuskille ja 10% valmentajalle.
Jokatapauksessa hevosen omistajalle kulu penkkiraha + 15%.
Jos ajattaa amatöörikuskilla niin silloin kaikki on sovittavissa taoaus kerrallaan.
Miten tuo jakautuu eri tapauksissa menee yllä olevan sepustuksen mukaan.
8% meillekin Ruotsin malliin, liian paljon ottaa kuskit eniten pohjoismaissa!
Kyllähän tuo nyt selkeni. Ei tuo 15% provisio minusta mikään älytön ole.
On siinä homma lainakuskeillakin lähteä kiertämään, ajaa satoja kilometrejä autolla raveihin ja jos hevoset ei pärjää niin miinuksellehan se silloin menee. Eli moilasta, teivaista ja forssia lukuunottamatta muilla lainakuskeilla eurot melko tiukassa.
Maksaisitko 15% tonnista, vaiko 0% nollasta? Kukin ajattakoon itse valitsemallaan kuskilla.
ei ammattitreenari ota mitään penkkirahaa....
penkkirahan+15% rahoista hevonen hänellä treenissä
Näinhän se menee.
Jos lähdössä ykkönen 400€ niin siitä 15 % = 60€.
Siihen lisäksi penkkiraha 20€ niin hevosen omistajalle maksettavaa 80€.
80€ on 400€:sta 20%
Hevosen omistaja tietää jo ilmoittaessaan jotta jos ilmoittaa hevosen ko. lähtöön ammattikuskille onhän käytännössä lähdössä ajaan 320€ ykkösestä :)
Minusta ammattikuskille kuuluu palkka työstään ja heillä ajattaminen on hevosen omistajan päätettävissä.
En ole kuullut jotta ammattikuljettajat olivat vaatineet saada ajaa jotain hevosta vaan ajavat niitä mihin heitä pyydetään.
Työmäärä ennakkoon karsimisten ja poisjääntien myötä aika ennalta arvaamatonta ja siksi melkosen riskialtis proviisiopalkka ala.
ovat esittäneet vaatimuksen, että penkkirahaa ei saisi periä, jos hevonen sijoittuu rahasijalle.
Neljänsadan euron ykkösillä ajettaessa pienin palkinto on 40 euroa ja siitä 15 % on 6 euroa. Tämän summan voi saada sijoille 5-8 sijoittuneella hevosella jos lähtö on täysi 16 hevosen volttilähtö. Jos kyseessä on ammattivalmennuksessa oleva hevonen on ohjastajan osuus provikasta 5% eli 2 euroa. Valmentaja saa ruhtinaalliset 4 euroa.
Toki 20 euroa + 6 euroa on yli 50% tuosta palkinnosta mutta hevosen kaikkiin kuluihin verrattuna on aivan ykshailee, saako omistaja lähdöstä 14 euroa vai 34 euroa. Ohjastajalle sen sijaan on aivan eri juttu saada esim 6 x 26 tai 6 x 22 euroa kuin 6 x 2 euroa.
Niin, jos hevonen on siis ammattivalmennuksessa, saa ohjastaja 400 euron ykkösestä 20 euron provision ja valmentaja saa 40 euroa. Omistaja maksaa molemmissa tapauksissa yhtä paljon. Kun ohjastaja laskuttaa 20 euron penkkirahan on tilanne käytännössä se, että ohjastaja ja valmentaja saavat 10 % molemmat.
Valmentajan kannalta tilanne kuulostaa kestämättömältä. Hän kuitenkin laskuttaa erikseen hevosen kuljetuksen ravipaikalle ja mahdollisesti vielä valjastusrahankin ainakin sellaisissa tapauksissa, kun hänellä on työntekijä mukana raveissa. Valjastusraha menee sitten sille henkilölle, joka hevosen valjastaa ja hoitaa.
Omistajan kannalta kuulostaa pahalta. Tosiasia on kuitenkin, että valmennusmaksuja ja provikoita ym vastaan hänen hevosensa saa täyshoidon ja valmennuksen ja se kuljetetaan raveihin ja sieltä pois ja sekä lämmitetään että ajetaan kilpailuissa. Kaikista näistä vaiheista koituu melkoisen työmäärän lisäksi kustannuksia niin valmentajalle kuin ohjastajallekin.
Valmennusmaksut Suomessa ovat keskimäärin noin 700 euroa kuukaudessa. Nykyisillä palkintotasoilla ei valmentajan kirstuun paljoa lisää kilahtele vaikka hevonen hyvin menestyisikin. Nyt joukko amatöörejä on päätynyt siihen lopputulemaan, että valmentajat ansaitsevat liikaa ja yrittävät lakolla pakottaa valmentajia pudottamaan maksujaan.
Rehujen ja kuivikkeiden hinnat ovat nousseet jatkuvasti, samoin sähkön, veden ja polttoaineiden hinnat. Rakentaminen on kallistunut aivan viime vuosina useita kymmeniä prosentteja. Työntekijöiden palkatkin ovat nousseet vaikka aika olemattomia ovatkin. Valmentajilla ei kerta kaikkiaan ole varaa alentaa hintojaan vaikka olisi halujakin.
Huikein esitys tuolla vihreillä sivuilla oli, että sopiva palkka valmentajalle olisi 1200 euroa bruttona kuukaudessa 60 tuntisia työviikkoja ilman lomaa tehden... Idean esittäjä ei liene koskaan työtä itse tehnyt puhumattakaan siitä, että olisi maksanut itse ruokansa, asumisensa ja muut tarpeelliset menonsa.
Onko se sama valmentajalle (-penkkiraha) ja ohjastajalle. Selitäs vähän, kun sinulla tuo homma on hanskassa.
Kun olin kimpassa ysikytluvul,niin sillon pyysi 10-15%.Luulisin,että aika samoilla linjoilla tänäänkin?
matemaattisesti lahjakkaalle.
60 tuntia viikossa lienee aika pahasti alakanttiin arvioitu, eiköhän sitä ravireissuineen helposti 80-90 tuntia viikossa kerry.
Orvokilla taas hyvät perusteet - mutta pelkästään valmentajan ja ohjastajan puolelta. Hevosen omistamisesta kuuluukin tulla paljon kuluja, mutta kuuluuko nykyisen kaltaisessa niukkuuden taloustilanteessa vähenevien tulojen vähetä pelkästään omistajataholta. Sillä tavalla se on ymmärrettävää, ettei kukaan saa elantoaan hevosten omistamisesta. Se ei kuitenkaan ole oikein, että jakosuhde omistajan/valmentajan + ohjastajan välillä on muuttunut dramaattisesti.
penkkirahaa, jos sijoittuu rahasijalle, on arveluttava. Johtaisiko siihen, että ajetaan pää märkänä, maksoi, mitä maksoi esimerkiksi tauolta tulevaa hevosta. Tähän on turha vastata, että ajetaan voitosta; sen tietää jokainen.
vielä. Niin tietysti omistaja maksaa :)
Orvokilta kaunista puhetta ja pääasiassa tottakin, mutta se miksi toiset kapinoivat ovat syyt ihan kaikessa yksinkertaisuudessa palkintotaso/valmennusmaksut, ne eivät kohtaa missään muodossa.
Vika ei ole ammattilaisissa ei kuskeissa eikä myöskään amatööreissä.
Vika löytyy keskusjärjestöistä, siellä olisi edes mahdollisuus yrittää korjata tilannetta.
Joukkopako on alkanut paremman kaluston siirtymisellä ruotsiin ja kohta myös valmentajat perässä tai sitten lyövät pillit pussiin.Nämä ovat ikävä kyllä ainoat vaihtoehdot tässä tilanteessa.
Ja edellämainitun johdosta kaikki tietävät mitä ovat seuraukset koko raviurheilulle suomessa.
Ikävää ettei tätä ymmärretä keskusjärjestöissä tai ymmärretään ehkä mutta asian eteen ei tehdä mitään.
Loppu häämöttää ja raviväki kentällä nahistelee keskenään vaikka kritiikki pitäisi kohdistaa ylempään portaaseen,niin ammattilaisten kuin amatöörienkin,kummatkin yhtä tärkeitä lajille.
Vermossa ajetaan joka viikko V5-ravit ja noin viikon verran V75-raveja vuodessa. Miten paljon pääkaupunkiseudulla asuvat valmentajat siitä hyötyvät.
miksi ammattilaiset sit ajavat 400e ykkösestä? jos ammattivalmennuksessa oleva hevonen ei riitä kun lounas raveihin niin eiks sitä vois käskeä viedä pois? teuraaksi? ja jos omistaja haluaa ajaa lounasraveissa niin turha ruikuttaa ajoprosenteista.
Miksi ammattilaisille maksetaan 400 euron palkintoja. Jos ajaa ensin Vermoon ja takas ja...
Kun on ajautunut hevosenomistajaksi niin suurin osa
on selvillä myös kuluista.
- Ostetaan
- Valmennutetaan ( odotuksissa ravihevonen )
- Kilpaillaan tai selitellään miksi....
- !
- Ei tämä kaikki enää kaadu ohjastajapalkkioihin.
- Jos haluaa hevosilleen....niin siitä maksetaan
- Mikään ei ole ilmaista!
Ja ammattimiehelle työn vaativuden mukainen korvaus. Vaativuutta lisää hevosurheilussa hevosen hyvinvoinnin huomioiminen voiton tavoittelussa. Sama palkka ammattilaisille koko Suomessa samasta työstä.
omistajalle on niin pitkä juttu, että jääköön se nyt tässä yhteydessä pois. Olen joutunut pitämään verottajaa varten kirjaa noiden nelijalkaisten menoista ja voin huoletta sanoa, että olisin ilman niitä huomattavan varakas.
Nyt en ole ja joutuu miettimään, onko se maksanut vaivan. Kun lumeenhukkumisen vaara on ilmeinen ja joka kohtaa kolottavat viiden vuorokauden sisään ajetut sadat ja sadat kilometrit ja noin 80 tunnin työt, käväisee mielessä ajatus, että ilman noita karvakasoja voisin elellä huoletonna etelän auringossa ja käydä vaikka Ranskan raveja katselemassa...
No, kyllä se taas kevääksi helpottaa, on ainakin joka vuosi ennen tätä helpottanut :) Niin ja se ammatti,se ei liippaa läheltäkään hevosia.
valmentajalle ja ohjastajalle, joka huomioi hevoseni hyvinvoinnin voittoja tavoitellessaan. Onneksi voi valita valmentajan ja ohjastajan. Laadusta kannattaa maksaa. Mitä, sen päättää kukin itse.
Kuskien pitäisi maksaa omistajille provikoita kun saavat harjoittaa ammattiaan. Jos ei kukaan omista, mitä kuskit sitten tekevät?
Taas yksi laittaja lähtee ja mukana menee hyviä hevosia
vasta suoritettuaan suomalaisen ammattivalmentajalisenssin :)
Juu ei, saisi kyllä jäädä mutta kuten hän totesi itse on pakko lähteä.