Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Helsinki, Lahti ja Kouvola yhteen

Raviratoja on Suomessa liikaa. Mikään ei viittaa siihen että pelituotot kasvaisivat tulevaisuudessa merkittävästi. Tällä liikevaihdolla ei pystytä ylläpitämään - saati kehittämään – nykyisiä ratoja. Kiinteät kustannukset ravipäivää kohden ovat liian korkeita.

Otan yhden esimerkin toimintojen järkeistämiseksi. Vermon, Lahden ja Kouvolan ravien järjestäjät perustavat uuden yhtiön, joka pyörittää kilpailutoimintaa Lahdessa. Kilpailupäiviä olisi noin 100 vuodessa ja henkilökuntaa selvästi vähemmän kuin näillä kolmella nyt yhteensä.

Espoon kaupunki löytänee Vermon rata-alueelle helposti muuta käyttöä esimerkiksi asuntorakentamisessa, joten vuokrasopimuksen purku varmasti onnistuu. Kouvolan radan tontti näyttää siksi ahtaalta, että nykyaikainen kavioura siihen tuskin edes mahtuu, vaikka rahaa jostain peruskorjaukseen löytyisikin. Kouvola ja Lahti ovat maantieteellisestikin poikkeuksellisen lähellä toisiaan, eikä Vermokaan kaukana ole. Moottoritie ja oikorata ovat tuoneet Lahden entistä lähemmäksi. Paikallisjunalla pääsee Lahteen siinä kuin Espooseenkin pääkaupunkiseudulta, mikäli radalle haluaa.

Samalla tavalla pitäisi perata koko ravikartta. Kahdeksan rataa riittää Suomen etäpeliradoiksi.

Vastaukset

Kirjoittanut

fdfdfd

ja herra taitaa asua lahdessa?

Kirjoittanut

V5-kiertoon

Hieno idea, ihan paras tähänastisista.

Kirjoittanut

Vaan kun siellä Vermossa on

se Pekka. Päättämässä ollut vuosikausia.

Kirjoittanut

Vermon tontti

Vermon alue ei kuule kelpaa mihinkään muuhunkun kuin hevostoimintaa. Ihmisiä ei sinne voi asuttaa, sen verran runsaasti vieressä ollut kaatopaikka on myrkyttänyt aluetta.

Kirjoittanut

kommentti

Tuo vanha kaatopaikka tosiaan estänee asuntorakentamisen, mutta ei kai se nyt sentään pelkästään hevosille sovellu. Espoo varmasti haluaa rakentaa kaikenlaisia vapaa-ajantoimintoja Leppävaaran ympäristöön.

Kirjoittanut

Ensinnäkin haluaisin aloittajalta

selvityksen siihen, kuinka toteutettaisiin ja rahoitettaisiin Vermon ja Kouvolan radoilla valmentavien henkilöiden siirtyminen Lahteen.

Vermossa on noin sata tallipaikkaa ja siellä valmentavat Pekka Korpi, Pertti Puikkonen, Antti Serkamo, Ari Hartikainen, Jani Hautaviita, Kirsi Viitanen ja Hannu Hietanen. Näiden lisäksi Vermon valmentajilla on noin 75 sellaista tallipaikkaa sekä tarha- ja laidunalueita, joiden tilalle pitäisi saada alueet Jokimaan läheisyydestä.

Kouvolassa valmentavat Marko Heikari, Isto Kuisma ja Olli Henttonen. Heillä on käytössään raviradalla 36 tallipaikkaa ja sen lisäksi siirrettyä pitäisi saada Jokimaan lähettyville maaseutuolosuhteisiin ko valmentajien maaseututalleilla asustavat noin 35 kilpa- ja siitoseläintä sekä hankkia niiden tarvitsemat tarha- ja laidunalueet.

Välitöntä ratkaisua vaatisi myöskin hevosklinikoiden kohtalo. Kuten jo uutisistakin näimme, Jokimaalla ei ole toimivaa hevosklinikkaa, jollaiset Kouvolassa ja Vermossa on. Ja kuinka jatkossa ratkaistaan hevosten hoito Suur-Helsingin ja Kouvolan alueilla ? Viikki ei pysty vastaamaan yksin ko haasteeseen missään tapauksessa.

Kirjoittanut

kommentti Orvokille

Palveleeko nykyinen rataverkko tehokkaimmalla ja taloudellisimmalla tavalla raviurheilua? Minusta ei. Onko yhden isomman keskuksen pyörittäminen halvempaa kuin kolmen pienemmän? Minusta kyllä.

Keskitettäessä pitää rakentaa ja perustaa uusia tiloja ja toimintoja. Tämä tietysti maksaa. Samoin syntyy alasajokustannuksia. Kysymys on siitä maksaako tämä investointi itsensä järkevässä ajassa takaisin. Minusta tämä investointi voisi olla kannattava, toki se selviää vasta kunnollisten laskelmien kautta.

Sanottakoon nyt vielä, että Lahti näyttää minusta edullisimmalta radan sijainnilta raviharrastajan silmin. Jos joku muu vaihtoehto laskelmien jälkeen todetaan taloudellisesti edullisemmaksi, esim. nykyinen malli, siirryn kannattamaan sitä.

Olen huolissani siitä, että ammattimainen ravitoiminta loppuu Suomesta, ellei tehdä aidosti radikaaleja toimenpiteitä. Hevosihmiset ovat kansainvälistä väkeä ja toimintojen siirtäminen muualle ei ole iso kynnys.

Kirjoittanut

Et vastannut kysymykseeni.

Eli lyhyesti uudestaan, kuinka tämän muutoksen toteuttaisit ja rahoittaisit ?

Kirjoittanut

Helppoa, kun osaa

Helppoahan tuo muutos on, kun vain pistää silmät kiinni ja jalat tukevasti ilmaan. Kun sitten avaa silmänsä, kas, muutos on tapahtunut itsestään.

Kirjoittanut

kommentti Orvokille

Ihan lyhyesti ei valitettavasti onnistu.

Uusi yritys maksaa yritysjärjestelyssä syntyneet kustannukset ja saa siitä mahdollisesti syntyvät tuotot.

Kun yritykset päättävät yhdistyä, asia julkistetaan ja käynnistetään YT-neuvottelut. Yhtenä osana käydään läpi vanhojen toimijoiden vastuut. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, raviratayhtiöt ovat vuokranneet tilat tallin- ja klinikanpitäjille? Voisi kuvitella, että neuvotteluiden lähtökohtana on, että toiminta jatkuu vuokra-ajan päättymiseen asti. Tämän jälkeen lopettavilla radalla ei enää uusita vuokrasopimuksia.

Uusi yritys, joka pyörittää ravitoimintaa uudessa toimipisteessä, tarjoaa tiloja uusille vuokralaisille uusin ehdoin. Klinikoista sen verran, että eikö niiden pyörittäminen ole kaupallista toimintaa? Eikö silloin klinikoita synny sinne, missä on tarvetta niille yleisen markkinatilanteen mukaisesti?

Jos kuitenkin ajattelemme hiukan laajemmin tätä maksajaa, raviurheiluun tulee rahaa kahdelta taholta: totonpelaajilta ja hevosenomistajilta. Kaikki raviurheilun taloudellinen toiminta on heidän kustantamaansa.

Kirjoittanut

Uusi, uljas yritys

Jokos kolestroli on lähettänyt Vermoon, Jokimaalle ja Kouvolaan ohjeet miten toimitaan, että Suomen raviurheulu pelastuu. Pelaajat ja hevosenomistajathan tämän homman maksavat riemumielin.