Kirjoittanut Luistelija
Pysyvä linkki tähän keskusteluunEi jaksanu Piruetti vetää Puikkosta
Kevyemmällä kuskilla tulisi tulosta.
Kevyemmällä kuskilla tulisi tulosta.
:D Aika hyvä!
Vetää vaikka vielä Trabantia Peten perässä. Piruett vaan tulee pelkästään selästä näissä sarjoissa. Petelle kävi moka kun haki keulat. Hevonen pärjää taas, kun saa kiriä selästä. Putosin tähän, kun oli vain Jonkkari ja Pete. Jonkkari ei halunnut kuolemaan, vaikka Forss tiesi ettei Lötens tule keulasta, ja ajoi periaatteessa oikein.
Mika joi kyllä päin sitä itseään ja tuloksena hpl! Ja Mikan lähtötuntemuksen mukaan en olisi niinkään varma, että Mika "tiesi" Peten puten sippaavan keulasta.
Miksihän Pete ajoi keulaan jos tietää, että hevonen ei voi voitaa siitä?
Onkohan siellä kärryillä tosian liikaa painoa kun Vipotiinakin oli maukkaan reissun jälkeen täysin aseeton?
Treenatessa paino on hyväksi mutta ei kisassa. Pikajuoksijathan käyttävät lisäpainoja treenatessa mutta kisoissa juostaan kevyellä balanssilla.
ravikärryihin ja niiden ominaisuuksiin, niin loppuisi nämä lässytykset näistä painoista.
Kerroppas meille kaikille "opetelkaa" mitä ihmeen taikavoimia kärryihin sisältyy niin, että ne kumoavat jopa fysiikan lait? Onko keksitty jotkin "milla magia-kärryt", joissa paino rattailla on sama veto(työntö)vastuksen kannalta olkoon se 1 kilo tai 1000 kiloa?
No mitä painavampi kuski, niin sen enemmän keventää hevosen etupäätä. Kärryt suunniteltu, niin että kuskin paino ikään kuin "nostaa" aisoja ylöspäin. Tientenkin vaikea sanoa missä se raja kulkee sitten vierintä vastuksen suhteen.
Pahasti eilen,joka hevosella jota ajoi.Totuus kuitenkin on,että n 30kg pois painosta niin mahkut voittaa kasvaa prosentuaalisesti samassa suhteessa.
Hevosen omistjana katsoisin tarkkaan,kuka kärryillä istuu.
Ps.Pete joitui koralipaikalle tulessaan raveihin,mahtoikohan sekoittaa pyknikon pään,
moneen kertaan laskettu ja todettu, että kiihdytyksissä pitää raskaammalla valjakolla olla 10 % enemmän tehoa kuin kevyemmällä, jotta pysyy rinnalla. Tasaisella vauhdilla vierintävastuksella ei merkitystä kovalla radalla juurikaan ole.
Jos se raskas valjakko niitä spurtteja matkalla monta ottaa, niin parikymmentä metriä on täydellä matkalla maalissa jäljessä.
Tässä on siis kyse hitausvoimista. Vierintävastukset ja kärryjen balanssit ovat kärrykauppiaitten höpötyksiä.
kiinnittäisin Puikkosen ajoissa tuohon jumalattomaan suusta repimiseen...erottuu joukosta aina selvasti kun iso mies riuhtoo voimiensa takaa että hevosella käy suupielet lautasten kohdalla
ei tuolla painolla isoa merkitystä ole. I P. Vipotiinakin kahden päivän aikana juossut kilpaa melkein 7 kilometriä ja silti tuli kuningatartitteli. Ja vauhtiakin piisaa maailmanennätyksen verran.
painolla on merkitystä..olen kokeillut vetää kilpakärryillä 50kg naista ja 105kg miestä - ero oli valtava etenkin kiihdyttämisessä meni 105kg vetäessä voimat jo alkuunsa. Joten mitähän esim. Vipotiinakin olisi kevyemmällä kuskilla mennyt...toinen suokki alle 20??
Painolla on kaikessa muussa urheilussa merkitystä, mm. formulat, paitsi ei raveissa koska meillä on kärryt ja kuski keventää painollaan hevosta niin että jiskus alkaa jalat nousemaan kun oikein innostuu isomies keventämään :-). Tämä on nyt selvä ja Newtonit Einsteinit ja kumppanit saa opetella uuden fysiikan.
Ravifysiikan ensimmäinen laki:
Kuskin painolla ei ole merkitystä, koska painavampi kuski voi keventää hevosta enemmän kuin kevyempi kuski.
Samaa aihettahan on käsitelty aina noin puolen vuoden välein. Painolla on siis toki merkitystä.
Jos kuskin paino tuplaantuu niin vaikutus noin 1% luokkaa, joka on tietysti aika pieni, mutta silti merkittävä.
Etenkin erityisen raskailla keleillä varmasti vielä vaikuttaa enemmän, kun kärrynpyörät uppoavat liejuiseen radanpintaan.
kuin väittäisi että tyhjiä kärryjä on yhtä kevyt vetää kuin Puikkosella lastattuja...i don't think so propellipäät
Puikkosen pitäisi laihduttaa ja lopettaa hevosen repiminen. Ei armoa.