Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Kuskin paino ohjelmalehteen!

Kuskin paino pitäisi olla ohjelmassa mukana. Etenkin näillä raskailla keleillä sillä on ääärettömän suuri merkitys.

Vastaukset

Kirjoittanut

LOL.

nyt on asiantuntijan puhetta ;) taidat olla alan ihmisiä!

Kirjoittanut

Totta kai kuskin painolla on väliä

Parhaillaan ero voi olla jopa puoli sataa kiloa!

Tällöin sen täytyy jo näkyä jossain, ainakin pidemmän päälle. Se voi loppusuoran tiukassa taistelussa antaa edun kevyemmälle kuskille mikäli hevoset ovat yhtä väsyneitä, senhän sanoo jo luonnonlait että kevyempi menee nopeampaa vauhtia..

Toisaalta koska alla on pyörät, eikä esimmerkkiksi neliskuutioita, tuo vaikutus ei ole yhtä suuri - Mutta tottakai 150kg painava työhevosohjastaja on 50kg painavaa montetyttöä hevoselle helpompi vetää. Tämä korostuu lämminverisillä, mistä erittäin hyvä esimerkki on erään sh-huippumiehen, hiukan tukeva mutta mukava, jonka lämpöset eivät ole tainneet mennä mihinkään hawaiaa lukematta ei itselle muistu kettään.

Kirjoittanut

Mitäs jos

kuskit punnittaisiin ennen joka ajoa kuin ratsastuksessa ja pantaisiin liian kevyille kuskeille lyijyliivit päälle ajon ajaksi.

Ohjelmassa olisi hyvä olla myös olla todistus kuskin näkö- ja kuulokyvystä sekä tietysti älykkyysosamäärästä.

Kun myös kädettömyyttä kuskeilla ilmenee, käsien toimintakyky tulisi testata kuukausittain ja merkitä viimeinen tulos käsiohjelmaan.

Tämä aluksi. Listaa voi myös jatkaa.

Kirjoittanut

pelaajille vaikeustasot

Pitäisiköhän olla myös mahdollista tähdittää lähtöjen vaikeustaso pelaajia varten koska pelaajiakin on eri tasoisia. Esim näin:

Vaikeustaso 1 - erittäin helppo

Maksimissaan kuuden hevosen lähtö. Tyhminkin pelaaja saa varsin usein sijapelistä osuman rastaamalla kaikki hevoset sijalle.

Vaikeustaso 2 - helppo

Lähtö jossa on ýlivoimainen suosikki. Ehdotetaan pelaamaan sille minimipanostuksella sijaa. Tyhmempikin pelaaja voittaa usein jollei pelaa neuvoista huolimatta väärää hevosta. Jos näin käy, kannattaa seuraavalla kerralla valita vaikeustaso 1

Vaikeustaso 3 - puolivaikea

12 hevosen ryhmälähtö. Lähdössä 3-4 tasaisesti pelattua suosikkia, jokaisella ammattikuski. Näitä ristiin pelaamalla kaksarissa voittaa melko usein. Jos ei, joku amatöörikuski on pilannut kaksarin tai joku ammattikuski on mokannut ja tyhmempikin voi haukkua näitä suorituksestaan. Omasta pelistä ei voi haukkua kun on pelannut suosituksen mukaisesti.

Vaikeustaso 4 - vaikea

Jo hieman kokeneemmille. Lähtö, jossa ei ole selvää suosikkia. Petsari osaa silti psyykata lähdön, tehdä kapean pelin ja pelata isommalla panostuksella. Ja nielee mahdolliset tappiot aikuismaisesti. Vaikeustaso 4 -pelaavien kirjoituksia näkee forumilla harvemmin.

Vaikeustaso 5 - erittäin vaikea

16 hevosen volttilähtö aloitteleville suomenhevosille. Erittäin haasteellinen taso, vain eksperteille. Vaatii ehdotonta sisäpiiriin ujuttautumista. Tätä ei suositella missään nimessä vaikeustasojen 1-3 lähtöjä pelaaville sillä eihän tyhmä tajua että niin moni hevonen voi lähdössä laukata.

Kirjoittanut

Kannatan

Ja sitten pitää myös olla hevosen paino ilmoitettuna varusteineen. Sillä onhan se nyt selvää, että kevyt hevonen jaksaa juosta paljon pidempään kuin 100kg painavampi hevonen? eiks nii:)

Kirjoittanut

Lisäys

Lisätään vielä vaikeustaso 0 = mahdoton

Tällaisssa lähdössä ajavat vain ajajaliigan kärkikuskit. Hiekkalaatikkopelureiden on mahdoton pelata tällaiseen lähtöön sillä heidän viikkorahansa on loppu ja heillä ei ole muuhun aikaa kuin mainostaa palstalla inhoamaansa ohjastajaa.

Kirjoittanut

Jokainen ymmärtää

Lämmittelyt on hyvä seurata. Niissä vain + ja - merkit vartalon pyöreydestä. Etenkin läämminverisesten osalta on turha pelata ainakaan näitä kahta sh-miestä. Toisella se tiara ja toisen nimi alka O:lla. Tai jos on lähtöönsä ihan ylikylä hevonen niin sitten lapulle.

Mitähän meidän huippukuskit kuten Teivainen ja Moilanen painavat?

Kirjoittanut

Ei merkitystä Suomessa

Kuskin painolla ei ole merkitystä. Vain Ranskassa ja Ruotsissa ne luulevat, että sillä merkitystä. Te Suomessa olette sen verran viksumpia, että tiedätte totuuden. Ja teillä on lisäksi hienot hiilikuitukärrit ja niissä huippulaakerit, jotka viimeistään vievät kaiken pohjan painon merkityksestä. Hyvä Suomi!

Kirjoittanut

Tere päevast :)

Eestin poika sen hokas mitä ajattelin et pitäähän sekin ottaa huomioon kellä on kevyet kärryt ja kellä taas painavat :D Voi hyvänen aika näitä juttuja !

Kirjoittanut

Ei Ruottissa ja Ranskassa ymmärretä

Kyl meist jokainen tietää ettei painol oo merkitystä. Turhaa höpötystä. Noi Ranskalaiset ja Ruotsalaiset on ihan pihalla kuten Eestin poika totesi. Ja on täällä meilläkin muutama joka luulee että maailma on pannukakku.

Kirjoittanut

paino

petsarin älykkyys osamäärä on tärkeempi kuin paino

Kirjoittanut

Ihan jees avaus

Joskus olen tuota miettinyt. Että kuvitelkaapa vetävänne perässänne tyhjiä ravikärryjä niin että käsillä pidätte aisasta kiinni.

Ei varmaan kauhean raskaalta tunnu.

Mutta sitten siihen istuimelle tölväistään 50 kg painava hiekkasäkki. Aivan taatusti on sen jälkeen selvästi raskaampaa vetää kärryjä.

Ja tuo 50kg voi tosiaan olla jollain hevosella ylimääräisenä 'taakkana' vaikkapa 3100m maraton matkan, vrt hevosia joiden kuskeina esim. Peter Ingves ja Pertti Puikkonen.

Niin että jos kyseessä on kaksi tasaista hevosta niin kummankohan ohjastettavalla on paremmat edellytykset olla ekana maalissa...

Kirjoittanut

vielä...

Suomessa Ingvesin kaltaisia hippiäsiä ei taida löytyä.

Olisko kärkipään kavereista markkula kylliäinen ja ruotsalainen kevyimmästä päästä?

Ja A-luokan miehet Antti Aku ja Akseli siinä tuntumassa.

Kirjoittanut

Ennemmin ell

Ennemmin tai lisäksi:hevosta hoitava eläinlääkäri!

Kirjoittanut

Hienot kärrit

"teillä on lisäksi hienot kärrit"

Ja meillä on myös hienot mustalaiset, Eestissä taas hienot vironvenäläiset

Kirjoittanut

ei suurtakaan merkitystä

Ei ohjastajan painolla ole läheskään niin suurta merkitystä kun luullaan, sillä ei mies hevosen kyydissä mitään paina. On aivan sama onko 80 vaiko 100 kiloinen äijä tärkeintä on oikea valjastus ja kärryjen tasapaino jenkeisssä on asia tutkittu melko tarkaan. Lukeaa arvostettu amerikkalainen kirja. Hevosenhoito ja Valmennus.

Kirjoittanut

näin on

kuten harrastajavalmentaja tuossa edellä toteaa ei mies hevosen kyydissä paina mitään, se on vähän kuin olis kuussa kävelemässä. Vain suomalainen harrastajavalmentaja voi olla noin viisas! (Siksi varmaan ammattiohjastajat veloittavat näiltä 15% ja ammattilaisilta 5%)

Kirjoittanut

Ei Teivainen

ainakaan mikään hippiäinen ole, vaikkei pitkä olekaan, niin aika "paksu" poikahan Anttikin on. Moilanen on aika hoikka, ei se parikyt kiloo siel tunnu. Tokin joku 70 kiloo voi jo olla toinen juttu.