Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Lainaohjastajien ajopalkkiot noussevat

Hallitus esittää Kike Elomaan "pyynnöstä", että kilometrikorvauksille tulisi katto, eli 15000:n kilometrin jälkeen korvausta saa vain puolet nykyisestä.
Sehän merkitsee 60 000 kilometriä vuodessa ajavalle korvausten putoamista 270000=>17000€.

Pudotus on 37,5 %, ja vaikka lakiesityksessä on vielä porsaanreikiä matkustajien kanssa kikeilyn muodossa, niin jostain lainaohjastajien on tämä menetys revittävä, ja sivistynyt arvaus on, että hevosenomistaja maksaa.

Vastaukset

Kirjoittanut

jos järki on päässä,

kaks tai kolme ukkoa samaan autoon ja sitten laitetaan kolminkertaiset kulut verotukseen ja sekä säästetään ja jaetaan rahat tasan, eiks niin?

Kirjoittanut

kike elomaa

onkin ihan pihalla muutenkin. Aina kun mies jää rötöksistä kiinni väittää etteivät ole paljon tekemisissä. Hetken päästä on taas lehdessä juttua kun ovat niin läheisiä toisilleen. Kuinkahan paljon hän on itse laittanut aikoinaan kilometri korvauksia :)?

Kirjoittanut

No ei

siitä 60 000 kilometristä tietenkään nykyäänkään saa kuin 27 000 € kilometrikorvauksia, eli oli nolla liikaa.
Penkkirahoihin tämä tietysti siirtyy, veikkaisin, että koko lailla saman, eli 40 % nousevat.

Kirjoittanut

kuskit

Kuinkahan on, nykyään jo muutamat kuskit ainakin kulkevat yhdessä matkojaan. Lienevätköhän kuitenkin verotuksessaan huomioivan tämän vai ainako kuljetaan mukamas "yksin" omalla autolla?

Kirjoittanut

sahlemi

joka alalla näin tehdään. Vaikka kulettaisiin kimppakyydillä, ne matkarahat otetaan huomioon verotuksessa.

Toisaalta kuka tosissaan väittää, että nykyiset matkakorvaukset jotenkin hyödyttäisi niiden saajaa? Eivät he niistä voittoa saa. Bensan ja dieselin hinta on pilvissä ja todellisuudessa matkakorvaukset eivät ole missään vaiheessa nousseet samaan tahtiin polttoaine ja nyt myös autonhintojen kanssa.

Nykyiset matkakulut kattavat hädintuskin polttoainekulut, mutta eivät enää riitä kattamaan auton muita kuluja.

Se on jännä miten aina tällaisista asioista yritetään säästää. Valtion mielestä varmaan paskalla käyntiäkin pitäisi nykyään verottaa. Vessanvetovero on varmaan seuraavana ovella? Laskuri pönttöön ja verotetaan vetojen mukaan vuodessa?

Kirjoittanut

meillä ainakin

jos autolla ajaa yli 50% työajoa, niin ei saa kilometrikorvauksia,mutta bensat ym muut auton kulut saa verotukseen. Ja perustuu ajopäiväkirjaan.

Kirjoittanut

fhfdh

//Nykyiset matkakulut kattavat hädintuskin polttoainekulut,mutta eivät enää riitä kattamaan auton muita kuluja.//

En tiedä millä Hummerilla sinä ajelet, mutta korvausta saa per 100km sen 46 euroa, ja normaalilla autolla joka kuluttaa vaikka sen 10 litraa satkulla (kaupunkiajoa), niin bensat maksaa 16 euroa.

Kirjoittanut

asdag

kilometrikorvaus on tosiaan vuonna 2012 0,45€/km (on muuten laskenut sentin jos et tiennyt :D)

Mutta ei verotuksessa sitä hyvitetä niin. Tuo 0,45€ on enimmäismäärä ja yleisesti matkakorvaukset maksetaan "julkisten" mukaan verotuksessa.

Aika harva saa verotuksessa tuon 0,45€ hyvitystä edes tänä päivänä.

Kirjoittanut

jos ajat 100 000km vuodessa

niin väittääkö Asdag, että tämä ihminen hyötyy matkakorvauksista jotenkin? Muutenkin taitaa tuo matkakorvaus asia olla vähän hakoteilla tällä asdagilla? Onko sinulla yhtään mitään havaintoa, paljonko auton arvo laskee tuossa ajossa, paljonko sen huollot maksaa yms?

Kyllähän tässä taas /säästetään/ hienoista asioista :D

Se on muuten jännä homma, miten aina näistä yritetään nipistää, joissa ei ole veroja. Kaippa näihinkin kohta 20% lyödään veroa, niin ei tee enää niin tiukkaa /hyvittää/ matkakuluja.

Kirjoittanut

asfgaf

Siis tässähän puhutaan verovapaista kilometrikorvauksista eikä mistään verovähennyksistä. Kantsis tsekkaa faktat ensin kuntoon. Kuskit laskuttavat firmoiltaan kilsat. Ja tuo kilometrikorvaus todellakin kattaa kulut vaikka bensa on vähän noussut. Monissa firmoissa on siirrytty firman autoihin, että myyjät eivät pääse laskuttamaan kilsoja. Ostat 10000 euron auton, ajelet sillä vaikka 100 000 kilsaa työajoja, nettoat sen 45 000€, bensoihin sulla on palanut 15 000€, hankintahinta 10 000€, korjaukset vaikka 5 000€, niin tuon satkun jälkeen voit ajaa auton vaikka romuttamolle ja silti nettoat melko hyvin.

Kirjoittanut

asdgha

Toki jos sulla pitää olla alla 100K mersu, niin sitten nettoaminen on vaikeampaa.

Kirjoittanut

sgag

//Muutenkin taitaa tuo
matkakorvaus asia olla vähän hakoteilla tällä asdagilla?//¨

Tässä on hakoteilla ihan muut nimimerkit kuin asdag...

Kirjoittanut

kyllä ne 10 000 euron autotkin

pitää huoltaa. Tai sitten kannattaa ostaa se 1000 auto ja luottaa tuuriin. :)

Tosiasia on kuitenkin se, että lainaohjastajat, eikä paljon auton ratissa työmatkoja ajavat tyypit kyllä matkakorvauksilla rahasta, tai rikastu. Aivan naurettavia väitteitä. Tuo sinun laskukaavasikin on niin lapsellisen mustavalkoinen. Ei muuta kuin yrittämään moista :)

Lisäksi, jos kuski a laskuttaa firmaansa, jonka hän itse siis omistaa, hän maksaa itselleen matkakorvauksia ja sitten yrittää ne saada valtiolta takaisin nimenomaan verotuksessa, kuten varmasti tiedät? Eikä niitä edelleenkään makseta sille firmallekkaan suoraan vaan lonkalta, että tuossa on 45 000 euroa, kun laitat sinne 100 000 km matkakorvauslapun.

Ei se ihme ole, että välillä saa lukea lehdistä, kun on näitä ukkoja joilla on yhtäkkiä 15 000 veroja rästissä. Varmaan ajattelevat myös yhtä mustavalkoisesti kuin sinä.

"kuskit laskuttavat firmoiltaan kilsat".. Juu, kun kaikilla kuskeilla ei ole niitä firmoja.

Kirjoittanut

hkjh

Ai pitää vai? Varasin tuossa laskelmassa korjauksiin 5000€. Sillä vetää jo muutamat huollot ja korjaukset kevyesti. Tuo oli nimenomaan yläkanttiin arvioitu. Hyvillä tuurilla selviää alle tonnilla. 10 000 eurolla saa vaikka n 150 000 ajetun skodan vuodelta 2004. Sillä ajaa kevyesti sen 100 000km. Uusi laskelma

tulot:
45 000€

Menot:
10 000, hankintahinta
1 000, uudet renkaat * 2
1 000, huollot, katsastukset, verot.
3 000, mahdolliset korjaukset
2 000, autolainan korot
15 000, bensat.

Mikä tuosta vielä puuttuu? Noilla pääsee 32 000 euroon. Tottakai kilsat maksetaan toteutuneiden kilsojen mukaan, DAAA!? Kaikilla ei ole firmoja, mutta huippujanareilla varmaan on.

Kirjoittanut

ja nyt sitten listaat ne joilla on ne firmat

ja jotka ajavat niillä 10 000 autoilla.

Sitten ynnäät uudelleen.

Kirjoittanut

hetkinen asdag

tiesitkö, että yleensä tuo auto on firman nimissä ja näinollen siitä tulee käyttöauto. Josta maksetaan 12 senttiä kilometriltä korvausta.

Kirjoittanut

sdfsdf

Ei juma, kun mä yritin selittää että miten näillä kilsoilla pystyy tienaamaan. Ja tienaamaan verottomasti. Sitähän toi Kike tässä ajaa takaa. Mutta myyntimies on pystynyt nettoamaan näillä kilsoilla VEROTONTA tuloa, jos vain on halunnut tinkiä siitä millä autolla ajaa. Toki jos sä haluat ajaa 100k maksavalla maasturilla mikä hörppää 20 litraa satkulla, niin sitten tienaaminen on vaikeaa. YMMÄRRETTY? Se on omasta halusta kiinni.

Kirjoittanut

sgadg

No tottakai, jos auto on firman auto niin se on firman auto, jolloin firma maksaa bensat ja vakuutukset ja huollot. Se on ihan selvä asia.

Kirjoittanut

no parhaitenhan nettoaa

kun ajelee 500 euron autolla ja kun se skrakaa, niin ostaa uuden. Jos tuolla tavoin haluaa tienata.

Oletko tietoinen nykyautojen hinnoista? Kyllä paljon ajavat yleensä ostavat hieman kalliimman auton, ettei se ole levällään kokoajan. Ei sen tarvitse 100 000 euroa maksaa, mutta ei se sitä 10 000 euroakaan aina maksa. Hinnat pyörii yleensä tuolla 30-40 luokissa.

Jokaisesta asiasta saa vilpillä hyödyn, mutta mielestäni Suomessa on aina ollut se vika, että jokaista korotusta, kiristystä ja viilausta selitellään vilpillä ja loppupelissä niistä kärsii eniten rehelliset.

Kirjoittanut

SDFG

Kyllä tiedän nykyautojen hinnat, mutta kuten totesin, kilsakorvaus on sama ajelet millä autolla tahansa. Sen takia jos viitsit vähän tinkiä etkä osta sitä 40K autoa vaan tyydyt ihan hyvään Skodaan, autoilu tulee halvaksi jos ajat paljon ja firman piikkiin. Mutta hei, mä lähden tästä just ajamaan niitä 0,45c kilsoja 1500€ euron autolla, HAJOTKAA SIIHEN! =)

Kirjoittanut

S-Meselläkin voi mennä

ja tuliterällä, mutta kyytiin mahtuu useampi kuin YKSI ja voi muutkin kyydissä olevat ajaa välillä...

Esim.Ruotsissa tehdään näin TÄHTI-Ohjastajien toimesta ja suht halvalla...

Kirjoittanut

ajetaan

Raviurheilu tulisi paljon mielenkiintoisemmaksi jos omistajat tai edes valmentajat ajaisivat itse hevosiaan. Nyt lähdöissä aina samat 10 ajajaa vain ne kaksi vaihtuu. Ajajat liian hyviä kavereita keskenään. Todellinen kilvan ajo puutuu.

Kirjoittanut

kyllä vaan

asdag laskee oikein, monet nettoaa korvauksilla täysin ansiottomasti. Ja me muuthan sen maksamme.

Kirjoittanut

kyl se on

niin et jos ohjastaja on tmi, niin autolla pitää ajaa yksityisajoa yli 50%, jotta saisi kmkorvaukset. Joten jää ainakin toisilla kmkorvaukset saamatta. Miksi ette kirjottele esim. finnair "palkkioista", niissä on kyseessä RAHA, ei nämä Suomen raviohjastajat mitään rikkaita ole, eivatkä tule rikastumaan tuolla työllä. Tämän palstan kateelliset ei millään tajua, että ohjastajat tekevät tuota ihan TYÖKSEEN, ja sille alalle teidänkin on mahdollista siirtyä, kun se kerran niin helppoa rahantekoa on!

Kirjoittanut

mitäköhän..

tämäkin tarkoittaa?

"Lisäksi, jos kuski a laskuttaa firmaansa, jonka hän itse
siis omistaa, hän maksaa itselleen matkakorvauksia ja sitten
yrittää ne saada valtiolta takaisin nimenomaan verotuksessa,
kuten varmasti tiedät?"

Kirjoittanut

että

verottajalta ne on anottava

Kirjoittanut

Lasketaan

Jos lainakuski A tienaa vuodessa firmalleen
45 000 €, ajaa autolla 100 000 km, hän voi nostaa firmastaan 45 000 € kilometrirahoja puhtaana käteen.

Ensi vuonna hänen onkin tienattava firmalleen 53 200 €, (jos hän edelleen ajaa autolla samat 100 000 km), jotta hän saisi firmastaan saman 45 000 € puhtaana.(veroprosentti 0,3)
On siis tienattava vuodessa 8200 € enemmän, ja jos startteja on 1000, niin 8,2 €/startti.

Kyllä se penkkiraha kympillä nousee, koska palkinnot eivät taatusti nouse.

Kirjoittanut

jjjkdk

Siis meinaat että nostat kilometrikorvaukset ja vähennät samat kilsat verotuksessa? Just joo ja dream on...

Kirjoittanut

eipä

taida kovin moni kuski ajaa omalla autollaan työmatkoja työnantajansa laskuun. omat format ja firman autot suurimmalla osalla.

Kirjoittanut

En noist

Mut se on varmaa et moni firma ostaa työtekijälleen auton jolla "myyntijannu" ajelee sit työajot. Sit "myyntijannu" hyppää omaan autoon ja ajaa kotiin. Eli lopputulos on et suomen autokanta lisääntyy ja ekologisuus saa taas roiman selkäsaunan.
Kateellisten yritys muka lyödä kapuloita liiallisten tienausten rattaisiin.
On se kyl kumma et voit jollain ihmen bonuksilla vetää 300k tai tietty isomman vuosi tulon ilman sen kummempaa ku laittaa 2000 ihmistä pihalle ja samaan aikaan jotkuon kateellisia jos joku 100 tuhatta ajava saa 45 tonnia verotonta tuloa.
Eipä taida noilla 100 000 kilsan ajajilla sit muita tuloja ollakkaan et onko tuo sit muka väärin. Kaikesta muusta maksavat verot.
jokaisella on tuo mahdollisuus jos oikein hommansa pelaa, ja en ainakaan minä ole kiinnostunut istuun auton penkillä tuota kilometrimäärää + tekeen vie samalla 12-15 tunnin päiviä 7 päivää viikossa noin viikon lomalla/vuosi.

Kirjoittanut

Mutta

Jos autolla ajaa 100 000km vuodessa ja auto on silloin tavallaan "työpaikka", tarvitsee olla kohtuullisen piittaamaton omasta ja ajomukavuudesta jos tuollaisiin ajomääriin kelpuuttaa 10 000e auton. Tavallinen autoilija, joka ajaa normaali työmatkan ja kauppareissut, on eri asia mutta kun aletaan työkseen ajaa, työvälineelle on toisenlaiset vaatimukset kuin esim. 20 000km/v ajavalla.

Ja jokainen, joka kadehtii kilometrikorvauksia, voi aivan vapaasti alkaa tehdä reissuhommia. Ei tarvitse ryhtyä edes ravikuskiksi, myyntiedustajakin riittää. Voin vakuuttaa, että kymmenien tuhansien kilometrien ajaminen kelissä kuin kelissä ei kadehtimisen arvoista ole, edes sen 45c/km vuoksi.

Kirjoittanut

muistanko

oikein, eikö sen Kiken tulot ennen eduskuntaan menoa koostunut jostakin vastaavasta! Auton kilmometri korvauksilla ei nykysillä polttoaine hinnoilla rikastu kukaan.

Kirjoittanut

lainaohjastajat

Esimerkki: mika ajaa lappeeseen, ajamaan kolmea hevosta, yksi laukkaa hylkyyn, yksi poistetaan toimimattomana ja yksi on kuudes ja saa satkun rahaa, mistä otetaan ne ohjastajan kilometrikorvaukset, tästä matkasta. kilometrejä tulee 500, maksaakohan verottaja nuo tappiot. HEHE.

Kirjoittanut

asdfa

Ai mistä otetaan? Firman kassasta tietysti. Ei siinä sen kummempaa.

Kirjoittanut

Huomiolle

Juuri näin, olen kanssasi ihan samaa mieltä.
Helppo rutista ja olla kateellinen kotisohvalta ja omalla autolla vartin puolen tunnin työmatkoja ajavana.
Kyllä se on jo pelkästään oman kropan hyvinvoinnin vuoksi oltava kunnon peli jossa olosuhteet kunnoliset.
Eikä varmaan kukaan noista paljon ajavista ylenkatos turvallisuuttaan.
Perus suomalainen kateus tuollaisiin lakimuutoksiin ajaa. Kikekin on huomannut et ei enää voi itse moista itse käyttää, niin kateellisena lähte lakimuutosta ajamaan. " jos mulla ei oo kivaa, ei saa muillakaan olla" menttaliteetilla mennään perskele!
On tää niin takapajula koko maa