Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Saabismi sairauttako - kysymys

Osako joku Saabisti tai asiaan perehtynyt, miksi 1990-luvulla Saab AB siirtyi Saab Automotiveksi?

Samalla varmaan yhtiöjärjestys muuttui ja Wallenbergit hankkivat enemmistöosuuden yhtiöstä.

Saabia hoidettiin ilmeisesti sen jälkeen huonsti ja se Wallenbergit möivät sen GMotorsille.

Olisi mukava tietää, millä perusteilla ja poliittisilla vaikuttimilla yhtiö ensin saatiin Wallenbergeille ja sittemmin ajautui konkurssiin, meni työpaikat ja Ruotsi kärsi.

Veikkaan, ettei Wallenbergit ainakaan hävinneet kaupassa, päinvastoin.

Suomessahan sama tapahtui traktoribisneksessä.

Sinikka Mönkäre tai joku muu SDP ministeri myi Partekin Koneen Antti Herlinille joka lupasi säilyttää työpaikat ja olla hajoittamatta yhtiötä.

Vuoden päästä Partekista jäi Herlinille jäi vain Konecranes joka siirtyi myöhemmin muun suvun haltuun, Antin keskittyessä Kone Oy toimintoihin.

Valtra, Sisu-Diesel ja menikö jotain muutakin siinä sivussa, myytiin amerikkalaisten eläkeläisten omistamalle Agco-monialayhtiölle.

Näin Herlin ja SDP siis pelasivat veronmaksajien rahoilla ja tekivät tilin valtion osaomistamilla firmoilla.

Sinikka Mönkäre taisi saada palkkioviran RAY nimisestä firmasta kymppitonnin kuussa.

Nämä ei nyt suoranaisesti liity mitenkään toisiinsa ja tässä saattaa olla mukana myös fiktiota faktan lisäksi, mutta pelin henki on mielestäni selvääkin selvä. Kansa kyykkyyn ja ökypellet rahastaa valtion eli kansalaisten rahoilla perustetuilla firmoilla.

Ihmettelen esim. Fortumin ja Destian yksityistämistä, samoin Vr:n. Mikään ei toimi ja kaikki maksaa enemmän. Kyllä valtion pitäisi nämä perusinfrat pitää itsellään ja pyörittää niitä pelkällä kulukorvauksella ottamatta miljoonavoittoja johtajille.

Näin

Vastaukset

Kirjoittanut

Tarkennuksia

Hieman asiastakin ohessa. Valtionyhtiöiden omistusoikeuksista vastasi ja vastaa J Häkämies (kok) Valtionosuus lienee vieläkin Fortumista yli puolet.
Tuollaisiin Destian tapaisiin puljuihin upposi valtion rahaa liikaakin, joten oli järkevää osaltaa yksityistää.
Noista optiosta, eivät ole niinkään riippuvaisia omistussuhteista, koska poliitikot päättävät noista optioista. Viimeksi asioista ovat päättäneet Kepun ja Kokoomuksen ministerit. Pekkarinen (kepu) pääjehuna antanut maasta pois tuottavia Pohjoisen yhtiöitä. Nyt sama puuaivo melskaa Pohjoisen työttömyydestä ja syyttää nykyistä hallitusta, huima pelle.
Tuon Mönkäre nimen niihin liitettynä voi poispyyhkiä.

Kirjoittanut

1990

Erotettiin lentokoneet ja autot erillisiksi yhtiöiksi.

Kirjoittanut

Mönkäreestä

Löytyy näemmä googlelttamalla partek ja mönkäre, täyttä faktaa. Samalla löytyi enemmänkin samanlaista kauppaa.

Linkki Myikö SDP suomen? (http://www.eskoseppanen.net/index.php?option=com_content&view=article&id=704:03042011&catid=13:blogi&Itemid=26)

Kirjoittanut

Wallenbergit

Omistivat saabia jo aikaisemmin. 80 luvulla kun saabilla meni huonosti, niin sen johdosta tuotantohaarat eroteltiin toisistaan, jonka jälkeen kuralla oleva puoli, eli autot myytiin general motorsille. Omistavat edelleen huomattavan siivun lentokonesaabista.

Kirjoittanut

tosiaan

Saapi on savolaisten porno-auto