Kirjoittanut Wallanderi
Pysyvä linkki tähän keskusteluunSaabismi sairauttako - kysymys
Osako joku Saabisti tai asiaan perehtynyt, miksi 1990-luvulla Saab AB siirtyi Saab Automotiveksi?
Samalla varmaan yhtiöjärjestys muuttui ja Wallenbergit hankkivat enemmistöosuuden yhtiöstä.
Saabia hoidettiin ilmeisesti sen jälkeen huonsti ja se Wallenbergit möivät sen GMotorsille.
Olisi mukava tietää, millä perusteilla ja poliittisilla vaikuttimilla yhtiö ensin saatiin Wallenbergeille ja sittemmin ajautui konkurssiin, meni työpaikat ja Ruotsi kärsi.
Veikkaan, ettei Wallenbergit ainakaan hävinneet kaupassa, päinvastoin.
Suomessahan sama tapahtui traktoribisneksessä.
Sinikka Mönkäre tai joku muu SDP ministeri myi Partekin Koneen Antti Herlinille joka lupasi säilyttää työpaikat ja olla hajoittamatta yhtiötä.
Vuoden päästä Partekista jäi Herlinille jäi vain Konecranes joka siirtyi myöhemmin muun suvun haltuun, Antin keskittyessä Kone Oy toimintoihin.
Valtra, Sisu-Diesel ja menikö jotain muutakin siinä sivussa, myytiin amerikkalaisten eläkeläisten omistamalle Agco-monialayhtiölle.
Näin Herlin ja SDP siis pelasivat veronmaksajien rahoilla ja tekivät tilin valtion osaomistamilla firmoilla.
Sinikka Mönkäre taisi saada palkkioviran RAY nimisestä firmasta kymppitonnin kuussa.
Nämä ei nyt suoranaisesti liity mitenkään toisiinsa ja tässä saattaa olla mukana myös fiktiota faktan lisäksi, mutta pelin henki on mielestäni selvääkin selvä. Kansa kyykkyyn ja ökypellet rahastaa valtion eli kansalaisten rahoilla perustetuilla firmoilla.
Ihmettelen esim. Fortumin ja Destian yksityistämistä, samoin Vr:n. Mikään ei toimi ja kaikki maksaa enemmän. Kyllä valtion pitäisi nämä perusinfrat pitää itsellään ja pyörittää niitä pelkällä kulukorvauksella ottamatta miljoonavoittoja johtajille.
Näin