Tänään kauppalehdessä lukee että länsimetron avausurakasta kilpailee peräti 46 yritystä. Tässähän ei sinänsä mitään. Terve kilpailu piristää.
Asian ydin onkin siinä että osataanko tässä maassa laittaa asioita enää ollenkaan tärkeysjärjestykseen?
Tokihan metro pitkässä juoksussa hyödyllinen on, mutta joka näinä päivinä ajaa maakuntiemme sivuteitä (osin pääteitäkin), voi tulla toisiin ajatuksiin rahojen kohdistamisen tärkeysjärjestyksestä. Santatiet on aivan hirveellä kuopalla paikassa kuin paikassa. Mursketta ajamalla ja karhuamalla tiet saataisiin välttävään kuntoon koska vaan. Niitä pätkiäkin jostain aina löytää. Mutta 80 % sorateistä alkaa olla ajokelvottomia. Plus kolmekymmentä vuotta sitten tehdyt asfaltit, joita ei kertaakaan ole edes uudestaan pinnoitettu.
Taitoa ja tekniikkaa olisi muttei rahaa. Kunnilta ei voi vaatia koska nytkin meinaa jo jäädä vanhukset ja sairaat hoitamatta, vaikka äyri on parissakymmenessä monessa paikassa.
Tässä tilanteessa pitäisi laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Ihan yhtälailla rintamailla asuvat maksavat valtionveronsa.
Tulevan metron piirissä asuvilla on jo nyt loistavat joukkoliikenne mahdollisuudet. Ruuhka-aikaan taitaa vartin välein mennä bussia. Hiljasempaankin aikaan ainakin joka tunti. Täällä maalla voi linja-auto mennä aamulla ja tulla iltapäivällä. Silloin kun on koulupäivä. Muuten hiljasempaa. Eli auto on aivan pakollinen väline jokaisella joka esim. töissä käy.
Valtio rahoittaa tästä 800 millin hankkeesta 30 %. Tekee 240 miljoonaa. Silläkin rahalla useampi kuoppa tasaittaisiin ja tie lanattaisiin ajettavaan kuntoon. Nyt voi paikoin joutua ajamaan melkein kävelyvauhtia ja silti iskarit, vetarit ym. saat vaihtaa pari kertaa vuodessa.
Jos mikään muu ei auta, niin jossain vaiheessa syrjäkulmilla asuva väestöö kieltäytyy maksamasta valtionveroa. Mitä semmosta maksaan, josta ei mitään takaisin saa?
Vastaukset
Kirjoittanut TOLIP
Ethän yhtään liioittele?
"Nyt voi paikoin joutua ajamaan melkein kävelyvauhtia ja silti iskarit, vetarit ym. saat vaihtaa pari kertaa vuodessa."
Varsinaisen huonoja osia vaihdat tai vaihdat ne väärin jos pari kertaa vuodessa pitää iskarit vaihtaa.
Kirjoittanut Pool
Niin...
Kuoppa kuopan vieressä oleva soratie kuluttaa iskareita ainakin kymmenen kertaa enemmän kuin asfaltilla ajo. Suhde voi olla isompikin.
Kestopäällysteellä ajaessa voi huoletta lasketella sata tuhatta ennenkuin tarvii alkaavaimentimia vaihteleen. Normaali kuntoisella santatiellä kilsat putoaa puoleen tuosta.
Tämän hetken perunapelloilla (santatiet)iskunvaimentimet on kypsiä kymppitonnin jälkeen.
Kyllä kaiholla muistelee aikaa 20-30 vuotta sitten kun Suomen tiestö oli parhaimmillaan. Raakasti on siitä tullut alas kokonaisuutena. Tokihan on parannuksiakin, kuten kaupunkien ohitustiet ja lossien vähentyminen, mutta perustiestö on päästetty katastrofaaliseen kuntoon.
Ja jos se matalin tieverkosto ei ole kunnossa, on esim. puuhuolto pahasti uhattuna.
Pitäisi olla asiat paremmin kun maa vaurastuu ja samaan aikaan tiestö on kuin entisessä karjalassa.
Kirjoittanut Maximus
Vali vali taas
jättäisit edes yhden illan ja aamun viikossa spämmäämättä
tuubaas tänne palstalle ja laittaisit itse sitä tietä kuntoon, kun kerran tiedät ja osaat kaiken.
Sitä paitsi jos kerran ne sinun niin hyvin tuntemat ja galluppeihin osallistumattomat naapurit ym. ovat sitä rehtiä ja suoraselkäistä maalaisrotua niin innosta hihkuen alistuvat sinun ylivertaisen älysi johdettavaksi tässä asiassa.
Kirjoittanut Opas
Päättäjät päättävät
Mutta mutta, Pool. Sinun kotikuntasi teiden kunnosta vastaavat ihan eri päättäjät kuin Espoon metron rakentamisesta. Espoo rakentaa halpaa ja huoltovapaata joukkoliikennevälinettä massoille vuosikymmeniksi, sinä ruikutat asfalttia Transhittisi, jolla matkustat yksin, alle.Täällä on Länsimetron vaikutusalueella varovastikin laskien yli 400 000 ihmistä, joten vertailupohjaa kotikuntaasi ei ole.
Helsingissä ja Espoossa asuu älykästä, laajakatseista kantaa, joka haluaa kulkea työmatkaliikenteensä mahdollisimman edullisesti ja saasteettomasti. Metro on siihen erinomainen väline, hiljainen ja huomaamaton, hajuton ja vaivaton käyttää. Täällä, missä on ihmisiä.
Sinullakin, Pool, on valta päättää. Voit päättää jäämisestä sinne kauas pimeään, josta sinut lopulta kuljetetaan kuntasi varoin vaivaistalon ja krematorion kautta hautuumaalle. Pappi heittää arkkusi päälle kolme tinakauhallista multaa ja sinua ei enää ole.
Tai voit tulla Espooseen, asua mukavasti ja väljästi, kuljettaa paikallisen leipomon tai Itellan kuljetuksia ja viettää raitista elämää.
Täällä et voi lähteä kankkusessa aamuvarhain liikenteeseen, sillä täällä on tien päällä vähintään 80 000 muutakin. Siellä kiertelet lätäköitä yksinäsi, joten pieni kankkunenkin siedetään. Ymmärretäänkin. Pieneen ikkunaasi kun ei iltapimeällä näy kuin yksi valo, sekin keltainen ja häilyvä, liekö naapurissa öljylamppu, vai onko taas vaihtanut pienempi wattisiin lamppuihin?
Täällä ja siellä voit liittyä liikkeeseen tai puolueeseen, joka parhaiten ajaa asiaasi. Ravialla ruikuuttamalla et vaikuta, vaan teet itsestäsi koomikon.
- Valtion osuus Länsimetrosta on tuo 30%, mikä rikkaan valtiomme rahavirrassa on melkoisen pieni summa, etenkin, kun se jakautuu hyvin pitkälle aikavälille. Espoon ja Helsingin asukkaat maksavat loput, emme me sinun emmekä kunnanisiesi kukkarolle tule. Kyllä valtio tuon 200 miljoonaa korkoineen ottaa ihan meidän selkänahasta, minkä olisi luullut sinun ymmärtävän.
Tässä tullaankin nyt sitten itse asiaan: Vaadit isoilla kirjaimilla pääkaupunkiseudun asukkaita maksamaan heiltä kerätyillä valtionveroilla tiesi korjauksen kirkonkyliltä tiluksiesi halki kotimökkisi portille, asfaltoimaan sen vielä kunnolla, vaikka öljysorakin riittäisi transusi alle.
Pikkuvihje: Vermo myy paria tiehöylää, osta ja opettele ajamaan, ja tarjoa sitten palveluksiasi kuntasi päättäjille!
ps: Vieläkö se xylitolipurkka on siellä takapenkkisi pohjassa, transhit-mies?
Kirjoittanut Pool
Opas...
Ei tässä nyt ole kyse yhdestä eikä kahdesta kunnasta. Suomessa on satoja kuntia joista melkein kaikista löytyy huonokuntoisia teitä. Vähemmän kuitenkin etelästä, minne rahaa syydetään kuin turkin hiasta. Toki sielläkin kepsuja kulkuväyliä on.
Nyt on kyse siitä että maan jokaisessa kolkassa pitäisi olla tiestö jonkinasteisessa kunnossa. Sellaisessa että hälytysajoneuvot pääsee ajoissa perille ja että tukki kulkee. Se on kuitenkin edelleen meille Suomessa se vihreä kulta. En tiedä tulevaisuudessa jos sitä ei metsistä sahoille asti saada. Kaikkea ei voi pistää leutojen talvienkaan syyksi, vaikka ne paljon kelirikkoa pahentaakin.
Tuskin Helsingissä ja Espoossa sen laajakatseisempaa tai älykkäämpää väestöä asuu kuin maaseudulla. Paremman tiestön varressa asuvat kyllä. Se isoin ero.
Ei täälläkään aamukankkusessa lähde kuin muto-osa liikkeelle aamuisin. Se sama osa, joka tekee sitä missä päin maata hyvänsä. Ja tekee just niin kauan kuin lakia muutetaan. Sillä jos parikymmentä kertaa jäät kiinni ratista kilvettömällä autolla ilman voimassa olevaa ajolupaa ja ei sakkoa kummempaa, niin ei tarvi odottaa että kaveri tapojaan muuttaa.
Tässä ei tosiaan vaadita pks-seutua osallistumaan sisä suomen tienhoitoon, vaan vaaditaan valtiolta asioiden tärkeysjärjestykseen laittamista. Kovasti tuntuisi oikeudenmukaiselta, että täältä kerätyillä verorahoilla myös jotain tänne saisimme. Nyt ne menevät ties minne. Ei ainakaan tienhoitoon.
Kirjoittanut Mimu
Pool oikeassa
Maalla asuvat joutuu taas kerran maksumiehen rooliin. Eikö jo pikkuhiljaa alkaisi siellä kehäteitten sisällä asuvat tulla omillaan toimeen. Siipiveikkoja sanon minä.
Kirjoittanut Boooool
Mitä väliä..
..miillään on? Jos vain Liverpooli voittaa!
Mietiskelin tässä että jos jokainen pk-seutulainen lähtisi mukaan tähän metrourakkaan, ostamalla taivaskappaleensa 1000euron hintaan. kyllähän jokainen metrofani sen maksaa, ja vaikka maksaisi vain 20% väestöpohjasta, se tekisi 200 000 x 1000e = 200 000 000e. Tämä on kyllä paha aliarvio, normaali 4hlön perhe maksaisi todennäköisesti jopa 8 000-10 000e!
Teidänkin pitäisi siellä neuloa sen rahapussin pohja kiinni ja edes yrittää elää niillä varoilla, jotka käyttöön annetaan.
Vaikuttaa voit vain sisältäpäin, olisit pyrkinyt kuntasi valtuustoon, hakeudu perusjunttien listoilta EU-vaaleihin, voin esitellä sinut perusjunttien pääjuntille Vermossa, etukäteen voin hänelle kertoa sinun olevan tuore käännynnäinen, ja että varsinkin Johanna Tukiaisen ja Tony halmeen viitoittama tie kiinnostaa ja kannustaa sinua. Mielipiteesikin ovat samaa maata.
- Täällä ruikuttamalla viherkaihin kaventamalla katsannollasi teet itsesi vain naurettavaksi. Asenteesi aiheuttaa ainakin sen, että allekirjoittanut Opas toivoo ja haluaa vaikuttaa niin, että maalle valuvat, pääkaupunkiseudulta kerätyt valtion verotulot käytettäisiin tulevaisuudessa yksinomaan tämän seudun hyväksi.
Et, hyvä Pool, vain taida ymmärtää, että täältä ne valtion verotulot pääsääntöisesti palkansaajilta kerätään. Se on melko olematon summa, mitä esim. sinun asuinkunnastasi noita tuloja löytyy.
Mutta ala päättäjäksi, kyllä sinä siellä noilla ajatuksilla kannatusta saat!
Kirjoittanut Olavi
Kaamea on tilanne
Samaa mieltä "Poolin" kera teistä. Esimerkiksi Karkkilan molemmilla puolilla Pori-Hki tiellä on sellaisia 10cm syvyisiä isompia ja pienempiä kuoppia tiessä, johon on mukava huristella. Tämä vaan yksi esimerkki, Suomen tiet ovat todella kaameassa kunnossa. Vielä kun talvet ovat tällaisia, niin pahenevat vaan kovaa vauhtia.
Naurettavia pikkupaikkauksia räpelletään sinne tänne. Myös nastojen aiheuttamat ajourat näin vetisillä ja pikkupakkasen talvilla ovat todella vaarallisia salakavalasti jäätyneinä.
Huomio ja rahat kiinnitetään johonkin 40km rajoitusalueen korokkeisiin ja joissakin paikoissa jalkakäytävän leventämiseen siten, että toinen ajokaista katkaistaan. Käsittämätöntä.
Samoin n.s. liikenneympyrät, eli nykykielellä kiertoliittymät. Mm. Vermoon, tallialueelle meneville hevosautoille on keksitty oikein hieno ja käyttökelpoinen ympyrä vähän ennen talliporttia, sitä ei vähänkään isommalla hevosautolla voi ajaa muuten kuin oikaisemalla korokkeiden ja jalkakäytävän kautta. Uskomattoman älyttömiä ratkaisuja. Tuntuu se Vermonkin tieidea ihan kiusanteolta. Jne. jne.......
Kirjoittanut Pool
Kuin salaman iskusta...
tuli just ohjelma tiestöstä suomi expressissä. Voi hyvinkin näkyä areenassa sekin kuten nykyään on tapana. Kannattaa tutustua.
Toimittaja lähti Rovaniemeltä tutustumaan tien kuntaan Ivalosta Nellimiin. Aika savivelliä tuntuu se olevan. ´Tiestä on väännetty kättä vuosikymmeniä, mutta parannusta ei tunnu tulevan. Jotain katteettomia lupauksia vain.
Nellim on vireä 180 asukkaan kylä Inarissa. Väestöstä osa on alkuperäistä kansaamme eli kolttasaamelaisia. Nostaa kylän arvoa kummasti. Venäjän rajalle vain 9 kilsaa.
Aivan kauheassa kunnossa on tie kelirikkoaikaan. Silti sitä pitäisi päästä joka päivä kulkemaan. Paikallinen taksiyrittäjä kertoi joutuvansa autonsa pesemään 5-6 kertaa päivässä! Eikä ihme kun katseli kuvia perunapellosta.
Parinkymmenen kilometrin pätkän kuntoon laittaminen asfaltointeineen maksaisi 6 miljoonaa. Aivan hirmu raha Lapin tiepiirille jonka koko vuoden budjetti alta 50 milliä.
Mutta pikku raha jos vertaa valtion osuuteen tuosta metron lisäjatkeesta. 240 milliä.
Kyllä niin eriarvoiseen asemaan ihmiset laitetaan Suomessa että pahaa tekee. Etelä-Afrikassakin on takuulla tänä päivänä asiat paremmin sen suhteen.
Kirjoittanut Mimu
Pool oikeassa taas
Me tuotamme kotimaisen ruuan jota kaupungeissa pistetään kattilaan. Porkkanat narskuu pääkaupunkilaisten hampaiden välissä ja salaatteja tungetaan leivän päälle. Tästäkin me maksetaan verot joilla sitten rakennetaan metroja sun muuta pääkaupungin joukkoliikennettä.
Mitenkähän kävisi jos kaikki eläisi oman alueen tuotoilla;)
Kirjoittanut poropeukalo
Maaseutu kunniaan
Kyllä Pooli on oikiassa.
Metrot ja ratikat voisi lopettaa koko Helsingistä ja ihmiset voisivat mennä töihin vaikka pyörällä, tai hiihtämällä. Näin meki mentiin joskus kouluun täällä maaseuvulla.
Suomen jokkaiseen kolkkaan on syytä saada asvaltoitu tien, näin myös meijän kylällä. Vaikka meijän tietä ei käytä ku mie ja naapurin Pentti, niin asvaltti pittää saaha. Iskaritkin joutuu nykysin vaihtamaan kerran viidessä vuodessa, ku normaalisti ne kestää melkein seittämän vuotta.
Ja se että meistä maalaisista ei tule verotuloja on täysin palturia. Myö ja Pentti maksetaan joka kerta ku tuet napsahtaa usseita rosentteja veroja. Lähe Pooli eurovaaleihin, niin mie ja Pentti äänestellään sua.
Kirjoittanut Tarkkailijatar
Vai niin
On tämä "Opaskin" ihan hukassa jos olemme me muutkin, jotka olemme äänestämällä halunneet oikeiston päättämään maan asioista.
Opas väittää maatamme rikkaaksi, selitä nyt vähän mistä tuollaisia ajatuksia olet haalinut.
muutama tosiasia vaan...
YK:ssa olemme allekirjoittaneet sopimuksen, jossa olemme lupautuneet antamaan kansantuotteesta 0,7% kehitysapuun. Muut pohjoismaat antavatkin ja jotkut vielä enemmänkin, mutta me pusikkosuomalaiset 0,4% siis häpeällistä.
Velkaa otimme entisen lisäksi juuri 2 miljardia.
Sosiaalipuolelle (vanhuksille, sairaille, lapsille) esim. Ruotsin sijoittama rahasumma on kaksinkertainen. jne. jne.
Joten missä se maamme rikkaus näkyy, muualla kuin valtionyhtiöiden johtajien optioissa?
Kirjoittanut poropeukalo
Isä aurinkoinen
Tuollaaset tarkkailijattaret myö kuskailtiin itärajalle aikannaan. Kehitysavut voipi suoraan ohojata syrjäseutujen teitten kuntoon. Velekaakaan ei kannata ottaa ny ku korokkin on niin korkialla.
Kirjoittanut Älä Mölö
Yksinkertainen laskutoimitus
Jos sitten poolillekin aukeaisi, että mihin niitä verovaroja kannattaa ensisijaisesti käyttää.
Pool sanoi, että tuo lappalaisten tien parantaminen maksais 6 Me. Kylässä 180 asukasta, joten jos jokainen asukas hyötyisi tuosta tien parantamisesta, olisi satsaus reilut 33 000 euroa / asukas.
Jos länsimetro hyödyntää 400000 ihmistä ja satsaus on 240 Me, tekee se 600 euroa / asukas. Tästä voi poolkin miettiä ihan itsekseen, kumpi on se järkevämpi satsaus :)
Länsimetro jota käyttää 400 000 ihmistä maksaa 800 miljoonaa€
Hinta: 800 000 000€/400 000 = 2000€/henkilö
Jos lasketaan vain valtion osuus eli 240 miljoonaa€
Hinta: 240 000 000€ / 400 000 = 600€/henkilö
Näin se vain menee, panos-hyöty% ratkaisee valtion tuet. En ota kantaa onko tämä oikein, koska se riippuu miltä kantilta asiaa katsoo. Jos ei miellytä voi muuttaa etelään tai nykypäivänä on helppo muuttaa vaikka Ruotsiin, jos näkee ruohon olevan vihreämpää aidan toisella puolella.
Kirjoittanut Iso-Eric
pilkkuvirhe
Niin kuin Älä Mölökin oli jo laskenut eli lapintien hinta on 33 333€/henkilö.
Kirjoittanut Pool
Just joo...
minuutin välein ilmoittautui kaksi sälliä kisaan onko otsikon teksti totta. Nimenomaan sille ...ei-puolelle!
Jos joku alkaa laskemaan markoissa(euroissa) sitä kuinka paljon maksaa toimiva tieyhteys / per asukas niin hallelujaa. Nostan käteni pystyyn. Ihan mahdottomiin ei pysty mielipidepalstallakaan.
Meinaatteko Mölö ja Eric että on tärkeämpää saada 400 000 ihmiselle nopeampi yhteys hesan keskustaan (hyvin toimivat yhteydet on jo olemassa) kuin saada 180 ihmiselle (huomioitava myös toiseen suuntaan menevä liikenne) kunnon yhteys mannersuomeen.
Jos vastaatte tuohon...Kyllä...lienee turha enempää piirtää paperille.
Eikö ole tärkeämpää saada kaikille kunnolliset tieyhteydet kuin saada osalle ihmisistä supernopeat yhteydet? Käsi sydämelle nyt...pidättekö niitä Espoolaisia tärkeämpinä ihmisinä kuin Nelliläisiä?
Tälläisten asioiden vuoksi osaan arvostaa yli kaiken Kekkosta. Hän ymmärsi että suomalaisen pitää aina olla tasa-arvoinen. Asui hän sitten missä päin valtakuntaa hyvänsä. Pitää myös muistaa että näissä pohjoisen ihmisissä on vielä ihan sitä aitoa suomalaisuutta. Kolttasaamelaisia mistä me muut ollaan peräisin. On pikkasen kovempi juttu olla aito koltta kuin aito stadilainen.
Muistakaa aina tämä.
Kirjoittanut hoh hoh
pool taas vauhkoaa asioista mistä ei mitään tiedä
sinällään ei yllätä. Vähän sama kuin tämä kauppojen sunnuntai aukiolokin. Mitään ei ole päätetty ja Pool vauhkoaa. Mitä lie nämä poolin "politiikkapaskat" tekee tällä petsarien palstalla? Varsinkin kun pool selkeästi yrittää päteä asioista, josta ei tajua hevon paskaakaan.
Kirjoittanut Kielo
sen ajan mitä
olen palstaa seurannut niin äkkiä rahat tiehen jolla voisit astella hoit...
Kirjoittanut PILOT
Omat itse valitut päättäjät
Kyllähän homma pelaa niin, että ne omat itse valitut kunnanvaltuutetut omalta osaltaan siellä päättävät mitä tehdään ja mihin rahoja käytetään eli käytetäänkö esim. teiden kunnostukseen.
On monesti pitkin Suomea ajellessa tullut nähtyä kuinka uusi päällyste tai paremmin aurattu/hiekoitettu tie päättyy siihen kun kunnanraja kylteillä näytetään.
Onko siis tullut valittua väärää väkeä sinne päättämään (vaikka siellä yksivärisissä kunnissa saadaan siis päätettyä mitä vaan yksimielisesti jos niin halutaan) jos tiet eivät pysy kunnossa vaan rahat käytetään johonkin muuhun "tarpeettomaan"?
Kirjoittanut Taito
Pääkaupunkiseudun liikenne
Sen käsittäminen on Poolille ylitsekäymätön paikka.
Etelässä asuu paljon ihmisiä, joiden liikkuminen ja liikuttaminen aiheutaa koko joukon alati pahenevia ongelmia. Niitä on ratkaistava viimeistään nyt. Muuten ei kohta liiku kukaan.
Kuka osaa kuvitella tätä päivää ilman itämetroa. Ah tuo kaukaa viisas ratkaisu. Muistan kouluajoiltani itäväylän hirveät ruuhkat 60-luvulla, vaikka väylää levennettiin ja sillan kaistoja lisättiin. Nyt siellä ei liikuisi kukaan.
Toivottavasti muinaisjäänteet kuten Pool älyävät asian. En usko niin, koska Pool on umpikepulainen, jonka ajatusmaailmaa rikastaa persulaisuus ja naispappeuden vastustaminen. Noilla eväillä ei paljon tajua. Hyvää liikuntaa hänelle tuo kuoppien väistely.
Kirjoittanut Iso-Eric
jep
Ei ehkä ole moraalisesti oikein, mutta puhtaasti taloudelliselta kannalta on. Se on jokaisen oma asia kumpaa näistä arvostaa enemmän.
Miten niin on "kovempaa" olla Lapin Aslak kuin töölöläinen? Se, että asuu korvessa ja elää porotuilla ja halvoilla asumiskustannuksilla ei tee kenestäkään sen kovempaa.
Kirjoittanut Älä Mölö
Rautalankaa
pitää olla kun poolille näitä koittaa selittää. Ei se vaan mene perille :)
Eikös niillä lappalaisilla ollut toimiva tie? Savinen ja kuoppainen, mutta tie kuitenkin. Varmasti ihan toimiva, jos kylässä on alle 200 ihmistä, joista kaikki eivät sitä edes käytä. Järjen köyhyyttä rakentaa parille sadalle ihmiselle miljoonia maksava tienpätkä, kun jonkinlainen reitti on kuitenkin olemassa. Eikä kyse ole siitä, että espoolainen olisi lappalaista parempi ihminen.
Menepäs pool joskus Espoon nurkille ruuhka-aikaan ja mieti sitten uusiksi, voisiko länsimetro jotenkin vaikuttaa niihin ruuhkiin. Tai mitä vaikutusta länsimetrolla voisi olla esim. pääkaupunkiseudun ilmanlaatuun. En asu lähelläkään pääkaupunkiseutua, mutta ymmärrän hyvin miksi se metro halutaan rakentaa.
"Jos joku alkaa laskemaan markoissa(euroissa) sitä kuinka paljon maksaa toimiva tieyhteys / per asukas niin hallelujaa. Nostan käteni pystyyn."
Näin niitä vaan lasketaan. Kyllä investoinnit pitää miettiä siltä pohjalta, että kuinka monen ihmisen elämää sillä helpotetaan ja mikä on investoinnin määrä yhtä ihmistä kohti. Ei 1000 ihmisen kuntaankaan futishallia rakenneta ihan vaan sillä fiiliksellä, että sellainen auttaisi kylän junioreita. Kyllä siinä saa vanha ulkokenttä kelvata.
"Tälläisten asioiden vuoksi osaan arvostaa yli kaiken Kekkosta. Hän ymmärsi että suomalaisen pitää aina olla tasa-arvoinen."
Kekkonen rakenteli niitä tieverkkojaan ihan siltä pohjalta, ettei itse tarvinnut lomapaikoilleen ja metsästysreissuilleen ajella pomppuisissa oloissa. Ei siinä tasa-arvoja ajateltu :)
Kirjoittanut onnimanni
Kummallinen riita
Eikös se nyt ole selvää, että metro pitää rakentaa Espooseen ja pikkukylien tiet parantaa. Ei tästä kai kahta sanaa ole. Mistäkö rahat ! No korotetaan hiukka nuita veroja, liikaa jo lasketttu tuloverotusta. Lisäksi lääkärien ym. huijarien pääomavero-oikeus pois, samanlaisia duunareita nekin on vaikka esittävät Hippokrateen valan miehiä valkoisissa takeissa ja köyrivät nuoria hoitsuja taukotiloissa.Tiiän kyllä, velipoika Meilahdessa lekurina, kyllä on sillä hoitsuista !
Lisäksi tuleva kotimainen pokeriyhtiö voitaisiin perustaa siten, että voitot menee tielaitokselle tai mikä lie Destia nykyisin !
Kirjoittanut Taito
Pool sotkee
Ei nämä kysymykset oikeastaan liity toisiinsa. Länsimetro pitää rakentaa ja Poolille välttävät pitkospuut, jotta pääsee naapureita kiusaamaan tyhmillä aatoksillaan. Eikäkun niihin vanhalestadiolaisten seuroihin tietysti.
Kirjoittanut Pool
Jo vain on...
Täällä osa heittää ihan pokkana, että on tärkeämpää rakentaa uusia väyliä sinne missä jo on ennestään hienot sileät asfaltit.
Eikö tärkeämpää ole rakentaa ensin tämän maan liikenneyhteydet joka puolelle tasa-arvoiseksi?
Ei siellä etelässäkään alkuperäisiä asukkaita niin hirveesti ole. Kyllä suurin osa sullotuihin luettavista on sinne vappaehtoisesti mennyt. Tosin osa pakosta.
Mutta tuolla Lapin kairan syrjillä on eletty iät ja ajat. Harva sinne on muuttanut.
Joten jos pikkasenkin tasa-arvoa noudatetaan, niin ensin tiestö kuntoon kaikille.Sen jälkeen sitten jos rahaa on, voidaan lisää teitä ja ratoja rakentaa.
Kirjoittanut Kielo
voisitko olla
Pool hiljaa edes yhden viikon niin ei kaikki huomio mene näihin sun tyhmiin avauksiin.
Siis tänne on muodostunut Pool/ muut asetelma ja se vie kaiken huomion muulta jopa asialliselta keskustelulta. Tosi fiksut tyypit ovat ottaneet elämän työkseen ampua alas kaikki mitä koneeltasi tänne lataat. Masokisti saat olla mutta elä kiusaa sillä kaikkia muita paitsi noita vastustajiasi. Huomio hukkuu kun kaikki nukkuu
antamallasi poolilla.
Kirjoittanut chaos
pool
"Joten jos pikkasenkin tasa-arvoa noudatetaan, niin ensin tiestö kuntoon kaikille."
Noudatetaanko myös sen verran tasa-arvoa, että Lapista ja Pohjanmaalta kerätään saman verran euromääräisesti veroja kuin Etelä-Suomesta?
veroprosentti huitelee kaiketi sitten sielläpäin kaikilla sadassa, mutta tasa-arvo ennen kaikkea.
Ota nyt Pool järki käteen. Rahaa käytetään siellä mistä sitä kerätään.
Kirjoittanut Ahatova
on se hyvä tämä demokratia, eli tasa-arvo.
Näkee täälläkin kuinka kukaan ei ole samaa mieltä Poolin kanssa. Se on sitä demokratiaa! Kyllä kansa tietää, sen näkee kerrasta toiseen.
Ompa siellä maalla kehnoa tuo asuminen, valitettavaa on yhdestä jos toisesta asiasta. Muutahan Pool kaupunkiin, niin pääset markumasta.
Ps. On kaupungeissakin viheralueita jopa yllättävänkin paljon. Suomessahan ei mitään suuria kaupunkeja edes ole.
Kirjoittanut Pool
Heh Ahatova...
puolen tusinaa kovaäänisintä vastustaa kaikkea mitä ehdotan. Loput voi olla samaa mieltä mutta ovat viisaasti hiljaa. Kukapa vapaaehtoisesti lähtee kivitettäväksi.
Paljon on hyvää sekä maaseudulla että kaupungeissa. Mutta epäkohtiakin molemmista löytyy.
Ihan demokratian peruslakeja noudattaen pitäisi saada tuo tieasia ensin koko valtakunnassa kuntoon. Ajatelkaa tilannetta kun tulee hälytys ambulanssille tai palokunnalle. Kyllä ensimmäisen tunnin aikana pitäisi saada apua. Nyt se ei monessa kohtaa maata onnistu. Mutta tämäkin asia valkenee vasta kun joku iso viskaali heittää toista silmään perholla jossain sivupurolla kaamean tieyhteyden päässä.
Kirjoittanut Älä Mölö
Heh
Toivottavasti nämä poolin jutut on provoa. Eihän kukaan voi tosissaan väittää, että miljoonan ihmisen pääkaupunkiseudulla ei saa olla parempia liikennejärjestelyitä kuin jossain Lapin korvessa. Jos oikeasti näin ajattelee, niin aika heikosti on asiat.
Jos on valinnut asuinpaikakseen korven, niin silloin on syytä oppia, että palvelut ja toiminnot eivät ole samalla tasolla kuin kaupungissa. Jos se alkaa ahdistaa, niin ainahan voi muuttaa kaupunkiin :)
Voi vain ihmetellä, miten Suomesta löytyy näin yksinkertaisesti ajattelevia ihmisiä.
Kirjoittanut P-A Lättyä
Perho porhon silmään
Ja kas sivupurolle rakennetaan asfalttitie ja päästään sivupuroista.
Tämä on taas typerin Poolin ketjuista Herran aikoihin.
Kirjoittanut Ahatova
niin
Kyllähän tuo Poolin juttu osoittaa vanhan maajussin perusperiaatteen: maa on tärkeämpi kuin ihminen. Samoin kuin jotkut uunot pitää eläimiä korkeammassa arvossa kuin ihmistä, yhtä hullulta kuulostaa..
Nimittäin kun kaikkialla maassa tulisi olla samanveroiset liikenneyhteydet, eli porukka sitten missä vaan. Tuossa olisi valtio hiukkasen äkkiä konkassa kun joka paikassa huristelisivat metrot ja lähijunat, sekä onnikoita 15min välein sinne tänne :)
Ymmärrätkö Pool, että kun puhut tasa-arvosta, niin esim. 100000 asukkaan kaupungissa palveluiden tulee ollakin pikkasen edellä 1000 asukkaan kylästä. Olisko sitten vaikka 100 kertaa parempia?
Kirjoittanut MaaHineN
Maa
on kyllä tärkeämpi kuin ihminen tai mikään muu, koska se ylläpitää kaikkea elämää maapallolla,
Maa ei tarvitse ihmistä, mutta ihminen tarvitsee Maata, joten sitä pitäisi suojella kaiken maailman ääliöiltä, joita löytyy kaikilta tasoilta levittämään asfalttia ja muuta paskaa joka nurkkaan.
Kirjoittanut Ahatova
turhaan kai edes kommentoi
Mutta Poolin mukaanhan esim. kepu jyrää kun vaalikartalla suuri osa on vihreätä ja täten on täysin käsittämätöntä ettei kepu silti ole suurin puolue. maajuttu oli kai hivenen epäselvästi ilmaistu.
Kirjoittanut Pool
Maahinen harvinaisen oikeassa...
jos maa lakkaa tuottamasta ruokaa meille, niin muutaman kuukauden päästä ei tällä telluksella ole ainuttakaan ihmistä elossa. Siinä ei sitten asfaltitkaan auta. Tämä kannattaa kaupunki sissienkin muistaa kun seuraavan kerran mökille karauttaa. Lätsä päästä ja kohtelias tervehdys viljelijän kohdalla. On tärkeämpi kaveri kuin lääkäri tai tuomari.
Lättyä...ei tietenkään aleta raiskaan enää lisää luontoa. Joka purolle menee läpikäymättömään viidakkoon, tiedostakoon vaarat. Mutta sitten kun selviää tielle asti, olisi mukava että sitä pitkin pääsisi kulkemaan normaalisti.
Oon ihan sata että jos vaikka Kauniaisissa tai Tikkurilassa jätettäisiin pari sataa ihmistä ilman tietä, niin siitä poru syntyisi. Jos tämä sakki pistettäisiin kiertämään aina hesaan tulleessaan vaikka Järvenpään kautta ala-arvoista kinttupolkua pitkin. Tuskin ihan tuosta vaan tyytyisivät kohtaloonsa.
Tällä esimerkillä tarkoitan sitä että väestön pitää olla tasa-arvoinen kaikissa perusjutuissa suomenmaassa. Tokihan luonto asettaa omat rajoituksensa esim. saaristossa liikkumiseen. Mutta mantereella pitää löytyä välttävät tieyhteydet kaikille. Asui sitten etelässä tai pohjoisessa. Vasta sen jälkeen aletaan rakentaa lisäyhteyksiä kun saadaan ensin kaikille perustarpeet kuntoon.
Mölö...kyllä ihan sitä tarkoitan mitä sanon. En vaadi että joka puolella junat kulkisi tai motareita olisi, mutta perusjutut pitää olla kaikille kunnossa. Ihan yhtä arvokas kansalainen on se Ivalon ukko kuin fröökynä töölössä.
Kirjoittanut tragedian
Pool
"Tällä esimerkillä tarkoitan sitä että väestön pitää olla tasa-arvoinen kaikissa perusjutuissa suomenmaassa."
Väestö on tasa-arvoinen tässäkin asiassa Suomessa.
Jokainen saa IHAN ITSE päättää minne päin Suomea muuttaa asumaan. Palveluiden ja kunnon yhteyksien keskelle, tai vaihtoehtoisesti keskelle ei mitään. Jos valitsee jälkimmäisen on elettävä seurausten kanssa.
Se ei ole tasa-arvon puutetta, että perii vanhempiensa maatilan keskeltä ei mitään, jää sinne asumaan ja odottaa että kaikki tulee syliin ilmaiseksi.
Jokainen on vapaa muuttamaan ihan oman mielen mukaan.
Kirjoittanut Maximus
Jos teidenrakennuksen
tai kunnostuksen sykli on syrjäseudulla 100 vuotta, niin sen kanssa pitää elää tai muuttaa muualle tai sitten voisi todellakin tehdä jotakin eikä odottaa valmista.
Kaupungeissa monissa taloyhtiöissä tehdään hommia talkoilla eikä jäädä odottamaan jotain valtionapua.
Kirjoittanut Älä Mölö
Hohhoijaa
Kun ei mene perille niin ei mene perille :D
"Oon ihan sata että jos vaikka Kauniaisissa tai
Tikkurilassa jätettäisiin pari sataa ihmistä ilman tietä, niin siitä poru syntyisi. Jos tämä sakki pistettäisiin kiertämään aina hesaan tulleessaan vaikka Järvenpään kautta ala-arvoista kinttupolkua pitkin. Tuskin ihan tuosta vaan tyytyisivät kohtaloonsa."
En tiedä, oletko yksinkertainen vai kieltäydytkö vain ymmärtämästä tätä asiaa?
Tieverkoston ja liikenneyhteyksien pitää olla kunnossa siellä alueilla, joissa asuu tai liikkuu paljon ihmisiä. Ei etelässäkään jokaiselle tule kotikylään asti mitään nelikaistaista väylää tai edes päällystettyä tietä. Jos asuu syrjässä pääkulkuväyliltä ja kaupungeista, niin usein sinne kotiovelle joutuu ajamaan sorapäällysteistä tai muuten heikompikuntoista pikkutietä. Mutta tämähän on jokaisen oma valinta, jos haluaa asua kotikylässään niin silloin on tingittävä tietyistä asioista.
Vertauksesi Kauniaisiin ja Tikkurilaan ontuu pahasti. Molemmat sijaitsevat sellaisella alueella, että ympäristössä on satoja tuhansia ihmisiä. Silloin näitä teitä käyttävät muutkin kuin pelkästään noiden kuntien omat asukkaat. Joten on aivan luonnollista että silloin myös näiden alueiden tiestö on hyvää tasoa.
Lapin perukoilla ei tuon kylän ympäriltä löydy samanlaista ihmismassaa, joten miksi sinne pitäisi rakentaa mitään ihmeellisyyksiä?
Jos noudatettaisiin poolin mallia ja rakennettaisiin ensin kaikille yhtä hyvät tiet ja vasta sitten parannuksia isoille alueille, kävisi niin että suurten asutuskeskusten liikenne olisi täysin solmussa. Jokainen voi miettiä, minkälaisia ongelmia se aiheuttaisi esim. tavaroiden liikkumiselle tässä maassa. Suuressa osassa maata hyvät tiet olisivat puolestaan täysin käyttämättä, mitä nyt joku kyläukko mopollaan päräyttäisi kerran tunnissa. Onneksi kukaan ei ole niin hullu, että edes harkitsisi tällaista älynväläystä :)
Kirjoittanut Pool
Niin...
aluepolitiikka tuntuu olevan aina vain enemmän ja enemmän hukassa tässä maassa.Ollut sitä Urkin poismenon jälkeen koko ajan. Ja eikun vaan tauti pahenee.
Eikö tarkoitus ole pitää tasaisesti asuttuna koko maa? Eikö se ole jo maanpuolustuksenkin kannalta ihan välttämättömyys? Hyvin äkkiä taas koitettas suomineitoa katkaista jos tyhjää maakuntaa löytyisi.
Ja jotta edes tämä väki pysyisi ja saataisiin uuttakin polvea maalle, niin silloin tarvitsee olla kunnollinen (välttävä) tie joka paikkaan.
Pahin uhkakuva on että 90 % asuu taajamissa muutamassa isossa kaupunkissa ja muualla aukee laaja autio maa. Varmaan tätäkin osa toivoo. Näille annan vinkin: kannattaa jo hakeutua ras-va-tri kursseille. Voi tulla tunkua.
Kirjoittanut Älä Mölö
Ei
"Eikö tarkoitus ole pitää tasaisesti asuttuna koko maa?"
Miksi olisi. Kaupungistuminen on käynnistynyt monta vuosikymmentä sitten, siihen on vain syytä tottua. Onko Ruotsi, Norja tai vaikkapa Venäjä tasaisesti asutettu? Eikä sillä ole nykyaikaisessa sodankäynnissä mitään merkitystä, onko maa tasaisesti asutettu vai keskittyykö asutus enemmän isojen keskusten ympärille.
"Ja jotta edes tämä väki pysyisi ja saataisiin uuttakin polvea maalle, niin silloin tarvitsee olla kunnollinen (välttävä) tie joka paikkaan."
Eiköhän se väki pakene maalta siksi, että siellä ei ole koulutusmahdollisuuksia nuorille eikä myöskään koulutusta vastaavaa työtä. Kaikki eivät halua olla tukiaisilla eläviä maajusseja. Ja noihin taas vaikuttaa ihan muut asiat kuin se, että onko kylässä sora- vai asvalttitie.
Kirjoittanut Pool
Mölö...Älä...
Nythän valtio ulkoistaa virkojaan pks:n ulkopuolelle kiihtyvää vauhtia. Virastot lähtee maakuntiin niin että nuppi tutisee. Uskoisin että kunnon teitä vaativat nekin jotka mukana menee. Osa nyt ei lähde, koska pelkää maalla-asumista. Taitaa Mölökin kuulua siihen uusavuttomien kerhoon:)
Tokihan se pitkälti on taloudellinenkin kysymys tuo maalle muutto. Ne lähtee joilla on siihen varaa.
Eiköhän nuo perussuomalaiset asiaan parannusta saa jahka parikymmentä edustajan paikkaa ensi vaaleissa nappaavat. Keskusta kun säilyttää suurimman puolueen paikkansa, niin jo siinä pienemmät toisiaan katselee ja kyräilee.
Kirjoittanut tragedian
Pool
Tasa-arvo kortin katsottuasi hakeuduit perusteluissasi moraalin kautta kokeilemaan kepillä jäätä vetämällä esiin maanpuolustuksen.
Pitäisikö tässä nyt sitten odottaa rauhassa sitä että vedät vielä viimeisenä korttina hihasta sen raamatun ja kerrot kuinka sielläkin ohjeistetaan antamaan kaikille samanlaiset tiet.
Siinä olet kieltämättä kyllä oikeassa, että mikäli Venäjä päättäisi Suomeen marssia, niin kaikkihan pääsisivät paljon helpommalla ja halvemmalla jos täällä olisi venäläisille valmiina kunnon tiet joita pitkin uusiin maakuntiinsa ajelisivat.
En edes tiedä kuinka mones kerta tämän ketjun avaus oli, kun katkeransävyisesti länsimetron puheenaiheeksi otat. Paneehan se tietysti miettimään, että kuinka monta metriä asfalttia kotikylääsi olisit samalla energialla jo saanut suurena visionäärinä järjestettyä.
Kirjoittanut Älä Mölö
Heh
"Nythän valtio ulkoistaa virkojaan pks:n ulkopuolelle kiihtyvää vauhtia. Virastot lähtee maakuntiin niin että nuppi tutisee. Uskoisin että kunnon teitä vaativat nekin jotka mukana menee. Osa nyt ei lähde, koska pelkää maalla-asumista. Taitaa Mölökin kuulua siihen uusavuttomien kerhoon:)"
Koita nyt pool päättää, mitä tarkoitat maalla :)
Osa virastoista lähtee pois pääkaupunkiseudulta, mutta eivät suinkaan mihinkään maalle tai korpeen. Muihin kaupunkeihin kuten esim. Kuopioon, Ouluun, Hämeenlinnaan, Lahteen tai Rovaniemelle niitä ollaan siirrelty. Jos nuo lasketaan "maaseuduksi" niin maallahan sitä minäkin sitten asun. Kiitos huolenpidosta, mutta en kyllä kuulu uusavuttomien joukkoon.
Ja kyllä täällä meillä on ihan kunnon tiet. On ollut jo paljon ennen kuin valtio on virastojaan siirtänyt. Mutta silti suon ilomielin espoolaisille tuon metron ja siihen valtion tuen :)
Kirjoittanut Älä Mölö
Ja vielä
"Keskusta kun säilyttää suurimman puolueen paikkansa, niin jo siinä pienemmät toisiaan katselee ja kyräilee."
Päivitäpä ne tietosi. Kokoomus nousi vaaleissa Suomen suurimmaksi puolueeksi ja keskusta tipahti jo kolmoseksi...
Kirjoittanut Maximus
Uusavuttomista puhuu
pool eli itsestään, kun ei osaa niin helppoa hommaa kuin laittaa tietä tasaiseksi.
Kirjoittanut tragedian
Älä Mölö
"Päivitäpä ne tietosi. Kokoomus nousi vaaleissa Suomen suurimmaksi puolueeksi ja keskusta tipahti jo kolmoseksi... "
Mutta jos tuloksissa otetaan huomioon eri puolueiden eri paikkakunnilla käytössä olevat arvostuskertoimet, niin Keskusta oli selvä ykkönen.
Lisäksi Keskustan tuore rotaatiopolitiikka aiheuttaa sen, että kuntavaaleissa tähdättiinkin vain kolmen sakkiin ja eduskuntavaaleissa sitten taas kaikki lauletaan "You'll never milk alone".
Kekskusta siis on tälläkin hetkellä Suomen suurin puolue, emmekä me voi sille yhtään mitään.