Väärään suuntaan jälleen kerran...Singaporea ja Suomea ei voi liikennepoliittisesti verrata mitenkään keskenään. Toinen on itikanpaskan kokoinen (697 km2), mutta täyteen asutettu 7000 hlöä/km2 maapläntti, ja toinen pitkien etäisyyksien kylmä ja pohjoinen maa, jonka pinta-ala (338 432 km2) ja, jossa asukkaita 15hlöä/km2.
Sitten näissä kahdessa maassa pitäisi soveltaa samaa logiikkaa autojen omistamisen suhteen.
Voi jumankauta Osmo tätä idiotismia !
LinkkiSoininvaara (http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/soininvaara auton omistus luvanvaraiseksi/201304405905)
Vastaukset
Kirjoittanut Siismitä
Ymmärrysongelmaa?
Mitä kohtaa tuossa Soininvaaran blogissa et oikein ymmärtänyt, kun tuollaisen vuodatuksen jouduit kirjoittamaan?
Ihan järkeviähän tämä tunnetusti erittäin fiksu mies kirjoittaa.
Kirjoittanut TarkkailijaToope
Suomessahan on saman tapainen järjestelmä
Tosin se on voimassa vuoden kerrallaan eikä saatavuutta rajoiteta. Halvempikin se on Suomessa. Sitä kutsutaan Suomessa ajoneuvoveroksi.
Kirjoittanut Havukkalainen
Singaporessa tuo toimii
Täällä taas ei koska asumme pitkien etäisyyksien maassa jossa julkinen liikenne on surkeaa ja mahdotonta saada toimimaan kannattavasti suuressa osassa maata.
Itse kuljin yhteen aikaan reilusti +100km päivässä työmatkaa autolla koska julkisilla ei päässyt ja hinta olisi myös ollut ylivoimaisen kallis.
Viherpiipertäjät ei ymmärrä että maa pysähtyy jos yksityisautoilu tehdään liian kalliiksi.
Kansanedustajien on hyvä elvistellä kun kaikki liikkuminen on heille ilmaista eikä työpaikalle tarvitse edes mennöä saadakseen palkkaa.
Näinhän on Osmollakin.
Kirjoittanut kukka hattu
Eihän Soininvaara
tekstissään sano, että samaa systeemiä pitäisi Suomessa soveltaa. Kertoo vain miten asiat on hoidettu Singaporessa ja sanoo sitä järkeväksi.
Kauppalehden toimittaja on sitten keksinyt repäisevän ja harhaanjohtavan otsikon. Sinänsä kumma juttu, kun kyseessä kuitenkin pitäis olla ns. laatulehti?
Kirjoittanut Havukkalainen
Verojen kiristyksiä pohjustetaan
Noilla höpinöillä.
Vuoden alusta nousi suurimmalla osalla autoilijoista ns.käyttömaksu roimasti tekosyynä päästöt.
Kirjoittanut pahemmas tilanteessa
Suomessa ollaan jo nyt monin tavoin
Maailman korkein(?) auto- ja polttoainevero, vuotuiset pakolliset katsastusmaksut, vakuutusmaksut ja autovero. Ajokortin saaminen maksaa huikeasti ja nousee kokoajan.
Suomi on iso maa ja välimatkat pitkiä. Terveyskeskukset ja palvelut vähenevät ja siirtyvät kauemmaksi monilta ihmisiltä. Auto on monille ehdottoman välttämätön.
Kirjoittanut ääääh
ja tämä
soininvaara viellä sanoi että suomi on 100 miljardia velkaa hallituksen eu tukiaisten takia kriisimaille olisko näin? kataiselta pitääs tulla kommentti aika pian!
Kirjoittanut Ehei
Tärkein liikennepoliittinen kysymys.
On liikenneturva rapistuminen ja poliisin niukkenevatvalvontaresurssit.
Tällä hetkellä paljon liikenteessä liikkuvana näkee päivittäin useita 30-40 km/h nopeus-rajoituksen ylitse ajavia. Toinen keissi on nämä usean kilometrin suoralla alle 10 sekunnissa horisonttiin katoavat tapaukset. Kolmanneksi tulevat ohituskaistan blokkailijat ja törkeä edellä ajavan ahdistaminen. Maalta kotoisin oleva naisystäväni ei esim. uskalla ajaa yksin Etelä-SUomessa enää ollenkaan. Tähän on siis tultu.
Vaikuttaa siltä, että poliisin säästöjen yhteydessä on aloitettu kansalaisten turvallisuudessa tinkiminen liikenneturvasta. Samassa yhteydessä tehdään se virhe, että kansalaisten lainkuuliaisuutta rapautetaan joukkoaltistuksena monille tutussa paikassa, eli ns. tien päällä.
Ei siis ole mikään ihme saati kumma, että liikenteen onnettomuustilastot eivät osoite myönteisen kehityksen merkkejä nykypolitiikalla.
Nykyisillä virkavallan resursseilla olisikin vakavasti pohdittava sitä vaihtoehtoa, että Suomessa otetaan käyttöön moottoriteillä 140 km/h ja talvisin 120 km/h nopeusrajoitus. Sivutiet ovat niin huonossa kunnossa, että niihin asiaa ei voi mitenkään laajentaa.