Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

FINNAIR, tuuliajollako ?

Valtionvarainministeri (minkä varain, siis velan) Katainen lausui, että Valtiolla ei ole mitään tekemistä Finnairin lakon kanssa, eikä puutu asiaan. Valtio omistaa puljusta 70% joten mielestäni firman omistajallakin lienee katastrofaalisessa lakkotilanteessa jotain tekemistä. Mutta onhan tuo nykyisten "ministerien" puuhailu jo monesti oudoksi havaittu.

Yhtenä esimerkkinä vaan tuo median kuolemantaudiksi nimeämä syysflunssa. Keväällä asiantuntijat kehoittivat alan ministeriä harkitsemaan rokotusten tilaamista jos sille tielle kerran päädytään. Mutta ei mennyt perille, joten rokotukset myöhässä, koska rokotus alkaa vaikuttaa vasta parin viikon kuluttua, joten flunssaepidemiana on jo ohi kun ihmisiä vielä rokotetaan.

Tulee mieleen se Chaplinin leffa, jossa sota oli jo ohi ja Chape söi vielä purkkiruokaa poterossa.

No tuon tapainen komiikka tulee toteutumaan kyllä käytännössäkin kun julkisissa ulkoilmatilaisuuksissa tupakointikielto astuu tuota pikaa voimaan. Haluan nähdä sen lain valvonnan.

Vastaukset

Kirjoittanut

väärää puuta haukut

Molemmissa tapauksissa mokaajana on suorittava porras, ei ministeri tai ministeriö. Elä sotke politiikkaa/suorittaminen. Jos pöllö temari ei osaa niin ei sitte.

Kirjoittanut

Jaa

Kyllä Kemijärvellä Valtio toimi rohkeasti ja lopetti tehtaansa, jonka tuotto oli pääfirmalle 6% ja kuluja tehdas aiheutti kokonaisuuteen 1%.

Joten kuka siellä suoritti ja miten.

Kirjoittanut

Ei hätää.

Duunarit ovat maassamme turvassa kun rutinoitunut, kaikissa liemissä keitetty, Sinnepäinmäki Pekkarisen avulla hoitavat asiat.

Kirjoittanut

valtion ei pidä puuttua

Niin, kukas se lopettikaan Kemijärven tehtaan? Valtio ei ollut lopettamassa yhtään mitään, vaan sen teki Stora Enso ja sekin päätös oli jatkoa ajatellen oikea teko. Kapasiteettia pitää saada vähemmäksi ja mikäs sen parempi kuin vähentää se sieltä, joka on kaukana markkinoista. Loppujen lopuksi Kemijärvellekin taisi käydä ihan kohtalaisesti. Uusia korvaavia työpaikkoja on syntynyt sosialistien vastustuksesta huolimatta.

Eikä valtion pidä puuttua Finnairin lakkoonkaan. Se on toimivan johdon asia päättää, mihin yhtiö on valmis myöntymään lakon lopettamiseksi. Lentäjät ulosmittaavat tällä hetkellä omia työpaikkojaan. Kohta voivat kolkutella muiden yhtiöiden ovia, mutta palkka ei sitten ole Finnarin tasoa.

Kirjoittanut

Eläkeläisenä??

Mitä ihmettä nuo prosenttiluvut tarkoittavat?
Kummallista taloustiedettä, ei mitään tolkkua.

Kirjoittanut

täh?

"Sosialistit ovat vastustaneet korvaavia työpaikkoja," anna mun kaikki kestää. Ajatteletteko ollenkaan mitä riipustelette?

Kirjoittanut

jep jep

Niin Stora Ensonkin äänistä Valtio omistaa 25%.

Kirjoittanut

sosialistien massaliike

Kaikkihan muistavat naurettavan "massaliikkeen", joka piti kiinni siitä, että Kemijärvellä tehdään vain sellua. Muille oli jo selvää, että tehdas lopetetaan ja tilalle oli tulossa uusia työpaikkoja, mutta sehän ei sosialisteille kelvannut. Kemijärven onneksi uudet yritykset olivat kärsivällisiä, eivätkä etsineet uusia sijoittumispaikkoja.

Finnairinkaan tapauksessa työpaikat eivät kokonaan katoa. Ne vain siirtyvät muihin yrityksiin. Finnairin lentäjät joutuvat menemään lakki kourassa kysymään niiltä töitä.

Kirjoittanut

hieno ajatus

Mihin yrityksiin nämä Finnairin kouluttamat lentäjät ja lentokonemekaanikot sitten menevät?
Odottaako joku firma tällä hetkellä heitä?

Kirjoittanut

Lisää fanaattisuutta kiitos

Jännä kun ihmiset ovat 100% varmoja että tämä työtaistelu on juuri lentäjistä kiinni. Asiahan menee niin, että lentäjät olisivat suostuneet yli 5% palkanalennukseen ja eläkeiän nostoon yms. Ainoa mihin eivät ole suostuneet on se, että Finnairin koneilla lentäisivät huonommin koulutetut ja halvemmat lentäjät samaan aikaan kun Finnair lomauttaa Suomessa väkeä.

Mutta ammattitaitoahan ei pian arvosta kukaan.

Linkki Näin se homma toimii (http://www.taloussanomat.fi/ajatukset/2009/11/10/nain-ajettiin-ammattimies-alas/200923483/145)

Kirjoittanut

+++++

Kemijärven tehdas tuotti jatkuvasti VOITTOA Storalle. Olemmeko me niin oikeistolainen valtio, että mikään muu ei merkitse mitään kuin mahdollisimman SUURI VOITTO ja vielä SUUREMPI VOITTO ja samalla johtajien optiot.
Tai niinhän me olemme äänestäneet, että haluamme oikeistolaisen ideologian tähän pusikkosuomeemme, joten ok, pulinat pois.

Kirjoittanut

voi,voi

Mistäs pelaaja keksii sen, että koneita alkavat vähemmän koulutetut lentelemään? Nykyiset lentäjät ovat valitettavasti hinnoitelleet itsensä ulos ja lopputulos on vääjäämätön. Business-luokassa matkustaminen kun väheni dramaattisesti, niin jotain on tehtävä, tai käännettävä kupit nurin.

Linkki lähtö tulee (http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/11/27889)

Kirjoittanut

Vesa Puttonen

Vesa Puttonen on joko menettänyt todellisuuden tajunsa kun antaa professorina tuollaisen lausunnon tai sitten hän hakee jotain paikkaa suuryrityksestä/kaipaa tiettyjen piirien huomiota. Ei Helsingin kauppakorkean RAHOITUKSEN professorin asia ole ottaa kantaa yksittäisiin työtaisteluihin.

Ja mitä Puttonen ilmailualasta tietää? Ei sen enempää kuin kukaan muukaan keskivertokansalainen.

Kirjoittanut

työpaikkoja löytyy

Nähtäväsi Guru vain ei seuraa mediaa. Finnairin markkinoita ollaan jo nyt jakamassa vahvasti muille yhtiöille. Jospa ne hyvin koulutetut ja hyvin kalliit Finnairin lentäjät kelpaavat vaikka Finncommille tai Blue1:lle. Tuskin kelpaavat heidän palkkapyynnöillä, mutta eivätköhän hekin ole valmiita pudottamaan palkkojaan.

Kyllä tämä lakko johtuu vain lentäjistä ja heidän loputtomasta ahneudesta. Lentäjät ovat tulkinneet sovintoehdotuksia aivan omalla tavallaan. Tuolla pienen pienellä palkanalennuksella ei juurikaan ole merkitystä, kun vertaa Finnairin lentäjien palkkoja muihin yhtiöihin. Finnairin lentäjän keskipalkka on 11 000 euroa kuukaudessa, joka on noin kaksikertainen esim. Finncomiin verrattuna. Lentäjät vievät kolmanneksen Finnairin koko palkkapotista. Miten kukaan luulee Finnairin pärjäävän tällaisilla kustannuksilla?

En usko, että pelaajan kannattaa kyseenalaistaa Vesa Puttosen ammattitaitoa. Vai miten on, millainen koulutus/kokemus sinulla on? Miksi hän ei saisi esittää näkemyksiään? Eikö hänen pitäisikin osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun?

Kirjoittanut

Realismi

Realistinen oletus tässäkin lienee se, että sekä työnantaja että työntekijät tietävät minkä verran voi palkkaa maksaa ilman, että firman tulevaisuus on uhattuna. Kumpikaan osapuoli ei saa mitään jos sopua ei synny.

Yleensä professorit eivät ota kantaa sellaisiin asioihin mitkä eivät heille millään tavalla kuulu.

Kirjoittanut

niinpä

"Sijoittajagurulla" on kohtuullisen pinttyneet ajatelmat. Noista palkoista, Finnairilla on niin rankat testit lentäjille, ainakin olleet, että esimerkiksi näkötestejä ei juuri kukaan läpäise, joten jos on erikoisalueelle palkattuna muutama heppu, niin se ei luultavasti monen tuhannen duunarin firmaa kaada. Kun sua kiinnostaa jutella noista ylisuurista palkoista, niin mitä sanot valtionyhtiöiden johtajaliksoista, puhumattakaan optioista. Fortumin päällikkökin sai uransa aikana kymmeniä miljoonia optioita, joten mieluummin maksaisin muutamalle lentäjälle kymppitonnin liksaa kuin toisen valtionyhtiön pomolle 5 miljoonaa optiota alueelta jolle hänellä ei ole mitään erikoisavuja, koska on energiasta kysymys, jota ihmisten on pakko käyttää oli sitten tuottajafirman päällikkönä kuka vaan, vaikka sijoittajaguru?!?

Kirjoittanut

loppua ei näy

METSO Oy, jossa Valtio on pääomistajana, vähentää väkeään. Lienee voitto liian pieni ja täten myös päälliköiden optiot olleet liian pienet, joten duunarit kadulle.

Kirjoittanut

Ei meille voida mitään

Otsikon tavoin voi moni ajatella ja lakonaikainen menetys palkkapussissa ei myöskään tunnu missään.

Samalla voidaan kai unohtaa autuaasti se, että luultavasti moni lentäjistä on saanut ensin lähes ilmaisen koulutuksen ehkä armejan lentäjänä ja sen jälkeen esim. Finnair on voinut maksaa koko ajan palkkaa myös siltä ajalta kun lentäjiä on edelleenkoulutettu nykyisiin hommiin.

Sitä en sano etteikö jokainen palkkaansa aina ansaitse, mutta kai sitä joskus voisi pysähtyä miettimään sitäkin että mikä riittää ja millä tulee toimeen.

Se joka on lukenut läpi lentäjien nyt voimassa olevat etuisuudet sekä muut pykälät palkan lisäksi ja sanoo että ne ovat ihan ok, niin kättä pystyyn vaan. Minusta jotenkin tuntuu siltä että jossain vaiheessa joku on saanut vähän liikaa valtaa ja sitten ollaankin tultu tähän tilanteeseen aikojen kuluessa. Mikähän komitea voitaisiin vielä perustaa? On siellä jollain täytynyt olla liikaa aikaa ja ajatuksia kun on noita pitänyt vielä toteuttaa.

Kirjoittanut

palkoista

On kai niillä "muutaman" hepun palkalla merkitystä, jos heille menee kolmasosa koko yhtiön palkkabudjetista. Eikö tällä mielestäsi ole mitään merkitystä Finnairin kilpailukykyyn? Mitään erikoisavuja näillä lentäjillä ei varmasti ole, josta pitäisi maksaa enemmän kuin muissa yhtiöissä.

Mitä tulee johtajien palkkoihin, niin ne ovat karanneet käsistä. Niihin omistajaohjauksen olisi pitänyt puuttua jo ajat sitten. Liian suuret palkkiot eivät voi olla kenenkään sijoittajan etu. Jostain syystä valtio on ollut avokätinen optioidenjakajana. Kaikkein erikoisinta optio-ohjelmissa on ollut se, että rahakkaimpia potteja on ollut jakamassa sosialistiministerit.

Kirjoittanut

huh huh

"Sijoittajaguru", etköhän sinä ole jo tarpeeksi mainostanut tuota vasemmistovihaasi ja oikeistolaisuuttasi, joten annetaan se nyt olla.

Kirjoittanut

surullista

sijoittajaguru ei voi ajaa Englannissa ollenkaan autoa, ehkä kyydissä voi olla, koska siellä on vasemman puoleinen liikenne.
Näyttää hänen tapaisillaan olevan tuo poliittinen kanta esillä joka asiassa, vihannee myös vasenkätisiä.

Kirjoittanut

siivet katkeaa

Kyllä haukan katseesta 300000€ vuodessa kannattaa maksaa! Taitaa olla näitä lomalennoilla laskeutuessa taputtavia, jotka uskovat lentäjän ammatissa olevan jotain sellaista, että olisivat sen arvoisia.

Eiköhän 100K:a riitä tulevaisuudessa saamaan ihan sopivaa ainesta autopilotin päälle kytkijöiksi.