Palaa keskusteluryhmään

Kirjoittanut

Fintoton hajoituksen ohjeet rautalankamallissa

Tästä, kun on palstalla paljon puhuttu ja kysytty, niin kokeillaanpa selvittää asiaa kaikille epätietoisille.

Ihan ensiksi selitetään, mitä se hajoitus oikein tarkoittaa. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että yksi pelikokonaisuus on hajoitettu monelle eri lapulle. Yksinkertaisia hajoitusmalleja on varmaankin kokeillut meistä suurin osa ihan omin voimin, ilman mitään hajoituskonetta. Eli, meillä on ollut vaikka kolme varmaa ja olemme halunneet asettaa pelillemme sellaisen ehdon, että näistä vähintään kahden täytyy voittaa. Silloinhan joudumme tekemään kolme erilaista lappua, eli hajoittamaan pelimme. Tämä nyt oli vain yksinkertainen esimerkki asiasta.

No sitten mennään tuohon Fintoton hajoitusjärjestelmään, joka niin paljon puhuttaa. Kyseessähän on hyvin simppeli ohjelma, joka vain pelaajan puolesta hajoittaa pelit usealle lapulle. Ensimmäisenä täytyy ymmärtää, että se hajoitusjärjestelmä ei valitse hevosia tai tee peliratkaisuja pelaajan puolesta. Pelaaja asettaa itse kaikki ehdot ja koneen tehtäväksi jää vain ajan ja vaivan säästäminen.

Eli, kaksi oleellista asiaa: 1) kategoriat (joita ovat A,B,C ja D) sekä 2) ehdot pelille.

1) Kategorioiden kohdalla on ymmärrettävä, ettei järjestelmä tee mitään eroa näille keskenään. Eli, A ei ole mitenkään erilainen kategoria kuin B,C tai D. Kaikki kategoriat siis ovat keskenään samanarvoisia, joten on aivan sama käytännössä minkälaisia hevosia rastaat A-kategoriaan, B-kategoriaan jne. Oleellista on, että rastaat kuhunkin kategoriaan omissa peleissäsi samanarvoiseen asemaan haluamiasi hevosia.
Selvyyden vuoksi A-kategoriaan kannattaa laittaa niiden kaikkein arvokkaimpien/suurimpaan rooliin peleissäsi kuuluvien hevosten kohdalla.

Otetaan esimerkki: A-kategoriaan todennäköisiä voittajia ja parhaita merkkejä, B-kategoriaan hyviä yllättäjäehdokkaita, C-kategoriaan joitakin oikein pelattuja hevosia, joita myös haluat peleihisi mukaan, mutta et niin suureen rooliin kuin A:n tai edes B:n hevosia. Jätän esimerkistä D-kategorian kokonaan pois, sillä en kolme kategoriaa riittää kenelle tahansa aloittelijalle ja tekee asiasta yksinkertaisemman ymmärtää.

Sinun ei tarvitse eikä kuulu asettaa kaikkia hevosia mihinkään kategoriaan vaan ainoastaan ne, jotka haluat peleistäsi löytyvän. Eli, olet siis rastaamassa ihan samaan tapaan hevosia lapulle kuin normaaliakin T-peliä täyttäessäsi.


2) Sitten kun hevoset on valittu kategorioihin, on aika valita pelille ehdot kohdasta "hajoituksen rakenne". Siinä on ne lokerot A-min A-max, B-min, B-max jne. Näillä tarkoitetaan yksinkertaisesti sitä, että määräät kuinka monta voittajaa MINIMISSÄÄN ja MAKSIMISSAAN saa löytyä kustakin kategoriasta, joihin siis olet itse ne hevoset asettanut. Nämä ehdot ovat siis periaatteessa se tärkein asia - niitä antaessasi määrittelet sen, kuinka suureen rooliin kunkin kategorian hevoset pelissäsi asetetaan.

Jos valitset vaikka A: min 4 ja max 6 - B: min 0 ja max 2 - C: min 0 ja max 1, niin kone tekee valintojesi pohjalta pelin näin:

A-kategorian hevosista vähintään neljän täytyy voittaa ja maksimissaan kuusi(kuusi olisi T65-pelissä kaikki lähdöt) saa voittaa lähtönsä. B-kategorian hevosista kenenkään ei tarvitse voittaa, mutta siitä enintään kaksi saa voittaa lähtönsä. C-kategoriasta kenenkään ei tarvitse voittaa, mutta siitä enintään yksi saa voittaa lähtönsä.

Saat siis rivin kiinni joka tapauksessa, jos A:sta voittaa 4-6 hevosta, B:sta 0-2 hevosta ja C:sta 0-1 hevosta. Aina osuessasi saat rivin kiinni vain yhden kerran, sillä hajoituksessä mitään riviä ei löydy kahta kertaa. Se on itse asiassa yksi hajoituskoneen tarkoituksistakin: muodostaa pelit niin, ettei pelaajan lapuista löydy samoja rivejä "turhaan" moneen kertaan.


Kun olet kategoriat ja ehdot hoitanut, kone tekee laput, näyttää ehdotuksen ja sille hinnan. Huomaa, ettei kone tehnyt mitään omin päin. Sinä teit kaikki valinnat ja hinta määräytyy täysin omien valintojesi kautta peliin tulleen rivimäärän mukaan.

FINTOTON HAJOITUSJÄRJESTELMÄ PÄHKINÄNKUORESSA:

1. SE EI OLE MIKÄÄN ÄLYKÄS PELINTEKO-OHJELMA

2. SE EI OLE MIKÄÄN PIKAPELIÄ VASTAAVA PELIN ARVONTAOHJELMA

3. SE ON VAIN APUVÄLINE, JOKA SÄÄSTÄÄ AIKAA JA VAIVAA

4. KATEGORIOILLA ON SAMAT ARVOT

5. HAJOITUKSEN RAKENNE TARKOITTAA SITÄ, ETTÄ ANNAT PELILLE EHDOT

6. KAIKKI PELIRATKAISUT OVAT SINUN TEKEMIÄSI - EIVÄT KONEEN


No niin, ei muuta kuin hajoilemaan!