Kovasti arvostamani nimimerkki Orvokki esitti toisella keskustelualueella mielipiteenään että myös Fintoton uuden johtajan on muistettava että ravitouhuissa pääosassa on hevonen, ei pelit eikä ohjastajat.
Aihe on sen verran mielenkiintoinen ja ajankohtainenkin että ansainnee oman avauksen?
Vaikka olenkin ehdottomasti samaa mieltä Orvokin kanssa siitä että raviurheilua markkinoitaessa hevonen on nostettava korkeammalle kuin nyt. Jos ravit on pelkkää peliä, voi rahansa tunkea vaikka Esson jassoon.
MUTTA: Fintoton tehtävä on mielestäni markkinoida / myydä ravipelejä. Piste.
Hippoksen / raviratojen tehtävä on tuoda ihmiset raveihin. Ja markkinoida sekä myydä raveja yleisötapahtumana.
Fintoton toimitusjohtajan ei välttämättä tarvitse tietää hevosista paljoa muuta kuin että niillä on neljä jalkaa ja menevät lujaa.
Vastaukset
Kirjoittanut Orvokki
Pelien myynti
on varmasti Fintoton uuden toimitusjohtajan tärkein tehtävä, en sitä kiellä.
Nyt olemme kuitenkin viimeisen kuilun partaalla ja jo muutamat seuraavat kuukaudet ehkä määrittävät sen, että putoaako raviurheilu kuiluun vai lähdetäänkö oikeasti noususuunnalle.
Kuten olen useasti maininnut, asun täällä Kuopion kupeella. Näinollen seurasin tietenkin Kuopion ravivuoden huipputapahtumaa Kuopio Stakesia ja siihen liittynyttä V75-ravipäivää Tapiola Cupeineen erityisen tarkasti.
Kuopiossa tehtiin ravien eteen töitä hartiavoimin. Paikallinen Peeässä sponsoroi raveja mm siten, että S-Etukortilla pääsi ilmaiseksi raveihin ja sai ilmaisen luettelon kaupantekijäisiksi. Ravibussit kuljettivat väkeä raveihin ja pois. Lapsille oli poniratsastuksen lisäksi pomppulinnaa, hevosten syöttelyä, oli todella fiksusti toteutetut tallikierrokset ja esittelyt, kimppavarsan myyntiesittelyä ja ravivieraiden jatkuvaa huomiointia joka puolella.
Yleisöä oli kaksissa raveissa lähes kuusituhatta henkeä, monet kehuivat raveja todella mukaviksi ja aikoivat tulla toistekkin. Yksi vain oli joukosta poissa, pelaajat.
Pelienkin eteen oli tehty töitä, oli tototelttaa ja neuvojia, raviradan vaikutusalueelle oli hankittu uusia pelipisteitä ja tietenkin huolehdittu tavanomaisista ennakkovihjeistä ja kommenteista. Sitä en tiedä, ontuiko yhteydenpito ns vanhojen pelipisteiden kanssa.
Jotenkin joistain kannanotoista ja yleisön käyttäytymisestä olin aistivinani, että jossain kohden ehkä mentiin ylikin pelien tyrkyttämisessä. Tässä juuri on mielestäni se haaste Fintoton markkinoinnista vastaaville. Yleisöä kyllä saadaan raveihin, onhan se nähty kautta linjan Seinäjoella, Vermossa ja Kuopiossa. Heitä ei pidä kuitenkaan karkottaa pois liialla innolla vaan kiinnostus peleihinkin tulisi saada herätettyä niin, että muu raveissa viihtyminen ei kärsisi.
Ja tässä pitäisi nyt lähteä liikkeelle entistä enemmän juuri ne hevoset edellä. Tästä johtuen aikalailla provosoivakin kirjoitteluni tuolla toisaalla :)
Kirjoittanut AtRisk
juupajuu
En edes yritä kiistää etteikö asia ole juuri niin kuin Orvokki kerrot.
Totean vain että yleisön hankkiminen ravitapahtumiin ei ole Fintoton homma.
Kirjoittanut Ei-savolainen
surkeat olosuhteet
Kovasti Orvokki näyttää kehuvan Kuopion Stakes-viikonlopun järjestelyitä, vaikka mitään varsinaista kehitystä ei ole sielläkään tapahtunut vuosiin. Olosuhteet ovat erittäin heikoissa kantimissa. Itse päärakennus on surkeassa kunnossa, samoin kuin on kaikki penkit ja pöydät. Ulkona ei ollut penkkejä tarpeeksi. Autot joutavat pois pääkatsomon edestä. Niiden paikka ei missään nimessä ole jalankulkijoiden joukossa. Sieltä sitten pujotellaan pois kesken ravien.
Makkarat näyttivät loppuneen ulkogrillistä hyvissä ajoin ennen ravien loppua. Moni kävi katselemassa tyhjää grilliä. Ruokatarjonta ei muutenkaan ollut hääviä.
Ainoa positiivinen asia hevosten lisäksi viikonlopusta olikin tuo Orvokin mainitsema ilmainen sisäänpääsy. Se ei kuitenkaan riitä, jos olosuhteet ovat kuin jossakin slummissa. Yleisilme Sorsasalossa on ränsistynyt.
Kirjoittanut niinpäniin
Suurin syy raveissa viihtymättömyyteen
on ulkoiset puitteet jotka ovat suoraan sanoa paskat.
Pelit kasvaa kun saadaan yleisö viihtymään.
Kirjoittanut jonossa pelipaikalla
Kiirettä piti
Kylläpä oli Sorsasalossa porukkaa, kun penkit ja makkarat loppui ja autoja riitti :)
Kirjoittanut Ei-savolainen
sorsasalo
No ei siellä niinkään paljoa ollut yleisöä, mutta palveluita ei nähtävästi oltu osattu mitoittaa edes tuolle yleisömäärälle. Näillä nykyisillä palveluilla ja olosuhteilla ei uusia asiakkaita varmasti kyetä houkuttelemaan raviradoille.
Kirjoittanut kyllin
Kaikkea oli
Mikä ihmeen valittajien kokoontumisajo tänne kurvaa. Eikö mikään riitä. Ihmisiä oli paljon. Pelattiin. Ja nautittiin.
Kirjoittanut anna lyysi
työnjaosta
Työnjako voisi olla ihan simppeli:
Fintoto markkinoi ravipeleja ja kehittää myyntiketjua. Ravipelien markkinoinnissa tietysti myös urheilu mukana, ei vaan peli.
Hippos pitää yllä urheilun mainetta.
Raviradat järjestävät mukavia pieniä ja suuria ravitapahtumia, joissa ihmiset saavat kosketuspintaa alaan, jotta jaksavat taas uskollisimmin netissä/pelipisteissä pelata.
Näin ei kuitenkaan nykyisin ole, koska raviradat ovat vastuussa myös pelipisteistä alueellaan ja koittavat edistää niidenkin myyntiä (usein huonosti) ja unohtavat ihan oman raviradan repsottavat paikat ja huonon tunnelman.
Kirjoittanut fiilis
Ainakin Kuopiossa
Tunnelma tuli taivaan lahjana... Ja aktiivien ansiosta.
Kirjoittanut Rident
markkinointi
Fintoto brändinä ja markkinointi;
Kun R-kioskien myynti, asiakastilat ja ammattitaito ravipeleissä on mitä on, niin Fintoto voisi perustaa suuriin kaupunkikeskuksiin Toto-baareja, joissa isoja screenejä riittää, yleistunnelma olisi siisti ja juotavaa saisi suht'edullisesti (gold dust RAY:llä on vähän sinnepäin). Kanta-asiakaskortilla saisi etuja ymym., mahdollisuuksia kehittää toimintaa olisi vaikka kuinka paljon. Noh, ekaksi pitäisi varmaan vaihtaa ne slippikoneet, eihän kukaan aloittava peluri tajua nykyisistä tositteista mitään. Pilotteina voisivat olla esim. Hki ja Tre.
Kun asiakkaat eivät tule raviradalle, tai se tehtävä tuntuu niin vaikealta, niin mikä edelleen estää menemään asiakasta lähemmäs? R-kioskit tätä toimintaa eivät edistä.
Paikalliset raviradat saisivat myynnistä oman osuutensa ja ravien järjestäjä tulevasta myynnistä oman osuutensa.
Sanan "Toto"kin voisi vaihtaa jo enemmän nykypäivään sopivampaan, sana 'Toto' on jo aikansa elänyt. Veikkauskin tekee uudistustyötä koko ajan, veikkauksella brändit ovat vain niin vahvat että siellä ei muutettu nimiä vaan siellä muutetaan pelibrändien sisältöä ja
ulkoasua.
Vaikka tällaiset asiat vaikuttavat yksittäisestä tallaajasta tyhjänpäiväisiltä, niin merkitys on kuitenkin valtava markkinointia tehdessä (kyse ei ole mainonnasta, mainonta on vain yksi osa-alue markkinoinnissa).
Fintoto on sen verran pahassa kuopassa tällä hetkellä, että brändimuutoksella ei ainakaan kovin paljoa alemmas voisi enää päästä.
Markkinoinnin/brändin muutostyön tekeminen Fintotossa on valtava projekti ja siihen ei vielä yksi mies auta, mutta suunta on oikea.
Kirjoittanut mielenkiintoista
Orvokki voisi kertoa
Meinaatko, että pelimyynnit saadaan nousuun keskittymällä hevoseen, eli mainostetaan jokaista iltaravinahkaa? Vai oletko sitä mieltä, että Suomi tarvitsisi johtotähden, jota tällä hetkellä ei vaan yksinkertaisesti ole?
Ja kuten aloituksessakin mainitaan, fintoton tehtävä on myydä pelejä, eikä keskittyä mihinkään hevoseen. Hippos on sitten asia erikseen.
Kirjoittanut mediaseksikkyys
Hevoset ovat tärkein osa raviurheilua
mutta on suorastaan hölmöä sivuuttaa kuskien tuoma medianäkyvyys kateellisella marinalla. Keneltä se on pois, että kuskeja kehutaan ja mainostetaan, saatikka arvostetaan? Nesteen mainos ukon takissa tuo näkyvyyttä, kuten myös "kakkapussimies" Moilasen Bioska- mainos oli tunnettua tavaraa, ennen kuin Aku vaihtoi mustaharmaaseen ajopukuun.
Ihmettelen sitä, että ihmiset ovat niin sisäänpäinkääntyneitä, että kuskien arvostuksesta pitää nostaa meteli. Se tuntuu vaan niin kateellisten panettelulta. Samalta panettelulta, jolla tämän palstan jossitteluosio elää.