Suomen ravitalouden kehittäminen ja tevehdyttäminen kaatuu aina samaan ongelmaan. Paikalliset "hippokset" eli yhdistykset jotka pitävät valtaa suuressa valtuuskunnassa, jonka työkalu hippos on, eivät koskaan pääse järkevään ratkaisuun, koska kaikki pitävät kiinni omista eduistaan.
OK.
Asiaa on lähdetty tähän asti hoitamaan tiettyjen raviratojen luokittamisella huonompaan kategoriaan, kuin toiset.
Se taas ei sovi kenellekkään.
Ratkaisuni on seuraava:
Tehdään päätös jossa selvästi huonommat tai heikommat radat ajetaan alas. Jäljelle jääneet radat nostetaan ihan uudelle tasolle ja niitä kehitetään siihen suuntaan, että ne pystyvät toimimaan monitoimikeskuksina.
Niihin voitaisiin rakentaa hevoskeskuksia, joista löytyy laajaa hevososaamista, ratatalleja, ratsastusmaneeseja jne. yritettäisiin yhdistää hevosalaa ja tietenkin muita palveluja, kuten hevossairaalat jne.
Kaupungit ja kunnatkin varmasti lähtisivät eri mielellä mukaan tukemaan, kun ala alkaisi työllistämään tietyllä alueella enemmän.
Keskittämisestä hyötyisivät myös ns. sivupalvelujen tuottajat ja näin heidänkin bisnes muuttuisi kannattavaksi.
Nyt siis itse tärkeimpään pointtiin.
Tähän asti ei ole saatu aikaiseksi päätöksiä, kun kaikilla paikallis järjestöillä on yksi ääni, ja päätöksiä ei saada aikaan eturistiriitojen vuoksi.
Tehtäisiinkin niin, että vain infra ja hevosten palvelut siirtyisivät kannattavimmille ja kehityskelpoisimmille radoille, mutta hallinto ja talous, sekä muut hallintopolitiikkaa liittyvät asiat jaettaisiin tasaisesti paikallisjärjestöjen kesken.
Näin ne eivät menettäisi valtaansa, ratojen kannattavuus paranisi selvästi keskittämisen kautta ja kannattamattomat radat eivät olisi enää riippakivinä omistajilleen.
He pääsisivät kannattavampiin suurin yksiköihin osakkaiksi. Samalla mielestäni nämä keskukset pitäisi yhtiöittää osakeyhtiöiksi ja jakaa osakkeet sitten siihen liittyvien paikallisjärjestöjen kesken oikeudenmukaisesti.
Tässä aihiota viisaille, jotka voivat siitä kehittää toimivan konseptin ratkaisuksi ikuiseen ongelmaan.
Pekka Soini Suomen Hippoksesta voisi asian vaikka ottaa asiakseen ja heitellä palloa paikallisjärjestöille.
Vastaukset
Kirjoittanut maksajatpelaajat
Paljonko palautusprosentit nousevat?
Meitä palkintojen rahoittajia tietysti kiinnostaa se, paranisivatko pelaajien peliehdot? Nousisivatko pelaajien palautusprosentit? Se ei niinkään kiinnnosta saisivatko liiton miehet ahmittua lisää mannaa pohjattomaan kitaansa.
Kirjoittanut helppo ratkasoyttre
lopputilit
Vai voisko syy olla ammattiatidottomien johtajien ?
Oletteko tyytyväinen Fintoton palveluun ?
Lopputilit Soini, Ojapelto. Breider kump. .
Se on siinä!
Kirjoittanut parannuspatti
Paljo lupaat??
Paljonko pelaajien peliehdot paranevat jos Fintoton johto vaihdetaan pohjanmaalaiseen maanviljelijään ja punakapitalistiin, sekä hankitaan apulaisjohtajaksi reservin kersantti? Taitaa olla niin, että sitten peliehdot huononisivat ja tämä pelaajilta pois otettu kaadettaisiin omistajien pohjattoman ahneeseen kitaan.
Kirjoittanut perna-totte
Ruuti on jo keksitty
Suurin osahan niistä on jo tuollaisia monitoimikeskuksia. Esimerkiksi Oulussa ja Ylivieskassa on raviradan yhteydessä ratatalleja, maneesi, hevoskliniikka ja ensin mainitussa valjasliikekin.
Ei ne raviradalle kuitenkaan mitään tuota, kun ovat yksityisten pyörittämiä yrityksiä, jotka myös pääsääntöiseti omistavat käyttämänsä kiinteistöt.
Kirjoittanut permyyf
fyrkat johtajien taskuun
Ajatelkaa monopoliasemassa oleva firma ja siitä huolimatta kaikki sössitään.
Toto-tv ja kaikki hyvin
Hevosurheilu sensuroi kaikki, ketään tärkeää johtajaa ei voi arvostella.
Koettakaa nyt joku vaikutusvaltainen taho puuttua tähän menoon. Erityistilintarkastus pystyyn ja lopputilit käteen.
Kirjoittanut molokin kita
pohjaton
Tärkeintä tuntuu olevan, että fintoton pöhöttynyt organisaatio voi hyvin.
Raviurheilusta ei nii väliä kunhan käenpojat lihoo.
Kirjoittanut Summertime
Kesäravit on homman suola !
Ilman Riihimäen, Kokemäen, Loviisan jne. kesäraveja on raviurheilu kauan seuranneellekin välillä aika pakkopullaa. Talvisin ja kelirikkoaikaan ei ole juurikaan fiksua pelattavaa...
Jos jostain pitää karsia, niin näistä keskipäivän kotimaisten ja eritoten ruottin "Ruuna Reippaiden" kesken ajettavista kahvipakettiraveista, joihin ei jaksa ruokiksella millään paneutua !
Kirjoittanut Patrick Jane
Huomaan
Kommentoijilla on juuri niin kapea katsanto mitä sopi odottaakin.
Fintoto ei ole missään suhteessa tähän asiaan, jossa pohditaan ratojen rakenteellisia ja hallinnollisia ongelmia ja keskittämistä, jolla pisteisiin saataisiin lisää volyymiä ja tasoa.
Ylivieskan radan saisi kipata.
Oulu taas on oikea paikka kehittämiselle, koska se on riittävän suuri väestönkin osalta.
Kun Ylivieskan ja monen muun radan infraan ja hallintoon menevät rahat keskitettäisiin Ouluun, sen oheistoimintojen ja hevospalveluiden parantamiseen ja T75 päivien lisäämiseen, alkaisi tulostakin tulla. Ylivieskalle pitää tietenkin antaa oikeudenmukainen osuus ja päätäntävalta uuden keskittymän pyörittämisessä, jotta eturistiriitoja ei syntyisi.
Muuten tämä homma ei ole edes mahdollinen.
Näitä pitäisi tehdä pitkin suomenniemeä.
Forssa - Turku - Pori. Näistä yhden pitäisi vain jatkaa ja muut liittyy siihen ja kehittäminen vauhtiin. Turulla taitaa olla ongelmia jo nykyisen katsomon ylläpidon kanssa, eikä se muutenkan syrjässä ja kaatopaikan kupeessa ole otollisin paikka palveluiden kehittämiseen, vaikka uusi eläinsairaala lähelle saatiinkin.
Porissakin taitaa olla vanhaa rakennuskantaa, mutta oikea asenne tekemiseen. Siitä osoituksena screeni. Forssa on pelastettu monta kertaa, eikä se lukuisista ratatalleistaan, ja Ypäjän läheisyyden tuomista suurista hevosmääristä huolimatta tule selviytymään jatkosta, vaan on ensimmäisiä ratoja, jotka kaatuvat.
Teivolla menee huonommin kuin koskaan, mutta paikalla on potentiaalia ja hienot perinteet.
Kaustisella on ravikoulu ja näin se puolustaa paikkaansa ravikartalla. Seinäjoki taas kuuluu lakkautettaviin ratoihin, vaikka Kuislan Reima pitääkin liekkiä hengissä mm. Prix d' Etain Royal ajollaan. Nämä ei vaan riitä, ja Seinäjoki pitäisi puristaa rusinaksi, monen muhkeamman viinirypäleen puristuksessa.
Näin siis paikalliset sopimaan keskittymisistä ja jakamaan pottia sitten tasapuolisesti, esim. Hippoksen palkkaaman ohjausryhmän opastuksella siten, että taloudellinen ja toiminnallinen edellytys on paras, mitä yhdistämisellä saadaan aikaan.
Kyse on siis vähän samasta asiasta, kuin kuntaliitokset.
Jotta palvelut saadaan turvattau, mitää mennä suurempiin yksiköihin, ja vähentää kiinteitä kuluja kuten infraa ja jouten olevia hallintorakenteita.
Kirjoittanut perna-totte
Dreams and reality
Oulun infraa on mahdoton kehittää, kun tontti on täyteen rakennettu, eikä tonttia voi laajentaa.
Toisaalta, eipä raviradalla ole haluakaan rakentaa hevos- tai oheispalveluja, vaan talleja on purettu ja tilalle on tullut parkkipaikkoja. Visio on, että Äimärutio olisi kylmä rata, joka on auki vain ravipäivinä.
Äimäraution hevosurheilukeskus käsittää kuitenkin raviradan lisäksi myös Oulun Ratsastajien toiminnan, joka itse asiassa on suurempaa kuin raviurheilu.
Ratsastuspalveluja käyttää vuodessa noin 100 000 ihmistä, kun raveissa käy katsojia noin 60 000. Hevosalan työllistävyys on kuitenkin niin pientä, että Oulun kokoisessa kaupungissa sillä ei ole mitään merkitystä. Kaupungin intressi on tarjota ihmisille harrastusmahdollisuuksia eli teollisuuden on helpompi hankkia työntekijöitä, kun perheen naisväellekin on kaupungissa mielekästä tekemistä.