Kirjoittanut Taave
Pysyvä linkki tähän keskusteluunJorma Ojapelto: 65-kierrätyksestä puuttuu realismi
Ei voisi enempää paistaa jutussa läpi, " tää on mun, mä en ainakaan lainaa mitään ettei vaan riku"
Ei voisi enempää paistaa jutussa läpi, " tää on mun, mä en ainakaan lainaa mitään ettei vaan riku"
Ja vielä linkkikin
Linkki Jorma Ojapelto: 65-kierrätyksestä puuttuu realismi (http://www.vermo.fi/vermo/fi/blogit/vermo/index.php?we_objectID=13448)
Eikai mies voi oikein muutakaan hätäpäissään sanoa. Koska jos kävisikin niin, että T65 lähtisi kiertoon maakuntiin ja Vermo menettäisi jokakeskiviikkoiset (lue. isovaihtoiset T65-ravit), niin sehän on sama kuin armonlaukaus.
Tämän jälkeen voisivat laittaa samanlaisen lapun luukulle mitä meidän lähikuppilan vieressä olleen kebab-pizzerian oveen ilmestyi toissaviikolla: SULJETU.
Vermo on maan päärata ja siellä on lähes aina huippuolosuhteet ajaa kilpaa (jos rata yleensäkään on mahdollista saada huippukuntoon). Miksi hitsissä niitä 65-raveja pitäisi kiikuttaa jonnekin Kouvolaan esimerkiksi, jossa ne takuulla ajettaisiin puttelähtöinä.
Nykysysteemi on hyvä ja kerrankin Jorma on oikeassa!
meidän pitserian ovessa oli lappu, SULETU EI KANATA.
Milloin viimeksi on T75, V75 ravit peruttu kesällä (tätähän on ehdotettu, eli kesäkierrätystä) rataolosuhteiden vuoksi?
Ei mene läpi tuo selitys siis.
ja viittaus tähän on siksi, että koska V5 ja T-65 lähtöjä ei ole kierrätetty, niin ei voinut käyttää esimerkkinä, mutta t-65 kierroksen järjestäminen olisi radalle yhtä suuri kunnia kuin t-75/v-75 ravien.
Kyllähän noista selityksistä tosiaan tuntuu siltä, että se pelko omasta ykkösasemasta on persuuksissa. Entäs jo ne menisikin hyvin ja vaihdot olisivat jopa paremmat? Ei Fintoto tuossa pahaa virhettä tekisi jos kokeilisi, paljon enemmän töppejä on pelimiksin muutteluissa sun muissa jo tehty.
"(lue. isovaihtoiset T65-ravit)"
Siirretään vaan ja sehän se olisikin se armonisku koko tuohulle kun siirrettäisiin viimeisetkin isovaihtoiset ravit pois.
En usko todellakaan, että vaihdot tippuisi, vaikka t-65 ravit laitettaisiin kiertoon. Sarjathan olisi samat ja samat hevoset siellä juoksisi, sillä erotuksella, että Vermo ei olisi rahoja lypsämässä. Mikä perusteltu syy pitää Vermoa maan ykkösratana, muuta kuin tämä T-65 dominointi? En näe yhtään hyvää syytä. Ei se ole raviväen keskeisellä paikalla. Ei se ole palveluiltaan lähellekkään paras. Kertokaa syy, joku muu kuin Ojapellon "älkää viekö tätä pois täältä" selitys. Haluaisin ihan tasan tarkan selityksen Ojapellolta, miten se realismi tältä puuttuu. Eikös Vermo saa omat tukensa myös tähän T-65 pelin järjestämiseen? Eli ei se siis voi olla rahastakaan kiinni.
yhteen keskiviikon T-65 ravien kanssa? Eikös näillä viikoilla järjestetty T-65 keskiviikkona Vermossa myös? Eihän nämä ole silloin vertailukelpoisia. Vertailukelpoisia ne olisi olleet silloin, jos näillä kokeilukerroilla Vermossa olisi ajettu T-5 ravit. Ainakin minun mielestäni.
Suurimmissa määrin Vermo pelkää sitä vaihtojen kasvua,joka syntyisi kierrätyksen ansiosta. Siksi pelonsekainen protestointi ja muutosvastustus,jotka ovat kuitenkin alan terveen kasvun jarruttamista näköalattomuuden vuoksi.
Alkuperäinen ideahan oli, että V65 kierrätettäisiin kesäradoilla ei missään KOuvolassa eli niillä radoilla, jotka pystyvät vetämään 4000 ihmistä ihan tavallisiin T5-raveihinkin (Kokemäki ja Vieremä) ja muutamalla muulla. Tällöin V65 ravit olisi iso tapahtuma.
Vermohan piti ennen vanhaan kesälomaa ja tuolloin ajeltiin mm. Riksussa.
4-5 kappaletta T65-kierroksia voisi varmasti ajella kesäaikaan muilla mailla eli kalenteriin sopivasti esim. Riksu, Kokemäki, Vieremä, Kajaani ja Loviisa. Nämä nyt ensimmäisinä olivat mielessä juurikin kesäaikana.
Tuskin kaataisi sen kummemmin Vermoa kuin muutenkaan raviurheilua.
Ettekö te oikeasti tajua, ettei maasta löydy toista rataa, joka pystyisi maksamaan 65-tason palkintoja nykyisellä palkintotukirakenteella.
Kaikki mainitut kesäradat pystyisivät maksamaan Vermon T65-päivän tasoiset palkinnot samalla palkintotuella, radoille jäisi vielä vähän tuottoakin. Kesäratojen henkilökustannukset ovat ratkaisevasti pienemmät ja pääsylippu- sekä muut oheistulot merkittävästi suuremmat kuin Vermossa.
Kesäradathan maksavat jo nykyisellään palkintotukiin nähden ja varsinkin pelituottoihin nähden kaikkein suurimpia palkintoja. Aina kun kesäradalla ravataan iso osa pelituotoista menee maakuntaradoille, koska niillä ei ole pelialuetta tai vaikkai olisikin esim. nettipelin tuotot menee pelialueen koon mukaan.
Kesäradoilla on pienet kulut ja iso varainhankinta esim. sponsoreiden ja ihan pääsylipputulojenkin muodossa. Joillakin kesäradoilla pääsylipputulot ovat suuremmat kuin pelituotot.
Nyt on kuitenkin puhuttu siitä, että kesän ajan muut raviradat järjestäisivät tämän T-65 pelin keskiviikkona ja esimerkiksi kuskeilta on kyselty asiaa nimenomaan siten. Ei niitä siis kukaan ole mihinkään kesäradoille siirtämässä enää.
ei se Vermokaan niitä palkintoja yksin kerää, vaan se saa t-65 tukea, joilla sillä on etulyöntiasema.
Kerropa minulle, minkä verran on tuen ja minkä verran Vermon oma osuus esim. eilisestä noin 36t€ palkintopotista. Kun sen noin hyvin tunnut tietävän.
Eihän siinä olisi mitä järkeä laittaa sitä maakuntaradoille kiertoon, koska niillähän on jo omat 75-päivät, osa niistäkin varsin huonosti markkinoituja. Varmasti esim. kuskit, joilta kysytty eli Koivunen ja Forss kannattaisivat juuri kesäratoja.
Ei kun nimenomaan kesäradoille, ja vain kesälomakaudeksi, eli 4-5 viikkoa keskellä kesää.
tarvitse laittaa, mutta Vermon itsevaltiaskauden voisi lopettaa.
Eipä ole häävit palkinnot...
Fintoto antaa tukea olettaen T65 vaihdon olevan 250 000€, tämä tuki minkä euromäärä en tiedä + raviradan omaosuus on tämän hetkinen palkintotaso keskiviikkona (tietysti tähän pitää laskea vielä muut tuet mitä vermo saa muita ratoja enemmän pitääkseen korkeamman palkintotason, esim. olemalla maan päärata). Vaihto kuitenkin on reilut 100 000 enemmän mikä tekeekin pelin vermolle jopa kannattavaksi koska tästä ylimääräisestä vaihdosta kilahtaa kassaan ns. ylimääräistä, mikä on hyvä sinänsä. Jos ajatellaan kääntäen, Fintoton oletus vaihdosta olisikin 350 000€-->tuki olisi pienempi-->raviradan osuus isompi.
Kun taas esim. Teivon T5 vaihdon uskottiin olevan 150 000€ mutta sen ollessa vain luokkaa 120 000€ pelivaihdosta tuleva radanosuus on pienempi ja tekee täten palkintojen maksun hankalaksi. Ei ole kauaakaan aikaa kun teivossa peruttiin 2000€ ykkösellä ollut kriteriumsarja vaikka osallistujia olisi lopulta tullut ainakin 7 kpl, sanoma teivon yläkerrasta oli hyvinkin selkeä: "ei tuollaisia 2000€ ykköspalkinnolla olevia lähtöjä kannata ajaa vaikka niissä olisi 12 hevosta saatika sitten vajaana.
...eli Vermon toto65 laittaa kiertoon? En ymmärrä. Kun miettii kaikkia nykymuutoksia ja koko "ravipelikarttaa" niin kylmä tosi asia on, että Suomen oloissa ,näillä pelivaihdoilla jne. ainakin näin puuhastelijapetsarin näkökulmasta keskiviikon toto65 on numero yksi,kiistattomasti. Toto75stä ei ole haastajaksi.Joka keskiviikko on hyvä potti tarjolla ja muut ravipäivät ei siihen tule ikinä pystymään, ei edes satunnaiset toto75 jättipottikierrokset muuta asiaa. On kaikkien raviurheilun osapuolten kannalta erinomaisen hyvä asia, että toto65 on profiloitunut maamme ykkösradan järjestettäväksi joka keskiviikkoiseksi tapahtumaksi.
Olen monen muun kirjoittajan kanssa samaa mieltä ettei viikon parasta peliä kannata laittaa kiertoon. Ensinnä pystyvätkö pienet radat saamaan aikaan hyvätasoisia raveja, moni vermon lähistöllä reenaava (Korpi,Airaksinen,Korvenoja ym) eivät varmasti lähtisi ajaan esim. Joensuuhun. Lisäksi haasteita tulisi tallialueesta, radan kunnosta(esim rankkasade,ralli...) T75 kun on jo kierrossa ja tasoerot lähdöissä eri ratojen välillä on isot. Lisäksi luulen että osa pelaajista jättäisi pelaamatta jos ravit juostaisiin esim. Joensuussa. Ennemmin kannattaisi kokeilla vaikka toista T65 viikossa jos väkisin halutaan viedä johonkin maakuntaan. Sitten nähtäisiin vaihto ero ja kiertoon haluaville tulisi näkyviin vaihdon pienuus.
onko sillä väliä onko se T-65 peli vermossa tai jokimaalla, jos se on se toinen pääpeli jota moni pelaa?
Jahas. Ja luuletko, että se matka ei ole toisille hevosenomistajille pitkä toiseen suuntaan, kuin mainitsemallasi Korvella, Airaksisella, tai Korvenojalla. Korpi ja Korvenoja ajaa Ruotsissakin kilpaa joten kyllä ne ajaa T-65 raveissa vaikka ne olisi Jyväskylässä.
Mutta tässähän asiaa jo sivuttiin tahtomattaan, kun siellä on näitä fintoton ja hippoksen hallituksen jäseniä vermossa niin eipä tuo sieltä mihinkään siirry. oma napa oma napa.
p.s. Moni kirjoittaja on myös sitä mieltä, että pitäisi laittaa kiertoon, viitaten tähän vääristyneeseen aloitukseesi.
ei missään nimessä kiertoon. Raviurheilulla ei ole siihen varaa. Näkeehän sen noista kiertävistä t75-päivistä. Rättyä kirjoitus oli luku sinäänsä, täyttä soopaa, aivan alusta - Jyväskylä horinasta alkaen. Yhtään järkevää perustetta t65-kiertoon laittamiselle ei jutussa ollut. Puolitotuuksia ja silkkoja valheita täynnä koko kirjoitus.
Mitä se siinä esimerkiksi höpisi Solvallan kesätauosta ja henkilökunnan lomista: Solvallahan ajaa kesällä jopa kaksi kertaa viikossa ja eiköhän ratojen ihmisiin sentään noudateta yleisiä kesäloma säänntöjä.
Ja että Helsingissäkö ei ole ketään kesäisin! Turisteja vaan jotain puolimiljoona heinäkuussa. Sinäänsä sillä ei ole mitään vääliä paljonko niitä on Hesassa, ne turistit tuskin tulevat raveihin, sen enempää kuin Porin Jazzissa tai Tangomarkkinoilla käyvät.
Laittakaa HU:ssa faktat ja numerot pöytään, jos se oikeasti on raviurheilulle hyväksi siirtää T65 kiertoon, niin johan on suurta hulluutta päättäjiltä olla niin tekemättä. Mutta taitaa olla vaan niin, että kukaan ei uskalla oikeasti ruveta raviurheilua tappamaan, koska niinhän siinä aikuisten oikeesti kävisi.
Sinun kirjoituksestasi puuttuu kaikki perusteluu. Se on oikea malliesimerkki musta tuntuu kirjoittelusta.
kesäajaksi kiertoon,miksei kannattais ainakin kokeilla?
paikalleen ei saa jäädä, oli ala mikä hyvänsä. Jos ei veikkaa, ei voi voittaa.
Vertailu ontuu, jos T65 vaihtoja verrataan Suur-Hollolan ja Kuninkuusravien sunnuntaiden osalta. Silloin vaihdot olisivat olleet vertailukelpoisia, jos T65 olisi juostu kyseisellä radalla keskiviikkona klo 19:05.
Tänään Vermo osoitti ylivertaisuutensa maan ykkösratana, T5-vaihto ei jäänyt paljoakaan alle satkun. Lahdessa taannoin oltiin suurinpiirtein samoissa lukemissa, eikä pienempienkään ratojen sunnuntaiset T5-vaihdot ole olleet merkittävästi pienempiä.
Kesäaikaan kannattaisi ehdottomasti kokeilla T65-peliä keskiviikkoisin muillakin radoilla ja päästää Vermo hyvin ansaitulle kesälomalle.
Lauantain 75-peli pyörii ympäri Suomea läpi vuoden ja vaihdot eivät normaalikierroksilla suuremmin heilahtele juostaan sitten missä päin maata tahansa.
Suurin syy jyrkkään kielteisyyteen Vermon taholta on suuri (ja aiheellinen) pelko, että kokeilu paljastaisi Vermon tavalliseksi kuolevaiseksi muiden ratojen kanssa.
taitais pöngän joutua ovelle Vermoon laittamaan sittenkin ilman keskiviikon T65 raveja,tänään nähtiin että ihan tavallinen kuolevainen paikka on niinkuin muutkin,ei katsojia ja melko pieni vaihto,ei kiinnosta pääkaupunkiseudun ihmisiä vaikka ilmaisravit ja hieno ilma..?
Tosin tarjontaa olikin ihan liikaa taas yhden päivän osalle..
Ja Vermon tämän päivän palkinnotkin olivat aika "normitasoa" eli monessakin lähdössä maksettiin reippaita 800€ ykkösiä. Joten ei siinäkään mielessä mitään mullistavaa verrattuna muihin ratoihin.
Myöskään tuo T5-vaihto ei ollut mitenkään erityisen paljon suurempi kuin muilla sunnuntaina sitä ajavilla on ollut.
Kiertoon vaan. Lähtöjen palkinnot kisojen arvon mukaiseksi kuten Vermossa niin kyllä kansa ajaa vaikka Kouvolaankin juoksemaan. Onhan sinne kätevämmät yhteydet muualta Suomesta kuin Vermoon saakka. Katsojat mahtuu yhtä hyvin, jollei jopa paremmin kun ei näytä yhtä autiolle kuin Vermossa.
Mut seuraava "parannus" mitä tehdään, on tietenkin että T75 ravit juostaan aina ja vain ja ainoastaan Vermossa. Joka lauantai. Keskiviikkosin T65 Vermossa. ja muut radat saa tapella nelkuista.
näin on hyvä, sillä jatketaan.
vermon keskiviikko-t65een ei pidä kajota. Ennemmin sunnuntain useat ravit supistettava yksiin isompipalkintoisempiin t65-raveihin joita kierrätettäisiin laajemmin kuin t75-raveja jonka paikoiksi riittäisivät vermo, teivo, lahti, turku, mikkeli, seinäjoki, kouvola ja oulu
5, 65 ja 75 ravit voi hyvin laittaa kaikki kiertoon.
Niin ettei 65 ja 75 ajeta samalla radalla samalla viikolla.
Nelonen voi kompata 75:sta ja muulloin pienempiä ratoja. Vähän jokaiselle jotain tyyliin.
T65 vaihdetaan T5:si ja kiertoon maakuntaradoille.
Vaihto nousee, kun mielenkiinto lisääntyy.
Vermon 65 alkaa olla pystyyn kuollut peli.
itse en näe YHTÄÄN sellaista asiaa mikä puoltaa vermon monopolia tässä asiassa(vaikka Pitskussa asunkin) muualla Suomessa pystyttäisiin varmasti parempaan. Foxin "studiokin" olisi halvalla siirrettävissä ja lähetykseen saisi helpommin mielenkiintoa kun se tulisi ympäri suomen. Toivottavasti tässäkin asiassa järki voittaa..